eitaa logo
انجمن علمی ژرفا
344 دنبال‌کننده
143 عکس
44 ویدیو
20 فایل
ژرفا؛ انجمن علمی میان‌رشته‌ای فیزیک، ریاضی و فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف کانال رسمی اطلاع‌رسانی فعالیت‌های انجمن علمی ژرفا و اخبار علمی 🌐 Zharfa90.ir 📺 aparat.com/Zharfa 📸 instagram.com/Zharfa90 💬 @SalamZharfa کلاس مجازی: 🔗 vc.sharif.edu/zharfa
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 گزارش تصویری از گشت رصدی مجموعه تخت سلیمان 🆔@Zharfa90
🔹خواننده فرهیخته عزیز من! اگر وجود این مفهوم نيوتنی زمان مستقل از اشیاء برای شما ساده و طبیعی به نظر می‌رسد به این دلیل است که در مدرسه با آن برخورد کردید. چون تدریجاً روشی شد که ما همگی زمان را در نظر می‌گیریم. به کتب درسی سراسر جهان نفوذ کرده و در نهایت نحوه ادراک مشترک ما از زمان شده است. 🔸...درواقع اغلب فلاسفه برخوردی منفی با این نظر داشته‌اند. در پاتکی خشمگین که هنوز شهرت دارد لایبنیتس از تز سنتی دفاع کرد، تزی که طبق آن زمان صرفاً ترتیب وقایع است. گفت که چیزی به نام زمان خودمختار وجود ندارد روایتی هست که طبق آن لایبنیتس که گاهی هنوز در الفبای لاتین نامش را با حرف t می‌نویسند خودش این حرف را از نامش حذف کرد چون به عدم وجود زمان مطلق نیوتنی t معتقد بود. 🔹قبل از نیوتن زمان برای بشریت روشی برای شمردن نحوه تغییر چیزها بود. قبل از او کسی باور نداشت که زمان مستقل از اشیاء ممکن باشد. ...اما بین این دو غول ارسطو و نیوتن آیا واقعاً حق با نیوتن بود؟ ...این زمانی که این قدر به خوبی در معادلات او کارایی دارد ولی زمانی که ما حس می‌کنیم نیست [واقعاً چیست؟] 📚نظم زمان 👤 کارلو روولی 🆔 @Zharfa90
در ۱۹۲۱ هیلبرت برنامه ای برای اصل موضوعی نمودن قطعی ریاضیات پیشنهاد کرد. ۱۰ سال بعد کورت گودل ثابت کرد که ریاضیات کامل نیست‌. در سال ۱۹۳۶ آلن تورینگ جوان ثابت کرد که بعضی از مسائل با آلگوریتم ها حل نمی شوند https://www.quantamagazine.org/complexity-theorys-50-year-journey-to-the-limits-of-knowledge-20230817/ از کانال اقای احمد حکیم
انجمن علمی بین‌رشته‌ای ژرفا با همکاری شورای بررسی متون علوم انسانیِ پژوهشگاه علوم انسانی، برگزار می‌کند: 🫂 دو گفت‌وگو 📓📓 دو کتاب 👥 دو بزرگ دانشمند نیوتون و لایب‌نیتس 📆شنبه ۸ مهر 📔 کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی بهنام شیخ‌باقری (مترجم کتاب ) محمدابراهیم سیری (دانشجو دکتری فیزیک دانشگاه شریف) 📆 چهارشنبه ۱۲ مهر 📒 کتاب لایب‌نیتس و امر سیاسی عادل مشایخی ( نویسنده کتاب) علیرضا شفاه ( دبیر گروه مطالعات علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی) 🕰 ساعت ۱۶ 📍اتاق جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه شریف 📜شرکت برای عموم آزاد است 📎 برای ثبت نام و حضور در دانشگاه تکمیل این فرم ضروری است 🆔@Zharfa90
〽️ شاید نام لایب‌نیتسِ آلمانی و نیوتنِ انگلیسی تنها نام مشترک برای دانشجویان علوم دقیقه و علوم انسانی باشد. این دو متفکر قرن هفدهمی چنان تأثیر شگرفی داشتند که نمی‌توان از فیزیک و فلسفه‌ی معاصر سخنی به‌میان آورد اما توجهی به آنان نداشت. اندیشیدن به مکانیک، حسابِ بی‌نهایت کوچک‌ها، آزمایش سطل آب، اصل جهت کافی، نیرو و ضربه، اصل کنش از راه دور، نسبی‌/مطلق‌گرایی و... گسترده‌ای از موضوعاتی که ما را سهیم در میراث فکری آن دو اندیشمند می‌کند. اما آیا حل مسائلی در مکانیک، یا محاسبه‌ی معادلات دیفرانسیل و یا دست‌وپنجه نرم کردن با معضلات متافیزیکی جوهرگرایی سبب این نشده که تصویر شورآفرینِ پهلوانان علم از چشمان ما کنار رود و از آنان تنها نامی بی‌خاصیت باقی بماند؟ نامی بی‌خاصیت هرچند خاطره‌ای نوستالژی! 🔴 اما چه باید؟ نیوتن و لایب‌نیتس قبل، بعد و درضمن هر کاری در موقعیت انسان بودند. باید حذر کنیم که در ورطه‌ی این بی‌راهه که «آنان انسانِ عصر خویش بودند» نیوفتم، چراکه دیگر نه پدری (=ابوت) باقی خواهند ماند و نه پسری و نه حتی دست‌خط و نوشته‌ای. مکتوبات هر انسان، فرصتی‌ست تا او بتواند تجربه‌ی زیستن بر فراز جهان تجربه کند. و شاید از همین روست که نیوتن گفته است: «من برفراز شانه‌های غول‌ها ایستاده‌ام.» 🔶 ما در این سلسله نشست‌ها، از سر این دغدغه‌ دورهم جمع خواهیم شد تا به کمک بازخوانی آثار متفکران بزرگ بتوانیم دوباره نقطه‌ی شورانگیز دانش را شعله‌ور کنیم. در نخستین نشست، سهم ما بررسی دو کتاب «اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی» نیوتن با ترجمه‌ی آقای شیخ‌باقری و کتاب «لایب‌نیتس و امر سیاسی» تألیف آقای دکتر مشایخی. اما توضیح کوتاهی درباره‌ی «لایب‌نیتس و امر سیاسی»: در این کتاب سعی مولف بر این است تا حساب بی‌نهایت کوچک‌ها را نه‌تنها به عنوان یک ابزار محاسباتی بلکه به‌عنوان «منطقِ دیفرانسیل» مطرح کند.‌ بنا به ادعای نویسنده: «با توجه به نتایج اخلاقی-سیاسیِ این مفهوم و سایر مفاهیمی که با آن در پیوندند، می‌توانیم نظرات بدیعی را در حوزه‌ی سیاست و امر سیاسی از آثار لایب‌نیتس بیرون بکشیم.» 🆔@Zharfa90
نشست بررسی کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی - شیخ باقری، سیری، شفاه.mp3
42.21M
📚نشست نقد و بررسی کتاب اصول ریاضی فلسفه‌ی طبیعی ✨باحضور: - بهنام شیخ‌باقری - ابراهیم سیری - علیرضا شفاه 🆔 @Zharfa90 🌐 @TamanaCircle 🏛 @shorayemoton
انجمن علمی بین‌رشته‌ای ژرفا برگزار می‌کند: 🫂 دو گفت‌وگو 📓📓 دو کتاب 👥 دو بزرگ دانشمند نیوتن و لایب‌نیتس 📆 چهارشنبه ۱۲ مهر 📒 کتاب لایب‌نیتس و امر سیاسی عادل مشایخی ( نویسنده کتاب) علیرضا شفاه ( دبیر گروه مطالعات علم و فناوری پژوهشگاه علوم انسانی) 🕰 ساعت ۱۶ 📍اتاق جلسات معاونت فرهنگی دانشگاه شریف، واقع در ساختمان معاونت فرهنگی دانشگاه شریف 📜شرکت برای عموم آزاد است 📎 جلسه به صورت مجازی در اتاق مجازی ژرفا برگزار می‌گردد. 💬 برای ثبت نام در جلسه دوم برنامه ، این فرم را تکمیل کنید. (دوستانی که در جلسه قبل ثبت نام کردند، نیازی به ثبت نام مجدد ندارند) 🔻فرصت ثبت نام و تکمیل فرم ، تا ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه است. 🆔@Zharfa90
✒️ شنبه‌ی نیوتن سپری شده و هنوز چهارشنبه‌ی لایب‌نیتس فرانرسیده است. اینک که این متن را می‌خوانید میانه‌ی نیوتن و لایب‌نیتس هستیم، مثل همان روزگاری که در دبیرستان هنگام نخستین مواجه‌یمان با حسابِ دیفرانسیل، لایب‌نیتس و نیوتن را توأمان به‌عنوان مبدعان این علم معرفی می‌کردند. همان چند خط توضیح که صرفا برای خالی نبودن عریضه گفته می‌شد تا بدانیم این اسم عجیب و غریب منشائی انسانی دارد، اما همین بهانه کافی بود تا دانش‌آموزِ کنجکاو را به‌فکر وادارد کند که چه رازی در این ابداع مشترک وجود دارد؟ 🖋 کمی جلوتر معلوم می‌شود که مکانیکِ نیوتنی با فرض فضاوزمان مطلقش سر سازگاری با دینامیکِ لایب‌نیتسی ندارد. این منازعه‌ای است که هر کسی که مکاتبات میان لایب‌نیتس و کلارک را خوانده باشند، از آن با خبر است. گویی شدت این منازعه‌ای چنان بوده است که در تاریخ فلسفه‌ نوشته‌اند که نیوتنْ تجربه‌گرا و لایب‌نیتس از دسته‌ی عقل‌گرایان بوده است. آخر مگر ابداع حساب دیفرانسیل کافی نبود تا یک نام مشترک به هردوی آنان بدهیم؟ ✏️ آشکارا عقلانی‌ست که این پرسش، از ما می‌خواهد تا دوباره حسابِ دیفرانسیل را بیازماییم. طوری که از این پس، بتوانیم نام ناپیدای نیوتن و لایب‌نیتس را پس از اصطلاح «حسابِ دیفرانسیل» ببینیم - آنچنان که معادله‌ی لاپلاس چنین است. اساسِ برنامه‌ی روز چهارشنبه را از سر پیگیری همین پرسش بنیان نهادیم. عادل مشایخی به‌همراه علی‌رضا شفاه هر دو بر این باورند که دیفرانسیل، گفتاری برای کلِ زندگی است. حال اگر شما نیز گرفتار این پرسش هستید، پیشنهاد می‌کنیم در این برنامه شرکت کنید. 🆔 @Zharfa90
نشست بررسی کتاب لایب‌نیتس و امر سیاسی - مشایخی؛ شفاه.mp3
55.27M
📚نشست نقد و بررسی کتاب لایب‌نیتس و امر سیاسی ✨باحضور: - عادل مشایخی - علیرضا شفاه 🆔 @Zharfa90 🌐 @TamanaCircle 🏛 @shorayemoton
جهت ورود مجازی لطفا از آدرس زیر استفاه نمایید https://b2n.ir/marefatshenasi @hekmateislami
تذکر هایزنبرگ نسبت به تلقی اشتباه از معادله هم ارزی جرم و انرژی و اینکه در حقیقت تبدیل جرم به انرژی اتفاق نمی‌افتد. اکثر فیزیکدانان بزرگ و کوچک قائلند که انرژی به جرم یا برعکس تبدیل میشه، ولی حداقل تو این موارد چنین نیست! ‏Heisenberg, Physics and Philosophy: The Revolution in Modern Science, 118-19.
🇵🇸 غزه در خون خویش ‌غلتان است دادگاه بزرگ وجدان است دل من بود زیر بمباران... سوخت جانم، چه جای کتمان است؟ هرطرف نعش طفلی افتاده دل من مثل کودکستان است آی دنیا نگاه کن! دل من مثل این خانه‌هاست ویران است مثل آن مادرِ پسرمرده زلف لالایی اش پریشان است دل من بس‌که خون از او رفته ست زرد مانند برگ‌ریزان است نیست باریکه ای غریب...ببین غزه دیگر برای من جان است ▪️ پرچمی زنده، باد را لرزاند شک ندارم زمان طوفان است دل من، رنگ انتقام بزرگ رنگ خونخواهی شهیدان است دست و پا می زنند حرمله ها عمر این ظلم رو به پایان است هان! حقوق بشر چه شد؟! غزه دادگاه بزرگ وجدان است میلاد عرفان پور صبحگاه تلخ ۲۶ مهرماه۱۴۰۲ 🆔@erfqnpoor 🆔@Zharfa90
📃مقاله ی دکتر حامد منوچهری کوشا با عنوان «نگاهی انتقادی به استدلال‌های هاوکینگ بر مبنای مدل بی مرز علیه خداباوری» منتشر شد. 🔗 لینک مقاله https://prrj.isu.ac.ir/article_76777.html
👤 استیون هاوکینگ : « در صورتی که عالم آغازی داشته باشد، ما می¬توانیم فرض کنیم که خالقی داشته‌است. امّا اگر عالم واقعاً به طور کامل خودبسنده باشد، به صورتی که هیچ مرز و لبه ای نداشته باشد، آن هیچ آغاز یا پایانی نخواهد داشت: آن صرفاً هست. آنگاه، چه جایی برای یک خالق باقی می ماند؟»(تاریخچۀ زمان) 🔸هارتل و هاوکینگ در سال 1983 پیشنهاد «بی مرز»(No-Boundary Proposal) را دربارۀ شرایط اوّلیۀ کیهان ارائه دادند. در این مدل، با استفاده از صورتبندی انتگرال-مسیر فاینمن برای کلّ کیهان، وبا استفاده از زمان موهومی، یک حالت اقلیدسی (و نه لورنتزی) برای حالت اولیه کیهان در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که در ابتدای عالم، بُعد زمان هم رفتاری مانند ابعاد مکانی داشته است. در نتیجۀ آن، تکینگی ابتدای عالم حذف می شود. 🔹از منظر هاوکینگ، این مدل نشان می‌دهد که چگونه یک جهان با عمر محدود، بدون آنکه از منظر وجودبخشی یا تعیین شرایط اوّلیه به خدا نیاز داشته باشد، به وجود می‌آید. 🔻در این مقاله پس از مرور صورت‌بندی ریاضی این مدل، به طور مفصّل و به طرزی موشکافانه و دقیق به نقد این ادّعای هاوکینگ پرداخته شده است. 🆔@Zharfa90
🗳 اعضای جدید شورای مرکزی انجمن علمی میان‌رشته‌ای ژرفا در رای‌گیری مجمع عمومی این انجمن، به شرح ذیل، برای مدت یک سال انتخاب گردیدند. اعضای انتخاب شده: مرتضی شاکر آرانی [کارشناسی فیزیک] علی شیرانی [کارشناسی فیزیک] امید ادیب نیا [کارشناسی فیزیک] متین یوسفی [کارشناسی علوم کامپیوتر] زهرا جعفری [کارشناسی فیزیک] امیررضا محمودزاده [کارشناسی فیزیک] محمد فاطمی [کارشناسی فیزیک] 🗄 همچنین در نخستین جلسه‌ی این شورا مورخ ۸ آبان ماه ۱۴۰۲، آقای امید ادیب نیا را به‌عنوان دبیر جدید انجمن علمی ژرفا انتخاب گردیدند و فعالیت شورای جدید رسماً آغاز گردید. 💐 بدین‌وسیله از زحمات شورای مرکزی گذشته قدردانی نموده و برای شورای جدید آرزوی موفقیت روزافزون را از خداوند خواستاریم و از همراهی شما دوستان گرامی متشکریم. 🆔 @Zharfa90
💡نشست چهارم 📜چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی ✏️با ارائه‌ی جناب آقای محمد امین صادقیان (کارشناسی ارشد فیزیک انرژی های بالا دانشگاه صنعتی شریف) 📌با موضوع : آزمایش های بنیادی فیزیک جدید و تحول در فهم از طبیعت 🗓پنجشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۴ تا ۱۷ (با توجه به محدود بودن زمان جلسه لطفا رأس ساعت تشریف بیاورید) 📍قم، خیابان شهید عطاران، کوچه ۸، موسسه نفحات @Zharfa90
انجمن علمی ژرفا
💡نشست چهارم 📜چالش‌های فیزیک با فلسفه اسلامی ✏️با ارائه‌ی جناب آقای محمد امین صادقیان (کارشناسی ارشد
✏️ چکیده: آزمایش های بنیادی فیزیک جدید و تحول در فهم از طبیعت تا قبل از قرن 20 با وجود فیزیک کلاسیک و شاخه های آن, بشر به یک اطمینان نسبی رسیده بود که تمام مشاهدات و پدیده های اطراف خود را میتواند با این نظریه ها تبیین و پیش بینی کند. اما دیری نپایید که با افزایش کیفیت و کمیت ابزارهای آزمایشگاهی, پدیده هایی مشاهده شد که فیزیکدانان را در بهت و حیرت فرو برد و منجر به تولد فیزیک مدرن شد. فیزیک مدرن یا جدید بشکل معمول, به دانشی گفته می شود که طی آزمایش هایی اساسی و بنیادی در قرن 19 و 20 منجر به تحول در فهم و ادراک ما از رفتار طبیعت شده و تولد علوم نوین را رقم زده است. به طور معمول فیزیک مدرن به دو دسته کلی مکانیک کوانتوم و نسبیت (خاص و عام) دسته بندی می شود. در این اراِئه قصد داریم بشکل خاص و دقیق به تبیین و توضیح آزمایش های تجربی بپردازیم. ضمنا به تشریح مشکلاتی که دانشمندان را ناگزیر به طرح نظریه ای که الان به نام مکانیک کوانتومی می شناسیم، رهنمون ساخت، خواهیم پرداخت. سعی داریم ابتدا قبل از پرداختن به تفاسیر و مساله های فلسفی, به فهم و ادراک درستی از اینکه بشکل مستقیم در جهان خارج چه مشاهده ای منجر به چنین تحولاتی شد بپردازیم, تا حتی الامکان به تصور درستی از صورت مساله و بحرانی که بشر قرن 19 و 20 با آن رو به رو است، برسیم. بعد از وصول به تصور درست و نزدیکی از مشاهدات جهان خارج, اجمالا به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت: آیا ناگزیر از دادن نظریه ای شبیه مکانیک کوانتومی هستیم یا خیر؟ آزمایش های اساسی و مهمی که قصد توضیح و توصیف آنها را در حد وقت و حوصله جمع خواهیم داشت به قرار زیر است: 1-آزمایش دو شکاف 2-تابش جسم سیاه 3-آزمایش اشترن گرلاخ 4-پدیده فوتوالکتریک تقریبا تمام مشکلات اساسی و بحرانها و مساله های فلسفی مکانیک کوانتومی یا همان رفتار طبیعت در ریز مقیاس با دقت و تامل در ظرایف و لطایف این آزمایش ها قابل فهم و بررسی خواهد بود. @Zharfa90
📘 کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» 💠 کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» نوشته‌ی تیم مادلین فیلسوف علم آمریکایی است که به‌ تازگی با ترجمه رعنا سلیمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. 🔸 نظریه مکانیک کوانتوم، دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها را در میان نظریه‌های علمی ارائه داده اما هرگز توافقی در مورد توصیف آن از واقعیت فیزیکی وجود نداشته است. نویسنده کتاب پیش‌رو استدلال می‌کند خود اصطلاح «نظریه کوانتومی» یک نام‌گذاری غلط است. چون یک نظریه فیزیکی بنیادی باید شامل هستی‌شناسی فیزیکی باشد. 🔹تیم مادلین در کتاب «فلسفه فیزیک؛ نظریه کوانتوم» سه نظریه مناسب را در حالت غیرنسبیتی با شرحی از هستی‌شناسی و دینامیکشان بررسی می‌کند: نظریه‌های رمبش تابع موج گیراردی، ریمینی و وبر، نظریه موج راهبر دوبروی و بوهم، و نظریه چالش‌برانگیز چندجهانی هیو اورت. 🔸کتاب پیش‌رو درباره موضوعاتی چون نامساوی بل، کنش از دور و ناموضعیت کوانتومی، قضیه بل، قضیه PBR، مباحث دو شکاف، مباحث هستی‌شناختی و هستارهای موضعی، حالت کوانتومی جهانی، مساله اندازه‌گیری، گربه شرودینگر، آزمایش GHZ، دنباله‌های گوسی و ... بحث می‌کند. 📝 معرفی کتاب: B2n.ir/z31594 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻 آدرس تارنمای ما : 🌐 https://philoscience.ir 📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید: 🆔 @philoscience
انجمن علمی ژرفا مدتی پیش، تمام کتاب فوق را خلاصه و در دسترس عموم قرار داده است. برای مطالعه به این لینک مراجعه فرمایید. @Zharfa90
🔰انجمن علمی بین‌رشته‌ای ژرفا با همکاری گروه مطالعاتی فیزیک بنیادی بیان برگزار می‌کند: 🔘 موضوع: آشنایی چارچوب‌های مرجع کوانتومی 🔻خلاصه‌ای از آشنایی با این موضوع را می‌توانید در تصویر بخوانید. 👤ارائه دهنده: محمد جواد کاظمی(دانش آموخته دکتری فیزیک ذرات بنیادی دانشگاه شهید بهشتی و مدرس دانشگاه قم) 📆 چهارشنبه ۱۷ آبان ماه 🕰 ساعت ۱۸:۰۰ 🔺اگر قصد شرکت در برنامه را دارید، لطفا فرم ثبت نام را پر کنید. https://qrf-zharfa-seminar.formaloo.com/gnq9b ❗️لینک جلسه به افرادی که ثبت نام کرده باشند ارسال می‌شود. 🆔@Zharfa90
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... : https://eitaa.com/ho110110
🔰 توضیحی بیشتر در مورد موضوع جلسه 🔻قسمت اول 🔸در فیزیک، هر مشاهدهای نسبت به یک چارچوب مرجع انجام میشود. درواقع بنظر میرسد که حالت دینامیکی یک سیستم فیزیکی معنای مطلقی ندارد، بلکه نسبت به یک چارچوب مرجع تعریف و اندازه‌گیری می‌شود. از دیدگاه فیزیکی، یک چارچوب مرجع، انتزاعی از یک سیستم فیزیکیِ ایده‌آل است. برای مثال در فیزیک کلاسیک، یک جسم صلب ایده‌آل می‌تواند به عنوان یک چارچوب مرجع برای تعریف فواصل فضایی نسبی و جهت گیری اشیاء دیگر در نظر گرفته‌شود. نتایج حاصل از اندازه‌گیری در چارچوبه‌ای مرجع مختلف با تبدیلات مختصات مناسب به هم مربوط می‌شوند. 🔹این تبدیلات شامل چرخش‌های فضایی، انتقال در فضا و زمان، و حرکت نسبی چارچوب‌ها است. اصل نسبیت تاکید می کند که اگرچه توصیف حالت فیزیکی یک سیستم در چارچوب‌های مرجع مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما قوانین فیزیک در تمام چارچوب‌های لخت یکسان هستند. به عبارت صریح‌تر، در فیزیک غیر نسبیتی، قوانین دینامیکی تحت تبدیلات گالیله و در فیزیک نسبیتی، تحت تبدیلات لورنتس ناوردا درنظر گرفته می‌شوند. اما باید توجه داشت که چارچوب‌های مرجعی که توسط تبدیلات معمول گالیله یا لورنتس توصیف می‌شوند، موجوداتی کلاسیک غیر کوانتومی هستند. این را می‌توان به سادگی از این نکته دریافت که مکان و سرعت نسبی مبدا این چارچوب‌ها به طور همزمان در این تبدیلات ظاهر شده‌اند، چیزی که بنابر فهم استاندارد از روابط عدم قطعیت، در سطح کوانتومی ممنوع است. با این حال، از آنجاکه در هر موقعیت آزمایشگاهی واقعی، چارچوب مرجع از طریق یک سیستم فیزیکی محقق می‌شود، لذا انتظار می‌رود که مانند هر سیستم فیزیکی، چارچوب‌های مرجع نیز در نهایت طبق قوانین مکانیک کوانتومی رفتار کنند. 🔸آیا می‌توان یک سیستم کوانتومی را به عنوان یک چارچوب مرجع در نظر گرفت؟ و اگر چنین است، چنین چارچوبی چه توصیفی از جهان ارائه می‌دهد؟ 🆔@Zharfa90
🔺قسمت دوم 🔹این پرسش به چند دلیل چالش برانگیز است. به‌طور خاص باید این امکان را درنظر گرفت که یک چارچوب مرجع کوانتومی می‌تواند نسبت به یک چارچوب مرجع دیگر در یک حالت برهم نهی باشد، مثال در برهم‌نهی ای از چند سرعت!. یا چارچوب "سکون یک الکترون" ممکن است نسبت به یک آزمایشگاه بزرگ مقیاس، در یک حالت برهم‌نهی از چند مکان یا چند سرعت باشد، و در چنین چارچوب مرجع کوانتومی‌ای به عنوان مثال می‌توان پرسید که زمان به چه میزان کند می‌شود؟ یا ذره ای دیگر در چه حالتی قرار دارد؟ از این رو، رابطه بین دو چارچوب مرجع بیشتر از یک تبدیل مختصات ساده بین چارچوب های مرجع کلاسیک است و اساساً به یک رابطه کوانتومی تبدیل می‌شود. بنابراین به‌نظر می‌رسد که تبدیل‌های استاندارد چارچوب‌های مرجع کلاسیک را می‌بایست به عنوان تقریبی برای مجموعه‌ای بنیادی‌تر از تبدیل‌ها درنظر گرفت. 🔸فرمول‌بندی دقیق تبدیلات بین چارچوبهای مرجع کوانتومی، مسأله‌ای چالش برانگیز به قدمت بیش از نیم قرن است: برخی از اولین تالش ها برای فرمول‌بندی این مفهوم توسط آهارنوف و همکارانش انجام گرفته است با این حال، در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار مهمی در این زمینه رخ داده است ( که نوید بخش جهت‌های هیجان انگیز جدیدی برای پژوهش در فیزیک بنیادی است.) به عنوان مثال، تبدیلات بین چارچو‌ب‌های مرجع کوانتومی، می‌تواند به تعمیم مفهوم هم‌وردایی نسبیتی قوانین فیزیک اصل نسبیت و همچنین به گسترش اصل هم ارزی منجر شود .چنین تعمیم‌هایی علی الصول ممکن است به مسیر جدیدی برای یافتن یک نظریه کوانتومی سازگار برای گرانش منجر شود. به‌علاوه مفهوم چارچوب مرجع کوانتومی ارتباط بسیار نزدیکی با مفهوم "مشاهده گر" در نظریه کوانتومی دارد و لذا مطالعه آن ممکن است در حل "مساله اندازه گیری" نیز موثر باشد. 🆔@Zharfa90