🔆 چهار مهارت طلایی در رابطه با متربی نوجوان:
1️⃣ استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن):
یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم.
2️⃣ ایفای نقش راهنمایی، بجای دستوری:
در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود.
3️⃣ آموزش:
مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع میباشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطرابهای نوجوانی آموزشهای لازم در مورد بلوغ، دوستیابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامهریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود.
4️⃣ اعتماد سازی:
باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه میکند.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۷
↩️ شامل آیات ۱۴۳ تا ۱۴۶ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِِ»؛
هنگامی که فتنهها، همچون پارههای شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید.
📚(اصول کافی، ج۲، ص۴۵۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 نقطه شروع تربیت
نیاز سنجی تربیتی
🔻 تعيين حدود و استعدادهاي رشد تربيتي افراد به منظور برنامهريزي جهت تربيت آنها ضروري بوده و با انجام استعدادسنجي، نقطه شروع تربيت فرد مشخص ميگردد.
همانطور كه وقتي باغبان قصد دارد نهالي را پرورش دهد، لازم است ابتدا شرايط و ويژگيهاي خاص آن نهال را بداند و بر اساس آن پرورش نهال را آغاز كند؛ در امر تربيت نيز لازم است حدود و توان افراد سنجيده شده و بر اساس توان و استعداد فرد، رشد تربيتي وي توسط سرگروه صورت پذيرد.
در انجام نيازسنجي بايد نيازهاي واقعي فرد شناسايي شده و تنها به نظرسنجي اكتفا نشود.
مثلا يك بيمار به غذايي علاقه دارد كه براي وي ضرر دارد؛ اما پزشك دارويي براي وي تجويز ميكند كه به ذائقه فرد سازگاري ندارد.
البته هميشه نتيجه نيازسنجي با نظرسنجي متفاوت نبوده و در مواردي نيز با هم مشترك خواهند بود.
#نیاز_سنجی_تربیتی
#تربیت
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
10.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شهید شاطری الگوی مدیریت جهادی
🔹مدیر دلسوزی که خستگی نمیشناخت! باید #شهید_شاطری را به رخ مسئولین کشید!
🔹چقدر امروز ما به این روحیه نیاز داریم!
🔹مردم لبنان: ما امام خمینی(ره) را از شاطری شناختیم.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۸
↩️ شامل آیات ۱۴۷ تا ۱۵۱ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«القرآنُ مَأدُبَةُ اللّه ، فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ ما استَطَعتُم»؛
قرآن سفره ضيافت خداست. پس تا مى توانيد از ضيافت او فراگيريد.
📚[بحار الأنوار: 92/19/ 18 ؛ كنز العمّال : 2356.]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨اخلاق تشڪیلاتے (7)
🔻فصل دوم: اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی
🔷 جذب نیرو:
🔹تقوا:
از جمله مسائل اخلاقی که باید در رفتارمان مشهود باشد، تقواست؛ زیرا #تقوا عامل اجتناب انسان از محرمات الهی است.
امام جعفر صادق علیهالسلام فرمودند: هرکه بداند خدای عزوجل او را میبیند و هر چه میگوید و انجام میدهد را، میشنود و از آن آگاه است و همین دانش او را از کارهای زشت باز دارد، کسی است که از مقام پروردگارش ترسیده و خود را از هوس باز داشته است.
🔹حلم و شرح صدر:
بردباری در برابر سخنان ناآگاهانه و رفتار نامناسب دیگران را میتوان #حلم نامید.
از نظر حضرت علی (علیهالسلام): شجاعترین مردم کسی است که با بردباری بر جهل پیروز شود.
فایدۀ حلم، دوستی و محبوبیت است.
🔹گذشت:
مهربانی با مردم و برخورد پسندیده با آنها از دستورات اسلام است. با زیردستان خود باید با عفو و رحمت رفتار کنیم؛ چراکه #عفو و #گذشت عامل مهمی در #جذب افراد است.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مربی باید بداند...
مربی باید این نکات را درباره متربی بداند:
🔵 يک #متربی خجول، لجوج و گوشهگير كه در خانهاى خشن و محدود كننده و سختگير و سرزنشكننده پرورش يابد، ممكن است با رويارويى با یک #مربی و سرگروه فهميده و محيط گرم حلقه به صورتى سرزنده و خوشحال و خلاق در آيد. بنابراين، تغيير محيط، در وضعيت روحى و روانى متربی تأثير مهمى دارد؛ برعكس، تجارب نامطلوب محيط مدرسه و يا كوچه و خيابان و همسايگان نيز ممكن است این آثار مثبت را تضعيف نمايد.
🔵 برخورد با موقعيتهاى تازه، بهخصوص در روابط اجتماعى، در صورت جذاب و مثبت بودن، به تجديد سازمان شخصيت متربی مىانجامد.
🔵 كودكانی كه با محروميتها و ناكامیهاى زندگى، همچون محروميتهاى خانوادگى و ناملايمات و سختگيرىهاى محيط آموزشى و محدوديتهاى فضاى بازى و عدم وجود وسايل و امكانات تفريحى و سرگرمى و... روبهرو مىشوند، در اكثر اوقات، واكنشهاى پرخاشگرانه و انزواطلبانهاى از خود، نشان خواهند داد پس لازم است مربی و سرگروه از این احوالات متربی باخبر باشد.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#اخلاق_تدریس (2)
🚨 موضوع: حلم و شکیبایی
معلمی که در مسیر هدایتگری متربی قدم برداشته باید بداند که این وظیفهاش بسیار سخت و طاقتفرساست. همانگونه که خداوند به رسولش فرمان داده:
✅ (فَاستَقِم کَما اُمرتَ)
«همانگونه که فرمان داده شدهای استقامت نما»
معلمی که در برابر اذای متعلم که غالباً از سر جهالت و بازیگوشی بوده #صبر میکند و در عوض به او نیکی مینماید و با بردباری او را شرمنده میسازد، با #اخلاق نیکوی خود او را بنده و مجذوب خویش میگرداند، بدون شک موفق و پیروز خواهد بود.
حضرت علی علیهالسلام در حدیثی فرموده است:
✅ (لا حِلمَ کالتَّغافلِ)
«هیچ شکیابیای مانند خود را به غفلت زدن نیست»(البته به معنای مثبت خود را به غفلت زدن) [غرر الحکم و درر الحکم، ص 245]
معلمی که با حسن درایت و تدبیر خویش و به منظور تربیت متربی بسیاری از خطاها او را نادیده گرفته و در صدد توبیخ متربی نمیآید، قطعاً در انجام رسالت خویش مؤفقتر است و نیز با #حلم خودبه درجات بالاتری خواهد رسید.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۹
↩️ شامل آیات ۱۵۲ تا ۱۵۷ سوره مبارکه #انعام
🔻امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«ما جالَسَ هذَاالقُرآنَ اَحَدٌ الّا قامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ اَو نُقصانِ؛ زِیادَةٍ فی هُدًی اَو نُفصانِ مِن عَمًی»؛
هیچ کس با این قرآن همنشین نشد، مگر آنکه چون از نزد آن برخاست با فزونی و کاستی همراه بود، فزونی در هدایت و کاستی از کوردلی.
📚(نهج البلاغه، خطبه ۱۷۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
#ویژگی_های_روانی_متربی
🚨 ویژگیهای روانی - شناختی متربیان ۷ تا ۱۲ ساله
🔹🔹🔷 بخش اول 🔷🔹🔹
🔸کودک با ورود به مرحله عینی، خودمداریاش کاهش مییابد و نیازها و علایق دیگران را در نظر میگیرد.
🔹کودک در توصیف خود برای دیگران، خصوصیات جسمانی خود را که عینی و قابل مشاهده است، مانند رنگ مو، بلندی یا فعالیت مورد علاقه را ذکر میکند. در اواسط این دوره توصیف بهتدریج انتزاعیتر میشود و به مفاهیم روانی و انگیزشی تبدیل میشود.
🔸کودک در این دوران متوجه میشود که میتواند افکارش را کنترل کند. و دیگران را تحتتأثیر افکار خود قرار دهد.
🔹کودک به دلیل داشتن احساسات و افکار مختص به خود، احساس میکند از دیگران فاصله دارد.
🔸کودک به توانمندیهای خود توجه میکند و خود را با دیگران مقایسه میکند.
2️⃣
✅ برای آنکه بتوانیم به بهترین صورت ممکن به امر آموزش و تربیت دانشآموزان (متربی) رسیدگی کنیم میبایست در درجه اول خصوصیات روانی، اجتماعی، جسمانی و... دانشآموزان را در هر سن بشناسیم.
کودکان بهعنوان اولین رده سنی آموزش دارای خصوصیات روانی و شناختی متفاوتی هستند که دانستن آنان برای مربیان و معلمان در حوزههای مختلف ضروری است.
🔸🔸🔶 بخش دوم 🔶🔸🔸
🔹 قادر به ردیف کردن دو ردیف هم طول است، بر اساس یک یا چند خصوصیت، پدیدهها را ردیف میکند.
🔹 بر اساس یک یا چند خصوصیت، نسبت پدیدهها را میشناسد (بزرگ، کوچک، زشت زیبا)
🔸کودک میتواند بهطور نظامدار بیاندیشد اما این تفکر تنها در ارتباط با اشیاء و اعمال ملموس است.
🔹 کودک میتواند بهطور همزمان در مورد کل و جزء استدلال کند و میتواند درک کند بین دستهها روابط منطقی حاکم است.
🔸کودک میتواند کیفیت و تعداد را در ذهن خود نگه دارد و اشیای واقعی را طبقهبندی و منظم کند ولی نمیتواند درک انتزاعی از مسائل فرضیهای یا پدیدههای تصوری را داشته باشند.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 تهاجم فرهنگى
🔻 آن چيزى كه خطر جدى است، تهاجم فرهنگى است.
اشكال ضايعات فرهنگى اين است كه زود فهميده نمیشوند.
انقلاب فرهنگى و اصل فرهنگ ملى و اسلامى ما، در معرض تهديد دشمنان قرار دارد.
اين جزو وظايف دولت اسلامى است كه در اين آشفته بازار احتمالى، يا حتى غير آشفته بازار، در بازار عرضۀ فرهنگ و عقيده و اخلاق، نگذارد عائلۀ او - يعنى ملت - دچار گمراهى بشوند؛ يعنى همان احساسى را كه انسان نسبت به زن و بچۀ خودش دارد، همان را بايد نسبت به ديگران هم داشته باشد.
🔹 برگشت به فرهنگ فاسد و منحط غرب در جامعۀ انقلابى و اسلامى ما محال و ممنوع است.
بسيارى از مشكلات امروز و ديروز ملت ايران، ناشى از تدابير و اعمال خصومت و بغض و كينۀ دشمنان اسلام است كه انواع مشكلات اقتصادى و فرهنگى را تزريق میكنند تا شايد بتوانند نظام جمهورى اسلامى را متزلزل كنند!
#تهاجم_فرهنگى يعنى يا تهاجم بهوسيلۀ ابزارهاى فرهنگى، يا تهاجم بهوسيلۀ عناصر فرهنگى.
ما دشمنان فرهنگى زيادى داريم، مبارزه با اسلام و انقلاب بهصورت فرهنگى، يک چيز جدى است. اين چيزى كه ما به آن تهاجم فرهنگى میگوييم، يک امر واقعى و حقيقى است.
الان باورهاى سياسى ما، با ابزارهاى فرهنگى دشمنان هدفگيرى میشود. باورهاى دينى ما هدفگيرى میشود.
عادات حسنۀ ملت ما مورد تهاجم قرار میگيرد و هدفگيرى میشود. اين كار خيلى هم دقيق انجام میگيرد.
🔴 میدانيد عقبۀ فرهنگى دشمن تا كجاهاست؟ مجلات، روزنامهها، راديوها، ماهوارهها، تشكيلات عظيم، كتاب نويسيها، مزدورهاى قلم به دست و قلم به مزد، همه، عقبۀ فرهنگى استكبارند!
#تهاجم_فرهنگی
#اصول_کار_فرهنگی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir