#چله_ترک_گناه
🚫اصلاح ذات البین از مجوزات #دروغ مصلحتی🚫
هر گاه دو نفر از یکدیگر کدورت و کینه ای داشته باشند
و با هم قطع رابطه کنند برای اصلاح و آشتی دادن آنها #دروغ گفتن جایز اس
یعنی گفتن مطالبی که موجب رفع کدورتها و دشمنی ها و برقراری روابط دوستانه و صمیمانه گردد ،
و همانگونه که برای رفع و درمان خصومتها و اصلاح روابط میان مسلمانان #دروغ_گفتن جایز است .
برای رفع و پیشگیری از خصومت ها و دشمنی ها نیز گفتن #دروغ جایز است .
بنابراین هرگاه راستگویی باعث وقوع فتنه و ایجاد دشمنی میان دو مسلمان و #دروغ_گویی مانع فتنه و موجب دوستی و صمیمیت و ارتباط و الفت شود، آن راست ، مذموم
و این دروغ، ممدوح خواهد بود...
وسائل الشیعه شیخ حر عاملی جلد 8 صفحه578
⛔️⛔️پس تا آخر امروز حواسمان باشد که ما میتوانیم با حد و مرز های قرار داده شده #دروغی را که به مصلحت است با این هدف که رابطه بین مومنان را بهبود ببخشیم ، بیان کنی
taheri-milad-hazrat-ali-akbar-95-003.mp3
زمان:
حجم:
4.58M
🎤🎤 طاهری
🌺 سرود بسیار زیبا
❤️ اومد دوباره خود پیغمبر
❤️ میلاد #علی_اکبر علیه السلام
❤️ #روز_جوان #صلوات
.......:
✍
آیا گفتن کلمه حاجی یا کربلایی به کسی که به حج یا کربلا نرفته جایز است؟
گرچه معنای اصلی «حاجی» و «کربلایی» شامل افرادی میشود که به حج و زیارت مشرف شده باشند، اما عرف جامعه، این کلمات را منحصراً به معنای فردی که واقعاً حج و کربلا رفته قلمداد نمیکند، بلکه امروزه از لحاظ عرفی یک معنای آن را میتوان فرد بزرگوار و محترم و یا شخص روحانی دانست. بر این اساس، نمیتوان گفت که افراد با مخاطب قرار دادن اشخاصی که به حج و زیارت کربلا نرفتهاند با چنین عناوینی مرتکب دروغ حرام شده است، زیرا نه مخاطبان و نه حضار، چنین برداشتی از این کلمات نداشته و عملاً خبر دروغی به آنها منتقل نشده است.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به نحوى باشد که دروغ محسوب نشود، مانع ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
فی نفسه اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حاجی کسی است که حج تمتع انجام داده ولی گفتن آن به کسی که عمره بجا آورده نیز مانعی ندارد و گفتن حاج آقا به روحانیون یک اصطلاح عرفی است.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اگر مستلزم نسبت کذب نباشد مانعی ندارد.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
#سوال👇
آیا مرد می تواند به تک خوانی زن گوش دهد؟
#پاسخ👇:
آیت الله خامنه ای: گوش دادن به خوانندگی زن که غالباً مشتمل بر مفسده است، جایز نیست.
آیت الله مکارم: سرود دسته جمعی بانوان در مکانهای مخصوص به بانوان اشکالی ندارد، مشروط بر این که صدا و آهنگ آن مناسب مجالس لهو و فساد نباشد؛ امّا در جایی که مردان حضور دارند جایز نیست.
—---------------
سایت آیات عظام خامنه ای ( استفتائات موسیقی و غنا ) و مکارم شیرازی (احکام موسیقی)
✍
آيا امام زمان(عج) به شهادت ميرسند يا به مرگ طبيعي از دنيا ميروند؟ آيا اين روايت درسته که ائمه همه يا شهيد مي شوند يا با زهر کشته مي شوند؟
قرآن مي فرمايد: "هر نفسي مرگ را مي چشد". [1]طبق اين آيه که بيان کننده سنت الاهي در باره هم? مخلوقات است، امام زمان (ع) نيز پس از برقراري عدالت جهاني و ايجاد حکومت جهاني از اين دنيا مي روند. اما آيا به مرگ طبيعي يا به شهادت؟ از دستهاي روايات استفاده ميشود که آن حضرت به مرگ طبيعي از دنيا ميرود. روايات زير از آن جملهاند:
1. ام سلمه از پيامبر خدا (ص) چنين نقل ميکند:
مهدي از خاندان من و از فرزندان فاطمه است.... او در ميان مردم به سنت پيامبرشان عمل ميکند، پس هفت سال درنگ ميکند و آن گاه از دنيا ميرود و مسلمانان بر او نماز ميگزارند.[2]
2. در روايتي که در تفسير آيه شريفه: "ثُمَّ رَدَدْنا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَيهِم"[3]؛ پس از [چندي] دوباره شما را بر آنان چيره ميکنيم، از امام صادق (ع) نقل شده چنين آمده است:
[منظور] خروج [امام] حسين(ع) با هفتاد تن از يارانش [در زمان رجعت است] در حالي که کلاهخودهاي زريني که دو رو دارد بر سر دارند و اعلام کنندگاني به مردم برسانند: اين حسين است که خارج شده است، تا آن جا که مؤمنان هيچ شک و ترديد درباره او نکنند و بدانند که او دجّال و شيطان نيست، و او است حجّت قائم [به حق] در ميان شما و چون معرفت به اين که آن حضرت همان حسين (ع) است در دلهاي شيعيان استقرار يافت، حضرت حجّت را مرگ فرا ميرسد و کسي که آن جناب را غسل ميدهد و کفن و حنوط ميکند و به خاک ميسپارد همان حسين [بن علي](ع) خواهد بود.
جز وصي و امام هيچ کس متصدّي [کار کفن و دفن] وصي نشود.[4]
3. در روايت ديگري نيز امام صادق (ع) در پاسخ به اين پرسش که اولين کسي که به دنيا رجعت خواهد کرد چه کسي است ميفرمايد: [امام] حسين (ع) در پي قائم (ع) خروج ميکند...
حسين (ع) به همراه آن گروه از يارانش که با او به شهادت رسيدند، به پيش ميآيد در حالي که هفتاد پيامبر او را همراهي ميکنند، آن گونه که به همراهي موسي بن عمران فرستاده شدند. قائم (ع) انگشتر خود را به او واگذار ميکند. پس حسين (ع) نخستين کسي است که عهدهدار غسل و کفن و حنوط آن حضرت ميشود و ايشان را در قبر خود قرار ميدهد.[5]
از دسته اي ديگري از روايات استفاده ميشود که آن حضرت به شهادت خواهند رسيد:
1. از امام حسن مجتبي (ع) روايت شده است: "به خدا سوگند، پيامبر خدا با ما پيمان بسته است که اين امر [امامت] را دوازده تن امام از فرزندان علي و فاطمه به دست خواهند گرفت و هيچ کدام از ما نيست، مگر اين که مسموم يا کشته ميشود".[6]
2. امام صادق (ع) نيز در اين باره ميفرمايد: "به خدا قسم هيچيک از ما نيست، مگر اين که کشته شده و به شهادت ميرسد.[7]
3. از امام رضا (ع) نيز مشابه همين تعبير، روايت شده است.[8]
با توجه به اين دو دسته روايات اظهار نظر صريح و قطعي در مورد چگونگي وفات اماممهدي (ع) مشکل به نظر ميرسد.
اما با توجه به اين که رابطه بين مرگ و شهادت عموم و خصوص مطلق است، يعني مرگ اعم از مردن طبيعي و شهادت است و شهادت نيز نوعي از مرگ است نه خارج ار آن، از اين رو مي توان روايات دست? اول را حمل بر شهادت نمود و تعارض ظاهري را رفع نمود چون روايات دست? اول در مقام بيان اصل مرگ هستند نه کيفيت آن.
[1]. آل عمران، 185.
[2]. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج 51، ص 104، ح 39.
[3]. اسراء، 6.
[4]. کليني، الکافي، ج 8، ص 250، همچنين ر. ک: بحارالانوار، ج 53، ص 94، ح 103.
[5]. بحارالانوار، ج 53، ص 103، ح 130.
[6]. بحارالانوار، ج 27، ص 217، ح 19.
[7]. همان، ص 209، ح 7.
[8]. همان، ص 214، ح 16.