#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#شگفتیهای_آفرینش 😍😍 خدا رو میتونی ببینی اگر پرده عادت رو از روی چشمهات کنار بزنی 😍 دانشمندی که بعد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مهربانتر از پدر...mp3
2.19M
🌸 @ostadazimi_ir 🌸
#پرواز_تا_خدا
مجموعه فوق العاده زیبا که درمان ریشه ای بسیاری از افسردگی ها و سردرگمی های انسان هست 🌺🍃
جلسه چهاردهم 👌
خیلی زیبا ❤️😍
#اسرار_الهی_آرامش 🌺🍃👇
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
.......:
@zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
يَا اَبَا الْحَسَنِ يا اَميرَ الْمُؤْمِنينَ يا عَلِىَّ بْنَ أَبيطالِبٍ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا إِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللَهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا يا وَجيهاً عِنْدَ اللَهِ اِشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللَهِ.
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_103
وَرُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِکَ.
الاْخِرَةَ وَعَادَاهَا، وَهُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَمَاش بَيْنَهُمَا;
کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِد بَعُدَ مِنَ الاْخَرِ، وَهُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ!
لباس کهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديده شد، کسى درباره آن سؤال کرد. (که چرا امام(عليه السلام) با داشتن امکانات چنين لباسى را براى خود انتخاب کرده است).
امام(عليه السلام) فرمود:
قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سرکش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى کنند (و از آن سرمشق مى گيرند).
دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا کسى که دنيا
را دوست بدارد و به آن عشق ورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن دشمنى مى کند. اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون کسى که در
ميان اين دو در حرکت است هر زمان به يکى نزديک مى شود از ديگرى
دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يک مردند (که معمولا با هم
رقابت شديد دارند).
شرح و تفسير
تضاد دنياپرستى و علاقه به آخرت
امام(عليه السلام) اين گفتار حکيمانه را زمانى فرمود که «لباس کهنه و وصله دارى بر اندام آن حضرت ديدند کسى درباره آن سؤال کرد (که چرا امام(عليه السلام) با داشتن امکانات چنين لباسى را براى خود انتخاب کرده است) امام(عليه السلام) فرمود: «قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سرکش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى کنند (و از آن سرمشق مى گيرند)»; (وَرُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِکَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَتَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَيَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ).
مى دانيم در عصر خلفا دامنه فتوحات اسلامى به شرق و غرب و شمال و جنوب کشيده شد و کشورهاى مهمى همچون ايران و روم و مصر زير پرچم اسلام قرار گرفتند و غنائم فراوان و اموال خراجى بسيارى نصيب مسلمين شد. اين امر آثار زيان بار فراوانى داشت; گروهى به مسابقه در ثروت روى آوردند، خانه هاى مجلل، لباس هاى گرانبها، سفره هاى رنگارنگ و مرکب هاى زيبا براى خود انتخاب نمودند و گروه عظيمى از مردم در دنيا و ارزش هاى مادى فرو رفتند و نظام ارزشى جامعه اسلامى ـ همان گونه که در کلام حکمت آميز قبل به آن اشاره شد ـ دگرگون شد. در اينجا امام(عليه السلام) براى اين که مسلمانان منحرف را به صراط مستقيم اسلام و سنت پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) باز گرداند مظاهر زهد خويش را کاملاً آشکار ساخت که از جمله آن پوشيدن لباس هاى ساده و کم ارزش ووصله دار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا که به حضرت ايراد گرفتند; ولى امام(عليه السلام) پاسخى فرمود که درس بزرگى براى همگان بود، فرمود: هنگامى که اين لباس را مى پوشم سه فايده مهم دارد:
نخست اين که قلب و روح من در برابر آن خضوع مى کند و تکبر و خودبرتربينى که سرچشمه گناهان بزرگ است از من دور مى شود و ديگر اين که نفس سرکش به سبب آن رام مى شود و وسوسه هاى آن که انسان را به راه هاى شيطانى مى کشاند فرو نشيند. و سوم اين که مؤمنان به آن اقتدا مى کنند و از زندگانى پر زرق و برق و تجملاتى که انسان را از خدا غافل مى سازد دور مى شوند. هيچ کس از پوشيدن لباس هاى ساده و داشتن وسايل زندگى ساده احساس حقارت نمى کند.
آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به اصلى کلى درباره دنيا و آخرت اشاره مى کند که انتخاب نوع لباس گوشه اى از گوشه هاى آن است، مى فرمايد: «دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا کسى که دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد»; (إِنَّ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ، وَسَبِيلاَنِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلاَّهَا أَبْغَضَ الاْخِرَةَ وَعَادَاهَا).
منظور از دنيا در اينجا يکى از سه چيز و يا هر سه چيز است:
نخست اين که منظور دنيايى است که از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد که مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست.
ديگر اين که منظور دنيايى است که هدف باشد نه وسيله براى آخرت، زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مى شود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود; اما اگر به دنيا به گونه مزرعه يا پل و گذرگاه و خلاصه وسيله اى براى رسيدن به آخرت نگاه شود نه تنها دشمنى با آن ندارد، بلکه به يقين آن را تقويت خواهد کرد، همان گونه که در روايات اسلامى آمده است.
سوم اين که منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است که وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد; هر روز در فکر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانه ها و لباس ها و مرکب هاى پر زرق و برق تر است و چنين کسى هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش مى کند و هم معاد را.
تعبير به «عَدُوّان» و «سَبيلانِ» در واقع شبيه به تنزل از چيزى به چيز ديگر است، زيرا نخست مى فرمايد: دو دشمن اند که يکديگر را تخريب مى کنند سپس مى فرمايد: حد اقل دو مسير مختلف اند که به دو مقصد منتهى مى شوند; خواه عداوتى با هم داشته باشند يا نه.
آنچه در جمله «فَمَنْ أحَبَّ الدُّنْيا» آمده در واقع به منزله نتيجه گيرى از سخنان گذشته است.
در پايان امام(عليه السلام) دو تشبيه جالب و به تعبير ديگر دو مثال واضح براى دنيا و آخرت بيان مى کند و مى فرمايد: «اين دو به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون کسى است که در ميان اين دو در حرکت است هر زمان به يکى نزديک مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يک مردند (که معمولاً با هم رقابت شديد دارند)»; (وَهُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَمَاش بَيْنَهُمَا; کُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِد بَعُدَ مِنَ الاْخَرِ، وَهُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ).
گفتنى
است دو مثالى را که امام(عليه السلام) بيان فرموده نسبت به دو تعبيرى که درباره دنيا در عبارت بالا آمد (عَدُوّان و سَبيلانِ) به اصطلاح از قبيل لف و نشر مشوش است; تعبير به «ضَرَّتانِ» (دو هوو) مثالى است براى «عَدُوّان مُتَفاوِتان» و تعبير به «مشرق و مغرب» مثالى است براى «سَبيلانِ مُخْتَلِفان».
اين احتمال نيز هست که تعبير به «مشرق و مغرب» نسبت به دنيا و آخرت نيز از قبيل لف و نشر مشوش باشد; مشرق که خاستگاه نور آفتاب است به منزله آخرت و مغرب که رو به سوى ظلمت مى رود اشاره به دنياست.
آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمى پردازد، بلکه روز به روز از سعادت جاويدان دورتر مى گردد.
روايات ديگرى که از رسول خدا يا ائمه معصومين(عليهم السلام) رسيده است نيز اين سخن را تاييد مى کند; از جمله در حديثى که مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار از رسول الله(صلى الله عليه وآله) نقل کرده مى خوانيم: «إِنَّ فِي طَلَبِ الدُّنْيَا إِضْرَاراً بِالاْخِرَةِ وَفِي طَلَبِ الاْخِرَةِ إِضْرَاراً بِالدُّنْيَا فَأَضِرُّوا بِالدُّنْيَا فَإِنَّهَا أَحَقُّ بِالاِْضْرَارِ; طلب دنيا به آخرت انسان زيان مى رساند و طلب آخرت به دنيا ضرر مى زند، بنابراين ضرر دنيا را بپذيريد که سزاوارتر به زيان است».(1)
در حديث ديگرى که از حضرت مسيح در کتب اسلامى نقل شده مى خوانيم: «لاَ يَسْتَقِيمُ حُبُّ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ فِي قَلْبِ مُؤْمِن کَمَا لاَ يَسْتَقِيمُ الْمَاءُ وَالنَّارُ فِي إِنَاء وَاحِد; محبت دنيا و آخرت در قلب فرد با ايمان جمع نمى شود همان گونه که آب و آتش در يک ظرف جمع نمى گردند».(2)
ناگفته پيداست که تمام اين روايات ناظر به کسى است که دنيا را هدف خود قرار داده و بدون در نظر گرفتن حلال و حرام و حق و ناحق پيوسته به دنبال آن مى دود; اما کسى که دنيا را از طريق حلال مى خواهد و وسيله نيل به آخرت قرار مى دهد نه تنها مذموم نيست، بلکه در روايات از چنين کسى ستايش نيز شده است.
از اين رو در حديثى از امير مؤمنان(عليه السلام) مى خوانيم که فرمود: «إنْ جَعَلْتَ دينَکَ تَبَعاً لِدُنْياکَ أهْلَکْتَ دينَکَ وَدُنْياکَ وَکُنْتَ فِي الاْخِرَةِ مِنَ الْخاسِرينَ; اگر دين خود را تابع دنياى خود قرار دهى، دين دنيايت را تباه کرده و در آخرت از زيان کاران خواهى بود و اگر دنياى خود را تابع دينت قرار دهى هم دينت را به دست آورده اى و هم دنيايت را و در آخرت از رستگاران هستى».(3)
(1). بحارالانوار، ج 70، ص 61، ح 30.
(2). همان، ج 14، ص 327، ح 50.
(3). غررالحکم، ح 2220.
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#نیازها_موچسب
#نور🌺👇
در تابستان نیم سایه و در زمستان نور کامل را ترجیح میدهد✅.
#دما
حداقل ان در زمستان ۱۰ درجه و حداکثر ان در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق برای ان کافی است، ❌🌸
در صورتی که درجه حرار بالا رود غبارپاشی الزامی است.✅
#ابیاری💦
در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود🌼
سپس ابیاری کنید، در تابستان ۲ بار در هفته و در زمستان هر ده روز یکبار کافی است💦
در صورتی که درجه حرارت زیر ۱۰ درجه باشد،آبیاری را متوقف کنید.❌❌
#تغذیه
در فصل رشد هر ده روز یکبار کمبود عناصر خاک گلدان را با اضافه نمودن کودهای شیمیایی مخصوص گلهای زینتی استفاده بشه🌸👍
#خاک مناسب
خاک برگ با کمپوست.😍
#تعویض گلدان
هر ساله احتیاج به تعویض گلدان دارد.ولی با سنگین شدن گلدان و عدم امکان تعویض ان به تعویض خاک های سطحی با خاک نو و غنی اکتفا کنید.🌸
#تکثیر🌱🌱
ریشه دار نمودن قلمه در بهار
https://eitaa.com/zandahlm1357