eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
494 دنبال‌کننده
427 عکس
746 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
Name31Nahj.pdf
709.1K
🚨 راه تربیت ↩️ نامه ۳۱ نهج‌البلاغه 🔻 مروری اجمالی بر گستره و ابعاد تربیت در قرآن و حدیث 🔹 اول) اهمیت و ارزش 🔹 دوم) اهداف 🔹 سوم) آثار تربیت الهی 🔹 چهارم) آثار تربیت غیر الهی 🔹 پنجم) عوامل تربیت الهی 🔹 ششم) سیمای انسان منهای تربیت ▪️ سفارشاتی از مهربان‌ترین پدر (نامه ۳۱ نهج‌البلاغه) ▪️ مراحل تربیت ▪️ اخلاق اجتماعی ▪️ مبادرت به تربیت اطفال ▪️ روش تربیت فرزند ▪️ توجه به معنویات ▪️ آخرت‌گرایی ▪️ معیارهای روابط اجتماعی ▪️ تلاش در جمع‌آوری زاد و توشه ▪️ نشانه‌های رحمت و استجابت دعا ▪️ ضرورت یاد مرگ ▪️ شناخت دنیاپرستان ▪️ واقع‌نگری ▪️ حقوق دوستان ▪️ ارزش اخلاقی ▪️ اجمالی از مبانی تربیت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (قدس‌سره) 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تشکیلات هیئت۱۶.mp3
3.3M
🎚 سلسله های با بیان استاد محمدرضا عابدینی : تطبیق تکوین و تشریع در تشکیلات - ۲ 🔺تطبیق تکوین و تشریع در خانواده چگونه است؟ 🔺 وظایف هریک از اعضای خانواده در مدل تکوین و تشریع چیست؟ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اردوی جهادی؛ فضایی برای شکرگزاری 🔻 اگر مجموعه های فرهنگی بدانند یک اردوی جهادی از پنجاه جلسه ی تربیتی بیشتر اثر گذار است در تمام طول سال ، اردو جهادی برگزار می کردند. اردو فضایی است برای یادگیری مهارت های عملی ، فضایی کاملا تربیتی که در بستر یک اردو، بسیار جذاب و تاثیر گذار تر میشود. در اینجا اثرگذاری مورد بحث است. اگر فرض بگیریم یک جلسه ، بازدهی و اثرگذاری پنجاه درصدی برجای می گذارد ، یک اردوی جهادی نود درصد بازخورد و تاثیر گذاری دارد. اردوی جهادی، نوجوان و متربی را با فضای یک سری از مشاغل آشنا میکند. اردوی جهادی ، فضایی است برای انجام به تعهدات و تکالیفی که بر عهده ی هر شخصی می باشد. اگر کسی کمی احساس تکلیف کند ، میداند که باید از فضای امن خانه و رختخواب گرم جدا شود و به سراغ جهاد برود. جهاد ، شاید زکات سلامتی کنونی ماست. بهتر بگویم خیلی ها در حسرت اینگونه جهاد ها هستند اما توان جسمی یاریشان نمیکند. یک زمانی میتواند خود را مجاهد بداند که نه تنها در بحث جهاد فرهنگی بلکه در جهاد سازندگی نیز داوطلبانه شروع به فعالیت کند. چرا جهاد سازندگی را ، فضایی برای شکرگزاری میدانیم؟ اگر متربی یا دانش آموز در محله های حاشیه نشین یا روستا ها برود و وضع معیشت مردم را ببیند ، قطعا تحولی عظیم در خود میدهد. اگر ببیند اینجا بعضی ها به خاطر مشکلات مالی بچه های خود را به مدرسه نمیفرستند و بچه هایشان از بیسوادی رنج میبرند قطعا متوجه میشود که چقدر خانواده ی او زحمت تحصیلش را میکشند. آن وقت میداند یک پاکن صد تومانی هم غنیمت است... آن وقت میداند که چه زندگی زیبایی دارد ، اگر او ببیند عاقبت بیکاری و بیسوادی میشود اعتیاد ، قطعا با زحمت و کوشش بیشتری درسش را ادامه میدهد تا باری بر جامعه خویش نباشد. در اردو جهادی همه چیز برای تربیت آماده است ، فقط متربی نیاز به یک تلنگر دارد ، ممکن است سالها این خاطره را در ذهن خود مرور کند و عامل پیشرفتش بشود. اردو جهادی یک صافی است ، برای کسانی که خود را از لحاظ فرهنگی مجاهد میدانند ولی حاضر به بیل دست گرفتن نمی شوند... یک باید بداند زمانی جهادش کامل میشود که بداند بیل گرفتن و خانه سازی در عقب مانده ترین روستاها هم یک کار فرهنگی حساب میشود منتها با روشی سخت تر و جدی تر... باید این حس را بدست آورید و با خواندن خاطرات دیگران یا دیدن مستندات دردی از جامعه حل نمی شود. ما کار میکنیم که دردی را دوا کنیم ، و الا مشغول سرگرم کردن خودمان هستیم البته به شیوه ی امروزی. خود را در لابه لای کلمات مخفی کرده ایم... فقط این جمله را باید بیاد داشته باشیم که ««هرکاری میکنیم و خواهیم کرد ، برای رضایت حق تعالی است...»» ✍️مصطفی کریمی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۴ ↩️ شامل آیات ۴۴ تا ۵۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَهلُ القُرآنِ اَهلُ اللهِ وَخاصَّتُهُ»؛ اهل قرآن اهل خدا و خاصان بارگاه اویند. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «راه‌های تقویت رابطهٔ عاطفی با فرزندان» 🔺 راه سوّم: تقویت اعتماد به نفس در فرزندان 🎙 استاد تراشیون 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 راه‌های فعال کردن متربی 🔷🔹چطور متربی را فعال کنیم: این مشکل خیلی‌هاست که نمی‌توانند بچه‌ها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسه‌ای پویا داشته‌باشند. برای این امر باید به چند نکته توجه داشت: 1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان می‌دهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند. حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب می‌کنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست می‌گه؟» 2. هر از چندگاهی از یکی از بچه‌ها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلاً بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر می‌کنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه می‌کنید؟» یا «کی می‌تونه بگه…» و … 3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصاً مطالب ساده را. چرا که تکرار بی‌مورد باعث بی‌حوصلگی و کسالت جمع می‌شود. ضمناً سعی کنید مطالب مهم‌تر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بيشترين گيرايی در يك جلسه حدود بيست دقيقه اول است. 4. اجازه ندهید بچه‌ها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند. بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتماً همه را واردار کنید اگر نکته‌ای را درست متوجه نشده‌اند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند. 🔷 با متربی تنبل چه کنیم؟ اگر کسانی در حلقهٔ شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمی‌کنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راه‌کار به شما پیشنهاد می‌کنیم: الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلاً بحث را به‌صورت مسابقه مطرح کنید. ب) نوجوان‌ها بعضاً روحیات دوران کودکی خود را حفظ می‌کنند. بعضی از بچه‌ها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویق‌ها و پاداش های فوری احتیاج دارند. ج) بعضی‌ها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت می‌کشند یا از سرزنش دیگران می‌ترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید. د) هیچ وقت نگویید «اشتباه می‌کنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل: «فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید. ه) از بچه‌هایی که بازهم با این شیوه‌ها فعال نشدند رسماً بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسهٔ بعد کنفرانس بدهند. و) به بچه‌ها مسئولیت بدهید. مثلاً یکی را دبیر جلسه کنید تا همهٔ نکات را یادداشت کند. آن وقت می‌توانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصه‌وار بیان کند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۵ ↩️ شامل آیات ۵۶ تا ۶۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَشرافُ اُمَّتی حَمَلةُ القُرآنِ»؛ شریفان امت من حاملان قرآنند. 📚 (خصال صدوق ۱/۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🌷 شهید دکتر چمران رحمه الله آنان که به من بدی کردند، مرا هشیار کردند ... آنان که از من انتقاد کردند، به من راه و رسم زندگی آموختند ... آنان که به من بی اعتنایی کردند، به من صبر و تحمل آموختند ... آنان که به من خوبی کردند، به من مهر و وفا و دوستی آموختند ... پس خدایا؛ به همۀ آنانی که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند، خیر و نیکی دنیا و آخرت عطا بفرما 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از َهُدًى لِّلْعَالَمِين
کمک به مردم لبنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۶ ↩️ شامل آیات ۶۸ تا آخر سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ»؛ حاملان قرآن معروف‌ترین اهالی بهشت هستند. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 آب کردن یخ جلسه 🔻 یکی از نکات مهم در شادابی و جذابیت جلسه، آن است. البته منظور بخش قرائت قرآن و خواندن تفسیر آیات و در کل مقدمات همیشگی جلسه نیست. منظور ما بخش اصلی جلسه که شما به ارائه طرح درس جدید می پردازید است. گرچه برای همان بخش های ابتدایی هم می‌توانید خلاقیت به خرج بدهید. مخصوصا در اولین جلسات که شاید هنوز خیلی از بچه‌ها را خوب نمی شناسید و آنها هم با یکدیگر آشنا نیستند. 🔷🔹یک مثال ساده یکی از قواعد شروع جلسه «آب کردن یخ» است. به عبارتی بچه‌ها هنوز یخشان وا نشده است تا با هم صحبت کنند و در مباحث مشارکت کنند و رفیق هم شوند. در این حالت لازم است شما یخ جلسه را آب کنید. فرض کنید در جلسة اول در حالی‌که فقط خودتان بچه‌ها را می‌شناسید، بسته‌هایی را به عنوان پک هدیه به آنها می‌دهید. اما به هر کس بسته فرد دیگری را می‌دهید. یعنی وقتی بسته‌ها را باز می کنند می‌بینند که اسم خودشان داخلش نیست. حالا باید بگردند برای پیدا کردن صاحب بسته و البته بستة خودشان که دست فرد دیگری است. با همین روش ساده همه همدیگر را می‌شناسند و یخشان هم آب می‌شود. 🔷نحوه شروع جلسه الف) تنوع در آغاز: یعنی استفاده از ابزار مختلف مانند طرح سؤال، بیان داستان، خاطره، بازی یا … در ابتدای جلسه ب) خلاصة درس قبل: بچه‌ها خیلی دوست دارند که مربی قبل از شروع مبحث جدید، خلاصه‌ای از مطالب گذشته را بگوید. چرا که به اين احساس و اطمينان روحي می‌رسند كه مطالب قبلي تماماً مرور و وارد ذهن آنها شده و اكنون آمادة پذيرش مطلب جديد هستند. ج) اجازه بدهید خود مخاطب جزئیات را کشف کند. یعنی لازم نیست اول بحث بگویید دقیقا قرار است راجع به چه چیزهایی صحبت کنید. چون ممکن است ذهن مخاطب بسته شود. د) از همان نخست بچه‌ها را درگیر ماجرا کنید. یعنی اجازه ندهید مخاطبین شما منفعل بمانند. بحث یک‌طرفه توسط شما بی‌فایده خواهد بود چون این‌جا مدرسه نیست. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۷ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۱۹ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ»؛ ظاهر قرآن شگفت‌انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است. 📚 (اصول کافی ۲/۵۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «راه‌های تقویت رابطهٔ عاطفی با فرزندان» 🔺 راه ششم: انتقال حس خوبمان به فرزندان 🎙 استاد تراشیون 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 پیشنهاد: کتاب خداشناسی قرآنی ✍️ نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری 🔹 گروه سنی: کودک و نوجوان در این کتاب می‌خوانید: « زمانی که کودکان و نوجوانان نزد ما می‌آیند و سوال‌هایی درباره مفاهیم دینی می‌پرسند فرصتی فراهم می‌شود که با استفاده از میل درونی‌شان آنان را یک گام به هدف زندگی و قدمی به قله کمال نزدیک کنیم...» این کتاب در قالب پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا، مفاهیم تربیتی و آموزشی دینی را به آن‌ها می‌آموزد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های لازم و ضروری برای یک مربی (قسمت دوم) ۲. رفتار مطابق گفتار والدین و مربیان گرامى براى تربیت شایسته نسل آینده، باید به رفتارهاى خود توجه دقیق داشته باشند. اگر آنان به گفته‌هاى خویش جامعه عمل بپوشانند، بهترین، موثرترین و پرثمرترین شیوه را در تربیت به کار گرفته و به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه متربیان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. حضرت مجتبى (علیه السلام) در این رابطه یکى از دوستان خود را که شایسته تمجید و ستایش آن بزرگوار بود، با صفات زیبایى ستوده و در ضمن شمارش خصلت هاى پسندیده او مى فرماید: «او آنچه را که عمل نمى‌کرد نمى‌گفت، و کارهایى را که نگفته بود، انجام مى‌داد». در صورت مطابق نبودن گفتار با رفتار، سایر روش‌ها و تلاش‌هاى مربیان و والدین بى‌ثمر خواهد بود و نه تنها نتیجه تربیتى حاصل نخواهد شد، بلکه در ذهن متربى گفتارها، نصایح و سایر اهداف مطلوب تربیتى سست و بدون کارآیى و غیرقابل عمل، جلوه خواهد کرد. در کار تربیت، یک مربى ممکن است با انواع مشکلات و موانع روبرو شود، ناسازگارى فرزندان، بیمارى‌هاى گوناگون، همسران ناموافق، مشکلات شغلى، و اختلالات روانى اعضاى خانواده و ده‌ها نمونه دیگر، ممکن است براى یک پدر یا مادر و یا سایر مربیان، به وجود آید، در این گونه موارد سزاوار است که آنان با بردبارى، حوصله، استقامت و پشتکار این موانع را تحمل نموده و به اهداف والاى تربیت بیندیشند. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۸ ↩️ شامل آیات ۲۰ تا ۳۹ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛ قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست. 📚 (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۹ ↩️ شامل آیات ۴۰ تا ۶۰ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ»؛ برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه‌ها گشوده و پوشیده‌ها روشن شود. 📚 (شرح غررالحکم ۲/۴۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «راه‌های تقویت رابطهٔ عاطفی با فرزندان» 🔺 راه هفتم: تقویت برخی از توانایی‌های فرزندان 🎙 استاد تراشیون 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مرزهای ارتباط با مربی 🔻 باید توجه داشته باشیم که هیچکدام از ما رفیق متربی نیستیم بلکه مربی دلسوز و ناصحی هستیم که برای هدایت از در دوستی با او وارد می شویم و درست به همین دلیل است که باید مواظب باشیم هیچگاه رابطه عاطفی ما و متربی به مرحله وابستگی عاطفی تنزل پیدا نکند. نوجوان تا وقتی در عالم فیلم های هندی سیر می کند، کل رفاقت را در این می داند که "یک دوست" حتی حاضر باشد جانش را فدای دیگری نماید. اما کار تربیت یعنی خروج از دنیای تخیل و آرزوهای بی پایه و اساس و ورود به دنیای واقعیت ها. در دنیای تربیت، دوستی برای دوستی معنا ندارد بلکه در این وادی، هدف از دوستی رشد، تعالی و هدایت انسان هاست. مربی باید در دایره ارتباط کلامی خود با متربی به مرور زمان، انتظارات، هنجارها و ارزش های گروه را به متربی انتقال دهد تا او را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج نموده و با اهداف گروه آشنا نماید. در ارتباط شناختی هم هنر مربی به آن است که در روح و روان متربی نفوذ کند و ضعف ها و توانمندی های او را بشناسد تا بتواند برای هرکس نسخه ای منحصر به فرد و مناسب روحیات وتوانمندی های او را تدوین کند. وبالاخره از آنجا که تشویق، تقویت کننده رفتار مثبت در متربی است مربی به ناچار با اعضای گروه ارتباط تشویقی و تنبیهی نیز دارد. تشویق می تواند در گروه با بذل توجه به فرد صورت پذیرد. اما یادمان باشد که مرز ارتباط تشویقی با افراد آن است که آنان را دچار توهم خود برتر بینی نسبت به سایرین نکند. برای امور پیش پا افتاده، ابتدایی و تکراری صورت نپذیرد و به گفتار و رفتار متربی نسبت داده شود و نه شخصیت او. همچنین برای موفقیت در بکارگیری ابزار تشویق باید مراقب بود که در دام "خطای هاله ای" گرفتار نشویم یعنی دلیل ما برای تشویق فرد، داشتن صدای خوب، صورت نیکو، هوش سرشار، خانواده متدین و موفق و توان مالی و از این دست نباشد. به هر حال اگر تاکنون نتوانسته اید رفتار مورد نظر خاصی را در فرد نهادینه نمایید و در رفتار سازی موفق نبوده اید حتماً برای یک بار هم که شده تشویق فرد در حضور جمع را تجربه کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۰ ↩️ شامل آیات ۶۱ تا ۸۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ»؛ راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه‌ها کتاب خداست. 📚 (امالی صدوق /۳۹۴) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313