تاریخ علم؛
تبیین جهان هستی
🔸 کتابهای زیادی در زمینهی تاریخ علم نوشته شدهاست. اما چرا ما بهطور خاص سراغ این #کتاب رفتهایم؟ حقیقت این است که بیشترِ کتابهای این حوزه را تاریخدانانی نوشتهاند که طبیعتاً چهرههای مطرحی در دنیای علم نبودهاند. نخستین چیزی که این کتاب را از بقیهی کتابهای مشابه جدا میکند، نویسندهی آن است...
____________
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔 @Zharfa90
🆔 @RastaihaClub
🦋 آیا سفر در زمان اثر پروانه ای را نقض میکند؟
شبیه سازی های سفر در زمان با کامپیوتر کوانتومی نشان میدهد که هیچ اثر پروانه ای وجود ندارد!
محققان در نتیجه ی تحقیقات خود که در مجله بسیار معتبر PRL به چاپ رسیده است، اطلاعات کیوبیت های کوانتومی را با شبیه سازی به گذشته بردند و اطلاعات یکی از آنها را مانند پروانهای که کشته شده باشد از بین میبرند. با کمال تعجب وقتی همه کیوبیتها به زمان حال باز میگردند عمدتا بیتغییر به نظر میرسند. گویی واقعیت خود را بهبود بخشیده است.
برای آزمایش اثر پروانه ای در سیستمهای کوانتومی، محققان از تئوری و شبیهسازیهایی با پردازندۀ کوانتومی IBM-Q استفاده کردند تا نشان دهند چگونه یک مدار میتواند با استفاده از گیتهای کوانتومی یک سیستم پیچیده را تکامل بخشد. برای تصور این آزمایش کوانتومی، فرض کنید آلیس یکی از کیوبیتهای خود را در زمان حال آماده کرده و از طریق کامپیوتر کوانتومی که به صورت معکوس آن را به گذشتههای میفرستند و باب، به عنوان عامل مخرب، کیوبیت آلیس را اندازهگیری میکند. این عمل کیوبیت را آشفته کرده و تمام همبستگیهای کوانتومی آن را با سایر جهان از بین میبرد. سپس سیستم به زمان حال منتقل میشود.
انتظار بر این است که آسیب کوچک باب به کیوبیت و تمام همبستگیهای سیستم کوانتومی در گذشته، باید به سرعت و در طی تحولی پیچیده و رو به جلو در زمان، تقویت شود. از این رو در پایان آلیس نباید قادر به بازیابی اطلاعات خود باشد. اما در این ازمایش این اتفاق روی نداده است. محققان دریافتند که بیشتر اطلاعات محلی فعلی به صورت همبستگیهای کوانتومی در گذشته ی دور پنهان بوده است که با دستکاری جزئی آسیب نمی بینند. آنها نشان دادند که اطلاعات، با وجود دخالت باب بدون آسیب زیادی به آلیس باز میگردند.
📄 نتیجه این پژوهش را میتوانید در مقاله زیر ببینید:
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.125.040605
🧩 @QuantumFoundations
🆔 @Zharfa90
🔷 آزمایش دوشکاف زمانی جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ علم در سال ۲۰۲۳
آزمایش دو شکاف یکی از نمادین ترین آزمایش های تاریخ فیزیک است که خواص موجی نور و ماده را تایید میکند. در حالی که این آزمایش با ایجاد اختلاف مکانی میان منبع نور/ذرات باعث ایجاد تداخل فضایی میشود، محققان بریتانیایی امسال نشان دادند که امکان آزمایشی مشابه در زمان نیز وجود دارد. به این معنا که بجای اختلاف مکانی در منبع امواج، با یک تغییر فرکانس میان آنها اختلافی زمانی ایجاد کردند و طرح تداخل زمانی را مشاهده نمودند. این اثر میتواند کاربردهای بسیاری در فیزیک و مهندسی داشته باشد بخصوص در پردازش سیگنال و محاسبات نورومورفیک. این آزمایش توسط سایت physicsworld جزو ۱۰ پیشرفت بزرگ سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.
🔗 لینک خبر در سایت physicsworld
https://physicsworld.com/a/physics-world-reveals-its-top-10-breakthroughs-of-the-year-for-2023/
📄 لینک مقاله در مجله Nature
https://www.nature.com/articles/s41567-023-01993-w
#آزمایش
#دو_شکاف
#زمان
🆔 @QMProblems
🌐 www.QMProblems.ir
🆔 @zharfa90
جزء و کل
🔸جزء و کل فرصتی است برای بازیابی دیالوگ و روحبخشی به فضای علم، آنهم به قلم خود هایزنبرگ، برندهی نوبل فیزیک سال ۱۹۳۲ میلادی و از بنیانگذاران مکانیک کوانتومی. در این #کتاب با او همراه میشوید در گفتوگوهایش، از بحث با دوستان دوران جوانی تا گفتوگو با اینشتین و پلانک و پاولی و ... . مسائلی که در ذهنش بوده را میشنوید، از رابطهی علم و دین، سیاست، فلسفه تا هنر و موسیقی، آلمان جنگ جهانی و البته ایدهها و مسائل فیزیکی. خلاصه که ورود یک فیزیکخوان به زندگی یک فیزیکدان بزرگ، تجربهای بسیار شیرین و آموزنده است.
____________
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔 @Zharfa90
🆔 @RastaihaClub
🇮🇷 ایران ساخت
🧬 نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی و تست آزمون پیشرفته
🔹 در ادامه داستان #فیزیک_تجربی به نمایشگاه #ایران_ساخت رفتیم. سعی میکنیم گزارشی از نقد و بررسی و اهمیتِ بازدیدی که از این نمایشگاه داشتیم را به شما بگوییم.
🔻 البته ما به صورت جزئی در مورد آنچه در نمایشگاه است، صحبت نمیکنیم؛ برای همین پیشنهاد میکنیم؛ خودتان هم به نمایشگاه سری بزنید:
🗓تاریخ برگزاری : ۱۲ تا ۱۵ دیماه
⏰ساعت کاری : ۸ صبح الی ۱۵ عصر
🏢محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران
سالنهای ۳۱(میلاد)، ۴۱ و ۴۴(خلیج فارس)
🆔@Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 صفحهی كلادنی
🔹اگر با مفهوم موج آشنا باشيد، ميدانيد كه از برهمنهی امواج رفت و برگشتی در يك بعد، امواج ایستاده تشکیل میشوند كه بر روی آنها نقاطی به نام شكمها و گرهها به وجود میآید.
حالا اگر بخواهيم امواج ايستاده را به دو يا سه بعد تعميم دهيم به جای نقاط، شاهد طرحهای زیبایی خواهیم بود. در اين ويدئو قصد داريم به شما نشان دهیم که چه طور این طرحهای زیبا را بسازید.
____________
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔 @Zharfa90
🆔 @RastaihaClub
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🪙 وقتی به ماه نگاه نمیکنیم، آیا اون وجود داره؟
رابطه میان آگاهی و نظریه کوانتوم چیست؟ آیا ما اشیا پیرامون خود را خلق میکنیم؟
👤 با توضیحات برایان گرین
🧩 @QuantumFoundations
🆔 @Zharfa90
نشست نهم
چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آنها با یکدیگر
با ارائهی حجة الاسلام علیرضا ملااحمدی (دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی)
با موضوع : ساحتهای تأثیرپذیریِ علمتجربی از فراعلم (فلسفه و إلهیات)
پنجشنبه: ۱۴ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید)
موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸
ویژه برادران
چکیده:
یکی از بزرگترین دروغهایی که در ساحت فلسفۀ علم مطرح شده، داعیۀ «تقدّم مشاهده بر نظریه» است. فارغ از ادلّۀ فلسفی در باب «امکانِ معرفت»، برای نفی این ادّعا فقط کافی است به تجربه و تاریخ علم مدرن توجه کنیم تا مشاهده کنیم که علیرغم داعیۀ «تجربهبسندهگی»، این علم هیچگاه نتوانسته از تأثیرپذیری نسبت به مبادی و مبانی متافیزیکی رهایی یابد.
واقعیّت این است که تاریخ علم مدرن و تجربیات دانشمندان علوم تجربی مدرن (از نیوتن تا امروز) نمایانگر این واقعیت است که نهتنها همواره «علم تجربی» در بخشهای گوناگون و مراحل مختلف مسیر خویش درهمتنیده و متأثر از مبادی متافیزیکی بوده ، بلکه اساساً بدون پذیرش برخی از مبادی متافیزیکی، امکان پیشرفت علم میسر نمیبود.
حاصل اینکه «بخش عمدۀ فعالیت علمی –و نه تمام اجزای آن- در سایۀ متافیزیکِ حاکم بر اذهان دانشمندان شکل میگیرید.» و «در واقع هیچ فیزیکدانی از لحاظ فلسفی بیطرف نیست و بهطور ناخودآگاه یک سلسله عقاید فوق علمی دارد» که گاهی برخی از فیزیکدانان به این دیدگاههای فوقعلمی اقرار کردهاند و در اکثر موارد خود التفات به این دیدگاهها نداشته اند.
در این ارائه تلاش میکنیم آن دسته از مبادی و مبانی هستیشناختی و معرفتشناختیِ علم، از همان نقطۀ آغازین فعالیت و پژوهش علمی تا واپسین مرحله، نقشی سرنوشتساز دارند.
عناوین ساحتهای تأثیرگذاری مبادی و مبانی متافیزیکی بر علوم تجربی به طور خلاصه عبارتند از:
1. انگیزۀ دانشمند
2. تأمین مبادی تصوریِ علم و نظریه
3. تأمین مبادی تصدیقیِ علم و نظریه
4. انتخاب مسئله و پیگیریِ آن.
5.انتخاب آزمایش و گزینش مشاهده.
6. تعبیرِ نتیجۀ آزمایش.
7. تعمیمِ نتیجۀ آزمایش.
8. نظریهسازی.
9. اعلان نظریۀ علمی.
10. تعبیر نظریۀ علمی.
11. ارزیابی و گزینش نظریات همعرض.
12. ارائه اصول روششناختی برای علم.
13. پاسخ به پرسشهای مرزی و فلسفیِ علوم.
14. کاربرد محصولات علم و فناوری.
🆔 @Zharfa90
نرم و نازک
مادهی نرم، پژوهش، آموزش
🔸 نرم و نازک، مجموعه خاطراتی است از سخنرانیهایی که «پیر ژیل دوژن» برندهی نوبل فیزیک سال ۱۹۹۱، در مدارس مختلف برای دانشآموزان دورهی دوم متوسطه داشتهاست. او در قسمت ابتدایی #کتاب به معرفی شاخهی مادهچگال نرم در علم فیزیک میپردازد و در قسمت دوم کتاب، پا را فراتر از فیزیک میگذارد و به موضوع آموزش و پژوهش در مدارس و دانشگاهها اشاره کرده و راهحلهایی برای اصلاح نقصهای ساختاری موجود در سیستم آموزشی ارائه میکند.
____________
#روز_فیزیک
#چند_خط_از_داستان_جهان
🆔 @Zharfa90
🆔 @RastaihaClub
📌انجمن علمی نجوم دانشگاه قم برگزار میکند:
بررسی منحنی نوری ستارگان متغییر گرفتی از نوع wدب اکبری
(W UMa_type variable stars)
🎤 ارائه دهنده:
سرکار خانم سپیده هوشیار
🔹دانشجوی ارزشمند کارشناسی ارشد اختر فیزیک دانشگاه قم
🔸عضو انجمن نجوم پاسارگاد
🔹رصدگر برتر مسابقات مسیه
🔸عضو پروژه مدرسه تابستانی نجوم مربوط
به ستاره متغیر گرفتی Ew Psc
⏰ زمان:
دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۸
این برنامه به صورت بر خط (مجازی) برگزار می شود.
لینک شرکت در برنامه دقایقی پیش از زمان شروع برنامه در کانال انجمن نجوم دانشگاه قم در پیام رسان ایتا به نشانی قرار خواهد گرفت.
❌شرکت در این وبینار رایگان است.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آیدی روابط عمومی انجمن پیام دهید.
🌐 @Miss_Zarei_sh
🌐 @qomuni_anjoman_nojoom
با رویداد های روز نجومی همراه ما باشید🪐
🆔 @zharfa90
🔰مهمترین موضوعات مغفول از قول ریچارد فاینمن...
🔹... و به قول ریچارد فاینمن:
«ما این را فوق العاده مهم یافته ایم که باید جهل خود را تشخیص دهیم و جا برای شک بگذاریم. دانش علمی مجموعهای از گزارهها با درجات مختلفی از یقین است. بعضی خیلی نامطمئناند و بعضی تقریباً مطمئن اما هیچکدام قطعاً مطمئن نیست.»
🔸و نیز:
عالمان تمامی آن چیزهایی را که میتوان با مشاهده تحلیل کرد، میگیرند و بدین طریق آنچه را که علم نامیده میشود مییابند. اما چیزهای دیگری باقی میمانند که برای آنها، این روش (روش علمی) کار نمیکند. این بدین معنا نیست که آنها مهم نیستند آن ها در حقیقت از بسیاری جهات مهمترین (موضوعات) هستند.
📚 علم و شبه علم
👤دکتر مهدی گلشنی
👤دکتر محمد جمالی
👤دکتر مرتضی خطیری
🔻صفحه ۴۳
انتشارات نشر علم
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔️ @Zharfa90
🔰 نگاه نقادانه
🔹 چندی پیش انیمیشنی در مورد فیزیک را دیدیم. اما با چه دیدی؟
🔸 گاهی اوقات در حین تبلیغ یا جذاب نشان دادن علم، ممکن است از دقت علمی کاسته شود یا سوءتفاهمی برای جامعه پیش آید.
🔹 در کل، #نگاه_نقادانه و محو نشدن در جذابیتهای بصری و صوتی، در رسیدن به #حقیقت بسیار مهم است.
🔻 آقای یحیی طباطبایی، به نقد و بررسی این انیمشین پرداختهاند. این نقد و بررسی را میتوانید در قسمت اول و دوم و سوم در کانال یوتیوب مجله خلقت تماشا کنید.
قسمت اول:
https://youtu.be/BUK7HwWFUDI
قسمت دوم:
https://youtu.be/VbkFt0xYrNo
قسمت سوم:
https://youtu.be/WL90cvehWZk
🆔 @khelghatmag
🆔 @Zharfa90
51.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت دوم از گفتگو با دکتر #علی_اسفندیار عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #ماده_چگال_تجربی در کشور
🔹در این قسمت، به سراغ ستاد اپتیک و کوانتوم خواهیم رفت و کمی بیشتر با وضعیت فیزیک تجربی در ایران آشنا خواهیم شد.
🔹 این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز میتوانید مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/radEC
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90
Ep 29 - Time - Owrsi Podcast.mp3
40.59M
قسمت ۲۹ پادکست اورسی - معمای زمان
استبداد ساعتها
در مدرسه به ما گفتهاند «ساعتِ» روی دیوارها بر مبنای چرخش زمین به دور خودش و خورشید تنظیم شده. گفتهاند ۳۶۵ روز طول میکشد تا زمین یک دور خورشید را طواف کند. همچنین ۲۴ ساعت طول میکشد تا یک قِر کامل بر محور خودش بدهد. بنابراین هر ساعت ۱/۲۴ این مدتزمان است و هر دقیقه ۱/۶۰ این خودطوافی است و الی آخر. واقعیت اما چیزی غیر از این است. مدت زمان گردش زمین به دور خودش و خورشید یک عدد ثابت نیست. گاهی کمتر و گاه بیشتر از ۲۴ ساعت طول میکشد تا زمین به دور خودش بچرخد. هیچ مدل خطی برای پیشبینی مدت زمان دقیق حرکت زمین نمیتوان در آورد.
-
جزیره نروژی ساماروی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد از دولت نروژ خواسته تا این جزیره را از زمان رسمی و مصوب مصون کند. ساماروی با افتخار خود را «نخستین منطقه بدون زمان» دنیا معرفی کرد. این البته بیشتر یک کمپین مارکتینگ بود که این جزیره کوچک و ناشناس را به صدر اخبار رسانههای دنیا رساند.
-
الن لایتمن فیزیکدان آمریکایی رمانی دارد به نام «رویای انیشتین». او در این رمان تصویری ارائه میدهد از «ساعتی بزرگ» که تمام دنیا خود را با آن تنظیم میکنند. هر روز دهها هزار نفر در خارج از «معبد زمان» ( مکان ساعت بزرگ) به صف شده و منتظر نوبت خود برای ورود و تعظیم در برابر آن هستند.
بخشهایی از مقالۀ «استبداد ساعتها» - #سینا_چراغی | خواندن مقالۀ کامل
https://owrsi.com/2023/10/26/%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d9%87%d8%a7/
قسمت ۲۹ پادکست اورسی - معمای زمان
گاه_نامه_نیم_خط-شماره_ی_سوم.pdf
11.83M
📚 گاهنامهی #نیمخط - شمارهی سه!
📍 این شماره حاصل همکاری جمع علمی-ترویجی رستا و انجمن علمی ژرفا است.
💡 در این شماره خواهید خواند:
🔸 سرمقاله
🔹 مهمون ناخونده
🔸 داستان من و مریم
🔹 معرفی کتاب
🔸 داستان رمزنگاری
🔹 اثبات بدون کلام
🔸 پرونده ویژه: فیزیک
▫️ حل بزرگترین معمای فیزیک
و اتحاد دو اصل بزرگ قوانین طبیعت
▫️ معرفی فیلم
▫️ او میکشد قلاب را...
▫️ هلیکوپتر کاغذی
🆔 @Rastaiha
🆔 @Zharfa90
هستی شناسی خلأ.pdf
724.2K
مقاله «هستی شناسی خلاء»
👤 احمد حکیم
@ontology_of_physics
🆔 @Zharsfa90
37.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سلسله جلسات مصاحبه با افراد متخصص فیزیک تجربی:
🔺 قسمت سوم از گفتگو با دکتر #علی_اسفندیار عضو هیئت علمی #دانشگاه_صنعتی_شریف و از اساتید برجسته حوزه #ماده_چگال_تجربی در کشور
🔹 در این قسمت، به بررسی درس های فیزیک تجربی ارائه شده در #دانشگاه_شریف میپردازیم.
🔹 این قسمت را با کیفیت بیشتر در آپارات ژرفا نیز میتوانید مشاهده کنید.
https://www.aparat.com/v/T1pLE
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90
آیا_دانشمند_میتواند_عهدهدارِ_جهانِ_علم_باشد؟.pdf
74K
🔰پیشنهاد میکنیم مقاله پیوست را از کانال علم و سیاست فارسی بخوانید:
🔹متن کامل مقالهی «آیا دانشمند میتواند عهدهدارِ جهانِ علم باشد؟»
🔻بریدهای از متن:
امروز که ما در دانشگاه نشستهایم بیش از همیشه موقعیت کشف و شهود علمی تبدیل به شغل دانشگاهی و مشارکت در سازمانهای علمی شده است. این البته کاملاً مسیری طبیعی علیه دانشمند علوم تجربی است، که پیشتر بیتعهدی او به زندگی در قرن بیستم تجربه و شهود شده است. با این حساب تکلیف ما در دانشگاه چیست؟ آیا دانشگاه به آن معنا دیگر نمیتواند و بلکه نمیخواهد راهی به علم داشته باشد؟ آیا دانشمند هنوز باید نیروی کار علمیاش را از جایی غیر از علم، چه بازار باشد و چه دولت، بگیرد؟
🆔@elmosiasatfarsi
🆔@Zharfa90
نشست دهم
چالشهای فیزیک با فلسفه اسلامی و مناسبات آن ها با یکدیگر
با ارائهی دکتر سعید حسنزاده (دکترای فلسفه اسلامی دانشگاه تربیت مدرس. پژوهشگر طبیعیات)
با موضوع : مکان و جهت از منظر فلسفه ابن سینا
پنجشنبه: ۲۸ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید)
موسسه نفحات واقع در قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸
ویژه برادران
چکیده:
آیا مکان امری قائم به ذهن است و یا بدون اذهان بشر نیز موجود است؟ آیا مکان معقول ثانی فلسفی است که از خارج انتزاع می شود و یا یک ماهیت موجود در خارج است که می توان به آن اشاره کرد؟ آیا برخی از نقاط عالم جسمانی به برخی دیگر ترجیح دارد و یا همه مشابه هم هستند؟ آیا در عالم نامتناهی جهت معنا دارد ؟ آیا عالم جسمانی تنها شش جهت دارد؟ در این جلسه با استفاده از اندیشه ابن سینا به این پرسش ها و پرسش های مشابه خواهیم پرداخت. ابن سینا با معرفی دیدگاه های مختلف درباره مکان و ارزیابی آنها مکان را سطح جسم دربرگیرده می داند که بر سطح جسم دربرگرفته شده مماس است. این نگاه به مکان لازم می آورد که مکان از جمله معقولات اولی باشد؛ مکان به طور خاص کمیت متصل است؛ کمیت متصل دو بعدی (غالبا خمیده) که یک جسم سه بعدی را احاطه کرده است. همه اجسام عالم به غیر از محیط ترین جسم عالم دارای مکان اند. نگاه ابن سینا به مکان دارای چالش هایی هست که خود او به برخی از آنها پرداخته است؛ تغییر مکان جسم بدون حرکت آن مهم ترین چالش اندیشه ابن سینا که ما نیز به آن می پردازیم.
پس از بحث مکان به بحث جهت خواهیم پرداخت. جهت تناهی امتداد است. بنابراین با فرض عدم تناهی عالم جهت نخواهد داشت ولی این به معنای بی جهتی اجسام نیست. هر امتدادی که بالفعل متناهی باشد (مثلا اندازه یک میز) جهت های بالفعل خواهد داشت و هر امتدادی که بتوان آن را متناهی فرض کرد، جهت فرضی خواهد داشت. بنابراین جهت ها منحصر در شش نیستند. در میان جهات دو جهت طبیعی اند و با فرض و اعتبار ما تغییر نمی کنند. این دو جهت که عبارت اند از بالا و پایین نیاز به شیئی دارند که آنها را معین کند. این شیء که محدّد جهات نام دارد تنها می تواند جسم کروی باشد که با مرکز خود پایین و با محیط خود بالا را معین نماید. ابن سینا برای اثبات این مدعا حالات دیگر محدد جهات را بررسی کرده است که به آنها اشاره خواهیم کرد. محدد جهات برخی از نقاط عالم را برای برخی از اجسام دارای ترجیح قرار می دهد و چنین نیست که همه عالم برای همه اجسام یکسان و مشابه باشد. محدد جهات کروی، غیر قابل حرکت مستقیم، بسیط و فسادناپذیر است.
🆔 @Zharfa90
کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم برگزار می کند:
تلسکوپ جیمز وب🔭🔭🔭
چالش ها و دستاوردها در دو سال اخیر
📆زمان:چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
⏰از ساعت ۱۹:۰۰ الی ۲۰:۰۰
📍این برنامه به صورت برخط(مجازی) برگزار می شود.
🎓شرکت در این برنامه رایگان است.
📝جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به ای دی @mma2040 در پیامرسان ایتا مراجعه نمایید.
#مجازی
#برخط
#وبینار
#رایگان
آسمان برای توست...
با ما در کانون نجوم و اخترفیزیک دانشگاه قم همراه شوید:
@qomuni_astrophysic
🆔 @zharfa90
May 11
May 11
🔰 تکون علم جدید و تغییر نگرش در مطالعه طبیعت...
🔹قبل از تكون علم جدید، دانشمندان نگرش جامعتری نسبت به مطالعه طبیعت داشتند و در پی آن بودند که تصویری از کل جهان بدست آورند. تمام بخشهای دانش، میبایستی در یک چارچوب کلنگرانه فلسفی قرار گیرند. در واقع این نوع نگرش در میان تمامی دانشمندان عصر تمدن اسلامی و قرون وسطی وجود داشت. بنیانگذاران علم جدید، نظیر گالیله، کپلر و نیوتن نیز همین نگرش را داشتند و به همین جهت نیوتن نام کتاب مشهور خود را «اصول ریاضی فلسفه طبیعی » نهاد.
🔸 اما در حالی که قبل از رنسانس همۀ علوم طبیعت بخشی از فلسفه بودند و بخش الهى فلسفه بر آنها حاکم بود، در دوره رنسانس، رشته ها از هم تفکیک شدند و کم کم مکاتب تجربه گرا بـر علـوم حاکم گشتند، مکاتبی که منشأ دانش ما در بارۀ جهان فیزیکی را صرفاً تجارب حسی میدانستند. اهم این مکاتب، پوزیتیویسم بود که با آثار آگوست کنت نضج گرفت. از نظر آگوست کنت، شناسایی انسانها صرفاً به امور قابل تجربه تعلق میگیرد و طرح مسائل مابعد الطبیعه(متافیزیک) یک امر ارتجاعی است. این بینش حاکمیت داشت تا آنکه در نیمۀ دوم قرن بیستم بعضى مكاتب فلسفه علم مطرح شدند و مساله علم و غیر علم و شبه علم مطرح شد...
📚 علم و شبه علم
👤دکتر مهدی گلشنی
👤دکتر محمد جمالی
👤دکتر مرتضی خطیری
🔻صفحه ۱۵ و ۱۶
انتشارات نشر علم
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔️ @Zharfa90
2⃣قسمت دوم
🔸 صبح روز اول نمایشگاه، دکتر دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهور نیز به نمایشگاه آمدهبود. به این فکر افتادم، سیاستمداران چه نقشی در حمایت از علم و فناوری باید داشتهباشند؟ در کشوری با ایدئولوژی خاص و تحریمهای سنگین. طرحهای مختلفی در کشور وجود دارد که فعلا به آنها نمیپردازیم. اما در فضای دانشجویی شاید اسم مراکز رشد و شتابدهندهها و طرح احمدی روشن و پارکهای علم و فناوری را شنیدهباشید. شاید هر یک از اینها بتواند پلی بین دانشگاه و صنعت باشد.
🔹 اما سوال:
چند درصد این چیزهایی که برچسب دانشبنیان به آنها میزنیم، بر اساس دانش بومی خودمان است و چند درصد را از خارج میگیریم. قاعدتا انتظار نداریم که همهچی را خودمان بسازیم. ولی باید برنامهریزی کنیم که بودجه خود را کجا صرف کنیم. و بدانیم در آینده قرار است چه نقش و حرفی در صنعت و تکنولوژی، در جهان داشتهباشیم...
🔻 در این لینک، میتوانید نقشهای کلی از زیستبوم فناوری و نوآوری ایران را ببینید.
http://tinet.ir/0001h6
#فیزیک_تجربی_در_ایران
#پیشرفت_با_فیزیک_تجربی
🆔@Zharfa90