eitaa logo
انصارالقرآن
154 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
876 ویدیو
1.3هزار فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام قرار شد مثالی برای آیات استثنایی ذکر کنیم. مثال ما سوره می باشد. یکی از سوره هایی که به گستردگی ادعای استثنائی بودن بخشهایی از آن شده، سوره ی قلم است. در این جا به بررسی این ادعا و پاسخ آن می پردازیم: لطفا قرآن را برداشته و سوره قلم را باز کنید و با ما همراه شوید. مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان، ضمن پذیرش مکی بودن سوره ی قلم، به امکان استثنا شدن برخی از آیات آن و نزول آن ها در مدینه اشاره کرده است. ترجمه ی کلام وی چنین است: «حسن و عكرمه و عطاء گويند كه اين سوره، مكی است، ابنعباس و قتاده گفته اند از اولش تا آيه ی «سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ» مكى است و ما بعدش تا آيه ی «لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» [آیه ی 33] مدنى است، و ما بعدش تا آيه ی (يَكتُبُون) [آیه ی 47] مكى و ما بعدش تا آخر سوره، مدنى است.» طبرسی، مجمع البیان، ج 10، ص 496 و ترجمه مجمع البیان، ج 25، ص 202. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/ansarquran
مثال سوره قلم (2) مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ضمن گزارش روایت یاد شده، به داوری در این باره می پردازد. ترجمه ی نوشته ی وی چنین است: «سياق همه ی آيات اين سوره، سياق آيات مكى است، و از ابن عباس و قتاده نقل شده كه گفته اند: اوايل اين سوره، تا آيه ی "سَنَسِمُهُ عَلَى الْخُرْطُومِ" كه شانزده آيه است، در مكه نازل شده، و ما بعد آن تا جمله ی "لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ" كه هفده آيه است، در مدينه نازل شده، و نيز بعد از آن جمله تا جمله ی "يكتبون" كه پانزده آيه است، در مكه و ما بعد آن تا آخر سوره كه چهار آيه است، در مدينه نازل شده. اين نقل نسبت به هفده آيه، يعنى از جمله ی"إِنَّا بَلَوْناهُمْ" تا جمله ی"لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ" بى وجه نيست؛ زيرا به آيات مدنى شبيه تر است تا آيات مكى.»
مثال سوره قلم (3) ابن عاشور نیز در تفسیر التحریر و التنویر به مکی یا مدنی بودن سوره و آیات استثنائی و الحاقی به سوره، توجه کرده است. ترجمه ی نوشته ی وی چنین است: «سوره، مکی است. ابنعطیه (از مفسران) گفته که بدون هیچ اختلافی میان مفسران، سوره، مکی است؛ اما قرطبی (مفسر) از ماوردی (دانشمند کلامی و مفسر) نقل کرده که ابن عباس (شاگرد حضرت علی و از صحابهی پیامبر) و قتاده (از تابعان صحابه و شاگردان آن ها) نقل کرده که از اول سوره تا آیه ی "سنسمه عَلَى الْخُرْطُومِ" [القلم: 16] مکی، و از آیه ی "إِنَّا بَلَوْناهُمْ" تا "لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ" [القلم: 17 تا 33] مدني، و از آیه ی "إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتِ النَّعِيمِ" تا "فَهُمْ يَكْتُبُونَ" [القلم: 34 تا 47] مكي و از آیه ی "فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ" تا "مِنَ الصَّالِحِينَ" [القلم: 48 تا 50] مدني، و از "وَ إِنْ يَكادُ الَّذِينَ كَفَرُوا" [القلم: 51] تا آخر سوره، مکی است.» ایشان در ادامه مینویسد: «اما در کتاب «الإتقان» ( تألیف سیوطی) به نقل از السخاوي آورده است که مدنی از سوره ی قلم آیات 17 تا 33 و آیات 48 تا 50 است، اما آیات 34 تا 47 را مدنی ندانسته است؛ لذا با گفته ی ماوردی درباره ی انتساب مدنی شمردن این آیات به ابن عباس، مخالفت کرده است.»
مثال سوره قلم (4) استاد علیاکبر قرشی در تفسیر احسن الحدیث و در مقدمه ی سوره ی قلم آورده است: «آيات آن نشان مىد هد كه به وقت نزول سوره، حضرت دعوت خويش را آشكار كرده بود، نظير: "ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ... فَسَتُبْصِرُ وَ يُبْصِرُونَ بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ" و مانند "إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ ... فَذَرْنِي وَ مَنْ يُكَذِّبُ بِهذَا الْحَدِيثِ ..." و امثال آن.»
مثال سوره نظر مفسرین حال با هم سوره را یک بار بخوانیم بهنظر می رسد استثنا شدن آیاتی از سوره ی قلم و مکی شمردن آن، چندان موجه نباشد و باعنایت به محتوا و مقصود سوره، روشن میشود که مجموع آیات سوره، پیوسته و مرتبط با هم و در مکه نازل شده اند. پراكندگي یاد شده در فرمایشات منسوب به ابنعباس وجاهتی ندارد. با نگاه به سوره به عنوان دومين سوره ‌ی مكي، و قرار گرفتن در فضاي نزول سوره، سیاقی شکل می ‌گیرد که پيوند ميان بخش ‌هاي سوره را روشن‌ می سازد. خداي متعال با هدف تسليت و دلداري به پیامبر و راهنمايي وي براي برخورد مناسب با چالش پيش ‌آمده، ميان وي و صاحبان ثروت و قدرت مكه، اين سوره را نازل فرمود. محورهاي سوره عبارتند از: 1. تسلی بخشی و دل داري به پيامبر اكرم دربرابر تهمت‌ها و فشارهايي كه بر وي وارد شده است، و وعده به روشن شدن حقايق در آينده و پاداش بزرگ خداوند به آن حضرت درقبال وظيفه ‌ی ابلاغ پيام الهي، 2. بيان ويژگي ‌هاي طبقه ‌ی اشرافي مكه كه به تكذيب حضرت محمد پرداخته ‌اند، تحليل مقاصد اصلي آن‌ها و وظيفه‌ی پيامبر اكرم درقبال اين حركت، 3. توضيح ابتلا و آزمايش اين طبقه‌ی اشرافي با موضوع بعثت حضرت و بيان عذاب‌هاي قطعي دنيوي و اخروي آنان، 4. اشاره به تفاوت تسليم‌ شوندگان و مجرمان در فرجام زندگي و رد توهّم تساوي سرانجام اين دو گروه، 5. امر پيامبر به صبوري در ابلاغ پيام الهي و پشت‌ نكردن به مردم، 6. تذكر درمورد دشمني دائمي كافران با پيامبر به دليل ذكري كه تبليغ مي ‌شود و رسالت جهاني قرآن. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/ansarquran
مثال سوره سوره 🍀 بخش ‌هاي مختلف سوره اين ‌گونه توجيه مي ‌شود كه بر اثر فشارهايي كه مشركان صاحب قدرت بر حضرت وارد مي ‌كردند، خداوند در سوره ‌ی ، وي را دلداري داده، ایشان را با توجه دادن به اجر و پاداش تحمل اذيت و آزارهاي زباني و نتايج آينده، دلگرم كرد 🍀 سپس با تحليل انگيزه ‌هاي اين گروه از اين تهمت ‌ها، وي را به سازش نكردن، امر نمود 🍀 در بخش ديگر سوره، توضيح داد كه چگونه بين پیامبر و آنان، سازش باشد، درحالي كه اين گروه داراي بدترين خصلت ‌ها و عقیده های فردي و اجتماعي بودند و به عبارتی خدا می فرماید: هرچند اين گروه امروز تو را به دليل تنها بودنت، آماج بيشترين زخم زبان ‌ها و حمله ‌ها قرار داده‌اند، اما ما به كمك تو مي ‌آیيم و آنان را داغ خواهيم زد؛ 🍀همان‌گونه كه فقرا و مساكين بي‌ قدرت را كه اصحاب باغ سعي كردند از انفاق باغ محروم كنند؛ ياري كرديم و صاحبان باغ را تنبيه نموديم؛ 🍀تازه آنچه گفته شد، تهديد مكذبان به عذاب دنياست؛ اما عذابي بزرگتر در قيامت است كه بالاتر و بزرگ‌تر از عذاب دنیوی است. 🍀با این حال سنت پروردگار، تنها بر عذاب مكذبان صاحبان قدرت قرار نمي‌ گيرد؛ بلكه كساني را كه دربرابر امر الهي تسليم شوند و نسبت به حقايق، از تكذيب دست بكشند و خويشتن‌ داري كنند، مشمول باغ‌هايي از نعمت خواهد نمود؛ زيرا خداوند عادل است و عدل الهي اجازه نمي‌ دهد كه سرنوشت متقين با مجرمان يكي باشد. 🍀سپس خداوند تمام توهّماتي را كه از تساوي فرجام مجرمان و متقين وجود دارد، باطل شمرده، حقيقت دو فرجام نيك و بد را معلوم مي‌سازد: 🍀حال كه چنين است، ای پيامبر، باید صبور باشی و در چالشي كه مشركان پيش آورده ‌اند، منفعل نشده و به امر تبليغ مردم ادامه دهی و از سرنوشت يونس كه از مردم بريد، درس عبرت بگيری. 🍀در آخر با این نكته، موضوع سوره، خاتمه می‌یابد: تا هنگامي كه قرآن به گوش كافران رسد، درمورد تو كينه دارند؛ گويا تمايل دارند تا با چشم ‌هايشان تو را از پا درآورند؛ درحالي كه اين قرآن، رسالتي ‌جهاني داشته و ماندگار است و انسان را به فطريات و دريافت ‌هاي دروني ‌شان دعوت مي‌كند. 🌹🌹🌹ملاحظه مي ‌شود كه تمام بخش ‌هاي سوره با اين برداشت و يا برداشت ‌هايي از اين دست، با هم مرتبط بوده و جايي براي توهّم تفكيك و پراكندگي بخش ‌هاي سوره، باقي نمي ‌گذارد. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/ansarquran
آنکه به هرحال بحث یا بودن سوره ها، و بررسی امکان الحاق آیاتی از سوره های مدنی به سوره های مکی، یا الحاق آیاتی از سوره های مکی متأخر به سوره های مکی متقدم، یا مدنی متأخر به مدنی متقدم، به دلیل نقشی که در فهم سوره دارد، فکر مفسران را مشغول کرده و لازم است مدرسان درس تفسیر، گزارش آنرا به اطلاع مردم برسانند. اما دقت شود که: بنابر دیدگاه صحیح مبنی بر توقیفی بودن چینش آیات در سوره ها، و دخالت نداشتن غیر پیامبر در جابه جایی برخی آیات، الحاق برخی آیات به سوره ها ـاگرچه بسیار کم استـ با غرض سوره، هماهنگ است و لطمه ای به فهم هماهنگ سوره نخواهد زد. تا جایی که ممکن است، تنها به گزارش هایی که انسجام سوره و آیات درونی آن را حفظ میکند، توجه دهید و از تشتت بی حاصل ذهن مخاطبان، درباره ی انسجام آیات پرهیز نمایید. رویکرد اصلی مدرس تفسیر، توضیحی است که سازواری و رابطه ی منطقی بخشهای سوره را نمایان سازد. امید که به این نکته توجه لازم شود
☘☘☘☘ 2.3🌺. و 💐💐💐💐 1ـ تفسیر مجمع البیان، مرحوم طبرسی (عربی. ترجمهی فارسی دارد)، 2ـ المیزان فی تفسیر القرآن، علامه طباطبایی (عربی. ترجمهی فارسی دارد)، 3ـ تفسیر التحریر و التنویر، ابنعاشور (عربی)، 4ـ تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازی (فارسی ترجمهی عربی با نام «الامثل» دارد)، 5ـ تفسیر فی ظلال القران، سید بنقطب (عربی)، 6ـ تفسیر احسن الحدیث، قرشی (فارسی)، 7ـ تفسیر همگام با وحی، نگارنده (فارسی). 8ـ کتابهای علوم قرآنی مانند التمهید آیتالله معرفت، الاتقان سیوطی و البرهان زرکشی و مناهل العرفان زرقانی. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 https://eitaa.com/ansarquran گروه آموزش مجازی: http://eitaa.com/joinchat/2907635730Cfbeb60a4d1
با سلام ادامه مباحث آموزش مهارت بیان تفسیر، به بعد از ماه مبارک رمضان موکول می شود. ان شاء الله از آخر هفته به مرور سوره های و و چگونگی ارایه آن در ماه مبارک رمضان خواهیم پرداخت و ادامه آموزش مهارت بیان تفسیر را به پس از ماه رمضان موکول می کنیم و درس های شیرین شامل مباحث : (غرض) سوره اجمالی سوره به صورت پستی ، ماکتی، ایستگاهی با سوره پیش از خود سوره سوره و و پس از آن چگونگی تفسیر سوره شامل مباحث رفع ابهامات عارضی آیات، دفع شبهات و بیان مقصود آیات و چگونگی بیان فراتفسیر سوره شامل نکات محتوایی و روشی سوره را بعد از ماه مبارک دنبال خواهیم کرد و در ماه رمضان بیشتر به کمک شما در تفسیرگویی سوره های منتخب خواهیم آمد. مسیر بحث گم نشود. چهارچوب کلی منهج پیشنهادی برای تفسیر سوره ای در فایلی که ضمیمه شده به این پیام شده است، قبلا برایتان ارسال شده است.
شروع مباحث آموزش مهارت بیان تفسیر از این پیام بود. مبحث شناسه سوره نام سوره مکی و مدنی بودن سوره تاکنون مطرح شد.
مجموعه محتواهای قرار داده شده در کانال به صورت فیش سخنرانی و منبر برای ماه مبارک رمضان دوستان
هدایت شده از انصارالقرآن
منهج مختار تفسیر.pdf
167K
مختار در سوره ای قرآن کریم #درسـاولـمهارتـبیانـتفسیرhttps://eitaa.com/ansarquran
عزیزانی که بنا دارند تفسیر این سور را در دستور کار برای ماه مبارک رمضان داشته باشند به ادمین در خصوصی پیام دهند.
4_5778601930938910100.mp3
1.76M
💫 زمان ظهور 🌸 هرکس این صوت رو بشنوه، مطمئنا آرزویی جز ظهور امام زمان (عج) نخواهد داشت. 🎙حجت الاسلام عالی 🌹 https://eitaa.com/ansarquran
❣ 🌴هواے کهنہ ی این شهر تازه دم کرده 🌾 "تُنزِلُ النِّقَم" کرده 🌴ظَلَمتُ نَفسِے ما را شنید و گفت 🌾امان کسےکہ بہ خود ستم کرده 🌸🍃 🌹🍃🌹🍃 https://eitaa.com/ansarquran