eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
348 دنبال‌کننده
144 عکس
46 ویدیو
21 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
🦋 آیا سفر در زمان اثر پروانه ای را نقض میکند؟ شبیه سازی های سفر در زمان با کامپیوتر کوانتومی نشان میدهد که هیچ اثر پروانه ای وجود ندارد! محققان در نتیجه ی تحقیقات خود که در مجله بسیار معتبر PRL به چاپ رسیده است، ‌اطلاعات کیوبیت های کوانتومی را با شبیه سازی به گذشته‌ بردند و اطلاعات یکی از آن‌ها را مانند پروانه‌ای که کشته شده باشد از بین میبرند. با کمال تعجب وقتی همه کیوبیت‌ها به زمان حال باز می‌گردند عمدتا بی‌تغییر به نظر می‌رسند. گویی واقعیت خود را بهبود بخشیده است. برای آزمایش اثر پروانه ای در سیستم‌های کوانتومی، محققان از تئوری و شبیه‌سازی‌هایی با پردازندۀ کوانتومی IBM-Q استفاده کردند تا نشان دهند چگونه یک مدار می‌تواند با استفاده از گیت‌های کوانتومی یک سیستم پیچیده را تکامل بخشد. برای تصور این آزمایش کوانتومی، فرض کنید آلیس یکی از کیوبیت‌های خود را در زمان حال آماده کرده و از طریق کامپیوتر کوانتومی که به صورت معکوس آن را به گذشته‌های میفرستند و باب، به عنوان عامل مخرب، کیوبیت آلیس را اندازه‌گیری می‌کند. این عمل کیوبیت را آشفته کرده و تمام همبستگی‌های کوانتومی آن را با سایر جهان از بین می‌برد. سپس سیستم به زمان حال منتقل می‌شود. انتظار بر این است که آسیب کوچک باب به کیوبیت و تمام همبستگی‌های سیستم کوانتومی در گذشته، باید به سرعت و در طی تحولی پیچیده و رو به جلو در زمان، تقویت شود. از این رو در پایان آلیس نباید قادر به بازیابی اطلاعات خود باشد. اما در این ازمایش این اتفاق روی نداده است. محققان دریافتند که بیشتر اطلاعات محلی فعلی به صورت همبستگی‌های کوانتومی در گذشته ی دور پنهان بوده است که با دستکاری جزئی آسیب نمی بینند. آنها نشان دادند که اطلاعات، با وجود دخالت باب بدون آسیب زیادی به آلیس باز می‌گردند. 📄 نتیجه این پژوهش را میتوانید در مقاله زیر ببینید: https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.125.040605 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
🔷 آزمایش دوشکاف زمانی جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ علم در سال ۲۰۲۳ آزمایش دو شکاف یکی از نمادین ترین آزمایش های تاریخ فیزیک است که خواص موجی نور و ماده را تایید میکند. در حالی که این آزمایش با ایجاد اختلاف مکانی میان منبع نور/ذرات باعث ایجاد تداخل فضایی میشود، محققان بریتانیایی امسال نشان دادند که امکان آزمایشی مشابه در زمان نیز وجود دارد. به این معنا که بجای اختلاف مکانی در منبع امواج، با یک تغییر فرکانس میان آنها اختلافی زمانی ایجاد کردند و طرح تداخل زمانی را مشاهده نمودند. این اثر میتواند کاربردهای بسیاری در فیزیک و مهندسی داشته باشد بخصوص در پردازش سیگنال و محاسبات نورومورفیک. این آزمایش توسط سایت physicsworld جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است. 🔗 لینک خبر در سایت physicsworld https://physicsworld.com/a/physics-world-reveals-its-top-10-breakthroughs-of-the-year-for-2023/ 📄 لینک مقاله در مجله Nature https://www.nature.com/articles/s41567-023-01993-w 🆔 @QMProblems 🌐 www.QMProblems.ir 🆔 @zharfa90
جزء و کل 🔸جزء و کل فرصتی است برای بازیابی دیالوگ و روح‌بخشی به فضای علم، آن‌هم به قلم خود هایزنبرگ، برنده‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۳۲ میلادی و از بنیان‌گذاران مکانیک کوانتومی. در این با او همراه می‌شوید در گفت‌وگو‌هایش، از بحث با دوستان دوران جوانی تا گفت‌وگو با اینشتین و پلانک و پاولی و ... . مسائلی که در ذهنش بوده را می‌شنوید، از رابطه‌ی علم و دین، سیاست، فلسفه تا هنر و موسیقی، آلمان جنگ جهانی و البته ایده‌ها و مسائل فیزیکی. خلاصه که ورود یک فیزیک‌خوان به زندگی یک فیزیکدان بزرگ، تجربه‌ای بسیار شیرین و آموزنده است. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
🇮🇷 ایران ساخت 🧬 نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته 🔹 در ادامه داستان به نمایشگاه رفتیم. سعی می‌کنیم گزارشی از نقد و بررسی و اهمیتِ بازدیدی که از این نمایشگاه داشتیم را به شما بگوییم. 🔻 البته ما به صورت جزئی در مورد آنچه در نمایشگاه است، صحبت نمی‌کنیم؛ برای همین پیشنهاد می‌کنیم؛ خودتان هم به نمایشگاه سری بزنید: 🗓تاریخ برگزاری : ۱۲ تا ۱۵ دی‌ماه ⏰ساعت کاری : ۸ صبح الی ۱۵ عصر 🏢محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران سالن‌های ۳۱(میلاد)، ۴۱ و ۴۴(خلیج فارس) 🆔@Zharfa90
24.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔈 صفحه‌ی كلادنی 🔹اگر با مفهوم موج آشنا باشيد، مي‌دانيد كه از برهم‌نهی امواج رفت و برگشتی در يك بعد، امواج ایستاده تشکیل می‌شوند كه بر روی آن‌ها نقاطی به نام شكم‌ها و گره‌ها به وجود می‌آید. حالا اگر بخواهيم امواج ايستاده را به دو يا سه بعد تعميم دهيم به ‌جای نقاط، شاهد طرح‌های زیبایی خواهیم بود. در اين ويدئو قصد داريم به شما نشان دهیم که چه طور این طرح‌های زیبا را بسازید. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪙 وقتی به ماه نگاه نمیکنیم، آیا اون وجود داره؟ رابطه میان آگاهی و نظریه کوانتوم چیست؟ آیا ما اشیا پیرامون خود را خلق میکنیم؟ 👤 با توضیحات برایان گرین 🧩 @QuantumFoundations 🆔 @Zharfa90
نشست نهم چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن‌ها با یکدیگر با ارائه‌ی حجة الاسلام علیرضا ملااحمدی (دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی) با موضوع : ساحت‌های تأثیرپذیریِ علم‌تجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات) پنجشنبه: ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران چکیده: یکی از بزرگترین دروغ‌هایی که در ساحت فلسفۀ علم مطرح شده، داعیۀ «تقدّم مشاهده بر نظریه» است. فارغ از ادلّۀ فلسفی در باب «امکانِ معرفت»، برای نفی این ادّعا فقط کافی‌ است به تجربه و تاریخ علم مدرن توجه کنیم تا مشاهده کنیم که علی‌رغم داعیۀ «تجربه‌بسنده‌گی»، این علم هیچ‌گاه نتوانسته از تأثیرپذیری نسبت به مبادی و مبانی متافیزیکی رهایی یابد. واقعیّت این است که تاریخ علم مدرن و تجربیات دانشمندان علوم تجربی مدرن (از نیوتن تا امروز) نمایانگر این واقعیت است که نه‌تنها همواره «علم تجربی» در بخش‌های گوناگون و مراحل مختلف مسیر خویش درهم‌تنیده و متأثر از مبادی متافیزیکی بوده ، بلکه اساساً بدون پذیرش برخی از مبادی متافیزیکی، امکان پیشرفت علم میسر نمی‌بود. حاصل اینکه «بخش عمدۀ فعالیت‌ علمی –و نه تمام اجزای آن- در سایۀ متافیزیکِ حاکم بر اذهان دانشمندان شکل‌ می‌گیرید.» و «در واقع هیچ فیزیکدانی از لحاظ فلسفی بی‌طرف نیست و به‌طور ناخودآگاه یک سلسله عقاید فوق علمی دارد» که گاهی برخی از فیزیکدانان به این دیدگاه‌های فوق‌علمی اقرار کرده‌اند و در اکثر موارد خود التفات به این دیدگاه‌ها نداشته اند. در این ارائه تلاش میکنیم آن دسته از مبادی و مبانی هستی‌شناختی و معرفت‌شناختیِ علم، از همان نقطۀ آغازین فعالیت و پژوهش علمی تا واپسین مرحله، نقشی سرنوشت‌ساز دارند. عناوین ساحت‌های تأثیرگذاری مبادی و مبانی متافیزیکی بر علوم تجربی به طور خلاصه عبارتند از: 1. انگیزۀ دانشمند 2. تأمین مبادی تصوریِ علم و نظریه 3. تأمین مبادی تصدیقیِ علم و نظریه 4. انتخاب مسئله و پی‌گیریِ آن. 5.انتخاب آزمایش و گزینش مشاهده. 6. تعبیرِ نتیجۀ آزمایش. 7. تعمیمِ نتیجۀ آزمایش. 8. نظریه‌سازی. 9. اعلان نظریۀ علمی. 10. تعبیر نظریۀ علمی. 11. ارزیابی و گزینش نظریات هم‌عرض. 12. ارائه اصول روش‌شناختی برای علم. 13. پاسخ به پرسشهای مرزی و فلسفیِ علوم. 14. کاربرد محصولات علم و فناوری. 🆔 @Zharfa90
نرم و نازک ماده‌ی نرم، پژوهش، آموزش 🔸 نرم و نازک، مجموعه خاطراتی ‌است از سخنرانی‎هایی که «پیر ژیل دوژن» برنده‌ی نوبل فیزیک سال ۱۹۹۱، در مدارس مختلف برای دانش‎آموزان دوره‎ی دوم متوسطه داشته‌است. او در قسمت ابتدایی به معرفی شاخه‎‌ی ماده‌چگال نرم در علم فیزیک می‎پردازد و در قسمت دوم کتاب، پا را فراتر از فیزیک می‎گذارد و به موضوع آموزش و پژوهش در مدارس و دانشگاه‌ها اشاره کرده و راه‌حل‎هایی برای اصلاح نقص‎های ساختاری موجود در سیستم آموزشی ارائه می‎کند. ____________ 🆔 @Zharfa90 🆔 @RastaihaClub
📌انجمن علمی نجوم دانشگاه قم برگزار میکند: بررسی منحنی نوری ستارگان متغییر گرفتی از نوع wدب اکبری (W UMa_type variable stars) 🎤 ارائه دهنده: سرکار خانم سپیده هوشیار 🔹دانشجوی ارزشمند کارشناسی ارشد اختر فیزیک دانشگاه قم 🔸عضو انجمن نجوم پاسارگاد 🔹رصدگر برتر مسابقات مسیه 🔸عضو پروژه مدرسه تابستانی نجوم مربوط به ستاره متغیر گرفتی Ew Psc ⏰ زمان: دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ این برنامه به صورت بر خط (مجازی) برگزار می شود. لینک شرکت در برنامه دقایقی پیش از زمان شروع برنامه در کانال انجمن نجوم دانشگاه قم در پیام رسان ایتا به نشانی قرار خواهد گرفت. ❌شرکت در این وبینار رایگان است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی روابط عمومی انجمن پیام دهید. 🌐 @Miss_Zarei_sh 🌐 @qomuni_anjoman_nojoom با رویداد های روز نجومی همراه ما باشید🪐 🆔 @zharfa90
🔰مهم‌ترین موضوعات مغفول از قول ریچارد فاینمن... 🔹... و به قول ریچارد فاینمن: «ما این را فوق العاده مهم یافته ایم که باید جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک بگذاریم. دانش علمی مجموعه‌ای از گزاره‌ها با درجات مختلفی از یقین است. بعضی خیلی نامطمئن‌اند و بعضی تقریباً مطمئن اما هیچکدام قطعاً مطمئن نیست.» 🔸و نیز: عالمان تمامی آن چیزهایی را که می‌توان با مشاهده تحلیل کرد، می‌گیرند و بدین طریق آنچه را که علم نامیده می‌شود می‌یابند. اما چیزهای دیگری باقی می‌مانند که برای آن‌ها، این روش (روش علمی) کار نمی‌کند. این بدین معنا نیست که آنها مهم نیستند آن ها در حقیقت از بسیاری جهات مهم‌ترین (موضوعات) هستند. 📚 علم و شبه علم 👤دکتر مهدی گلشنی 👤دکتر محمد جمالی 👤دکتر مرتضی خطیری 🔻صفحه ۴۳ انتشارات نشر علم 🆔️ @Zharfa90