eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
494 دنبال‌کننده
427 عکس
746 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 شهید دکتر چمران رحمه الله آنان که به من بدی کردند، مرا هشیار کردند ... آنان که از من انتقاد کردند، به من راه و رسم زندگی آموختند ... آنان که به من بی اعتنایی کردند، به من صبر و تحمل آموختند ... آنان که به من خوبی کردند، به من مهر و وفا و دوستی آموختند ... پس خدایا؛ به همۀ آنانی که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند، خیر و نیکی دنیا و آخرت عطا بفرما 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از َهُدًى لِّلْعَالَمِين
کمک به مردم لبنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۶ ↩️ شامل آیات ۶۸ تا آخر سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «حَمَلةُ القُرآنِ عُرَفاءُ اَهلِ الجَنَّةِ»؛ حاملان قرآن معروف‌ترین اهالی بهشت هستند. 📚 (اصول کافی ۲/۶۰۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 آب کردن یخ جلسه 🔻 یکی از نکات مهم در شادابی و جذابیت جلسه، آن است. البته منظور بخش قرائت قرآن و خواندن تفسیر آیات و در کل مقدمات همیشگی جلسه نیست. منظور ما بخش اصلی جلسه که شما به ارائه طرح درس جدید می پردازید است. گرچه برای همان بخش های ابتدایی هم می‌توانید خلاقیت به خرج بدهید. مخصوصا در اولین جلسات که شاید هنوز خیلی از بچه‌ها را خوب نمی شناسید و آنها هم با یکدیگر آشنا نیستند. 🔷🔹یک مثال ساده یکی از قواعد شروع جلسه «آب کردن یخ» است. به عبارتی بچه‌ها هنوز یخشان وا نشده است تا با هم صحبت کنند و در مباحث مشارکت کنند و رفیق هم شوند. در این حالت لازم است شما یخ جلسه را آب کنید. فرض کنید در جلسة اول در حالی‌که فقط خودتان بچه‌ها را می‌شناسید، بسته‌هایی را به عنوان پک هدیه به آنها می‌دهید. اما به هر کس بسته فرد دیگری را می‌دهید. یعنی وقتی بسته‌ها را باز می کنند می‌بینند که اسم خودشان داخلش نیست. حالا باید بگردند برای پیدا کردن صاحب بسته و البته بستة خودشان که دست فرد دیگری است. با همین روش ساده همه همدیگر را می‌شناسند و یخشان هم آب می‌شود. 🔷نحوه شروع جلسه الف) تنوع در آغاز: یعنی استفاده از ابزار مختلف مانند طرح سؤال، بیان داستان، خاطره، بازی یا … در ابتدای جلسه ب) خلاصة درس قبل: بچه‌ها خیلی دوست دارند که مربی قبل از شروع مبحث جدید، خلاصه‌ای از مطالب گذشته را بگوید. چرا که به اين احساس و اطمينان روحي می‌رسند كه مطالب قبلي تماماً مرور و وارد ذهن آنها شده و اكنون آمادة پذيرش مطلب جديد هستند. ج) اجازه بدهید خود مخاطب جزئیات را کشف کند. یعنی لازم نیست اول بحث بگویید دقیقا قرار است راجع به چه چیزهایی صحبت کنید. چون ممکن است ذهن مخاطب بسته شود. د) از همان نخست بچه‌ها را درگیر ماجرا کنید. یعنی اجازه ندهید مخاطبین شما منفعل بمانند. بحث یک‌طرفه توسط شما بی‌فایده خواهد بود چون این‌جا مدرسه نیست. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۷ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۱۹ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اِنَّ القُرآنَ ظاهِرُهُ اَنیقٌ وَ باطِنُهُ عَمیقٌ»؛ ظاهر قرآن شگفت‌انگیز و زیبا و باطنش ژرف و عمیق است. 📚 (اصول کافی ۲/۵۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «راه‌های تقویت رابطهٔ عاطفی با فرزندان» 🔺 راه ششم: انتقال حس خوبمان به فرزندان 🎙 استاد تراشیون 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 پیشنهاد: کتاب خداشناسی قرآنی ✍️ نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری 🔹 گروه سنی: کودک و نوجوان در این کتاب می‌خوانید: « زمانی که کودکان و نوجوانان نزد ما می‌آیند و سوال‌هایی درباره مفاهیم دینی می‌پرسند فرصتی فراهم می‌شود که با استفاده از میل درونی‌شان آنان را یک گام به هدف زندگی و قدمی به قله کمال نزدیک کنیم...» این کتاب در قالب پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا، مفاهیم تربیتی و آموزشی دینی را به آن‌ها می‌آموزد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 ویژگی های لازم و ضروری برای یک مربی (قسمت دوم) ۲. رفتار مطابق گفتار والدین و مربیان گرامى براى تربیت شایسته نسل آینده، باید به رفتارهاى خود توجه دقیق داشته باشند. اگر آنان به گفته‌هاى خویش جامعه عمل بپوشانند، بهترین، موثرترین و پرثمرترین شیوه را در تربیت به کار گرفته و به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه متربیان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. حضرت مجتبى (علیه السلام) در این رابطه یکى از دوستان خود را که شایسته تمجید و ستایش آن بزرگوار بود، با صفات زیبایى ستوده و در ضمن شمارش خصلت هاى پسندیده او مى فرماید: «او آنچه را که عمل نمى‌کرد نمى‌گفت، و کارهایى را که نگفته بود، انجام مى‌داد». در صورت مطابق نبودن گفتار با رفتار، سایر روش‌ها و تلاش‌هاى مربیان و والدین بى‌ثمر خواهد بود و نه تنها نتیجه تربیتى حاصل نخواهد شد، بلکه در ذهن متربى گفتارها، نصایح و سایر اهداف مطلوب تربیتى سست و بدون کارآیى و غیرقابل عمل، جلوه خواهد کرد. در کار تربیت، یک مربى ممکن است با انواع مشکلات و موانع روبرو شود، ناسازگارى فرزندان، بیمارى‌هاى گوناگون، همسران ناموافق، مشکلات شغلى، و اختلالات روانى اعضاى خانواده و ده‌ها نمونه دیگر، ممکن است براى یک پدر یا مادر و یا سایر مربیان، به وجود آید، در این گونه موارد سزاوار است که آنان با بردبارى، حوصله، استقامت و پشتکار این موانع را تحمل نموده و به اهداف والاى تربیت بیندیشند. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۸ ↩️ شامل آیات ۲۰ تا ۳۹ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ القُلوبِ وَیَنابیعُ العِلمِ وَ ما لِلقَلبِ جِلاءٌ غَیرُهُ»؛ قرآن بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش است و دل را جز به وسیله آن جلایی نیست. 📚 (نهج البلاغه خطبه ۱۷۶) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۶۹ ↩️ شامل آیات ۴۰ تا ۶۰ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «اَفضَلُ الذِّکرِ القُرآنُ بِهِ تُشرَحُ الصُّدورِ وَ تَستَنیرُ السَّرائِرِ»؛ برترین ذکر، قرآن است، به وسیله آن سینه‌ها گشوده و پوشیده‌ها روشن شود. 📚 (شرح غررالحکم ۲/۴۵) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «راه‌های تقویت رابطهٔ عاطفی با فرزندان» 🔺 راه هفتم: تقویت برخی از توانایی‌های فرزندان 🎙 استاد تراشیون 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 مرزهای ارتباط با مربی 🔻 باید توجه داشته باشیم که هیچکدام از ما رفیق متربی نیستیم بلکه مربی دلسوز و ناصحی هستیم که برای هدایت از در دوستی با او وارد می شویم و درست به همین دلیل است که باید مواظب باشیم هیچگاه رابطه عاطفی ما و متربی به مرحله وابستگی عاطفی تنزل پیدا نکند. نوجوان تا وقتی در عالم فیلم های هندی سیر می کند، کل رفاقت را در این می داند که "یک دوست" حتی حاضر باشد جانش را فدای دیگری نماید. اما کار تربیت یعنی خروج از دنیای تخیل و آرزوهای بی پایه و اساس و ورود به دنیای واقعیت ها. در دنیای تربیت، دوستی برای دوستی معنا ندارد بلکه در این وادی، هدف از دوستی رشد، تعالی و هدایت انسان هاست. مربی باید در دایره ارتباط کلامی خود با متربی به مرور زمان، انتظارات، هنجارها و ارزش های گروه را به متربی انتقال دهد تا او را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج نموده و با اهداف گروه آشنا نماید. در ارتباط شناختی هم هنر مربی به آن است که در روح و روان متربی نفوذ کند و ضعف ها و توانمندی های او را بشناسد تا بتواند برای هرکس نسخه ای منحصر به فرد و مناسب روحیات وتوانمندی های او را تدوین کند. وبالاخره از آنجا که تشویق، تقویت کننده رفتار مثبت در متربی است مربی به ناچار با اعضای گروه ارتباط تشویقی و تنبیهی نیز دارد. تشویق می تواند در گروه با بذل توجه به فرد صورت پذیرد. اما یادمان باشد که مرز ارتباط تشویقی با افراد آن است که آنان را دچار توهم خود برتر بینی نسبت به سایرین نکند. برای امور پیش پا افتاده، ابتدایی و تکراری صورت نپذیرد و به گفتار و رفتار متربی نسبت داده شود و نه شخصیت او. همچنین برای موفقیت در بکارگیری ابزار تشویق باید مراقب بود که در دام "خطای هاله ای" گرفتار نشویم یعنی دلیل ما برای تشویق فرد، داشتن صدای خوب، صورت نیکو، هوش سرشار، خانواده متدین و موفق و توان مالی و از این دست نباشد. به هر حال اگر تاکنون نتوانسته اید رفتار مورد نظر خاصی را در فرد نهادینه نمایید و در رفتار سازی موفق نبوده اید حتماً برای یک بار هم که شده تشویق فرد در حضور جمع را تجربه کنید. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۰ ↩️ شامل آیات ۶۱ تا ۸۳ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَصدَقُ القَولِ وَ اَبلَغُ المَوعِظَةِ وَ اَحسَنُ القَصَصِ، کِتابُ اللهِ»؛ راست ترین گفتار و رساترین پندها و نیکوترین قصه‌ها کتاب خداست. 📚 (امالی صدوق /۳۹۴) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مجموعه کلیپ‌های : قسمت بیستم: محور سوم، ماهیت مجالس اهل بیت علیهم‌السلام- بخش اول مروری بر مباحث استاد عابدینی پیرامون آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 🎙 با ارائه علی جعفری هرستانی تدوین کننده آثار استاد عابدینی در حوزه هیئت 🔗 کانال استاد عابدینی 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 چگونه متربیان را به شنیدن مباحث دینی ترغیب کنیم؟ 🔻 یکی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است". اگر شما به عنوان یک مربی تربیتی با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید: 🔹 اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد. 🔹 دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی. در مرحله بستر سازی مربی باید از قبل و طبق طرحی مدون به آماده سازی مخاطب برای پذیرش آموزه های دینی بپردازد در این مرحله آشنا سازی متربیان با مفاهیم دینی و ضرورت فراگیری آن بسیار حایز اهمیت است. پس از آن نوبت به آموزش می رسد که این مرحله را می توان معادل" تبیین دین" دانست. در این مرحله، مربی سعی می کند به تغییر نگرش افراد بپردازد و به اصطلاح ایمان را در جان و دل آنان وارد نماید. و در نهایت در این دسته بندی آموزشی، مرحله سوم فرآیند تربیت دینی در افراد، عمل کردن به آموزه های دینی یا همان سلوک رفتاری است. بنابراین اگر مربی، قبل از بسترسازی مناسب (در مرحله اول) به آموزش بپردازد و بدون آموزش (مرحله دوم) انتظار عمل کردن را از مخاطب داشته باشد راه به بیراهه رفته است. 🔹 و سوم آنکه اگر می خواهید اعضای گروه را برای شنیدن مباحث دینی و اخلاقی ترغیب نمایید لازم است با هدف رغبت انگیزی در مخاطبان، نکات و توصیه های ذیل را در طرح مسائل این چنین به کار ببندید: • شروع بحث با طرح یک سؤال باشد، به گونه ای که مخاطب را به تأمل وادار کند و اهمیت موضوع برایش آشکار شود. • طرح موضوع به شیوه ای جذاب و تازه با بکارگیری ابزارهای هنری یا وسائل کمک آموزشی نوین همچون پاورپوینت و امثال آن، صورت پذیرد. • اعلام دقیق مدت زمان جلسه و تقسیم آن به دو بخش گفتگوی طرفینی و جمع بندی نهایی توسط مربی • تأیید، تشویق و هدایت مباحث اعضای گروه به سمت و سویی که احساس رضایت مندی در جمع حاصل شود. • استفاده از نکات علمی، به روز و جدید در جمع بندی نهایی توسط مربی و یا در خلال صحبت های اعضاء به گونه ای که مخاطب را تشنه شنیدن حرف های پایانی شما نماید. معنای این سخن آن است که اگر بر فرض کسی ادعا کند همه این حرف ها را نشنیده است هنوز در مرحله اول متوقف مانده و لازم است در ادامه به فهم، باور و عمل در این باره دست یابد. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۱ ↩️ شامل آیات ۸۴ تا ۱۱۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «فَضلُ القُرآنِ عَلی سائِرِالکَلامِ کَفَضلِ اللهِ عَلی خَلقِهِ»؛ برتری قرآن بر سایر سخنان، همانند برتری خداوند است بر بندگانش. 📚 (جامع الاخبار/ ۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 روش های جذب متربی در مدارس 🔻 به تعبیر شهید باهنر: « اول از جایی که مخاطب می خواهد شروع کنید اما آخر کار به جایی که خودتان می خواهید برسید.» 🔹 درست است که جذب امری درونی است، به صفای باطنی افراد بر می گردد و قرار نیست کسی برای جذب مخاطب به خود؛ برنامه ریزی قبلی داشته باشد. اما برای جذب به گروه تربیتی و دعوت به هدایت که نمی توان دست روی دست گذاشت و منتظر ماند بچه های محله ، مثل بازی فوتبال بیایند و در تیم شما مشتاقانه ثبت نام کنند. 🔹 برای جذب، بهترین جا مدرسه است آن هم زنگ تفریح، در مراسم صبحگاه، موقع ورزش و یا همزمان با کلاس پرورشی، اردو ، مراسم جشن و امثال آن. 🔹 کافی است به شما ده دقیقه وقت بدهند تا در جمع بچه ها ظاهر شوید. باور کنید این کار معجزه می کند به شرط آنکه برای معرفی گروه، شناسایی افراد زمینه دار و قرار دادن خودتان در مدار مغناطیس دل های تماشاچیان طرح و برنامه داشته باشید و به قوانین جذب کم و بیش مسلط باشید. 🔹 اما اگر مدیر مدرسه، به سرایدار ابلاغ کرده باشد که ورود هر جنبنده ای، غیر از دانش آموزان، معلم ها و والدین بچه ها به داخل حیاط مدرسه، "بایّ نحو کان" ممنوع است و مجوز ورود شما به مدرسه صادر نشد، می توانید پیامتان را به دو روش به بچه های مدرسه برسانید: 🔸اول از طریق اطلاعیه، تراکت، نشریه و سایر شیوه هایی از این دست، آن هم به بهانه، مسابقه فوتبال، جنگ شادی، اردو و امثال آن. 🔸دوم به شیوه شرکت های گلدکوئیستی یعنی جذب هرمی آن هم از طریق گروه همسالان و کسانی که خارج از مدرسه با شما ارتباط پیدا کرده اند. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۳۷۲ ↩️ شامل آیات ۱۱۲ تا ۱۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ»؛ قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی‌شود و پس از آن هیچ فقری باقی نمی‌ماند. 📚 (تفسیرابی الفتوح ۱/۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 ویژگی های لازم و ضروری برای یک مربی (قسمت سوم) ۳- خوش گفتارى سخن گفتن یکى از امتیازات بشر مى‌باشد و ارتباط کلامى یکى از نعمت‌هاى خداوندى است که انسان اجتماعى را در ارتباط با همنوعان خود یارى مى‌کند. ارتباط گفتارى بهترین و راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین وسیله تربیتى است که اگر با موازین درست انجام شود بهره‌هاى خوبى را نصیب مربیان و والدین خواهد نمود. به کار بردن کلمات احترام‌آمیز و عبارات مهر افزا و دلنشین در برخورد با متربیان و به طور کلى در ارتباط با هر مخاطبى تاثیر فوق العاده در جذب و انعطاف طرف مقابل دارد. پدران و مادران آگاه در گفت و گوهاى خود با فرزندان خویش به بهداشت روانى آنان توجه کرده و صمیمانه از گفتارى خوب و کلمات دلنشین بهره مى‌گیرند. یک مربى آگاه مى‌تواند متربیان خود را با گفتارهاى دلنشین شیفته خود نموده و از خود شخصیت قابل قبولى براى آنان بسازد. مربیان و والدین از به کار بردن الفاظ زشت و تحقیرآمیز، سرکوفت زدن و سایر عبارات و کلماتى که به نابودى شخصیت یک کودک و نوجوان مى‌انجامد، باید خوددارى نمایند. امام مجتبى (علیه السلام) آنچنان زیبا سخن و خوش‌گفتار بود که مخاطبین را به خود جذب نموده و تحت تاثیر قرار مى‌داد و علاوه بر اینکه از به کار بردن کلمات نامناسب پرهیز مى‌نمود مومنین را نیز از آن باز مى‌داشت، آن حضرت در جمله‌اى فرمود: «انسان‌هاى با ایمان طعنه نمى‌زنند و با لقب‌هاى زشت و کلمات رکیک دیگران را خطاب نمى‌کنند». ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir