هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۲۶
↩️ شامل آیات ۳۸ تا ۴۵ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَدِّبوا اَولادَکُم عَلی ثَلاثِ خِصالٍ : حُبِّ نَبِیِّکُم وَ حُبِّ اَهلِ بَیتِهِ وَ قِراءَةِ القُرآنِ»؛
فرزندان خود را برسه خصلت تربیت کنید، دوستی پیامبرتان و دوستی اهل بیتش و قرائت قرآن.
📚 (ینابیع المودة /۲۷۱)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شش مهارت مهم در اداره حلقه نوجوانان
۱. ارتباط یک طرفه
از آداب سخن گفتن این است که هر یک از طرفین به دیگری اجازة حرف زدن و ابراز عقیده را بدهد و با پرحرفی و سخنان بی جا مانع سخن گفتن طرف مقابل و ساکت شدن او نشود. برخی از دلزدگیها و رفتارهای نامناسب در یک گروه ناشی از این است که مدیر یا مسئول مربوطه هیچ وقت اجازة سخن گفتن به افراد نمیدهد. در حلقة صالحین نباید سرگروه با خود محوری و پرگویی فرصت سخن گفتن را از مخاطبین نوجوانش بگیرد. اگر فکر کنید چون مربی هستید پس لازم است یکسره شما صحبت کنید و مخاطب شما گوش بدهد سخت در اشتباهید.
۲. نگاه سلبی و منفینگری
سعی کنید موضوع را با مثالهای مثبت شروع کنید. حتی اگر میخواهید نقطه ضعفی را که در جمع بچهها وجود دارد مورد انتقاد قرار دهید و مثلا دربارة نظم حضور بچهها در ساعت مقرر برای برگزاری جلسات صحبت کنید، نگویید:«انقدر دیر میاید که به هیچ بحثی نمیرسیم» بلکه بگویید:«اگر زودتر بیایید علاوه بر بحث جدیتر فرصت تفریح و شوخی هم بیشتر میشود» ضمنا یکی از اصول موفقیت در گفتگوها آغاز کردن کلام با اشاره به نقاط مثبت و پر رنگ طرف مقابل است که باعث پذیرش انتقاد های بعدی خواهد شد.
۳. ستایش بیخود
تعریف الکی و زیاد از حد هم مانع ارتباط مؤثر است. ستایش بیش از اندازه از مخاطب علاوه بر اینکه در دیگران تأثیر منفی و موج منفی ایجاد می کند برای مخاطب هم ، نوعی فریب و اغفال محسوب می شود چرا که با خود گمان میکند که پشت این تعریف و تمجید ها باید سوء استفاده و یا درخواست کاری نهفته باشد.
۴. کلام آمرانه و دستوری
قبلا هم در بحث پند و اندرز گفتیم که نوجوان از لحن دستوری خوشش نمیآید. در هنگام گفتگو اگر نیازها و تمایلات خودتان را برتر از مخاطب دانستید و خواستهها و نیازهای آنها را بی ارزش تلقی نمودید، لحن کلامتان آمرانه و منفعلانه خواهد شد. به گونه ای که از طرفی اقدام به دستور دادن به افراد بدون توجه به نظرات و خواستههای آنها میکنید و از طرفی با بی توجهی به آنها شخصیت و کرامت انسانی آنها را خدشه دار کرده و آنها را سرکوب و منفعل میکنید.
۵. پز ندهید
خب این طبیعی است که در اغلب موارد دانش شما بیشتر از مخاطب نوجوانتان باشد. لازم نیست با به رخ کشیدن این نکته کار خودتان را خراب کنید. خود نمایی و تعریف بیش از اندازه از خود باعث رنجش مخاطب و توهین به خود میگردد چرا که فرد احساس می کند طرف مقابل با تعریف از خود ، او را پست و بی ارزش تلقی میکند.
۶. کتاب صوتی نباشید
قرار نیست مثلا هر چیزی در یکی از بخش های معرفتی یا بصیرتی این کتاب آمده را از رو برای بچهها بخوانید. شما به عنوان یک مرجع آگاه از طرف مخاطب نوجوانتان شناخته میشوید پس لازم است قبل از هر بحث علاوه بر تکمیل دانش، بنشینید و برای نوع ورود به موضوع بحث، سؤالات احتمالی بچهها، مثال های ملموس، نتیجهگیری و … جلسهای که پیش رو دارید نقشه بکشید.
#مهارتهای_سرگروه
#مهارت_حلقه_داری
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۲۷
↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۳ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
««وَ رَتِّلِ القُرآنَ تَرتيلاً» ـ : بَيِّنْهُ تِبيانا ، و لا تَنثُرْهُ نَثرَ البَقْلِ ، و لا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعرِ ، قِفُوا عندَ عَجائبِهِ ، حَرِّكُوا بهِ القُلوبَ ، و لا يَكُن هَمُّ أحَدِكُم آخِرَ السُّورَةِ»؛
درباره آيه: «و رتّل القرآن ترتيلاً» ـ فرمود : قرآن را روشن و شمرده بخوان و آن را مانند تخم علف پراكنده اش مساز و همچون شعر به شتاب و بريده و بريده مخوان. در شگفتيهايش درنگ كنيد، دلها را با آن به تپش و حركت در آوريد و همه كوشش شما اين نباشد كه سوره را به آخر برسانيد.
📚 [النوادر للراوندي : 164/247]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 شناخت نوجوانے
عوامل خطر در متربیان نوجوان
🔸🔸🔸قسمت اول🔸🔸🔸
✅ تجربه كردن : جوانان كنجكاوند و تحت تأثير همسالان خود ممكن است به سادگي با كساني طرح دوستي بريزند كه لزوماً الگوهاي نقش خوبي نباشند، در نتيجه اين احتمال وجود دارد كه در معرض رفتارهاي پر خطري قرار گيرند. نكته ديگر آن كه جوانان به همسالان خود به منزله منبع اطلاعات، رفتارها، ارزش ها، باورها، نگرش ها،خودپنداره و سبك زندگي معمول خود مي نگرند ولي اين خطر وجود دارد كه همسالان آنها منبع اخلاقي موثقي و قابل اطميناني نباشند.
✅ استقلال طلبي و طغيان : جوانان مي خواهند تا استقلال خود را به دست آورند، از خانواده خود جدا شوند، به احساس مصمّم بودن و اراده داشتن دست يابند، به كار مشغول شوند و ارزش هاي فردي خود را تعيين نمايند. در تلاش خود براي دست يابي به اين موارد، ممكن است دست به سركشي و عصيان بزند (در نتيجه مقابله عوامل محيطي) و دچار کمبود عزت نفس شوند. در واقع حرکت به سمت مصرف مواد مي تواند يکي از روشهاي مقابله نوجوان با اين كشمكش ها باشد.
✅ نياز به احساس تعلق داشتن و پذيرفته شدن : جوانان تلاش زيادي دارند تا مورد قبول ديگران باشند. در نظر آنان مصرف مواد به ديگران نشان مي دهد كه آنها بزرگ شده اند (يك مرد يا يك زن شده اند ) براي مثال در برخي فرهنگ ها، خوردن مشروب و كشيدن سيگار، يكي از روش هاي نشان دادن « بزرگ شدن » فرد است. در مواقعي نيز مصرف مواد نشان مي دهد كه نوجوانان از اين كه عضو گروه خاصي شود (برای مثال گروه های منحرف )، ترسي ندارد.
✅ با انرژي بودن : جوانان به سادگي خسته مي شوند و حوصله شان سر مي رود، به ويژه وقتي برنامة مشخصي نداشته باشند. به طور كلي مدرسه نرفتن و « بي برنامه بودن »، يك عامل خطر است. در مورد دانش آموزاني كه در مدرسه اند نيز احساس « بي استعداد بودن » يا پيش بيني عملكرد ضعيف باعث مي شود تا نوجوان براي تطابق با اين وضعيت به مصرف مواد رو آورد.
#شناخت_نوجوانی
#عوامل_خطر_در_متربیان_نوجوان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از قرآن کریم
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۲۸
↩️ شامل آیات ۵۴ تا ۶۲ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«بَيِّنْهُ تَبيينا ، و لا تَهُذَّهُ هَذَّ الشِّعرِ ، قِفُوا عندَ عَجائبِهِ ، و جَرِّحُوا بهِ القُلوبَ ، و لا يَكُن هَمُّ أحدِكُم آخِرَ السُّورَةِ»؛
درباره همين آيه ـ فرمود : قرآن را روشن و شمرده بخوانيد و مانند شعر تند و بريده بريده مخوانيد، در مطالب شگفت انگيزش تأمّل كنيد و دلها را با آن نيشتر زنيد و تمام سعى شما اين نباشد كه سوره را به آخر رسانيد.
📚 [كنز العمّال : 4117]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 ت مثل تجربه
یڪصد تجربه موفق فعالان فرهنگے مساجد
🔺تجربه پنجم🔺
🔹عنوان تجـربه: اعطای گواهینامه نمــاز
🔸شـــرح تجــربه🔸
✍️یکی از دبیران پرورشی با انگیزه و مجاهد فرهنگی این مـرز و بوم می گفت: در حیاط مدرسه چادری با داربست بنا مردم وسه روز در هفته، روزی دو ساعت در آن مکان به دانش آموزان صحیح خوانی نماز را آموزش می دادم.
این مربی تربیتی در ادامه تصمیم می گیرد برای بچه هایی که نناز تقریبا کاملی بجا می آورند گواهینامه نماز صادر نماید لذا بر سر در چادر موجود تابلویی بزرگ نصب می کند بدین مضمــــون" محل صدور گواهینامه نماز"
البته ،در این تجربه ،مربی کسی را مردود نمیکند بلکه به افراد فرصت تمرین بیشتر داده و زمان آزمون بعدی آنها را در فرمهایی شکیل و زیبا به آنها ارائه می کند. هم چنین برای ترغیب دانش آموزان به دریافت " گواهینامه نماز" علاوه بر هنجار سازی در مراسم صبحگاه ،می توان امتیازاتی از قبیل شرکت در اردوهای فصولی،مسابقات ورزشی و جنگ های شادی و فرهنگی را فقط به افراد دارای گواهینامه اختصاص داد.این تجربه را می توان هم چنین "دریافت گذرنامه بهشت"، " کارت ورود به آسمان"،" باقدسیان"،"معراج مؤمن"و یا طرح"اول مایحاسب به العبد" نامید.
🔹هدف از اجراے تجربه🔹
فراگیری صحیح خوانی نماز، هنجارسازی پیرامون اداء کامل فریضه صلاة در دوران نوجــوانی
🔸نڪته مرتبط تڪمیلے🔸
✍️نماز یک نوع تمرین وظیفه شناسی است. کسی که به نمازهای روزانه پایبند باشد لااقل خود را به انجام یک وظیفه مقید کرده و عادت داده و همین عادت مانعی در برابر بی بند وباری و سهل انگاری او نسبت به انجام وظایف دیگر و نیز عامل پیشرفت او در زندگی است. قرآن کریم می فرماید: ‹‹استعینوا بالصبر والصلوة›› یعنی در راه زندگی از شکیبایی و نماز کمک بگیرید.
بنی ثقیف یکی از قبایل بزرگ اسلان در سال هشتم هجرت، اعلام آمادگی کرد که به اسلام ایمان آورد ولی از خواندن نماز معاف باشد حضرت رسول(ص) فرمودند:‹‹... و اما الصلوة فانه لا خیر فی دین لا صلاة فیه›› یعنی ‹‹.اما در مورد نماز ،مسلمان شدنی که با نماز خواندن همراه نباشد ارزشی ندارد..››
چه بسا افرادی هستند که علی رغم این همه اهمیت نماز و تأکید اسلام به اداء کامل این فریضه، متأسفانه تا سنین پنجاه، و شصت سالگی و بعضا تا پایان عمر هم ، نمازشان را اشتباه یا ناقص به جا می آورند وچه زیباست این تجربیات را در همان اوان کودکی و نوجوانی به طور صحیح و کامل بیاموزیم زیرا که به تعبیر معروف" الدرس فی الصغر کا النقش فی الحجر" است و توگویی با انجام این تجربه این نقش را در سن کودکی بر سنگ حک میکنیم که ماندگار بماند.
📚 "ت مثل تجـربه" محمد مهدے نجاتی
#تجربه
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۲۹
↩️ شامل آیات ۶۳ تا ۷۱ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمیکند.
📚 (امالی طوسی ۱/۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🔷🔹برنامھ ریزی فرهنگی برای جوانان
رفع نیازهای جـوانـان
شروع کار فرهنگی باید بر اساس رفع نیازهای جوان باشد. بر این اساس باید ابتدا فهرستی از این نیازها تهیه کنیم:
نیازهای عقیدتی
نیازهای تفریحی
نیازهای شغلی
نیازهای خانوادگی و
نیازهای جسمی
حال برای برنامه ریزی باید ببینیم کدام یک از آن نیازها براساس اولویت، برطرف شدنی است و این کار را انجام دهیم، سپس برای سال بعد، چند فعالیت را اضافه کنیم و در سه سال آینده آن را به دوازده کار برسانیم.
همینطور که پیش میرویم، نیازهای جوان را آرام آرام برطرف کنیم. اگر برای تأمین تمامی نیازهای جوانان مجموعه، هزینهی کافی داشته باشیم، میتوانیم همهی آنها را برآورده کنیم.
برای تأمین نیاز جوان، ضمن تعریف قالب و فضای مناسب، لازم است نیروها از نظر استعداد شناسایی شوند یعنی بدانیم هر کس، دارای چه ویژگیها و استعدادهایی است و چگونه و در کجا میتواند بیشتر و بهتر ایفای نقش کند ؛ حتی اگر جوانی وارد مجموعه شد و به انجام دادن هیچ کاری از برنامه های مجموعه رغبت نداشت، باید بتواند در گوشه ای به بازی ورزشی خود بپردازد.
با این طرح، قالبها را به صورت بسته تعریف نکرده ایم و در مجموعه برای هرکس متناسب با توانایی و استعدادش فعالیت و کاری تعریف کرده ایم.
برای نمونه، فردی که توانایی علمی دارد، ولی از نظر عقیدتی ضعیف است، در مجموعهی فرهنگی وارد میشود، دراینحال او برای بارورکردن رشد علمی
افراد آن مجموعه گام برمیدارد و دیگران هم درجهت تقویت عقیدی او حرکت میکنند.
این روند، فرایندی دو سویه است که موجب رشد و پیشرفت هر دو طرف میشود.
#اصول_کار_فرهنگی
#جوان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۳۰
↩️ شامل آیات ۷۲ تا ۸۱ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَلقَلبُ الَّذی لَیسَ فیهِ شَیءٌ مِنَ القُرآنِ کَالبَیتِ الخَرِبِ؛
قلبی که در آن چیزی از قرآن نباشد، همچون خانه ویران است.
📚 (کشفالاسرار میبدی ۷/۴۰۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨شرایط و شیوههای کار فرهنگی (۳)
حجت الاسلام قرائتی
🔻 کار فرهنگی جگر میخواهد...
- مبارزه با خرافات و آداب و رسوم غلط
* یکی از شرایط کار فرهنگی این است که یک سری خرافات را بشکنیم. قرآن برای خرافه شکستن چه میگوید؟ کسی نمیتواند زن پسرش را بگیرد. یعنی پدر من با زن من نمیتواند ازدواج کند، زن پسر را نمیشود گرفت. در جاهلیت همینطور که میگفتند: زن پسر را نمیشود گرفت، زن پسرخوانده را هم نمیشود گرفت. یعنی اگر یک کسی پسرخوانده شما است، این پسرخوانده داماد شد، زن پسرخوانده هم مثل زن پسر واقعی است. نمیشود گرفت. شخصی به نام زید پسرخوانده پیغمبر بود. پیغمبر ما دختر عمهاش را به این زید داد. بعد اینها از هم جدا شدند، ولی قانون جاهلیت این بود که زن پسرخوانده را نمیشد گرفت، قرآن میگوید، پیغمبر «زَوَّجنا» عربیهایی که میخوانم قرآن است. «زَوَّجْنَاکَهَا» (احزاب/۳۷) تو را به زن پسرخواندهات، ازدواج کردیم. برای اینکه این خرافه شکسته شود. «حَرَجٌ فِی أَزْوَاجِ أَدْعِیَائِهِمْ» (احزاب/۳۷) یعنی دیگر این خط باید شکسته شود. یک سری آداب و رسوم است باید شکسته شود. آنهایی که مبنا ندارد. بعضی از آداب و رسوم مبنا دارد. آنهایی که مبنا ندارند… ببینید یک کسی که میخواهد یک خیابان برای یک شهر بکشد، اگر به یک ساختمان رسید باید آنها را هم خراب کند. اگر بگوید این ساختمان را ولش کن، این درخت را هم رها کن، این هم خانهٔ یتیم است، آن هم خانه پیرزنی است، آن هم مسجد است، آن هم طلبه، طبقه مستقل، خوب خیابان نشد که؟ اگر خواستید خیابان بکشید و مصلحت جامعه به خیابان است، خانهٔ خدا هم باشد، خراب میکنند. مسجد هم باشد، خراب میکنند. کار فرهنگی یک مقداری جگر میخواهد. آیت اللهی نمیخواهد، پروفسوری هم نمیخواهد. جگر میخواهد. اگر کسی جگر داشت میتواند خطهای حق را زنده کند و خطهای باطل را محو کند. شکستن خرافات. ازدواج با زن زید. چرا؟ خود پیغمبر هم باید این کار را بکند. عقدش را هم در آسمانها خدا خوانده است. برای اینکه این تفکر از بین برود.
ادامه دارد...
#کار_فرهنگی
#استاد_قرائتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۲۳۱
↩️ شامل آیات ۸۲ تا ۸۸ سوره مبارکه #هود
🔻 پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
«اَفضَلُ العِبادَةِ قَراءَةُ القُرآنِ»؛
برترین عبادت، خواندن قرآن است.
📚 (مجمع البیان ۱/۱۵)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_هود
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 سه اصل ضروری برای تشکیلات دینی
🔻 برای هر تشکیلات دینی سه شعار واجب است، اخلاص در برابر خدا، صداقت در برابر مردم و اطاعت در برابر رهبری سه اصل اساسی برای تشکیلات دینی اسلامی است.
اگر اعضا واقعاً به این سه اصل پایبند بودند، آن حزب، یک حزب اسلامی واقعی است. منشأ بسیاری از آسیبها، عدم پایبندی به همین سه اصل است...
📚 بیانات آيتالله مصباح یزدی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی؛ قم؛ 95/11/30
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir