مدل «کیهانشناسی دورهای همدیس» راجر پنروز- Conformal Cyclic Cosmology
🔸تبدیلات همدیس، زوایا را حفظ می کنند امّا اندازه ها را تغییر میدهند.
🔹پنروز استدلال میکند که اگر ذرّات عالم همگی بدون جرم باشند، آنگاه کیهان همدیسناورداست.
🔸در کیهان اوّلیه انرژی بسیار بالا بوده و ذرّات همگی نسبیتی (بدون جرم) بوده اند. در آینده بسیار دور نیز ، یعنی 10 به توان 100 سال دیگر، الکترونها، پروتونها و سیاهچالهها به تابش تبدیل میشوند و کیهان بدون جرم میشود. پس ابتدا و انتهای کیهان همدیسناوردا و معادل یکدیگر هستند
🔹به سبب همارزی همدیسی، از منظر فیزیکی ابتدای کیهان با آینده بسیار دور آن کاملاً معادل هم هستند. گویی کیهان، تاریخ بسیار طولانی خود را فراموش کرده و دوباره از ابتدا شروع میکند. این دوره های 10 به توان 100 ساله (که ایون نامیده می شوند)، از ازل تا ابد تکرار میشوند.
🔴کانال علم، الهیات و فلسفه
🆔@TheoCosmology
🆔 @Zharfa90
مدل_کیهان_شناسی_دوره_ای_همدیس_راجر_پنروز_به_زبان_ساده.pdf
476.9K
📒«مدل کیهان شناسی دورهای همدیس راجر پنروز به زبان ساده»
✅در این مدل، پنروز ادعا می کند که در آینده بسیار دور، کیهان از ذرات جرم دار خالی می شود، و در نتیجه از منظر همدیسی با ابتدای کیهان همارز است. در نتیجه کیهان در آینده، گذشته خود را فراموش و دورههایی طولانی را مدام تکرار خواهد کرد.
✅در این نوشتار، به مسئله آنتروپی بسیار پایین کیهان اوّلیه و فرضیۀ انحنای ویل نیز پرداخته شده است.
✍🏻 حامد منوچهری کوشا
🔴کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
🆔 @Zharfa90
فراخوان جذب خادم در
💠 «موکب علم و فناوری»
🔰 از تمامی اساتید، دانشجویان و علاقهمندان به فعالیتهای ترویج علم دعوت میکنیم تا برای خدمترسانی متفاوت به زائران مسیر پرشکوه اربعین حسینی، به موکب علم و فناوری بپیوندند.
🔸 از ۲۵ مرداد الی ۴ شهریور
🔹مسیر پیادهروی نجف تا کربلا
🌐 برای انجام ثبت نام اولیه و اعلام آمادگی جهت حضور در موکب از طریق این فرم اقدام فرمایید.
https://survey.porsline.ir/s/iPJWAse7
🔻 همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال اطلاعرسانی موکب مراجعه نمایید.
🆔 @SciTechMukeb
✅«برهان کیهانشناختی کلام (برهان حدوث جدید)»- The Kalam Cosmological Argument
👤ویلیام کریگ (متولّد 1949)، فیلسوف تحلیلی آمریکایی و الهیدان مسیحی، با الهام از متکلّمین اسلامی و با استفاده از دستاوردهای فیزیک و کیهانشناسی، برهانی را برای اثبات وجود خدا سامان داد که در فلسفه دین معاصر بسیار مورد توجّه و بحث قرار گرفته است.
🔵صورتبندی برهان:
1)هر آنچه که وجودش [از منظر زمانی] آغازی داشته باشد، برای آغاز وجودش علّتی هست.
2) عالم وجودش آغازی داشته است.
نتیجه: برای آغاز وجود عالم علّتی هست.
🔹استدلالهای کریگ برای مقدّمه اوّل:
الف) شهود عقلایی: این شهود متافیزیکی بدیهی است که چیزی نمیتواند از "هیچ" به وجود بیاید.
ب) تعلیق به محال: اگر اینطور نباشد، غیر قابل توضیح خواهد بود که چرا چیزهایی به صورت تصادفی و رندم مدام به وجود نمی آیند؟
ج) ارجاع به تجربه: هم تجربیات روزمره ما و هم پژوهشهای علمی ما مدام این موضوع را تأیید کرده اند و هیچ وقت رد نکرده اند. اصولاً اگر غیر از این بود علم توسعه نمی یافت.
🔹استدلالهای کریگ برای مقدّمه دوم:
🔸استدلالهای فلسفی:
الف) بی نهایت واقعی و بالفعل (Actual Infinity) نمیتواند وجود داشته باشد، و از آنجایی که سلسله رویدادها از ازل تا کنون، مصداقی از بینهایت واقعی و بالفعل است، نمیتواند وجود داشته باشد.
ب)بی نهایت واقعی و بالفعل نمیتواند از طریق اضافه شدن پی در پی حاصل شود، و از آنجایی که بینهایت واقعی و بالفعل مربوط به گذشته ازلی با اضافه شدن پی در پی حاصل میشود، گذشته ازلی نمیتواند وجود داشته باشد.
🔸استدلال بر مبنای فیزیک و کیهانشناسی:
شواهد تجربی متعدّدی که از مُدل مِهبانگ حمایت میکند، به همراه قضایای تکینگی اوّلیه و همچنین صورتهای کلاسیک و تعمیمیافته از قانون دوم ترمودینامیک، نشان میدهد که عالم آغازی داشته است.
📚یک منبع خوب برای مطالعه بیشتر:
فصل سوم از کتاب
The Blackwell Companion to Natural Theology (2009)
🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 «مسئله تنظیم ظریف کیهانی»
‼️ شواهد تجربی و محاسبات نظری نشان می دهند که قوانین و ثوابت فیزیکی و شرایط اولیه کیهان به نحو بسیار بسیار دقیق و ظریفی همان مقادیر بسیار نامحتملی را دارند که برای آنکه کیهان بتواند پذیرای حیات شود لازم است.
🔸 آیا این مسئله نیاز به تبیین و توضیح دارد؟
❓اگر آری، کدام یک تبیین بهتری است: شانس و تصادف، چند جهانی، یک نظریه بنیادی احتمالی و یا طراحی الهی؟
🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
📌«آیا مکانیک کوانتومی اصل علّیت را نقض میکند؟»
🔸در مکانیک کوانتومی استاندارد، قبل از اندازهگیری نمیتوان از مقدار کمّیتهایی چون مکان و تکانه برای جسم سخن گفت. برای مثال، فرض کنید میخواهیم اسپین (تکانه زاویهای ذاتی) الکترونی را در راستای مشخّصی اندازه بگیریم. نتیجه آن ممکن است 1/2+ یا 1/2- باشد. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، ذرّه پیش از اندازهگیری هیچ یک از این دو مقدار را ندارد. در واقع، تابع موج الکترون در حالت برهمنهی (Superposition) از حالتهای مربوط به 1/2+ و 1/2- قرار دارد. در لحظه اندازهگیری، تابع موج الکترون به صورت کاملاً تصادفی به یکی از این دو حالت رُمبش میکند و ما مقدار مربوط به آن را مشاهده میکنیم.
🔹اینکه گفته میشود «به صورت تصادفی»، بدین معنا نیست که اطّلاعات ما درباره الکترون قبل از اندازهگیری ناقص بوده است، بلکه بدین معناست که درست در لحظه اندازهگیری، الکترون یکی از این دو مقدار را به صورت تصادفی کسب میکند. در واقع اینکه اسپین الکترون در لحظه اندازهگیری 1/2+ شد و 1/2- نشد، هیچ علّت خاصی نداشته است و تصادف محض بوده است. بنابراین بعضاً گفته میشود که مکانیک کوانتومی اصل علّیت را زیر سؤال میبرد چون شامل رویدادهایی بدون علّت است.
برای ارزیابی دقیقتر این ادّعا باید با دو اصطلاح آشنا شویم:
🔺اصل موجبیت علّی (Causal Determinism): طبق این اصل، وضعیت جهان در هر لحظه، وضعیت آن را در لحظه بعد به طور کامل متعیّن و مشخّص میسازد. به عبارت دقیقتر، علّت شرط کافی برای تحقّق معلول است. یعنی اگر این رویداد خاص رخ دادهاست، امکان نداشته است که رخ ندهد، زیرا وجود علّت برای تحقّق آن کافی بوده است و آن را وجوب بخشیده است. طبق مکانیک کوانتومی استاندارد، در هنگام اندازهگیری این اصل نقض میشود. زیرا اگر خروجی اندازهگیری 1/2+ بوده است، بر حسب اتّفاق اینگونه بوده است و میتوانسته است 1/2- باشد. در واقع، چیزی در لحظه پیش از آن نبوده است که این نتیجه را برای اندازهگیری قطعی و متعیّن سازد.
🔺اصل عام علّیت (General Causal Principle): طبق این اصل، هر رویدادی در جهان دارای علّتی است. به عبارت دقیقتر، شرط لازم برای تحقّق هر رویداد وجود علّت آن است. دقّت کنید که در اینجا از شرط لازم سخن گفته شده است و نه شرط کافی. یعنی از وجود آن علّت خاص لزوماً نمیتوان وجود این معلول خاص را نتیجهگرفت، امّا برعکس آن ممکن است: از وجود معلول میتوان نتیجه گرفت که علّت آن وجود داشته است. در اینجا علّت به معلول وجوب نمیبخشد و آن را قطعی نمیسازد. در مکانیک کوانتومی این اصل عام همچنان برقرار است. زیرا اگر نتیجه اندازهگیری ما یک الکترون با اسپین 1/2+ (معلول) را نشان دهد، به طور قطع میتوانیم نتیجه بگیریم که در لحظه پیش از اندازهگیری، الکترونی وجود داشته است که تابع موج آن بر حالت اسپین 1/2+ عمود نبوده است(علّت). به عبارت دیگر، اگر علّت وجود نداشت، تحقّق معلول ناممکن بود.
🔵 خلاصه بحث و جمعبندی: در تفسیر استاندارد از مکانیک کوانتومی، اگرچه موجبیت علّی (لااقل در سطح جهان فیزیکی) زیر سؤال میرود امّا همچنان اصل عام علّیت برقرار است. لازم به ذکر است که آنچه در برخی براهین اثبات وجود خدا در فلسفه (مثل برهان کیهانشناختی کلام) نیاز است همین اصل عام علّیت است و نه موجبیت علّی. نکته دیگر اینکه، برخی تعابیر مهمّ دیگر مکانیک کوانتومی مثل مکانیک بوهمی و تفسیر چندجهانی، حتّی موجبیت علّی را نیز محترم میشمارند.
🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
مفهوم علیت در فلسفه ارسطویی-اسکولاستیکی، بهجای اینکه فرآیند را بهعنوان یک حالتِ مستقل و درحالتغییر درنظر بگیرد، هر فاز از حرکت یا تغییر را نیازمند یک عاملِ فعال و مستقیم میداند. این دیدگاه، که میتوان آن را تحت عنوان «علیتِ همراه» نامید، تأثیرات عمیقی بر درک ما از کیهان و پدیدههای آن دارد. در چارچوب کیهانشناسی ارسطویی-اسکولاستیکی، «#علیت_همراه» چند پیامد مهم را به دنبال دارد.
اولاً، برخلاف دیدگاههای مدرن که یک فرآیند را پس از شروع، قادر به ادامهی مستقل میدانند، این مفهوم تأکید میکند که حتی یک فرآیند ثابت نیز در هر لحظه نیازمند تولیدِ مجدد و تأثیر مداوم از یک علت است. بهعبارتی، تداوم یک حرکت یا تغییر، نه به دلیل اینرسی یا قوانین طبیعی، بلکه به دلیل حضور مداوم یک عامل فعال است که آن را حفظ میکند. ثانیاً، «علیتِ همراه» مفهوم «#کنش_از_راه_دور» را رد میکند. در این دیدگاه، هر تغییری نیازمند تماس مستقیم بین علت و معلول است و تأثیرگذاری یک عامل بر دیگری بدون وجود یک واسطه فیزیکی ممکن نیست. این مفهوم، در تضاد با برخی نظریههای مدرن فیزیک مانند گرانش نیوتنی است که کنش از راه دور را ممکن میداند.
این دو پیامد در کنار هم، این امکان را که علتِ متافیزیکی همهی حرکات در خارج از کیهان قرار داشته باشد، درحالیکه علت فیزیکی اولیهی پدیدههای حرکت در مرکز یا نزدیک آن باشد، کاملاً رد میکنند. بهعبارتی، اگر یک علتِ اولیه در خارج از کیهان وجود داشته باشد، نمیتواند مستقیماً بر حرکات و تغییرات درونِ کیهان تأثیر بگذارد، مگر آنکه یک سیستم از عوامل واسط وجود داشته باشد که این تأثیر را از بیرون به درون منتقل کنند. این سیستم انتقال حرکت و تغییر، که در قلب فیزیک "علیت همراه" قرار دارد، نشاندهندهی پیچیدگی و انسجامِ جهانِ ارسطویی-اسکولاستیکی است که در آن، هر تغییری نتیجهی مستقیم یک سلسله از علل و معلولات متصل بههم است.
ازآنجایی که خداوند در اندیشهی مسیحیت، جهانِ کیهانِ باستانی را تصاحب کرده بود، استفادهی «نظاممند» از قدرت لایزال خود را به شرایط موجود در این چارچوب فیزیکی محدود کرد. این محدودیت، که در نگاه اول ممکن است عجیب بهنظر برسد، درواقع با آموزههای مسیحیت همخوانی قابلتوجهی دارد. در الاهیات مسیحی، اعمال نجات الهی، مانند رستگاری انسانها، نیازمند ارتباط مستقیم و حضور خداوند در جهان مادی است. این ارتباط، که در قالب تجسد #مسیح به اوج خود میرسد، نشان میدهد که خداوند، علیرغم قدرتِ مطلق خویش، به قوانین جهان فیزیکی احترام میگذارد و برای تعامل با مخلوقات خود، از طریق واسطهها و ابزارهای مادی عمل میکند.
در این چارچوب، فیزیک ارسطویی-اسکولاستیکی، با تأکید بر علیتِ همراه و رد کنش از راه دور، بهخوبی با آموزههای مسیحیت سازگار است. این فیزیک، نه تنها مفهوم تجسد را تبیین میکند، بلکه نشان میدهد که چرا خداوند، برای انجام اعمال نجات الهی، ناگزیر از ورود به جهانِ مادی و پذیرش محدودیتهای آن است. به عبارت دیگر، فیزیک ارسطویی، با ارائه یک مدل کیهانشناختی منسجم و مبتنی بر علیت، به الهیات مسیحی امکان میدهد تا مفهوم تجسد را به شکلی #منطقی و قابلفهم تبیین کند.
ارسطوگرایی، با ارائه این چارچوب، به یکی از پرسشهای بنیادین مسیحیت، یعنی «چرا خدا انسان شد؟»، پاسخ میدهد. این پرسش، که توسط #آنسلم کانتربری مطرح شده بود، بهدنبال درک انگیزهی الهی برای تجسدِ مسیح است. ارسطوگرایی، با تأکید بر علیتِ همراه و محدودیتهای کنش الهی در جهان مادی، نشان میدهد که تجسد، نه یک عمل اختیاری یا تصادفی، بلکه یک ضرورت ناشی از ماهیت جهان و رابطه خداوند با مخلوقاتش است.
هانس بلومنبرگ
پیدایش جهان کپرنیکی
✅ حلقهی مطالعاتی تمنا
🌐 @TamanaCircle
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 نمایشی در وصف «هیچ»! آیا هیچ میتونه جهان رو به وجود بیاره؟
در فیزیک کوانتوم و فلسفه از هیچ زیاد صحبت میشه.
این هیچ دقیقا چیه؟
آیا اصلا وجود خارجی داره؟
در این ویدئو در قالب یک نمایش در مورد «هیچ» در سطوح مختلف صحبت میکنم.
بعد از دیدن این ویدیو، وقتی میشنویم که میگن آیا هیچ میتونه جهان رو به وجود بیاره، بهتر میتونیم در مورد مفهوم هیچ فکر کنیم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#QC26 #کوانتوم #هیچ #خلاءکوانتومی
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
🔵 «یکتایی کیهان و پیامدهای فلسفی آن»
🔺یکی از خاصترین ویژگیهای علم کیهانشناسی، مسئله یکتا بودن موضوع این علم (کیهان) است. این موجب برخی پیامدهایی مهم از منظر روششناختی و فلسفی میشود، برای مثال:
🔸تاریخی بودن علم کیهانشناسی: کیهانشناسی یک علم تاریخی است و نه یک علم آزمایشگاهی. بنابراین طراحی سناریو درباره یک سیر تاریخی، در آن نقش مهمی دارد. همچنین، معیار علمی مهم «تکرارپذیری» ارضا نمی شود.
🔹ابهام در تعریف قانون: در مسائلی چون کیهانشناسی کوانتومی و به طور کلّی توصیف شرایط عام کیهان، صحبت از قوانین فیزیکی چندان خوش تعریف نیست.
🔸ابهام در تبیین و مفهوم شرایط اوّلیه: تببین نهایی شرایط اوّلیه کیهان موضوع بسیار بغرنجی است و تمایز شرایط اوّلیه کیهان با قوانین فیزیک چندان روشن نیست.
🔹مشکلات مفهومی در تعریف آمار و احتمالات: وقتی تنها با یک نمونه از جهان سر و کار داریم، تعریف آمار و احتمالات برای آن دچار مشکلات مفهومی و نظری است.
🔸مسئله واریانس کیهانی: در برخی موضوعات در کیهان شناسی، تفکیک بین «سیگنال» و «نویز» در تفسیر دادهها با چالش جدّی مواجه است.
🔴 کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
مسئله_یکتایی_کیهان_و_برخی_پیامدهای_فلسفی_آن.pdf
299.3K
📗«مسئله یکتایی کیهان و برخی پیامدهای فلسفی آن»
🔹در این نوشتار، مسئله یکتایی کیهان و برخی از پیامدهای فلسفی و روششناختی آن شرح داده شده است. پیامدهایی چون تاریخی بودن علم کیهانشناسی، ابهام در مفهوم قانون، ابهام در تعریف شرایط اوّلیه، ابهام در تعریف آمار و احتمالات و مسئله واریانس کیهانی.
✍🏻حامد منوچهری کوشا
🔺تعداد صفحات: 5
🔴کانال علم، فلسفه و الهیات
🆔@TheoCosmology
28.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 تابع موج چیه؟ چرا میگن ماده هم موج هم ذره؟
توضیحاتی درباره دنیای عجیب کوانتوم به زبان ساده
یکی از سوالاتی که چند بار از من پرسیدن اینه که چرا الکترون داخل هسته سقوط نمیکنه؟ برای جواب به این سوال که توجیه کوانتومی داره توی این ویدئو در مورد مباحثی نظیر معادله شرودینگر و تابع موج و دوگانگی موج و ذره صحبت کردم و سعی کردم به زبان ساده یکسری از مفاهیم پایه کوانتوم رو توضیح بدم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #تابع_موج #الکترون #دوگانگی_موج_ذره #QC32
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
53.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 برندگان نوبل فیزیک ۲۰۲۲ چطوری اثبات کردن که انیشتین در مورد کوانتوم اشتباه میکرده؟
سال ۲۰۲۲ جایزه نوبل فیزیک به سه نفر اعطا شد که در مجموع یکی از چالشبرانگیزترین مسايل مکانیک کوانتوم رو حل کردند و اثبات کردند که جهان به صورت محلی یا لوکال، واقعی نیست. آزمایشات اونها در واقع نامساوی بل رو رد کرد، اشتباه بودن ایده انیشتین رو در مورد مکانیک کوانتوم اثبات کرد و حقیقتی جالب رو در مورد عالم کوانتوم و ذرات در هم تنیده تایید کرد. در این ویدئو سعی میکنم به زبان ساده ماجرای این کشف و حقیقت اونرو بیان کنم و توضیح بدم که چرا تیترهای رسانهها در مورد این کشف کمی گمراهکننده است.
همچنین توی این ویدئو در مورد تئوری نامساوی بل و روش دقیق آزمایشی که نشون داد انیشتین تا حدودی اشتباه میکرده، توضیحاتی میدم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #نامساوی_بل #متغیر_پنهان #انیشتین #QC38
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
39.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 آیا طبق کوانتوم جهان ما بر اساس تصادف و شانس کار میکنه؟ نظریههای رقیب مثل مکانیک بوهمی چی میگن؟
بر اساس باور عمومی، از نگاه مکانیک کوانتومی همه چی تصادفی و شانسیه و ماده قبل از مشاهده، واقعیت عینی نداره و ذرات در حالت دوگانه موج و ذره هستن. ولی این برداشت فقط حول یه تعبیر خاص از مکانیک کوانتومی به اسم تعبیر کوپنهاگی شکل گرفته در حالیکه نظریههای دیگهای هم وجود دارن که بر اساس همین آزمایشات کوانتوم شکل گرفتن اما کاملا در نقطه مقابل این دیدگاه رایج هستن که از اونها به عنوان تعابیر مختلف مکانیک کوانتومی یاد میشه. توی این ویدئو به یکی از این نظریات به اسم مکانیک بوهمی یا نظریه موج-خودران میپردازم.
اصلاحیه : دو تا اشتباه املایی توی ویدئو هست که اینجا اصلاح میکنم:
اثر شبح وار از راه دور( به جای اثر شبهوار)
Copenhagen interpretation (به جای Copenhagian interpretation)
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #مکانیک_بوهمی #تفسیر_کوپنهاگی #QC44
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
38.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 راه حل دانشمندان ایرانی برای حل مشکل صد ساله کوانتوم
یکی از بزرگترین مشکلات مکانیک کوانتوم علی رغم همه دستاوردها و تکنولوژیهایی که برای ما به همراه داشته این هست که هنوز کسی معنا و مفهوم پدیدههای کوانتومی رو نمیدونه. یعنی کسی نمیدونه که مثلا تابع موج در واقع چیه و موقع مشاهده یا اندازه گیری دقیقا چه اتفاقی میافته. افراد زیادی تلاش کردن که جواب این سوالات رو بدن و این تلاش منجر شده به ارائه تفاسیر مختلفی از مکانیک کوانتومی که هر کدوم ادعا میکنه ماهیت و مفهوم این پدیده های کوانتومی رو فهمیده.
توی ویدئویی مفصل به این تفاسیر پرداختم و توضیح دادم که بزرگترین مشکل در حال حاضر کوانتوم اینه که هیچ آزمایشی طرح نشده که بتونه نشون بده کدوم یک از این تفاسیر درست هستن.
حالا یک گروه از پژوهشگران ایرانی از دانشگاه شریف که در حوزه فیزیک بنیادی کار میکنن به سرپرستی دکتر علی آیت راهی رو پیشنهاد دادن که شاید بتونه این مشکل صد ساله رو حل کنه. توی این ویدئو میخوام به این موضوع بپردازم و یه گپی هم با دکتر آیت بزنم. #QC75
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
40.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 یک توضیح ساده و کامل درباره اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و تبدیلات فوریه- مشاهده این اصل با یک آزمایش ساده
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ یکی از مفاهیم اساسی و پایهای توی مکانیک کوانتومی به حساب میاد ولی در مورد این اصل کجفهمیهای زیادی وجود داره. مثلا همه تصور میکنند که این اصل فقط مربوط به دنیای کوانتومی ذرات میشه و یا اینکه مربوط به محدودیت ابزار و یا تاثیر ابزار اندازهگیری روی سوژه مورد اندازهگیری میشه. توی این ویدئو در مورد این کجفهمیها صحبت کردم و به زبان ساده توضیح دادم که اصل عدم قطعیت در حقیقت چی میگه و سعی کردم با کمی ورود به ریاضیات مربوط به این اصل و تبدیلات فوریه، در حد ریاضیات دبیرستان، کمی تخصصیتر هم بهش بپردازم.
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
#کوانتوم #اصل_عدم_قطعیت #تبدیلات_فوریه #QC50
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
به یاد «حکیم هزارهها» شیخ الرئیس ابوعلیسینا
🔰 *همایش معرفی رشتههای علوم پایه* (فیزیک، شیمی، زیست و ریاضی) *و فلسفه*
🌀 * _ویژه کنکوریها!_ *
⏰ *زمانبندی برنامه*
➖ `1`5:15 | شروع و مقدمه
🔭 15:30 | *فیزیک:* _امیرمحمد ذاکری_
🧪 16:00 | *شیمی:* _علیرضا بدیعی_
🧬 16:30 | *زیست:* _سیدحسین ثمره طاهری_
🧮 17:00 | *ریاضی:* _لیلا ابوسبا_
🪞 17:30 | *فلسفه:* _مریم جایروند_
❓ 18:00 | پرسش و پاسخ
‼️ *جمعه، ۱۶ شهریورماه*
🌐 همه ارائهها به صورت مجازی و در [اتاق مجازی ژرفا](http://vc.sharif.edu/zharfa) برقرار خواهند بود.
🆔 @Zharfa90
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 بررسی کامل تمامی تفاسیر مطرح مکانیک کوانتومی! دعوای فیزیکدانان بر سر مفهوم کوانتوم!
توی این کانال ویدئوهای زیادی در مورد کوانتوم ساختم و توی یکی از آخرین این ویدئوها که در مورد یکسری باورهای غلط در مورد کوانتوم بود مفصل توضیح دادم که این مباحثی که خیلی از جاها میشنوید به کوانتوم نسبت میدن بیشتر مربوط به تفاسیر کوانتوم میشه نه خود اصل این علم.
توی این ویدئو سعی میکنم صرفا یک اشاره کوتاه و گذرا به همه این تفاسیر داشته باشم و خیلی هم وارد جزئیات این تفاسیر نمیشم. در انتهای ویدئو هم یک موضوع مهم رو مطرح میکنم. #QC69
🧑🏻💻 تولید محتوا توسط مجله خلقت
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧬 کشف اسرار فیزیک کوانتومی: از توپهای بیلیارد تا ذرات موجی و برهمنهی!
این ویدئو شما را به دنیای معجزههای فیزیک کوانتومی راهنمایی میکند. از توپهایی که از دیوارهها عبور میکنند تا گربهای که هم زنده و هم مرده است، همه چیز در اینجا طبیعی است. به همراه دوستان خود به اشتراک بگذارید و جذابیت فیزیک کوانتومی را تجربه کنید! #QC61
💻 تولید محتوا توسط کانال فیزیک اندیشه
🌀 @QuantCamp | کمپین کوانتوم
◀️ نشریه انجمن علمی دانشجویی فلسفه فیزیک دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، از پژوهشگران محترم و علاقمندان به حوزه فلسفه فیزیک دعوت مینماید تا آثار علمی خود را جهت بررسی و چاپ در این نشریه ارسال نمایند.
این آثار میتواند شامل یادداشتهای علمی، داستانها و حکایتهای علمی، شرح آیات و روایات، اخبار، دستاوردها و سایر قالبهای خلاقانه مرتبط با فلسفه فیزیک باشد.
▫️خواهشمند است آثار خود را با رعایت موارد زیر به آیدی @sobh_313 ارسال فرمایید:
🔸موضوع آثار باید در حوزه فلسفه فیزیک باشد.
🔸حجم آثار حداکثر 700 کلمه باشد.
🔸منابع مورد استفاده در انتهای آثار ذکر شود.
🔸عنوان آثار باید مرتبط و گویای محتوا باشد.
🔸ترجیحا یادداشتها همراه با تیترهای مناسب، عکس یا نمودار مرتبط با موضوع ارسال شوند.
.
🔰 «فیزیک در سینما!» | قسمت اول
«نقض قانون اول [ترمودینامیک] در فیلمهای سینمایی را هرگز نباید بخشید. اما با این حال بسیار رایجاند.
در فیلم «هالک» (۲۰۰۳) دانشمندی که به نظر آدم بیعرضهای میآید، با دریافت مقدار نامعلوم مادهای، به موجود وحشی حجیمی، که دو برابر قد دارد، تبدیل میشود. هالک انرژی حاصل از کوشش و تلاش دیگران برای کشتن او را نیز جذب میکند و بزرگتر میشود.
بله صحیح. انرژی میتواند به ماده تبدیل شود؛ اما انجام چنین تبدیلی بیاندازه مشکل است و برای تولید یک مقدار بسیار کوچک جرم، مقدار عظیمی انرژی لازم است. انرژی حاصل از یک بمب هستهای تقریبا ۱۰۰ مگاتنی -بزرگترین بمبی که تا کنون ساخته شده است- با فرض اینکه بازده تبدیل، ۱۰۰٪ باشد، میتواند فقط ۱۰ پوند ماده (۴/۶ کیلوگرم) ایجاد کند. اما مقدار انرژیای که هالک جذب میکرد بسیار ناچیز بود. حتی اگر او میتوانست از این انرژی برای افزایش دادن جرم خود استفاده کند، نتیجه نمیتوانست چندان محسوس باشد.
تنها امکانی که واقعاً برای هالک وجود داشت یافتن منبع مادهای بود که بتواند به آسانی گسترش یابد و اين تنها گزینه، هواست. چگالی هوا بهزحمت حداقل هزار بار کمتر از چگالی هالک است و برای اینکه هالک بتواند با جذب جرم به اندازه کافی بزرگ شود باید به دور او گردبادی از هوا ایجاد شود.
البته، نیازی نیست بگویم که این موضوع این بار با علم شیمی منافات دارد؛ در واقع چندهزار پوند اتم اکسیژن و نیتروژن چگونه میتوانند به موادی از نوع هالک تبدیل شوند؟»
📚 فیزیک در سینما؛ فیزیک نابخردانه و توهینآمیز فیلم
👤 تام راجرز
#کتاب
#بریده_کتاب
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از گروه علمی طبیعیات موسسه نفحات
موسسه آموزشیپژوهشی نفحات برگزار مینماید:
سلسله جلسات فلسفه و فیزیک
💡در راستای امتداد مبانی فلسفه اسلامی در مسائل و چالش های بنیادین فیزیک نظری
📚 به محوریت و به ترتیب مباحث کتاب فلسفهی فیزیک تیم مادلین
🖋 با حضور اساتید، فارغالتحصیلان و دانشجویان فیزیک و فلسفه اسلامی
✅ حضور برای عموم آزاد است. در صورت تمایل به حضور در جلسات، فرم زیر را تکمیل نمایید:
https://digiform.ir/philosophy_physics
⏰ زمان: پنجشنبهها (یکهفتهدرمیان)
اولین جلسه ۵ اُم مهرماه خواهد بود.
🏫 مکان: قم، بلوار عطاران، کوچه عطاران۸، فرعی شهیدعزتیپور، پلاک ۱۰/۱، موسسه نفحات
@Philosophy_physics
@nafahat_eri
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت اول
علم از حقیقت سخن میگوید و از تعلق نامشروطش به حقیقت نیرو میگیرد. علم ممکن است کارآمد، قدرت آفرین، رفاهبخش یا حتی شیرین و امیدبخش باشد اما در مرتبهی نخست به هیچ یک از اینها متعهد نیست و ابایی ندارد که شیرین و امیدبخش یا تلخ و مایوسکننده باشد: تعهد علم بیان نامشروط حقیقت است.
با این وصف چه انتظاری میتوان از علم داشت؟ وقتی علم در ذات خود متعهد به قدرت یا رفاه یا امیدبخشی نیست، چگونه میتواند برای این امور سازماندهی شود؟ ما عادت داریم که به ما بگویند علم و حقیقت به خودی خود امیدآفرین و قدرتآفرین هستند در حالی که چنین سخنانی یکسره از سرنادانی و بیاطلاعی است. علم همانقدر که امیدآفرین است ناامید میکند و از مهمترین ویژگیهای علم ایجاد ناامیدی و ضعف است زیرا کسی که به حقیقت رو میکند باید آماده باشد بسیاری چیزها را از کف بدهد تا عهد خود با علم و حقیقت را به جا آورده باشد. تعداد صاحبنظران و عالمانی که تمام عمر خود را در فقر به سر بردهاند بیشمار است و تعداد آنها که جان خود را در راه حقیقت از دست داهاند هم بسیار. پس چگونه میتوان چشم امید بدان داشت؟ چگونه میتوان از آن حشمت سلیمانی طلبید؟ دست کم چه تضمینی هست که رفتن یک جامعه به سوی علم همان کاری را با او نکند که با بسیاری از اهل علم کرد؟ البته امروز جهان ما پر است از دانشگاهها و پژوهشگاههایی که قدرت و رفاه و ثروت میسازند و رشک هر سیاستگذار و حکمرانی را برمیانگیزند و آنهم آنقدر زیاد که حکمران و سیاستگذار دست و پای خود را در برابر این همه شکوه و قابلیت گم میکند و بی مهابا در پی امیدبخشی به ملت خود و در پی اصلاح امور مملکت خویش از خزانه و سازماندهی چیزی کم نمیگذارد.
اگرچه علم همواره و از دورترین گذشتهها استعداد خود را در رفاهآفرینی و نویدبخشی نشان داده و نمیتوان تاریخ تکنولوژی را منحصر به دوران ما شمرد اما در هیچ زمانی مسالهی پیوند قدرت و دانش تا این حد تنگاتنگ نبوده است. اکنون هر روز بیشتر و بیشتر نهادهای علمی به نهادهایی حکومتی بدل میشوند و دولت هم یک مشتری بزرگ و هم بزرگترین سازماندهیکنندهی نهادهای علمی است. البته که این سازماندهی همواره شکل مستقیم ندارد اما هیچگاه حکومتها تا این حد نهاد علم را برنامهریزی نکردهاند. برنامهریزی نهاد علم اختراعی تازه است و خوب است بدانیم تا چه حد دشوار و طاقت فرسا بوده زیرا همواره خود را در برابر این پارادوکس میدیده که علم را نمیتوان سازماندهی کرد زیرا حقیقت تنها تعهد علم است.
🔻 ادامه دارد...
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90
🔰 «پارادوکس حقیقت و قدرت» - قسمت دوم
هنری چِسبرو، پایه گذار مفهوم نوآوری باز و رییس مرکز نوآوری باز دانشگاه برکلی آمریکا، در کتاب «نوآوری باز» تاکید میکند که انتقال از دانشگاه آلمانی به الگوی آمریکایی دانش سازماندهی دانش برای قدرت را متحول کرده است. تحولی که آن را با کلماتی چون نوآوری، تجاریسازی، مدیریت دانش، تجارت ایده و امثال آن به یاد میآوریم. الگوی آمریکایی دانش اکنون جهانگیر شده است. چسبرو با تاکید توضیح میدهد که چگونه این الگویی «آمریکایی» است و نه «آلمانی» و نه «اروپایی». اما مگر الگوها میتوانند جغرافیا و تاریخ داشته باشند و مگر یک شیوهی خوب مدیریت کردن میراثی انسانی و عام نیست که همگان میتوانند از آن بهره ببرند؟
هر چقدر هم که باورش برای سیاستگذاران کشورهای در حال توسعه دشوار باشد، پارادوکس مدیریت دانش، یعنی مواجهه با هزینهای که دانش روی دست انسان میگذارد، آنقدر بغرنج هست که به عنصری هویتی برای کشورها و ملتها تبدیل میشود. کشوری که به تجاریسازی دانش دست مییازد و قدرت را در نهاد دانش اولویت میدهد، دربارهی امور بسیار مهمی تصمیم خود را یکسره کرده است. چنین کشوری اولویتهای خودِ علم یعنی مسایلی را که برای علم از جهت تعهدش به خود حقیقت در میان است و نه کاربردها و کارآمدیها، یا به تعویق میاندازد و یا در نهادهای علمی مجزا پیگیری میکند.
🔻 ادامه دارد...
➖ قسمت اول
👤 علیرضا شفاه، مدیر مسئول فصلنامه علم و سیاست بابل
🆔 @Zharfa90
هدایت شده از باشگاه تحول علم
🟩▫️کارگاه تفکر؛ تحول علم▫️🟩
🎓تاملی درباره تحولات فیزیک از یونان باستان تا امروز
📌مکان: استان فارس، شهر شیراز
⏰زمان: دوم، سوم و چهارم آبان ماه ۱۴۰۳ (چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه)
✅پیوند پیش ثبت نام:
https://digiform.ir/eos_club
❇️کسب اطلاعات بیشتر از طریق:
@Imadminofthis
⭕️ باشگاه تحول علم
🆔 @eos_club
May 11