🏍 امکان استعلام و پرداخت تخلفات موتورسواران در سایت راهور
رئیس مرکز اجرائیات پلیس راهور ناجا گفت: بر این اساس مالکان موتورسیکلت میتواند با مراجعه به سایت www.rahvar۱۲۰.ir از منوی خدمات و بخش استعلام میزان تخلفات رانندگی و وارد کردن بارکد پستی پشت کارت موتور به صورت کامل به همراه حرف M. اول آن، از میزان تخلفات رانندگی خود مطلع شوند.
وی تصریح کرد: همچنین مالکان موتورسیکلتها میتوانند پس از مشخص شدن میزان تخلفات خود نسبت به پرداخت آنلاین آن از طریق سایت راهور ۱۲۰ اقدام کنند.
@zarrhbin
🔻کارمندان بانک ها و نیروهای نظامی امنیتی مشمول سختی کار نمی شوند
🔹نمایندگان مردم در خانه ملت، وزارتخانه ها، اشخاص مسئول دستگاه های مختلف همچون شرکت های دولتی، بانک ها، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای نظامی، امنیتی و ... را به دلیل داشتن بار مالی برای دولت و مغایرت با قانون اساسی مشمول برخورداری از سختی کار ندانستند.
@zarrhbin
✅ دکتر کرمانیان: دشمنان، عظمت و شکوه چهل سالگی انقلاب را به نظاره بنشینند
🔹معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردکان گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن در مرکز شهرستان و بخشها مشخص شد و راهپیمایی ساعت ۱۰ صبح دوشنبه هفته آینده با حضور باشکوه اقشار مختلف مردم برگزار میشود.
🔹راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهر اردکان از مسجد کوشکنو آغاز و تا مصلای امام خمینی (ره) ادامه دارد.
@zarrhbin
همیشه با خدا درد دل کن
نه با خلق خدا و فقط به او توکل کن
آنگاه می بینی که چگونه قبل از اینکه
خودت دست به کار شوی ، کارها به خوبی
پیش می روند....
"از خدا خواستن عزت است،
اگر برآورده شود رحمت است و اگر نشود
حکمت است
"از خلق خدا خواستن خفت است،
اگر برآورده شود منت است اگر نشود ذلت است
پس هر چه می خواهی از خدا بخواه
و در نظر داشته باش که برای او غیر ممکن
وجود ندارد و تمام غیر ممکن ها فقط
برای شماست
شبتون خوش❤️
یا حق👋
@zarrhbin
سر بر شانه خدا بگذار ...
تا قصه عشق را چنان زیبا بخواند
که نه از دوزخ بترسی
و نه از بهشت ...
به رقص درآیی ...
قصه عشق ، انسان بودن ماست ...
اگر کسی احساست را نفهمید
مهم نیست
سرت را بالا بگیر و لبخند بزن ...
فهمیدن احساس
کار هر آدمی نیست ...
#احمد_شاملو
@zarrhbin
🍃اندیشه های ناب....
💠 ما انقلاب کردیم....⁉️
✅ ما انقلاب کردیم که بتوانیم واقعیتها را #تغییر دهیم؛
این #مردم خون ندادند که بخواهند این بار با #ستمما کنار بیایند !!
#دکتر_بهشتی
@zarrhbin
🍃 #خاطرات_عباس_از_آن_روزها
💠 یک شب که همه در سالن مشغول تماشای تلویزیون بودیم دیدیم که با شاهنشاه مصاحبه می کنند که #خبرنگار از شاه پرسید: که چرا دانشجویان در دانشگاهها اعتصاب کرده اند، مخصوصاً دانشجویان سال اوّل؟! که شاه جواب داد: "دانشجویان سال اول یک چیزیشون می شه!!" و چون من ترم اولی و دستگیر شده بودم؛ دیگر دانشجویان به من نگاهی کردند و خندیدند و گفتند: که منظور شاه تو هستی و امثال تو؛
💠 که در این بین یکی از زندانیانِ خطرناک که روی سینه اش بیت های شعر خالکوبی کرده بود و یادم هست که در آن لحظه تن برهنه بود؛ وقتی مصاحبه ی شاه را شنید و جمله ی "اینکه دانشجویان سال اول یک چیزیشون میشه!" دو دستش را بلند کرد و گفت: چه شاهِ بی تربیتی! یادم هست یکی از بیت های شعری که روی سینه ی آن زندانی خالکوبی شده بود این بود:
آه چه خسته می کند تنگی این قفس مرا
خسته شدم از این همه رنج و شکنجه بس مرا
💠 یک روز هم که در بند ۳ زندان فلاورجان بودیم دیدم یک فرد قد بلند با موهای بور و صورت سفید و چشم های زاغ با یک پتوی زیرِ بغل و با لباس زندانی واردِ زندان ما شد، من خوشحال شدم که با او می توانم ارتباط برقرار کنم و مکالمه ی زبان انگلیسی ام را تقویت نمایم، چون من #دانشجویرشتهیزبانانگلیسی بودم.
💠 هنوز دو ساعت نگذشته بود که طرف را صدا زدند و به او گفتند که آزادی!!، و ما فهمیدیم که این شخص #انگلیسی است و دو نفر را بر اثر تصادف رانندگی کشته است و فکر کنم به خاطر دلجویی اقوام کشته شدگان او را بازداشت کرده بودند اما به خاطرِ #قانونکاپیتالاسیون که ایران حق بازداشت و محاکمه ی هیچ بیگانه ای را ندارد، او را بیش از دوساعت در بند نگه نداشتند.
💠 در ادامه، به ماها گفته بودند که جرم شماها سنگین است و ما را به #اتهام اتلاف اموال عمومی، اخلال در نظم و قتل و چاقوکشی همراه با توطئه ی قبلی زندانی کرده بودند که هر کدام از اینها برای خود طبق قانون اساسی زمان شاه #دوسالزندانی داشت و من به خودم قبولاندم که تا دو سال اشکال ندارد و فکر می کنم که باز به خدمت سربازی رفته ام.
💠 بالاخره پس از ۶۴ روز که روزهای فصل بهار بود ما را برای #محاکمه به مدت چهار روز به #دادگاهعالیجناییاصفهان که در نزدیکی دروازه شیراز و دانشگاه اصفهان قرار داشت، با همان ماشین مخصوص حمل زندانیان و نفرات نگهبان و دستبندها منتقل نمودند.
💠 پس از ۴ روز محاکمه و دفاعیات وکلا و آخرین دفاعیه ی دانشجویان، تعداد ۶ نفر از ما تبرئه و و ۴ نفر دیگر به ۴ ماه حبس محکوم شدند و این آگهی در #روزنامهکیهان مورخ ۲۸ خرداد ۱۳۵۷ با عکس های ده نفری ما منتشر و پخش شد.
💠 لازم به ذکر است که در این مدت دانشجویانِ #اردکانی مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان به دیدن ما در زندان نیامدند تا ما در اتاق ملاقاتی پشت شیشه ی دوجداره و گوشی تلفن ثابت با آنها صحبت کنیم.
💠 یادم هست آن زمان چندتن از #بازاریاناردکان به دیدار ما تا زندان فلاورجان اصفهان آمدند از جمله #حاجحسینافخمی(کفاش)، #مرحوماحمدمردانی، #حاجرضاآسایش، #حاجحسینفیض، #حاجاحمدصحرائی #حسینناظمی(دایی) و #پدرومادرم از جمله ی ملاقت کنندگان من بودند.
💠 و در اینجا باید یادی کنم از زحماتِ دوست عزیز و بزرگوارم شهید #حاجحسینفیضاردکانی که در ارائه ی مدارک به دادگاه و تبرئه ی من نقشی غیرقابل انکار داشتند، ایشان هنگامی که من در زندان به سر می بردم؛ به خانه ی ما در اردکان مراجعه کردند و عکس هایی که حاکی از حضور من در ورزشهای دست جمعی بود را از مادرم گرفتند و دربِ ورودی دادگاه عالی اصفهان برای ارائه ی سند و مدرک، که من خرابکار نیستم، به دست من رساند.
✅ ادامه دارد....
✍ سمیّه خیرزاده اردکان
📸 برشی از #روزنامهکیهان مورخ ۲۸ خرداد ۱۳۵۷ که دوست عزیزم #سیدمجتبیموسویهفتادر در اختیار ما گذاشتند.
@zarrhbin
📌حذف صنایع اردکان و شهداب یزد از مسابقات جوانان لیگ دسته اول والیبال باشگاه های کشور
🔺نتایج دور پلی آف مرحله نهایی مسابقات جوانان لیگ دسته اول والیبال باشگاه های کشور به میزبانی شهر قزوین :
صنایع اردکان 1⃣ — 3️⃣ کاشی کاژه کرمانشاه
میلاد نور رامسر 3️⃣ — 1️⃣ شهداب یزد
مقاومت تهران 3⃣ — 0⃣ شهدای رامسر
شهرداری قزوین 3⃣ — 0⃣ توپکا بابلسر
@zarrhbin
✅ قانونِ خیلی دور؛ سلیقهِ خیلی نزدیک !
🔹موضوع حضور بانوان در ورزشگاه و غلبه سلیقه بر قانون در استان یزد
در حالیکه در اردکان بانوان مومن و متعهددیارمان ازرفتن به ورزشگاه ها منع شده اند ؛ درهمین حوالی ؛بانوان یزدی به ورزشگاه شاهدیه میروند وتیم دسته یک والیبال شهداب یزد را تشویق میکنند
جالبتر این است که مسببان دیروز وضعیت امروز معیشت مردم ، حق قانونی بانوان را موضوع فرعی میدانند و از دفاع نماینده اردکان و رئیس فراکسیون ورزش به این حق قانونی بانوان خرده میگیرند !
امام جمعه محترم ،صبح بخیر !
آقای فرماندار و رییس شورای تامین شهرستان ،سلام علیکم !
@zarrhbin
❌❌
قابل توجه افرادی که آیفون 7 دارند
از بروزرسانی کردن ( software update) گوشی خودداری کنند
که باعث پریدن آنتن (no service) میشود
که در قسمت
settings- General-About-modem frimware
شماره سریال مودم گوشی چیزی نشان نمیدهد
بیشتر آیفون 7هایی که پشت قاب:
شماره مدل: A1660-A1780 میباشند دچار این مشکل شده اند
این مشکل بخاطر ایرادی کوچکی در مادربورد اصلی است
در آیفون 7های که بین سپتامبر 2016 و فوریه2018 ساخته شده اند
و در چین ، هنگ کنگ ، ژاپن ، ماکو و امریکا بفروش رسیده اند مشاهده شده است
که شرکت اپل این مشکل را بصورت رایگان تعمیر میکند
ارسالی از:یکی از تعمیرکاران موبایل اردکان
@zarrhbin
ذرهبین درشهر
✅ نامه عجیب و غیرقابل دفاع سرپرست تنها بیمارستان اردکان به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان 🔹کارانه
#نامهعجیبسرپرستبیمارستاندردفاعازپرسنلخود
درد دل یکی از پرسنل
باسلام .
ایشون نوشتن بیمار الکتیو پذیرش نمیشه یعنی بیماری که اورژانسی نیست! که همین بیماران الکتیو با ارجاع به اورژانس میتونن بستری بشن پس عملا بیماری که واقعا نیاز به بستری شدن داشته باشه بستری خواهد شد
قریب به ۹ ماه میشه که معوقات پرسنل پرداخت نشده به نظر شما این چندرغاز که میدن با مبلغ ۹ ماه پیش دیگه چه انگیزه ای میمونه برای پرسنل .بخدا پرسنل درمان با این همه سختی کار این حقشون نیست حالا هم که دکتر سلطان محمدی خواستن از پرسنل حمایت کنن عجیبه؟؟؟!!!
@zarrhbin
ذرهبین درشهر
وقتی شهردار منتخب شورای متخصص خ استه باشه در مرکز شهر خودی نشون بده اونم به چه قیمتی!!!!!!! حذف
#درواکنشبهاقدامعجیبشهرداری
تصمیم به ایجاد پارکینگ در محیطی که قبلا پیادهرو بوده، یعنی حذف شهر و جایگزینی انسان به جای ماشین. حتی اگر پیادهرویی هم وجود نداشت چنین تصمیمی گویای عدم درک انسانمحور از شهر و صرفا نگاهی کارکردی-کالبدی به شهر بود. دوستان شهرداری باید بدانند که هرچقدر هم که فضا برای ماشینها ایجاد کنند، باز کم است و هیچ موقع کامل نمیشود. با اینکارها نه تنها تقاضا را کمتر نمیکنند بلکه بر تقاضا میافزایند. شهر برای انسان است و نه ماشین. تجربه شهری یک تجربه انسانمحور است و نه یک تجربه ماشینمحور. شما وقتی داخل ماشینید و تمام حضورتان در فضای بیرون خانه با ماشینسواری همراه است یعنی شهر را تجربه نمیکنید بلکه سوار ماشین بودن را تجربه میکنید. حال اگر مدیران شهری هم با کاستن از محیطهای انسانمحور چون پیادهرو و افزدون بر محیطهای ماشینمحور هرچه بیشتر به شهر تجاوز کنند دیگر چیزی از تجربه شهری باقی نمیماند. برنامه شهرداری باید گسترش فضای شهر و ایجاد فضای بهتر برای تجربه کردن و تجربه شدن شهر باشد نه اینکه هر چه بیشتر شهر را تحدید کنند و آن را یکسره به ماشینها بسپارند.
سنت تعریض کردن خیابانها هم بخشی از همین فرایند حذف شهر است. خیابانهایی که کمترین نیازی به تعریض نداشتهاند همچون شریعتی دیگر یک خیابان و به طریق اولی یک فضای شهری نیستند، بلکه یک جاده هستند که در هرجایی میتواند وجود داشته باشد. تمام هویت این خیابان و تمام خاطراتی که در طول سالیان دراز بر ان گرانبار شده و بخشی از حافظه و هویت و عمر ساکنین و مردم این شهر را میساخته یکباره به کلی نابود شده است. دوستان عزیز! شهر یک پدیده انسانی است در هر اقدامی باید این را درنظر بگیرید شهر اسفالت و بتون و دیوار نیست حتی همین اسفالت و دیوارش هم بعد از گذشت زمان به یک پدیده انسانی تبدیل میشود و نمیتوان به ان به صرف اسفالت و دیوار بودن نگاه کرد.
@zarrhbin
#دلنوشتهایاز_یکراننده
پنج سال، پنج شهردار
درود
جوان خوش آتیه ی ایرانی آقای مهندس غفوری:
تقاضای اندکی تامل، تفکر و تدبر
اقایان محمد علی و محمد مروتی، شهابی زاد، کمالی و اینک حضرت عالی،
از شانزدهم بهمن 92 تا شانزدهم بهمن 97 پنج سال گذشته، پنج سال زمان کمی نیست، عمری ک لحظه لحظه اش طلاست، البته اگر قدر بدانیم و غنیمت بشماریم، در این پنج سال افراد فوق الذکر آمدند و رفتند و صدای خواسته ی ما به آنسوی درب چرمی بلدیه نرسید، به کرات به شورای شهر سابق و فعلی مراجعه کردیم درخواست کردیم، التماس کردیم، تهدید و تکریم کردیم، عده ای نسبت های خانوادگی رو مقدم دانستن و اعتنا نکردن، بعضی رفاقت و همکاری و زد و بند سیاسی مانع از پیگیری و حمایتشان بود، عده ای هم اعلام کردن میدانیم و کاری از دستمان بر نمی آید، جماعتی هم ک باری به هر جهت منوال کارشان، خدا رو شکر شما اردکانی ک نیستید، انشالله ک اهل زد و بند هم که.....! آقای سرپرست پنج سال گذشته، و ما هنوز منتظر ساخت یه آلونک داخل پایانه مسافربری هستیم، تا وقتی سحرگاه زمستان به دنبال روزی حلال وارد پایانه میشویم از شدت سرمای زمستان داخل ماشین با بخاری ماشین سر نکنیم و ظهر تابستون از گرمای 50 درجه پناه به..... ! آقای سرپرست توقع اطاق مجلل با درب چرمی نداریم امکانات و مزایای زیاد نمیخواهیم دفتر دار و سیستم تهویه آنچنان نمیخواهیم، شان و منزلتمان را و جایگاه اجتماعیمان را خوب میشناسیم، مطمئنیم شما اولین و آخرین شهردار نخواهید بود(در این پنج سال پنجمین بودی)، و نیک میدانیم این دل نوشته هم راه به جائی نخواهد برد و......
ریاست محترم کمیسیون حمل و نقل شورای شهر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بر شما مبارک
یاحق(سفیر سبز )
@zarrhbin
سلام
دوست دارم به غیرازاینکه همیشه انتقاد ازارگان ویا مجموعه ای ویاشخصی میکنیم اینبارانتقاد کنم ازپوشش برخی زنان اردکان خالی ازلطف نیست درزمانی که نزدیک وفات بانوی دوعالم واسطوره ی حجاب فاطمه زهرا نزدیک هستیم چرازنان اردکان به اینجا رسیدن هرچندخودم هم زن هستم ولی مگربی حجابی نشانه ی عزت وسربلندی ماست که همه درحال برداشتن چادرخودهستند اگررضاشاه الان بود درحال استراحت مطلق بود چون ماخودمان درحال برداشتن چادرهستیم به کجا می رویم وچرا خواهش دارم توکانالتون بگذارید شاید تلنگری زده بشه به مردان بی غیرت وزنان بی عفت ممنون
حسینی هستم ازاردکان
@zarrhbin
سلام
در رابطه با اون مطلبی که خانمی نوشته اند و شما در کانالتون درج کردید .مگر بی چادری نشانه ی بی عفتی هست که این خانوم به خانم های بدون چادر انگ بی عفتی میزنن .چه بسا زنانی که با مانتو هستن و بدون چادر، و آنقدر متین و موجه که بعضی از چادری ها با دیدن آن ها باید از چادر خود خجالت بکشند .
خواهشا این مطلب رو در کانالتون درج کنید تا اون خانم بفهمه جمع زدن همه زنان بدون چادر و انگ بی عفتی زدن خیلی خیلی دور از انصاف بوده و هست .
ارسالی
@zarrhbin
#اوقاف_اردکان
#هم_اکنون طبخ بزرگترین آش شهرستان
طبخ ۴۰ تُن آش امام حسین(ع)
از محل موقوفات
بمناسبت ایام فاطمیه وچهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی
توزیع: امشب چهارشنبه ۱۷ بهمن/س۲۱
مصلای امام خمینی(ره)
@zarrhbin
✅بزرگترین ظلم در فاطمیه!
🔻حامد کمالی اردکانی
بنظر می رسد بزرگترین ظلمی که در این ایام #فاطمیه می شود این است که #حضرت_زهرا را صرفا یک #بانوی_محجبه و در حال ذکر و #ارتباط_با_خدا معرفی میکنند. یعنی با تکیه بر ابعادی از زندگی ایشان، عملا شخصیت حضرت #تحریف کرده و #ناقص معرفی می شود.
این فاطمه کاری به مسائل اجتماعی ندارد. دغدغه اش دغدغه #محرومان جامعه نیست. این فاطمه نسبت به #دردهای_مردم #بی_تفاوت است و در یک کلام این فاطمه #انقلابی نیست!
با این شناختی ما از حضرت زهرا داریم، مسائلی چون #گریه_های_آزاردهنده دستگاه حاکم، خطبه خواندن در مسجد، #دفاع از امیرالمومنین و... حل نمی شود. باید در شناخت خود از حضرت تجدید نظر کنیم.
فاطمه مثل قرآن است...باید #همه_ابعاد زندگی اش را باهم دید. نمی شود فقط به بخشی از زندگی حضرت پرداخت...خطر تحریف فقط برای #قرآن نیست برای #عترت هم هست...روحانیون عزیز مراقب باشند ناخواسته مرتکب تحریف نشوند!
@zarrhbin
✅ در جامعه و فرهنگ اسلامی، سه چهره از #زن داریم؛
💠 یکی چهرهی #زنسنتی است و مقدسمأب. یکی چهرهی #زنمتجدد و اروپاییمأب، که تازه شروع به رشد و تکثیر کرده است. و یکی هم چهرهی فاطمه و زنانِ #فاطمهوار که هیچ شباهت و وجه مشترکی با چهرهای بهنام زن سنتی ندارد.
💠 سیمایی که از زن سنتی در ذهن افراد وفادار به مذهب در جامعهی ما تصویر شده است، با سیمای #فاطمه همانقدر دور و بیگانه است که با چهرهی زن مدرن…
💠 این زن سوم، زنی است که میخواهد #انتخاب کند، زنی است که نه چهره ی #موروثی را میپذیرد و نه چهره ی #تحمیلیصادراتی را؛
💠 هر دو را #آگاه است و هر دو را هم میداند. آنکه به نام سنت تحمیل میشد و در جریان آن به وراثت میرسید، مربوط به #اسلام نیست. مربوط به سنتهای دوره ی #پدرسالاری است و حتی آنچه امروز از غرب میآید، نه علم است، نه بشریت است، نه آزادی است، نه انسانیت است و نه مبتنی بر #حرمتزن است. مبتنی بر حیلههای حقیر قدرتهای انحرافی بود.
📚 مجموعه آثار، به نام زن
#دکتر_علی_شریعتی
@zarrhbin
برای خدا ...:
"بسم الله الرحمن الرحیم"
اصلاح طلب باشیم یا اصولگرا؟!!
این یادداشت، کاملاً سیاسی است!! (1)
حدود 110 سال قبل، تقی زاده و دهخدا -در دومین دوره مجلس شورای ملی- با الگوبرداری از غرب، حزب «اجتماعیون یا عامیون» را به عنوان اولین حزب رسمی در ایران برپا ساختند. این حرکت، با دخالتهای روسیه و انگلستان، تعطیلی مجلس دوم و بالاخره کودتای 1299ش نافرجام ماند.
دور دوم فعالیت احزاب در ایران مربوط به سالهای 1320ش تا پیروزی انقلاب اسلامی است که به علت فضای باز سیاسی، تعداد زیادی از احزاب بوجود آمدند. البته اکثر این احزاب بر محور یک شخصیت سیاسی متولد و با خروج وی از صحنه، متلاشی میشدند. حزب «دموکرات ایران» به رهبری «قوام السلطنه»، حزب «زحمتکشان ایران» به رهبری «مظفر بقایی» و ... برای این دوره میباشند.
از این دوره تا پایان دوره سلطنت پهلوی نیز احزاب فرمایشی و دست نشانده ای چون حزب مردم (1336ش-اسدالله علم)، حزب ملّیّون (1337ش- منوچهر اقبال)، حزب ایران نوین (حسنعلی منصور) و حزب رستاخیز (1354ش) تشکیل شدند اما به هیچ وجه مورد استقبال مردم قرار نگرفتند.
و بالاخره دور سوم فعالیت احزاب در ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. «اسدالله بادامچیان» در کتاب «بررسی تحلیلی نهضت آزادی ایران»؛ گروه ها و تشکل های سیاسی بعد از انقلاب را به سه دوره زمانی تقسیم میکند:
1- از پیروزی انقلاب اسلامی تا انحلال حزب جمهوری اسلامی (از 1357 تا 1366ش): دورانی پر شور و حرارت اما متأثر از جریانهای بیگانه خارج از کشور. گروه های سیاسی فعال این دوره، منحصر به حزب «جمهوری اسلامی»، «جامعه روحانیت مبارز تهران»، «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» بودند. این سه گروه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و در مجلس اول، به شکلی همسو و متحد فعالیت داشته و مهمترین عرصه برای فعالیت نیروهای معتقد به انقلاب بودند. ولی با اتفاقاتی که بعدها افتاد، زمینه های اختلاف در آن ها به وجود آمد. حزب جمهوری و جامعه روحانیت مبارز در یک سو و سازمان مجاهدین در سوی دیگر قرار گرفتند. به گفته «عباس شادلو»؛ مسأله اصلاحات ارضی، بند موسوم به «ج»، قانون کار و اقتصاد از مهمترین عوامل بروز اختلاف و تجزیه نیروهای خودی داخل نظام (جریان اسلام گرا) از درون حزب جمهوری اسلامی بودند. البته این اختلافات، با حکم حکومتی رهبری مدیریت شد اما در نهایت به تقسیم اسلام گرایان به طیف چپ (تأکید برفقه پویا) و طیف راست (تأکید بر فقه سنتی) منتهی گردید.
2- از انحلال حزب جمهوری اسلامی تا دوم خرداد 1376ش: در این دوره، ملاک «تخصص و تعهد» جای اسلام فقاهتی و غیر فقاهتی را گرفت. با انحلال دو تشکل سیاسی «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» و «حزب جمهوری اسلامی» در سال های 65 و 66ش «جامعه روحانیت» به مدت کمتر از یک سال تنها گروه سیاسی فعال کشور بود. دیری نپایید که اختلاف نظرهایی میان برخی اعضای این جامعه به وجود آمد و در نهایت با خارج شدن چند تن از اعضای شورای مرکزی، تشکل جدیدی به نام «مجمع روحانیون مبارز تهران» با اطلاع و موافقت امام (ره) در سال 1367ش تاسیس شد. علاوه بر دو تشکل مذکور، حزب کارگزاران سازندگی –که از جامعه روحانیت مبارز منشعب شدند- و تا حدی جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی نیز از گروه های سیاسی فعال این دوره به شمار می آیند. در این دوره فعالیت های سیاسی تشکل های همسو (جمعیت مؤتلفه اسلامی، جامعه اسلامی پزشکان، جامعه اسلامی کارگران، جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، جامعه اسلامی فرهنگیان، جامعه اسلامی کارمندان، کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند، جامعه اسلامی مهندسان، جامعه انجمن اسلامی بازار و اصناف و جامعه زینب «س») که در موضع گیری های خود تابع روحانیت مبارز بودند به همراه جامعه روحانیت تحت عنوان «جامعه روحانیت مبارز و تشکل های همسو با آن» انجام میگرفت.
3- بعد از خرداد 1376ش تا کنون: در این دوره دمکراسی اسلامی و حکومت اسلامی معیار تمایز میشود. پس از انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری، گروه هایی که از رئیس جمهور اصلاحات حمایت کرده بودند تحت عنوان کلی «اصلاحطلبان» یا «جبهه دوم خرداد» گردهم آمدند.
شاید بتوان گفت «مصدق» اولین کسی بود که مفهوم اصلاح طلبی را در ایران به شکل مدرن بنیان گذاشت. در کتاب خاطرات دکتر فاطمی، به دفعات از مصدق نقل شده است که؛ «مشی من اصلاح طلبیست.» اما با این وجود، گرایش او به اندیشههای سوسیال دموکرات و همچنین وقوع جنگ سرد میان دو قطب ایدئولوژی باعث شد اصلاح طلبی با دخالت دول غربی و نیز تحریکات شوروی ناکام بماند و در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ش این گرایش به کلی توسط محافظه کاران حذف شود.
جواد حاجی اکبری
زمستان 97
@zarrhbin