یادداشت💌✍
. جرقه پژوهش ✍نجمه صالحی اولین بار بود با راهنما وارد ساختمان آنجا میشدم، عطر گلها و فضای معطر و
.
تفاوت تصور با تصویر
✍فاطمه امراللهی
نمیخواستم جلسه را شرکت کنم، فکر کردم مثل مبلغین و معرفین بقیه نهادها و مؤسسات میآیند و از کار و موسسه خودشان تبلیغ میکنند برای جذب مخاطب و میروند!
از خواب که بیدار شدم، انگیزهای برای رفتن نداشتم، اما انگار نیروی محرکی درونم جرقه زد و پاهایم به حرکت درآمد. پر انرژیتر از قبل وارد سالن شدم و نشستم. چهار نفر از اساتید پژوهشی در رشتههای مختلف، در سالن حضور پیدا کرده بودند. جلسه را اول با سوال شروع کردند، اینکه چقدر اهل نوشتن هستید؟ چه کسانی اهل نوشتن هستند!؟ چه چیزهایی مینویسید؟ و... انگار میخواستند یک آمار بگیرند و مهکی بزنند!
ابتدا استاد پژوهشی گروه تاریخ استارت شروع بحث را زد و به معرفی انجمنها و اهمیت پژوهش پرداخت. من که ابتدا فکر میکردم جلسه به درد بخوری نیست، هندزفری به گوشم گذاشتم و در کلاس آنلاین شرکت کردم.
صدا و حرفهای آن خانم که خود را صالحی معرفی کرده بود، انگار هر لحظه من را به هدفم نزدیکتر میکرد. صدای آنلاین استاد پشت گوشی را قطع کردم و محو صحبتهایش شدم و پرشوق و ذوقتر گوش دادم. دلم میخواست بلند شوم و فریاد بکشم که واقعا خدا این انسانها را امروز قرار داد تا من راهنمایی برای نزدیک شدن به هدفم یعنی پژوهش پیداکنم!؟ و انگیزهها بیشترشد...
حیف و صدحیف که دو سال کرونا عمر ما را به هدر داد و این یک سال حضوری شدن بعد از کرونا هم از این نعمت معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها بیاطلاع بودم!
بیصبرانه انتظار فردا را میکشیدم من که هر روز یک ربع مانده به شروع کلاس از خواب بیدار میشدم و آماده رفتن به کلاس...آن روز به عشق رفتن به ساختمان پژوهشگاه و ثبت نام از اذان صبح به بعد نخوابیدم! هشت صبح به آنجا رفتم اما فامیل خانمی را که باید برای عضویت پیشش میرفتم، یادم نبود؛ با نشانی که از اتاق انجمنها داده بودند، وارد سالن شدم و با اشاره انگشت یکی از کارکنان به میز بغلی رفتم و گفتم میخواهم برای رشته پژوهش تاریخ و کلام ثبت نام کنم راهنماییام کردند. نور امید از دلم عبور کرد. هر لحظه ثانیه شماری میکنم برای یادگیری الفبای پژوهش و شروع پژوهشها؛ دلم میخواهد مطالبی را کشف کنم و بنویسم و قلمم را در راه اسلام به کار بیندازم؛ قلمی تاثیرگذار که خدا به آن تأثیر و برکت دهد برای اعتلاء اسلام و یاری مسلمین.
#خاطره
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@javal60
یادداشت💌✍
. پت و مت نباشیم! ✍️نجمه صالحی همه ما در مقطعی از زندگی با انیمیشن "پت و مت" سرگرم شدهایم و از کا
انتشار مجدد یادداشت با عنوان" کتابی جز آن کتاب الگو باقی نمانده است..."
.
تبسم تک تک #واژهها
میچرخاند مرا در دالان خاطراتش
راه میروم در میان مه غلیظ تنهایی
چرخ میخورم در میان انبوه درختان وهم
و به شوق #دیدارش،
میبلعم هوای غمزده #سکوت را!
#زندگی
#دلتنگی
https://virasty.com/najmehsalehi/1682779022311197845
#نجمه_صالحی
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@javal60
.
♡حتی اگر بادهای پاییزی رویت را در هم کشد؛ تا همیشهی تاریخ، ریشهات همچو کوه بر تارک زمین استوار است ای خلیج عشق!♡
پ.ن: تصویر ذکر نام #خلیج_فارس توسط جغرافیدان و نقشه بردار بزرگ ایرانی، اصطخری(م.۳۴۶ق)
https://virasty.com/najmehsalehi/1682835756666365386
#نجمه_صالحی
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@javal60
.
♡ معلم، آموزگار درست اندیشیدن و پروراننده روح است. معلمی، معرکه عشق است و عشق ورزیدن! معلمی، جان است و جان بخشیدن! ♡
پ.ن: تصویر #معلم و محصلین مدرسه دارالفنون تهران، ابتکار امیرکبیر در #زمان_ناصرالدینشاه_قاجار
#تاریخ_در_تصویر
#دوازدهم_اردیبهشت
#بزرگداشت_مقام_معلم
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@javal60
.
سپاسگزاری دائمی
✍نجمه صالحی
انتساب جمله« مَن علّمنی حرفاً فقد صَیَّرنی عبداً» به امیرالمومنین علیهالسلام درست باشد یا نادرست؛ اما نکته خوبی را به ما میآموزد! به ما میآموزد که فرزند آدم، قدردان آموزگارت باش! میآموزد که ای فرزند آدم قدردان تعلیمدهندهات باش! چه یک حرف به تو بیاموزد؛ چه آنکه کولهباری از تجربه را بیدریغ در اختیارت بگذارد و با دیدن رشد تو برق شادی در چشمانش دیده شود!
چه خوب است که شکر نعمت، آن را افزون کند* زیرا هنوز که هنوز است نیازمند آموزش هستیم و هنوز که هنوز است معلمانی هستند که توفیق شاگردیشان را نداشتهایم!
چه خوب است که گستره علمآموزی نامحدود و تعلیم سیریناپذیر است و در تمام زندگی میتوان در عرصه علم گام برداشت*؛ زیرا هنوز که هنوز است تشنه یادگیری هستیم و هنوز که هنوز است به علم اساتید فرهیخته نیازمند! نیازمند هستیم چه از لحاظ تعلیم دانش و چه از لحاظ تعلیم راه و رسم صحیح زندگی!
معلمان «أَب» علمیمان* هستند؛ در معنای «أب» گفته شده، هر کسی که سبب پیدایش، اصلاح یا پیرایش و ظهور چیزى شود آنرا «أَب» یا پدر میگویند*؛ همانطور که پدر (نسبی) در رشد جسمی و روحی فرزندان دخیل است، معلم نیز در رشد روحی و شخصیتی افراد نقش بهسزایی دارد پس انتساب لقب ابعلمی بیراه نیست!
ملا محمد مهدی نراقی میگوید از ذوالقرنین پرسیده شد: پدرت را بیشتر دوست داری یا معلمت را؟ گفت: معلم؛ زیرا معلم سبب زندگی معنوی و اخروی است،اما پدر تنها سبب زندگی مادی و دنیوی است.
خدا را سپاس که توفیق داد روزی را برای قدردانی بهترین موجود خلقت،معلم، نامگذاری کردند که بهطور ویژه یاد کنیم این مربیان زندگی را! آنان که بیدریغ در راه تعلیم گام برداشتند!
تو ای تعلیمدهندهٔ علم و دانش! تو مهربانترینی و شایسته بهترین قدردانی و زبان قاصر است از قدردانی و شکر این نعمت! فراموش نخواهیم کرد زحمات بیدریغ شما را و دعاگویتان هستیم تا ابد! در پناه خدا و دعای خیر معصومین علیهمالسلام و عنایت خاصهٔ امیر المومنین علیهالسلام سالم و پایدار باشید!
☆☆☆☆☆
*لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ/ابراهیم،۷
*امیرالمؤمنین:"...لَا یَشْبَعُ مِنَ الْعِلْمِ دَهْرَه"/ در تمام زندگی خود از آموختن دانش سیر نمیشود./کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 1، ص 19.
*«الآباء ثلاثة: أبٌ ولدک، و أبٌ زوّجک، و أبٌ علّمک»/مجمع البیان، ج۵-۶، ص ۲۸۴.
*امینی، عبدالحسین، الغدیر فی الکتاب و السنة و الأدب، ج 1، ص 650.
*راغب اصفهانى، حسین بن محمد، المفردات، تحقیق: صفوان عدنان، داود، ص 57.
#نجمه_صالحی
#دوازدهم_اردیبهشت
#بزرگداشت_مقام_معلم
ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ
@javal60