وانا آفريدم، هر نيكي كه به تو رسد از سوي خداست و هر بدي كه به تو رسد از خود توست، كه من به نيكيهاي تو از تو سزاوارتر و ذي حق ترم و تو به بديهايت از من، زيرا كسي را نرسد كه از من درباره آنچه ميكنم پرسشي كند در حالي كه خود مورد بازخواست و سؤالند ۱۰. ۸- صدوق گويد: حسين بن احمد بن ادريس، از پدرش، از
محمد بن عبدالجبار، از صفوان بن يحيي ما را چنين حديث كرد و گفت: به ابوالحسن الرضا (ع) گفتم: درباره اراده خداي تعالي و اراده مردم براي من سخني بگو، فرمود: اراده مخلوق، پنهان يا درون او و همان چيزي است كه پس از آن (اراده) در عمل او نمايان شود، ولي اراده خداي عزّوجلّ، فعل اوست نه جز آن زيرا او نه تأمل كند، و نه تصميم گيرد، و نه بينديشد و [ همه ] اين صفات از او به دور است كه اين صفات، صفات خلق است، بنابر اين اراده خداي تعالي فعل اوست و جز آن نيست، فرمايد: باش و بي هيچ اداي واژه اي، يا ذكري به زبان، يا تصميم يا انديشه اي، يا كيفيّتي هست ميشود، كه او را نيز كيف نيست ۱۱. ب: صفات سلبي ۹- صدوق گويد: محمد بن قاسمِ مفسّر (رض) ما را به حديث چنين گفت: كه يوسف بن محمد بن زياد و علي بن محمد بن سيّار از پدران شان از حسن بن عليّ بن محمد بن علي الرضا، از جدّش روايت كند كه فرمود: مردي در حضور امام رضا (ع) به پا خاست و گفت: اي پسر رسول خدا پروردگارت را براي ما وصف كن، كه علماي ولايت ما با رأي ما مخالفند، امام رضا (ع) فرمود: هر كه پروردگارش را به قياس وصف كند
هميشه روزگار در ترديد مانده، از مسير راست منحرف شده، كژي در پيش گرفته، از راه گم شده و سخن نازيبا بر زبان رانده است. او را بدانچه خود تعريف نموده، بي هيچ رؤيتي معرفي كن، و او را به آنچه وصف نموده، بدون هيچ صورتي توصيف، نه به حس درك شود و نه به مردم قياس، بي هيچ تشبيهي شناخته شده، در عين دوري نزديك، در ميان مخلوقاتش شبيه و مانندي ندارد و در داوري اش ستم روا نمي دارد. مردم تسليم علم اويند و آن گونه كه در لوح مكنون ثبت شده، پيش ميروند، خلاف آنچه از ايشان دانسته شده، ندانند و جز او نجويند، او نزديك ناچسبيده و دور بي فاصله است، تحقّق دارد و مانندي برايش نيست، يگانه است و مانند ندارد، واحد است و تجزيه نپذيرد، به آيات شناخته شود و با نشانهها ثابت شود، و برتري است كه معبودي جز او نيست. آنگاه پس از سخناني فرمود: پدرم، از پدرش، از جدّش، از پدرش (ع)، از پيامبر خدا (ص) مرا چنين حديث كرد كه حضرتش فرمود: هر كه خدا را به خلقش تشبيه كند، او را نشناخته، و هر كه گناه بندگان
ش را به او نسبت دهد به عدل وصفش ننموده است ۱۲. ۱۰- صدوق گويد: علي بن احمد بن محمد بن عمران دقّاق (رض) ما را چنين حديث کرد....
.......:
#دانستنیهای امام رضا علیه السلام
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎤💭🎤💭🎤💭🎤 ✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت ⬅️قسمت 4⃣2⃣ از 2⃣3⃣ 💭شبهه ی شماره 4⃣2⃣ 📃در این شبهه م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
✅پاسخ به شبهات وهابیت علیه مهدویت
⬅️قسمت 5⃣2⃣از 2⃣3⃣
💭شبهه ی شماره 5⃣2⃣
✍در این شبهه مطرح می کنند که مهدی شیعیان خلق شده است قبل از اینکه خدا خلایق را خلق کند ″کتاب بحار، ج52، ص90″، اما مهدی اهل سنت قبل از خلقت انسانها به دنیا نیامده.
✅جواب شبهه 👇👇
📜روایتی که اینجا نقل شده این است که خداوند نور پیغمبر (ص) و اهل بیت ایشان را قبل از آدم خلق کرد، 👈نورشان را، نه جسمشان را..👉 این مطلب در روایات فراوان اهل بیت هست، حتی در روایات اهل سنت📚 هم آمده است که «أَوَّلُ ﻣَﺎ ﺧَﻠَﻖَ اﻟﻠَﻪ ﻧُﻮرُ ﻧﺒﯿّﮏَ» اولین چیزی که خدای متعال خلق کرد ✨نور نبی اش بود.
☝️نور، نه جسم! یک خلقت نوری داریم، یک خلقت جسمی. در روایات فراوان هم آمده است. نوشته پیغمبر و اهل بیت، نگفته فقط امام زمان (عج)!
⁉️چرا شما وهابی ها روایت را تقطیع میکنید؟ چرا روایت را نصف کاره میکنید..‼️ نباید از خدا بترسید که این طور روایات را نصف کاره می کنید؟ واقعا ما مانده ایم به شما چه بگوییم!
🎤استاد احسان عبادی
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت_علیه_مهدویت
🎤💭🎤💭🎤💭🎤
🔰 سلسله نوشتارهای #لحظه_شناسی 4
👈 بررسی رفتاری لحظه شناسی ها و لحظه نشناسی های مهم و عبرت آمیز تاریخ در کلام رهبری
🎬 جلسه چهارم 4️⃣ اگر عمل می کردند...
🌀 «چند سال قبل از این - نمیدانم حالا ده سال است یا بیشتر است - من توصیههای مؤکدی را راجع به مقابلهی با فساد اقتصادی به مسئولین کشور کردم؛ استقبال هم کردند؛ اما خب، اگر عمل میکردند، دیگر این فساد بانکی اخیر - که حالا همهی روزنامهها و همهی دستگاهها و همهی ذهنها را پر کرده - پیش نمیآمد. وقتی عمل نمیکنیم، دچار این حوادث میشویم. اگر با فساد مبارزه بشود، دیگر این چند هزار میلیارد - یا هرچه - سوءاستفادهای که افرادی بیایند بکنند، پیش نمیآید. وقتی عمل نمیکنیم، خب، پیش میآید؛ ذهن مردم را مشغول میکند، دل مردم را مشغول میکند، دل آدمها را میشکند.» 11 مهر 1390
🔰انقلابی باید قوی شود🔰
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
هنر آن است ڪه بمیرے پیش از آنڪه بمیرانندت و مبدا و منشا حیات آنانند ڪه چنین مردهاند...
.......:
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......: تقدیر ارزاق به واسطه روز و شب قوله علیه السلام: بِتَقْدِیرٍ مِنْهُ لِلْعِبَادِ فِیمَا یَغْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
خلقت شب و منافع آن
قوله علیه السلام: فَخَلَقَ لَهُمُ اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ مِنْ حَرَکَاتِ التَّعَبِ وَ نَهَضَاتِ النَّصَبِ.
التعب: عبارة عن الهموم والاحزان الحاصلة فی القلب.
و نصب و نهض: هما ثقل حاصلة فی الجسد بحسب الأمراض البدنیه [۲] .
ماحصل کلام معصوم آن است که: حقّ تعالی از حکمت بالغه و عنایات شامله خود لیل را خلق فرموده برای سکون أرواح.
أولاً: از حرکات فکریه که موجب هموم و غموم روحانیت است.
و ثانیاً: برای سکونت ابدان از حرکات عنیفه در دفع مضارّ و غلبه و استیلای حرص در ایاب و ذهاب بر تحصیل حطام دنیویّه که باعث ثقل بدن و تولید نصب و الام است، لذا قال تعالی: « وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتًا [۱] »، أی جعلنا نومکم راحة لأبدانکم و قطعاً لأعمالکم.
و وجه حکمت او نزد عاقل لبیب معلوم است که حرکات مطلقاً اعم از حرکات فکریه دماغیه و حرکات بدنیه موجب تحلیل رطوبات غریزیه است، و اگر ربّ حکیم لیل را برای نوم و سکون از این دو حرکت قرار نمی داد، ابداً نفس به واسطه عدم راحت و سکون قادر بر تحصیل بدل ما یتحلّل از برای بدن نبود، و بدن به اندک مدّتی بدون بلوغ نفس به کمالات مترقّبه از ورود تعبات و نصبات متلاشی شده بود، کما قال المولوی:
گر نبودی شب همه خلقان ز آز سوختندی خویشتن را زاهتزاز
شب همی آید چه گنج رحمتی تا رهند از حرص خود یک ساعتی [۲]
قوله علیه السلام: وَ جَعَلَهُ لِبَاساً لِیَلْبَسُوا مِنْ رَاحَتِهِ وَ مَنَامٍ [۳] .
یعنی: قرار داده است لیل را لباس، أی مسکناً یسکنون فیه للراحة و النوم، أو ستراً لیواریهم. قال تعالی: « وَ جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِبَاسًا [۴] »، أی ستراً، کما قال تعالی فی موضع آخر: « فَأَذَاقَهَا اللَّهُ لِبَاسَ الْجُوعِ [۵] »، أی شملهم الجوع والخوف و سترهم
کما یشمل اللباس البدن.
قوله علیه السلام: فَیَکُونَ ذَلِکَ لَهُمْ جَاماً [۱] وَ قُوَّةً.
الجم: الرفاهیة والراحة.
----------
[۲]: ۱ - اصل: البدنة.
[۱]: ۲ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۹.
[۲]: ۳ - مثنوی معنوی، مولوی، ج ۳، ص ۷۴۱ « ظهور روح القدس به صورت آدمی ».
[۳]: ۴ - صحیفه: راحته و منامه.
[۴]: ۱ - سوره مبارکه نبأ، آیه ۱۰.
[۵]: ۲ - سوره مبارکه نحل، آیه ۱۱۲.
[۱]: ۳ - صحیفة: جماماً.
.......:
📚✍ #شرحی بر صحیفه سجادیه
میرزا ابراهیم سبزواری وثوق الحکماء
https://eitaa.com/zandahlm1357