🚨اخلاق تدریس (۹)
🔻لزوم شناخت متربی - بخش۴
✅ بهطور قطع بین کودکان و بزرگسالان از این حیث که بسیاری از رفتارهای ایشان بر اساس تمایلات فطری و خدادای ایشان است فرقی نیست، اما از آنجا که شناخت فرد فرد فراگیران در حد دقیق و تفصیلی امیری غیرممکن به نظر میرسد، لذا شناخت مشترکات روحی ایشان و معضلات معمولی و متعارف موجود در زندگی گروه سنی متعلمین و... امری ضروری و اجتنابناپذیر است و بدون مسلح شدن به چنین معارفی، ورود به این عرصه، خطرناک و یا بینتیجه خواهد بود.
توجه به نکات مذکور در همین حد نیز اگر چه کافی نیست، اما بدون تردید راهگشای استادان و مربیان محترم و مانع بسیاری از اقدامات حسرتبار خواهد بود.
برای نمونه همین که مربی احتمال دهد که متعلم او شاید درگیر بسیاری از امور ذکر شده است و مشکلات ناشناختهای دارد، قطعاً در برخوردها خود جانب احتیاط را رعایت کرده، از خطاهای احتمالی تا حد زیادی مصون خواهد گشت.
یکی از فواید مترتب بر این معرف، رعایت اعتدال از سوی استاد در رفتار و گفتار خویش نسبت به ایشان است؛ اعتدال در تشویق و تنبیه، اعتدال در نگرش و توقعات خویش از وی و... که مصونیت از افراط و تفریط را در پی خواهد داشت.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۷
↩️ شامل آیات ۱۳۸ تا ۱۴۳ سوره مبارکه #اعراف
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«بِئسَما لأِحدِكُم أن يَقولَ نَسِيتُ آيَةً كَيتَ و كَيتَ ، بَل هو نُسِّيَ . استَذكِرُوا القرآنَ ، فوالذي نَفسي بيَدِهِ لَهُو أشَدُّ تَفَصِّيا مِن صُدورِ الرِّجالِ مِن النَّعَمِ مِن عُقُلِها.»؛
خوب نيست كه فردى از شما بگويد فلان و بهمان آيه را از ياد بردم، [چنين نيست] بلكه از ياد[ش] برده شده است. قرآن را [در ذهن خود مرور و] يادآورى كنيد؛ زيرا سوگند به آن كه جانم در دست اوست، قرآن از سينه هاى مردان زودتر مى رهد تا شتر از زانو بندش.
📚[كنز العمّال: 2849]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷 بخش چهارم 🔷🔹🔹
🔸به قواعد و مقررات بازی اهمیت میدهد، پسرها فوتبال و تیراندازی و دخترها از جهیدن و لیلی کردن لذت میبرند.
🔹از مسائلی که مخالف میلش باشد، با غرغرکردن کنار میرود.
🔸کودک در سنین مدرسه، نیازمند آزادی، فعالیت و تصمیمگیری است و از اینکه والدین در کارهای او دخالت کنند، ناراحت میشود.
🔹در 9-12سالگی، دوره شیفتگی ورزشی و قهرمانپرستی رواج دارد. گاهی معلم و زمانی یک ورزشکار مورد ستایش کودک است.
🔸در 8 سالگی از نظر کودک، هیچ کاری مشکل نیست و حس مبارزهطلبی در او قوی است.
🔹از نظر نظریه اخلاقی لارنس کلبرگ، کودک در سطح قرارداری است خوب یا بد بودن در ارتباط با دیگران مطرح است آن چیزی خوب است که جمع میگوید و اگر احساس کند از جمع طرد شده ناراحت میشود.
📎 #ویژگی_های_اجتماعی_متربی
📌 بخشهای قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (۱۰)
🔻اندیشه تشکیل جبهه واحد
در همینجا لازم به ذکر است که فراگیر هرگز نباید خود را در جبهۀ مقابل استاد قرار دهد استاد مجرب باید کاملاً از بروز چنین امری جلوگیری به عمل آورد برای نمونه تجربه یکی از مربیان و استادان محترم ذکر میشود:
✅ روزی یکی از متعلمین از من سؤالی در مورد دین پرسید و گفت: «استاد، شما که میگویید اسلام چنین و چنان است، آیا...؟»
ولی من قبل از پاسخ به سؤال به او گفتم صبر کن
«صبر کن ببینم، آیا تو نیز مثل من مسلمان هستی؟»
او گفت: «بله»
گفتم: «خوب پس چرا می گویید: «شما»
بلکه بگو، ما مسلمانها که میگوییم...
و بدین ترتیب سعی نمودم او را وارد جبهه خویش ساخته از حالت تقابل و جبههگیری در برابر خویش خارج سازم و سپس به سؤال او بپردازم.
دقت فرمایید:
این استاد آگاه به چه زیبایی یک جبهه مشترک ساخته و متعلم را با خود همراه ساخته است.
در این صورت است که پذیرش سخنان حق از سوی فراگیر بسیار سادهتر میشود و نیز استاد از حالت یک خصم به یک دوست همسنگر تبدیل میگردد.
البته این موضوع نباید یکطرفه باشد و چنان که قبلاً متذکر شدیم، و استاد نیز لازم است با حسنظن خود نسبت به متعلم و رفتار و گفتار او، او را از خود و در جبهه خویش بداند.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 نمونه شروع جلسه
🔻 گفتم: بچهها من با خودم یه جایزه آوردم برا اونی که حدس بزنه توی مشتم چی دارم.
مشت بستهام را بالا آوردم
گفتم هرکی اول حدس بزنه جایزه مال اونه!
شروع کنید، بسمالله!
یه ولولهای شد که نگو و نپرس ...!
همه بلندبلند حدسشون را میگفتند و منام با خونسردی کامل فقط میگفتم:
نهنه نخه نخه نخه نخه نخه ...!
بنده خدا بچهها فکر میکردند دارم میگم: نخیر نخیر نخیر
یکی دو دقیقه که حسابی سر کار بودند دستم را باز کردم و موضوع مشخص شد!!!
(نخ) یک قرقره نخ بود!
گفتم: شما تا کی همهاش اینجوری میخواین یه دنده و لجباز باشین و فقط و فقط حرف خودتون را بزنین؟!
نزدیک ۲۰ بار شد که دارم میگم نخه بازم که دارین حرف خودتون رو میزنین.
بچهها وقتی نخ رو دیدن همهمه شروع شد: بابا آره بیچاره حاج آقا که همهش میگفت نخه
....
کلاسمون شروع شد:
بچهها آیا نخ توی قرآن آمده یا نه؟
نخ یا ریسمان
آفرین (حبل ) آیهاش چیه؟
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. (آل عمران: 102)
تسبیح رو از جیبم بیرون آوردم
گفتم بچهها مگه نخ چقدر ممکنه مهم باشه؟!
مثلا نخ همین تسبیح (و تسبیح را پاره کردم) ... و بعد همه به فکر رفتن!!!
در ادامه در مورد آیه بیشتر صحبت کردیم...
#خوراک_حلقه_ها
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۸
↩️ شامل آیات ۱۴۴ تا ۱۴۹ سوره مبارکه #اعراف
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ»؛
فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن.
📚(ینابیع المودة /۲۷۱)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ویژگی های اجتماعی متربیان - ۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷بخش آخر🔷🔹🔹
🔸از نظر اریکسون بین دو حد احساس حقارت – اشتغال به کار سودمنداست، اگر ارزش گذاری متناسب در کار جمعی نباشد، کودک به سمت حقارت پیش می رود.
🔹همانند سازی از وقایع با اهمیت این دوران است.
🔸از نظر فروید، 6-11سالگی، مرحله بالنسبه آرام است و کودک نیروهای بالقوه خود را به سوی موضوعات ملموس و پذیرفتنی از نظر اجتماع همچون ورزش و سرگرمی و فعالیت های فکری هدایت می کند. کودک فرمانبردار است.
🔹از نظر گزل 9-11 سالگی دوره سازش یافتگی کودک است.
🔸کودک 6-9 سالگی نسبت به انتقاد حساس است.
📎 #ویژگی_های_اجتماعی_متربی
📌 بخشهای قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (۱۲)
🔹 فصل سوم: مؤلفه های مقبولیت در زندگی تشکیلاتی
۴. تواضع داشتن:
چهارمین مؤلفۀ مقبولیت، تواضع است. مسؤول تشکیلات باید تواضع داشته باشد.
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده است که در تشکیالتی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ایجاد کرده بودند، هیچکس به خودش اجازه نمیداد که برای خود نوعی فضیلت طبقاتی قائل بشود. هیچکس حق نداشت انسانها را بر اساس پول ارزشگذاری کند.
رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند:
تواضع و فروتنی وسیلۀ سربلندی و سرافرازی است، تواضع کنید تا خدای متعال مقام شما را بلند گرداند.
❌🔴 تواضع های ناپسند:
تواضعی که بوی ذلت دهد:
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودند: خوشا به حال کسی که تواضعش از سر ذلت نباشد.
❌ تواضع در برابر متکبران:
حضرت فرمودند: هرگاه متواضعان امت مرا دیدید در مقابل شان تواضع کنید و زمانی که با متکبران برخورد کردید، بر آ نها تکبر کنید که این رفتار موجب ذلت و خواری متکبران میشود.
❌ تواضع در برابر ثروتمندان:
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: آنکس که سراغ ثروتمندی بیاید و برای به دست آوردن ثروتش در برابر او تواضع کند دو ثلث دینش بر باد رفته است.
❌ تواضع در مقابل کافران:
مؤمنان در برابر کافران بر آنان سخت اند ... در برابر کافران عزیز و نیرومندند.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#اسوه_های_تشکیلاتی
🚨 اصول کار تشکیلانی از زبان شهید گمار
🔻 اشاره:
شاید گرفتن نسخه از دکتری که خود به نسخه تجویزیش عمل کرده است عاقلانه ترین راه باشد.
وصیت نامه شهید کاظم گمار برای بچه هایی که می خواهند کار تشکیلاتی بکنند می تواند راه گشا باشد.
خدا کند که بتوانیم عمل کنیم و فقط حرف نزنیم!
🔻🔻🔻🔻🔻
و اما سخني با دوستانم، با يارانی كه شفيق راهم، محرک حركتم و همدم و انيس تنهائيم بودند; از اينكه به اين اسوههای تقوی وصيت و يا تذكری بدهم شرمندهام اما از آنجا كه شايد اجرای يكی از اين سخنان سبب عاقبت به خيری آنها شود، توجهشان را به اين مسائل جلب ميكنم:
🔹دنبال تقوی باشيد و عمرتان را در همين كلام تمام كنيد.
🔹 دعا برای دوستان اگر از ته قلب باشد بسيار، بسيار مؤثر است.
🔹 سعی كنيد هميشه با وضو باشيد كه وضو سبب نورانيت دل و صفای روح است.
🔹 با مفاتيح دوست باشيد كه كليد زندان روح است. در حديث آمده است كه از مسلمانی به دور است، كسی كه روزی كمتر از پنجاه آيه از قرآن كريم را تلاوت كند و صحيفه نور را به ديار فراموشی بسپارد. پس، صحيفه سجاديه و نهجالبلاغه را دست كم نگيريد.
🔹 كمتر چيزی جای روزه مستحبی را در امر اطاعت و خودسازی و تقوی ميگيرد.
🔹 در هنگام قضاوت جز ائمه معصومين هيچكس معيار حق نگيريد، چه معصومين خود حقاند كه «وَالحَقُّ مَعَکُم فيكُم وَ مِنكُم وَ اِلَيكُم وَاَنتُم اَهلُهُ وَ مَعدِنُهُ» (جامعه کبيره)
🔹 حتيالامكان آزاد از وابستگيهای سياسی باشيد و البته در اوج اطلاعات كامل و حتيالامكان با زهد زندگی كنيد و ساده باشيد چه گاه يک عكس گرفتن ساده و يک تسبيح فريبنده، تعلق ميسازد و آزادی از غير ميكند و در رابطه با اين زهد سعی كنيد عزت نفس داشته باشيد و بخاطر چيزهای كوچک خود را نفروشيد.
🔹 اعتماد كامل به همه كس در جايی كه كار ميكنيد نكنيد كه انسان جايزالخطاست. (ممکن الخطاست)
🔹 برای انقلاب بسوزيد اما در فعاليت حل نشويد كه درونتان فراموشتان شود و هرگاه خواست چنين شود از خدا ياری طلبيد و اگر در شدت افتاديد كنار بكشيد.
🔹 اخلاص، محبوبهای بود كه عمری به دنبالش بودم، بدانيد بی اخلاص همه اعمالتان زيان و خسران است.
🔹 ياد مرگ را تذكر دادم. عشق به مرگ و لقاءالله را محرک همه حركتهای خود كنيد تا به عاليترين مراحل كمال برسيد.
🔹 از شوخی و خنده زياد كه متأسفانه به شدت رايج است، بپرهيزيد و دروغ را چه شوخی و چه جدی حتی با نگاه عادی، ترک كنيد و اين موارد را مانند بردن نام خدا در آغاز هر كار و سر سفره به هم تذكر بدهيد و يادآوری كنيد.
🔹 عليكم بالحب، بر شما باد دوست داشتن، دوستی با خدا و دوستداران خدا و اعمال مورد محبت خدا
🔹 اختلافات بين خود را حل كنيد تا مبادا عقدههای بزرگ غيرقابل علاجی شوند.
🔹 از تعريف كردن و ستايش يكديگر مگر در مواقع خيلی لازم بپرهيزيد و فراموش نكنيداين كلام مولا اميرالمؤمنين را كه «رُبَّ مَفتُونٍ بِحُسنِ القَولِ فيهِ» (نهج البلاغه صبحی الصالح، ص ۵۵۶ و بحارالانوار جلد ۷۳ ص ۲۹۵ )
چه بسا افرادی كه بخاطر تعريفهای ديگران فريفته شدند و از راه منحرف شدند.
🔹 شنيدن پيامهای امام را از واجبات بدانيد و لااقل در حد فيلمهای سينمايی به آن توجه كنيد كه امام محرک ما، زنجير عشق و رشته ولايت ماست.
🔹 از قبول مسؤوليت مگر در مواردی كه واقعاً يا از عهده برنميآييد و يا شيطان فريبتان ميدهد نهراسيد.
🔹 تفكر، تفكر، تفكر را فراموش نكنيد.
🔹 مبتكر باشيد.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۶۹
↩️ شامل آیات ۱۵۰ تا ۱۵۵ سوره مبارکه #اعراف
🔻امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن قَرَأَالقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ، اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ»؛
هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته گردد.
📚(اصول کافی ۲/۶۰۳)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 معرفی چند کتاب مناسب نوجوانان
برای اهل مطالعه شدن بچهها کارهای زیادی باید کرد مثل برگزاری مسابقه یا هر شیوه تشویقی دیگر.
یکی از کارهای خوب این است که از بچهها بخواهید کتاب را خلاصه کنند و آن را برای بقیه دوستانشان تعریف کنند. ما در اینجا ۶۰ عنوان کتاب مناسب نوجوانان را برای شما معرفی میکنیم. باز هم این مهم است که شما بنا به شخصیتی که از فرد میشناسید کتاب مورد نیازش را به او معرفی کنید.
داستان راستان/ شهید مطهری/ انتشارات صدرا
آتش در خرمن / حسين فتاحي/ انتشارات اميركبير
مجموعه کتابهای یاد یاران/ انتشارات شاهد
خداحافظ کرخه/ داوود امیریان
تاج طلا (ویژه بلوغ دختران) / سمیه سادات موسوی
دشت شقایقها/ محمدرضا بایرامی
فرماندة من/ جمعی از نویسندگان/ انتشارات سوره مهر
آتشي كه نگرفت/ جكلندن/ دفتر نشر فرهنگ اسلامي
آخرین گلولهها / سعید تاجیک / حوزه هنری
آشيانه در مه/ اميرحسين فردي/ انتشارات پيام آزادي
آفتاب در زندان/ سعيد آلرسول/ بنياد بعثت
آن پدربزرگ دوستداشتني/ محمدرضا سرشار/ پيام آزادي
آنجا كه كبوترها ميميرند/ آر. رايت كمبل/ سروش
آنچه خداي كعبه اراده كند/ محمدرضا سرشار/ پيام آزادي
ابراهيم، قهرمان توحيد/ محمد نقدي/ اسوه
اتوبوس يكطبقه / جمعي از نويسندگان/ تربيت
از ديار حبيب/ سيدمهدي شجاعي /مدرسه
از مهر و دلبستگي/ چند نويسنده
اشتباه نكردي پدر/ قربانيازد اشغيناف/ دفتر نشر فرهنگ اسلامي
اشرافزادة قهرمان/ محمود حكيمي/ حوزه هنري
اندوه برادر / سيدمهدي شجاعي/ كانون پرورش فكري
اي جامه بر سر كشيده، برخيز! / محمدرضا سرشار/ پيام آزادي
بادهاي خزان/ محمدرضا بايرامي/ حوزه هنري
بچههاي سنگان/ حسين فتاحي/ حوزه هنري
براي پدربزرگ/ جمشيد سپاهي /كانون پرورش فكري
گردان قاطرچیها/ داوود امیریان
بوي عطر نماز /محمد ناصري
بياييد ماهيگيري بياموزيم/ محمدرضا سرشار/ حوزه هنري
بيبال پريدن/ قيصر امينپور/ افق
پسران سفيدرود/ محمدرضا محمديپاشاك/ كانون پرورش فكري
پلنگان هم ميميرند/ خسرو باباخاني/ سوره مهر
پلي بهسوي داستاننويسي/ داريوش عابدي/ مدرسه
پنج قصة برگزيده از شاهنامه/ حسين فتاحي/ قدياني
پوتينهاي گشاد/ مهدي حجواني/ حوزه هنري
تو از بهشت آمدهای/ فریبا کلهر/ سروش
چشمهای مادرم/ عبدالمجید نجفی/ حوزه هنری
سه ماه تعطيلي/ ف. عموزاده خليلي/ حوزه هنري
شازده كوچولو/ آنتوان دوسنت اگزوپري/ قدياني
کوههای سفید/ شهر طلا و سرب/ (2کتاب) از جان كريستوفر/ كانون پرورش فكري
ظهر روز دهم/ قيصر امينپور/ حوزه هنري
عقابهاي تپة شصت / محمدرضا بايرامي/ حوزه هنري
فرزندان ایرانیم/ داود امیریان/ حوزه هنری
رفیق اعلی/ کریستین بوبن
هفت روز آخر/ محمدرضا بايرامي
کلاغ کامپیوتر/ فرهاد حسنزاده/ سوره مهر
زندگینامه پرفسور حسابی/ سیدمحسن گلدانساز
پیش از بستن چمدان/ مینو کریمزاده
وحشت در اعماق/ رابرت لارنس استاین/ ترجمة شهره نورصالحی
آفتاب در محاق/ مرکز آفرینشهای ادبی قلمستان
توی پرانتز/ انتشارات چرخ و فلک
آفتاب صفین/ غلامرضا آبروی
آشنایی با اسوهها ج11- علی اکبر(ع)، الگوی جوانان/ جواد محدثی
سرگذشت هاکل بریفین/ انتشارات خوارزمی
مزرعة حیوانات/ جورج اورول
جام جهانی در جوادیه/داوود امیریان
گردش در دنیای فلسفه برای جوانان/ ترجمة رضا بهار
دو روز مانده به پایان جهان/ عرفان نظرآهاری
مترسک مزرعه آتشین/ داوود امیریان
#معرفی_کتاب
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۰
↩️ شامل آیات ۱۵۶ تا ۱۵۹ سوره مبارکه #اعراف
🔻امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«یَنبَغی لِلمُؤمِنِ اَن لا یَموتَ، حَتّی یَتَعَلَّمَ القُرآنَ، اَو یَکونَ فی تَعلیمِهِ»؛
شایسته است که مؤمن از دنیا نرود، مگر آن که قرآن را فرا گیرد و یا در حال آموختن آن باشد.
📚 (اصول کافی ۲/۶۰۷)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ویژگیهای هیجانی - عاطفی متربیان ۷تا۱۲ سال
🔹🔹🔷 بخش اول🔷🔹🔹
🔸کودک در بیان و اظهار حالات عاطفیاش در سن6-8 سالگی صمیمی و آزاد است و گاهی دیده میشود که این عواطف را تا حدودی کنترل میکند و به آنها رنگ اجتماعی میدهد.
🔹کودک 9-11 ساله نیاز به استقلال دارد و این نیاز از طرف بزرگترها نادیده گرفته میشود و همین امر موجب تضاد و اختلاف بین پدر و مادر و کودک میگردد. کودک 6-9 ساله به تشویق و توجه نیاز فراوان دارد و تشویق غیرمنتظره اثر مثبتتری نسبت به تشویق موردانتظار در روحیه کودک میگذارد.
🔸کودک 6-9 رضایت و خوشحالی معلم خود را دوست دارد و برای جلب رضایت او ، حاضر به هرگونه تلاش است.
🔹در کودک 9-12 ساله وجدان اخلاقی کودک رشد مییابد و معلم با بیان غیرمستقیم و از ورای قصه و شعر مفاهیم اخلاقی را برایشان بیان کند.
🔸کودک میتواند پیوندهای عاطفیاش را معقولتر سازد و برای مدتی بهطور موقت از افراد خانواده که دوستش دارند بدون اضطراب جدا شود.
🔹کودک در این دوره یاد میگیرد که روابط در خانه فردیتر و عاطفیتر و در مدرسه جمعیتر و منطقیتر است.
📎 #ویژگی_های_هیجانی_عاطفی_متربی
📌 بخش های قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
#ویژگی_های_اجتماعی_متربی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
درسنامه استکبارستیزی.pdf
527.8K
#درسنامه
موضوع: استکبار ستیزی
مخاطب: نوجوانان
استکبارستیزی
کوچکتر که بودیم تصور موجودی که از همه چیز تغذیه کند و به همه حمله کند تا آنها را بخورد راحتتر بود. احتمالا چیزی شبیه به گودزیلا که فقط به فکر بزرگتر شدن خود از طریق خوردن همه چیز است و سیری هم ندارد.
به بچهها بگویید چنین موجودی کشف شده است!
یکی هم نیستند....
دانلود فایل PDF درسنامه
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تدریس (۱۱)
🔻جلب محبت متعلم
(استفاده نیکو از عواطف و احساسات متعلم)
✅ تجربه نشان داده است که متعلمینی که به معلم خود عشق ورزیدهاند، مانند کودکی آرام و مطمئن که خود را به مادر میسپارد.
روشن است از آنجا که
«االانسانُ عبیدُ الاحسانِ»
هرگونه محبتی که از سوی معلم و مربی به متعلم ابراز گردد، زمینه حقپذیری و هدایت او را فراهمتر ساخته او را مطیع خود خواهد ساخت.
بنابراین یک استاد و مربی موفق استادی است که از عواطف و احساسات متعلم و متربی خویش نیز در راستای هدایت وی به زیبایی بهره گیرد و با راههای محبوب شدن در نزد او آشنا باشد و نیز در خصوص آشنایی با عواملی که موجب بدبین یا تنفر میشوند بهطور جدی به مطالعه پردازد.
شایان ذکر است که از مسائلی که جلب محبت متعلم به آن امری ضروری است، محبتورزی نسبت به خداوند متعال و رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) و تمامی ائمه بزرگوار علیهمالسلام میباشد.
از این رو امام صادق علیهالسلام در حدیثی میفرماید:
✅«کُونُوا لَنَا زَیناً و لا تَکُونُوا عَلَینَا شَیناً؛حَبَّبُونَا الَی النَّاسِ و لَا تُبَغِّضُونَا الَیهِم فَجُرُّوا اِلَینَا کُلَّ مَوَدَّهٍ وَ ادفَعُوا عَنَّا کُلَّ شَرٍّ»
(زینت ما باشید و ننگ ما نباشید. مارا در نزد مردم محبوب گردانید و ما را مبغوض آنها نگردانید. تمامی محبتها و دوستیها را بهسوی ما جلب نمایید و هر بدیای را از ما دفع نماید.)
[وسائلالشیعه، ج12، ص8]
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۱
↩️ شامل آیات ۱۶۰ تا ۱۶۳ سوره مبارکه #اعراف
🔻امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«مَن نَسِيَ سُورَةً مِن القرآنِ مُثِّلَت لَهُ في صُورَةٍ حَسَنةٍ و دَرَجةٍ رَفيعَةٍ ، فإذا رَآها قالَ : من أنتِ ؟ ما أحسَنَكِ ! لَيتَكِ لي ! فتقولُ : أ ما تَعرِفُني ؟ أنا سُورَةُ كذا و كذا ، لو لم تَنسَني لَرَفَعتُكَ إلى هذا المَكانِ.»؛
هر كس سوره اى از قرآن را فراموش كند، آن سوره [در بهشت ]به صورتى زيبا و درجه اى رفيع در برابرش مجسم مى شود و چون او را ببيند، گويد: تو كيستى؟ چقدر زيبايى! كاش از آنِ من بودى. جواب دهد: مرا نمى شناسى؟ من فلان و بهمان سوره هستم. اگر مرا فراموش نكرده بودى، تو را به اين مكان بالا مى آوردم.
📚 [ثواب الأعمال: 283/1 ]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_اعراف
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 اختلاط گروههای سنی مختلف
🔻 از آنجا که اختلاط گروههای سنی مختلف در حلقههای تربیتی همواره یکی از آسیبها و آفتهای جدی جریان کار فرهنگی و تربیتی بهشمار میآید در این مجال و به جهت اهمیت موضوع، به ذکر مطالبی پیرامون این مسئله مهم و اساسی میپردازیم.
🔻اولین نکتهای که در اینباره، حائز اهمیت است آن است که یقین داشته باشیم همیشه اختلاط ردههای سنی متفاوت در حلقههای تربیتی، اردو و سایر برنامههای جانبی مسجد، کانون و... اثرات سوء تربیتی دارد و به بدآموزی و کجرفتاری متربیان در حین برنامههای گروه میانجامد.
درست به همین دلیل است که طراحان سیر تربیتی نیز شرط اساسی "هم سن بودن" را جزء شرایط اصلی اعضای یک حلقه تربیتی دانستهاند.
البته، اهمیت این موضوع بهقدری است که چنین بهنظر میرسد شاید بهتر باشد در فعالیتهای فرهنگی با رویکرد تربیتی؛ حتیالامکان گروههای سنی مختلف، همچون کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال را از یکدیگر جدا نگه داشت و برای هر ردۀ سنی خاص، برنامه خاص همان رده را اجرا کرد.
🔻علاوه بر آنکه نکته مهم حائز اهمیت دیگر در این رابطه آن است که فراموش نکنیم بیشتر مؤمنان نوعاً میتوانند آدمهای خوبی باشند اما در عین حال همۀ آنها مربیان خوبی نیستند پس بر این اساس لازم است ارتباط اعضای حلقههای تربیتی با بعضی از افراد مجموعه را نیز به حداقل برسانیم تا به این ترتیب الگوی نامناسب تربیتی در معرض دید و مشاهده متربیان قرار نگیرد.
#آسیب_شناسی_تربیتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
BeitRahbari-ZehniatMosabegheDarDindari-64k.mp3
3.22M
🎙 درسنامه(صوتی)
السابقون السابقون
💿 موضوع: سبقت در دینداری
💎 مخاطب: جوان و نوجوان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی #استاد_پناهیان
👇
🆔 @ziaossalehin_ir