مجله افکار بانوان حوزوی
بازخوانی «زیست عفیفانه»؛ گذر از دوگانهسازی تا تکریم اراده زنان هانیه کثیری در نشست تخصصی با عنوا
🔸در ضرورت معنای هویتی و اراده ورزانه از حجاب
در این نوشتار از کتاب « آیین بندگی و دلدادگی » توجه استاد یزدان پناه به حجاب در نماز برایم الهام بخش بود.
ایشان اینجا از حجاب به عنوان یکی از لوازم نماز سخن میگویند که زن حتی بدون حضور مردان(عدم دخالت شهوت مردان برای تعیین حجاب) موظف به رعایت حجاب است.
آیا میتوانیم از معنای رایج فعلی از حجاب گذر کنیم و حجاب را جریان آن روح توحید و معنویت در ساحت تمدنی ببینیم؟
زیرا که تمدن توحیدی تمدن مادی صرف نیست بلکه تمدنی آسمانی در زمین است.
در این تمدن زن با حجابش میتواند نشان معنویت و مدد رسان و واسطهی حرکت سهلتر بندگان به تقرّب الهی باشد.
و چقدر این معنا حامل شکوفایی ارادهی زنان، استقلال هویتی آنها، قدرت زنانه، و رشد توسعه وجودی زن تا مرزهای تمدنی است.
خاطرم هست وقتی خانم دانشجو در دیدار رهبری عرض کرد : « حجاب لباس حضور اجتماعی ماست.» رهبری چندبار احسنت گفتند این احسنت ها حامل نگاه رو به جلو و چشم انداز تمدنی ایشان است.
حجاب باید حامل معنای جامعه سازی باشد
و تمدن توحیدی جز با « اراده های مردمی » ساخته نمیشود.
✍🏻هانیه کثیری
@jure_sevom
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💢حضرت معصومه (س)؛ بانوی حکمرانی در «فضای سوم»
✍ زهرا عباس پور
در خوانش تاریخ زنان بزرگ، به ویژه در دوران صدر اسلام، غالباً یا در هالهای از تقدس محض متوقف میشویم یا به دلیل محدودیتهای زمانه، نقشآفرینیشان را نادیده گرفته می شود. اما بازخوانی زندگانی حضرت فاطمه معصومه (س) از منظر نظریات حکمرانی، پرده از سیمای یک استراتژیست هوشمند و کنشگری تاریخساز برمیدارد.
کنشگری حضرت معصومه (س) در چارچوبهای متعارف قدرت سیاسی (حکمرانی دولتی) نمیگنجد. هنر او، حکمرانی در «فضای سوم» بود؛ عرصهای که نه دولت است و نه بازار، بلکه قلمرو جامعه مدنی، شبکههای اجتماعی و کنشگران مستقل است. این همان جوهر نظریه «حکمرانی شبکهای» (Network Governance) است.
در زمانهای که خلافت عباسی با تمام قوا برای محو فیزیکی و گفتمانی امام رضا (ع) میکوشید، حضرت معصومه (س) به مثابه یک «گره کانونی» (Central Node)، شریانهای حیاتی یک شبکه مقاوم را به هم پیوند زد. این کنشگری در سه پرده درخشان تجلی یافت:
۱. پرده اول: هجرت، یک بیانیه سیاسی متحرک
سفر ایشان از مدینه به مرو، صرفاً شور خواهرانه برای دیدار برادر نبود؛ بلکه یک مانور سیاسی هوشمندانه علیه سیاست «تبعید نرم» امام بود. هر گام این کاروان، مُهری بر مشروعیت گفتمان امامت میزد و هر منزلگاه، نقطهای از شبکه پراکنده شیعیان را به جریانی واحد و پویا متصل میکرد. او نه یک مسافر، که یک پیامرسان استراتژیک بود.
۲. پرده دوم: علم، سلاح حکمرانی نرم
شهرت ایشان به «محدثه» و جایگاه رفیع علمیشان، ابزاری قدرتمند برای حکمرانی نرم (Soft Governance) بود. در عصری که دانش برای زنان کالایی نایاب بود، مرجعیت علمی او، سدی در برابر تحریف و فراموشی آموزههای اصیل ساخت. او با سلاح حدیث و روایت، شبکهای از دانش را گرداگرد محور امامت تنید که از گزند قدرت حاکم در امان ماند.
۳. پرده سوم: قم، تولد یک پایتخت معنوی
نقطه اوج این درام تاریخی، انتخاب شهر قم به عنوان مقصد نهایی بود. این تصمیم راهبردی، قم را از شهری در حاشیه تاریخ به قلب تپنده و قطب استراتژیک تشیع بدل کرد. با حضور و آرامگرفتن ایشان در این خاک، پایگاهی امن برای عالمان و اندیشمندان فراهم آمد که کارکرد بیبدیل خود را در حکمرانی دینی و علمی تا امروز حفظ کرده است. این یک سرمایهگذاری برای قرنها بود.
کلام آخر:
حضرت معصومه (س) به ما آموخت که برای تغییر جهان، نیازی به تکیه زدن بر تختهای قدرت رسمی نیست. او نشان داد که یک زن، با ایمان، علم و درکی عمیق از زمانه، میتواند در دل محدودیتها، چنان موجی از کنشگری بیافریند که تا ابد در ساحل تاریخ باقی بماند. او نه کنشگری منفعل، که معمار هوشمند شبکههای فرهنگی و اجتماعی بود.
#حضرت_معصومه #حکمرانی_کنشگری #بانونگار
🔹https://eitaa.com/joinchat/2455240780Cda036c21be
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
11.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیین رونمایی از سایت ویژه «حوزه و روحانیت» خبرگزاری تسنیم برگزار میشود
🔹آیین رسمی رونمایی از سایت ویژه «حوزه و روحانیت» و آغاز فعالیت مرکز مطالعات راهبردی تسنیم، روز شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ با حضور آیتالله اعرافی، مدیر حوزههای علمیه و جمعی از اندیشمندان، نویسندگان و اصحاب فرهنگ و رسانه برگزار میشود.
🔹از اندیشمندان، صاحبنظران دینی و فرهنگی و فعالان رسانهای برای حضور و مشارکت در این برنامه دعوت شده است. این مراسم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در شهر مقدس قم، سالن همایش مدرسه معصومیه برگزار خواهد شد.
tn.ai/3410537
@TasnimNews
جرم صمود و حماسه زنان حماس
حمل شیرخشک هم جرم است، برای نوزادانی که در قحطی به دنیا آمدند و در قحطی حتی شیر مادر را نداشتند بخورند و در قحطی جان دادند....
این صدای وائل نوار از ناوگان #صمود است، نمی دانم اکنون کجاست و با اوچه کرده اند...
ولی می دانم، شیرخشک برای این جرم است که برنامه اسرائیل نسل کشی است.
زنان فلسطینی چقدر هوشمند و مقاوم هستند که در برابر اسرائیل در سخت ترین شرایط قحطی نگذاشته اند در دل آمار جمعیت، آب از آب تکان بخورد، نگذاشته اند تعداد شهدا از تعداد متولدین پیشی بگیرد.
حماس یعنی این زنان، اسرائیل به دنبال کدام حماس است؟؟
این زنان نقشه دشمن را می دانند و حماسه می آفرینند.
✍معصومه فاطمی
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
یادگار جاودانهی تاریخ
✍نجمه صالحی
ای آن که در ژرفای پردهی غیبت، شعلهی امید را در جانها فروزان نگاه داشتهای. ای نغمهی مهربانی، ای تجلّی دادگری و مهر، حضورت در گذر عمرم چون اختری تابان است که در سیاهیهای شب، راه را نمایان میکند.
رنج و الم این روزگار، گاه چون کوهی گران بر دوش آدمی سنگینی میکند، اما یاد تو نسیمی است فرحبخش که بر زخمهای دل مرهم مینهد. در انتظار طلوع ظهورت، روزها چون مرواریدهایی به رشته درمیآیند و هر یک روایتی از پایداری و شکوه صبر را در دل تاریخ حک میکنند. به پاس توست که هر بار ققنوس امید از خاکستر ناامیدی سر برمیآورد، چرا که میدانم روزی بازخواهی گشت تا طعم ناب داد و مهر را بر کام بشریت بنشانی.
در آن روزگار موعود، حال دلها دگرگون خواهد شد. آن زمان، دیگر بار غم از دلها رخت برخواهد بست و زلال عشق و یکرنگی در جانها جاری خواهد شد. آنگاه همگان در حلقهای از مهر گرد خواهیم آمد و به دست تو، دشتهای خشکیده را به بوستانهای بهشتی بدل خواهیم کرد.
پس ای عزیز غریب، ای یادگار جاودانهی تاریخ، در دل این انتظار سبز، زندگی میکنم. امید، همدم همیشگی من است و شناخت تو، راهی به سوی انوار بیپایان. تو در هر لحظه، در هر مکان، در عمق قلب عاشقان حاضری و این عشق، چراغی است که هرگز خاموشی نخواهد گرفت.
#جمعه
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
خواهرِبرادر
«بدنبال مسافر طوس»
✍🏻س.رضایی
نه فقط خواهری مهربان برای برادر و بلکه مأمومی کاربلد و کاردرست برای امام خودش بود. آگاه به مسائل زمانه، سرآمد زنان خانواده در علوم عصر خود، مشرف به مسائل پدر در غیاب ایشان.
در درستترین طرف تاریخ ایستاده بود. حامی برادری که ارجحیت داشت بر تمام برادرانش که غالب بر چهل نفر بودند. نه فقط برادر بلکه امامی بعد امام دیگر، بعد شهادت پدر، در جنگ بر سر تصاحب ردای ولایت و امامت، در خفقان دوران هارونالرشید و مأمون عباسی، علیبن موسیالرضا(ع) را به بهانه نائب و جانشینی خلیفه فرستادند به طوس، برخلاف نظر ایشان. نه فقط خواهری که تاب نیاورد دوری را، بلکه شیعه و پیرو امامی که تاب نیاورد امامش در ملک طوس، از سمت دست نشاندگان قهار مأمون ملعون، در خطر باشد و او مدینه بماند، در سایه آسایش، تبیین نکند.
🔅🔅
امام رضا(ع) تاب نداشت که فاطمه معصومه دردانه پدر در علم و عقل میان خواهرانش، در این راه پرخطر قدم بگذارد. اما این نه فقط دلتنگی دو خواهر برادر بود. که بشود مانع شد؛ چیزی فراتر از آن بود. خدمت به امام تا پای جان. از جنس خدمت خدیجه کبری (س) به محمد مصطفی(ص)، زهرای مرضیه (س) به علی مرتضی (ع)، زینب کبری(س) به سیدالشهدا(ع)...
جهاد تبیین از جنس زنانه. زنی که عاقله و عالمه و مجاهده بود در راه حق و حقیقت که دمی ننشست به حال بیخبری. در تبیین جایگاه امام بعدی در جایگاه خلیفه برحقی که ولایت و خلافت از او غصب شده است.
✍س.رضایی
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍🏻فاطمه صائبی
📝از همان اول دست و دلم به باز کردن عکس و فیلم ها نمیرفت.
ولی میدانم و در ذهنم همه جزئیات میگذرد، من هم مبهوت میشوم بطوری که می توانم چندین بار آنچه مرور میکنم را تعریف کنم.
دختر موفرفری که آبشاری بسته و گل سر زده را میبینم که همراه مادر راه می رود هوا سرد و خشک شده و من نگرانم
باد پاییزی لب های دخترک را خشک کرده رنگ و رو پریده است.
و من که عاشق پاییزم و این روزها سلام صبحِ پاییزیتون بخیر از دهنم نمی افتد چطور به دختر مو فرفری و پاییز آنجا فکر نکنم؟!
بین دوراهی خوشحالی برای پاییز دوست داشتنی و نگرانی پاییز غزه مانده ام، و چه دوراهی سختی شده است برای من...
و اما در این پاییز شاید رسالت من این باشد
آیا میتوانم مفهوم #مقاومت را برای
دختران و زنانی که
پرورش دهنده ی نسل
مقاومت هستند پیدا کنم؟!
مدام با خودم کلنجار میروم دخترک از ذهنم بیرون نمیرود و هر صبح بیشتر بهش فکر میکنم، پس باید تا جایی که می توانم برای انجام این رسالت تلاش کنم.
حتماً دختر موفرفری هر شب قبل از خواب مدام به کاروان صُمود فکر میکند و در ذهنش برنامه ی خوشحالی میچیند.
مو فرفری قشنگم خوشحالی و امید داشتنت خیلی با ارزش است.
تا انقلاب مهدی امید داشته باش که جادو میکند، امید🌱
#امید
#صُمودنمی_شکند
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
در کمکاری رسانهای ما همین بس که در طول جنگ تحمیلی ۱۲روزه و حتی پس از آن، وقتی برخی میگفتند: "چرا حوزه علمیه و طلاب در این جنگ شهید نداشته یا اینقدر کم شهید داشته؟!"، حتی خود ما طلاب از تعداد شهدایمان خبر نداشتیم.
امروز در آیین رونمایی صفحه حوزه و روحانیت خبرگزاری تسنیم، با ۱۰ شهید طلبه آشنا شدم که در همین دوازده روز به فیض شهادت نائل شدهاند.
#پویش_نوشتن
#تبلیغ_مکتوب
#جهاد_روایت
💎@howzavian | نویسندگان حوزوی