رئیس دانشگاه اگر چنانچه این کارِ بدش معلول بدرفتاری یا ضعف خود او نباشد، بلکه معلول برنامه ای باشد که وزارت به او داده، وزیر مسؤول است. وقتی وزیر مسؤول شد، میشود از وزیر سؤال کرد. امّا اگر چنانچه نه، یک گروهی آنجا باشند که اینها تحت فرمان وزیر نیستند، اصلاً از برنامه ی وزیر، وزارت مربوطه و دولت هیچ دستوری نمیگیرند، هیچ تعهّدی در مقابل او ندارند، در اینجا طبعاً نمیشود از کسی سؤال کرد؛ مجرمی، مسیئی [۱]، محسنی وجود نخواهد داشت. لذاست که من اعتقاد به این مسئله ندارم.
البتّه دانشجوها خیلی فعّالیتها میتوانند در دانشگاهها بکنند؛ بعد از درس
----------
[۱]: . گناهکار.
خواندن. بی رودربایستی به شماها بگویم؛ درس خواندنتان را فدای این کارهایی که خیال میکنید خوب است - حالا یا خوب است، یا خوب هم نیست - نکنید؛ بنده هیچ اعتقادی به این کار ندارم. درس، اوّل است. فلسفه ی حضور شما در آنجا، درس خواندن است. اگر واقعاً یک دانشجویی درس نخواند، بلاشک بدانید مشغول الذمّه است؛ یعنی ذمّه اش مشغول ملّت و مردم و خدا و همه است؛ ذمّه اش مشغول به هر کسی است که سهمی در ایجاد این دانشگاه دارد؛ لذا باید پیش خدای متعال جواب بدهد. حالا در دنیا ممکن است کسی یقه ی کسی را در این چیزها نگیرد، امّا در روز قیامت یقیناً سؤال خواهند کرد: آقا، چرا درس نخواندی؟ پس اوّل، درس خواندن است. منتها درس خواندن، بلاشک همه ی وقت دانشجو را نمیگیرد؛ یعنی برای او وقتی باقی میماند؛ این وقت را باید استفاده کند برای مسائل فکری، برای مسائل سیاسی؛ البتّه سیاست بازی را نمیگویم. کار سیاسی در دانشگاه نباید بین افراط و تفریط باشد. یک وقت است که یک تفریطی وجود دارد؛ اصلاً دانشگاه همین طور مثل یک مرده ای است! این همه جوان، در مسائل سیاسی نه موضعی میگیرند، نه حرفی میزنند؛ که بنده آن وقت گفتم [۱] خدا
لعنت کند کسانی را که دانشگاه را سوق میدهند به فلان. یک وقت هم اینطور است که از نیروی جوان استفاده کنند، او را بکشانند این طرف، آن طرف؛ و دانشجو را در همه ی مسائلی که هیچ ارتباطی هم با او ندارد - مسائل گوناگون و مشکلاتی است که مربوط به گروهها و جناحها و فلان است - بیایند وارد کنند؛ به نظر من این هم افراط است.
بعضی وقتها افرادی میگویند در دنیا دانشجو چنین است، در فلان کشور چنین است. حالا گیرم که باشد؛ خیلی خوب است که فرض کنید دانشجوها دانشگاههای خود را تعطیل کنند، درسشان را نخوانند، بیایند به سود فلان حزب و فلان جناح یک حرکتی را انجام دهند که هیچ بررسی هم نکرده اند این حرکت درست است یا درست نیست؟ مگر این چیز خوبی است که ما حالا بخواهیم از آن تقلید کنیم؟ بنابراین کار سیاسی هم که میگوئیم، یعنی واقعاً باید در یکایک دانشجوها قدرت فهم سیاسی، درک سیاسی، تحلیل سیاسی به وجود بیاید. پناه بر خدا از آن روزی که کسانی مسؤولیّتهایی را در کشور به عهده بگیرند، در حالی که فهم سیاسی ندارند و قادر بر تشخیص امواج سیاسی دنیا نیستند.
خُب، این کار کِی باید انجام بگیرد؟ در طول زندگی؛ بخصوص در دوره ی جوانی. محیط دانشجویی هم که محیط خیلی خوبی است؛ محیط گرم، محیط پرشور؛ از این باید استفاده شود. به نظر من همین نشریاتی هم که شماها دارید - آن بار هم گمان میکنم این را به شما گفتم؛ حالا اگر هم نگفته ام، عرض میکنم - باید کمک کند که بچهها بتوانند قدرت تحلیل پیدا کنند؛ یعنی مسائل سیاسی را بفهمند؛ متوجّه بشوند این موج سیاسی چیست؛ این کسی که الان دارد این اقدام را میکند، این حرف را میزند، این حرکت را میکند، چه منظوری میتواند داشته باشد؛ پشت این پرده ی ظاهر را مشاهده کنند. یا مثلاً در اوقات فراغتشان مسائل فرهنگی را دنبال کنند. این اردوهایی که هست، بعضی اش خیلی خوب است. بخصوص شماها که الحمدلله بچههای مسلمانی هستید، یک مقداری به مسائل اسلامی، گسترش دینداری، تقوا و پارسایی در دانشگاهها بیشتر توجّه کنید؛ این خیلی مهم
است. شما هر کس که باشید، مال هر دانشگاهی که باشید، به هر جناح سیاسی و فکری که وابسته باشید، از تقوا و پارسایی بی نیاز نیستید؛ این اساس کار است. آدم وقتی باتقوا شد - یعنی مراقب خود بود؛ تقوا معنایش این است؛ یعنی انسان مراقب اعمال و رفتار خودش باشد تا کار نادرست و بی قاعده از او سر نزند - هر کس که باشد، هر جور فکری داشته باشد، هر جور مذاق سیاسی ای داشته باشد، خطری ایجاد نمیکند؛ ضربه ای به جایی نمیزند؛ ویرانی ای به وجود نمی آورد؛ از او صلاح میتراود. لذا به نظر من اصل این است که بچهها را - رفقا را، دوستان را، دیگران را؛ آنهایی که نشریه ی شما را میخوانند - هرچه میتوانید، باتقوا، متدیّن و پاک نهاد بار بیاورید؛ خودتان هم همین طور باشید.
----------
[۱]: . اشاره به بیانات معظّمٌ له در دیدار با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان در ۱۲/۸/۱۳۷۲: «بنده دلم میخواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش آموزان مدارس - روی این ریزترین پدیدههای سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلی هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده اند و میکنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیرسیاسی کنند. کشوری که جوانانش سیاسی نباشند، اصلاً توی باغ مسائل سیاسی نیستند، مسائل سیاسی دنیا را نمی فهمند، جریانهای سیاسی دنیا را نمیفهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشوری میتواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند؟! بله؛ اگر حکومت استبدادی باشد، میشود.
حکومتهای مستبد دنیا، صرفه شان به این است که مردم سیاسی نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسی نداشته باشند. اما حکومتی که میخواهد به دست مردم کارهای بزرگ را انجام دهد؛ نظام را میخواهد با قدرت بی پایان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام میداند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش - میتوانند غیرسیاسی باشند؟! مگر میشود؟! عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسی نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش میتواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! این نکات ریز را، باید جوانان ما درک کنند. »
#پاسخ پرسشهای دانشجویان
✍مقام معظم رهبری
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
کتاب صوتی " روایت رهبری" اثر سید یاسر جبرائیلی
تولید : ایران صدا
#روایت_رهبری
#سید_یاسر_جبرائیلی
#تاریخ_معاصر #انقلاب_اسلامی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📗کتاب صوتی #روایت_رهبری قسمت 2⃣3⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Part33_روایت رهبری.mp3
21.21M
📗کتاب صوتی
#روایت_رهبری
قسمت 3⃣3⃣
در محضر امام روح الله (2)
نباید منتظر این باشیم قدرت های خارجی ما را کمک کنند
ما باید خودمان ، خودمان را حفظ کنیم ، نباید ما منتظر این باشیم که قدرت های خارجی به ما کمک کنند ما از کمک آنها گذشتیم. مرا به خیر تو امید نیست ، شر مرسان. شر هم بخواهند برسانند ما با آنها مقابله می کنیم.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۱۶ صفحه ۷۸
👈بیانات امام خمینی(ره) در جمع گروهی از پرسنل هوانیروز ٫ کارکنان کار داران و سر کنسولان وزارت امور خارجه
🗓مورخ: ۱۳۶۰/۱۲/۲۴
https://eitaa.com/zandahlm1357
2882320.mp3
8.35M
ترتیل صفحه ۶ سوره مبارکه بقره (جزء اول)
قاری : سیدمحمدکرمانی
2882316.mp3
2.94M
ترجمه صفحه ۶ سوره مبارکه بقره (جزء اول)
هر روز با امام رضا
@zandahlm1357
@HashtominEmam
آرشیو
مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
ابراهيم و اسماعيل (ع) صدوق از احمد بن حسن قطّان، از احمد بن محمد بن سعيد كوفي از علي بن حسن بن علي ب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ابراهيم (ع) ۱- صدوق از عبدالواحد بن محمد بن عبدوس نيشابوري عطّار در نيشابور در شعبان سال ۳۵۲ از محمد بن علي بن محمد بن قتيبه نيشابوري، از فضل بن شاذان نقل كرده است كه گفت: از امام رضا (ع) شنيدم كه ميفرمود: چون خداوند تبارك و تعالي ابراهيم (ع) را فرمان داد تا به جاي پسرش اسماعيل، گوسفندي را ذبح كند كه خداوند آن را فرستاده بود، ابراهيم (ع) در دل آرزو كرد كه اي كاش فرزندش اسماعيل را به دست خود ذبح ميكرد و دستور ذبح گوسفند به جاي فرزندش به او داده نمي شد تا همان احساسي را به دست آورد كه پدري با دست خود عزيزترين فرزندانش را سر ميبرد و بدين كار سزاوار برترين درجات اهل ثواب در برابر تحمل مصيبتها شود، پس خداوند عزّوجلّ به او وحي نمود: اي ابراهيم، محبوب ترين خلق من نزد تو كيست؟
او گفت: پروردگار من! كسي محبوب تر از محمد (ص) نزد من نيافريده اي، خداوند عزّوجلّ به او وحي فرمود: اي ابراهيم! آيا او نزد تو از خودت محبوب تر است؟ گفت: آري او را از خودم هم بيشتر دوست دارم، فرمود: فرزند او نزد تو محبوب تر است يا فرزند خودت؟ گفت: البته فرزند او، فرمود: آيا بريده شدن سر او به ستم و به دست دشمنانش براي تو دردناكتر است يا سر بريدن فرزندت به دست تو و در اطاعت از من؟ گفت: پروردگارا، البته بريده شدن سر او به دست دشمنانش براي من دردناكتر است، فرمود: اي ابراهيم، عده اي كه خود را از امّت محمد (ص) ميپندارند پس از او فرزندش حسين (ع) را به ستم و تجاوز خواهند كشت همان گونه كه گوسفندي را سر ميبرند و بدين كار سزاوار خشم من ميشوند. آن گاه ابراهيم (ع) بر اين مصيبت ناله كرد و قلبش به درد آمد و شروع به گريستن نمود، و خداوند عزّوجلّ بدو وحي نمود: ابراهيم، جزع و بيتابي تو بر حسين و كشته شدن او را فديه جزع و بيتابي تو بر فرزندت اسماعيل - در صورتي كه او را ذبح ميكردي - قرار دادم و بالاترين درجات ثواب صبر در برابر مصيبتها، را بر تو واجب ساختم، اين است معناي فرموده خداي عزّوجلّ كه (و با قرباني
بزرگ فديه او را داديم) ۱ و لاحول و لاقوه الاّ بالله العليّ العظيم ۲. ۲- صدوق از احمد بن زياد بن جعفر همداني (رض) از علي بن ابراهيم بن هاشم، از پدرش، از علي بن معبد، از حسين بن خالد، از ابوالحسن الرضا (ع) روايت كرده است كه فرمود: از پدرم (ع) شنيدم كه از قول پدرش ميفرمود: خداوند عزّوجلّ ابراهيم را خليل [ خويش ] برگزيد زيرا هرگز نه كسي را رد كرد و نه از كسي جز خداوند عزّوجلّ خواهشي نمود۳. ۳- صدوق گويد: ابوالحسن محمد بن علي بن شاه فقيه مروزي در مرو رود در خانه اش ما را چنين حديث كرد كه ابوبكر بن عبدالله نيشابوري گفته است: ابوالقاسم عبدالله بن احمد بن عامر بن سليمان طائي در بصره نقل كرده است: پدرم در سال ۲۶۰ گفت: علي بن موسي الرضا (ع) در سال ۱۹۴ فرمود: رسول خدا (ص) فرموده اند: چون روز قيامت شود از دو سوي عرش مرا ندا آيد كه: اي محمد! وه كه چه نيكو پدري است پدر تو ابراهيم خليل، و چه نيكو برادري است برادرت علي بن ابي طالب ۴. ۴- طوسي گويد: از ابن صلت اهوازي كه گفت: ابن عقده به ما خبر داد و گفت: علي بن محمد حسيني به من خبر داد و گفت: جعفر بن محمد بن عيسي ما را حديث كرد كه عبيدالله بن علي
ما را حديث كرد و گفت: علي بن موسي از پدرش، از جدّش، از پدرانش، از علي (ع) نقل نموده، فرمود: ابراهيم (ع) نخستين كسي بود كه از ميهمان پذيرايي كرد و نخستين كسي بود كه مويش سپيد شد. سوال كرد: اين چيست؟ گفته شد: وقار دنيا و نور آخرت است۵. ۵- راوندي به اسناد خود از صدوق، از نقّاش از ابن عقده از علي بن حسن بن فضّال، از پدرش، از امام رضا (ع) نقل كرده كه آن حضرت فرمود: چون ابراهيم (ع) به آتش افكنده شد خداوند را به حقّ ما خواند و خداوند آتش را سرد و سلامت گرداند۶.
منبع حديث
۱- صافّات/ ۱۰۷. ۲- عيون أخبار الرضا ۱/ ۲۰۹. ۳- عيون أخبار الرضا ۲/ ۷۶. ۴- عيون أخبار الرضا ۲/ ۳۰. ۵- أمالى طوسي ۱/ ۳۳۸. ۶- قصص الأنبياء ۱۰۵ - ۱۰۶.
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
📺برنامه گامی به سوی ظهور 🔢 بخش هشتم 📚استاد نصوری تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات اللهم صل علی محمد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺برنامه گامی به سوی ظهور
🔢 بخش نهم
📚استاد نصوری
تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات
اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم
🌹🌹🌹🌹
🔰 سلسله #پوسترهای_وظایف_منتظران 30
شماره 0⃣3⃣
🔷 برای ظهورش قدمی برداریم
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نمایش فراتر از فریاد داستان زندگی #مالکوم_ایکس قسمت اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فراتر از فریاد 2.mp3
15.9M
نمایش فراتر از فریاد
داستان زندگی #مالکوم_ایکس
قسمت دوم
34.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شهدا دلشون تنظیم شده بود به سمت خدا
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۵۲ - و کان من دعائه علیه السلام فی الإلحاح علی اللّه تعالی اشاره قوله علیه السلام: یَا اللَّهُ الّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا