eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
490 دنبال‌کننده
431 عکس
760 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 از صفر تا صد یک - قسمت هفتم (۲) 🔻 اصولی که قبل از شروع کار فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرند 👇 ⭕️ اصل سوم : داشتن طرح و برنامه 💥در عالم کار فرهنگی، به افراد به آسانی تریبون اختصاص نمی یابد و خبرسازی و شهرت در این عرصه اصلا وجود ندارد بلکه اینجا عرصه کار خالص، بی ریا و گمنامانه است. تفاوت دیگر کار فرهنگی با کار اقتصادی و سیاسی این است که در کار فرهنگی بسیار دیده می شود کسانی که جرأت، جسارت و ریسک پذیری ورود به عالم سیاست و اقتصاد را ندارند، بدون هیج ترس و واهمه ای به این عرصه ورود پیدا کرده اند و چون کار فرهنگی کاری دیربازده، دراز مدت و تدریجی و قطره ای است که نتیجه آن به آسانی قابل اندازه گیری و سنجش نمی باشد پس آنان نیز بدون داشتن خوف سود و زیان ، چند سالی را ، بر مدار آزمون سعی و خطا پیش می روند بی آن که نظارتی بر کارشان صورت پذیرد و به اصطلاح چیزی را از دست بدهند. در کار فرهنگی ؛ چون فعالیت ها، عمدتا از جنس عمل به وظیفه و انجام مسئولیت و تکلیف است؛ چه بسا کسانی هستند که در بدو امر، تنها متأثر از عوامل تحریکی و از سر احساس، به این عرصه ورود پیدا می کنند، مدتی فعالیت دارند و به تدریج انگیزه اولیه خود را برای ادامه مسیر، از دست داده و کنار می کشند. ↙️ فعال فرهنگی؛ به معنای مصطلحی، که مراد و مقصود ما در این کتاب است معمولا تحت نظارت و کنترل قرار ندارد و کمتر مورد ارزیابی قرار می گیرد و چون در زمینه فرهنگ، حجم کارهای روی زمین مانده بسیار زیاد به نظر می رسد و تصور می شود که کل فرآیند کار، بدون صاحب و متولی خاص است، همه می خواهند که بیایند و به خاطر اسلام و رضای خدا، کار فرهنگی کنند و این مهم را به دیگران هم توصیه می کنند این در حالی است که ورود برخی به این عرصه نه تنها مفید فایده و مطلوب نیست بلکه نا مطلوب و چه بسا مخرب هم باشد. ادامه دارد... 📚از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی -حجت الاسلام و المسلمین ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 "رفتار جذاب نه حرفای جذاب" 🔻 حضرت آقا صحبتی دارند با این مضمون که اگر دانشجویان متعهد ما واقعاً آن چیزهایی را که لازمهٔ محیط دانشگاه است را با ویژگی‌های مؤمنانه جمع کنند به نظر من می‌توانند در دانشگاه جذاب باشند. طبیعتاً چیزهایی که لازمهٔ محیط دانشگاه است همان فعالیت علمی است. اینجا حرف از تأثیرات عواملی است که الزاماً ربطی به موضوع فعالیت تشکل شما ندارد و بیشتر به نحوه و روش فعالیت شما ربط دارد. 🔍 اینکه چقدر اخلاقتان جذاب است؟ ❓وضعیت درسی‌تان چطور است؟ ❗️چقدر واقعاً به فکر افراد هستید؟ ⚠️چقدر به افراد کمک می‌کنید؟ مجموعه اعمال و رفتار شما، نوع روابط و تعاملات فعالان تشکل شما با یکدیگر، کارهایی که می‌کنید ولی حواستان نیست، ادبیات و شکل و عنوان پوستر منتسب به شما و... همه اینها در جذب مؤثر است. این‌طور نیست که فقط حرف‌های شما تصویر مخاطبتان را شکل دهد❗بعضاً پیش می‌آید در برخی موارد با شتاب‌زدگی یا بی‌سلیقگی‌های تشکیلاتی یا برگزاری برنامه‌های فکرنشده و بی‌سروسامان بی‌دلیل افرادی را از خود راندیم و نسبت به تشکیلات بدبین کرده‌ایم. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
پادکست نسخه شماره یک - MEZMAR.IR.mp3
21.51M
🎙 مجموعه پادکست 🔰 قسمت (۱) اول: 📮 چرا اعضای تشکیلات پس از مدتی حضور و فعالیت دچار بی‌انگیزگی شده و از مجموعه جدا می‌شوند؟ 🔺دکتر به این سوال پاسخ می دهد: 🎯 برای پاسخ به سؤال بایستی در ابتدا به انگیزه اصلی فرد برای حضور در تشکیلات پی برد. 💎 انگیزه افراد برای مشارکت در تشکیلات در چهار مسأله قابل دسته‌بندی است : 🥇آرمان‌گرایی 🥈ارتباطات 🥉اثرگذاری 🏅ثمردهی و رشد 🔹دو راهکار اصلی برای نگه‌داشت افراد در تشکیلات وجود دارد : ✅ تقویت بینشی افراد ✅ ارتقای ایمان تشکیلاتی 🗣 مجری کارشناس : 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 انواع قلب در قرآن کریم ❤️ بیست نوع قلبی که در قرآن ذکر شده است: 💝 ١. قلب سليم: ⚘ و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی. { إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ }*⛲️ 💝 ٢. قلب مُنيب: ⚘ وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به‌سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست. {مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ وَجَاء بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ}⛲️ 💝 ٣. قلب مُخبِت:⚘ وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکر خدا. {فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُمْ }⛲️ 💝 ۴. قلب وَجِل: ⚘ و آن قلبی است که از ياد خدا می‌لرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. { وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ }⛲️ 💝 ۵. قلب تَقِيّ: ⚘ و آن قلبی است که به احکام خدا احترام می‌گذارد. { ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ }⛲️ 💝 ۶. قلب مَهدِیّ:⚘ و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است.{وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ} ⛲️ 💝 ٧. قلب مُطمئن:⚘ و آن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام می‌گيرد.{ وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه}⛲️ 💝 ٨. قلب حَیّ: ⚘ و آن قلب زنده‌ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان‌های امت‌های گذشته که با گناه و طغيان هلاک شدند پند و اندرز می‌گيرد.{ إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ }⛲️ 💔 ٩. قلب مريض: و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت‌های حرام است.{ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ }⛲️ 💔 ١۰. قلب أعمَى:⚘ وآن، قلب کوری است که حق را نمی‌بيند و در نتيجه پند و اندرز نمی‌گيرد.{ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ }⛲️ 💔 ١١. قلب لاهِی:⚘ و آن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت‌های دنياست.{ لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ }⛲️ 💔 ١٢. قلب آثم:⚘ و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان می‌کند و می‌پوشاند.{ وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ }⛲️ 💔 ١٣. قلب متکبر:⚘ و آن قلب مغرور و متکبری است که به‌خاطر ظلم و طغيان، از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جبار است.{ قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ }⛲️ 💔 ١۴. قلب غليظ: ⚘ و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده:{وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ }⛲️ 💔 ١۵. قلب مَختُوم:⚘ و آن قلبی است که هدايت را نمی‌شنود و تعقل نمی‌کند.{ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه}⛲️ 💔 ١۶. قلب قاسِی:⚘ و آن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمی‌شود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است.{ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً }⛲️ 💔 ١٧. قلب غافل: ⚘ و آن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح می‌دهد:{ وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا }⛲️ 💔 ١٨. قلب أغلف:⚘ و آن قلبی است که پوشيده شده است به‌طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم" در آن نفوذ و رسوخ نمی‌کند.{ وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ }⛲️ 💔 ١٩. قلب زائغ: ⚘ و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض می‌کند:{ فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ }⛲️ 💔 ٢۰. قلب مُرِيب:⚘ و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است. { وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ }⛲️ 💝 اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان ترجمه: خدايا قلب‌های ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلب‌ها قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما! 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
014-Abedini-www.ziaossalehin.ir-Chelleye-Tashkilati-P023.mp3
9.5M
🎙 : چله تشکیلاتی (٢٣) 🚨 قسمت بیست و سوم: اربعین و ظرفیت تمدن سازی ▪️قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) خروج از تقیه‌ای بود که بعنوان صبر فعال مؤمنان را در طول تاریخ شیعه به یکدیگر مرتبط می‌کرد... 📖 برگرفته از مباحث در کتاب 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 - قسمت ٢۳ ▪️حضرت عیسی (علیه‌السلام) طشت آبی فراهم کردند و پای حواریون را شستشو کردند. حواریون دلیل این کار حضرت را پرسیدند و ایشان فرمودند: «این‌گونه تواضع نمودم تا پس از من به همین روش تواضع را به مردم آموزش دهید.» فرمودند: «مبادا صرفاً موعظه کنید و بر منابر بروید.» 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✍️ - قسمت ٢۳ ▪️حضرت عیسی (علیه‌السلام) در پیروان خود احساس کفر نمود و فرمود: «من انصاری الی الله؟». در این زمان حواریون ندای ایشان را لبیک گفتند و در سفر و حضر همراه ایشان بودند تا زندگی عیسی‌گونه را فرابگیرند. این روشی بود که حضرت عیسی (علیه‌السلام) انتخاب نمودند تا سایر گروندگان به آیین یکتاپرستی را تربیت کند. ▪️در یکی از مواقف و سفرها حضرت عیسی (علیه‌السلام) طشت آبی فراهم کردند و پای حواریون را شستشو کردند. حواریون دلیل این کار حضرت را پرسیدند و ایشان فرمودند: «این‌گونه تواضع نمودم تا پس از من به همین روش تواضع را به مردم آموزش دهید. مبادا صرفاً موعظه کنید و بر منابر بروید. بلکه با رفتار خود دیگران را جذب کنید.» 🔸 همین الگوی حضرت عیسی (علیه‌السلام) در هیئت‌ها و در تشکیلات دینی موجب می‌شود افرادی که جایگاه والاتری دارند، مانند روحانیون و اساتید بر دیگران تواضع کنند و به‌عنوان خادمین زائران حاضر شوند؛ این راهی است برای نشان دادن مسیر تربیتی هیئت و تحقق جامعه ولایی و آدم‌سازی. 🔸 بکوشیم در تشکیلات ایمانی، افراد پیشکسوت‌تر و بزرگترهای تشکل با رفتارشان به سایر افراد تشکیلات و کوچترها، نحوه تعامل و حضور در تشکیلات را بیاموزند. این مطلب یادآور روایت شریف «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» خواهد بود. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۸ ↩️ شامل آیه ۲۸۲ سوره مبارکه 🔻پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «خَیرُکُم مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وَ عَلَّمَهُ»؛ بهترین شما کسی است که قرآن را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 از صفر تا صد یک - قسمت هشتم 🔻 اصولی که قبل از شروع کار فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرند 👇 ⭕️ اصل سوم: داشتن طرح و برنامه در کار فرهنگی؛ بدون حل دغدغه معاش، چنانچه پیشتر گفتیم نمی توان موفق بود و چون هنوز در جامعه ما، حل مشکلات اقتصادی در بخش فرهنگ، به نحو بایسته و مطلوب صورت نپذیرفته است، پس فعالان فرهنگی، در کنار دغدغه حل معیشت خود، نگرانی اداره امور فرهنگی را هم دارند. ❇️و آخر آن که، برای کار فرهنگی و فعالیت در این عرصه ، نه تنها کسی از افراد، طرح و برنامه و تخصص و تجربه کاری خاصی را نمی طلبد بلکه بسترهای ورود به این عرصه چنان گسترده ، فراگیر و متنوع است که هرکس، با هر توان و تجربه ای که دارد در مسجد، هیئت، کانون یا انجمن های اسلامی محلی، به فعالیت در بخش فرهنگ می پردازد و کسی نمی پرسد چرا؟! 💢خودجوش بودن در کار فرهنگی؛ علاوه بر آن که به خودی خود، یک امتیاز محسوب می شود و نشان می دهد که نیروهای انقلابی ما برای ورود به میدان، منتظر پرداخت سوبسید و یارانه و تصویب مصوبه و قانون نیستند و از کسی اجازه نمی گیرند تا برای خدا کار کنند اما از منظری متفاوت ، به جهت آن که افراد خودشان تصمیم می گیرند کار فرهنگی کنند یا نه؟ و نیز خودشان تشخیص می دهند که برای این کار مفید و موثر هستند یا نیستند؟! و بدون مشورت با کارشناسان خبره، برنامه ریزی می کنند که چه کاری درست و چه کاری نادرست است؟ این روند در مجموع، روند مطلوبی نیست. ↙️ به دیگر سخن آن که ، احساس تکلیف برای ورود به عرصه کار فرهنگی و خودجوش بودن و مستقل بودن این موضوع، هر چند به طور ذاتی امری پسندیده است و مطلوب به نظر می رسد اما تشخیص اینکه افراد چه کارایی خاصی دارند و به درد بازکردن کدام گره می خورند و آیا حضورشان به طور مستقیم در عرصه کار فرهنگی لازم است یا نه؟... مسئله مهم تری است که هنوز برای آن در کشور متولی خاصی وجود ندارد. ادامه دارد... 📚از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی -حجت الاسلام و المسلمین ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اصل جذب حداکثری 🔻افرادی که از شمایند، اما جدا شدند، سعی کنید اینها را گرد بیاورید. این جزو موارد ، که در دعای شریف مکارم‌الاخلاق - دعای بیستم صحیفهٔ مبارکه سجادیه - به آن اشاره شده است... ما عرض کردیم ، . البته معیار و میزان، اصول و ارزش‌هاست. انسان‌ها از لحاظ ایمان در یک حدّ نیستند، ما در بین خودمان، آدم‌هایی داریم ضعیف‌الایمان، آدم‌هایی داریم که ایمانشان، قوی‌تر است، باید راه بیاییم. نمی‌شود ضعیف‌الایمان را دفع کرد، نمی‌شود فقط به کسانی چشم دوخت که قوی‌الایمانند، نه ضعفا را هم باید در نظر داشت. کسانی که خودشان را قوی می‌دانند، آن‌کسانی را که ضعیف می‌دانند، ملاحظه کنند و مراعات کنند، دفع نکنند. آن کسانی که جزو مجموعه هستند، لیکن بر اثر اشتباه و غفلت، کنار افتادند، جدا افتادند، اینها را به خود بیاورند، اینها را نصیحت کنند، دلالت کنند، راه را به آنها نشان بدهند، آنها را برگردانند، اینها مسائل اصلی است. 📆 ۱۳۸۹/۵/۲۷ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اراذل و اوباش را جذب هیئت می‌کرد 🔺مثلاً می‌رفت دست در گردن کسی که کنار جوی آب نشسته بود می‌انداخت و می‌گفت: «داداش بیا دو دقیقه رو با ما بد بگذرون» 🔺یا مثلاً با اینکه سن خودش کم بود به مدرسه می‌رفت، لیست بچه‌ها را می‌گرفت به آنها زنگ می‌زد و به مسجد دعوتشان می‌کرد. 🔺مصطفی حتی افرادی که همه به چشم اراذل و اوباش به آنها نگاه می‌کردند، جذب هیئت می‌کرد. آن‌ها هم بچه‌های خوبی می‌شدند و خیلی به نفع اهالی محل می‌شد. ♨️ سیره شهدا را می‌خواند و در جمع ما می‌نشست و در مورد شهدا حرف می‌زد. می‌گفت: «به یاد داشته باشید یکی از چیزهایی که شهید را از بقیه متمایز می‌کند کمک به خلق است. سعی کنید به مردم کمک کنید.» ⭕️ برای استخر پایگاه بسیج زده بود 🔺در کارهای فرهنگی خیلی سختی تحمل می‌کرد. وقت خواب و استراحتش خیلی کم بود. 🔺ماه رمضان داخل تابستان افتاده بود. مصطفی تا حدود ساعت ١٢ شب در مسجد می‌ماند و کار فرهنگی می‌کرد. کلاس قرآن داشت. سفره افطار داشت. بعد از افطار هم کلاس صالحین و برنامه‌های مختلف. 🔺بعد از تمام شدن کلاس‌های مسجد، حاج آقا بطحایی را تا نماز صبح استخر می‌برد که پاسخگوی سؤالات شرعی مردم باشد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
014-Abedini-www.ziaossalehin.ir-Chelleye-Tashkilati-P024.mp3
9.31M
🎙 : چله تشکیلاتی (٢۴) 🚨 قسمت بیست و چهارم: اربعین، زمینه‌ساز ظهور (۱) ▪️اگر شعار پرچم ظهور، "یالثارات‌الحسین" است به این دلیل است که در زمان ظهور، خون‌خواهی اباعبدالله (علیه‌السلام) شعار شناخته‌شده‌ای است... 📖 برگرفته از مباحث در کتاب 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 - قسمت ٢۴ ▪️در روایت آمده است: «ما من نبی الا و قد زار کربلا و وقف فیها» این مطلب نشان می‌دهد قوام و تعالی یک تشکیلات دینی، حتی سلسله جلیله انبیا (علیهم‌السلام) که به حق یک تشکیلات منسجم است، به فهم جایگاه و مقام ائمه و به‌خصوص حضرت امام حسین (علیه‌السلام) است. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
✍️ - قسمت ٢۴ ▪️عزای اباعبدالله (علیه‌السلام) قوه محرک جریانات عظیم و حرکت‌های کاروانی است. با نگاهی دقیق‌تر باید گفت حتی قیام انبیا و انقلابات اوصیای ایشان وامدار از کربلا و قیام اباعبدالله (علیه‌السلام) هستند؛ تا آنجا که تمام پیامبران اولوالعزم، از گریه بر مصائب اباعبدالله (علیه السلام) علو درجه یافتند و در روایت آمده‌است: «ما من نبی الا و قد زار کربلا و وقف فیها» این مطلب نشان می‌دهد قوام و تعالی یک تشکیلات دینی به فهم جایگاه و مقام ائمه و به خصوص حضرت امام حسین (علیه‌السلام) است. ▪️اگر انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب کلان توانسته است با جریان کربلا ایجاد شود، جریانات کوچکتر و تشکل‌های دینی نیز می‌توانند با تکیه بر کربلا برپا شوند. 🔸 تلاش کنیم تشکیلات دینی ما برپایه ارزش‌های دینی استوار و با تکیه بر معرفت امام، حق طلب باشد. این مبنای حرکت اباعبدالله (علیه‌السلام) است که حق محوریت دارد و باطل در مقابل انسان است. اگر مرزبندی با باطل به‌گونه‌ای شکل گرفت که جبهه تشکیلات ما در مقابل باطل نبود، این نقطه افول و سقوط یک تشکیلات است. باید در تشکیلات دینی جبهه‌بندی و فهم جایگاه دشمن را همراه با بصیرت در افکار نهادینه ساخت. 🏷 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۴۹ ↩️ شامل آیات ۲۸۲ تا آخر سوره مبارکه 🔻پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم»؛ این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید. 📚 (مجمع البیان، ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 از صفر تا صد یک - قسمت نهم 🔻 اصولی که قبل از شروع کار فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرند 👇 ⭕️ اصل سوم : داشتن طرح و برنامه ... بر این اساس، کسی که می خواهد کار فرهنگی کند ابتدا باید، به دقت و وسواس بسیار زیاد، مزیت های نسبی خود را برای ورود به این عرصه شناسایی کرده و توان و استعداد خود را لیست نماید. ↙️ مثل آن که فن بیان خوبی دارد، با مهارت گروه داری و برگزاری کلاس آشناست، نویسندگی و انتقال پیام با سلاح قلم را می شناسد و یا با بهره گیری از سایر ابزارهای هنری و ورزشی موجود می تواند بر جامعه هدف و گروه مخاطبان، به لحاظ فرهنگی تربیتی، تاثیر گذار باشد. ❇️ اگر قرار است کسی کار فرهنگی کند اول باید بداند چرا می خواهد به این کار مبادرت بورزد؟ و چه کار می خواهد بکند؟ (طرح و برنامه دارد یا نه؟) ❌توجه داشته باشید که در پاسخ به این قبیل پرسش ها؛ کلی گویی، آرمان گرایی مطلق و بی توجهی به واقعیت های موجود، نشانگر آن است که فرد به طور شفاف و عینی، با مصادیق کار، آشنا نیست و تنها به شکل شعاری می خواهد به این عرصه ورود پیدا کند. 💢دقت کنید بین استدلال کسی که می گوید: می خواهیم با کار فرهنگی انقلاب را به دنیا صادر کنیم و یا ظهور امام زمان عج را نزدیک تر نماییم با منطق کسی که می گوید: قرار است به حول و قوه الهی؛ یک مدل موفق کار فرهنگی مسجدی خلق شود که در راه صدور انقلاب، مورد بهره برداری قرار بگیرد و یا برای زمینه سازی ظهور تلاش می کنیم تا در حد توان مدل تشکیل یک محله صالح را پایه ریزی نماییم تفاوت بسیاری هست. این مطلب دقیقا به فهم متفاوت این دو نفر، از کار فرهنگی بر می گردد. پس اگر کسی ، در این باره کلی گویی کرد و از آرمان ها و ارزش ها سخن گفت ، ابتدا از او بپرسید: که دقیقا می خواهد چه کاری انجام دهد؟ در ادامه اگر از شنیدن چرایی کار فرهنگی آن فرد قانع شدید و پاسخ او را در این باره مکفی دانستید به طرح موضوع بسیار مهم چگونگی انجام کار بپردازید یعنی بپرسید: فکر می کنی دقیقا چطور می توان این راه را طی کرد؟ چگونگی انجام کار فرهنگی یعنی همان داشتن طرح و برنامه و نقشه راه. ادامه دارد... 📚از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی -حجت الاسلام و المسلمین ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اگر نقشی ندارید، خائن هستید 🔺 در کنار هر شغلی که داریم باید نقش تربیت مهره و یاور برای اولیای خدا و نقش جایگزین سازیِ اینها رو داشته باشیم. 🎙 ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۵۰ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۹ سوره مبارکه 🔻پیامبر (صلی‌الله علیه وآله وسلّم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم»؛ این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می‌توانید از این ادبستان بیاموزید. 📚 (مجمع البیان، ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
📸 عظمت جذب در مکتب امام 🔺 میدونستید ۷۵ درصد شهدای جنگ ۸ ساله زیر ۲۳ سال سن داشتند؟ میانگین سنی شهدا هم ۲۲ تا ۲۳ بوده ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ای کاش ما هم هنر جذب داشتیم... 🔻 خواهر شهید ابراهیم هادی می‌گفت : 🔹 یک روز موتور شوهرخواهرم را از جلوی منزل‌مان دزدیدند، عده‌ای دنبال دزد دویدند و موتور را زدند زمین. کاش مثل ابراهیم هادی هنر جذب داشتیم ابراهیم رسید و دزد زخمی شده را بلند کرد، 🔹 نگاهی به چهره وحشت زده‌اش انداخت و به بقیه گفت: اشتباه شده! بروید. ابراهیم دزد را برد درمانگاه و خودش پیگیر درمان زخمش شد. آن بنده خدا از رفتار ابراهیم خجالت‌زده شد. ❓ابراهیم از زندگی‌اش سؤال کرد، کمکش کرد و برایش کار درست کرد. ❤️ طرف نمازخوان شد، به جبهه رفت و بعد از ابراهیم در جبهه شهید شد... ‼️ اگر مثل ابراهیم هادی هنر جذب نداریم، دیگران را هم دزدتر نکنیم!! ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 در مورد مزاج‌گویی منبری‌ها و فالوئرهای میلیونی ✍️ 🔻 در کتاب ده گفتار به پدیده‌ای در بین برخی از روحانیون منبری نقد وارد می‌کند که از آن به تعبیر می‌نماید. شهید عزیز این سؤال را طرح می‌کند که چرا بسیاری از پیغمبران وقتی مبعوث می‌شوند مخالفان زیادی پیدا می‌کنند و برخی مانند حضرت نوح (علیه‌السلام) پس از صدها سال تبلیغ هم اندازه انگشتان دو دست حتی از نزدیکان خودشان پیرو ندارند و در مقابل برخی از مبلغین و روحانیون منبری در مدت کوتاهی پیروان زیادی پیدا می‌کنند. 🔹به تعبیر شهید مطهری این پدیده رمزی دارد و آن رمز این است که هدف تبلیغ و رسالت پیامبران مبارزه با نقاط ضعف مردم بوده است و ما می‌خواهیم از همان نقاط ضعف برای جذب مرید بهره‌برداری کنیم. به تعبیر دیگر هدف پیامبران اصلاح نقاط ضعف و معایب جامعه است و هدف منبری‌های مزاج‌گو راضی کردن مخاطب و لذا اولی مطابق مصلحت مخاطب سخن می‌گوید و دیگری مطابق میل او. 🔹شهید مطهری حالت دوم را بهره‌برداری از نقاط ضعف و جهالت و عوامی بخشی از مردم و بر ضد و در جبهه مقابل رسالت پیامبری می‌داند و برای آن از تعبیر «تبدیل کردن منبر به کرسی دلالی شخصیت‌ها» استفاده می‌کند و معتقد است کرسی منبر باید از این آلودگی پاک شود. خود شهید مطهری نیز البته از این قاعده تبعیت می‌کرد و به همین دلیل هم تا آخرین روزهای شهادت مخاطب و مریدی بسیار کم تعدادتر از برخی منبری‌های مزاج‌گوی کم‌سواد همان دوره داشتند. 🔹 خلاصه کلام این که هم کسانی که از فالوئرهای میلیونی منبری مزاج‌گوی اخیر ذوق‌زده شده‌اند و هم کسانی‌که از آن به هراس افتاده‌اند می‌بایست بدانند این مسئله پدیده جدیدی چه در تشیع و چه تاریخ دین نیست. البته این مسئله پدیده‌ای منحصر به منبری ذکر شده نیز نیست و در برخی از افراد مذهبی و حزب‌اللهی نیز در سال‌های اخیر شیوع داشته است. 🔹 خیلی از این رفتارها ناشی از یک فهم غلط و سیاست‌زده از مفهوم و هست. اساس مفهوم جذب به معنی تلاش برای بالا بردن نظام فکری مخاطب و نزدیک کردن آن به ایده‌آل دینی است. اگر قرآن «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» هم می‌گوید، تأکید بر استفاده از ابزار و روش جذب متناسب با مخاطب می‌کند و نه استحاله در محتوا. 🔹اما عده‌ای چون تحقق این تعریف مستلزم فکر، برنامه و تلاش و کار بلندمدت است، راه ساده‌تر را انتخاب می‌کنند. فکر و رفتارهای خودشان را به سطح تلقی‌ای که از نگاه طیف خاکستری جامعه دارد، تقلیل می‌دهند. ⁣این‌جا دیگر مسأله جذب به مفاهیم دینی و انقلابی مطرح نیست. مخاطب باید جذب من و شخصیت من شوند که مصداق همان مفهوم دلالی شخصیتی است که شهید مطهری به آن اشاره می‌کند. ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨از صفر تا صد یک - قسمت دهم ⬅️ چرا تشکل ؟!👇 ❇️ قرآن کریم در این زمینه می فرماید: قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا یعنی آن که ای رسول ما، بگو به امت که من به یک سخن شما را پند می دهم ( که اگر بشنوید البته هدایت یابید) و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم، یا هریک تنها، در امر دین تان قیام کنید. [سبأ/46] از این آیه شریفه؛ به عنوان یک توصیه جدی در خصوص راه اندازی تشکل و کار در قالب تشکیلات اسلامی می توان یاد کرد چرا که در آن، ابتدا خداوند متعال با توصیه به حضرت رسول (صلی الله علیه وآله و سلم) اقدام به حرکت و قیام در راه خدا را از مردم خواسته است و سپس شکل و قالب اجرای این حرکت را نیز به وضوح مشخص می کند آنجا که می فرماید: (ان تقوموا لله مثنی و فرادی)، تقدم "مثنی" بر "فردی" در این آیه شریفه به معنای تقدم کار تشکیلاتی بر کار انفرادی ست . ⭕️ به دیگر سخن، آن که بنای توصیه قرآن از جانب رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم به پا خواستن و قیام، اول به صورت گروهی و دونفر دو نفر می باشد که قالبی تشکیلاتی دارد و در عین حال در ادامه یادآور شده است که اگر برای این کار امکان تشکل و جمع شدن دو نفر یا بیشتر وجود نداشت پس یک نفره باید قیام کرد و نمی توان نشست و کاری نکرد. 🔹در پایان پس از توصیه به قیام و مبارزه و نشان دادن شکل و قالب کار، نوبت به تأکید بر امر مهم 💡💡💡فکر کردن و اندیشیدن 💡💡💡 می رسد، چرا که اگر چشمه تفکر و اندیشه در آدمی خشک شد بدون شک روزگارش به رکود خواهد کشید و متوقف خواهد شد اصلا نتیجه کار فرهنگی بدون تفکر و اندیشه، چیزی جز ضلالت و تباهی نیست. ادامه دارد... 📚از صفر تا صد یک تشکل فرهنگی -حجت الاسلام و المسلمین ┄┄┅═✧❁✧═┅┄┄ 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir