فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مطلب از کانال پاد:
🎞️ ایده دانشگاه در اندیشه فیلسوفان غرب
به روایت:
دکتر احمد پاکتچی، دکتر حسین شهرستانی، دکتر مرتضی روحانی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر محمدهادی محمودی و...
❓فیلسوفان مدرنیته چگونه به دانشگاه میاندیشیدند؟
❓فیلسوفان منتقد مدرنیته چه دیدگاهی نسبت به دانشگاه دارند؟
❓الگوی آلمانی و آمریکایی از دانشگاه هر کدام چه مسیری را دنبال نمودند؟
❓ما ایرانیها با چه ادراکی با پدیدهی دانشگاه مواجه شدیم؟
✅ برای پاسخ به سوالاتی از این دست از شما دعوت میکنیم ارائههای این رویداد را دنبال کنید.
🔰 خرید و دریافت کلیهی صوتها و ویدیوهای این رویداد به صورت یکجا از طریق این لینک.
#ایده_دانشگاه
#فیلسوفان_غرب
💡مرکز اندیشهورزی و سیاستپژوهی پاد
ℹ️ @Paad_ir
🆔@Zharfa90
📜هدف از فیزیک دان بودن این نیست که چگونه بعضی چیزها را محاسبه کنیم.
هدف این است که اصولی را که بر طبق آنها جهان کار میکند؛ بفهمیم.
📚 E. Witten; Superstrings: A Theory of Everything; p.98
🆔@Zharfa90
‼️ توجه
🔹 این کتاب برگرفته از مصاحبههایی با افراد مختلف است.
🔸 این جمله نیز در بخش Edward Witten، صفحه ۹۸ آمدهاست.
🔻 لینک کتاب در book.google
🆔@Zharfa90
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم
🔆اردوی دیدار ریاضی
🪞دیدار با ریاضیات در قامتی جدید
🎍۵ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
🌴شهر مقدس قم، میدان ۷۲ تن، مجتمع تفریحی آموزشی ولایت
💫عناوین مباحث:
۱. تاریخ مفاهیم ریاضی
۲. سد نظریه مجموعه ها در مقابل آینده ریاضی
۳. درب پشتی تالار مشاهیر
۴. مسائل محوری ریاضیات فردا
۵. زیستشناسیِ ریاضی؛ معرفی چند کتاب
۶. مسابقهی حل و انحلال
🪐همراه با برنامهی ویژهی رصد ستارگان🔭
🕯افتتاحیه: ظهر چهارشنبه ۵ اردیبهشت
💡اختتامیه: نیمه شب جمعه، زیر آسمان شب
❇️اردو با پشتیبانی مرکز نوآوری شروع ( innostart.ir) برگزار میشود.
✅برای ثبت نام، فرم زیر را تکمیل کنید:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdnmus9I2VDqi9tyxfbYgcLIZFehax8sHoTAfA5eLCxn2V7IQ/viewform?usp=sf_link
❗️مهلت ثبتنام تا دوشنبه ۳ اردیبهشتماه، ساعت ۲۱
⏪بعد از تایید ثبت نام جهت هماهنگی در گروهی تلگرامی عضو خواهید شد.
جهت اطلاعات بیشتر یا کمک مالی به @hatam211 در پیامرسان تلگرام پیام دهید.
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم
🔰 ارائه و گفتوگو
💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن
👤 دکتر شانت باغرام
• عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران
👤 دکتر امیرمحمد گمینی
• عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب
🔗 جهت ثبتنام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید)
🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاعرسانی کنید.
🆔@Zharfa90
🌀 گردهمایی بزرگ تاریخ علم
🔰 ارائه و گفتوگو
💠 از انقلاب علمی تا علم مدرن
👤 دکتر شانت باغرام
• عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف
💠از انقلاب علمی تا ورود علم جدید به ایران
👤 دکتر امیرمحمد گمینی
• عضو هیئت علمی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران
📆 دوشنبه ۱۰ اردیبهشت
🕰 ساعت ۱۶:۳۰
🏛 دانشگاه صنعتی شریف، دانشکده فیزیک، طبقه منفی ۱، تالار جناب
🔗 جهت ثبتنام و شرکت در برنامه، این فرم را پر کنید. (جهت ثبت نام تا یکشنبه شب فرصت دارید)
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe0KHj9EGfrJu-et6NDmgs4v8-prvhjnuJF7uVYXKCYbJrIWA/viewform
🔻 گردهمایی را به دیگران نیز اطلاعرسانی کنید.
🆔@Zharfa90
ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران
✅ با مجوز ISC و حمایت انجمن فیزیک ایران
✅ با حضور استاد مهدی گلشنی
🗓 روزهای چهارشنبه و پنجشبه ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
◀️ دانشگاه قم؛ سالن احمدیروشن
🟣 محورهای کنفرانس:
🔻جنبه های بنیادی و مفهومی مکانیک کوانتومی و نظریۀ اطلاعات کوانتومی
🔻مکانیک بوهمی
🔻سیستم های کوانتومی باز و واهمدوسی
🔻مسائل بنیادی در نظریه میدان های کوانتومی، نسبیت، گرانش و کیهان شناسی
🔻اثرات کوانتومی در سیستم های بیولوژیکی
🔻فلسفه فیزیک
🔴 برنامه علمی کنفرانس:
https://icfp.qom.ac.ir/Areas/Panel/Hamayesh/1/Files/program.pdf
🔸جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سامانه کنفرانس به نشانی زیر مراجعه فرمایید:
https://icfp.qom.ac.ir
🟢 شرکت در کنفرانس برای عموم آزاد است.
🔰 بخش اول گردهمایی با ارائه دکتر شانت باغرام، درحال برگزاری ست.
🆔 @Zharfa90
🔰 پارادوکس دوقلوها
🔹 یکی از مشهورترین پارادوکسهای نسبیت درباره دوقلوهایی است که یکیشان روی زمین میماند و دیگری با سرعتی نسبیتی به سفری فضایی میرود و بعد به خانه برمیگردد. پارادوکس به تجربه متفاوت این دو از زمان بر میگردد.
🔸 به لطف پدیده اتساع زمان، آن یکی که به سفر فضایی رفته به اندازه آن که در خانه مانده عمر نمیکند؛ نتیجهای که در مقیاس کوچک با ساعت اتمیِ درون فضاپیما تأیید شده است. پارادوکس وقتی پدید میآید که میپرسیم چطور جهان یک دست باقی میماند؛ قطعا هر یک از این دوقلوها باید ببیند که عمر همزادش با اتساع زمان کند شده است، بنابراین چگونه تفاوت سنی پدید میآید؟
🔹 در سال ۱۹۱۳ فیزیکدان آلمانی مکس فن لاوه (Max von Laue) این نکته را متذکر شد که اینجا شباهت گمراه کننده است؛ تجربههای دوقلوها از این رو متفاوت است که یکی شتاب میگیرد و باز شتابش را کم میکند و بنابراین در طول سفر در یک چارچوب مرجع لخت باقی نمیماند. بعدا اینشتین و مکس بُرن تفاوتهای تجربههای ناشی از «اتساع زمان گرانشی» (gravitational time dilation) در حین شتاب گرفتن و کم شدن شتاب را تشریح کردند .
📌 تصویری از کتاب ضمیمه شدهاست.
📚 فیزیک در چند دقیقه
👤 نویسنده: جایلز اسپارو
👤مترجمین: مائده گلچین عارفی و فاطمه اربابیفر
🖨 نشر شهر
🔻صفحه ۳۸۲
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
🔅چرا حضور خلأ کوانتومی (اتر الکترومغناطیسی یا همان میدان/انرژی نقطه صفر) احساس نمیشود؟
✅ پاسخ در یکنواختی
و همسانگردی آن نهفته است. هیچ راهی برای حس کردن چیزی که در همهجا -بیرون و درون همه چیز-یکسان است وجود ندارد. حرکت در یک محیط، همیشه باعث عدم تقارن میشود لذا آشکارسازی آن محیط را ممکن می کند، اما در مورد انرژی نقطه صفر، حرکت در فضا با سرعت ثابت آن را آشکارسازی نمیکند، زیرا این اتر، ناوردای لورنتزی است. این اتر و خاصیت نقطه صفر، تنها زمانی قابل آشکارسازی است که یک جسم درون آن شتاب بگیرد [که این نیز به نوبه خود نتیجه شگفت انگیزی به دنبال دارد که عبارت باشد از خاصیت لختی].
Haisch, Rueda, and Puthoff, "Beyond E=mc2," 29.
✅ مخالفت پاولی با واقعی بودن انرژی نقطه صفر:
پاولی در مقاله مشترک خود با یوردان در سال ۱۹۲۸ آورده است که «به نظر ما ملاحظات متعددی نشان میدهند که برخلاف -نوسانات درونی در شبکه بلوری (که در آن دلایل نظری و تجربی، وجود انرژی نقطه صفر را تأیید میکنند.)- هیچ واقعیتی را نمیتوان به «انرژی نقطه صفر» 2/hvی هر درجه آزادی نوسانات دورنی تابش نسبت داد. از آنجایی که در مورد دومی با نوسانگرهای کاملاً هارمونیک سروکار داریم و از آنجایی که «تابش نقطه صفر» نه میتواند جذب شود و نه پراکنده و نه منعکس شود به نظر میرسد که [خواص آن،] من جمله جرم و انرژیاش از هر روشی برای آشکار شدن فراری هستند. بنابراین محتمل است که سادهترین و رضایت بخشترین تصور در مورد میدان الکترومغناطیسی این باشد که تابش نقطه صفر اصلاً وجود ندارد.
به نقل از ترجمه انگلیسی در:
Gerold Gründler, “The Zero-Point Energy of Elementary Quantum Fields," arXiv:1711.03877 [physics], November 09, 2017, 14.
🔰 فاینمن مدتی در دانشگاه ریو در برزیل به صورت حق التدریس مشغول به کار میشود و خاطرات جالبی را از این تجربه در کتاب خود نقل میکند.
1⃣ قسمت اول
🔹... در آخر سال تحصیلی دانشجویان (دانشگاه برزیل) از من خواستند تا در مورد تجربهام از تدریس در برزیل سخنرانی کنم. در این سخنرانی نه تنها دانشجویان بلکه اساتید دانشگاه و مقامات دولتی هم حضور داشتند. بنابراین از آنها قول گرفتم که هر چه دلم میخواهد بگویم، آنها گفتند: «مطمئناً، البته. اینجا کشور آزادی است.»
بدین ترتیب، در حالیکه کتاب درسی فیزیک پایه سال اول را در دست داشتم، وارد شدم. آنها براین تصور بودند که کتاب، کتاب بی نقصی است چراکه حروف چاپی مختلفی داشت: سیاه پررنگ برای مطالب مهمی باید به خاطر سپرده میشد، خاکستری برای مطالب کم اهمیت تر و از این قبيل.
🔸درست همان موقع شخصی گفت: «شما که نمیخواهید از این کتاب انتقاد کنید؟ مؤلف این کتاب اینجاست و همه هم فکر میکنند که این کتاب درسی خوبی است.»
- «شما قول دادید که من هر چه دلم بخواهد میتوانم بگویم.»
سالن سخنرانی پر بود. سخنانم را با این توضیح شروع کردم که علم، فهم رفتار طبیعت است.
سپس پرسیدم: «چه دلیل منطقی و درستی برای تدريس علوم وجود دارد؟ البته هیچ کشوری نمیتواند خودش را متمدن بخواند مگر اینکه...
🔹همه آنجا نشسته بودند و سرهایشان را تکان می دادند، زیرا میدانستم این همان چیزی است که به آن معتقدند سپس گفتم: «البته کار عبث و بیهوده ای خواهد بود که مطابق با کشور دیگری عمل کنیم. ما باید علوم را به دلایل محسوس و منطقی تدریس کنیم نه فقط به این خاطر که سایر کشورها این کار را میکنند.»
🔸 سپس در مورد سودمندی علم و کمک آن به پیشرفت موقعیت انسان و... صحبت کردم. در واقع آنها را کمی دست انداخته بودم در ادامه گفتم: هدف اصلی من از صحبتم این است که به شما نشان دهم که اصلاً علمی در برزیل تدریس نمیشود.
📚 ماجراجوییهای فیزیکدان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمن
🏛 نشر علم
👤مترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی
🔻صفحات ۲۷۸ و ۲۷۹
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
2⃣ قسمت دوم
🔹 ... «مطلب دیگری را هم کشف کردهام. میتوانم با تورق کتاب و به طور تصادفی این مطلب را به شما نشان دهم که چرا (این)کتاب علمی نیست، بلکه تنها یک کتاب حفظ کردنی است. بنابراین آنقدر شجاع هستم که کتاب را در مقابل حضار ورق بزنم به طور اتفاقی انگشتم را جایی بگذارم و آن را بخوانم و ادعایم را ثابت کنم.»
🔸 و این کار را کردم، انگشتم را جایی گذاشتم و شروع به خواندن کردم: «تابناکی. تابناکی تشعشع نور است، زمانی که کریستالی خرد میشود....». گفتم: « آیا این یک عبارت علمی است؟ خیر! فقط معنی یک لغت را با استفاده از یک سری واژه بیان کرده است، هیچ چیز در مورد طبیعت گفته نشده است ؛که کدام کریستالها به هنگام خرد شدن تولید نور میکنند و یا چرا نور تولید میکنند.
🔹 آیا تا به حال دانشجویی را دیدهاید که به خانهاش برود و آن را آزمایش کند. اصلاً دانشجو قادر به انجام این آزمایش نیست. ولی اگر به جای آن مینوشتید یک حبه قند بردارید و در تاریکی آن را با انبردست خرد کنید، نوری آبی رنگ مشاهده خواهید کرد. بعضی از کریستالهای دیگر هم چنین خاصیتی دارند، دلیل این پدیده روشن نیست ولی آن را تابناکی مینامند. در این صورت شخص به خانه می رود و آن را آزمایش میکند. اینگونه است که آزمایش در طبیعت صورت میگیرد.»
📚 ماجراجوییهای فیزیکدان قرن بیستم؛ ریچارد فاینمن
🏛 نشر علم
👤مترجمین: توراندخت تمدن(مالکی)، اردوان مالکی تهرانی
🔻صفحه ۲۸۱ و ۲۸۲
#بریده_کتاب
#پیشنهادی_برای_خواندن
🆔 @Zharfa90
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مبانی_مکانیک_کوانتومی
📌گربه شرودینگر چیست؟
💡در این ویدیو مفهوم گربه شرودینگر با استفاده از مفهوم تابع موج و دوگانگی موج و ذره بیان می شود.
psiket.com
🆔 @Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
🔰 به مناسبت رویداد نمایشگاه کتاب، گفتیم چند کتاب مرتبط با موضوعات انجمن را به شما معرفی کنیم. امیدواریم برایتان مفید باشد.
1⃣ هستیشناسی مفاهیم بنیادی فیزیک نظری
نوشتهی استاد احمد حکیم
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
سال انتشار: ۱۴۰۱
تعداد صفحات: ۶۹۶
🆔 @Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
2️⃣ مواجهه با داروین: نخستین برخوردها با نظریه تکامل در شرق مسیحی و اسلامی
نویسنده: عادل زیادات
ترجمه و پژوهش: امیرمحمد گمینی
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
سال انتشار: ۱۳۹۸
تعداد صفحات: ۳۱۲
🆔 @Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
3⃣ فرد و کیهان در فلسفه رنسانس: بررسی وابستگی متقابل فلسفه، زبان، هنر و علم و شناخت جدید آگاهی فردی؛ و متفکران بزرگ آن دوره.
نویسنده: ارنست کاسیرر
ترجمه: یدالله موقن
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
سال انتشار: ۱۴۰۱
تعداد صفحات: ۳۵۶
🆔@Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
4⃣ شناخت از نظر قرآن:
🔸«شناخت» مقولهای بسیار مهم که آن را غالبا فراموش کنیم. بشر چگونه و با چه ابزارهایی عالم را شناخته و میشناسد؟ وسعت و اطمینان هر یک چقدر است؟ برداشت شهید مطهری در این مورد از قرآن چیست ؟
👤 استاد شهید آیت الله مطهری
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
سال انتشار: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: ۱۹۸
🆔@Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
5⃣ فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم
نویسنده: تیم مادلین
ترجمه: رعنا سلیمی
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
سال انتشار: ۱۴۰۲
تعداد صفحات: ۳۱۲
🆔@Zharfa90
6⃣ نخستین دانشمند: آناکسیمندر و میراث او
کتاب در نمایشگاه مجازی کتاب
فهرست و مقدمه کتاب
نويسنده: کارلو روولی
ناشر: فرهنگ نشر نو
تعداد صفحات: ۲۲۰
🆔 @Zharfa90
#پیشنهادی_برای_خواندن
7⃣ لذات فلسفه :
🔸 حتی در مطالب جدی هم می شود از کارهای هنری و ذوقی استفاده کرد. من یکی از مثالهای خوبی که در این زمینه در نظر دارم، کتاب «لذات فلسفه»ی ویل دورانت است که مرحوم دکتر زریاب آن را بسیار عالی ترجمه کرده است.
🔹در این کتاب «ویل دورانت» مطالب فلسفی غرب را با ذوقیترین بیانها مطرح کرده است. این کتاب مثل شعر میماند و انسان وقتی آن را مطالعه میکند، اصلا نمیفهمد این کتاب فلسفه است. هم نویسنده و هم مترجم، خیلی عالی و با ذوقی زیبا و هنری، یک کتاب فلسفی را مثل یک لقمه چرب و نرم و شیرین، در دهان خواننده میگذارند... .
👤 ویل دورانت
لینک در نمایشگاه مجازی کتاب
صفحات اول کتاب و فهرست
تعداد صفحات: ۶۰۰
🆔@Zharfa90
📣ارائه مجازی "مروری بر تاریخ تدوین و ارائه قانون بقای انرژی و تکانه"
• ارائه دهنده: سرکار خانم برجیان
دانشجو دکترای فیزیک دانشگاه یزد
• از دکارت تا لایب نیتس
•اثبات فلسفی
•تایید یا عدم تایید تجربی
• تناقضها و چالشها
•رهیافتی مساله از منظر فلسفه ابن سینا
•راه حل ابن سینا برای حل تناقضها
⏳پنج شنبه، ۳ خرداد ۱۴۰۳
🌱ساعت ۱۰:۰۰ صبح
پیوند شرکت مجازی:
https://vc.sharif.edu/ch/zharfa
🆔 @Zharfa90