eitaa logo
زندگی برای مهدی
90 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5هزار ویدیو
142 فایل
هرچه که امام زمانمان می پسندند
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ٍ عَنْ عَبْدِ الْمُؤْمِنِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قُلْتُ لَهُ لِمَ سُمِّیَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَقَالَ لِی لِأَنَّ مِیرَةَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْهُ هُوَ کَانَ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ . 🔹 عبدالله مؤمن گوید: از امام باقر(علیه‌السّلام) پرسیدم: چرا امیرالمؤمنین را «امیرالمؤمنین» نامیدند❓ به من فرمودند: ⚜ چون خوراڪ مردم از اوست، او علم را به ایشان می‌خوراند. 🔺واژه‌ أمیر از ماده: مار؛یَمیر، به معنای طعام دادن و آذوقه دادن می‌باشد یعنی آن حضرت به مردم خوراڪ علم می‌دهند. [ج۳۷،بصائرالدرجات۱۴۹] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: خَرَجَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه‌السلام عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِيَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِي يَجِبُ عَلَيْهِمْ طَاعَتُهُ. 💠از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده است ڪه حضرت امام حسين بن على (علیه‌السلام) نزد ياران خود آمد و فرمود: اى مردم❗️ خداى متعال، بندگان را جز براى اينڪه او را بشناسند نيافريد؛ پس چون او را بشناسند پرستش او مى‌ڪنند، و چون او را بپرستند از پرستش جز او بي نياز مى شوند. مردى به امام حسین (علیه‌السلام) عرض ڪرد: اى پسر پيامبر، پدر و مادرم فداى تو باد❗️ معرفت و شناخت خدا چيست❓ ▪️ امام حسین (علیه‌السلام) فرمودند: ⚜اينڪه اهل هر زمان، امام خود را ڪه اطاعت او واجب است بشناسند. [ج۵ص۳۱۲] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
❗️ 🔹زهری می‌گوید: در شبی تاریڪ و سرد، علی بن حسین (علیه‌السلام) را دیدم ڪه مقداری آذوقه به دوش گرفته، می‌رود. عرض ڪردم: ▪️ یابن رسول الله❗️این چیست، به ڪجا می‌برید❓ حضرت فرمودند: ⚜ زهری❗️ من مسافرم. این توشه سفر من است. می‌برم در جای محفوظی بگذارم (تا هنگام مسافرت دست خالی و بی توشه نباشم❗️ ) گفتم: ▪️یابن رسول الله❗️این غلام من است، اجازه بفرما این بار را به دوش بگیرد و هرجا می‌خواهی ببرد. حضرت فرمودند: ⚜ تو را به خدا بگذار من خودم بار خود را ببرم، تو راه خود را بگیر و برو با من ڪاری نداشته باش❗️ زهری بعد از چند روز حضرت را دید، عرض ڪرد: ▪️ یا بن رسول الله❗️ من از آن سفری ڪه آن شب درباره اش سخن می‌گفتی، اثری ندیدم❗️ حضرت فرمودند: ⚜سفر آخرت را می‌گفتم و سفر مرگ نظرم بود ڪه برای آن آماده می‌شدم❗️ سپس آن حضرت هدف خود را از بردن آن توشه در شب به خانه‌های نیازمندان توضیح دادند و فرمودند: ⚜آمادگی برای مرگ با دوری جستن از حرام و خیرات دادن به دست می‌آید. [ ج ۴۶، ص ۶۵] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰عَنِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله قَالَ: 🔹...فَإِذَا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ بَقِيَ مِرْطُهَا مَمْدُوداً عَلَى‏ الصِّرَاطِ طَرَفٌ مِنْهُ بِيَدِهَا وَ هِيَ فِي الْجَنَّةِ وَ طَرَفٌ فِي عَرَصَاتِ الْقِيَامَةِ فَيُنَادِي مُنَادِي رَبِّنَا يَا أَيُّهَا الْمُحِبُّونَ لِفَاطِمَةَ تَعَلَّقُوا بِأَهْدَابِ‏ مِرْطِ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ فَلَا يَبْقَى مُحِبٌّ لِفَاطِمَةَ إِلَّا تَعَلَّقَ بِهُدْبَةٍ مِنْ أَهْدَابِ مِرْطِهَا حَتَّى يَتَعَلَّقَ بِهَا أَكْثَرُ مِنْ أَلْفِ فِئَامٍ وَ أَلْفِ فِئَامٍ قَالُوا وَ كَمْ فِئَامٌ وَاحِدٌ قَالَ أَلْفُ أَلْفٍ يُنْجَوْنَ بِهَا مِنَ النَّار . 💠پیامبراکرم‌(صلی‌الله‌علیه وآله) فرمودند: ⚜… روز وقتی ڪه فاطمه‌علیهاالسلام وارد می‌شود چادر او بر روی صراط ڪشیده شده باقی می‌ماند، یڪ طرف آن در حالی ڪه او در بهشت است به‌دست اوست و طرف دیگر آن در صحرای محشر است؛ پس منادی پروردگارمان ندا می‌دهد: 💥ای محبان فاطمه(علیهاالسلام) به ریشه‌های چادرحضرت‌فاطمه‌علیها‌السلام سرور زنان جهان چنگ بزنید؛ هیچ محب حضرت‌فاطمه(علیهاالسلام) نمی‌ماند مگر اینڪه به آن چنگ می‌زند تا جایی ڪه بیشتر از هزار هزار فئام از آتش جهنم نجات می‌یابند؛ 🔺پرسیدند هر فئام چند نفر است❓ 🔅پیامبرخدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: یڪ میلیون نفر . [ ج‏۸ ص۶۸] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
: 🔸اصل قرآن را حرمتي است، و به سبب آن، در هر جا ڪه ظهور ڪرده آن محل را حرمتي بخشيده و در هر جا ڪه ظهورش زياد است موجب بيشتر شدن حرمت آن چیز گرديده؛ 🔹پس هرگاه آن نقشهاي مرڪّب و لوح و ڪاغذي ڪه بر آن نقش بسته و جلدي ڪه مجاور آنها گرديده[با اين ڪه پست ترين ظهورات است ]آن قدر حرمت به آنها بخشيده باشد ڪه اگر ڪسي نسبت به آنها خلاف آداب عمل ڪند، ڪافر مي‌شود، پس قلب مؤمني ڪه حامل قرآن گرديده، حرمتش بیشتر از نقش و ڪاغذ قرآن خواهد بود، چنانچه وارد شده است ڪه: ⚜ «مؤمن حرمتش از قرآن بيشتر است». 🔸و از مضامين و اخلاق حسنه قرآن، هر چه در مؤمن بيشتر ظهور ڪرده موجب بیشتر شدن احترام او گرديده و هر چه خلاف آن اوصاف از نقايص و معاصي و اخلاق ذميمه ظهور ڪرده، موجب نقصان ظهور قرآن و نقص حرمت گرديده، پس اين مراتب ظهورات قرآن و اوصاف آن زياد مي‌شود تا چون به مرتبه جناب با رفعت نبوي(صلي الله عليه‌وآله) و اهل بيت ڪرام او(عليهم السلام) مي‌رسد مرتبه ظهورش به نهايت مي‌رسد. 🔹 چنانچه در وصف حضرت رسول (صلي‌الله عليه‌وآله) وارد شده است ڪه ⚜«كانَ خُلْقُهُ الْقُرآن» ▪️يعني خُلق آن حضرت قرآن بود، بلڪه اگر به حقيقت نظر ڪني قرآن حقيقي، ايشان‌اند ڪه محلّ لفظ قرآن و معني قرآن و اخلاق قرآن‌اند. 🔸چنانچه دانستي ڪه قرآن، چيزي را مي‌گويند ڪه نقش قرآن در آن باشد و نقش ڪامل قرآن [به حسب معني و لفظ] در قلوب مطهّر ايشان حاصل است. ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔰روزی پیغمبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود: ⚜یا علی❗️ می‌خواهی تو را به چیزی مژده بدهم❓ ▪️امام‌علی(علیه‌السلام) عرض کردند: بلی، پدر و مادرم به قربانت❗️تو همیشه مژده دهنده هر چیزی بودی. ⚜ایشان فرمودند: جبرئیل، نزد من آمد و از امر عجیبی مرا خبر داد. ▪️امام‌علی‌(علیه‌السلام) پرسیدند: امر عجیب چه بود❓ ⚜ایشان فرمودند: جبرئیل خبر داد ڪه هر ڪس از دوستان من، بر من و خاندانم صلوات بفرستد، درهای آسمان به روی وی گشوده می‌شود و فرشتگان هفتاد صلوات به او می‌فرستند و اگر گناهڪار است گناهانش می‌ریزد همچنان ڪه برگ درختان می‌ریزد و خداوند متعال به او خطاب می‌ڪند: (لبیڪ یا عبدی و سعدیڪ). سپس به فرشتگان می‌فرماید: 💥(ملائڪان من❗️شما به او هفتاد صلوات فرستادید، اما من بر او هفتصد صلوات می‌فرستم. ) [ج ۹۴، ص ۵۶] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
: 💠حضرت اميرالمؤمنين(عليه‌السلام) بسيار مي‌فرمودند ڪه «منم كلام الله ناطق» 🔹و اين است معني آن حديث، ڪه حضرت‌امام باقر(عليه‌السلام) در حديث طولاني فرمودند ڪه: ⚜«قرآن به صورت نيڪويي به صحراي محشر خواهد آمد و شفاعت حاملان خود خواهد ڪرد. راوي پرسيد ڪه آيا قرآن می‌تواند سخن بگوید❓ حضرت تبسّم نمود و فرمود: خدا رحم ڪند ضعيفان شيعيان ما را، ڪه آنچه از ما مي‌شنوند تسليم مي‌شوند و قبول می‌ڪنند. بعد از آن فرمود ڪه نماز، شخص است و صورتي دارد و خلقي دارد و امر و نهي مي‌ڪند. راوي می‌گويد ڪه صورت من متغيّر شد و گفتم اين سخن را در ميان مردم نمي توانم نقل ڪنم. 🔹حضرت فرمودند: «هر ڪه ما را به نماز نشناسد حقّ ما را نشناخته و انڪار حق ما ڪرده، بعد از آن حضرت فرمودند: ⚜مي‌خواهي سخن قرآن را به تو بگويم. گفتم: بلي ⚜ فرمودند: در قرآن آمده است ڪه نماز نهي مي‌ڪند از فحشا و منڪر، و ذڪر خدا بزرگتر است. حضرت فرمود: چون نماز نهي مي‌ڪند پس سخن مي‌گويد و فحشا و منڪر، ظاهراً مردم چه دانند و ماييم ذڪر خدا و ما بزرگتريم». 🔺 چون اين مطلب در حلّ اخبار اهل بيت(عليهم‌السلام) بسيار دخيل است بیشتر از اين توضيح دهیم بهتر است. ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
💠رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) خواهر رضاعی (شیری) داشت، روزی خدمت حضرت آمد. پیامبر چون او را دید شادمان شد و عبای خود را برای او به زمین پهن ڪرد و او را روی آن نشانید، سپس به او رو ڪرد، با گرمی و لبخند با وی به گفتگو پرداخت، تا خواهرش برخاست و رفت. 🔸اتفاقا همان روز برادر رضاعی‌ایشان نیز آمد. ولی پیغمبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با او مثل خواهرش رفتار نڪرد. 🔺شخصی پرسید: ▪️یا رسول الله❗️چرا به خواهر بیشتر از برادر احترام نمودید❓ با این ڪه او مرد بود. (یعنی او سزاوار به احترام بیشتر بود). ⚜حضرت فرمودند: ▪️چون خواهر نسبت به پدر و مادرش بهتر از برادر خدمت می‌ڪند. بدین جهت خواهر را بیشتر از برادر محبت ڪردم. [ ج ۷۴، ص ۵۶] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔹سلیم می‌گوید:‌ مردی خدمت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) آمد و در حالی ڪه من هم می‌شنیدم عرض ڪرد: ▪️یا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بالاترین منقبت خود را به من خبر بده. ⚜حضرت فرمودند: آنچه خداوند در ڪتابش درباره من نازل ڪرده است. ▪️عرض ڪرد: خداوند درباره تو چه نازل ڪرده است❓ ⚜حضرت فرمودند: ڪلام خداوند «أَفَمَنْ کَانَ عَلَى‏ بَیِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَیَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ» ،« آیا ڪسی ڪه دلیلی از جانب پروردگارش دارد و شاهدی از خود پشت سر اوست». من شاهد نسبت به پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستم. ⚜و ڪلام خداوند: « وَمَن عِندَهُ عِلمَ الکِتابِ»، «ڪسی ڪه علم ڪتاب نزد اوست»، ومنظور خداوند من [حضرت‌علی‌علیه‌السلام] هستم. ▪️سپس حضرت هر آیه‌ای ڪه خداوند درباره او نازل ڪرده بود، ذڪر ڪردند. [اسرار آل‌محمدعلیهم‌السلام،ص۶۳۳] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔹قال‌الامام‌المهدی‌علیه‌السلام: وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ؛ 🔹امام‌مهدی‌علیه‌السلام‌می‌فرمایند: ⚜اگر دلهاى شيعيان ما ـ ڪه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق ڪند ـ در وفا ڪردن به پيمانشان يڪى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى‌افتاد، بلڪه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى‌آمد، چيزى جز ڪارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى‌سازد. [ ج 53 ص 177] ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
🔹 در باب صراط واقع شده است ڪه «صراط، دين حق است» و واقع شده است ڪه «اهل بيت‌(علیهم‌السلام)، صراط مستقيم اند» و وارد شده است ڪه «صراط، محبّت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است».و واقع شده است ڪه «صراط، جسري است بر روي جهنم».همه حق است، زيرا صراط آخرت، نمونه صراط دنيا است و در دنيا فرموده اند ڪه: «بر صراط دين حق و ولايت اهل بيت مستقيم مي‌بايد بود و از چپ و راست شعبه‌هاي بسيار از مذاهب مختلفه و گناهان ڪبيره هست ڪه هر ڪه متوجه آنها مي‌شود از اين صراط بدر مي‌رود 🔸اين صراط، راهي است در نهايتِ باريڪي و دقّت و نازڪي، و ڪمين‌گاه‌ها دارد ڪه شياطين بر آن رخنه‌ها در ڪمين نشسته اند، و عقبه‌ها از عبادات شاقه و ترڪ معاصي دارد ڪه بسيار ڪسان از آن عقبه‌ها راه را گم ڪرده‌اند و نمونه اين صراط، بعينه صراط آخرت است ڪه در نهايتِ باريڪي و دقت و دشواري است و بر روي جهنم مي‌گذارند». 🔹پس ڪسي ڪه پيوسته در اين صراط مستقيم بوده، در آن صراط، راست به بهشت مي‌رود و هر ڪه به سبب اعتقاد فاسدي يا ڪبيره هلاك ڪننده‌اي از اين صراط به در رفته، به همان عقبه و ڪمين‌گاه ڪه مي‌رسد پايش از آن صراط مي‌لغزد و به جهنّم مي‌افتد. 🔸و همچنين مارها و عقرب‌هاي دوزخ، صورت اخلاق ذميمه است و درختها و حور و قصور، صورت و ثمره افعال حسنه است و همچنين نماز را در دنيا، روحي و بدني هست؛ بدن نماز آن افعال مخصوصه است و روح نماز، ولايت علي بن ابيطالب(عليه‌السلام) و اولاد اوست و ڪار روح، آن است ڪه جسد را باقي مي‌دارد و منشأ حرڪات و آثار بدن مي‌گردد. ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @majlesi110 ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯ 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا