#قصه
#سوره_بقره
🌟**آیه ۳۷ سوره بقره** 🌟
*"فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ"*
(آدم از پروردگارش کلماتی دریافت کرد و خداوند توبه او را پذیرفت؛ چرا که او توبهپذیر و مهربان است.)
📖داستان آمدن ادم و حوا به زمین
این آیه به داستان حضرت آدم (علیهالسلام) و حوا اشاره دارد، زمانی که خداوند آنها را در بهشت جای داد و از خوردن میوه یک درخت خاص منع کرد. اما وسوسه شیطان باعث شد که آنها از میوه 🍎درخت بخورند. پس از این اتفاق، آنها به زمین 🌍فرستاده شدند.
حضرت آدم و حوا بسیار پشیمان شدند 😞و به درگاه خداوند توبه😢 کردند. خداوند نیز با رحمت بیپایان خود، توبه آنها را پذیرفت و به آنها "کلماتی" آموخت که شامل دعاهایی بود برای طلب بخشش.
این آیه نشاندهنده عظمت رحمت و بخشایش خداوند است و به ما یادآوری میکند که اشتباهات ما، اگر با توبهای خالصانه همراه باشند، میتوانند بخشیده شوند. پیام امیدی برای تمام انسانهاست که همیشه راهی به سوی خدا باز است.
@zibakhani
#تدریس
#واو_پایه_همزه
#ناخوانا
#نمایش
#فعالیت_کلاسی
آموزش ناخوانا "واو پایه و کرسی همزه"
با روش جذاب و بازی محور
🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵🌵
۱. داستان واو و همزه به زبان ساده
یک داستان بسازید که در آن شخصیتهای اصلی "واو" و "همزه" باشند:
- "واو" یک قهرمان مهربان است که پایهای محکم برای همزه میسازد تا راحتتر بنویسد. 🦸♂️
- "همزه" هم یک مسافر است که همیشه دوست دارد در جای مناسبی بنشیند. 🧳
- وقتی "واو" و "همزه" با هم میآیند (مثلاً در کلمه "مسؤول")، "واو" نقش صندلی یا کرسی را برای "همزه" بازی میکند.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۲. نمایش عروسکی
- یک عروسک "واو" و یک عروسک "همزه" درست کنید.
- در کلاس، با اجرای یک نمایش کوتاه، نقش "واو" و "همزه" را توضیح دهید که چطور با هم ترکیب میشوند. بچهها میتوانند در نقشهای دیگر (مثلاً کلمات مرتبط) بازی کنند. 🎭
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۳. کارتهای تعاملی
- کارتهایی با کلمات مختلف بسازید که شامل "واو پایه" و "کرسی همزه" باشند.
- از دانشآموزان بخواهید کارتها را دستهبندی کنند و مشخص کنند کدام کلمات دارای "واو پایه" و "کرسی همزه" هستند.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۴. بازی "بپر روی کرسی"
- بازیای طراحی کنید که در آن بچهها نقش "همزه" را بازی کنند و باید روی یک کرسی (مثلاً جعبه یا کارت) که "واو" است بپرند.
- این بازی میتواند همراه با کلمات صحیح و اشتباه باشد تا آنها درست و نادرست را تشخیص دهند.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۵. کاربرگ رنگآمیزی
- کاربرگی طراحی کنید که در آن "واو" و "همزه" با طرحهای جذاب و ساده کشیده شده باشند. از فراگیران بخواهید که این دو را رنگآمیزی کنند و نقش آنها را بنویسند.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۶. استفاده از مثالهای واقعی قرآنی
- آیاتی از قرآن را که شامل "واو پایه و کرسی همزه" هستند انتخاب کنید (مثل "مسؤول") و از دانشآموزان بخواهید به دنبال این کلمات بگردند. این روش ارتباط معنوی و آموزشی را تقویت میکند.
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
۷. شعر کوتاه
یک شعر جذاب و ساده بسازید که این مفهوم را به کودکان یاد دهد:
*"واو پایه، همزه رویش،
با هماند، مثل یک دوست.
مسؤول و مأمور با این پایه،
یاد بگیریم بینهایت ساده!"*
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
این روشها نهتنها درس را جذابتر میکند، بلکه تعامل و خلاقیت دانشآموزان را نیز افزایش میدهد.
@zibakhani
#تدریس
#واو_پایه_همزه
#ناخوانا
#نمایش
#فعالیت_کلاسی
🎭 محتوای نمایشی عروسکی: "واو و همزه"
👈شخصیتها:
🧒 واو: عروسکی با چهرهای خندان و دستهایی که مثل پایه باز شده.
👧🏻همزه: عروسکی کوچکتر که همیشه به دنبال جایی برای نشستن است.
🟧 کلمههای قرآنی: کارتهایی که کلماتی مثل "مسؤول" و "مأمور" روی آنها نوشته شده است.
👈 داستان:
💠آغاز نمایش:
واو در حال راه رفتن است و میگوید: "من همیشه آمادهام به دوستانم کمک کنم تا راحت بنویسند!"
همزه از دور میآید و میگوید: "آیا کسی میتواند به من یک جای خوب برای نشستن بدهد؟"
💠 اوج داستان:
واو میگوید: "من میتوانم تو را نگه دارم! بیا روی پایه من بنشین."
بعد همزه روی واو مینشیند و یک کارت با کلمه "مسؤول" نمایش داده میشود.
💠 پایان نمایش:
شخصیتها از مخاطبین (فراگیران ) میپرسند: "چه کسی میتواند یک کلمه دیگر با واو و همزه پیدا کند؟"
دانشآموزان میتوانند پیشنهاد دهند و در نمایش شرکت کنند.
👈 کاربرگ آموزشی برای رنگآمیزی
- یک طرح از واو و همزه در یک حالت ساده و جذاب کشیده شده که واو نقش یک صندلی دارد و همزه روی آن نشسته است.
- بخشی خالی برای این که دانشآموزان خودشان یک کلمه قرآنی (مثل مسؤول) بنویسند و رنگآمیزی کنند.
@zibakhani