eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
495 دنبال‌کننده
418 عکس
662 ویدیو
124 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۸ ↩️ شامل آیات ۷ تا ۱۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: مَن جَمَعَ القرآنَ مَتَّعَهُ اللّه ُ بعَقلِهِ حتّى يَموتَ»؛ هر كه قرآن را جمع آورى كند، خداوند او را از تا زمانى كه بميرد از خردش بهره مند سازد. 📚 [كنز العمّال : 2318] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (16) 🔻به کار گیری کلام رساو ساده در سخنی معروف از نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه می شنویم که فرمود: ✅«انَّا مَعاشِرَ الانبیاءِ امِرنا ان نُکَلِّمَ النّاسَ علی قَدرِ عُقولِهم» (ما گروه پیامبران ماموریم تا با مردم در حد قدرت درک و اندیهش ایشان سخن بگوییم) الکافی،ج1 ص23 یکی از برداشت های مهم از این سخن نفیس آن رسول گرامی(صل‌الله‌علیه‌و‌آله) این است که سخن با هر کس باید در حد فهم و گیرایی او باشد. ایراد سخنان غامض و پیچیده که متاسفانه گاه به منظور اظهار فضل و برتری جویی بوده و انگیزه های الهی در آن راه ندارد، به هچی وجه با این منش آن حضرت سازگار نیست و آثار منفی زیادی را در پی خواهد داشت. از بین رفتن شوق و عطش فراگیری، دل زدگی و کسالت آوری مطالب، احساس بیهودگی بحث ها و بی ارزشی آن ها و ده ها افت دیگری که بر طرح مطالب علمی با بیان غیر قابل فهم مترتب است، لزوم پرهیز جدی از غامض گویی و توجه به نقطه مقابل آن، یعنی رسا و ساده گویی مطالب را متذکر می گردد. به راستی اگر هدف از ارائه معارف دستگیری و هدایت اندیشه مخاطب است چرا برخی از اندیشمندان ما گرفتار این آفت بزرگ گشته و به بهانه بحث علمی و علمی بودن مطالب و اینکه این علوم ارزشمندند و نباید در اختیار هر کسی قررار بگیرند و لذا باید برای اهلش و به زبان خاص بیان شوند و یا به بهانه های دیگر به طرح مسئل به شکل پیچیده و به زبان سخت و دیر هضم مبادرت کرده بسیاری از متعلمن و تشنگان را از فیض معارف محروم نموده اند؟؟ آیا هدف بسیاری از ایشان همین اموری است که گفته شد؟ آیا انگیزه های غیر الهی،نظیر مطرح شدن در مجامع علمی، اظهار فضل و توان علی،شهرت و... در این قضیه راه ندارد و نویسندگان و گویندگان از آن مبرا هستند؟ ولی در هر صورت یکی از امور قابل توجه برای استادان محترم ،پرهیز جدی از به کار گیری الفاظ ناآشنا در زبان فارسی یا الفاظ لاتین،به منظور نشان دادن قدرت علمی و سعه معلمومات خویش است. البته ممکن است بعضی از استادان با قصد خیر و برای آنکه دانشجو استاد خویش را داری قدرت علمی بداند و به اصطلاح او را باور کند اقدام به چنین عملی کنند و بدون توجه به آفات آن لطافت، زیابیی و تاثیر گذاری مطلب را فدای این تصور غلط نمایند؛ غافل از آنکه چنین امری غلط بوده و نتیجه عکس بر جا خواهد گذاشت. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
تربیت کودک.pdf
632.7K
📘 تربیت کودک ✍️ مؤلف: استاد علی صفایی حائری صفحات: 80 نقش معلم، روش تربیت، عوامل تربیت 📌 دانلود فایل PDF 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🔻 بشر موجود عجيبى است عزيزان من! گاهى عبادت و نماز شب هم می‌شود وسيلۀ نفوذ شيطان، وسيلۀ فريب نفسِ خود انسانى كه دارد نماز شب می‌خواند! همۀ ايده‌هاى خوب، همۀ فكرهاى خوب و شريف می‌تواند منفذى بشود براى شيطان. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۸۹ ↩️ شامل آیات ۱۴ تا ۲۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَن عَلَّمَ آیَةً فی کِتابِ اللهِ تَعالی، کانَ لَهُ اَجرُها ما تُلِیَت»؛ هر که آیه‌ای از کتاب خدا را به دیگری بیاموزد، پاداش آن آیه، تا زمانی که خوانده می‌شود به او نیز می‌رسد. 📚 (مستدرک الوسائل ۴/۲۳۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻نسبت به آنچه كه بايد ايران در مجموعۀ كشورهاى دنيا باشد، ما عقبيم؛ بايد جلو برويم. خيلى كار لازم داريم. من كه عرض می‌كنم «همت مضاعف»، براى اين است. همت‌مان فقط اين نباشد كه حالا اين سنگ را از جلوى پايمان برداريم - اين كه چيزى نيست - همت‌مان بايد رسيدن به سر قله باشد. همت مضاعف يعنى اين. خوب، اين مفت به دست نمى‌آيد؛ اين با حرف زدن و گفتن و به‌به و چه‌چه كردن به دست نمى‌آيد؛ اين با ورود - به معناى حقيقى كلمه - توى ميدان كار و ابتكار به دست مى‌آيد. ✍️ بیانات در دیدار فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 توقیع علت تأخیر در ظهور امام 🔻 قسمتی از توقیع شیخ مفید 💎 قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛ اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.» 🔺 این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیۀ مقدّس امام زمان (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) برای (رحمةالله) فرستاده شده است. حضرت (علیه‌السّلام) در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید (رحمةالله) و دستورهایی به شیعیان، به امر مهمّی که سبب غیبت ایشان شده است، اشاره می‌کنند. حضرت، نبود صفا و یک دلی در بین شیعیان را سبب غیبت خود می‌شمرند. 🔺 تاریخ نشان داده است که تا مردم نخواهند و تلاش نکنند، حق بر جای خویش قرار نمی‌گیرد و حکومت به دست اهلش نمی‌رسد. تجربۀ حضرت علی و امام حسن و امام حسین (علیهم‌السّلام)، دلیل بسیار آشکاری بر این مطلب است. اگر مردم بر خلافت حضرت علی (علیه‌السّلام) پافشاری می‌کردند، الان، تاریخ مسیر دیگری را می‌پیمود، ولی دنیاخواهی و ترس و... مردم آن زمان سبب شد از آن زمان تا آینده‌ای که معلوم نیست چه هنگام به پایان می‌رسد، جهانیان و خصوصاً شیعیان، جز ظلم و آزار چیزی نبینند. متاسفانه کوتاهی ما، بلکه عملکرد بدمان سبب شده است که آن محرومیت تا کنون ادامه یابد. 🔺 طبق این حدیث، وظیفۀ ما برای تسریع و تعجیل در ظهور حضرت، این است که آن حضرت را بر خویش و خویشان مقدم داریم و با اجرای دستورهای اسلامی‌ و گسترش و ترویج عملی اسلام، آن امام (علیه‌السّلام) را به جهانیان بشناسانیم و دل‌ها را به سوی آن حضرت معطوف کنیم، تا به خواست خداوند، هرچه زودتر، زمینۀ پذیرش مردمی‌ و جهانی آن امام (علیه‌السّلام) فراهم شود. 🔺 از این حدیث شریف نکاتی استفاده می‌شود: خداوند متعال از شیعیان عهد و پیمان گرفته که از امامان پیروی کنند و این پیروی سبب تشرّف به لقای امام زمان خواهد بود. 🔺 اعمال ناشایست شیعیان سبب دوری آن‌ها از امام‌شان شده است؛ و لذا اعمال شایسته می‌تواند در تسریع ارتباط با امام زمان (علیه‌السّلام) مؤثر باشد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۰ ↩️ شامل آیات ۲۱ تا ۲۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدُبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدُبَتَهُ مَا استَطَعتُم»؛ این قرآن میهمانی ویژه خداوند است پس تا آنجا که توان دارید از این ضیافت بهره ببرید. 📚 (مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻تغييرات را غالباً انسان حس نمی‌كند. تغييراتى به وجود مى‌آيد، نمی‌فهميم. خيلى از اين بى‌توجهى‌ها در نهايت به ضررهاى بزرگ منتهى می‌شود. فرض بفرمائيد كه یک رونده‌اى در راهى دارد حركت می‌كند، غفلت می‌كند، یک زاويۀ پنج درجه‌اى، ده درجه‌اى به‌وجود مى‌آيد. انسان هيچ متوجه نيست. پنج درجه زاويه، چيزى نيست كه انسان را به خودش متوجه كند. بعد هر چه كه در اين جهت حركت می‌كند، هى فاصله‌ى او با همين پنج درجه - اگر اين پنج درجه به ده درجه و پنجاه درجه هم نرسد، همين‌طور پنج درجه باشد - و شكاف بين او با اين خط صحيحى كه بايد از آن حركت می‌كرد، بيشتر می‌شود. یک وقت انسان به خود مى‌آيد، مى‌بيند اى بابا، چه فاصلۀ عميقى به‌وجود آمده. اينكه می‌گويند تقوا، براى همين است. ✍️ بيانات در ديدار كارگران نمونه سراسر كشور 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ‌موضوع مهم دینی برای طرح در حلقه های جوانان 🔻 مباحث ضروری مطابق با نیازهای روز جوانان که به بعضی از آنها اشاره می توان اشاره نمود: ۱) مهارت های برقراری ارتباط و مدیریت تعاملات اجتماعی ۲) مهارت های تربیت شخصیت موفق و تاثیر گذار ۳) برنامه ریزی، انتخاب الگو و هدف ۴) روش برخورد با مشکلات و مسائل و حل آنها ۵) ارتقاء قوه تحلیل مسائل و واقعیات در زندگی ۶) تبیین بعضی از مهمترین تذکرات اخلاقی همچون ادب و احترام متقابل و پرهیز از رذائل اخلاقی و ممارست بر مکارم اخلاق، مثل پرهیز از بدبینی و بدگویی، تلاش در عمل به اخلاق حسنه و . . . در این زمینه ها هم کتابهایی موجود است که به راحتی با جستجو در اینترنت و یا مراجعه به فروشگاه های کتاب یا کتابخانه ها می توانید به راحتی به بیشتر آنها دست پیدا کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ۵ نکته طلایی در رابطه با نوجوان: 1️⃣ استفاده از روش تغافل (نادیده گرفتن): یعنی مسائل و مشکلات نوجوان را بزرگ نشان ندهیم که در او ایجاد وحشت نماید و یا او را به لحاظ رفتارهایش دائم باز خواست ننمائیم. 2️⃣ ایفای نقش راهنمایی، بجای دستوری: در برخورد با مسائل نوجوان بهتر است از خودش کمک بگیریم یعنی این واقعیت را بداند که نخستین مسئول حلّ مشکل او، خودش است و برای حل آن باید اقدام نماید و ما والدین فقط وظیفه ی راهنمایی او را داریم که از عواقب تصمیم خودش مطلع شود. 3️⃣ آموزش: مهمترین دلیل ترس و اضطراب از هر موضوعی جهل و ناآگاهی نسبت به آن موضوع می‌باشد که ضروری است برای کاهش ترس و اضطراب‌های نوجوانی آموزش‌های لازم در مورد بلوغ، دوست‌یابی، حل مساله، گذراندن اوقات فراغت، برنامه‌ریزی درسی و مواردی از این قبیل به نوجوان آموزش داده شود. 4️⃣ اعتماد سازی: باید بیاموزیم که چگونه حس اعتماد نوجوان را نسبت به خودمان جلب و جذب کنیم، چنانچه اعتماد میان نوجوان و والدین کمرنگ شود او برای حل مسائل خود به دیگران مراجعه می‌کند. 5️⃣ ایجاد تعادل بین آزادی نوجوان و مراقبت از او: نوجوان بزرگ شده است و به آزادی نیاز دارد. اما چون آسیب پذیر است و در بسیاری از موارد به جای عقل و منطق از احساسات خود پیروی می کند، به مراقبت مناسب هم احتیاج دارد، اگر بتوانیم در دادن آزادی به نوجوان و مراقبت از او زیاده روی نکنیم و اندازه نگه داریم، به هر دو نیاز او پاسخ مثبت داده ایم و از خطرهایی که آزادی زیاد و مراقبت شدید ایجاد می کنند، پیشگیری کرده ایم. 🔸🔹🔸🔹🔶🔵🔶🔹🔸🔹🔸 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۱ ↩️ شامل آیات ۲۷ تا ۳۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: حامِلُ القرآنِ حامِلُ رايَةِ الإسلامِ ، مَن أكرَمَهُ فقد أكرَمَ اللّهَ، و مَن أهانَهُ فعلَيهِ لَعنَةُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ.»؛ قرآن دان، پرچمدار اسلام است. هر كه او را گرامى دارد، بي گمان خدا را گرامى داشته است و هر كه او را خوار شمارد، لعنت خداوند عزّ و جلّ بر او باد. 📚 [كنز العمّال : 2344] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۲ ↩️ شامل آیات ۳۲ تا ۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القرآنِ هُمُ المُعلِّمونَ كلامَ اللّه ِ ، و المُتَلَبِّسونَ بنورِ اللّه ِ ، مَن والاهُم فقد والَى اللّه َ ، و مَن عاداهُم فَقد عادَى اللّهَ»؛ قرآن دانان، آموزگاران كلام خدا و پوشيده در نور خدا هستند. هر كه با آنان دوستى كند، بي گمان با خدا دوستى كرده است و هر كه با آنان دشمنى ورزد، هر آينه با خدا دشمنى ورزيده است. 📚 [كنز العمّال : 2345] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨اخلاق تدریس (۱۷) 🔻 به‌کارگیری جملات کلیدی و پرهیز از اطاله کلام مختصرگویی و نغزگویی امر دیگری‌ست که تأثیرات بسیار زیاد و مهمی دارد و معینی خوب برای خبره است. ✅ امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: «اذا کان الایجازُ کافیاً کانَ الکثارُ عَیّاً و اذ کان الایجازُ مقصراً کان الاکثارُ واجباً» (هرگاه مختصرگویی کافی باشد، زیاده‌گویی خسته‌کننده خواهد بود و آن‌زمان که مختصرگویی کافی نباشد، زیاد سخن گفتن واجب است) شرح نهج البلاغه،ج 20 ص340 به بیان دیگر زیاده‌گویی نیز جایگاهی دارد. زیاده سخن گفتن مربوط به جایی است که مختصرگویی کافی نباشد در غیر این صورت نه‌تنها اثری نخواهد داشت بلکه کسالت‌آور است. استاد و مربی باید توضیحات اضافی را به جملات کلیدی و مختصر تبدیل کند و از به‌کارگیری جملات تکراری و مرسوم که غالباً افراد به‌کار می‌گیرند و گوش اغلب مستمعین نیز از آن‌ها پر است جداً اجتناب نماید. 👈یکی از هنرهای لازم برای تدریس شناسایی «جملات کلیدی» است. جملاتی کوتاه و مؤثر، نو و بدیع، جذاب و افسونگر 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
📘 ‌معرفی کتاب: پسرم تو بالغ شدی ↩️ نکات آموزشی بلوغ برای پسران ✍ پدیدآورنده: خلیل رفیعی طباطبایی 🔺 هدیه‌ای مناسب به پسران نوجوان 🔻 قسمت‌هایی از بخش «سخنی با اولیاء» کتاب: روزهای بلوغ پسرشان روزهای بسیار مهم و حساس است. پسری که تا چند ماه پیش کودکی سر به راه بود و چهره‌ای کودکانه نیز داشت به یکباره دچار تغییرات بزرگ جسمی و روحی می‌شود. … اکثر پسرها تغییرات را از چشم پدر و مادرشان مخفی می‌کنند، آنان یا از طریق دوستان خود کسب اطلاعات می‌کنند و یا در سکوت و اضطراب به‌سر می‌برند که هر دو حالت نیز خطرناک است. تجربه نشان داده است اطلاعاتی که از دوستان و هم‌سن‌وسال‌ها به‌دست می‌آید آمیخته به شیطنت و یا جهالت است. آنچه نوجوانان زیر گوش یکدیگر زمزمه می‌کنند سرشار از آموزش‌های غلط است. … آنچه در هنگام نوشتن این کتاب مورد نظر نویسنده بود استفاده از جملات صمیمانه، قابل فهم و در حد خزانهٔ لغات ذهنی نوجوانان بود که شاید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این کتاب با سایر کتاب‌های مشابه آن می‌باشد…” 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۳ ↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۴ ↩️ شامل آیات ۴۱ تا ۴۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلْقُلُوبُ أَرْبَعَةٌ فَقَلْبٌ فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ وَ قَلْبٌ لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ فَأَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ إِيمَانٌ وَ لَيْسَ فِيهِ قُرْآنٌ كَالثَّمَرَةِ طَيِّبٌ طَعْمُهَا لَيْسَ لَهَا رِيحٌ وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ لَيْسَ فِيهِ إِيمَانٌ كَالْأُشْنَةِ طَيِّبٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي فِيهِ قُرْآنٌ وَ إِيمَانٌ كَجِرَابِ اَلْمِسْكِ إِنْ فُتِحَ فُتِحَ طَيِّباً وَ إِنْ وَعَى وَعَى طَيِّباً وَ أَمَّا اَلْقَلْبُ اَلَّذِي لاَ قُرْآنٌ فِيهِ وَ لاَ إِيمَانٌ كَالْحَنْظَلَةِ خَبِيثٌ رِيحُهَا خَبِيثٌ طَعْمُهَا»؛ دلها چهار گونه‌اند: دلى كه در آن ايمان هست و قرآن نيست، دلى كه در آن هم ايمان هست هم قرآن، دلى كه در آن قرآن هست و ايمان نيست و دلى كه در آن نه ايمان هست و نه قرآن دل اوّل همچون خرماست، خوش طعم است، اما عطر ندارد. دل دوم، همچون مشكدان است كه اگر دَرَش را باز كنى خوش بوست و اگر هم ببندى باز خوش بوست. دل سوم، مانند اشنان است؛ خوشبو و بد طعم. دل چهارم مانند حنظل؛ بد بو و بد طعم. 📚 [الجعفریات (الأشعثیات)، ج ۱، ص ۲۳۰] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 روش‌هاى تربیتى ↩️ براى سازندگى و تربيت روش‌هايى هست: ۱. با شعارها داغ کردن و با تلقين حرارت دادن ۲. شاخ و برگ دادن و در سطح کاويدن ۳. به دوش کشيدن و بغل کردن ۴. کليدها و ملاک‌ها و روش‌ها را به‌دست دادن و روشنى دادن و ريشه دادن و زنجيرها را باز کردن. و اين پيداست که با اين روشِ آخر زودتر به نتيجه می‌رسيم و بهره‌هاى عظيم‌ترى به‌دست می‌آوريم. براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع کرد. هنگامى که می‌خواهيم رفتار و گفتار کسى را عوض کنيم، هنگامى که می‌خواهيم لباس کسى را دگرگون کنيم بايد پيش از اين مرحله، عشق‌ها و علاقه‌هايش را عوض کنيم و ناچار شناخت‌هايش را و ناچار فكرهايش را، که ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی ها و تغییرات عمومی دوره نوجوانی 🔹🔹🔹بخش سوم🔹🔹🔹 🔻 نوجوانی، زمان جستجوی هویت است. در سراسر سن گروه‌گراییِ اواخر كودكی، انطباق با معیارهای گروه به مراتب بسیار مهم‌تر از فردگرایی است. هم‌چنان كه قبلاً اشاره شد، كودكان در لباس، گفتار و رفتار علاقه‌مندند كه تقریباً و در حد امكان شبیه افراد گروه باشند. هرگونه انحراف از معیار گروه به تهدید علیه تعلق به گروه شباهت دارد. در سال‌های اولیه نوجوانی، تطابق با گروه هنوز برای دختران و پسران حائز اهمیت است. به‌تدریج آنها درصدد جستجوی هویت برمی‌آیند و تمایل چندانی به این كه شبیه همسالان خود در گروه باشند، ندارند. #️⃣ 📌 بخش های قبلی مربوط به هر کدام از مباحث مربوط به "شناخت نوجوانی" را با لمس هشتگ های زیر ببینید: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 توهّم کار فرهنگی 🔻 یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلات در حوزه کار فرهنگی از نظر بنده، این است که فعالین یا مسئولین فرهنگی به‌جای انجام حقیقی یک کار فرهنگی، توهم می‌زنند که دارند کار فرهنگی می‌کنند!... اوضاع کسی که توهم یک کاری را می‌زند خیلی وخیم‌تر است نسبت به کسی که اصلاً آن کار را انجام نمی‌دهد! 🔹 فعالین و مسئولین ما با این توهم، متوجه نیستند که چقدر راحت دارند ظرفیت‌های فرهنگی کشور را نادیده می‌گیرند و به فنا می‌دهند و در عین حال بودجه کار فرهنگی را به هدر می‌دهند و انرژی و وقت زیردست‌هایشان را تلف می‌کنند و به دشمن فرصت پیشروی می‌دهند... و از همهٔ اینها گذشته، به خودشان مغرور می‌شوند که دارند در عرصه جنگ نرم، سربازی و افسری می‌کنند!! خب این خیلی بد است... دشمن دارد حساب شده کار می‌کند، آن‌وقت ما توهم زدیم که داریم جهاد فرهنگی می‌کنیم! 🔹 طرف در فلان شبکه اجتماعی از هر دو تا پستش، یکی‌اش عکس حضرت آقا را می‌گذارد و در کنارش با جملات مختلف قربان صدقهٔ رهبرش می‌رود و این‌جوری اعلام فدایی بودن رهبر را می‌کند! و جالب است که وقتی چهارتا نادان می‌آیند زیر این عکس‌ها فحش یا انتقادی می‌نویسند، تندتند می‌رود جواب همه‌شان را می‌دهد (معمولاً این جواب‌ها حالت رجز دارد نه روشنگری) و به چهارتا از دوستای حزب‌اللهی‌اش هم می‌گوید بیایید کمک کنید به فحاشی‌ها (صرفاً فحاشی نه شبهه!) جواب بدهیم تا فکر نکنند ما کم هستیم! و این را قطعاً از مصادیق سرباز و فدایی رهبر بودن می‌داند... 🔹 یا اینکه طرف فقط در فضای مجازی کار فرهنگی و تربیتی می‌کند و غافل از دنیای واقعی است... 🔹 طرف می‌خواهد در تشکّل یا مجموعه کار فرهنگی کند، می‌نشیند با هم‌گروهی‌هایش، می‌گوید خب چکار کنیم این دفعه؟! یکی پیشنهاد می‌دهد مثلاً یک اردو برگزار کنیم!!! به همین سرعتی! به همین از قبل کارشناسی شدگی!! موافقت می‌شود می‌روند یک بودجهٔ کلان می‌گیرند مثلاً برای اردوی مشهد!! برای بهتر شدن کار فرهنگی‌شان هم ناهار و شام‌های اردو را مجلل‌تر و پربارتر می‌کنند!! در نهایت هم به خودشان می‌بالند که دارند برای امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) کار فرهنگی می‌کنند!! دفعهٔ بعد طرف می‌آید پیشنهاد می‌دهد، خب این‌بار چکار کنیم؟! یکی می‌گوید اردو... می‌گوید نه اردو برگزار کردیم، یک چیز دیگر باشد!! و بعد همانجا به‌یک‌باره تصمیم می‌گیرند مثلاً نمایشگاه باشد!! دقیقاً مثل مادری که از اعضای خانواده می‌پرسد، دیروز قرمه‌سبزی خوردیم، خب امروز چی بخوریم؟!! 🔹 این توهمات را بخواهم نام ببرم و مثال بزنم، لیستش به صدها عدد می‌رسد؛ توهمات رایجی که هرازچندگاهی در دانشگاه و مسجد محل و مدرسه و صدا و سیما و فلان سازمان و تشکل و گروه فرهنگی شاهد هستیم. 🔹 به نظر می‌رسد یک فعال یا مسئول فرهنگی باید دید جامع و درستی از این توهمات داشته باشد تا بتواند دچارشان نشود. 🔺 به نظر شما معیار شناخت و برطرف کردن این توهمات چیست؟؟! ✍️ م.انصاری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۹۵ ↩️ شامل آیات ۴۸ تا ۵۴ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ و وُلوجُ السَّمعِ؛ قرآن هر اندازه هم تكرار شود و به گوش خورد، باز كهنه نمی‌شود. 📚 [نهج البلاغة: الخطبة 156] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🔻تقوا يعنى لحظه به لحظه خود را پائيدن، خود را مواظبت كردن؛ انسان حواسش جمع باشد كه چه كار دارد می‌كند. اين نمازى كه روزى پنج بار براى ما معين شده است، واقعاً از بزرگ‌ترين نعمت‌هاى خداست. اگر اين نماز نبود، ماها خيلى در غفلت غرق می‌شديم. اين نماز، ما را به خود مى‌آورد. آن وقت اقتضاء می‌كند كه پس، نماز را درست و با توجه بخوانيم. اگر نماز با توجه خوانده شود، اين کمک می‌كند به اينكه انسان متوجه خودش باشد. ✍️ بيانات در ديدار كارگران نمونه سراسر كشور 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir