#پیشنهادی_برای_خواندن
🔹خواننده فرهیخته عزیز من! اگر وجود این مفهوم نيوتنی زمان مستقل از اشیاء برای شما ساده و طبیعی به نظر میرسد به این دلیل است که در مدرسه با آن برخورد کردید. چون تدریجاً روشی شد که ما همگی زمان را در نظر میگیریم. به کتب درسی سراسر جهان نفوذ کرده و در نهایت نحوه ادراک مشترک ما از زمان شده است.
🔸...درواقع اغلب فلاسفه برخوردی منفی با این نظر داشتهاند. در پاتکی خشمگین که هنوز شهرت دارد لایبنیتس از تز سنتی دفاع کرد، تزی که طبق آن زمان صرفاً ترتیب وقایع است. گفت که چیزی به نام زمان خودمختار وجود ندارد روایتی هست که طبق آن لایبنیتس که گاهی هنوز در الفبای لاتین نامش را با حرف t مینویسند خودش این حرف را از نامش حذف کرد چون به عدم وجود زمان مطلق نیوتنی t معتقد بود.
🔹قبل از نیوتن زمان برای بشریت روشی برای شمردن نحوه تغییر چیزها بود. قبل از او کسی باور نداشت که زمان مستقل از اشیاء ممکن باشد. ...اما بین این دو غول ارسطو و نیوتن آیا واقعاً حق با نیوتن بود؟ ...این زمانی که این قدر به خوبی در معادلات او کارایی دارد ولی زمانی که ما حس میکنیم نیست [واقعاً چیست؟]
📚نظم زمان
👤 کارلو روولی
🆔 @Zharfa90
در ۱۹۲۱ هیلبرت برنامه ای برای اصل موضوعی نمودن قطعی ریاضیات پیشنهاد کرد. ۱۰ سال بعد کورت گودل ثابت کرد که ریاضیات کامل نیست. در سال ۱۹۳۶ آلن تورینگ جوان ثابت کرد که بعضی از مسائل با آلگوریتم ها حل نمی شوند
https://www.quantamagazine.org/complexity-theorys-50-year-journey-to-the-limits-of-knowledge-20230817/
از کانال اقای احمد حکیم
انجمن علمی بینرشتهای ژرفا با همکاری شورای بررسی متون علوم انسانیِ پژوهشگاه علوم انسانی، برگزار میکند:
🫂 دو گفتوگو
📓📓 دو کتاب
👥 دو بزرگ دانشمند
نیوتون و لایبنیتس
📆شنبه ۸ مهر
📔 کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی
بهنام شیخباقری (مترجم کتاب )
محمدابراهیم سیری (دانشجو دکتری فیزیک دانشگاه شریف)
📆 چهارشنبه ۱۲ مهر
📒 کتاب لایبنیتس و امر سیاسی
عادل مشایخی ( نویسنده کتاب)
علیرضا شفاه ( دبیر گروه مطالعات علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی)
🕰 ساعت ۱۶
📍اتاق جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه شریف
📜شرکت برای عموم آزاد است
📎 برای ثبت نام و حضور در دانشگاه تکمیل این فرم ضروری است
🆔@Zharfa90
〽️ شاید نام لایبنیتسِ آلمانی و نیوتنِ انگلیسی تنها نام مشترک برای دانشجویان علوم دقیقه و علوم انسانی باشد. این دو متفکر قرن هفدهمی چنان تأثیر شگرفی داشتند که نمیتوان از فیزیک و فلسفهی معاصر سخنی بهمیان آورد اما توجهی به آنان نداشت. اندیشیدن به مکانیک، حسابِ بینهایت کوچکها، آزمایش سطل آب، اصل جهت کافی، نیرو و ضربه، اصل کنش از راه دور، نسبی/مطلقگرایی و... گستردهای از موضوعاتی که ما را سهیم در میراث فکری آن دو اندیشمند میکند. اما آیا حل مسائلی در مکانیک، یا محاسبهی معادلات دیفرانسیل و یا دستوپنجه نرم کردن با معضلات متافیزیکی جوهرگرایی سبب این نشده که تصویر شورآفرینِ پهلوانان علم از چشمان ما کنار رود و از آنان تنها نامی بیخاصیت باقی بماند؟ نامی بیخاصیت هرچند خاطرهای نوستالژی!
🔴 اما چه باید؟
نیوتن و لایبنیتس قبل، بعد و درضمن هر کاری در موقعیت انسان بودند. باید حذر کنیم که در ورطهی این بیراهه که «آنان انسانِ عصر خویش بودند» نیوفتم، چراکه دیگر نه پدری (=ابوت) باقی خواهند ماند و نه پسری و نه حتی دستخط و نوشتهای. مکتوبات هر انسان، فرصتیست تا او بتواند تجربهی زیستن بر فراز جهان تجربه کند. و شاید از همین روست که نیوتن گفته است: «من برفراز شانههای غولها ایستادهام.»
🔶 ما در این سلسله نشستها، از سر این دغدغه دورهم جمع خواهیم شد تا به کمک بازخوانی آثار متفکران بزرگ بتوانیم دوباره نقطهی شورانگیز دانش را شعلهور کنیم. در نخستین نشست، سهم ما بررسی دو کتاب «اصول ریاضی فلسفهی طبیعی» نیوتن با ترجمهی آقای شیخباقری و کتاب «لایبنیتس و امر سیاسی» تألیف آقای دکتر مشایخی. اما توضیح کوتاهی دربارهی «لایبنیتس و امر سیاسی»: در این کتاب سعی مولف بر این است تا حساب بینهایت کوچکها را نهتنها به عنوان یک ابزار محاسباتی بلکه بهعنوان «منطقِ دیفرانسیل» مطرح کند. بنا به ادعای نویسنده: «با توجه به نتایج اخلاقی-سیاسیِ این مفهوم و سایر مفاهیمی که با آن در پیوندند، میتوانیم نظرات بدیعی را در حوزهی سیاست و امر سیاسی از آثار لایبنیتس بیرون بکشیم.»
🆔@Zharfa90
نشست بررسی کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی - شیخ باقری، سیری، شفاه.mp3
زمان:
حجم:
42.21M
📚نشست نقد و بررسی کتاب
اصول ریاضی فلسفهی طبیعی
✨باحضور:
- بهنام شیخباقری
- ابراهیم سیری
- علیرضا شفاه
🆔 @Zharfa90
🌐 @TamanaCircle
🏛 @shorayemoton
انجمن علمی بینرشتهای ژرفا برگزار میکند:
🫂 دو گفتوگو
📓📓 دو کتاب
👥 دو بزرگ دانشمند
نیوتن و لایبنیتس
📆 چهارشنبه ۱۲ مهر
📒 کتاب لایبنیتس و امر سیاسی
عادل مشایخی ( نویسنده کتاب)
علیرضا شفاه ( دبیر گروه مطالعات علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی)
🕰 ساعت ۱۶
📍اتاق جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه شریف، واقع در ساختمان معاونت فرهنگی دانشگاه شریف
📜شرکت برای عموم آزاد است
📎 جلسه به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار میگردد.
💬 برای ثبت نام در جلسه دوم برنامه ، این فرم را تکمیل کنید. (دوستانی که در جلسه قبل ثبت نام کردند، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند)
🔻فرصت ثبت نام و تکمیل فرم ، تا ساعت ۱۶ روز سهشنبه است.
🆔@Zharfa90
✒️ شنبهی نیوتن سپری شده و هنوز چهارشنبهی لایبنیتس فرانرسیده است. اینک که این متن را میخوانید میانهی نیوتن و لایبنیتس هستیم، مثل همان روزگاری که در دبیرستان هنگام نخستین مواجهیمان با حسابِ دیفرانسیل، لایبنیتس و نیوتن را توأمان بهعنوان مبدعان این علم معرفی میکردند. همان چند خط توضیح که صرفا برای خالی نبودن عریضه گفته میشد تا بدانیم این اسم عجیب و غریب منشائی انسانی دارد، اما همین بهانه کافی بود تا دانشآموزِ کنجکاو را بهفکر وادارد کند که چه رازی در این ابداع مشترک وجود دارد؟
🖋 کمی جلوتر معلوم میشود که مکانیکِ نیوتنی با فرض فضاوزمان مطلقش سر سازگاری با دینامیکِ لایبنیتسی ندارد. این منازعهای است که هر کسی که مکاتبات میان لایبنیتس و کلارک را خوانده باشند، از آن با خبر است. گویی شدت این منازعهای چنان بوده است که در تاریخ فلسفه نوشتهاند که نیوتنْ تجربهگرا و لایبنیتس از دستهی عقلگرایان بوده است. آخر مگر ابداع حساب دیفرانسیل کافی نبود تا یک نام مشترک به هردوی آنان بدهیم؟
✏️ آشکارا عقلانیست که این پرسش، از ما میخواهد تا دوباره حسابِ دیفرانسیل را بیازماییم. طوری که از این پس، بتوانیم نام ناپیدای نیوتن و لایبنیتس را پس از اصطلاح «حسابِ دیفرانسیل» ببینیم - آنچنان که معادلهی لاپلاس چنین است. اساسِ برنامهی روز چهارشنبه را از سر پیگیری همین پرسش بنیان نهادیم. عادل مشایخی بههمراه علیرضا شفاه هر دو بر این باورند که دیفرانسیل، گفتاری برای کلِ زندگی است. حال اگر شما نیز گرفتار این پرسش هستید، پیشنهاد میکنیم در این برنامه شرکت کنید.
🆔 @Zharfa90
نشست بررسی کتاب لایبنیتس و امر سیاسی - مشایخی؛ شفاه.mp3
زمان:
حجم:
55.27M
📚نشست نقد و بررسی کتاب
لایبنیتس و امر سیاسی
✨باحضور:
- عادل مشایخی
- علیرضا شفاه
🆔 @Zharfa90
🌐 @TamanaCircle
🏛 @shorayemoton
جهت ورود مجازی لطفا از آدرس زیر استفاه نمایید
https://b2n.ir/marefatshenasi
@hekmateislami
تذکر هایزنبرگ نسبت به تلقی اشتباه از معادله هم ارزی جرم و انرژی و اینکه در حقیقت تبدیل جرم به انرژی اتفاق نمیافتد.
اکثر فیزیکدانان بزرگ و کوچک قائلند که انرژی به جرم یا برعکس تبدیل میشه، ولی حداقل تو این موارد چنین نیست!
Heisenberg, Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science, 118-19.