🔴 نزدیک بودن وقت قیام امام زمان علیهالسلام در قرآن...
اقْتَرَبَتِ السَّاعَةُ...
قيامت نزديک شد... (قمر/۱)
🌕 علی بن ابراهیم رحمة الله علیه گوید: حضرت رسول صلیالله علیه و آله فرمودند:
«اِقْتَرَبَتِ اَلسَّاعَةُ قَالَ خُرُوجُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ»
اقتربت الساعَة یعنی خروج قائم علیهالسلام.
📗تفسير القمی، ج ۲، ص ۳۴۰
📗تفسير نور الثقلين، ج ۵، ص ۱۷۵
📗تفسير کنز الدقائق، ج ۱۲، ص ۵۲۹
📗بحارالأنوار، ج ۱۷، ص ۳۵۱
📗إثبات الهداة، ج ۵، ص ۱۷۸
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👥همخوانی بسیار زیبای مردم قم و حاج مهدی سلحشور در محضر حضرت امام خامنهای در حسینیهی امام خمینی تهران.
در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۸۸.
با ولایت زنده ایم تا زنده ایم رزمنده ایم
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: جنّ و اقسام آن زیرا که جنّ چنان که از بعض آیات شریفه استنباط میشود به اعتباری اطلاق بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
ارسال پیامبر صلی الله علیه و آله بر جنّیان
بالجمله، پس چون رسول از نوع بشر أعنی خاتم الانبیاء بر آنها ارسال شده، لهذا باید آنها مکلّف بوده و طبقه [ای] از نوع بشر باشند، چه رسول از سنخ مرسل إلیهم است ؛ زیرا تا جنسیت و سنخیت فیما بین نباشد، ارشاد و هدایت صورت نگیرد، کما قال تعالی: « وَ لَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَکًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلاً وَ لَلَبَسْنَا عَلَیْهِم مَا یَلْبِسُونَ [۴] »، یعنی: اگر رسول ملکی را خواهیم ارسال نمائیم لابدّ او را قرار داده به صورت رجل، و میپوشانیم بر آن ملائکه « ما یلبسون » آنچه را بر آنها
پوشانده ایم، یعنی آن روح ملکی چون برای هدایت و ارشاد خلایق باید به عالم دنیا و دار طبیعت آید، لابد أوّلاً هیکل بشری و جسد دنیوی که به منزله لباس روح بر او پوشانیده، و بعد به عالم ارسال خواهیم نمود. و قال فی موضع: « لَوْ کَانَ فِی الاْءَرْضِ مَلاَآئِکَةٌ یَمْشُونَ مُطْمَئِنِّینَ لَنَزَّلْنَا عَلَیْهِم مِنَ السَّمَآءِ مَلَکًا رَسُولاً». [۱]
و نیز از جمله آیاتی که دلالت نماید بر آن که طبقه اجنه هم نبی آنها پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم، و کتاب آنها قرآن و مأمور به ایمان و تصدیق همین احکام وظیفه از همین طبقات پست بشرند و علیهم الأمر و النهی و الثواب والعقاب، قوله تعالی است: « قُلْ أُوحِیَ إِلَیَّ أَ نَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِنَ الْجِنِّ فَقَالُوآا إِنَّا سَمِعْنَا قُرْآنًا عَجَبًا * یَهْدِیآ إِلَی الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَن نُّشْرِکَ بِرَبِّنَآ أَحَدًا [۲] ».
----------
[۴]: ۲ - سوره مبارکه انعام، آیه ۹.
[۱]: ۳ - سوره مبارکه اسراء، آیه ۹۵.
[۲]: ۴ - سوره مبارکه جن، آیات ۱ و ۲.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تاریخ فتوحات، بدن نیشابوری در تفسیر آیه سَنُرِیهِمْ آیٰاتِنٰا فِی الْآفٰاقِ وَ فِی أَنْفُس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
حدوث و قدم کلام
علماء، در اینکه آیا کلام خدا قدیم یا حادث است با قیاس شکل اول به دو نتیجه مخالف رسیده اند؛ کلام صفت خداست، هر صفت خدا قدیم است پس کلام هم قدیم است. کلام مترتب الاجزاء است. هر مترتب الاجزایی حادث است، پس کلام حادث است. گروههای اسلامی هر کدام در این باره به بحث و بررسی پرداخته اند و اما تحقیق مطلب: کلام بر دو معنی است، کلام نفسی و کلام لسانی. کلام لسانی دو حالت دارد، تکلم بالفعل و تکلم بالقوه؛ این عناوین را با ضد آنها میشناسیم. مثلاً نسیان ضد کلام نفسی است و سکوت ضد کلام لسانی است و لالی ضد کلام فعلی است.
معنی نیز دو مفهوم دارد، مدلول لفظ و چیزی قائم به غیر. اینکه اشعری میگوید مراد از کلام، کلام نفسی است، از این سخن، اشعریان اینگونه برداشت کرده اند که مراد مدلول لفظ است. آنان قائل به حدوث الفاظ شده اند و البته این عقیده مستلزم لوازم فاسده ی زیادی است از جمله اینکه انکار کلام قرآنی خدا، کافر نیست با اینکه قرآن ضرورتا کلام خداست.
نیز پذیرش این سخن موجب میشود که قرآن قابل معارضه و تحدی نباشد.
پس باید گفت مراد کلام نفسی به معنای دوم (قائم ذات خدا) است، و این همان کلامی است که در قرآن آمده و خوانده میشود و در سینهها محفوظ است و این کلامی غیر از قرائت و کتابت حادث شده است. چنانکه مشهور میگویند: قرائت غیر از قرائت شده است.
اینکه گفته شود که مرتبة الاجزاء است. درست نیست چرا که معنا در نفس وجود میگیرد، و ترتب و تأخری به آن راه ندارد، چنانچه معنی قائم به نفس حافظ است و ترتبی در آن راه ندارد.
البته ترتب در تلفظ ضرورتاً ایجاد میشود چون ابزار تلفظ یاری نمی رساند.
دلائلی که بر حدوث دلالت دارند، دلیل بر حدوث جمعی است، با این توضیحات میتوان وجه حملی برای شیخ اشعری بیان کرد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357