🔴چطور دوقطبی می سازیم؟ چطور نسازیم؟
👤 # محسن_مهدیان
🔹اخیرا یک سخنران مشهور در ذم دوقطبی نکاتی داشتند که محل اختلاف شده است.
🔸اختلاف سر چیست؟ یعنی عده ای موافق و عدها ی مخالف دوقطبی اند؟ خیر؛ یعنی ظاهرا بله. ولی اساسا محل اختلاف اینجا نیست.
اجازه دهید صریح بنویسم. خیلی بعید است کسی موافق دوقطبی باشد. در غیر اینصورت یا جاهل تودرتو است یا دارای خباثت درونی است.
✅دوقطبی آنقدر شنیع است که شاید کمتر نهی و انذار سیاسی در کلام رهبرانقلاب این میزان بسامد داشته باشد. دوقطبی آنقدر زیانده است که حتا افزایش مشارکت انتخاباتی از طریق دوقطبی نیز مذموم است.
🔹پس اختلاف کجاست؟
اختلاف در مرز انتقاد و رقابت با دوقطبی سازی است. مصداق امروزش تعامل با دولت است. خیلی ها نمی دانند چطور می شود هم منتقد و مطالبه کننده از دولت باشیم و هم اهل وفاق و همدلی. مرز ایندو کجاست؟
🔸اولا اجازه دهید این جمله را بنویسم. این اختلاف بین کسانی است که این روزها دغدغه انقلاب اسلامی دارند. چه آنکه فراموش نکردیم آنها که اهل کاسبی و مکر و دغلکاری بودند با دولت شهید رئیسی چه کردند و چه دل ها از این حقد و کینه ها سوزاندند. بگذریم. اما این اختلاف اصلش ارزش مند است. نشان می دهد در جبهه انقلاب هردو دغدغه وجود دارد هم نقد و هم وفاق.
✅اما دوقطبی؛ اگر قدر و اندازه دوقطبی دقیق شود و از یک مفهوم کلی و بدون مرز خارج شود، بسیاری از مشکلات رفع می شود.
🔹دوقطبی چه نیست؟
هر دوئی و دوگانه ای دوقطبی نیست. هر اختلاف و رقابتی هم.
🔸دوقطبی چیست؟
دوقطبی زمانی شکل می گیرد که یک سوی ماجرا را حق مطلق و سوی دیگر را باطل محض بدانیم. چنین جبهه بندی رقابت را حیثیتی و یک تعصب ایدئولوژیک درست می کند.
✅کسی که دوقطبی میسازد دنبال چیست؟
پروژه اهریمن سازی برای قطب مقابل. به نحوی که کاملا حذف شود. رقابت نه؛ حذف.
🔹این تعاریف کافی نیست؟ بسیار خب. باید به نتیجه و ثمره دوقطبی نزدیک تر شویم تا روشن تر شود.
🔸دوقطبی از کجا شناخته می شود؟
یکم نزاع ساز است. دوقطبی ها تا پائین ترین سطح نهاداجتماعی یعنی خانواده امتداد دارد. در میان شخصیت های سیاسی ورسانه ها متوقف نمی شود و تا سرسفره مردم کشیده می شود.
دوم رخوت ساز است. افراد یا در نزاعند یا ساکت و گوشه نشین در سیاست. هرکس خود را در دوقطبی ها نبیند دچار مارپیچ سکوت شده و خود به خود حذف می شود.
✅با مخاطب چه می کند؟
ذهن دردوقطبی ها قالب بندی می شود بین این و آن. صفر یا یک.سیاه یا سفید. استقلال یا پرسپولیس. نتیجه اینکه ذهن نمی تواند طیفی تحلیل کند. مخاطب هرنوع فرد یا فکری را تنها در این دو دسته تحلیل می کند. یا با منی یا با او. یا اهل جنگ یا سازش. یا وفاق یا نفاق. یا مرگ یا زندگی. یا اصلاح طلب یا اصولگرا.
🔹در نهایت اینکه ذهن هیچ کس و هیچ موضوعی را بدون برچسب نمیتواند تحلیل کند.کوررنگی تحلیلی ایجاد می شود. در نهایت اینکه قضاوت ها حدی و هیجانی می شود و اراده و رفتارها و واکنش ها عصبی و نابخردانه میشود.
🔸تا حدی اثر دوقطبی روشن شد. حالا یک قاعده؛
هرکس به اثر کلام و نقد و مطالبه و کامنت و توئیت و متنش توجه کند. اگر نقطه پایان را گذاشتیم و بجای رشد قوه تحلیلی و استدلالی مخاطب، عصبیت او را بیشتر کردیم یعنی خطا رفتیم.
✅روشنتر؟
اگر در پایان متن، مخاطب نتوانست گزاره های ظاهرا متعارض را باهم جمع کند یعنی خطا کردیم، ولو با هر نیتی. مثلا بین نقد و وفاق. بین همدلی و مطالبه گری. بین رقابت با دوستی. بین آرمان با واقعیت. بین اصلاح طلبی با اصولگرایی. بین جلیلی با قالیباف. بین اخلاق و عقلانیت با مصلحت. بین عدالت با قانون واخلاق. بین دفاع از ارزش ها با مدارای تربیتی و ....
🔹یک نکته هم در انتها؛آیا دوقطبی مقدس هم داریم؟ بله. به تعبیر رهبرانقلاب تنها دوقطبی واقعی، دوقطبی انقلابی و ضدانقلابی است. این دوقطبی مقدس در داخل وحدت می سازد و کل جامعه را با همه اختلافات رنگین کمانی مقابل دشمن به وحدت می برد.
💢چه باید کرد؟
این 2 گزاره را به خاطر بسپاریم.
یکم. هر کس با هر نوع گرایش در جبهه انقلاب تعریف می شود. قطب مقابل تنها و تنها ضدانقلاب است نه حتا غیرانقلابی. یعنی کسی که مقابل انقلاب شمشیر کشیده است. جبهه انقلاب طیف است. یک سویش مجاهدین ویک سو قاعدین. اما همه در سایه انقلابند.
دوم. هیچ موضوع یا راه حلی حیثیتی نیست و قابل بحث و گفت وگو است. هر کس ممکن است یک موضوع را از زوایای مختلف ببیند. بنابراین رقیب نباید حذف شود. به روشنگری اندیشه نیاز داریم و نه حذف اندیشه.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
✳️ اشخاصی را میخواهند که تنها برای آن حضرت (عج) باشند!
🔻 ای کاش مینشستیم و دربارهٔ اینکه حضرت غایب (عج) چه وقت ظهور میکند، با هم گفتوگو میکردیم تا حداقل از منتظرین فرج باشیم. اشخاصی را میخواهند که تنها برای آن حضرت (عج) باشند. کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر آن حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود! چرا ما حداقل مانند نصارا که در مواقع تحیّر با انجیل ارتباط دارند، با آن حضرت (عج) ارتباط برقرار نمیکنیم؟!
📚 از کتاب #حضرت_حجت | مجموعه بیانات و اشارات #آیتالله_بهجت پیرامون حضرت ولی عصر (عج)
📖 ص ۱۸۳
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀#هر_شب_با_حاج_قاسم
روایتی از حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در حرم امام رضا(ع)
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#نظام_حقوق_زن_در_اسلام_۲۲۸
🌹ﭼﺮا از ﻟﺤﺎظ ﺣﻘﻮق ﻃﺒﻴﻌﻲ اوﻟﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻫﻤﻪ اﻓﺮاد وﺿﻊ ﻣﺴﺎوي و ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ دارﻧﺪ؟ ﺑﺮاي اﻳﻨﻜﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در اﺣﻮال ﺑﺸﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻛﻪ اﻓﺮاد ﺑﺸﺮ ﻃﺒﻴﻌﺘﺎ ﻫﻴﭽﻜﺪام رﺋﻴﺲ ﻳﺎ ﻣﺮﺋﻮس آﻓﺮﻳﺪه ﻧﺸﺪه اﻧﺪ ﻫﻴﭽﻜﺲ ﻛﺎرﮔﺮ ﻳﺎ ﺻﻨﻌﺘﮕﺮ ﻳﺎ اﺳﺘﺎد ﻳﺎ ﻣﻌﻠﻢ ﻳﺎ اﻓﺴﺮ ﻳﺎ ﺳﺮﺑﺎز ﻳﺎ وزﻳﺮ ﺑﺪﻧﻴﺎ ﻧﻴﺎﻣﺪه اﺳﺖ، اﻳﻨﻬﺎ ﻣﺰاﻳﺎ و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰء ﺣﻘﻮق اﻛﺘﺴﺎﺑﻲ ﺑﺸﺮ اﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ اﻓﺮاد در ﭘﺮﺗﻮ ﻟﻴﺎﻗﺖ و اﺳﺘﻌﺪاد و ﻛﺎر و ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺑﺎﻳﺪ آﻧﻬﺎ را از اﺟﺘﻤﺎع ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ و اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺎ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮن ﻗﺮاردادي آﻧﻬﺎ را ﺑﻪ اﻓﺮاد ﺧﻮد واﮔﺬار ﻣﻲﻛﻨﺪ . ﺗﻔﺎوت زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺣﻴﻮاﻧﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ از ﻗﺒﻴﻞ زﻧﺒﻮر ﻋﺴﻞ در ﻫﻤﻴﻦ ﺟﻬﺖ اﺳﺖ، ﺗﺸﻜﻴﻼت زﻧﺪﮔﻲ آن ﺣﻴﻮاﻧﺎت ﺻﺪ در ﺻﺪ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳﺖ، ﭘﺴﺘﻬﺎ و ﻛﺎرﻫﺎ ﺑﺪﺳﺖ ﻃﺒﻴﻌﺖ در ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪه ﻧﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺧﻮدﺷﺎن، ﻃﺒﻴﻌﺘﺎ ﺑﻌﻀﻲ رﺋﻴﺲ و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﺮﺋﻮس، ﺑﻌﻀﻲ ﻛﺎرﮔﺮ و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﻬﻨﺪس و ﺑﻌﻀﻲ ﻣﺄﻣﻮر اﻧﺘﻈﺎﻣﻲ آﻓﺮﻳﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ. اﻣﺎ زﻧﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻧﺴﺎن اﻳﻨﻄﻮر ﻧﻴﺴﺖ .
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_۶۸۵
🌹"ما ودعک ربک و ما قلی" گویا بعد از آنی که وحی آغاز شده بود، مدتی که گذشت، وحی قطع شد. پیغمبر بعد از آنی که آن برانگیختگی در او به وجود آمده، آن شور و هیجان در او پدید آمده، با پیام آور وحی خدا، جبرئیل، انس بسته؛ ناگهان می بیند که وحی قطع شد؛ به شدت غمگین بوده. جقدر طول کشیده دوران فترت؟ اسمش را می گویند دوران فترت. چهل روز گفته اند، بیشتر هم گفته اند، تا دو، سه سال هم گفته اند. بعد سوره ی "والضحی" اولین سوره ی بشارت آمیزی ست که به پیغمبر اکرم خطاب می کند، می گوید "ما ودعک ربک و ما قلی" پروردگارت تو را رها نکرد، طرد نکرد و بر تو خشم نگرفت، "و ما قلی" خشم نگرفت بر تو. "و للآخره خیر لک من الاولی" آخرت، آینده، برای تو بهتر است از آغاز، از گذشته؛ فرجام کارت بهتر از آغاز کارت است.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
💠 بی برکتی در اسراف
🔸 امام صادق علیه السلام:
همانا اسراف با کم شدن برکت همراه است.
📚 وسائل الشیعه/ج15/ص261
✍🏼در روایت دیگری در معنای اسراف فرموده است: اسراف آن است که انسان مالش را از بین ببرد و به بدنش صدمه بزند.
📚 مجموعه الاخبار/باب171/ح1
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•[🌹🌱] •
📿نمــــاز اول وقت
🌻آقارضا خیلی مقیّد به نماز اول وقت بود. همیشه توی هر شرایطی که بود با اندک آبی که پیدا میکرد وضوشو میگرفت هر چند که دائمالوضو بود، تو همون خاک و خار با اون همه سختی و مشقّت نمازشو اول وقت بخونه!
🎙به راویت: همرزم شهید
#شهید_رضا_حاجی_زاده
#ویژگیهایاخلاقیشهید
#هر_روز_با_شهدا
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️17 شهریور 1357؛ جمعه سیاه
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ببینید: خاطره تنها عکاس حاضر در میدان ژاله از کشتار 17 شهریور
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
نامه استعفا شجریان، لطفی و سایه از رادیو بعد از کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ توسط ارتش شاهنشاهی به دستخط شجریان
قابل توجه سلطنت طلبان
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
۴۶ سال پیش در چنین روزی
۱۷ شهریور
میدان ژاله
صبح جمعه
مردم بی خبر از اعلام حکومت نظامی
به خیابان آمدند.
قرار بود شبانه رضا قطبی دستور دهد تا خبر آغاز حکومت نظامی از رادیو و تلویزیون پخش شود. شب جمعه بطور ناگهانی "دولت آشتی ملی" شریف امامی تصمیم گرفت حکومت نظامی برقرار کند!
تا صبح جمعه مردم خبر نداشتند!
ارتش اعلام کرد اگر در ساعات اول حکومت نظامی سفت و سخت نگیریم مردم دیگر حکومت نظامی را جدی نخواهند گرفت. پس دستور برخورد جدی گرفتند!
مردم محاصره و به رگبار بسته شدند
فرح میگفت:
کار ما نبود چریک های فلسطینی بودند که مردم را از پشت بام ها گلوله باران کردند!!
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
💢قصاب تهران
ارتشبد غلامرضا اویسی پیش از انقلاب به #قصاب_تهران شهرت داشت. بخاطر #کشتار بی رحمانه مردم در روز ۱۷ شهریور.
آنقدر فاجعه کشتار سر و صدا بپا کرد که بسیاری از اطرافیان شاه معتقد بودند #اویسی میتواند نخست وزیر مقتدری در این اوضاع باشد.
امیر ارسلان افشار رئیس #تشریفات سلطنتی میگوید: در ورودی کاخ پیش پای شاه زانو زدم تا با #انتصاب اویسی اوضاع کشور را مدیریت کند.(کتاب آخرین سفرشاه نوشته #ویلیام شوکراس را بخوانید)
اویسی بین مردم آن زمان به #قصاب_تهران شهرت داشت چون مردم بی رحمی او در کشتار را دیده بودند اما امروز #جوان_دهه_هشتادی ما بخاطر دروغهای شبکه های مجازی میگوید: شاهنشاه از خون ریزی مردمش بیزار بود!!!!!
#علیرضا_زادبر
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀#هر_شب_با_حاج_قاسم
📽 حاج قاسم پشت بیسیم با فاطمیون فارسی صحبت میکرد و با حزبالله عربی!
🔺روایت سردار فلاحزاده (ابوباقر) از عملیات آزادسازی آخرین پایگاه داعش در سوریه به فرماندهی شهید سلیمانی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#نظام_حقوق_زن_در_اسلام_۲۲۹
🌹بهمين جهت بعضي از دانشمندان يك باره اين نظريه قديم فلسفي را كه ميگويد " انسان" قراردادي " فرض
طبيعتا اجتماعي است " انكار كرده و اجتماع انساني را صددرصد كرده اند.
حقوق خانوادگي
اين، در اجتماع غير خانوادگي، اما در اجتماع خانوادگي چطور؟ آيا افراد بشر در اجتماع خانوادگي نيز از لحاظ حقوق اوليه طبيعي وضع مشابه و همانندي دارند و تفاوت آنها در حقوق اكتسابي است؟ يا ميان اجتماع خانوادگي يعني اجتماعي که از زن و شوهر، پدر و مادر و فرزندان، و برادران و خواهران تشكيل ميشود، با اجتماع غير خانوادگي از لحاظ حقوق اوليه نيز تفاوت است و قانون طبيعي حقوق خانوادگي را بشكلي مخصوص وضع كرده است؟
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🍀#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_۶۸۶
🌹"و لسوف یعطیک ربک فترضی" و خواهد داد پروردگارت به تو، آن قدر که خشنود بشوی. البته روایت در ذیلش هست که مراد شفاعت است؛ درست هم هست. شفاعت یکی از چیزهایی است که به پیغمبر خدا داده شده و آنقدر داده میشود که خشنود میشود؛ اما در همین دنیا هم به پیامبر اسلام آنقدر داده شد تا خشنود شد. هدایت انسان ها، تشکیل مدینه ی فاضله، قهر و غلبه بر دشمن های خونین و سرسخت، فتح بلاد، روی غلتک انداختن سیر تکملی جامعه ی اسلامی، اینها همه نعمت های خدا بود به پیغمبر اسلام.
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام علی علیه السلام:
اى فرزند آدم! روزى دو گونه است يكى آن روزى كه تو به دنبالش مى روى و ديگرى آن روزى كه به دنبال تو مى آيد و اگر به دنبالش نروى باز هم به سراغ تو خواهد آمد بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ و غمّ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است. اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء عمر تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست؟ (بدان) هيچ كس پيش از تو نمى تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدر شده است بدون تأخير به تو مى رسد
حکمت 379 نهج البلاغه
#حدیث_روز
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
~🕊
⚘بسيار اصرار به انجام امر به معروف و نهي از منكر داشت. هرگز در هيچ شرايطي امر به معروف را ترك نميكرد. با زبان مهربانانه و صميمي همواره جوانان و نوجوانان را ارشاد ميكرد.
⚘بسيار هم روي #حجاب زنان حساس بود. مجتبي ارادت خاصي به ابا عبدالله الحسين(ع) داشت. ارادتي كه او را با خودش تا قتلگاه كربلائيان رساند و از او رزمندهاي شهيد ساخت.
✍🏻به روایت همسر
#شهید_مجتبی_کرمی♥️🕊
#هر_روز_با_شهدا
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
❌تیری که به قلب المپیک ضد فرهنگ، ضد خانواده، ضد اخلاق و ضد دین پرتاب شد...
همه دنیا دیدند که نمایش افتتاحیه و اختتامیه المپیک پر بود از نمادهای شیطان پرستی و همجنسبازی!
در این المپیک شیطانی باید هم کسی که نام سرور آزادگان رو بالا میبره مورد غضب قرار بگیره
عزتت مستدام آقا #صادق_بیت_سیاح
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 توجه به این نکته میتواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
🔴 یکی از دروغ های رسانه ای
تصویر بالا مربوط به آمار رسمی میزان مهاجرت از کشورهای مختلف جهان است
میزان مهاجرت بسیار بالا از ایران هم یکی از مشهورترین دروغ هایی است که هژمونی رسانه ای علیه جمهوری اسلامی در اذهان مردم و حتی مسئولین جا انداخته و هر کس از راه می رسد آن را بر سر ما می کوبد
در حالی که میزان مهاجرت از کشورمان نسبت به دیگر کشورها آن قدر کم است که نامش در این فهرست نیامده
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_شناختی
#جنگ_روایتها
✍ "قاسم اکبری"
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
✳ دربارۀ ماجرای پناهیان...
1️⃣ پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت: دوقطبی سازی بد است. هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید. چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
▫️اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2️⃣ اما درباره پناهیان، او کیست؟ وقتی به روند دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند: طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی. طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
▫️اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از بچههای انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند. پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
🔹آغاز ماجرای پیادهروی اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
🔸همین پناهیان سالهای سال اسلام سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3️⃣ همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4️⃣ مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از قدرنشناسی است. خدا از انسانهای ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند.
▫️آخرین مورد پیش روی مان شهید رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای جریان خاص پررنگ است.
5️⃣ این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی احقاد بدریه است؛ نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
✍️حسین ایزدی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
♻️ «جراحی» را از «مردم» شروع نکنید...
1️⃣ در «بنزین»:
🔖مردم پُرمصرف نیستند، بلکه:
✅خودروهای ما پرمصرفاند،
✅وسایل نقلیه فرسوده هستند،
✅سبد سوختی کشور دهها سال متنوع نشدهاست،
✅سیستم حملونقل عمومی سالها توسعه نیافته است.
✅مدل حملونقل در کشور جادهمحور است.
🏷جراحی را از سازمان برنامه و وزارت صمت، نفت، راه و ... شروع کنید.
2️⃣ در «برق»:
✅فقط حدود ۳۰ درصد مصرف برق، خانگی است.
✅به میزان ۳۳۰ میلیون بشکه معادل نفتخام اتلاف داریم.
✅طبق آمار ایمیدرو، فقط ارزش برق هدررفته سالانه صنعت فولاد ۱.۳ میلیارد دلار است(معادل ۴ نیروگاه سیکلترکیبی مدرن).
🏷جراحی را از وزارت نیرو، راه، صمت، جهادکشاورزی و ...شروع کنید
3️⃣ در «گاز»:
✅۷۰٪ مردم کمتر از ۱۰٪ گاز کشور را مصرف میکنند.
✅کل مصرف بخش خانگی کمتر از ۲۷٪ کل گاز کشور است.
✅۷۰۰ شرکت بزرگ ۵۴٪ گاز کشور را مصرف میکنند.
✅به میزان ۲۴۵ میلیون بشکه معادل نفتخام اتلاف گاز داریم.
🏷جراحی را از وزارت نفت و نیرو و صندوق توسعه و سازمان برنامه شروع کنید.
4️⃣ در کل حوزه «انرژی»:
❇️به میزان ۷۲۱ میلیون بشکه معادل نفت خام هدررفت انرژی تا قبل از رسیدن انرژی به دست مصرفکننده داریم که مقصرش مردم نیستند.
🏷جراحی را از دولت شروع کنید.
❇️چرا کسی از موارد فوق و نیز از اتلاف گاز برای مثال در شرکتهای متانولی سخن نمیگوید که در ۱۲ سال گذشته عملا ۱۲ میلیارد دلار از محل عدمالنفع صادرات گاز به کشور خسارت زدهاند؟
❇️چون منافع تعداد محدودی دلال و سفتهباز و سیگنالفروش بورسی و پکیجفروشهای هوچیگر به خطر میافتد؟
🗣محمد طاهر رحیمی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 درسی عقلی_اخلاقی از مرغ مادر برای آقای هنرپیشه و مربی محله غیاثی تهران !!
🔺️تازگی یکی از مربیان فوتبال که همیشه مدعی جوانمردی است و مدام خود را بچهی محله غیاثی و با غیرتهای تهران معرفی میکند با در آغوش کشیدن نوامیس مردم موجب بُهت و حیرت تهرانیها شد اما این را شاید به حساب جو زدگی حضور آقای مربی در یک مراسم قلمداد کرد اما یک هنرپیشه که در بازیگری مقابل دوربین بارها شهید شده و حالا بدون توجه به دهها هزار وصیت نامه شهدا با افتخار دیگران را به بی حیایی و بی عفتی و بی غیرتی دعوت کرده گویا اندیشیده و سپس سخن گفته است؛ ما در اینجا نمیخواهیم برای او از شهدا و شریعت محمدی (ص) توصیهای فقهی به وی داشته باشیم بلکه میخواهیم با شاهد مثالی از دانشمند علوم عقلی یاد آوری کنیم که دعوت کنندگان به زیر پاگذاشتن غیرت از مرغ مادر هم کمتر هستند:
🔺️ آن وقتها كه داشتن مرغهای طبیعی در خانهها رسم بود همه ما میدیدیم، این مرغ تا مادر نشده بود هر كسی به طرف او میرفت فرار می كرد، اما همین كه مادر شده تا آخر می ایستاد! میگوید حوزه مأموریت من است و من باید از مسئولیتم دفاع بكنم. اگر كسی از حوزه مسئولیتش دفاع نكند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾میشود. كدام حیوان است كه از حوزه مسئولیتش دفاع نمیكند؟! اگر كسی از حوزه مسئولیت خودش دفاع نكند، #حریم_شناس نباشد و #غیور نباشد این حیوان نیست! این «نامٍ بالفعل و حیوان بالقوه است و غیور نیست» (درس اخلاق آیت الله جوادی آملی بیست و ششم دی ماه ۱۳۸۷)
✅️ دکتر مجتبی زارعی؛ نماینده مردم تهران
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
سالگرد جنایت 17 شهریور 1357
🔰 جمعهای که تهران بوی خون گرفت
🔸اگرچه در همان روزها، رژیم شاه سعی میکرد با دستگاههای تبلیغاتی خود و اربابانش مانند بیبیسی، تعداد کشتههای جمعه خونین تهران را کم و محدود نشان دهد و پس از پیروزی انقلاب نیز برخی افراد مدعی اصلاحات حتی از آمارهای جعلی فرمانداری نظامی تهران یعنی اویسی جلاد هم ارقام کمتری اعلام نمودند، اما اسناد معتبر و خدشه ناپذیر باقی مانده از همان روز خونین چه به صورت مکتوب یا شفاهی و یا فیلم مستند، این توطئه دشمنان مردم ایران و جاعلان تاریخ را نقش بر آب کرد.
🔸واقعه 17 شهریور 1357 در میدان ژاله و برخی دیگر از مناطق تهران آنچنان تکان دهنده و خونین بود که بعدا زبیگنیو برژینسکی، مشاور وقت امنیت ملی آمریکا درباره آن نوشت:
🔻 «واقعه میدان ژاله چنان خونین و مرگبار بود که کشمکشهای گذشته میان دولت و مخالفان را از یاد برد. این واقعه، پایان شورشهای پراکنده و مقطعی و آغاز انقلاب واقعی بود.»
🔸روزنامه انگلیسی گاردین نیز با اشاره به بیخبری مردم از برقراری حکومت نظامی نوشت:
«... در آن روز تظاهرکنندگان، با آرامش بسیار بر روی آسفالت خیابان نشسته بودند و شاید باور نکردنی باشد که از برقراری حکومت نظامی که فقط دو ساعت قبل شروع شده بود؛ بیخبر بودند...»
🔸درست در ساعت 9:20 دقیقه نیروهای نظامی به روی مردم آتش گشودند. آنها با خودروهای مسلح نظامی و به سلاحهای خودکار و کلیه وسایل جنگی مجهز بودند و به جای سلاحهای بازدارنده مثل گاز اشکآور و ماشین آبپاش و گلوله مشقی از سلاحهای جنگی استفاده کردند. یعنی به هیچ وجه قصد متفرق کردن مردم را نداشتند، بلکه از ابتدا قصدشان، کشتار و قتل عام بود. چنان که در همان حال هلیکوپترهای نظامی نیز از بالا، تیراندازی با مسلسل را به سوی جمعیت تظاهرکننده آغاز کردند. یک شاهد آلمانی که در منطقه زندگی میکرد، گزارش داد از هلیکوپترها به طرف حاضران تیراندازی صورت گرفت.
🔸شاهدان دیگری که در آن زمان در کارگاه تصفیه نمک در حوالی دریاچه نمک کار میکردند، شهادت دادند که در روزهای پس از هفده شهریور، هلیکوپترهای بیشماری بر فراز دریاچه نمک ظاهر شده و کیسههای بزرگی را به درون دریاچه رها میکردند.
🔸اگرچه آمار کشتهشدگان هفده شهریور در منابع گوناگون بسیار متفاوت ذکر شد، اما میتوان بین آنها سازگاری نسبی به وجود آورد و نتیجه قابل قبولی گرفت. مثلا آنتونی پارسونز سفیر انگلیس تعداد شهدا را «صدها نفر» ذکر کرد. طبق ارزیابی سفارت آمریکا آمار دقیق تعداد کشتهشدگان چندین هزار نفر بود. براساس اسناد لانه جاسوسی، یک مقام امنیتی ایرانی به سفارت آمریکا اطلاع داد بین 4000 تا 4500 نفر در میدان ژاله و چند صد نفر در مناطق جنوب شهر کشته شدند و در سند محرمانهای از ساواک آمده است:
«... 2200 فیش برای دفن جنازه صادر شده و 1000 جنازه دیگر هست که شمارهگذاری شده....»
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«حسین حیدر» دانشجو پاکستانی در حین دریافت مدرک فارغ التحصیلی خود برای همبستگی با مردم مظلوم فلسطین با سردادن شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل پرچم فلسطین و عکس امام خامنهای را بالا برد
تو خفقان و فضای ضد شیعی پاکستان این خیلی کار بزرگیه ایمان اینا مثال زدنیه
🗣 کرمی
✨ 🌺 ✨ بشری
🌺 @zanan_enghelaby