eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
47.8هزار عکس
34.8هزار ویدیو
1.6هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: یمنی‌ها معاویه به یکی از یمنی‌ها گفت: نادان تر از مردم یمن سراغ ندارم. چون زنی بر آنها حاکم است. یمنی گفت: جاهل تر از آنها، کسان تو هستند، که به پیامبر گفتند: اگر سخن او حق است بر ما سنگ ببارد و نگفتند اگر سخن پیامبر حق است ما را به حق هدایت نما. اعطاء معاویه روزی معاویه بر منبر گفت: ما به هر کسی در حد مقام و شخصیت او عطا می‌کنیم، وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إِلاّٰ عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلاّٰ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [۱]، لذا مرا بر کارم ملامت نکنید. احنف برخاست و گفت: ما تو را بر آنچه در خزائن الهی است ملامت نمی کنیم، بلکه ملامت ما به خاطر آن چیزهایی است که در خزینه خود جمع کرده و از آنها پرداخت نمی کنی. ---------- [۱]: ۱) - حجر، ۲۱. .......: شیخ بهاء https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴 🌹 و قال عليه‌السلام مَنْ‌ أَطَاعَ‌ التَّوَانِيَ‌ ضَيَّعَ‌ الْحُقُوقَ‌، وَ مَنْ‌ أَطَاعَ‌ الْوَاشِيَ‌ ضَيَّعَ‌ الصَّدِيقَ‌. امام عليه السلام فرمود: آن كس كه از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى‌سازد و كسى كه از سخن‌چين پيروى كند دوستان خود را از دست خواهد داد.
شرح و تفسير نه سستى و نه پيروى از سخن‌چين امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانۀ خود به دو خصلت بد و آثار منفى آنها اشاره كرده مى‌فرمايد:«آن كس كه از سستى اطاعت كند حقوق افراد را ضايع مى‌سازد و كسى كه از سخن‌چين پيروى كند دوستان خود را از دست خواهد داد»؛ (مَنْ‌ أَطَاعَ‌ التَّوَانِيَ‌ ضَيَّعَ‌ الْحُقُوقَ‌، وَ مَنْ‌ أَطَاعَ‌ الْوَاشِيَ‌ ضَيَّعَ‌ الصَّدِيقَ‌) . توانى از مادۀ «ونى»(بر وزن رمى) به معناى سستى كردن است. منظور امام عليه السلام از اطاعت «توانى» آن است كه انسان در كارهاى خود تنبلى كند و امورى را كه لازم است به موقع انجام گيرد انجام ندهد و تدبير و مديريت صحيح در كارهاى خود نداشته باشد. روشن است كه سستى در انجام كارها در موقع مناسب سبب تراكم آنها مى‌گردد و تراكم آنها سبب ضايع شدن بخشى از آن مى‌شود. به يقين چنين كسى هم حق خالق را ضايع مى‌كند و هم حق مخلوق را كه ساده‌ترين نمونۀ آن كاهل بودن در نماز است؛ كسى كه نماز را به تأخير مى‌اندازد بسيار مى‌شود كه آن را ضايع مى‌كند. در مورد حقوق مخلوق نيز همين‌گونه است؛ مثلاً شخصى كارمند يا اجير كسى شده كه امورى را براى او انجام دهد. اگر تنبلى بر وجود او مستولى شود، به وقت سر كار نيايد، تا آخر وقت كار نكند و در اثناى وقت سستى به خرج دهد، حق كسانى را كه او را استخدام كرده‌اند ضايع خواهد كرد. حتى افراد سست و تنبل، حق حيواناتى را كه در اختيار او هستند و از آنها بهره‌بردارى مى‌كند ضايع مى‌سازد؛ به موقع به آنها استراحت نمى‌دهد، غذا و آب نمى‌رساند، مراقبت‌هاى لازم را انجام نمى‌دهد و در نتيجه حق آنها ضايع مى‌شود. منظور از «واشى» افراد سخن‌چين است كه براى بر هم زدن رابطۀ دوستان، خواه به منظور حسادت باشد يا به دليل ديگر، نقطه‌ضعف‌هايى را از اين دوست به آن دوست منتقل مى‌كنند و بالعكس و در نتيجه آن دو را به يكدگر بدبين و از هم جدا مى‌سازند. ممكن است هر دو دوست نقطه‌ضعف‌هايى داشته باشند و آنچه سخن‌چين مى‌گويد مطابق واقع باشد و يا اين‌كه دوستى دربارۀ دوستش لغزشى پيدا كند و سخن نامناسبى در غياب او بگويد؛ ولى نقل كردن اين عيوب يا لغزش‌ها براى دوست ديگر كه سبب سردى آنها مى‌شود حرام و گناه است و اگر دروغ و تهمت باشد گناه مضاعفى خواهد بود. قرآن مجيد نيز پيامبر صلى الله عليه و آله را از گوش دادن به گفتار سخن‌چينان و عيب‌جويان نهى كرده خطاب به رسول اكرم صلى الله عليه و آله مى‌فرمايد: «وَ لا تُطِعْ‌ كُلَّ‌ حَلاّفٍ‌ مَهِينٍ‌* هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَمِيمٍ‌» ؛و از كسى كه سوگند ياد مى‌كند و پست است اطاعت مكن. كسى كه عيب‌جو و سخن‌چين است». ١ رابطۀ اين دو جمله ( مَنْ‌ أطاعَ‌ التَّواني ... وَ مَنْ‌ أطاعَ‌ الْواشي ...) از اين نظر است كه هر دو مربوط‍‌ به رعايت حقوق است و انجام هر دو سبب تضييع حقوق مى‌گردد. اين دو موضوع در روايات ديگر معصومان عليهم السلام نيز بازتاب گسترده‌اى دارد. رسول خدا صلى الله عليه و آله در يكى از دعاهايش از چند چيز به خدا پناه مى‌برد: از غم و اندوه و ناتوانى و تنبلى، عرضه مى‌دارد: «اللّهُمَّ‌ إنّي أعُوذُ بِكَ‌ مِنَ‌ الْهَمِ‌ّ وَ الْحُزْنِ‌ وَ الْعَجْزِ وَ الْكَسَلِ‌» . ١ در حديثى از امام اميرمؤمنان كه در غرر الحكم آمده مى‌خوانيم: «مَنْ‌ أطاعَ‌ التَّواني أحاطَتْ‌ بِهِ‌ النَّدامَةُ‌ ؛كسى كه از سستى پيروى كند پشيمانى از هر سو او را احاطه خواهد كرد». ٢ در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است: «إيّاكَ‌ وَ التَّواني فيما لا عُذْرَ لَكَ‌ فيهِ‌ فَإلَيْهِ‌ يَلْجَأُ النّادِمُونَ‌ ؛از سستى كردن در آنجا كه عذرى ندارى بپرهيز كه پناه‌گاه پشيمان‌ها است». ٣ در حديث ديگرى كه در كتاب كافى از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل شده مى‌خوانيم: «إِنَّ‌ الْأَشْيَاءَ لَمَّا ازْدَوَجَتْ‌ ازْدَوَجَ‌ الْكَسَلُ‌ وَ الْعَجْزُ فَنُتِجَا بَيْنَهُمَا الْفَقْرَ؛ هنگامى كه اشياء با يكدگر ازدواج كردند تنبلى و ناتوانى نيز به هم پيوستند و فرزند آنها فقر بود». ٤ شاعر عرب نيز اين مضمون لطيف را در شعر زيباى خود منعكس كرده است مى‌گويد: إنَّ‌ التَّواني أَنْكَحَ‌ الْعَجْزَ بِنْتَهُ‌ وَ ساقَ‌ إلَيْها حينَ‌ زَوَّجَها مَهْراً فِراشاً وَطيئاً ثُمَّ‌ قالَ‌ لَها: إتّكي قُصاراهُما لا بُدَّ انْ‌ يَلِدَا الْفَقْرا سستى و تنبلى دخترش را به ازدواج «عجز» در آورد و هنگامى كه اقدام به ازدواج او كرد، مهرى براى او فرستاد. (آن مهر عبارت از) بسترى آماده بود و به دخترش گفت: بر آن تكيه كن و نتيجۀ كار آن دو اين مى‌شود كه فرزندى به نام فقر به بار آورند. ٥در مورد سخن‌چينى نيز روايات فراوانى وارد شده و نسبت به آن هشدار شديدى در اين روايات ديده مى‌شود. در حديثى كه در غرر الحكم از اميرمؤمنان على عليه السلام نقل شده مى‌فرمايد: «إيّاكَ‌ وَ النَّمِيمَةِ‌ فَإنَّها تَزْرَعُ‌ الضَّغينَةَ‌ وَ تُبْعِدُ عَنِ‌ اللّهِ‌ وَ النّاسِ‌ ؛از سخن‌چينى بپرهي
ز كه بذر عداوت مى‌افشاند و انسان را از خدا و مردم دور مى‌سازد». ١ در حديث ديگرى كه از امام صادق عليه السلام در پاسخ نامۀ «نجاشى» والى اهواز نوشته و «شهيد ثانى» در كتاب الغيبة آن را مسنداً نقل كرده، آمده است: «إِيَّاكَ‌ وَ السُّعَاةَ‌ وَ أَهْلَ‌ النَّمَائِمِ‌ فَلَا يَلْتَزِقَنَّ‌ بِكَ‌ أَحَدٌ مِنْهُمْ‌ وَ لَا يَرَاكَ‌ اللَّهُ‌ يَوْماً وَ لَا لَيْلَةً‌ وَ أَنْتَ‌ تَقْبَلُ‌ مِنْهُمْ‌ صَرْفاً وَ لَا عَدْلاً فَيَسْخَطَ‍‌ اللَّهُ‌ عَلَيْكَ‌ وَ يَهْتِكَ‌ سِتْرَكَ‌ ؛از سخن‌چينان و اهل نميمه بپرهيز. نبايد احدى از آنها به دستگاه تو راه يابند و مبادا خداوند تو را روز يا شبى ببيند كه از آنها سخنى مى‌پذيرى كه سبب مى‌شود بر تو خشمگين شود و پردۀ تو را بدرد». اين سخن را با حديث پر از تأكيدى از رسول خدا صلى الله عليه و آله پايان مى‌دهيم كه فرمود: «أَلَا أُنَبِّئُكُمْ‌ بِشِرَارِكُمْ‌ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ قَالَ‌ الْمَشَّاءُونَ‌ بِالنَّمِيمَةِ‌ الْمُفَرِّقُونَ‌ بَيْنَ‌ الْأَحِبَّةِ‌ الْبَاغُونَ‌ لِلْبُرَآءِ الْمَعَايِبَ‌ ؛آيا بدترين افراد شما را به شما معرفى نكنم‌؟ عرض كردند: آرى اى رسول خدا. فرمود: آنهايى كه پيوسته سخن‌چينى مى‌كنند و در ميان دوستان جدايى مى‌افكنند و براى بى‌گناهان عيب مى‌تراشند». ٣ بسيار مى‌شود كه دوستان پى به خيانت سخن‌چين مى‌برند و با هم صلح و آشتى مى‌كنند و در اين ميان سخن‌چين بدبخت شرمسار مى‌شود و به گفتۀ سعدى: كنند اين و آن خوش دگر باره دل وى اندر ميان شوربخت و خجل
☘☘نکته☘☘ یکی از نشانه های سالم بودن ریشه های گل و‌گیاه بعد از پوسیدگی ریشه سفید بودن داخل ریشه هست اگه ریشه ای پوسیدگی پیدا کرد یعنی داخلش تو خالی و‌ سیاه بود بدونین که ریشه پوسیده اگه داخلش مثل عکس بالا سفید و پر بود نشانه ی سالم بودن ریشه هست در هر گل و‌گیاهی ریشه ها یه شکل نیستن فرق دارن در این عکسی که میبینین ریشه های برگ انجیری فر هست مثل تنه ی درختان حالت چوبی پیدا کرده چون از نسل درختان هستش به مرور ریشه ها حالت چوبی پیدا میکنن و به این مرحله میرسن .......: ریشه ها🌱 یکی از پوسیدگی های که در ریشه ها ایجاد میشه حالت قارچ گرفتگی یا کپک زدگی هست این علائم از ابیاری زیاد ، رطوبت زیاد خاک و بزرگی سایز گلدون هست وقتی حجم خاک داخل گلدون بزرگ زیاد باشه با ابیاریهای مداوم خاکهای پایین گلدون دیر خشک‌میشه و ریشه هایی که در اونجا جمع شدن با رطوبت زیاد خاک و کمبود اکسیژن به مرور باعث پوسیدگی ریشه میشه و چون تهویه بهش نمیرسه داخل ریشه ها کپک میزنه و میپوسه تا جایی میتونین از خاک زهکش بالا و سایز گلدون مناسب استفاده کنین که کمتر این پوسیدگی ها اتفاق بیفته و همیشه گل سالم داشته باشین
.......: حق الناس شامل دوازده مورد زير است: ۱ در نماز بايد مكان و لباس نمازگزار غصبي نباشد. ۲ در حج بايد لباس احرام غصبي نباشد. ۳ در وصيت نبايدحقوق موصي و موصي له، تضييع شود. ۴ در ارث نبايد حقوق ورثه و حقوق ميت از بين برود. ۵ طولاني ترين آيه قرآن درباره حق الناس است (بقره آيه ۲۸۲). ۶ در حق الناس فرقي نمي كند كه حق كوچك باشد يا بزرگ، حتي يك دانه گندم هم حساب دارد و كسي نمي تواند آنرا از بين ببرد. ۷ در حق الناس تفاوتي بين مرد و زن، كوچك و بزرگ، ضعيف و قوي وجود ندارد. ۸ انسان ممكن است سه نوع ظلم كند، ظلم بخدا، ظلم بخود و ظلم به ديگران: ممكن است خداوند دو قسمت اول را ببخشد، ولي ظلم بحقوق ديگران را نمي بخشد، مگر اينكه صاحبان حقوق از او راضي شوند. ۹ با توجه به اهميت حق الناس لازم است كه هر شخصي، براي رسيدگي به بدهي‌ها و طلب كاريهاي خود، دفتري داشته باشد. ۱۰ لازم است هر شخصي باندازه اي كه فكر مي‌كند در گذشته از حقوق ديگران تضييع نموده رد مظالم بدهد و اگر نمي تواند بدهد، حداقل وصيت كند تا بعد از خودش ديگران بدهي او را بدهند يا حلاليت بطلبند. خلاصه المکاسب📚 نويسنده: عباسعلي حقيقي زاده✍ https://eitaa.com/zandahlm1357
نوشتار تربیتی"خانواده و زوجین" ⚛️ دور دوم / قسمت ۳۸ 📝 محور بحث: 💠 قسمت بیست و یکم 🔰 آرامش رفتاری ➖ قاعده کلی: در رفتار، مرد باید مردانه و زن باید زنانه برخورد کند. 🔸 اسلام مرد سالاری، زن سالاری و شایسته سالاری را قبول ندارد، یعنی گاهی باید مقابل شایستگی های خود ایستاد. مثلا خانمی در زمینه ایده های اقتصادی و درآمد زایی توانایی دارد و شوهر آن هم می تواند آشپزی کند ولی اسلام با اینکه خانم برود سر کار و شوهر در خانه بماند مخالف است، چون باید خانم زن بماند و شوهر هم مرد. زن باید در مقابل توانایی های خود بایستد. 🔻 زندگی خوب با رفتار خوب ایجاد می شود. و رفتار خوب با شناخت ویژگی ها، و نیاز ها و تنظیم رفتار براساس ویژگی ها و نیاز ها ایجاد می شود. 🔹 مثلا آقا باید با رفیق خود یک نوع برخورد داشته باشد و با خانم خود یک رفتار دیگر. ♦️تنظیم رفتار شامل سه بخش است: ➖ رفتار های مرد نسبت به زن ➖ رفتار های زن نسبت به شوهر ➖ رفتار های مشترک 🔮با ما همراه باشید.
4_5985549256444870821.mp3
1M
🎙 صوت شنیدنی و بسیار مهم دکتر داودی نژاد 🔖 با عنوان : کینه و نفرت و مجازات آن❗️ 📋 آدم کینه ای روح ایمان از قبلش خارج میشه و..... لطفا برنده باشین نه بازنده اهل بیتی🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ معمولا همه میگن دوران عقد، شیرین ترین دوره زندگیه؛ چرا؟ چون مشکلات زندگی هنوز خودش رو نشون نمیده...☺️ ⭕️ قسمت دوم 🔹 جلسه پرسش و پاسخ مهارت های ارتباطی زوجین (قم، مسجد و حسینیه بقیة الله عج) 🔺محسن پوراحمد خمینی، روان‌شناس 🌼 ...
.......: رویه و رفتار عثمان بر خلاف ابی بکر و عمر اولا اتفاقی تمام مورخین ما و شما از قبیل ابن خلدون و ابن خلّکان و ابن اعثم کوفی است و در صحاح سته و کتب معتبرۀ شما ثبت است و مسعودی در ص ۴۳۵ جلد اوّل مروج الذهب و ابن ابی الحدید در جلد اول شرح نهج البلاغه و دیگران از علماء شما آورده اند که عثمان بن عفّان وقتی بمقام خلافت رسید بر خلاف سنّت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و سیرۀ شیخین (ابی بکر و عمر) رفتار نمود. و حال آنکه باتفاق فریقین و جمیع مورخین در مجلس شوری عبد الرّحمن بن عوف با او بیعت نمود بر کتاب خدا و سنت پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و طریقۀ شیخین و اینکه بنی امیّه را روی کار نیاورد و بر مردم مسلط ننماید. ولی وقتی بر امر خود مستقر شد کاملا بر خلاف سیرۀ آنها رفتار نمود و صریحا خلاف عهد نمود-و خود می‌دانید که نقض عهد و پیمان بحکم قرآن مجید و اخبار صحیحه از جمله گناهان بزرگ است-و بصراحت گفتار و شهادت اکابر علماء و مورخین خودتان خلیفه عثمان عملا نقض عهد نمود و در تمام دورۀ خلافت بر خلاف طریقۀ شیخین (ابی بکر و عمر) رفتار نمود و بنی امیّه را بر جان و مال و ناموس مردم مسلط نمود و این اولین لکّۀ بزرگی بود که دامن او را آلوده ساخت. حافظ- چگونه بر خلاف سنت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و سیرۀ ابی بکر و عمر رضی اللّه عنهما رفتار نمود. داعی- اول قدمی که بر خلاف سنت رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و طریقۀ شیخین بر داشت بنابر آنچه مورخین مفصّلا نوشته اند و مسعودی محدّث و مورّخ معروف مقبول الفریقین در ص ۴۳۳ جلد اول مروج الذهب مختصرا ذکر نموده خانه ای بنا کرد از سنک و کاس و درهای او را از ساج و سرو قرار داد و اموال بسیار جمع نمود که علاوه بر آنچه در زمان حیاتش بذل و بخشش‌های بیجا به بنی امیّه و دیگران نمود (مانند آنکه خمس بلا دارمنیه را که در زمان او فتح شد (بدون هیچ مجوّز شرعی) بمروان ملعون واگذار کرد بعلاوۀ صد هزار درهم از بیت المال-و چهار صد هزار درهم بعبد اللّه بن خالد-و صد هزار درهم بحکم ابن ابی العاص ملعون و طرید رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و دویست هزار درهم به ابی سفیان از بیت المال واگذار نمود- (چنانچه ابن ابی الحدید هم در ص ۶۸ جلد اول شرح نهج البلاغه ثبت نموده) و روزی که او را کشتند در نزد خزانه دار شخصی خودش یکصد و پنجاه هزار دینار و دو کرور درهم وجه نقد موجود بود غیر از املاک او در وادی القری و حنین که آنها یکصد هزار دینار بود و گاو گوسفند و شتر که در بیابانها بی حساب داشت؟! ). همین عمل او سبب شد که تمام بزرگان از بنی امیّه و غیره را که روی کار آورده بود از ید از آنچه او داشت تهیه نمودند و بغارت اموال مردم مشغول شدند؟ انتهی. زیرا معروف است الناس علی دین ملوکهم شیخ می‌فرماید: اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی بر آورند غلامان او درخت از بیخ این قبیل اعمال و جمع سرمایۀ فراوان آن هم در آن دوره علاوه بر آنکه قبح عقلی و نقلی داشته آن هم برای خلیفه رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مقابل فقر و تهی دستی مردم آن زمان- بر خلاف رویه و طریقۀ رفقای او ابی بکر و عمر که ملتزم و متعهد شده بود در روز شوری که بطریقۀ آنها رفتار نماید بوده است. مسعودی در جلد اول مروج الذهب ضمن حالات عثمان می‌نویسد خلیفه عمر سفری با پسرش عبد اللّه بحج رفت و خرج راه او ایابا و ذهابا شانزده دینار شد به پسرش عبد اللّه گفت مادر خرج خود اسراف نمودیم. اینک آقایان قضاوت کنید بین طریقۀ زندگانی خلیفه عمر و گشاد بازی و زیاده روی‌های عثمان و تصدیق نمائید که کاملا عثمان خلاف عهد و میثاق رفتار نموده است. پیشاور.... https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 ➕ تو هم باید مبعوث بشی! ➕ تو هم باید دریافت‌کننده‌ی وحی باشی! ➕ تو هم باید به مقام رسالت برسی! ➖ یعنی چی؟! چه‌جوری؟! ویژه‌ی عید 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@shervamusiqiirani - بیات اصفهان- اساتید : شجریان&معروفی$ناهید.mp3
4.42M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍂🌺🍂 🌺 آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند دردم نهفته به ز طبیبان مدعی باشد که از خزانه غیبم دوا کنند معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد هر کس حکایتی به تصور چرا کنند چون حسن عاقبت نه به رندی و زاهدیست آن به که کار خود به عنایت رها کنند حالی درون پرده بسی فتنه می‌رود تا آن زمان که پرده برافتد چه‌ها کنند گر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار صاحب دلان حکایت دل خوش ادا کنند پیراهنی که آید از او بوی یوسفم ترسم برادران غیورش قبا کنند بگذر به کوی میکده تا زمره حضور اوقات خود ز بهر تو صرف دعا کنند پنهان ز حاسدان به خودم خوان که منعمان خیر نهان برای رضای خدا کنند حافظ دوام وصل میسر نمی‌شود شاهان کم التفات به حال گدا کنند 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂🌺 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🆔https://eitaa.com/zandahlm1357