eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
731 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
212 ویدیو
21 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
. ضرورت تقویت معلمین انقلابی ✍زینب نجیب فلسفه خلقت انسان، عبودیت است و تا تمدن اسلامی شکل نگیرد؛ عبودیت حقیقی رخ نمی‌دهد. چراکه بندگی در سایه‌ی حکوت اسلامی تحقق می‌یابد و اگر حکومت، اسلامی نباشد بسیاری از جوانب بندگی صورت نمی‌پذیرد مانند بحث‌های مربوط به قضاوت و حقوق یا بحث بانک‌ها و...که در زمان حکومت طاغوت، قضاوت باطل است و مسائل مربوط به اقتصاد و بانکها شبه‌ناک‌اند. برای ایجاد یک تمدن اسلامی مانند هر تمدن دیگر دو عنصر لازم است؛ یکی تولید فکر و دیگری پرورش انسان. درواقع سرمایه‌ی انسانی، قدرت، قوت، اعتبار و آبروی یک کشور است. برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی ما نیاز به انسان مطلوب طراز تمدن اسلامی داریم یعنی انسانی که در جامعه‌ی اسلامی تنفس کند تا بعد از آن تمدن بیافریند. این انسان مطلوب چه خصوصیاتی دارد؟«انسان مطلوب جامعه اسلامی باید عقل را به کار گیرد، ما می‌خواهیم خروجی این دستگاه عظیم، این ماشین بزرگ، یک خروجی‌ای باشد منطبق بر تفکّر اسلامی... آن انسان طراز اسلامی‌ای را که توقّع هست آموزش‌وپرورش او را تربیت کند... اولاً مؤمن باشد؛ ایمان اولین شرط است. ثانیاً خردمند باشد؛ یعنی عقل را به کار بگیرد... ثالثاً اندیشمند باشد؛ یعنی فکر کند. عقل فقط برای پیدا کردنِ راه‌های عملیِ زندگی نیست؛ عمده برای فکر کردن و اندیشیدن است، که این از دانشمند شدن مهم‌تر است. اگر بخواهیم دانشمندان خوبی داشته باشیم، باید اندیشمندان خوبی داشته باشیم. بعد، دانشمند شدن و کسب علم؛ این هم یک خصوصیّت است. مجاهد و اهل عمل باشد؛ یعنی نشستن و حرف زدن و صرفاً فکر کردن و حرّافی کردن کافی نیست، باید اهل عمل باشد.. عمل هم عمل مجاهدانه و پیگیر [است]؛ همان [عملی] که در عرف شرع مقدّس اسلام «جهاد» گفته می‌شود که آن‌وقت این جهاد در اینجا جهاد فی سبیل الله است، جهادِ موردِ ترغیبِ شرع است. انسانِ باانصافی دربیاید، [انسانِ] بانظمی دربیاید، متخلّق به اخلاق اسلامی دربیاید؛ این‌ها خصوصیّات انسانی است که ما توقّع داریم در آموزشی که شما می‌دهید و پرورشی که شما می‌کنید، یک چنین انسانی به وجود بیاید».(۱۱ شهریور ۱۳۹۹، سخنرانی رهبر انقلاب در اجلاس سالیانه رؤسا و مدیران آموزش و پرورش) چنین نیروی انسانی را چه کسی درست می‌کند؟ نیروی انسانی را چه کسی نقد می‌کند؟ چه کسی فعلیت می‌بخشد؟ معلم. (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، دیدار با معلمان) آری، معلمان می‌توانند به معنای حقیقی کلمه، انسان طراز اسلام را به وجود بیاورند. این نقش معلم است. درواقع همان نقش و شغل انبیا. نبی مکرم اسلام نیز ابتدا انسان‌ها را ساخت تا توانست این بنا (تمدن اسلامی) را بر روی دوش آن‌ها قرار دهد. یک کشور، اگر بخواهد به معنای واقعی بازسازی شود باید بیشترین تکیه و بیشترین نگاه و توجهش به انسان و نیروی انسانی خود باشد. انسانی که هویت دارد. از این‌رو رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: "یکی از چیزهایی که از معلّمین عزیز و محترم انتظار می‌رود این است که احساس هویّت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملّی را در کودکان این کشور باید زنده کنید. مسئله‌ی زبان مهم است، مسئله‌ی ملّیّت مهم است، مسئله‌ی پرچم مهم است؛ دلبسته باید باشد؛ این‌ها چیزهای لازمی است، اینها اساسی است. بایستی این شناخت را، این هویّت‌شناسی ملّی و شخصی را در دانش‌آموز زنده کنید؛ [دانش‌آموز] باید به ایرانی بودنِ خودش افتخار کند." ( ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، دیداربا معلمان) از آنجا که گفته شد؛ برای جامعه اسلامی، ما نیازمند نیروی انسانی با هویت انقلابی_اسلامی هستیم؛ اولین چیزی که لازم است برای دانش‌آموزان خودمان در نظر بگیریم این است که او را با هویت مستقل ملی و دینی بپرورانیم. ما باید شاخص‌های ممتاز و برجسته را در دانش‌آموزانمان زنده کنیم. باید در او مفاهیم جهان‌ساز و عمل‌ساز را تولید کنیم و به ایمان و اندیشه‌ورزی و مشارکت در اجتماع تشویق کنیم. و ازآنجاکه تشکیل چنین هویتی در نسل‌ها به دست معلمان است باید معلمینی با هویت انقلابی_اسلامی پرورش دهیم. درواقع اگر قرار باشد تعلیم همراه باتربیت همراه باشد برای تربیت یک فرد متدین، باغیرت انقلابی و سخت‌کوش، نیازمند معلمان و اساتیدی متصف به این اوصاف هستیم چراکه این فضایل انسان‌ساز و درنهایت تمدن‌ساز به‌طور طبیعی از معلم به متعلم منتقل می‌شود. شغل معلمی فقط تعلیم دانش نیست و باید تفکر و درعین‌حال اخلاق آموزی را بیاموزد. بافت انسان در قالب و تراشه یک انسان مطلوب اسلام چیزی است که باتربیت حاصل می‌شود. بنابراین ما نیازمند حرکتی انقلابی برای تربیت معلمینی انقلابی هستیم تا با آگاهی کامل و روشن از آرمان‌های انقلاب و منویات رهبری در این راه برای تربیت نسل جوان انقلابی و تمدن‌ساز قدم‌ها برداریم. اما... 🔗متن کامل در صفحه نویسنده @AFKAREHOWZAVI
📕 کتاب «طلبه تمدن‌گرا» منتشر شد با قلم ✍️ حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی 🔹 طلبۀ تمدن‌گرا در هویت طلبگی‌اش برخوردار از بینش و نگرش کلان است، از اسلام و قرآن فهم اجتماعی و جهانی دارد، رخدادهای بزرگ جهانی و رخدادهای تمدنی در جهان امروز را رصد کرده و آن را از منظر دین و جهان‌بینی دینی تفسیر و تبیین می‌کند، در تبلیغ گفتمان دینی و اخلاقی خود به یک زمان و مکان خاص بسنده نمی‌کند و آنگاه درمرحله اقدام و کنش‌گری هم در مقیاس یک تمدن عمل می‌نماید و در مقیاس یک تمدن نیزموج‌سازی نموده و دست به تغییرات بزرگ می‌زند... 📇این کتاب در 168 صفحه به قیمت 75000 تومان در بهار 1402 به چاپ رسیده است. @HOWZAVIAN
. «خواص جاه طلب» ✍🏻فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین زمانی که معاویه حکومت را به دست گرفت و ناسزا گرفتن بر علی علیه السلام را آغاز نمود، برخی خواص اعتراض های خود را بر عمل شنیع معاویه بیان کردند. اما به راستی چه شد که نام علی (ع) که فضیلت های ایشان گوش خواص و عوام را پر کرده بود، محل دشنام واقع شد؟! پاسخ این سوال را از گفتگوی بین معاویه و سعد می توان دریافت نمود؛ چنانچه وقتی معاویه بالای منبر ناسزا گویی بر امام مظلومان (ع) را شروع کرد، سعد به اعتراض برخاست و گفت آرزو می کردم که تنها یک صفت از اوصاف علی را دارا بودم و آن را حتی با تمام ملک جهان عوض نمی کردم، علی (ع) فاتح خیبر بود و کسی که رسول خدا (ص) در شان او فرمود: فردا پرچم را بر کسی می دهم که خدا و پیمبرش او را دوست دارند، در جنگ تبوک نیز او را به منزله هارون برای موسی نامید، در این هنگام که سعد قصد ترک معاویه را داشت، معاویه برآشفت که ای سعد تو اگر علی (ع) را دوست داشتی چرا بیعت از او گسستی؟ چرا او را یاری نکردی؟! اگر من آنچه را که تو می گویی از رسول خدا(ص) شنیده بودم، به خدا سوگند تا آخر عمر خادم او بودم!!! و اینجا سعد پاسخ داد «بخدا حق من به خلافت، از تو بيشتر است»*. آری درد خواص، درد مقام و دنیا طلبی بود و نه حق گویی و حق طلبی! همان دردی که علی (ع) را در خلافت تنها گذاشت، حکومت مسلمانان را تسلیم ظالم فاسق کرد و اسلام را از جایگاه اصلی خارج و به دست مسلمانان ظاهری سپرد. *برگرفته از ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج ۲، ص ۱۹. @AFKAREHOWZAVI
. 📚کتاب سلامت مادر و کودک در دوران بارداری و شیردهی‌از منظر آیات، روایات و علوم پزشکی ✍نویسنده: اشرف پهلوانی قمی، عضو تحریریه مجتهده امین ✅ رتبه اول کشوری کتاب فوق برگرفته از پایان نامه سطح سه تفسیر جامعة‌الزهرا سلام الله علیها است که‌ در جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور (اردیبهشت۱۴۰۲) حائز رتبه نخست شد. کتاب دیگر خانم پهلوانی به نام‌ سپیددار خاطرات یک مدافع سلامت است؛ اولین و تنها کتابی که به فداکاری مدافعان سلامت در ایام کرونا می‌پردازد. ♡اعضای تحریریه مجتهده امین کسب این رتبه را به سرکار خانم پهلوانی تبریک عرض می‌کنند.♡ @AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
. ▫️سومین یک‌شنبه‌ی مهارتی_تحلیلی فکرت؛ 💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی ✔️ برادران و ✔️ خواهران 🎙یادداشت‌خوانی، هم‌اندیشی آزاد درباره فرم و محتوا 🔻 فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای 📆 زمان: یک‌شنبه 24 اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف‌زاده، مؤسسه شناخت با همکاری 🖌 باشگاه فکرت 🖌 تحریریه عصر زنان 🖌 تحریریه نویسندگان حوزوی 📣 اعلام حضور به نشانی‌ زیر 🆔 @danial_basir @HOWZAVIAN
. شهید غیرت💔 ✍الهه نودهی خون‌می‌چکید دستش بروی سینه‌اش بود آن شب برایش آخرین آدینه اش بود آمد که با خنجر حسابش پاک باشد غلطیده در خون زائر افلاک باشد چیزی به جز حق در میان خون‌نمی‌خواست در عشق لیلا‌کمترازمجنون‌نمی‌خواست آمد اگر تنها و بی‌کس بود اما غیرت و ایثارش شود با عشق معنا وقتی که آن‌شب تیغ خنجر در تنش بود آهنگ غیرت سرخی پیراهنش بود تا نهیِ مُنکر بر سر بی‌غیرتان کرد گل می‌شکفت‌درهرقدم‌از پای این مرد نامش شهید غیرتی از سربداران سبز است و روشن از دیار سبزواران @AFKAREHOWZAVI
. عروسک حال خوب کن! ✍🏻مریم زارعی عروسکی که حالمان را خوب کرد. من نزدیک به یک سال است که اغلب روز ها این راه را با اسنپ یا تاکسی یا اتوبوس به همراه بچه ها طی میکنم. و اولین روزی بود که در راه از گریه و بی تابی بچه ها خسته نشدم. حواس هر دو به این عروسک کوچک بود. وقتی گفته می شود که جامعه باید شرایط را برای مادری کردن فراهم کند. همه دنبال کارهای شاذ و ندر میگردند و آخر سر هم کاری نمی‌کنند. باید بگویم درست است که ما نیازمند به قوانین محکم و آینده دار برای مادر و فرزند هستیم ولی گاهی یک کار پیش پا افتاده باعث نشاط فرزند و خسته نشدن مادر می شود. و حضور مادر در اجتماع را آسان تر می‌کند. مثل همین عروسک کوچک که در اسنپ امروز بود. یا نصب پوسترهای بچگانه در اتوبوس ها یا ایجاد فضاهای کوچک در بین راه برای استراحت کوتاه مدت مادری که چند فرزند دارد و... @AFKAREHOWZAVI
. یار مهربان ✍سیده ناهید موسوی همه ما با آن یارمهربان کم و بیش آشنا هستیم، یاری که استشمام بوی برگ‌هایش از ناب‌ترین حس‌های دنیاست و هر چه کتاب تازه‌تر باشد خوش‌بو و دلچسب تر می‌شود. اما اینترنت و رسانه‌های گوناگون و پیشرفت دنیای دیجیتالی که به سادگی در دسترس همه قرار دارند. لذت غرق شدن در صفحات یک کتاب خوب به راحتی فراموش شده است ، اما چرا کتاب بخوانیم؟ فواید کتابخوانی چیست؟ افزایش آرامش و کاهش استرس؛مطالعه کردن مؤثرترین روش برای مقابله با استرس است. مطالعات نشان داده، کتاب خواندن، حتی از فعالیت های محبوبی مانند گوش دادن به موسیقی، لذت بردن از فنجان چای یا قهوه و قدم زدن، بیشتر و در حفظ آرامش هنگام مواجه با مشکلات و مقابله با استرس بسیار تاثیر گذارتر است. فرقی ندارد که چه کتابی را برای خواندن و مطالعه انتخاب کنید زمانی‌که غرق در ماجرا و موضوع کتاب می‌شوید، از دنیای نگرانی‌ها و استرس‌های روزمره فاصله می‌گیرید و زمانی را برای کشف تخیلات و دنیای نویسنده صرف می‌کنید. تقویت حافظه و حفاظت از آن؛ خواندن کتاب در طول عمر باعث پیشگیری از کاهش عملکرد مغز انسان در سنین پیری و احتمال ابتلاء به آلزایمر می‌شود، با گنجاندن مطالعه در برنامه روزانه زندگی می‌توان به تقویت حافظه و مرتب سازی اطلاعات ذهن خود کمک کرد.همچنین داشتن خواب راحت و مقابله با اختلالات خواب، از راه کتاب خواندن میسر است و روشی برای بهتر خوابیدن است. افزایش همدلی و آگاهی؛ همدلی یا هم احساسی و فهم تجربه حسی دیگران که با قرار دادن خود در جایگاه آن‌ها حاصل می‌شود. غرق شدن در داستان‌ها و افسانه، با قرار دادن خود به جای شخصیت اصلی و قهرمان داستان باعث تقویت همدلی فرد می‌شود. در واقع کسانی‌که تحت تاثیر یک کتاب قرار گرفته‌اند توانایی بیشتری به درک احساسات و موقعیت دیگران پیدا می‌کنند. اما افزایش آگاهی، بی شک هر چیزی که می‌خوانیم، اطلاعات جدیدی به اندوخته های قبلی خود اضافه می کنیم. هر اطلاعاتی هر چند کوچک حتما یک روزی به کارمان می‌آید. هرچه سطح دانش و آگاهی خود را بیشتر کنیم و کتاب‌های زیادی در زمینه های گوناگون مطالعه کنیم، برای غلبه بر چالش‌های زندگی آماده‌تر خواهیم بود. دارائی های انسان از قبیل پول، کار و حتی سلامتی ممکن است روزی از بین برود اما دانش و آگاهی و همچنین مهارت‌های فردی است که همواره با انسان باقی می‌ماند. گسترش دایره لغات و تقویت حافظه؛ هر چه کتاب‌های بیشتری بخوانیم، کلماتی جدید با دامنه وسیع‌تری مواجه می‌شویم، و به صورت ناخودآگاه از آن‌ها بیشتر در مکالمات روزمره‌ی خود استفاده می‌کنیم. ذهن ما بازتر و معانی واژگان سخت هم آسان می‌شود. زمانی که کتاب می‌خوانید، باید مجموعه‌ای از کارکترها، پیش زمینه آن‌ها، آمال و آرزوها، سرگذشت و اختلافات جزئی آن‌ها را به خاطر بسپارید. و برای این که بتوان کتاب و یا داستان را دنبال کرد باید چیزهای زیادی را به خاطر سپرد ومغز به عنوان یک عضو شگفت انگیز به راحتی این اطلاعات را حفظ می‌کند. نکته جالبی که درمورد عملکرد مغز در ذهن وجود دارد این است که هربار شما مطالب جدیدی را به ذهن می سپارید، مغز مسیرهای جدیدی می‌سازد و مسیرهای قبلی را تقویت می‌کند. که این روند باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و ثبات خلق و خو کمک می‌کند. فواید کتابخوانی و اثرات شگفت انگیز آن بر روی زندگی فردی و اجتماعی انسان، قابل انکار نیست. مثلا خواندن کتاب خوب، موجب آرامش فرد می‌شود. حتی موضوعی که در مورد آن مطالعه می‌کنید هم می‌تواند آرامش خاطر را برای شما به ارمغان بیاورد. بسیاری از ما دوست داریم خودمان کتاب تهیه کنیم، برای آن حاشیه نویسی کرده و صفحات مورد علاقه خود را مشخص کنیم. یا جملاتی که در آن لحظه به ذهنمان خطور می‌کند را گوشه آن سنجاق کنیم. اما ایجاد فرهنگ کتاب‌خوانی همیشه دغدغه‌ای مهم و چالش برانگیز در جامعه بوده است. با توجه به گرانی قیمت کتاب‌ها و استفاده بیش از حد از فضای مجازی اهداف اصلی مسؤلین برای تحقق این امر حاصل چندانی نداشته است. @AFKAREHOWZAVI
. دینم رادوست دارم ✍زهرا نجاتی حتی به خاطرمحدودیت‌هایش.. بیشتر به انسان نمی‌شد، به خاطر دینم است که دلگرفتگی‌هایم، فرصتی برای افسردگی نمی‌شود، بلکه نردبانی می‌شود برای عروج، وقتی در اوج آنها، پناه می‌برم به مناجات در مفاتیح یا به نجواهای خداوند در قرآن کریمش! یا به گریه پای روضه‌های حسین فاطمه!(علیهماالسلام) دینم را دوست دارم؛ چون در هیچ چارچوبی مثل دین، همسران را به رعایت اخلاق ومهربانی، امر نکرده‌اند و این همه باعث شده شوهرم به خودش احازه بدخلقی و دست بزن داشتن، ندهد، عصبانی که بشود، دلش که بشکند، روزگار که روی ترشش را به او نشان دهد، پناه ببرد به کنجی، حرمی، روضه‌ای اشکی ببارد و اگر به اشتباه از سردلتنگی رفتار بدی با من داشته باشد، عذربخواهد. دینم است که سختی کارهای خانه را تبدیل کرده به شیرینی خدمت به خلق، خدمت به شوهر و بچه را در ردیف باارزشترین کارهای جهان آورده و زن خانه دار را کارگزار خدا نامیده! و چه دلگرمی از این بالاتر! عاشق دینم هستم که چارچوب‌های محرم و نامحرمش، باعث حفظ خانواده و حفظ حیا و غیرت شده و خانواده و جامعه و کشورم را از خیل بلاهایی که روزانه برسر آنها می‌آيد که باور به دینم ندارند، حفظ کرده! عاشق دینم هستم، با مناره‌های مساجدش که نه به ریا، بلکه به عشق بالارفته‌اند، با حرم‌هایی که گویی کاشی به کاشیشان با عشق و اشک، نوشته شده و جاافتاده‌! عاشق دینم هستم که به من زن، به من مادر، ارزش و اعتبار بخشیده، به نیکی به من فرمان داده، مهربانی و دینورزی مرا، نردبامی برای عروج قرارداده و بارداری و شیردهی وکارِخانه، همه‌اش را عاملی برای بخشش و نگاه پر از رحمت و مغفرتش به من قرارداده! عاشق دینم هستم که به تمام زندگیم به رابطه‌ی من و همسرم، من و فرزندم، من وعزیزانم، من وجامعه، من و کشورم، من و همه، رنگ و لعاب خدایی بخشیده و چارچوب تعیین کرده تا از گستردگی سلیقه‌ها به تک راه صراط مستقیم امرخدا و سعادت هدایتم کند! عاشق دینم هستم که به تمام زندگیم نه فقط بخش عبادت و سجاده اش، رنگ خدا می‌بخشد و زیرلب زمزمه می‌کنم:«و من احسن من الله صبغه؟» عاشق دینم هستم و برای این دین از هرچه لازم باشد خواهم گذشت. حالا که یاری دینم، گره خورده به یاری رهبرم، گره خورده به یاری مملکتم، گره خورده به زندگی و اراده‌ی شخصیم، در فرزندآوری و خانواده‌داریم، راحتی و آسایشم را فدایش می‌کنم تا شعار دروغ نداده باشم که:«والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی» من نیت کرده‌ام به راستی دینم را یاری کنم. شما چطور؟ @AFKAREHOWZAVI
لولیتا خوانی خواب پریشان آمریکا و اسرائیل برای زن ایرانی لولیتاخوانی در طهران نام کتابی از نویسنده ایرانی ساکن آمریکا است که سعی کرده با عینکی سیاه به زن ایرانی بنگرد و حجاب و حقوق زنان در ایران را به چالش بکشد. این کتاب در سال۲۰۰۳ به چاپ رسیده است و کتابی پرفروش و مورد حمایت بوده است که حتی در نگاه ایرانیان ساکن در آمریکا کتابی سیاه است لولیتا خوانی توانسته جایزه هایی را کسب کند، اکنون این کتاب توسط چند اسرائیلی که تهیه کننده و کارگردان هستند در حال طی مراحل تولید هستند تا به صورت سینمایی عرضه بشود. کارگردان اسرائیلی از تحت تأثیر قرارگرفتن خودش طی فرایند ساخت فیلم می گوید و معتقد است دنیای نویسنده کتاب، دنیای او شده است. زر امیرابراهیمی و گلشیفته فراهانی و چندین بازیگر ایرانی در این فیلم بازی می کنند. زر ابراهیمی سال قبل به خاطر فیلم عنکبوت مقدس جایزه کن را دریافت کرد و امسال هم قرار است فیلم لولیتا خوانی در بازار جشنواره فیلم کن ارائه بشود ✍ معصومه فاطمی بیشتر👇 https://eitaa.com/dokhtarehavva
. "همذات پنداری " ✍نرگس سلیمانی در لحظه سخت فیلم، همه در حال تخمه خوردن و لذت بردن هستند اما تو از شدت همذات پنداری با شخصیت اصلی، آب از گلویت پایین نمی‌رود و از این حال گله‌مندی. حس همذات پنداری رهایت نمی‌کند، او آمریکایی و تو ایرانی. مدت‌هاست که به این نکته فکر می‌کنی که چرا جلوی بلدوزر ایستاد تا خانه‌ای ویران نشود، آن خانه نه برای او یا دوستانش بود و نه حتی در قاره محل زندگی‌اش . برای همدردی با فلسطینی‌ها یک انگیزه و مشخصه کافی است که روحیه ظلم‌ستیزی و حق طلبی داشته باشی، اینجاست که دیگر برایت مهم نیست تا ظلم را در کدام لوکیشن بیابی و همه جا مکانی است که فرصت زیست عادلانه را می‌طلبد، درست مانند راشل! تو ایران را نمی‌شناسی، نمی‌دانی که سرنوشتت شبیه حسین فهمیده ایرانی‌ها است، او جلوی تانک ایستاد و آن را منفجر کرد تا جلوی تجاوز به خاک سرزمینم را بگیرد؛ او امامی داشت که می‌گفت: «راه قدس از کربلا می‌گذرد.» تو زندگی را دوست داشتی، کار می‌کردی، با همکارانت می‌خندیدی، حتی دوست پسر داشتی و رقصیدن برایت هنر بود، مانند همه آنچه زندگی غربی نام دارد، اما نمی‌توانستی مظلومانی را ببینی که خانه‌شان را ویران می‌کنند و آواره می‌شوند. امام را نمی‌شناسی که می‌گفت: «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه» اما عملت امضای حرف اوست. جلوی بلدوزر صهیونیست‌ها ایستادی تا خانه‌ای ویران نشود اما از روی تو رد شد تا سند مظلومیت یک تمدن و خشونت و بی‌رحمی یک فرقه ظالم و متجاوز را به تصویر بکشی. بیست سال از آن روزها گذشته، تو شهید شدی، در حالی که شاید حتی معنای شهادت را نمی‌دانستی. @AFKAREHOWZAVI
. موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" ✍چمن خواه امام صادق(علیه‌السّلام) تا سنّ ۱۲ سالگی معاصر با جدّ گرامیش حضرت سجاد(علیه‌السّلام) بود و تربیت اولیه تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته است. پس از رحلت امام چهارم مدت ۱۹ سال نیز با والد ماجدش، امام محمد باقر (علیه السلام) زندگی کرده و بدین ترتیب ۳۱ سال دوران عمر خود را در خدمت جد و پدر بزرگوار بوده و بدون واسطه از مبداء کسب فیض نمودند. پس از رحلت پدر بزرگوارشان ۳۴ سال نیز دوره امامت ایشان بوده است که در این مدت "مکتب جعفری" را برای ابد پایدار و برقرار و موجب احیا و القاء شریعت احمدی گردیده است. امام صادق(علیه‌السّلام) مظهر تقوا و پارسایی و زهد و پرهیزکاری بود. ایشان دریای علم و حکمت و دارای نفوذ کلام و قدرت بیان بود. او همچنین در حلم و حسن خلق و تحمل و بردباری در برابر ناملایمات و مصائب روزگار چون کوهی استوار و پابرجا بود. امام در شهامت و صراحت لهجه و قوت قلب مشهور و در اثر ایمان به خدا و توکّل به او، از هیچ حادثه‌ای بیمناک نبود. با اینکه منصور عباسی بارها او را برای کشتن احضار نمود. مع‌الوصف بدون تزلزل‌خاطر پیش منصور می‌رفت و نه تنها از روبرو شدن با منصور اضطرابی بدو روی نمی‌داد، بلکه او از هیبت و شکوه خود منصور را مضطرب می‌ساخت. علم آن حضرت، میزانش خارج از حد بیان و تقریر است؛ زیرا او موجد"مکتب جعفری" و مجدّد"شرع مصطفوی" و بنیانگذار علوم عقلی و نقلی و موجب پیشرفت علوم و صنایع دیگر است. حال این سوال پیش می‌آید که چرا به مکتب اسلام، "مکتب جعفری" یا "مذهب جعفری" و یا "مکتب شیعه"می‌گویند؟ علت این نامگذاری این است که امام صادق(علیه‌السلام) با توجه به شرایط مناسب اجتماعی و کاسته شدن اختناق و فشار­های سیاسی، توانستند تعالیم اسلامی و احادیث نبوی را بیشتر از سایر امامان گسترش داده و تبلیغ نماید و حتی برای این هدف توفیق پیدا کرد که در شهر جدّش، مدینه منوره مدرسه علمیه‌ای تاسیس نماید و هزاران شاگرد را در آن پرورش دهد و دانشمندان زیادی را در حوزه های مختلف مانند فقه، حدیث، تفسیر، کلام، کیمیا، طبابت، جغرافیا و... تحویل جامعه اسلامی دهد و چون در زمان حیات آن حضرت و بعد از آن مذاهب چهارگانه اسلامی از طرف مسلمانان به رسمیت شناخته شدند، مذهب اهل‌بیت نیز بر همین اساس در این زمان به نام "مذهب جعفری" در کنار مذاهب اسلامی دیگر معروف گردید. علت این نامگذاری اینست که در فاصله انقراض امویان و قدرت یافتن عباسیان ، امام امکان و فرصت آن‌را یافت که به گسترش علم و رونق احکام الهی دست و طالبان علم از جای جای جهان اسلام، به مدینه هجرت کرده و در حوزه درس او گرد آمدند و در روزگار شکوفائی علم، مذهب اهل بیت بدو منسوب شد. چرا که هر شیوه ای را امام می پسندید و هر نظری که او تأیید می‌کرد لاجرم به او نسبت داده می‌شد و گفته می‌شد «مذهب جعفرصادق(علیه‌السلام) ».  البته "مذهب شیعه" توسط نبی(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) پایه‌گذاری شده است. در کتاب «تأسیس الشیعه» آمده است: «لفظ شیعه در روزگار پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) بوده است، چنانکه ابوحاتم در کتاب الزینة خود می‌نویسد: "نخستین نامی که در اسلام به روزگار رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) آشکار گردید، شیعه بود و آن لقب چهار تن از صحابه بود: "ابوذر‌غفاری، سلمان فارسی، مقداد بنی‌اسود‌کندی و عمار‌بنی یاسر؛ تا اینکه هنگام صفین این اصطلاح در میان هواخواهان علی(علیه السلام) منتشر گردید" و در نهایت اینکه انس‌بن مالک گوید: رسول خدا(صلی‌الله علیه‌و‌آله) فرمود: «خدای متعال در روز قیامت بندگانی را بر می‌انگیزد که از چهره‌هایشان نوری از راست به چپ عرش پرتو افکنی می‌کند و به منزله پیامبران هستند ولی پیامبر نیستند و به منزله شهیدان هستند ولی شهید نیستند"... پس رسول خدا(ص) دستش را بر سر علی (ع) گذاشته فرمود: این است و شیعه‌اش" طبق مطالب مطرح شده واضح و روشن است که تشیع و شکل گیری آن در زمان خود حضرت رسول اکرم(صلی‌الله علیه و آله) بوده و این واژه را درباره پیروان حضرت علی(علیه السلام) بکار برده‌اند. امام صادق (علیه‌السّلام) در بین امامان معصوم (علیه‌السلام) به شیخ الائمه معروف هستند؛ چراکه بیشترین عمر و مدت امامت را داشتند. یکی از بهترین دوران امامت ائمه(علیه‌السّلام)، دوران امام صادق (علیه‌السّلام) بود؛ چرا که ایشان تواستند با بهره بردن از شرایط انتقال خلافت از بنی‌امیه به بنی‌عباس شاگردان بسیاری را در "مکتب جعفری" تربیت کنند. البته بعضاً برخی از این انتقال خلافت سوء استفاده کردند و بعضی‌ نیز از این فرصت حُسن استفاده را کردند. امام صادق (علیه‌السّلام) هم این فرصت طلایی را مغتنم شمردند و به تأسیس دانشگاه شیعی پرداختند. @AFKAREHOWZAVI