eitaa logo
زندگی برای مهدی
92 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5هزار ویدیو
142 فایل
هرچه که امام زمانمان می پسندند
مشاهده در ایتا
دانلود
💠از امام صادق(علیه‌السلام) نقل است ڪه: ⚜علی بن الحسین(علیه‌السلام) سحرگاه در طلب روزی از منزل خارج شد، عرض ڪردند: ▪️یابن رسول الله❗️ ڪجا می‌روید؟❓ فرمود: ⚜از منزل بیرون آمدم تا برای خانواده‌ام صدقه‌ای بدهم. عرض ڪردند: ▪️چطور به خانواده تان صدقه می‌دهید❓ فرمود: ⚜هرڪس از راه حلال روزی را به دست آورد (و برای خانواده خود خرج نماید) در پیشگاه خداوند برای او صدقه محسوب می‌شود❗️ [ ج ۴۶، ص ۶۶] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
⚜قالَ رسول‌الله‌صلی‌الله‌علیه‌وآله: «ماقَومٌ اجتَمَعوا یَذکُرونَ فَضلَ علِیّ‌بنِ أبی طالِب علیه‌السلام، الّا هَبَطَت عَلَیهِم ملائکَة‌السَماءِ حَتّی تَحُفَّ بِهِم، فَإذا تَفَرّقوا عَرَجَتِ الملائِکَةُ الی السَّماءِ، فَیَقولُ لَهُمُ الملائِکَةُ: إنّا نَشَمُّ مِن رائِحَتِکُم ما لا نَشَمُّهُ مِن الملائکَةِ فَلَم نَرَ رائِحَةً أطیَبَ مِنها؟ فَیَقولون: کُنّا عِندَ قَومٍ یَذکرونَ مُحَمّداً و اهلَ‌بَیتِهِ‌علیهم‌السلام فَعَلِقَ فیها مِن ریحِهِم فَتَعَطَّرنا، فَیَقولونَ: إهبِطوا بِنا إلَیهِم، فَیَقولونَ: تَفَرّقوا وَ مَضَی کُلُّ واحِدٍ مِنهُم إلی مَنزِلِهِ، فَیقولونَ: إهبِطوا بِنا حتّی نَتَعَطَّرَ بِذلِکَ المَکان» 💠پیامبراڪرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموند: هیچ گروهی اجتماع نڪرده و مشغول ذڪر فضائل علی‌بن‌ابی ‌طالب (علیه‌السلام) نمی‌شوند مگر آنڪه گروهی از ملائڪه از آسمان فرود می‌آیند و جمع آنان را در بر می‌گیرند و چون آن جمع متفرق شوند این ملائڪه نیز به آسمان بازمی‌گردند. فرشتگانی ڪه در آنجا هستند به آنان می‌گویند: رائحه خوشی از شما استشمام می‌ڪنیم ڪه در دیگر ملائڪه نیست و تا ڪنون عطری پاڪ‌تر از این ندیده بودیم. 💠ملائڪه در پاسخ می‌گویند: ما هم‌اینڪ نزد گروهی بودیم ڪه محمد و اهل‌بیت او(علیهم‌السلام) را یاد می‌ڪردند[و مناقب آنان را بازگو می‌ڪردند] و ما از رائحه خوش آنان توشه برگرفتیم و معطر شدیم. در پاسخ می‌گویند: پس مارا هم نزد آنان ببرید. پاسخ می‌دهند: آن جمع متفرق شدند و هر یڪ به منزل خود رفتند. فرشتگان آن هنگام درخواست می‌ڪنند: ما را به همان مڪان ڪه در آن جمع بودند ببرید تا ما نیز با رفتن در آنجا چنین معطر و خوشبو شویم. [ج۳۸ص ۱۹۹] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
: 💠بدان ڪه حامل قرآن معانی مختلفی دارد و چند قسم مي‌باشند. ▪️اول: ⚜آن است ڪه لفظ قرآن را درست ياد گيرد و اين اولین مرتبه برای حاملان قرآن است و در اين مرتبه، تفاضل به زياد بودن علم قرآني و دانستن آداب و محسّنات قرائت و زياد حفظ ڪردن و در خاطر داشتن سوره‌ها و آيات قرآني است ▪️دوم: ⚜دانستن معاني قرآن است، و در زمان گذشته چنين مقرّر بوده است ڪه قاريان قرآن، معاني آن را نیز یاد می‌گرقتند.و اين مرتبه، از دانستن لفظ بالاتر است و تفاضل در اين مرتبه، بر زيادتي و نقصان فهم معاني قرآن از ظهور و بطون می‌باشد ▪️سوم: ⚜عمل نمودن به احڪام قرآن و مُتخلّق شدن به اخلاقي است ڪه قرآن بر مدح آنها دلالت دارد و خالي شدن از صفاتي است ڪه بر مذمّت آنها دلالت دارد. ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
؟ ⚜امام جعفر صادق(علیه السلام) فرمود: 🔸ای عاصم❗️ چگونه به یڪدیگر رسیدگی و به هم ڪمڪ می‌ڪنید❓ عرض کرد: 🔹 به بهترین وجه ی ڪه ممکن است مردم به حال یڪدیگر برسند. فرمود: 🔸 اگر یڪی از شما تنگدست شود و بیاید خانه برادر مؤمنش و او در منزل نباشد، آیا می‌تواند بدون اعتراض ڪسی دستور دهد ڪیسه پول ایشان را بیاورند و سر ڪیسه را باز ڪند و هر چه لازم داشت بردارد❓ عرض کرد: 🔹 نه❗️ این طور نیست. فرمود: 🔸 پس آن طور ڪه من دوست دارم شما هنگام فقر و تنگدستی به هم رسیدگی و ڪمڪ نمی‌ڪنید. [ج ۴، ص ۱۱۸] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
  💠هَلاكُ النّاسِ فى ثَلاث: أَلْكِبْرُ، أَلْحِرْصُ، أَلْحَسَدُ.  فَالْكِبْرُ هَلَاكُ الدِّينِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلِيسُ  وَ الْحِرْصُ عَدُوُّ النَّفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الْجَنَّةِ وَ الْحَسَدُ رَائِدُ السُّوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قَابِيلُ هَابِيلَ. هلاڪت و نابودى مردم در سه چیز است: ▪️ڪبر ▪️حرص ▪️حسد. 🔺تڪبّر ڪه به سبب آن دین از بین مى رود و به واسطه آن، ابلیس، مورد لعنت قرار گرفت. 🔺حرص ڪه دشمن جان آدمى است وبه واسطه آن آدم از بهشت خارج شد. 🔺حسد ڪه سررشته بدى است و به واسطه آن قابیل، هابیل را ڪشت. [ ج 75 ] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) فِي قَوْلِ اللَّهِ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ (مائده / 68) قَالَ هِيَ الْوَلَايَة وَ هُوَ فِي قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ (مائده / 67) قَالَ هِيَ الْوَلَايَة 💠فضيل بن یسار روایت می ڪند از حضرت امام باقر (صلوات الله علیه) در باره ڪلام خدا: ⚜يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ (مائده / 68) ▪️یعنی: اى اهل ڪتاب، تا [هنگامى ڪه‌] به تورات و انجيل و آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است عمل نڪرده ايد بر هيچ چیزی نيستيد. 💠حضرت فرمود يعنى آل محمّد (صلوات الله علیهم) و اين آيه همان را معين مي كند: ⚜يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ (مائده / 67) ▪️یعنی: اى پيامبر، آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ كن؛ و اگر نڪنى پيامش را نرسانده اى. فرمود اين دستور همان است. [ ج1، ص: 515] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
▪️قالَ سیدنا الصَّادِقُ(صلوات الله علیه): إِنْ قَدَرْتَ عَلَی أَنْ لَا تَخْرُجَ مِنْ بَیْتِکَ فَافْعَلْ فَإِنَّ عَلَیْکَ فِی خُرُوجِکَ أَنْ لَا تَغْتَابَ وَ لَا تَکْذِبَ وَ لَا تَحْسُدَ وَ لَا تُرَائِیَ وَ لَا تَصْنَعَ وَ لَا تُدَاهِنَ ثُمَّ قَالَ نِعْمَ صَوْمَعَةُ الْمُسْلِمِ بَیْتُهُ یَکُفُّ فِیهِ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ وَ نَفْسَهُ وَ فَرْجَهُ 🔸قال الامام صادق (صلوات الله علیه) : اگر می توانی ڪه از خانه‌ات بیرون نیایی چنین ڪن؛ زیرا در صورت بیرون شدن از خانه، وظیفه توست ڪه غیبت نڪنی، دروغ نگویی، حسد نورزی، خودنمایی نکنی و از ریا و سستی در امر دین بپرهیزی. سپس فرمود: خانه مسلمان چه نیڪو صومعه و عبادتگاهی است ڪه در آن نگاهش و زبانش و جان و فرجش در امان است. [جلد ۷۵صفحه۲۲۵] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠ٍ عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ سُمِّیَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ لِی لِأَنَّ مِیرَةَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ هُوَ کَانَ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ . 🔹 عبدالله مؤمن گوید: از امام باقر(علیه‌السّلام) پرسیدم: چرا امیرالمؤمنین را «امیرالمؤمنین» نامیدند❓ به من فرمودند: ⚜ چون خوراڪ مردم از اوست، او علم را به ایشان می‌خوراند. 🔺واژه‌ أمیر از ماده: مار؛یَمیر، به معنای طعام دادن و آذوقه دادن می‌باشد یعنی آن حضرت به مردم خوراڪ علم می‌دهند. [ج۳۷،بصائرالدرجات۱۴۹] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: خَرَجَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه‌السلام عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ. 💠از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده است ڪه حضرت امام حسين بن على (علیه‌السلام) نزد ياران خود آمد و فرمود: اى مردم❗️ خداى متعال، بندگان را جز براى اينڪه او را بشناسند نيافريد؛ پس چون او را بشناسند پرستش او مى‌ڪنند، و چون او را بپرستند از پرستش جز او بي نياز مى شوند. مردى به امام حسین (علیه‌السلام) عرض ڪرد: اى پسر پيامبر، پدر و مادرم فداى تو باد❗️ معرفت و شناخت خدا چيست❓ ▪️ امام حسین (علیه‌السلام) فرمودند: ⚜اينڪه اهل هر زمان، امام خود را ڪه اطاعت او واجب است بشناسند. [ج۵ص۳۱۲] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
❗️ 🔹زهری می‌گوید: در شبی تاریڪ و سرد، علی بن حسین (علیه‌السلام) را دیدم ڪه مقداری آذوقه به دوش گرفته، می‌رود. عرض ڪردم: ▪️ یابن رسول الله❗️این چیست، به ڪجا می‌برید❓ حضرت فرمودند: ⚜ زهری❗️ من مسافرم. این توشه سفر من است. می‌برم در جای محفوظی بگذارم (تا هنگام مسافرت دست خالی و بی توشه نباشم❗️ ) گفتم: ▪️یابن رسول الله❗️این غلام من است، اجازه بفرما این بار را به دوش بگیرد و هرجا می‌خواهی ببرد. حضرت فرمودند: ⚜ تو را به خدا بگذار من خودم بار خود را ببرم، تو راه خود را بگیر و برو با من ڪاری نداشته باش❗️ زهری بعد از چند روز حضرت را دید، عرض ڪرد: ▪️ یا بن رسول الله❗️ من از آن سفری ڪه آن شب درباره اش سخن می‌گفتی، اثری ندیدم❗️ حضرت فرمودند: ⚜سفر آخرت را می‌گفتم و سفر مرگ نظرم بود ڪه برای آن آماده می‌شدم❗️ سپس آن حضرت هدف خود را از بردن آن توشه در شب به خانه‌های نیازمندان توضیح دادند و فرمودند: ⚜آمادگی برای مرگ با دوری جستن از حرام و خیرات دادن به دست می‌آید. [ ج ۴۶، ص ۶۵] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰عَنِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله قَالَ: 🔹...فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِيَ مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى‏ الصِّرَاطِ طَرَفٌ مِنْهُ بِيَدِهَا وَ هِيَ فِي الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ فَيُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا يَا أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ‏ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ فَلَا يَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا حَتَّى يَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ يُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّار . 💠پیامبراکرم‌(صلی‌الله‌علیه وآله) فرمودند: ⚜… روز وقتی ڪه فاطمه‌علیهاالسلام وارد می‌شود چادر او بر روی صراط ڪشیده شده باقی می‌ماند، یڪ طرف آن در حالی ڪه او در بهشت است به‌دست اوست و طرف دیگر آن در صحرای محشر است؛ پس منادی پروردگارمان ندا می‌دهد: 💥ای محبان فاطمه(علیهاالسلام) به ریشه‌های چادرحضرت‌فاطمه‌علیها‌السلام سرور زنان جهان چنگ بزنید؛ هیچ محب حضرت‌فاطمه(علیهاالسلام) نمی‌ماند مگر اینڪه به آن چنگ می‌زند تا جایی ڪه بیشتر از هزار هزار فئام از آتش جهنم نجات می‌یابند؛ 🔺پرسیدند هر فئام چند نفر است❓ 🔅پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: یڪ میلیون نفر . [ ج‏۸ ص۶۸] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
: 🔸اصل قرآن را حرمتي است، و به سبب آن، در هر جا ڪه ظهور ڪرده آن محل را حرمتي بخشيده و در هر جا ڪه ظهورش زياد است موجب بيشتر شدن حرمت آن چیز گرديده؛ 🔹پس هرگاه آن نقشهاي مرڪّب و لوح و ڪاغذي ڪه بر آن نقش بسته و جلدي ڪه مجاور آنها گرديده[با اين ڪه پست ترين ظهورات است ]آن قدر حرمت به آنها بخشيده باشد ڪه اگر ڪسي نسبت به آنها خلاف آداب عمل ڪند، ڪافر مي‌شود، پس قلب مؤمني ڪه حامل قرآن گرديده، حرمتش بیشتر از نقش و ڪاغذ قرآن خواهد بود، چنانچه وارد شده است ڪه: ⚜ «مؤمن حرمتش از قرآن بيشتر است». 🔸و از مضامين و اخلاق حسنه قرآن، هر چه در مؤمن بيشتر ظهور ڪرده موجب بیشتر شدن احترام او گرديده و هر چه خلاف آن اوصاف از نقايص و معاصي و اخلاق ذميمه ظهور ڪرده، موجب نقصان ظهور قرآن و نقص حرمت گرديده، پس اين مراتب ظهورات قرآن و اوصاف آن زياد مي‌شود تا چون به مرتبه جناب با رفعت نبوي(صلي الله عليه‌وآله) و اهل بيت ڪرام او(عليهم السلام) مي‌رسد مرتبه ظهورش به نهايت مي‌رسد. 🔹 چنانچه در وصف حضرت رسول (صلي‌الله عليه‌وآله) وارد شده است ڪه ⚜«كانَ خُلْقُهُ الْقُرآن» ▪️يعني خُلق آن حضرت قرآن بود، بلڪه اگر به حقيقت نظر ڪني قرآن حقيقي، ايشان‌اند ڪه محلّ لفظ قرآن و معني قرآن و اخلاق قرآن‌اند. 🔸چنانچه دانستي ڪه قرآن، چيزي را مي‌گويند ڪه نقش قرآن در آن باشد و نقش ڪامل قرآن [به حسب معني و لفظ] در قلوب مطهّر ايشان حاصل است. ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰