🔰نه تنها به نبوغ، بلکه در بسیاری از موارد به درجهای غیرعادی از شجاعت انسانی نیز نیاز دارد...
🔹فقط یک رویکرد تاریخی می تواند گامهای تعیین کننده در یک کشف جدید را نشان دهد؛ که اغلب نه تنها به نبوغ، بلکه در بسیاری از موارد به درجه ای غیرعادی از شجاعت انسانی نیز نیاز دارد. به عنوان مثال، میتوانیم در اینجا صفحه شیبدار را ذکر کنیم. وسیلهای معمولی که به وسیله آن، دانشآموزان قوانین حرکت در شتاب ثابت را دوباره کشف میکنند و به آنها اجازه میدهد که جهش فکری گالیله (۱۵۶۴-۱۶۴۲) را بازتولید کنند.
🔸اما اگر به دانشآموزان یک صفحه شیبدار و چند گوی صاف برای فرود آمدن روی آن بدهیم، تنها عنصر مهم جدید کشف و اصالت را حذف کردهایم. تنها چیزی که باقی می ماند کار مکانیکی است که از دیدگاه یک روانشناس تجربی، تفاوت چندانی با مطالعه رفتار یک موش آزمایشگاهی در حال عبور از پیچ و خم را نخواهد داشت. دستاورد بزرگ گالیله یافتن روشی تجربی بود که از مواد موجود در طبیعت استفاده نمی کرد.
📚A Cultural History of Physics
👤Károly Simonyi
🔻صفحه ۲
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
🔰بوقلمون برتراند راسل
🔹 برتراند راسل مثالی دارد که به نام «بوقلمون استقرای برتراند راسل» معروف است. او در این مثال گوید:
بوقلمون استقراگرا در اولین حضور خود در مرغداری ملاحظه کرد که ساعت ۹ صبح به او غذا دادند. با این حال چون استقراگرای خوبی بود در قضاوت و نتیجه گیری تعجیل نکرد.
🔸 او منتظر شد تا مشاهدات زیادی از این که در ساعت ۹ صبح تغذیه میشود؛ گردآوری کند و این مشاهدات را تحت اوضاع مختلف وسیعی در چهارشنبه و پنج شنبه ها به روزهای سرد و روزهای گرم در روزهای بارانی و روزهای خشک انجام داد. هر روز گزارهی مشاهدتی دیگری به فهرست خود اضافه کرد.
🔹 سرانجام وجدان استقرای او رضایت داد و دست به استنباطی استقراگرایی زد و نتیجه گرفت که من همیشه در ساعت نه صبح تغذیه میشوم. افسوس که معلوم شد این نتیجه به صورت قاطعی غلط است؛ زیرا شب کریسمس بهجای اینکه تغذیه شود گلویش بریده شد و استنباطی استقرایی با وجود مقدمات صادق منتهی به نتیجه ای کاذب گردید.
📚 چیستی علم
👤 برتراند راسل
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
🔰 «پیتر هیگز»، نظریه پرداز ذره «خدا» در گذشت.
📌 نام ذره خدا از کجا آمده ؟
🔹 ذره بوزون هیگز به عنوان «ذره خدا» شناخته میشود. این نام برگرفته از کتاب لئون لدرمن فیزیکدان، (برنده جایزه نوبل) در مورد ذره است که اسم کتاب را «ذره لعنتی»(Goddamn particle) گذاشت؛ به دلیل ناامیدی که از دشواری در تشخیص آن بود. ناشران، نام را به «ذره خدا»(God particle) تغییر دادند.
🔻به تشابه لغوی کلمات «لعتنی»(Godmann) و «خدا»(God) دقت کنید. به نظر انتخاب اسم «خدا»، ریشه فیزیکی ندارد.
🆔@Zharfa90
هدایت شده از مرکز نوآوری شروع
🟩▫️کارگاه تفکر؛ تحول علم▫️🟩
🎓تاملی درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز
📌مکان: شهر مقدس قم
⏰زمان:۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۴۰۳(چهارشنبه و پنجشنبه)
✅پیوند پیش ثبت نام:
https://digiform.ir/innostartir
🆔کسب اطلاعات بیشتر از طریق:
@Colleagueofmotehajjerin
⭕️ روابط عمومی مرکز نوآوری شروع
🌐 ble.ir/innostart_ir
🌐 eitaa.com/innostart_ir
🌐 https://t.me/innostartir
📣دفتر مطالعات علمودین موازی با همکاری انجمن علمی ژرفا برگزار میکند.
📖 نشست رونمایی و نقد کتاب فیزیک خداباوری
نوشته جفری کوپرسکی
👤 سخنرانان
دکتر محمدحسین نامجو
دکتر نرگس بهمن پور
مهندس امیرمسعود جهانبین (مترجم کتاب)
🔗 میتوانید معرفی این کتاب را در وبسایت موازی مطالعه کنید.
🛑 حضور برای همه افراد ثبتنام شده آزاد است.
📅 زمان برگزاری: سهشنبه ٢٨ فروردین - ساعت ١۶:٣٠
📍محل برگزاری: دانشگاه صنعتی شریف، اداره امور تغذیه، طبقه چهارم، سالن خواجه نصیر
⚠️ جهت شرکت در برنامه حتما در این لینک ثبتنام کنید.( فرصت ثبت نام تا دوشنبه ۲۷ فروردین، ساعت ۲۱:۰۰ میباشد).
https://docs.google.com/forms/u/0/d/15jp8pT9PeSaYLyT5ySaf1DCHAQIg9Fef3D47pyuROow/viewform?edit_requested=true
دفتر مطالعات علمودین موازی 🆔: تلگرام | پادکست | سایت
🆔@Zharfa90
🔰انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد میکند:
🟣 وبینار روز جهانی کوانتوم: نظریه کوانتوم، از مبانی تا کاربردها
🎙 سخنرانان
👤 دکتر مهدی گلشنی
🟦نظریه کوانتوم و تحولات دهه های اخیر
⏰️ساعت ۱۰
👤 دکتر مجید حسنی
🟦برآورد کوانتومی از دیدگاه نظری
⏰️ساعت ۱۱
👤 دکتر علی آیت اله رفسنجانی
🟦مبانی نظریه کوانتوم در آزمایشگاه
⏰️ساعت ۱۶
👤 دکتر علی معتضدی فرد
🟦اپتیک کوانتومی آزمایشگاهی در ایران
⏰️ساعت ۱۷
🗓 یکشنبه ۲۶ فروردین
🔗 لینک برگزاری رویداد بزودی در کانال کمپین کوانتوم قرار داده خواهد شد.
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
🆔@Zharfa90
📣 دربارهی جهان کپرنیکی
•با همراهی وحید احمدی
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تهران
•براساس کتاب ارنست کاسیرر
Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit
•تدارک نظام کپرنیکی: کوزانوس و داوینچی
•نکاتی دربارهی شخصیت علمی کپرنیک
•رد نظام کپرنیکی: کامپانلا
•نسبت نظام کپرنیکی با متافیزیک
•نسبت فاهمه و حس در نظام کپرنیکی
•حقیقت نظام کپرنیکی
•کپرنیک؛ رابطه با ارسطو، پاسکال و بیکن
•مشاهدهگر آسمان و استعارهی جهان کپرنیکی
⏳چهارشنبهها، ساعت ۱۳:۳۰
🌱 از ۲۹ فرودین به مدت شش هفته
🚩 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقهی چهارم تالار پرتویی
⁉️ شرکت در این دوره رایگان نیست!
توضیحات بیشتر در جلسهی اول.
✋ جهت ثبتنام در این دوره به آیدی روابط عمومی ژرفا @SalamZharfa پیام دهید.
🌐 @TamanaCircle
🆔 @Zharfa90
🔰مهارت تبدیل تفکر حدسی به بیان علمی
🔸نکته دیگری که در باب حدس مهم است این است که فرایند حدس، فرایندی ناخودآگاه است و بسیار پیش می آید که انسان به درستی حدس بزند و واقعیتی را از راه حساب احتمالات کشف کند، اما مهارتِ بیان و توضیح راهی را که طی کرده، نداشته باشد و نتواند نشان دهد که بر اساس چه شواهدی به این حدس رسیده است.
🔹 یکی از هنرهای مهم دانشمندان این است که بتوانند شواهد لازم را با زبان علمی بیان کنند و مسیری را که طی کرده اند؛ به دیگران نشان دهند تا دیگران را با خود همراه نمایند.
🔸 مهارت تبدیل تفکر حدسی به بیان علمی در گرو تسلط بر مباحث منطقی و ریاضی و حساب احتمالات است.
📚 عیار تجربه
👤 محمدحسن وکیلی
👤 محمدعلی تولایی
🔻صفحه ۱۳۵ و ۱۳۶
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
📲 مطلب از کانال درنگ :
🔰 زمان چیست؟
⁉️ پرسش تازهای نیست. قرنهاست که در فلسفه، ریاضیات، فیزیک، هنر، زیستشناسی، علوم انسانی و حتی در فرهنگ عامه چیستی و ماهیت زمان بستر گفتوگوها، خیالپردازیها و آفرینشهای فراوانی بوده است.
👤 استیون استروگاتز استاد ریاضیات دانشگاه کورنل در آخرین قسمت از پادکست The Joy of Why این پرسش را با فرانک ویلچک استاد دانشگاه امآیتی و برندهٔ جایزهٔ نوبل فیزیک در سال ۲۰۰۴ مطرح کرده است. The Joy of Why پادکستی متعلق به مجلهٔ کوانتاست که در آن استیون استروگاتز و جانا لِوین پرسشهایی بنیادی در حوزههای مختلف علم را با پژوهشگران و دانشمندان برجسته در میان میگذارند و دربارهٔ مفاهیم دقیق و پیچیدهٔ علمی به زبانی ساده و غیرفنی گفتوگو میکنند.
https://www.quantamagazine.org/what-is-the-nature-of-time-20240229/
👤 فرانک ویلچک در این قسمت از پادکست دربارهٔ زمان صحبت میکند. درک شهودی از زمان، نقش آن در فرمولبندی ریاضی توصیف ما از جهان، پیکان زمان (یا آنگونه که ویلچک میگوید پیکانهای زمان)، تعریف اینشتین از زمان، کاربرد نسبیت خاص و عام در سامانهٔ موقعیتیابی جهانی (GPS)، نقش اختراع ساعت در تحول درک ما از طبیعت و برخی مباحث پیچیدهتر مانند مادهٔ تاریک و فیزیک اکسیونها برخی از مطالبی است که در این پادکست به آنها پرداخته شده است.
🗣 زبان گفتوگو ساده اما دقیق است و حتی برای متخصصها هم میتواند به اندازهٔ کافی شنیدنی باشد.
🆔@k1samani_channel
🆔@Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
🔰بوقلمون برتراند راسل 🔹 برتراند راسل مثالی دارد که به نام «بوقلمون استقرای برتراند راسل» معروف است.
🔰 روش علمی (استقرا)
🔹... به راحتی می توان دریافت که در مورد قوانینی که به صورت استقرایی به دست میآیند، هرگز نمی توان به اعتبار آنها برای همیشه اطمینان کامل داشت. این به این دلیل است که یک قانون - دقیقاً به دلیل کلی بودن آن - به بینهایت موارد منفرد اشاره دارد که به وضوح نمیتوان همه آنها را با آزمایش، محک زد.
🔸 این به طور متعارف به صورت زیر بیان می شود: یک قانون طبیعی قابل تأیید نیست، اما قابل ابطال است. نتیجه آزمایشی منفرد که با یک قانون در تضاد باشد برای رد آن کافی است. اما چنین اظهاراتی از زمانی سرچشمه میگیرد که وظیفه فیزیک به عنوان یافتن حقایق ابدی تلقی میشد. از سوی دیگر، امروز در عصر تقریب ها زندگی میکنیم. آزمایشی که چیزی را «رد» میکند، لزوماً منجر به سقوط یک نظریه نمیشود، بلکه به تعریف مرزها و محدودیتهای آن کمک میکند.
📚A Cultural History of Physics
👤Károly Simonyi
🔻صفحه ۱۵
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مطلب از کانال پاد:
🎞️ ایده دانشگاه در اندیشه فیلسوفان غرب
به روایت:
دکتر احمد پاکتچی، دکتر حسین شهرستانی، دکتر مرتضی روحانی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر محمدهادی محمودی و...
❓فیلسوفان مدرنیته چگونه به دانشگاه میاندیشیدند؟
❓فیلسوفان منتقد مدرنیته چه دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارند؟
❓الگوی آلمانی و آمریکایی از دانشگاه هر کدام چه مسیری را دنبال نمودند؟
❓ما ایرانیها با چه ادراکی با پدیدهی دانشگاه مواجه شدیم؟
✅ برای پاسخ به سوالاتی از این دست از شما دعوت میکنیم ارائههای این رویداد را دنبال کنید.
🔰 خرید و دریافت کلیهی صوتها و ویدیوهای این رویداد به صورت یکجا از طریق این لینک.
#ایده_دانشگاه
#فیلسوفان_غرب
💡مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد
ℹ️ @Paad_ir
🆔@Zharfa90
📜هدف از فیزیک دان بودن این نیست که چگونه بعضی چیزها را محاسبه کنیم.
هدف این است که اصولی را که بر طبق آنها جهان کار میکند؛ بفهمیم.
📚 E. Witten; Superstrings: A Theory of Everything; p.98
🆔@Zharfa90
‼️ توجه
🔹 این کتاب برگرفته از مصاحبههایی با افراد مختلف است.
🔸 این جمله نیز در بخش Edward Witten، صفحه ۹۸ آمدهاست.
🔻 لینک کتاب در book.google
🆔@Zharfa90
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم
🔆اردوی دیدار ریاضی
🪞دیدار با ریاضیات در قامتی جدید
🎍۵ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌴شهر مقدس قم، میدان ۷۲ تن، مجتمع تفریحی آموزشی ولایت
💫عناوین مباحث:
۱. تاریخ مفاهیم ریاضی
۲. سد نظریه مجموعه ها در مقابل آینده ریاضی
۳. درب پشتی تالار مشاهیر
۴. مسائل محوری ریاضیات فردا
۵. زیستشناسیِ ریاضی؛ معرفی چند کتاب
۶. مسابقهی حل و انحلال
🪐همراه با برنامهی ویژهی رصد ستارگان🔭
🕯افتتاحیه: ظهر چهارشنبه ۵ اردیبهشت
💡اختتامیه: نیمه شب جمعه، زیر آسمان شب
❇️اردو با پشتیبانی مرکز نوآوری شروع ( innostart.ir) برگزار میشود.
✅برای ثبت نام، فرم زیر را تکمیل کنید:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdnmus9I2VDqi9tyxfbYgcLIZFehax8sHoTAfA5eLCxn2V7IQ/viewform?usp=sf_link
❗️مهلت ثبتنام تا دوشنبه ۳ اردیبهشتماه، ساعت ۲۱
⏪بعد از تایید ثبت نام جهت هماهنگی در گروهی تلگرامی عضو خواهید شد.
جهت اطلاعات بیشتر یا کمک مالی به @hatam211 در پیامرسان تلگرام پیام دهید.
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم
🔰 ارائه و گفتوگو
💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن
👤 دکتر شانت باغرام
• عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران
👤 دکتر امیرمحمد گمینی
• عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب
🔗 جهت ثبتنام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید)
🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاعرسانی کنید.
🆔@Zharfa90
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم
🔰 ارائه و گفتوگو
💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن
👤 دکتر شانت باغرام
• عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران
👤 دکتر امیرمحمد گمینی
• عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب
🔗 جهت ثبتنام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید)
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform
🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاعرسانی کنید.
🆔@Zharfa90
ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران
✅ با مجوز ISC و حمایت انجمن فیزیک ایران
✅ با حضور استاد مهدی گلشنی
🗓 روزهای چهارشنبه و پنجشبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
◀️ دانشگاه قم؛ سالن احمدیروشن
🟣 محورهای کنفرانس:
🔻جنبه های بنیادی و مفهومی مکانیک کوانتومی و نظریۀ اطلاعات کوانتومی
🔻مکانیک بوهمی
🔻سیستم های کوانتومی باز و واهمدوسی
🔻مسائل بنیادی در نظریه میدان های کوانتومی، نسبیت، گرانش و کیهان شناسی
🔻اثرات کوانتومی در سیستم های بیولوژیکی
🔻فلسفه فیزیک
🔴 برنامه علمی کنفرانس:
https://icfp.qom.ac.ir/Areas/Panel/Hamayesh/1/Files/program.pdf
🔸جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سامانه کنفرانس به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
https://icfp.qom.ac.ir
🟢 شرکت در کنفرانس برای عموم آزاد است.
🔰 بخش اول گردهمایی با ارائه دکتر شانت باغرام، درحال برگزاری ست.
🆔 @Zharfa90
🔰 پارادوکس دوقلوها
🔹 یکی از مشهورترین پارادوکسهای نسبیت درباره دوقلوهایی است که یکیشان روی زمین میماند و دیگری با سرعتی نسبیتی به سفری فضایی میرود و بعد به خانه برمیگردد. پارادوکس به تجربه متفاوت این دو از زمان بر میگردد.
🔸 به لطف پدیده اتساع زمان، آن یکی که به سفر فضایی رفته به اندازه آن که در خانه مانده عمر نمیکند؛ نتیجهای که در مقیاس کوچک با ساعت اتمیِ درون فضاپیما تأیید شده است. پارادوکس وقتی پدید میآید که میپرسیم چطور جهان یک دست باقی میماند؛ قطعا هر یک از این دوقلوها باید ببیند که عمر همزادش با اتساع زمان کند شده است، بنابراین چگونه تفاوت سنی پدید میآید؟
🔹 در سال ۱۹۱۳ فیزیکدان آلمانی مکس فن لاوه (Max von Laue) این نکته را متذکر شد که اینجا شباهت گمراه کننده است؛ تجربههای دوقلوها از این رو متفاوت است که یکی شتاب میگیرد و باز شتابش را کم میکند و بنابراین در طول سفر در یک چارچوب مرجع لخت باقی نمیماند. بعدا اینشتین و مکس بُرن تفاوتهای تجربههای ناشی از «اتساع زمان گرانشی» (gravitational time dilation) در حین شتاب گرفتن و کم شدن شتاب را تشریح کردند .
📌 تصویری از کتاب ضمیمه شدهاست.
📚 فیزیک در چند دقیقه
👤 نویسنده: جایلز اسپارو
👤مترجمین: مائده گلچین عارفی و فاطمه اربابیفر
🖨 نشر شهر
🔻صفحه ۳۸۲
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
🔅چرا حضور خلأ کوانتومی (اتر الکترومغناطیسی یا همان میدان/انرژی نقطه صفر) احساس نمیشود؟
✅ پاسخ در یکنواختی
و همسانگردی آن نهفته است. هیچ راهی برای حس کردن چیزی که در همهجا -بیرون و درون همه چیز-یکسان است وجود ندارد. حرکت در یک محیط، همیشه باعث عدم تقارن میشود لذا آشکارسازی آن محیط را ممکن می کند، اما در مورد انرژی نقطه صفر، حرکت در فضا با سرعت ثابت آن را آشکارسازی نمیکند، زیرا این اتر، ناوردای لورنتزی است. این اتر و خاصیت نقطه صفر، تنها زمانی قابل آشکارسازی است که یک جسم درون آن شتاب بگیرد [که این نیز به نوبه خود نتیجه شگفت انگیزی به دنبال دارد که عبارت باشد از خاصیت لختی].
Haisch, Rueda, and Puthoff, "Beyond E=mc2," 29.
✅ مخالفت پاولی با واقعی بودن انرژی نقطه صفر:
پاولی در مقاله مشترک خود با یوردان در سال ۱۹۲۸ آورده است که «به نظر ما ملاحظات متعددی نشان میدهند که برخلاف -نوسانات درونی در شبکه بلوری (که در آن دلایل نظری و تجربی، وجود انرژی نقطه صفر را تأیید میکنند.)- هیچ واقعیتی را نمیتوان به «انرژی نقطه صفر» 2/hvی هر درجه آزادی نوسانات دورنی تابش نسبت داد. از آنجایی که در مورد دومی با نوسانگرهای کاملاً هارمونیک سروکار داریم و از آنجایی که «تابش نقطه صفر» نه میتواند جذب شود و نه پراکنده و نه منعکس شود به نظر میرسد که [خواص آن،] من جمله جرم و انرژیاش از هر روشی برای آشکار شدن فراری هستند. بنابراین محتمل است که سادهترین و رضایت بخشترین تصور در مورد میدان الکترومغناطیسی این باشد که تابش نقطه صفر اصلاً وجود ندارد.
به نقل از ترجمه انگلیسی در:
Gerold Gründler, “The Zero-Point Energy of Elementary Quantum Fields," arXiv:1711.03877 [physics], November 09, 2017, 14.
🔰 فاینمن مدتی در دانشگاه ریو در برزیل به صورت حق التدریس مشغول به کار میشود و خاطرات جالبی را از این تجربه در کتاب خود نقل میکند.
1⃣ قسمت اول
🔹... در آخر سال تحصیلی دانشجویان (دانشگاه برزیل) از من خواستند تا در مورد تجربهام از تدریس در برزیل سخنرانی کنم. در این سخنرانی نه تنها دانشجویان بلکه اساتید دانشگاه و مقامات دولتی هم حضور داشتند. بنابراین از آنها قول گرفتم که هر چه دلم میخواهد بگویم، آنها گفتند: «مطمئناً، البته. اینجا کشور آزادی است.»
بدین ترتیب، در حالیکه کتاب درسی فیزیک پایه سال اول را در دست داشتم، وارد شدم. آنها براین تصور بودند که کتاب، کتاب بی نقصی است چراکه حروف چاپی مختلفی داشت: سیاه پررنگ برای مطالب مهمی باید به خاطر سپرده میشد، خاکستری برای مطالب کم اهمیت تر و از این قبيل.
🔸درست همان موقع شخصی گفت: «شما که نمیخواهید از این کتاب انتقاد کنید؟ مؤلف این کتاب اینجاست و همه هم فکر میکنند که این کتاب درسی خوبی است.»
- «شما قول دادید که من هر چه دلم بخواهد میتوانم بگویم.»
سالن سخنرانی پر بود. سخنانم را با این توضیح شروع کردم که علم، فهم رفتار طبیعت است.
سپس پرسیدم: «چه دلیل منطقی و درستی برای تدريس علوم وجود دارد؟ البته هیچ کشوری نمیتواند خودش را متمدن بخواند مگر اینکه...
🔹همه آنجا نشسته بودند و سرهایشان را تکان می دادند، زیرا میدانستم این همان چیزی است که به آن معتقدند سپس گفتم: «البته کار عبث و بیهوده ای خواهد بود که مطابق با کشور دیگری عمل کنیم. ما باید علوم را به دلایل محسوس و منطقی تدریس کنیم نه فقط به این خاطر که سایر کشورها این کار را میکنند.»
🔸 سپس در مورد سودمندی علم و کمک آن به پیشرفت موقعیت انسان و... صحبت کردم. در واقع آنها را کمی دست انداخته بودم در ادامه گفتم: هدف اصلی من از صحبتم این است که به شما نشان دهم که اصلاً علمی در برزیل تدریس نمیشود.
📚 ماجراجوییهای فیزیکدان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمن
🏛 نشر علم
👤مترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی
🔻صفحات ۲۷۸ و ۲۷۹
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90