.......:
شرح و تفسير
آغازگر جنگ نباش!
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه اندرز مهمى به فرزندش مىدهد و مىفرمايد:
«هرگز كسى را به مبارزه دعوت مكن (و آغازگر جنگ مباش) ولى اگر كسى تو را به مبارزه فراخواند اجابت كن (و سستى در جهاد با دشمن مكن) زيرا دعوت كننده به مبارزه ستمكار و ستمكار در هر حال مغلوب است»؛ (لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ، فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ) .
«مبارزة» به معناى جنگ تن به تن است و «باغى» به معناى ستمگر و «مصروع» به معناى شكستخوردۀ بر زمين افتاده است.
شايد بعضى از شارحان چنين پنداشتهاند كه اين سخن اشاره به جنگهاى تن به تن در بيرون از دايرۀ جهاد است در حالى كه هرگز چنين نيست. هرگاه كسى ما را در غير ميدان جهاد به مبارزه طلبد نه تنها پذيرش دعوت او مطلوب نيست بلكه حرام است، زيرا القاى نفس در تهلكه است تنها جايى كه مىتوان دعوت به مبارزه را پذيرفت ميدان جهاد است، زيرا در بسيارى از ميدانهاى جهاد در آغاز، جنگهاى تن به تن انجام مىشد؛ كسى از لشكر دشمن بيرون مىآمد و مبارز مىطلبيد، ديگرى در برابر او قرار مىگرفت و سرانجام يكى از آن دو بر خاك مىافتاد. مسلمانان دستور داشتند آغازگر مبارزه در ميدانهاى جنگ نباشند؛ ولى در صورتى كه كسى از لشكر دشمن در وسط ميدان قرار گرفت و مبارز طلبيد، سكوت در برابر او جايز نيست، زيرا چنين سكوتى مساوى با شكست به شمار مىآيد و مىدانيم اميرمؤمنان عليه السلام كرارا در ميدانهاى جنگ با دشمنان اسلام به مبارزه طلبيده شد و امام عليه السلام در برابر حريف خود قرار گرفت و او را از پاى در آورد كه بارزترين نمونۀ آن ميدان جنگ خندق و قرار گرفتن در مقابل «عمرو بن عبدود» است، زيرا او بارها در وسط ميدان مبارز طلبيد و هيچ كس جرأت نكرد در مقابل او ظاهر شود و اميرمؤمنان عليه السلام بارها از پيغمبر صلى الله عليه و آله تقاضا كرد كه اجازه دهد در برابر او قرار گيرد و پيامبر صلى الله عليه و آله براى اينكه ديگران را آزمايش كند رخصت نمىداد؛ ولى آخرين بار اجازه داد و آن حضرت در برابر عمرو قرار گرفت و با مبارزهاى قهرمانانه او را بر خاك افكند و حديث معروف
«لَضَرْبَةُ عَلِىٍّ يَوْمَ الْخَنْدَقِ أفْضَلُ مِنْ عِبادَةِ الثَّقَلَيْنِ ؛ضربهاى كه على عليه السلام در روز خندق (بر پيكر عمرو بن عبد ود) وارد كرد از عبادت جن و انس بالاتر است» ١ را بيان فرمود.
نكته:
جنگهاى تن به تن در تاريخ
آنچه در حديث پربار بالا آمد اشاره به جنگهاى تن به تنى بود كه در ميدانهاى جهاد واقع مىشد و در واقع ضرورتى اجتنابناپذير بود و گاه اين جنگهاى تن به تن از جنگهاى مغلوبه كه همۀ لشكريان دو طرف به پيكار مىپرداختند جلوگيرى مىكرد، همانگونه كه در نبرد عظيم خندق صورت گرفت كه با كشته شدن عمرو بن عبدود در جنگ تن به تن با اميرمؤمنان على عليه السلام روحيۀ دشمن شكست خورد و با عوامل ديگرى از قبيل طوفان دست به دست هم داد و لشكر عظيم قريش از ميدان عقبنشينى كردند.
ولى در تاريخ اروپا جنگهاى تن به تن به صورت بسيار زشتى انجام مىگرفت به اين معنا كه دو نفر كه با هم خصومت داشتند يكديگر را به مبارزه فرا مىخواندند و با استفاده از سلاحهاى مرگبار به هم حمله مىكردند و تا يكى كشته مىشد مبارزۀ آنها تمام مىگشت كه در كتب مختلف آنها شرح آن آمده است.
آنچه را در ذيل مىخوانيد عصارهاى است كه از سه دائرة المعارف معروف غربى گرفته شده است:
مبارزۀ تن به تن يا همان دوئل واژهاى است كه از زبان لاتين گرفته شده است به اين شكل كه دو تن كه با يكديگر خصومت داشتند با استفاده از شمشير و يا اسلحهاى مرگبار به مبارزه بر مىخواستند. اين عمل در ابتدا در قرون وسطى و در اروپاى شرقى مرسوم بود و حتى گفته شده است كه به دوران قبل از مسيح باز مىگردد. بعد از مدتى اين عمل از سوى دادگاه جنبۀ قانونى يافت و به عنوان وسيلهاى براى رفع خصومت معرفى شد و در مواردى دادگاه حكم به انجام دوئل مىكرد.
در زمان چارلز نهم در فرانسه انجام اين عمل تا جايى شدت يافت كه او در سال ١٥٦٦ مجازات اعدام را براى كسانى كه دست به اين عمل مىزدند مقرر كرد. با اين وجود در تواريخ نوشته شده است كه بعداً در زمان لوئى چهارم در فرانسه در عرض هجده سال بيش از چهار هزار نفر در اين نبرد تن به تن كشته شدند و يا در زمان لوئى سيزدهم تعداد كشتگان در عرض بيست سال به هشت هزار نفر بالغ شد. دامنۀ اين نوع نبرد تا جايى گسترش يافته بود كه به محض كوچكترين توهين و يا صرف احتمال وجود توهين، فردى كه مورد اهانت قرار گرفته بود زمان و مكان دوئل را تعيين مىكرد و انجام اين عمل نوعى دفاع از آبرو و حفظ شرافت تلقى مىشد و حتى گفته شده كه همۀ افراد به انجام دادن اين كار مجاز بودند و فقط زنان، افراد زير بيست سال و يا بالا
تر از شصت
سال و يا كسانى كه بيمارى داشتند از اين عموميت مستثنا بودند.
با اين وجود همواره در جواز اين عمل بحث بود و آن را مخالف قوانين مىدانستند و سرانجام در اوائل قرن بيستم ممنوعيت جهانى آن اعلام شد و يكى از عوامل ممنوعيت آن را افول طبقۀ اشراف دانستهاند، زيرا دوئل غالباً در ميان آنها و به اصطلاح براى حمايت از آبرو و شرافت خانوادگى انجام مىگرفت.
نوع ديگرى از دوئل نيز وجود داشت كه محدود به خصومتهاى شخصى نبود و در جنگها و نبردها به شكل مبارزۀ تن به تن نمودار مىشد و حتى در كتاب تاريخ اثراتى از آن در سدۀ هفتم پيش از ميلاد به چشم مىخورد و نبردهاى شواليهها و يا به مبارزه طلبيدنهاى مرسوم در نبردهاى اسلامى از اين قبيل است. امروزه اين نوع نبرد در ميادين جنگ منسوخ شده و سلاحهاى كشتار جمعى جايگزين آن گرديده است.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#پرلیت چیه؟؟
👈پرلیت تنها در میزان کم و نسبت مشخصی در ترکیب با خاک استفاده می شود و اگر حجم آن از آنچه باید بیشتر شود، حجم آب زهکشی شده افزایش یافته و مواد غذایی کم می شوند. اغلب این بستر را برای نشا و قلمه هایی که نیاز به رطوبت زیاد دارند، مورد استفاده قرار میدهند. پرلیت در ترکیب خود، دارای ۲ الی ۶ درصد آب است و تبادلات هوایی و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم میآورد، همچنین مانع شسته شدن مواد غذایی خاک میشود
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓🌺🌺
گل سنگ رو میشه ازش قلمه گرفت ؟خیلی بلند شده و شکیل نیست
✅🌺بله ازش قلمه بگیرید ، طول قلمه 8 تا 10 سانت باشه ، توی آب و توی خاک میتونید ریشه دارش کنید ، توی خاک از خاک قلمه زنی استفاده کنید توی آب از ظرف بدنه تیره و آب جوشیده سرده شده استفاده کن
قلمه که کات کردی 2 3 تا برگ از بالا بزارید بقیه برگهای اضافی کات کنید
اگه توی آب ریشه دار میکنید ی تیکه چوب دارچین و ی تیکه زغال توی ظرف قلمه بنداز و ی جای نیمه تاریک و گرم بزارید تا زود ریشه بزنه
نکته......
زمستون برای شهرهای سردسیری تعویض گلدون اشتباه است
اگه هم میخواهی تعویض گلدون انجام بدید باید توی حمام اینکارو انجام بدید
و آب گرم باز کنید حمام پر از بخار بشه بعد تعویض گلدون انجام بدید👌🌱
گل 🌺:
نکته.....
وقتی گیاهتون بیماره تعویض گلدان انجام ندین
بزارین مداوابشه بعداز دوماه انجام بدین
گل وگیاه
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: توصيه ۸۶) در اسلام دستور است كه مرد دزد و زن دزد را دستشان را قطع كنيد. (اگر چه تحت شرايطي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
توصيه ۹۱)
دزدي به خانه مسكيني براي سرقت رفت و كنار مسكين دستار خود را پهن كرد تا آنچه مييابد، در آن قرار دهد و ببرد، از قضا هر چه گشت چيزي براي بردن نيافت آمد كه دستار خود را جمع كند و برود، ديد مسكين روي آن غلطيده و بخواب است، از خير دستار گذشت و تصميم گرفت از خانه بيرون رود مسكين چون متوجه رفتن وي شد. گفت درب را ببند. دزد گفت بگذار در باز باشد تا ديگري رواندازت را بياورد. همچنين گفته شده است كه دزدي مال مداح اهلبيت را با گفتن يا علي بلند كرد كه ببرد، مداح رسيد و به دزد گفت بي انصاف من هزاران يا علي يا حسين يا محمد يا فاطمه گفتم تا اين مال حاصل شده است تو با يك علي گفتن ميخواهي ببري.
توصيه ۹۲)
دزدي در كنار جاده اي تمارص كرده و صداي آه و ناله سرداد كه سواري با اسبي قيمتي از آنطرف گذشت. سوار چون آه و ناله آن شخص را شنيد، پياده شد و از احوال او جويا شد، وي گفت عسل و خربزه خوردهام و به شكم درد مبتلا شده ام، سوار گفت اي برادر عسل با خربزه كه با يكديگر نمي سازند دزد گفت فعلاً كه با هم ساخته اند و پدر مرا درآورده اند، بهرحال سوار او را كمك به سوار كردن كرد تا بنزد طبيب ببرد، همينكه دزد سوار شد به اسب هي زد و فرار كرد، سوار گفت صبر كن، دزد اندكي درنگ كرده سوار قبلي گفت اين خدعه و نيرنگ را جائي تعريف نكن كه رسم رحم و مروت و جوانمردي بسته
خواهد شد مدتي گذشت، دزد پياده با رفيقش در كنار جاده ايستاده بودند كه ديدند سواركار، همان سوار قبلي است و دزد همان درمانده و پياده و مفلك… كه گفته اند مال حلال بچند نسل ميرسد، و مال حرام يا در زمان حيات شخص از بين ميرود يا در زمان وارث از بين ميرود.
توصيه ۹۳)
ما ايرانيان اكثراً شيعه جعفري هستيم و فرهنگمان آميخته به دستورات قرآن و سنت است. متأسفانه الگوي زندگي بعضي از جوانان از فرهنگ غرب نشئت ميگيرد و از طريق ويدئو، ماهواره و مجلههاي مبتذل و… خود را مورد بمباران تبليغاتي قرار داده و از فيلمهاي غربي نكات منفي و حرام آنرا استفاده ميكنند. غافل از اينكه چنين افرادي زندگي را فقط به عمر دنيا كه ۷۰۶۰ سال است خلاصه ميدانند و عالم برزخ و قيامت و تجسم اعمال كه جاويدانند را معتقد نيستند ولي فرهنگ ديني اجتماعي ما با انان ۱۸۰ درجه فرق ميكند بهرحال چه سرقت چه آدم ربائي و چه جنايت از هر نوعي باشد دير يا زود بطريقي كه تصورش براي خاطي نمي آيد، گير كرده و مكافات عمل خود را خواهد ديد.
توصيه ۹۴)
در كشور خودمان بعضي از آداب و رسوم است كه در شهري عادي و مرسوم است و در شهر ديگر همانكار اهانت تلقي ميشود (مثل شيربهاء و…) ولي اگر همه از كتاب و سنت پيروي كنند، جامعه اي ايده آلتر و مورد تأييدتري خواهيم داشت و هر كاري را كه ميخواهيم انجام دهيم اول حكم آنرا بدانيم بعداً انجام دهيم، حتي مجرم اجتماعي اگر از قانون ابراز بي اطلاعي كند، قاضي او را تبرئه نمي كند و حد جرم را برايش صادر ميكند.
در انگلستان سنت است روز مهماني مردخانه اكثر كارها را انجام دهد حتي پخت و پز، ولي در ايران مرد خانه آنروز كمي هم ديرتر به منزل ميآيد حال چطور بخود اجازه تقليد كوركورانه از غرب را ميدهيم.
خلاصه المکاسب📚
نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۳۲ 📝 محور بحث: #آرامش_کلامی 💠 قسمت پانزدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین"
⚛️ دور دوم / قسمت ۳۳
📝 محور بحث: #آرامش_کلامی
💠 قسمت شانزدهم
چهارمین مهارتی که در ارتباط کلامی نیازمند توجه است:
4⃣ پرهیز از کلمات و جملات نا خوشایند.
🔸 مثلا آقا یا خانم بر روی مادرش حساس است و همسر مستقیما روی آن دست می گذارد.
و عدم توجه به این مهارت گفتگو بین دو طرف را تنش زا می کند.
5⃣ حس همدردی در ارتباط کلامی داشته باشیم.
✅ انسان دوست دارد کسی باشد که در درد ها و مشکلات اش هم درد او باشد؛
🔹 به طور مثال:
آقا: خانم! خیلی زندگی سخت شده!
خانم: آره، برای تو که بی عرضه ای هیچ توقعی جزء این نیست!
ولی خانم می توانست با جملات ساده ای با همسرش هم دردی کند:
♦️ جملات نا امید کننده فرمول دارد = همدردی + امید بخشی
◽️ مثلا خانم: شما راست می گی زندگی این دور و زمونه خیلی سخت شده، ولی تو آدم توان مندی هستی.
در مهارت های کلامی به پنج مورد آن اشاره کردیم.
6⃣ وقت کافی بگذارید.
(خلوت گفتگو داشته باشیم)
🔻 گفتگو را جزئی از زندگی بدانیم و همانطور که برای کارهای دیگر که وقت می گذاریم برای آن هم وقت بگذاریم.
🔮با ما همراه باشید.
#نوشتار_تربیتی
#خانواده_زوجین
#روابط_زوجین
#کلام
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#پارت9 پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
track-10-قانون خود اگاهی- علم بوعلی-دکتر داودی نژاد.mp3
4.87M
#پارت10
پک فوق العاده از حال بد به حال خوب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💛جمله فوق طلایی💛
اگه میخوای عوض بشی فقط یک فرمول داره....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌دیگه تحمل دیدن برادرم ندارم😓
❌دیگه تحمل دیدن خواهرم ندارم😥
❌ازش توقع نداشتم😭
🟢شما رابطه تون با اطرافیان چطوره؟
📣این کلیپ ببین تا نسخه پیغمبر بشنوی☝️☝️
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: نقل خبر در فضیلت ابی بکر و جواب آن که مجعول است شیخ- حدیث معتبری از عمر بن ابراهیم بن خالد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
شرح حال ابو هریره و مذمت آن
داعی- دلائل بر مردودیت أبو هریره بسیار و اظهر من الشّمس است که اکابر علماء خودتان هم تصدیق نموده اند.
از جمله دلائل بر مردودیت او آنکه از موافقین ملعون بن
ملعون علی لسان رسول اللّه معاویة بن ابی سفیان و در سلک منافقین و مردمان دو رو بوده زیرا در صفّین بعضی از روزها نماز را اقتداء بامیر المؤمنین علی علیه السّلام مینموده ولی حاشیه نشین سفرۀ چرب و نرم معاویه بوده چنانچه زمخشری در ربیع الابرار و ابن ابی الحدید در شرح نهج و دیگران نقل نموده اند که وقتی از این دو حالت از او سؤال مینمودند میگفت مضیرة معاویه ادسم و الصلاة خلف علیّ افضل [۱] تا آنکه معروف گردید به شیخ المضیرة.
----------
[۱]: ۱) (مضیره) طعامی است که با شیر عمل میآورند و غذائی بود مخصوص معاویه ابو هریره گفت مضیره و طعام معاویه چرب تر و نماز در عقب علی افضل است.
:
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#کلیپ 🎬 #انیمیشن چرا با هر اتفاق و حادثهای، #غم و اضطراب ، قلب مرا مچاله میکند؟ #استاد_شجاعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان شناسی ۱۸۷.mp3
11.83M
#انسان_شناسی ۱۸۷
#رهبری
#استاد_شجاعی
➖ اگر قرار به بهشت رفتن بود، که چرا خداوند ما را از اول در بهشت نیافرید؟
➖ اساساً چه لزومی داشت اینهمه آزار و اذیت را تحمل کنیم برای اینکه در نهایت به بهشت برگردیم؟
@shervamusiqiirani-4 - درد گنگ.mp3
854K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
نميدانم چه مي خواهم بگويم
زبانم در دهان باز بسته ست
در تنگ قفس بازست و افسوس
كه بال مرغ آوازم شكسته ست
نميدانم چه ميخواهم بگويم
غمي در استخوانم مي گدازد
خيال ناشناسي آشنا رنگ
گهي ميسوزدم گه مينوازد
گهي در خاطرم مي جوشد اين وهم :
كه در رگهام جاي خون روان است
سيه داروي زهراگين اندوه
فغاني گرم و خون آلود و پر درد
فرو مي پيچيدم در سينه ي تنگ
چو فرياد يكي ديوانه ي گنگ
كه مي كوبد سر شوريده بر سنگ
سرشكي تلخ و شور از چشمه ي دل
نهان در سينه مي جوشد شب و روز
چنان مار گرفتاري كه ريزد
شرنگ خشمش از نيش جگرسوز
پريشان سايه اي آشفته آهنگ
زمغزم مي تراود گيج و گمراه
چو روح خوابگردي مات ومدهوش
كه بي سامان به ره افتد شبانگاه
درون سينه ام درديست خونبار
كه همچون گريه ميگيرد گلويم
غمي آشفته دردي گريه آلود
#سايه
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔹امید اهل زمین #صاحب_الزمان ♦️♦️♦️♦️♦️ ۲۹۶. جامعه بدون امام؛ مانند بدنی است که عقل و تفکّر را از ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ «رفیق نیستیم»👤 حجت الاسلام دارستانی
🚗 ماشین خراب که میشه میفروشیمش، جای گوشت نون خشک تو کباب قاطی میکنیم، دست دوم رو جای دست اول قالب میکنیم...
🔸 تا ما باهم رفیق نشیم #امام_زمان عج نمیاد!
♦️♦️♦️♦️♦️
۲۹۸. باید نور امام زمانی را با فرهنگ انتظار، آرام آرام در خودمان ایجاد کرده باشیم. برکات انتظار
۲۹۹. اولین برکات انتظار این است که انسان منتظر میتواند بفهمد چه ظلمتی جلوی ظهور نورانی امام را گرفته، که امام در غیبت رفته اند. برکات انتظار
https://eitaa.com/zandahlm1357