📌انجمن علمی نجوم دانشگاه قم برگزار میکند:
بررسی منحنی نوری ستارگان متغییر گرفتی از نوع wدب اکبری
(W UMa_type variable stars)
🎤 ارائه دهنده:
سرکار خانم سپیده هوشیار
🔹دانشجوی ارزشمند کارشناسی ارشد اختر فیزیک دانشگاه قم
🔸عضو انجمن نجوم پاسارگاد
🔹رصدگر برتر مسابقات مسیه
🔸عضو پروژه مدرسه تابستانی نجوم مربوط
به ستاره متغیر گرفتی Ew Psc
⏰ زمان:
دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۸
این برنامه به صورت بر خط (مجازی) برگزار می شود.
لینک شرکت در برنامه دقایقی پیش از زمان شروع برنامه در کانال انجمن نجوم دانشگاه قم در پیام رسان ایتا به نشانی قرار خواهد گرفت.
❌شرکت در این وبینار رایگان است.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی روابط عمومی انجمن پیام دهید.
🌐 @Miss_Zarei_sh
🌐 @qomuni_anjoman_nojoom
با رویداد های روز نجومی همراه ما باشید🪐
🆔 @zharfa90
🔰مهمترین موضوعات مغفول از قول ریچارد فاینمن...
🔹... و به قول ریچارد فاینمن:
«ما این را فوق العاده مهم یافته ایم که باید جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک بگذاریم. دانش علمی مجموعهای از گزارهها با درجات مختلفی از یقین است. بعضی خیلی نامطمئناند و بعضی تقریباً مطمئن اما هیچکدام قطعاً مطمئن نیست.»
🔸و نیز:
عالمان تمامی آن چیزهایی را که میتوان با مشاهده تحلیل کرد، میگیرند و بدین طریق آنچه را که علم نامیده میشود مییابند. اما چیزهای دیگری باقی میمانند که برای آنها، این روش (روش علمی) کار نمیکند. این بدین معنا نیست که آنها مهم نیستند آن ها در حقیقت از بسیاری جهات مهمترین (موضوعات) هستند.
📚 علم و شبه علم
👤دکتر مهدی گلشنی
👤دکتر محمد جمالی
👤دکتر مرتضی خطیری
🔻صفحه ۴۳
انتشارات نشر علم
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔️ @Zharfa90
🔰 نگاه نقادانه
🔹 چندی پیش انیمیشنی در مورد فیزیک را دیدیم. اما با چه دیدی؟
🔸 گاهی اوقات در حین تبلیغ یا جذاب نشان دادن علم، ممکن است از دقت علمی کاسته شود یا سوءتفاهمی برای جامعه پیش آید.
🔹 در کل، #نگاه_نقادانه و محو نشدن در جذابیتهای بصری و صوتی، در رسیدن به #حقیقت بسیار مهم است.
🔻 آقای یحیی طباطبایی، به نقد و بررسی این انیمشین پرداختهاند. این نقد و بررسی را میتوانید در قسمت اول و دوم و سوم در کانال یوتیوب مجله خلقت تماشا کنید.
قسمت اول:
https://youtu.be/BUK7HwWFUDI
قسمت دوم:
https://youtu.be/VbkFt0xYrNo
قسمت سوم:
https://youtu.be/WL90cvehWZk
🆔 @khelghatmag
🆔 @Zharfa90
51.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت دوم از گفتگو با دکتر #علی_اسفندیار عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #ماده_چگال_تجربی در کشور
🔹در این قسمت، به سراغ ستاد اپتیک و کوانتوم خواهیم رفت و کمی بیشتر با وضعیت فیزیک تجربی در ایران آشنا خواهیم شد.
🔹 این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز میتوانید مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/radEC
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90
Ep 29 - Time - Owrsi Podcast.mp3
40.59M
قسمت ۲۹ پادکست اورسی - معمای زمان
استبداد ساعتها
در مدرسه به ما گفتهاند «ساعتِ» روی دیوارها بر مبنای چرخش زمین به دور خودش و خورشید تنظیم شده. گفتهاند ۳۶۵ روز طول میکشد تا زمین یک دور خورشید را طواف کند. همچنین ۲۴ ساعت طول میکشد تا یک قِر کامل بر محور خودش بدهد. بنابراین هر ساعت ۱/۲۴ این مدتزمان است و هر دقیقه ۱/۶۰ این خودطوافی است و الی آخر. واقعیت اما چیزی غیر از این است. مدت زمان گردش زمین به دور خودش و خورشید یک عدد ثابت نیست. گاهی کمتر و گاه بیشتر از ۲۴ ساعت طول میکشد تا زمین به دور خودش بچرخد. هیچ مدل خطی برای پیشبینی مدت زمان دقیق حرکت زمین نمیتوان در آورد.
-
جزیره نروژی ساماروی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد از دولت نروژ خواسته تا این جزیره را از زمان رسمی و مصوب مصون کند. ساماروی با افتخار خود را «نخستین منطقه بدون زمان» دنیا معرفی کرد. این البته بیشتر یک کمپین مارکتینگ بود که این جزیره کوچک و ناشناس را به صدر اخبار رسانههای دنیا رساند.
-
الن لایتمن فیزیکدان آمریکایی رمانی دارد به نام «رویای انیشتین». او در این رمان تصویری ارائه میدهد از «ساعتی بزرگ» که تمام دنیا خود را با آن تنظیم میکنند. هر روز دهها هزار نفر در خارج از «معبد زمان» ( مکان ساعت بزرگ) به صف شده و منتظر نوبت خود برای ورود و تعظیم در برابر آن هستند.
بخشهایی از مقالۀ «استبداد ساعتها» - #سینا_چراغی | خواندن مقالۀ کامل
https://owrsi.com/2023/10/26/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%87%d8%a7/
قسمت ۲۹ پادکست اورسی - معمای زمان
گاه_نامه_نیم_خط-شماره_ی_سوم.pdf
11.83M
📚 گاهنامهی #نیمخط - شمارهی سه!
📍 این شماره حاصل همکاری جمع علمی-ترویجی رستا و انجمن علمی ژرفا است.
💡 در این شماره خواهید خواند:
🔸 سرمقاله
🔹 مهمون ناخونده
🔸 داستان من و مریم
🔹 معرفی کتاب
🔸 داستان رمزنگاری
🔹 اثبات بدون کلام
🔸 پرونده ویژه: فیزیک
▫️ حل بزرگترین معمای فیزیک
و اتحاد دو اصل بزرگ قوانین طبیعت
▫️ معرفی فیلم
▫️ او میکشد قلاب را...
▫️ هلیکوپتر کاغذی
🆔 @Rastaiha
🆔 @Zharfa90
هستی شناسی خلأ.pdf
724.2K
مقاله «هستی شناسی خلاء»
👤 احمد حکیم
@ontology_of_physics
🆔 @Zharsfa90
37.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت سوم از گفتگو با دکتر #علی_اسفندیار عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #ماده_چگال_تجربی در کشور
🔹 در این قسمت، به بررسی درس های فیزیک تجربی ارائه شده در #دانشگاه_شریف میپردازیم.
🔹 این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز میتوانید مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/T1pLE
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90
آیا_دانشمند_میتواند_عهدهدارِ_جهانِ_علم_باشد؟.pdf
74K
🔰پیشنهاد میکنیم مقاله پیوست را از کانال علم و سیاست فارسی بخوانید:
🔹متن کامل مقالهی «آیا دانشمند میتواند عهدهدارِ جهانِ علم باشد؟»
🔻بریدهای از متن:
امروز که ما در دانشگاه نشستهایم بیش از همیشه موقعیت کشف و شهود علمی تبدیل به شغل دانشگاهی و مشارکت در سازمانهای علمی شده است. این البته کاملاً مسیری طبیعی علیه دانشمند علوم تجربی است، که پیشتر بیتعهدی او به زندگی در قرن بیستم تجربه و شهود شده است. با این حساب تکلیف ما در دانشگاه چیست؟ آیا دانشگاه به آن معنا دیگر نمیتواند و بلکه نمیخواهد راهی به علم داشته باشد؟ آیا دانشمند هنوز باید نیروی کار علمیاش را از جایی غیر از علم، چه بازار باشد و چه دولت، بگیرد؟
🆔@elmosiasatfarsi
🆔@Zharfa90