eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
345 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
16.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد می‌کند: مرکز فلسفه و علوم بنیادی برگزار می کند: سخنرانی با عنوان « احیاء فلسفه و دین در دهه های اخیر در غرب » سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت 3-5 تالار کتابخانه خوارزمی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف چهره ماندگار فیزیک پدر فلسفه علم ایران لینک مراسم : https://tv.shirazu.ac.ir/live
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد می‌کند: مرکز فلسفه و علوم بنیادی برگزار می کند سخنرانی با عنوان " آسیب شناسی جریان فعلی علم در ایران " سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت 10-12 تالار حکمت – دانشکده حقوق و علوم سیاسی دکتر مهدی گلشنی استاد ممتاز دانشگاه شریف چهره ماندگار فیزیک پدر فلسفه علم ایران لینک مراسم : https://tv.shirazu.ac.ir/live
🔰ایران و علوم پایه 🟡 صوت و فیلم جلسه آخر از سلسله جلسات «ایران و علوم پایه» با حضور دکتر محمدرضا رزوان، با موضوعات «از کاربردی شدن علم تا علمی شدن مدیریت» بر روی سایت ژرفا آپلود شد. 🔸 بخشی از متن و صوت کامل این جلسه را در سایت ژرفا ببینید. 🔹فیلم جلسه نیز در آپارات ژرفا قابل مشاهده است. https://www.aparat.com/v/nWA12 💠 🆔@Zharfa90
🔆نشست ششم ✂️چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی ✏️با ارائه‌ی جناب آقای حامد یزدانی (دانشجوی دکتری فلسفه فیزیک باقرالعلوم و مسئول میز فیزیک فرهنگستان علوم اسلامی) 🖍با موضوع :بررسی روند تحولات پیدایش فیزیک نوین 📆پنجشنبه: ۲ آذر ماه ۱۴۰۲ 🕰 ساعت ۱۴ تا ۱۷ 📍موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران 🪧چکیده: روایت تاریخ تحول فیزیک مدرن یکی از مهیج ترین پرده های تاریخ علم جدید است. داستان انقلاب کپرنیکی تا محاکمه گالیله و سرانجام نبوغ نیوتن در تدوین و یکپارچه کردن همه انچه طبیعی دانان مدرن ارزوی آن را داشتند به قدر کفایت جذاب و فریبنده هست. اما باید توجه داشت که معمولا وقتی صحبت از تاریخ تحولات علم می شود رشته ای از وقایع و افراد را کنار هم قرار می دهند و با روایتی از نبوغ و نوآوری، دستاوردهای فیزیک تبیین می شود. در بهترین حالات گاه زمینه های اجتماعی و تاریخی طرح مباحث هم بیان می شود که مثلا آیا کلیسا با این اندیشه موافق بود یا سایر نظریه پردازان چه نظری در این باره داشتند و همچنین با طرح برخی مباحث بنیادی تر غنای این تاریخ نگاری را قدری می افزایند. هر چند در گام های مقدماتی این نحوه تاریخ نگاری مورد تایید است اما برای اندیشمند و فیلسوف فیزیک که بنای طرح مباحث بنیادین را دارد بسنده کردن به این مطالعات شاید چندان کارگشا نباشد. اندیشمندان و فیلسوفانی که دقیق تر به این تاریخ تحول فیزیک نگریسته اند بنیانی از اندیشه ها و ایده های متافیزیکی را یافته اند و آنان که باز کمی بیشتر کاویده اند دریافته اند که داستان از تحولات فلسفی فراتر است و رد تحولات کلامی و الهیاتی و انسان شناختی را در فیزیک یافته اند. بنا داریم ان‌شاءالله گزارشی هر چند مختصر از برخی از این تحولات انسان شناختی، کلامی و فلسفی و تاثیر آنها بر شروع فیزیک مدرن را ارائه دهیم باشد که با همفکری و تضارب نظرات و ایده ها این بحث و نسبت بین عرصه های مختلف تحول بشری روشن تر گردد. 🆔@Zharfa90
تاريخ علم بنا به همۀ مضمونش با این اندیشه که بینش‌های علمی خاستگاه استقرائی محض دارند ناسازگار است. همچنانکه منشاء محض قبلی (اپریوری) آن‌را نمی‌پذیرد تاریخ علم به ما نشان می‌دهد که نه با معیار قطعیت تجربی، به تنهایی، و نه با یگانه محک قطعیت منطقی نمی‌توان تکامل مفاهیم علمی و گذار از يک مفهوم به مفهوم دیگر را توجیه نمود. هيچ یک از این دو به تنهایی کافی نیست آنها همزمان با حد نصاب تجربه عملی و خصلت عمومی تولید فرهنگ و وجدان اجتماعی دگرگون می‌شوند. در تاریخ علم چرخش‌هایی وجود دارند که در آن‌ها تأثیر تکامل اجتماعی بر علم و معیارهای آن با وضوح کامل آشکار می‌شود. البته مضمون تعاريف و نظرات علمی که ساختار جهان را منعکس می‌کنند، فقط با خود این ساختار رابطه دارند. اما مسأله مهم از لحاظ تاریخی آن است که آنچه را که سبب شده انسان در این و با آن لحظه تاریخی و نه زمان دیگر به حقیقت عینی نزدیک شود مكشوف شود. 📚گالیله 👤کوزنتسف 🆔 @Zharfa90
✍ از زمان دبیرستان، اشتیاق فراوانی برای رشته فیزیک داشتم و بعد از چند ترم فیزیک خواندن، مقدار هیجان لازم و تاثیرگذاری در جامعه را در حد تصورات من را نداشت(البته برای بعضی به حق داشت به گونه‌های مختلف). اما من بعد از مدتی با گرایشی به نام آشنا شدم. بعد از آشنایی بیشتر متوجه شدم، با دنیای گسترده‌ای روبرو هستم که بسیار حائز اهمیت و در غریب است. 🔸خود فیزیک تجربی را می‌توان به دو بخش بنیادی و کاربردی تقسیم کرد. حتی فیزیکدان‌های نظری‌ای هستند که با تیم‌های تجربی کار می‌کنند و با آزمایش‌های آن‌ها کار خود را پیش می‌برند. 🔹از این بگذریم، کمتر به آن پرداخته شده‌است و غافل از آن که فیزیک تجربی چه نقش مهمی در پیشرفت کشور و پایه‌ریزی یک ملت قدرت‌مند دارد. شکافنده مسیر تکنولوژی و صنعت، فیزیک تجربی خواهد بود. 🔻فلذا مسیری را می‌خواهیم شروع کنیم در شناخت و ترویج فیزیک تجربی... 💭خبری در راه است... 📌 📌 🆔@Zharfa90
شکل‌دهی متقابل جامعه و فناوری.pdf
916.3K
🔰 انسان و فناوری 🔺️نیاز‌های بدیهی جامعه خاستگاه اصلی شکل‌گیری فنّاوری است. 🔺فنّاوری نیز پس از تکوین اوّلیه مسیر توسعه را می‌پیماید تا به نقطه بهینه برسد. 🔺این مراحل از لحاظ عقلانی قابل توجیه و از لحاظ عینی قابل بررسی است. 🔶جملات پیش، بیانگر درک عمده انسان‌ها از فنّاوری و نحوه شکل‌گیری و توسعه آن است. ولی مطالعه موردی برخی فنّاوری‌های تولید شده، بعضاً مواردی را بر خلاف این امر نشان می‌دهد. 🔶گویی جامعه خود بر شکل‌گیری فنّاوری نقش مستقیم دارد و بعضی از تاثیرات جامعه بر فنّاوری از لحاظ عقلانی قابل توجیه نیست. 🔶در مقابل فنّاوری هم تاثیرات قابل ملاحظه‌ای را بر جامعه می‌گذارد. به‌طور مثال: ماشین چاپ باعث شد که جملات طولانی و مستدل یک نویسنده جای خود را به کلمات قصار بدهد. تا جایی که هایدگر گفت: نوشتن، همان دست‌نویسی است و ماشین تحریر جوهره نوشتن و متن را در حجاب می‌برد. مقاله حاضر نوشته آقایان کفائی، تقوی و خانم دویران، با مطالعه موردی ماشین تحریر به بررسی روابط متقابل جامعه و فنّاوری پرداخته است. 🆔@Zharfa90
نشست هفتم چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن ها با یکدیگر با ارائه‌ی حجت الاسلام محمدعلی لطفی (فارغ التحصیل دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع)) با موضوع : چیستی و هستی انرژی پنجشنبه: ۹ آذرماه ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران چکیده: برای درک عمیق مفاهیم علمی، راهی جز رهیافت تحلیلی-تاریخی وجود ندارد. انرژی از جمله مفاهیم مهم در فیزیک به شمار می آید و از زمان معرفی در قرن هفدهم تا کنون تحولات بسیاری به خود دیده است. اینکه ماهیت انرژی اساساً چیست و صورت‌های مختلف آن همواره محل بحث فیلسوف-فیزیک‌دانان به خصوص در قرن نوزدهم میلادی بوده است. علیرغم کاربرد فراوان آن در فیزیک کلاسیک و مدرن و در کلام دانشمندان، اتفاق نظری درباره هستی انرژی وجود ندارد. برخی از آنها اساساً جوهری بودن آن را منکر هستند و عده‌ای نیز واقیعت هستی‌شناختی انرژی پتانسیل را انکار می‌کنند. رویکرد مقابل نیز واقعیت جوهری را صرفاً به انرژی نسبت می‌دهد و جرم و... را مظاهر آن برمی‌شمارد؛ به عبارتی قائلند همه چیز از انرژی ساخته شده است. در این گفتاره، در نظر داریم تا با اشاره به تحولات فیزیکی-فلسفی که این مفهوم از زمان معرفی در قرن هفدهم و اندیشه لایب‌نیتس تا آغاز قرن بیستم به خود دیده است، بتوانیم تصویری نسبتاً روشن از چیستی و هستی (واقعی بودن/نبودن) انرژی ارائه دهیم.
🔰 تحول فکری و نقش دانشگاه در جامعه (مصاحبه با دکتر رضا منصوری، سال ۸۴) 🔸 الآن دارند تفکر می‌کنند در این کشور چه جایگاهی دارند، چه کار می‌توانند انجام دهند، در نتیجه به سمت عقد قرارداد با و گرفتن پروژه رفته‌اند و این کار به شدت رو به رشد است. اگر چه سندهای مکتوب آن نیست ولی کماکان، مطالعات، مقالات و یا جلساتی هست و خود دانشگاه‌ها در این خصوص فکر می‌کنند. 🔹 این به نظر من عمده ترین تحولی است که در جهت فرهنگی در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است یعنی کم کم خود اساتید و نه فقط مدیریت دانشگاه به فکر افتاده‌اند که نقش آنها چیست، آیا در همین حد که درس بدهند؟ چه نقش‌هایی به عنوان یک استاد دانشگاه دارند؟ و این همان تحول فکری است که بسیار با ارزش است و راحت هم به دست نمی‌آید به عنوان مثال در مصر این اتفاق نیفتاده و ما از لحاظ تحول فکری از آنها جلوتر هستیم. 📚 شریف از آغاز تا کنون به روایت اساتید(جلد اول) 👤مهندس محمد میرزایی 👤مهندس اکبر سیه‌بازی 🔻صفحه ۱۹۵ 🆔️ @Zharfa90
🔰انجمن علمی ژرفا معرفی و پیشنهاد می‌کند: 🧬 "چهارراه علم" درنگ بر پدیده‌ای به قدمت تاریخ 💭 با دعوت از: 👤 دکتر مهدی گلشنی؛ علم و دین 🕰 دوشنبه‌ها، ۱۳ و ۲۰ آذر | ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ 📍دانشکده فیزیک، تالار جناب 👤 دکتر سیاوش شهشهانی؛ علم و دانشگاه 🕰 دوشنبه‌ها، ۱۳ و ۲۰ آذر | ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 📍دانشکده فیزیک، تالار جناب 👤 دکتر سیدمحمدتقی موحد ابطحی؛ علم و سبک زندگی 🕰 شنبه‌ها، ۱۱ و ۱۸ آذر | ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📍 ساختمان ابن‌سینا، دفتر بسیج دانشجویی 👤 آقای علیرضا شفاه؛ علم و سیاست 🕰 یکشنبه‌ها؛ ۱۲ و ۱۹ آذر و ۳ دی | ساعت ۱۵ تا ۱۷ 📍ساختمان ابن‌سینا، دفتر بسیج دانشجویی 🧾 جهت شرکت در برنامه و ورود به دانشگاه می‌توانید از طریق این فرم ثبت نام کنید. 🆔️ @Basij_SharifU 🆔️ @Zharfa90
🚶‍♂به راه بادیه رفتن... 📘 موسسه علم و سیاست اشراق با همکاری موسسه علوم‌شناختی صدرا یادنامه‌ای برای سالگرد شهید فخری‌زاده منتشر کرده است، که پیشنهاد می‌کنیم، مطالعه کنید. 📎https://scienceandpolitics.net/article.aspx?id=70204 🆔 @ScienceAndPolitics 🆔 @Zharfa90
🔴 در بخشی از این پرونده می‌خوانیم... 🟠 آیا دانشمند دروغ می‌‌‌گوید که با سیاست کاری ندارد؟ اگر دانشمند کاری به سیاست و مسائل آن ندارد چرا همواره پایی در میدان سیاست دارد؟ و چرا وقتی سلجوقیان به بغداد حمله می‌‌‌کنند کرسی تدریس شیخ طوسی را به آتش می‌‌‌کشند؟ دانشمند مدعی است که صرفاً احکام حقیقت را می‌گوید اما چطور احکام حقیقت پای دانشمند را به میان صحنه سیاست می‌‌‌کشد؟ چرا فیلسوفی که از وجود و ماهیت و ذات و عرض می‌‌‌گوید، باید طعمه و طمع دربار باشد؟ کسی در خطر است که وجودش خطیر باشد. علم در ذات خود خطیر است و لذا همواره و به نحو ضروری پای دانشمند به سیاست باز می‌شود و خطری برای سیاست محسوب می‌شود. اگر پرسیده شود: «اهل علم زیادی هستند که مشغول تحقیق و تدریس هستند، پس چرا خطری متوجه ایشان نیست؟»، در پاسخ باید از ماهیت علم پرسید و اینکه کدام علم خطیر است. آیا هر کس که مشغول به تحقیق و تدریس است به اساس علم راه یافته و خطیر شده است؟ علم چیست؟ و چه کسی مرد علم است؟ 🟡 علم، اطلاعات و مفاهیمی نیست که ما می‌خوانیم و از بر می‌کنیم. چه بسیار اهل فضل که اقوال و نظریه‌های علمی را خوب می‌دانند و خوب می‌گویند اما عالم نیستند. علم، بصیرتی است که ما نسبت به جهان هستی داریم. علم، جهتی است که ما را برای زندگی در این دنیا راهنمایی می‌کند. علم اطلاعات ما نیست، نظر و جهت ما به زندگی است. علم آن‌چیزی است که ما آن را زندگی می‌کنیم؛ علم، عمل ماست. اهل علم از آن‌جهت خطیراند که نظر و جهت ایشان، زندگی مردمان را بی سامان یا به سامان می‌کند. 🟢 شهید فخری‌زاده در ابتدای سخنرانی خود درباره ضرورت علوم هسته‌ای این شعر سعدی را به خاطر حضار ‌آورد که : همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی این شعر چه ارتباطی با دانش هسته‌ای دارد؟ او جهتی را در زندگی به خاطر می‌آورد که زبان منطق و فلسفه و علوم دقیقه نمی‌توانند عهده‌دار بیان آن باشند. حال عاشقی، زبان گرم و شورانگیز طلب می‌کند و چنین جهانی را می‌خواهد و می‌سازد. اگر هم فخری‌زاده فیزیک می‌خواند و علاقه‌مند به فلسفه است، به قول خودش در پی عرفان است. نیروی علم از این نقطه انسانی بر می‌خیزد. فیزیک و فلسفه هم در سرآغاز خود، سر از این شورش و مستی برداشته است. علم هر چه باشد از فیزیک و نجوم تا پزشکی و مهندسی و فلسفه و شعر، در ذات خود وضع انسانی دارد. علم در هر نقطه‌ای با انسان آغاز می‌شود تا از معنای این جهان پرسش کند که سر آخر این زندگی چه قدر و اهمیتی دارد؟ 🔵 این عشق است که مایۀ علم مرد علم است. او در مطلبی زیر عنوان «فلسفه فیزیک: چالش اساسی فیزیک جدید(3) »، به بحث از مبانی فلسفی نظریه نسبیت انیشتین می‌پردازد تا می‌رسد به این که بگوید: «پس باید دقت کرد که در این جا هم با یک نمی‌دانم ذاتی سرو کار داریم» و این «نمی‌دانم» را ذات علم می‌داند. چگونه ذات علم، ندانستن است؟ مگر برای اهل ظاهر و کسانی که علم، شغل و نان آن‌هاست، علم دانستن نیست؟ مگر اهل علم به دانستن شناخته نمی‌شوند؟ چگونه ماهیت علم از نظر فخری‌زاده، ندانستن است؟ این همان وجه زیبایی‌شناسانۀ علم است. علم از ندانستن و نیایش با این ضعف انسانی بر می‌آید. انسان خود را در برابر عظمت و بی‌پایانی هستی ضعیف می‌بیند، از معنای هستی پرسش می‌کند و قدر و مقام خود را در نظام هستی آزمون می‌کند. 🆔@ScienceAndPolitics 🆔@Zharfa90
هدایت شده از مجله خلقت
24.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ آیا طبق جهان ما بر اساس تصادف و شانس کار می‌کنه؟ نظریه‌های رقیب مثل چی میگن؟ 🎲 بر اساس باور عمومی، از نگاه مکانیک کوانتومی همه چی تصادفی و شانسیه و ماده قبل از مشاهده، واقعیت عینی نداره و ذرات در حالت دوگانه موج و ذره هستن. ولی این برداشت فقط حول یه تعبیر خاص از مکانیک کوانتومی به اسم تعبیر کوپنهاگی شکل گرفته در حالی‌که نظریه‌های دیگه‌ای هم وجود دارن که بر اساس همین آزمایشات کوانتوم شکل گرفتن اما کاملا در نقطه مقابل این دیدگاه رایج هستن که از اون‌ها به عنوان تعابیر مختلف مکانیک کوانتومی یاد میشه. توی این ویدئو به یکی از این نظریات به اسم مکانیک بوهمی یا نظریه موج-خودران می‌پردازم. 🌐 تلگرام | یوتیوب | اینستاگرام | ایتا | بله 📚 محتواهای علمی بیشتر در کانال مجله خلقت: @khelghatmag
17.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی: 🔺 قسمت دوم از گفتگو با دکتر عضو هیئت علمی و از اساتید برجسته حوزه در کشور 🔹 موانع موجود بر سر راه رشد فیزیک تجربی در ایران 🔹 لینک این قسمت در آپارات: https://aparat.com/v/oFlWI 🆔@Zharfa90
38.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی: 🔺 قسمت اول از گفتگو با دکتر عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و از اساتید برجسته حوزه در کشور 🔹در این قسمت، کمی با و تاریخچه آن آشنا می شویم. 🔹‌ این قسمت را در آپارات ژرفا نیز می‌توانید مشاهده کنید. https://www.aparat.com/v/ofIcm 🆔@Zharfa90
‍ 🔰آنچه در چند بریده‌ آتی با خواهید خواند، توضیحی روان از سه تفسیر مکانیک کوانتومی است: 🌃 جهان‌های متعدد 🔸 تفسیر "چندجهانی" امروز در برخی دوایر فلسفی رواج دارد، در بین برخی فیزیک‌دانان نظری و کیهان‌شناسان نیز همینطور؛ ایده این است که نظریه شرودینگر را جدی بگیریم. به عبارت دیگر، موج Ψ را به مثابه احتمال تفسیر نکنیم، بلکه آن‌ را موجودی واقعی بدانیم که عملاً وضع موجود جهان را توصیف می‌کند. 🔹 از منظری خاص، نظر بر این است که جایزه نوبلی را که به ماکس داده شد، چون فهمید موج ψ صرفاً تخمینی از احتمالات است، به هیچ انگاریم. ، اگر اوضاع همین باشد در واقع با تابع Ψ آن که کاملاً واقعی است توصیف می‌شود؛ در نتیجه، واقعاً در یک برهم‌نهی گربه-بیدار و گربه-خواب قرار دارد: هر دو به شکل عینی وجود دارند. پس چرا اگر جعبه را باز کنم، می‌بینم که گربه یا خواب است یا بیدار و نه هر دو حالت همزمان؟! 🔸 محکم بنشینید! دلیلش طبق تفسیر چندجهانی این است که من -کارلو- نیز با موج ψ خود توصیف می‌شوم. وقتی گربه را مشاهده می‌کنم، موج کاملاً واقعی با من با موج گربه اندر کنش دارد و موج کاملا واقعی ψ من به دو بخش تقسیم میشود: یکی نشانگر نسخه‌ای از من که گربه را در حالت بیداری می‌بیند، و یکی نشانگر نسخه‌ای از من که گربه را در حالت خواب می‌بیند. از این دیدگاه، هر دو واقعی هستند. 🔹 پس كل ψ الآن دو قسمت دارد: دو جهان. جهان دو شاخه شده است: یک جهان که در آن گربه بیدار است و من آن را در حالت بیداری می‌بینم و جهانی دیگر که در آن خواب است و من او را در حالت خواب می‌بینم. اکنون دو نسخه از من وجود دارد: برای هر یک از جهان‌ها یکی. پس چرا من فقط گربه را مثلا بیدار می‌بینم؟ 🔶 پاسخ این است که من اکنون فقط یکی از دو نسخۀ خودم هستم. در جهانی موازی که همین قدر واقعی و همین قدر عینی است، یک من موازی دارد گربۀ خوابیده را می‌بیند. به همین دلیل است که گربه می‌تواند هم‌زمان بیدار و خواب باشد ولی اگر نگاهش کنم فقط یک حالت را می‌بینم. چون وقتی نگاه کنم، من نیز دوتایی می‌شوم. 🔹 با توجه به اینکه ψ کارلو دائماً با بی‌شمار سیستم غیر از گربه تعامل دارد، می‌توان نتیجه گرفت که بی‌نهایت جهان موازی دیگر نیز هست که به همین اندازه موجود و به همین اندازه واقعی هستند و در آنها تعداد بی‌نهایت نسخه از من وجود دارد و همه شکل از واقعیت‌های بدیل را تجربه می‌کنند. 🔸 این نظریه چند جهانی است. آیا این به نظر جنون آمیز می‌آید؟ به نظر جنون آمیز است چون جنون آمیز هست. اما فیزیک‌دانان برجسته و فلاسفه برجسته‌ای هستند که می‌گویند این بهترین خوانش ممکن از نظریه کوانتومی است. آن‌ها مجنون نیستند:‌ جنون در درون این نظریه باورنکردنی‌است، نظریه‌ای که صد سال به این خوبی کارایی داشته است. 📚هلگولند 👤کارلو 🆔@Zharfa90
💢مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به مناسبت سالگرد شهادت دکتر محسن فخری زاده، برگزار می‌کند: 🔸نشست «فلسفه اسلامی و فیزیک؛ بررسی یک گفتگوی ناتمام» 👤سخنرانان: ✔️دکتر عسکر دیرباز (رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران): «سخنرانی افتتاحیه» ✔️دکتر میثم توکلی (هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران): «ملاحظاتی فلسفی در باب مدل‌سازی تصادفی» ✔️دکتر نعمت‌الله ریاضی (هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه شهید بهشتی): «نور چیست؟» ✔️حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدامیر سخاوتیان (هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم): «سیر تحول مفهوم علّیت؛ از فلسفه تا فیزیک» ⏰زمان: سه‌شنبه 14 آذرماه 1402، ساعت 10 تا 12 🏫مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ـ سالن دکتر نصر ✅ این نشست تنها به صورت حضوری برگزار می‌گردد. @ENOEnsani 🆔 @Zharfa90
✅ عدم قطعیتی ورای اصل عدم قطعیت تعمیمات اخیر مکانیک کوانتوم نشان میدهد که عدم قطعیت فقط برای دو عملگر مزدوج نیست و برای یک عملگر کوانتومی هم از لحاظ نظری نمی‌توان دقت را بالاتر برد. در وب‌گاه انجمن فیزیک ایران بخوانید: 🚩http://www.psi.ir/news2_fa.asp?id=3990 🆔 @Zharfa90
🔰اساس ریاضیات بر آزادی بنا نهاده شده 🔸دانشگاه باید کارخانه آدم‌سازی باشد. وظیفه ما در دانشگاه تدریس نیست، ما باید محیط را فراهم بکنیم که دانشجویان بتوانند فکر کنند و آزاداندیش باشند. 🔹در جامعه ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها جابجا شده است. متأسفانه حکومت‌ها دوست دارند به مردمی حکومت کنند که اندیشه‌هایشان گروگان گرفته شده، مردمی که گوسفندگونه باشند؛ یعنی هر چه به آن‌ها گفته شود، بگویند: "باشد". 🔸کانتور: اساس ریاضیات بر آزادی آن بنا نهاده شده است. اندیشه و آزاداندیشی از دانشجویان ما گرفته شده است. دانشجویان باید این قدرت را داشته باشند که حقیقت را فریاد بزنند، هر چند بخاطر آن صدمه ببینند. سخنرانی‌ دکتر امیرجعفری گردهمایی فارغ‌التّحصیلان شریف https://www.aparat.com/v/mCaeb 🆔@Zharfa90
نیوتن با تثلیث مخالف بود. او تلاش می کرد تفسیر دیگری از کتاب مقدس ارائه کند. او در نامه ای به سال 1704 که تصویر آن را ملاحظه می کنید بر اساس تحلیل خود از کتاب مقدس تاریخی برای ظهور دوم مسیح و پایان جهان بدست آورد که این تاریخ حدود 2060 میلادی است. آینشتاین این عقاید را ضعف نیوتن تلقی می کرد. او در مصاحبه ای که چند ماه قبل از درگذشتش با برنارد کوهن داشت می گوید او( یعنی آینشتاین) نمی فهمد که نیوتن اگر با تفسیرهای رایج کتاب مقدس مخالف بوده، چرا به سادگی آن را کنار نگذاشته و هنوز باور داشته که این کتاب درست است. @ontology_of_physics 🆔 @Zharfa90
«فلسفه فراسوی فضازمان» (2021) اطلاعات بیشتر: https://bit.ly/37IJ0I4 درصورت بازنشدن لینک بالا از لینک زیر استفاده کنید: https://global.oup.com/academic/product/philosophy-beyond-spacetime-9780198844143?cc=pl&lang=en& @ontology_of_physics 🆔 @Zharfa90
🔸 هنوز هم دانشجو درس می‌خواند که امتحان بدهد. وای به حال ما اگر بخواهد این شیوه ادامه داشته باشد. 👤شهید بهشتی 🔻روز دانشجو، ۱۶ آذر گرامی باد. 🆔@Zharfa90
آیا نیرو همواره عامل ایجاد حرکت است و برعکس آن امکان پذیر نیست؟ انتقاد هاینریش هرتز به قوانین نیوتن چه بود؟ پاسخ این انتقاد چه می تواند باشد؟ https://www.youtube.com/watch?v=6AIHw2OJcK0 @ontology_of_physics 🆔 @Zharfa90
آیا سیاه چاله ها می توانند برای توانایی هوش مصنوعی محدودیت ایجاد کنند؟ مقاله جدید از دنیل رابرت Black Holes and the Intelligence Explosion Extreme scenarios of AI focus on what is logically possible rather than what is physically possible. What does physics have to say about AI risk? https://www.sequoiacap.com/article/black-holes-perspective/ t.me/Theoretical_Physics_News 🆔 @Zharfa90
35.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی: 🔺 قسمت سوم و پایانی از گفتگو با دکتر عضو هیئت علمی و از اساتید برجسته حوزه در کشور 🔹 آینده کاری و علمی فیزیک تجربی 🔸 این قسمت را در آپارات ژرفا ببینید. 🆔@Zharfa90
به بهانه‌ی روز فیزیک ... 🔮چند خط از داستان جهان ➕ویژه برنامه ی مشترک انجمن‌های علمی رستا و ژرفا 📆پنج شنبه و شنبه ۲۳ و ۲۵ آذر ماه؛ ساعت ۱۹ اگر قصد شرکت در این برنامه ها را دارید، لطفا این فرم را پر کنید. https://formafzar.com/form/cpfz9 در این هفته برای اطلاع از عناوین ارائه‌های علمی و محتواهای تولید شده به مناسبت روز فیزیک، کانال ژرفا و رستا را دنبال کنید. 🆔@Zharfa90 🆔@Rastaiha
نشست هشتم چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن ها با یکدیگر با ارائه‌ی حجت الاسلام سید سعید میراحمدی (فارغ التحصیل دکتری فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم(ع)) با موضوع : بررسی آزمون‌پذیری اصل موضوع دوم نظریه نسبیت خاص پنجشنبه: 23 آذرماه ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸ ویژه برادران چکیده: همان طور که مشهور است، نظریه نسبیت خاص بر دو اصل‌موضوع استوار است: (1) اصل «نسبیت»؛ (2) اصل «ثابت و یکسان بودن سرعت نور در همه دستگاه‌های لخت در خلأ». در این نظریه، اصل دوم، نه اصلی بدیهی است و نه نتیجة منطقیِ سایر اصول‌موضوعه است. بنابراین جهت ارزیابی اعتبار این اصل، آزمون تجربی آن ضروری خواهد بود. در این نوشتار، روشن می‌شود که با فرض پذیرش نظر رایج مبنی بر قراردادی بودنِ روش همزمان‌سازی ساعت‌ها، تأیید تجربیِ اصل‌موضوع دوم، ممکن نیست. با این وجود، نشان داده می‌شود که با تدارک آزمایشاتی جهت بررسیِ «استقلال سرعت نور از سرعت منبعش»، امکان نقض اصل‌موضوع دوم قابل آزمون است. شرایط قطعی بودن این آزمون‌ها نیز بیان می‌شود. 🆔 @Zharfa90
📍ارائه‌ی اول ویژه برنامه‌ی چند خط از داستان جهان 💥گفت‌و‌گویی با دکتر فرجی پیرامون یاددادن و یادگرفتن فیزیک ⏰پنج شنبه، ۲۳ آذرماه؛ ساعت ۱۹ 🔗 مکان : اتاق مجازی رستا https://vc.sharif.edu/ch/rastaiha ➕مخاطبان اصلی این برنامه، همه‌ی علاقه‌مندان به فیزیک و دانش آموزان هستند. 🆔@Zharfa90 🆔@Rastaiha
📍ارائه ی دوم ویژه برنامه ی چند خط از داستان جهان 💥گفت و گویی با وحید جان نثاری پیرامون فناوری های کوانتومی ⏰ شنبه، ۲۵ آذرماه؛ ساعت ۱۹ 🔗مکان : اتاق مجازی رستا https://vc.sharif.edu/ch/rastaiha ➕مخاطب اصلی این برنامه، همه ی علاقه مندان به فیزیک و دانش آموزان هست. 🆔 @Rataiha 🆔 @Zharfa90