eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻شیوه جدید سرکیسه کردن توسط مدعیان عرفان "پول بدهید تا دعا کنم کرونا نگیرید" يكي از جريانات عرفانی مرموز و حیله گری كه مدتی است به اسم معنویت و تقرب به امام زمان عج و همچنین نقد تصوف جمعی را جذب خود کرده و دکانی به مراتب خطرناک تر از صوفیان به راه انداخته، جریان است. عملکرد این اشخاص کاملا مشابه دیگر فرقه های گمراه صوفیانه است و حاج فردوسی به منزله یک قطب برای‌ مریدان این مکتب (منهاج فردوسیان) است. البته قطبی کم سواد و بهره از دانش دینی. مراقب باشید که نقد تصوف، امروزه تبدیل به حقه ای عوام فریبانه شده و کسانی با این حربه بین بچه مذهبی ها دام پهن کرده اند و‌ شکل جدید از مرید و مرادبازی و تحمیق مردم را به راه انداختند. 🔰 @Adyanuniv
عکس نوشته نقد افکار انحرافی پائولوکوئلیو 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺 معرفی کتاب « بدعت (معیارها و پیامدها) » 🔰 @Adyanuniv
🔴آیا دعا و عبادت در کنار قبور اولیاء الهی کار یهود است؟ یکی از ادعاهای سلفیان و وهابیان علیه دیگرمسلمانان این است که می گویند اگر کسی در کنار قبور اولیاء و بزرگان دین عبادت یا دعایی انجام دهد این کار تشبه به یهود و حرام (یا شرک) است. ✅تنها کمی اندیشه و دقت در این مساله برای یافتن واهی بودن این ادعا کفایت می کند. توضیح اینکه حتی عبادت در مساجد عظیمی جون مسجد الحرام، مسجد نبوی و مسجد الاقصی، که محل دفن پیامبران و اولیاء الهی است، نیز عبادت و دعاء کردن در کنار قبور محسوب می شود که احدی از مسلمانان در مورد صحت و حتی استحباب آن تردیدی ندارد. مثلا در مسجد النبی گاهی از اوقات نماز خواندن و دعاء کردن در فاصله ی یک متری قبر شریف نبوی صورت می گیرد. 🔹از این گذشته مسجد الحرام که از مهمترین مساجد است و نماز خواندن و دعا کردن در آنجا از افضل عبادات است محل دفن حضرت اسماعیل و مادرش حاجر است. آیا این عمل عبادت در کنار قبول محسوب نمی شود؟ 🔹مسجد الاقصی نیز بدون تردید محل قبر عده ای از انبیاء و اولیاء الهی به شمار می رود. 👈علاوه بر این موارد اساسا دعاء های وارد شده برای قرائت در کنار قبور و زیارات وارد شده در هنگام ورود به قبرستان ها که مورد تایید همه ی مذاهب اسلامی است، همه نوعی عبادت در کنار قبور به شمار می رود، زیرا بعید است کسی از مسلمانان قرائت دعاء وارد شده از سوی پیامبر اکرم (ص) در کنار قبور را از قسم عبادات محسوب نکند. 🔰 @Adyanuniv
🔻 تایم‌لاین مسیر به قدرت رسیدن محمدبن‌‌سلمان ژانویه ۲۰۱۵ - با پادشاهی ملک سلمان، محمد‌بن‌سلمان وزیر دفاع سعودی شد. مارس ۲۰۱۵ - بن سلمان جنگ یمن را آغاز کرد. آوریل ۲۰۱۵ - بن سلمان معاون ولیعهد، محمدبن‌نایف شد. ژوئن ۲۰۱۷ - بن‌سلمان به ولیعهدی رسید. سپتامبر ۲۰۱۷ - دستگیری رهبران جریانات مذهبی توسط بن‌سلمان نوامبر ۲۰۱۷ - اقدام علیه تاجران با اعلام سرکوب فساد می ۲۰۱۸ - دستگیری فعال حقوق زنان اکتبر ۲۰۱۸ - قتل خاشقچی در استانبول مارس ۲۰۲۰ - دستگیری محمد‌بن‌نایف و تعدادی دیگر از شاهزادگان 🔰 @Adyanuniv
💢 آيا دولت سعودي به آخر خط رسيده است؟ 🖊 محمدپارسا نجفی ➖ بخش پایانی 🍀شرايط عربستان دقيقا مشابه افريقاي جنوبي است كه مردم سرزمين هاي مختلف توسط عده اي سفيد پوست به اسارت گرفته شده بودند. سرنوشت مشابهي هم براي آن قابل پيش بيني است؛ سقوط دولت سعودي و آزاد شدن مردم اسير آن. 🍀در يك قرن گذشته دولت رياض با سياست تجنيس و انتقال اتباع از كشورهايي مانند مصر، فلسطين، هند، پاكستان، فيليپين و افريقا از يك طرف و سر بريدن و شكنجه دادن هر معترض و خانواده اش تلاش كرده مانع از اين سقوط شود. 🍀این رژیم به پاسخگویی اعتقادی ندارد و تاکنون نیز نیازی برای اقناع مردم دربند این دولت وجود نکرده است اما این مدیریت سرکوب در شرایط امروز جهان دیگر جوابگوی حکومتداری نیست. دولت سعودي ذاتا نمي تواند هيچ تحول اساسي در جامعه ايجاد كند. 🍀آنچه براي بن سلمان طراحي شده ادامه همان روند سركوب است اما شديدتر. بن سلمان در سه سال اخير شيعيان احسا و قطيف ( بَحران سابق) را به شدت سركوب کرده، ميليونها يمني را در شرايط دردناكي قرار داده است و رفتاری مشابه با اهل سنت معترض، و نیز ليبرالها داشته است. 🍀در ابعاد سياسي هم روابط پرتنش رياض با آنكارا، دوحه، كوالالامپور، تهران، دمشق و ... که در زمان خطر بتواند به آن تکیه کند. درنتیجه به همین بهانه دولت سعودی رسما از ارتباط راهبردی ریاض با تلاویو صحبت می کند. اسرائيل دومين حكومتي است كه مشابه دولت سعودي توسط يهوديان ساخته شده است. 🍀دولتي با اقتصادی ويران عربستان با 15 درصد كسري بودجه داراي مديريتي فاجعه بار است. در عين حال كاهش تقاضاي نفت و رقابت نفتي با روسيه هم موجب شده تا قيمت نفت به شدت كاهش يابد و به كانال 35 دلار در هر بشكه برسد و احتمالا کمتر هم می شود. حال آنكه بودجه عربستان با نفت 80 دلار بسته شده است. اين به معني مشكلات بيشتر براي دولتي است كه تك محصول است و در عين حال پرخرج ترين. 🍀مردم سرزمين هاي اشغالي موسوم به عربستان به دليل فقدان ملت سازي نمي توانند شرايط سخت رياضت اقتصادي را تحمل كنند از اين رو بايد بين مرگ تدريجي يا حركت خونين اعتراضي يكي را انتخاب كنند. در مناطقي كه اصولا ملتي وجود ندارد و همه مهاجر هستند مانند جده پيش بيني آشوب ها و سركوب خونین متصور است. 🍀در عين حال يمني ها اميدوارند بتوانند از اين كاهش درآمد دولت سعودي استفاده كنند و خود را از چنگال آنان برهانند. هر چه ميگذرد بر تعدد چالش هاي منطقه اي آل سعود در صحنه داخلي افزوده مي شود. دولت سعودي به دليل ماهيت ضد تمدني با هر ملتي كه سابقه تمدن داشته باشد دشمني مي كند در نتيجه هزينه سنگيني مي پردازد تا در عراق، يمن و اخيرا سوريه و ليبي درگيري داخلي وجود داشته باشد. 🍀شكست در جنگ يمن و منطقه موفقيت هاي يك سال اخير دولت نجات يمن به رهبري انصارالله نشان داد نه تنها اين گروه در بن بست قرار نگرفته بلكه ميتواند بحران را به داخل مرزهاي رژيم سعودي نيز منتقل كند. پيشروي ها در استان ضالع، عمليات نصر من الله در مرزهاي شمالي صعده و اكنون آزادكردن شهر حزم مركز استان جوف و امتداد آزادسازی تا مرزهاي استان نجران مؤيد اين نكته است. نجران، عسير و جازان سه استان اشغال شده یمنی در دهه هاي قبل هستند. 🍀انصارالله به سهولت مي تواند همه سواحل تا باب المندب را آزاد كند و توان مديريت و قدرت جنگاوري خود را در عمليات هاي فوق نشان داد. انصارالله می تواند جبهه جدیدی باز کند و از جنوب هم محاصره را بشكند. این در حالیست که عربستان و امارات در ماه های اخیر نیروهای طرفدار یکدیگر را در جنوب یمن آماج حمله قرار داده اند. آنها یا یکدیگر هم مشکل دارند. 🍀رياض اگر به جنگ يمن ادامه دهد انصار الله مي تواند دست به آزاد كردن جازان و حتي پيشروي به داخل حجاز بزند و اگر جنگ متوقف شود دولت سعودي ناكارمدي و ضعف جدي خود را اثبات كرده است. 🍀روندي كه بر چالش هاي داخلي به ويژه جان گرفتن جنبش هاي آزادي خواه در سرزمين هاي اشغالي درون عربستان و از طرف ديگر درگيري بيشتر دولت سعودي با افراط گريان وهابي، اخواني و سلفي همراه است. 🍀دولت سعودي به آخر خط رسيده و ديگر افزودن قلمرو سرزميني و حمله به ديگر كشورها مانند يمن هيچ مشكلي از اولين رژيم جعلي غرب آسيا و محصول انگليس حل نخواهد كرد. 🔰 @Adyanuniv
💢 آيا دولت سعودي به آخر خط رسيده است؟ 🖊 محمدپارسا نجفی ➖ بخش اول 🍀آینده عربستان سعودی در هالی از ابهام است؛ حکومتی که در اختیار یک خاندان قرار دارد، در ابعاد مختلف با چالش های بزرگی مواجه است. آیا دولت سعودی دچار فروپاشی می شود یا ديكتاتوري سعودي جای خود را به دموکراسی خواهد داد؟ روابط كيف پول آمريكا در غرب آسيا با مسلمانان چه خواهد شد؟ 🍀براي بررسي آينده دولتي كه با عنوان سعودي مي شناسيم بايد گريزي زد به تاريخچه شكل گيري آن. به راستي نام عربستان سعودي دركجاي تاريخ بوده كه ناگهان در قرن بيستم مطرح شد؟ 🍀آل سعود چگونه به قدرت رسيد انگليس در جنگ اول جهاني براي مشغول كردن عثماني به مشکلات داخلی خود تلاش کرد جبهه ای جدید در جنوب این امپراطوری ایجاد کند تا از تمرکز استامبول بر اروپا کاسته شود. درنتیجه لندن با وعده استقلال به اعراب تلاش کرد آنها را برای مبارزه با عثمانی تجهیز کند اما این فقط ظاهر ماجرا بود. تنگه های راهبردی، نفت کشور بَحران، وجود قبله دوم مسلمانان و ... همه در منطقه جزیره العرب قرار داشته است. 🍀آل سعود فقط يك خاندان كوچك از یهودیان خیبر از مدینه بودند که به بیابان های نجد فرار کردند و برای در امان ماندن اعلام اسلام کردند ولی ارتباطات خود را با شبکه یهودیان حفظ کردند. آنها هرگز اكثريت جمعيت را در سرزمين نجد نداشته و برآمده از قبايل آن هم نيستند اما انگلیس با سلاح های روز و یهودیان هم با تامین مالی به كمكشان شتافتند. تاكتيك مدیریت ادراک با روکش فرقه وهابیت نیز به آنها آموزش داده شد تا بتوانند از میان قبایل منطقه سربازگیری کنند. 🍀مردم نجد به خشونت و توحش در جزیره العرب مشهور بودند و انگلیس با پول دنیای آنها را تامین کرد و با بزک وهابیت که از طریق مدریت ادراک القا می شد آخرت شان را خرید و آنها بدون سهم خواهی در خدمت خاندانی ناشناخته درآمدند. 🍀تبلیغ فرقه ای که جایگزین دین باشد به خاندان آل شیخ محول شد که تاکنون وظیفه مديريت وهابیت را بر عهده دارد. 🍀پول، فناوری، سلاح پیشرفته، ادوات لجستیک و هدایت راهبردی در جنگ از طریق انگلیس به آل سعود داده شد و آنها ابتدا سرزمین نجد که حد فاصل دو کشور حجاز و بَحران بود را اشغال کردند. 🍀بحران سراسر سواحل جنوبی خلیج فارس میان بصره تا ربع الخالی را شامل می شد که همه آن به اشغال آل سعود درآمد غير از جزیره مشهور بحرین که مرکز آن بود و ده سال قبل آن هم اشغال شد. لشگر وحشی و خونریز وهابی که انگلیس برای آل سعود ساخته بود بعد از اشغال حجاز و قتل عام شیعیان روانه عراق شد تا آن را نیز تسخیر کند که شکست خورد. 🍀در ادامه آل سعود با افزودن فدک و تبوک سپس سه استان از کشور یمن نوعی امپراطوری منطقه ای تشکیل داد که فاقد هويت اجتماعي مي باشد. اصولا رژیم صهیونیستی اول نه اسرائیل بلکه دولت سعودی است. 🔰 @Adyanuniv
💢 آيا دولت سعودي به آخر خط رسيده است؟ 🖊 محمدپارسا نجفی ➖ بخش دوم 🍀عربستان سعودی؛ محصول اشغال سرزمین ها به دليل فقدان هويت است كه امپراطوري سعودي هيچ پايگاه اجتماعي مشخصي حتي در ميان اهل سنت ندارد در نتيجه هر گونه تغيير اساسي در نحوه اداره كشور مي تواند به نابودي اين امپراطوري خشن منجر شود. به همين خاطر همه سمت هاي مديريتي همواره در خاندان آل سعود تقسيم شده و تاكنون هر يك از اعضاي اين خاندان امير بخشي از كشور بوده اند. 🍀تقريبا همه كشورهاي غرب آسيا يك انتخابات به صورت فرمايشي هم كه باشد برگزاري مي كنند اما آل سعود حتي از كلمه انتخابات مي هراسد. 🍀ساختار سياسي و فرهنگي رو به قهقهرا در اين كشور جعلي كه از اشغال كشورها و استان هاي ديگر با ضرب شمشير طراحي شد نزديك به صد سال حتي با كشورهاي افريقايي فاصله دارد؛ هنوز هم شمشير آل سعود در پرچم آنها ترس را به مردم القا مي كند. 🍀مردمي كه شناسنامه (المملكة العربية السعودية) دارند دقيقا خود را تبعه كدام كشور مي دانند؟ كشور سعودي كه عرب است؟ مگر كشوري موسوم به سعوديه در تاريخ مي شناسيد؟ آنان مردم زير شمشير هستند نه زير پرچم يك كشور. 🍀دولت سعودي به دليل اشغالگر بودن مانع از ملت سازي در مناطقي كه به چنگ آورده مي شود بنابراين رويكردهاي فرهنگي واجتماعي دولت سعودي بَدوي مانده است؛ در اصل اين حكومت براي ارائه خدمت به اتباعش تشكيل نشده و تنها يك نيروي كنترل كننده مردم در سرزمين های اشغالي محسوب مي شود. 🍀اين روند در بلندمدت باقي نمي ماند و مردمي كه در اسارت دولت سعودي قرار دارند ممكن است هر لحظه اقدام به تغيير شرايط كنند كه قطعا با پذيرش ملت هاي ديگر همراه خواهد شد. در اين صورت غرب گاو شيرده خود را از دست مي دهد. 🍀تلاش غرب براي تجددگرايي ظاهري در کشور جعلي سعودي عليرغم نبود هيچ رسانه اي در عربستان اما به یُمن وجود رسانه های اجتماعی در كنار حركت هاي مردمي در ديگر كشورهاي عربي، مردم برای احقاق حقوق خود امیدوار شده اند. 🍀دولت سعودي همه كاستي هاي خود را پشت وهابيت پنهان مي كند اما ديگر اين فرقه نمي تواند مشكلي از آل سعود حل كند. بنابراين آمريكا و انگليس شخصي مانند بن سلمان را طراحي كردند كه بزك تجددگرايي را جايگزين آرايش وهابيت كند. 🍀تغییر پادشاهی از پسران عبدالعزیز به پسران سلمان فقط یک ظاهرسازی است و هیچ تغییری در ماهیت دولت سعودی یا کاهش مشکلات مردم نخواهد داشت. 🍀اقداماتي مانند رانندگي زنان، آموزش رقص، راه اندازي مسابقات پاسور و نيز بازي بن سلمان با پسرعموهايش نمي تواند فقدان هويت اجتماعي كه ناشي از نبود ملت در اين امپراطوري است را جبران كند. آنچه مردم مي خواهند اصلاحات بنيادين که تشکیل دولتی برآمده از انتخابات منجر شود نه سرگرم شدن. 🔰 @Adyanuniv
◀️ اختلافات در عربستان سعودی ▶️ 🖊 ✍️ عیسی وجدی سیسی (کارشناس ارشد روابط بین الملل) در سال۱۹۳۲ میلادی بود که ملک عبدالعزیز سعودی خود را پادشاه عربستان خواند. بر اساس قانون سعودی ها ، حکومت از ملک عبدالعزیز بنیانگذار آل سعود به فرزندانش منتقل می شود که برادران یک به یک پس از مرگ برادر دیگر ، می توانند حکومت را به دست گیرند. بعد از مرگ عبدالعزیز ، سعود بن عبدالعزیز پادشاه شد و بعد فیصل ، خالد ، فهد ، عبدالله و پادشاه اخیر سلمان بن عبدالعزیز ۸۵ ساله است. محمد بن سلمان به عنوان وزیر دفاع و ولیعهد می باشد که در واقع قدرت اصلی را در اختیار گرفته و برای تحکیم قدرت خود و اخذ پادشاهی پس از مرگ پدر اقداماتی انجام داده که در چند روز اخیر بیشتر نمود یافته است. بیان شده سلمان بن عبدالعزیز به دلیل دیده نشدن احتمالا فوت شده و فعلا کتمان می شود و همچنین اظهار می شود ، سلمان به خاطر کهولت سن و آلزایمر نمی تواند حضور موثری داشته باشد. از طرف دیگر شاهزاده بن نایف که سابقا ولیعهد بود و احمد بن عبدالعزیز (برادر ملک سلمان) به اتهام خیانت به دستور بن سلمان بازداشت شده اند ، هر دوی آنها تمایلی به پادشاهی بن سلمان نشان نداده اند و البته جزء تاثیر گذارترین افراد آل سعودند. ◀️ به نظر می رسد چند عامل در اقدامات سراسیمه بن سلمان برای اخذ و تثبیت پادشاهی خود دخیل باشد : ◀️ وضعیت نابسامان ملک سلمان و شاید هم فوت ایشان. ◀️ وضعیت ترامپ در آمریکا که حامی وی بشمار می رود و امروزه به خاطر اتفاقات پیش آمده و انتخابات پیش رو در شرایط سقوط قرار دارد. از طرف دیگر دموکرات هایی مثل اوباما و دوستانش سابقه حمایت از بن نایف را نیز دارند. ◀️ بن سلمان در این چند سال اخیر اقداماتی انجام داد که وی را متزلزل نمود ، هزینه کلان در حمله به یمن و بی نتیجه بودن ، کمک به داعش ، تنش با کشورهای دوست مثل قطر ، بازداشتهای نزدیکان در سال ۲۰۱۷ ، مسئله طالبان و جنگ نیابتی در لیبی ، قتل پرحاشیه و پرونده ساز خاشقچی ، کاهش ارزش سهام آرامکو و کاهش شدید قیمت نفت بر سر جدال با روسیه و کاهش درآمد ناشی از تعطیلی مراسم حج ، همگی اینها وضع وی را بدتر می کند که به زعم وی نباید اخذ قدرت مطلق را به تعویق اندازد. ◀️ چهارم مسئله کروناست که فرصت خوبی شده تا تجمعات و مراسم عمومی تعطیل شود تا تبلیغ و اعتراض عمومی برای این اقدام صورت نگیرد. ◀️ نشست گروه ۲۰ در آبان پیش رو است. گروه ۲۰ مشتمل برکشورهایی است که در مجموع ۸۵ درصد تولید ناخالص دنیا و دو سوم جمعیت جهان را در بر می گیرد که هر ساله در یک کشور عضو نشست برگزار می شود. سال قبل در آرژانتین بود که یکی از اتفاقات آن بی توجهی سایر اعضا به بن سلمان (بخاطر قتل خاشقچی) بود ، در آبان پیش رو نشست در عربستان صورت خواهد گرفت و بن سلمان درصدد است ، پادشاهی خود را تا قبل از رسیدن موقع مقرر مشروعیت ببخشد. ◀️ به هر حال بن سلمان خواهان پادشاهی بعد از پدر بوده و حاضر است هر اعتراضی را در نطفه خفه کند./دنیای سیاست 🔰 @Adyanuniv
💠نظر پیرامون طلب از پیامبر واولیاء الهی: 🍀الف. أبو منصور محمد بن مكرم بن شعبان كرمانی حنفی (متوفای سنه 983 هجری) در جواز طلب شفاعت از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) چنین می نویسد: «ونحن وفدك يارسول الله، وزوار قبرك، جئناك من بلاد شاسعة، ....... أنت نبينا، فاشفع لنا إلى ربنا وربك، ای رسول الله! ما مهمانان تو و زائر قبر شما هستیم از شهرهای دور دست ..... شما پیامبر ما هستید، شفیع ما نزد پروردگارمان و پروردگارت باش 📚 أبو منصور محمد بن مكرم بن شعبان كرمانی، المسالك في المناسك، شركة دار البشائر الإسلامية للطباعة والنشر والتوزيع-بیروت، ص1071-1076. 🍀ب. شیخ رحمت الله سندی مکی (متوفای سنه 993 هجری) ایشان در استحباب و جواز طلب شفاعت از پیامبر گرامی اسلام چنین آورده اند: «حسن أن يقول: ...جئناك ظالمين لأنفسنا، مستغفرين من ذنوبنا، فاشفع لنا إلى ربك، واسأله أن يمن علينا بسائر طلباتنا ويحشرنا في زمرة عباده الصالحين». به سوی تو آمده ایم درحالیکه به خود ظلم کرده ایم، طلب استغفار از گناهانمان داریم، شفیع ما نزد پروردگارت باش و از ایشان درخواست کن که بر سر ما منت دهد که حوائج دیگر ما برآورده شده و در روز قیامت همراه بندگان صالح درگاهت محشور کنی. 📚 رحمت الله سندی مکی، لباب المناسک وعباب المسالک، دار قرطبة-بیروت، ص305. 🍀ج. شيخ عبد الرحمن الجزیری حنفی (متوفای سنه 1360 هجری): وی در بحث طلب شفاعت از پیامبر اینگونه تصریح دارند: «ثم يقف عند رأسه الشريف كالأول: ويقول اللهم إنك قلت وقولك الحق: (وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا)، وقد جئناك سامعين قولك، طائعين أمرك متشفعين بنبيك» سپس برمی گردی نزد سر مبارک حضرت می ایستی و می گویی: پروردگارا شما فرمودید و کلام شما حق است: (اگر آنان بدان هنگامی که به خود ستم می کردند، به نزد تو می آمدند و از الله طلب آمرزش می نمودند و پیامبر هم برای آنان درخواست بخشش می کرد بی گمان الله را بس توبه پذیر و مهربان می یافتند). حال ما به سوی تو آمدیم در حالیکه كلام شما را شنیده، اطاعت امر شما کرده، و از پیامبرت به سوی تو طلب شفاعت می کنیم. 📚 الجزيري، عبد الرحمن بن محمد عوض، الفقه على المذاهب الأربعة، ناشر: دارالكتب العلمية-بيروت، ج1، ص641. 🍀د. ملا علی قاری(1014ق) وی نیز در جواز طلب شفاعت از پیامبر اینگونه بیان نموده اند: ويستحسن (أن يقول) ... (جئناك) أي فقد أتيناك (ظالمين لأنفسنا مستغفرين من ذنوبنا) أي ومستشفعين بك إلى ربنا (فاشفع لنا) أي إلى ربك (واسأله أن يمن علينا بسائر طلباتنا) بكسر فسكون، أي مطلوباتنا ومسؤلاتنا (ويحشرنا في زمرة عباده الصالحين) أي من مشايخنا وعلمائنا وساداتنا..... مستحب است گفته شود ..... (حال به سوی تو آمده ایم) منظور نزد شما آمده ایم (درحالیکه به خود ظلم کرده ایم، طلب استغفار از گناهانمان داریم) منظور اینکه از تو طلب شفاعت گری در برابر پروردگارمان داریم (پس شفیع ما باش) منظور نزد پروردگارت (و از ایشان درخواست کن که بر سر ما منت دهد که حوائج دیگر ما برآورده شده و در روز قیامت همراه بندگان صالح درگاهت محشور کنی) 📚 عبدالغنی حنفی، حسن، حاشية إرشاد الساري إلى مناسك الملا علي القاري، المكتبة الإمدادية-مكة المكرمة، ج1، ص721. 🔰 @Adyanuniv
📌یاددداشت| ✔️در عربستان بن سلمان چه می‌گذرد؟ ✍️محمد رضایی، کارشناس مسائل عربستان سعودی 1️⃣«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، در اقدامی تعجب‌ برانگیز «احمد بن عبدالعزیز» فرزند «ملک عبدالعزیز» بنیان‌گذار پادشاهی عربستان، «محمد بن نایف» ولیعهد پیشین و تعدادی از شاهزادگان متنفذ را به‌اتهام خیانت بازداشت کرد. در پی این اقدام، صفحه توییتری «مجتهد»، افشاگر و معارض سرشناس و تأثیرگذار خاندان آل‌سعود، دو سناریو را برای رمزگشایی و علت‌یابی کنش اخیر بن سلمان مطرح کرد. یکی کودتا و دیگری مرگ یا در حال احتضار بودن «ملک سلمان»، پادشاه فعلی عربستان، در چارچوب تحلیلی مجتهد، مرگ یا احتضار ملک سلمان، بیشتر و بهتر می‌توانست اقدام محمد بن سلمان را توجیه کند. این سناریو بعد از مطرح شدن از سوی مجتهد، در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. به‌طوری که رسانه‌های عموماً قطری با استناد به این تحلیل، گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی را ذیل این تحلیل در رسانه‌های خود انتشار دادند. اما یکشنبه گذشته، رسانه‌های سعودی تصویر سوگند خوردن چند سفیر در مقابل ملک سلمان، برای اعزام به محل مأموریت خود را رسانه‌ای کردند. در نهایت نیز پادشاه عربستان،، سه‌شنبه در جلسه شورای وزیران حاضر شد تا به گمانه‌زنی‌ها در رابطه با مرگ یا وخامت اوضاع خود پایان دهد. اما به‌راستی علت دستگیری‌های اخیر بن سلمان را در کجا باید ریشه‌یابی کرد؟ 2️⃣به‌زعم نگارنده طرح تحلیل‌هایی در رابطه با نگرانی بن‌سلمان نسبت به آینده پادشاهی خود، کمی دور از واقعیت‌های میدانی است. بن‌سلمان به‌واسطه اقدامات داخلی و حمایت‌های خارجی پادشاه آینده عربستان است. اما دلیل دستگیری‌ها و برخوردهای خشن بن سلمان با مخالفان چیست؟ ولیعهد سعودی سودای نوسازی و مدرن‌سازی غربی عربستان را در سر می‌پروراند. کما اینکه بخشی از این نوسازی را نیز اجرایی کرده است. خشونت‌ورزی بن سلمان در قبال مخالفان را باید در مدل نوسازی‌ وی جستجو کرد. ولیعهد عربستان، نوسازی «هانتینگتونی» را انتخاب کرده است. این مدل از بالا به پایین و آمرانه اعمال می‌شود و در چند سال نخست، پیاده‌سازی آن نیازمند به‌کار‌گیری سرنیزه است. همان کاری که «آتاتورک» در ترکیه و «پهلوی اول» در ایران انجام دادند. نوسازی مذکور بیشتر جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی را در بر گرفته و حوزه سیاسی را بدون تغییر می‌گذارد. در نظر آوردن اقدامات آتاتورک و پهلوی اول در حوزه اجتماعی، فرهنگی و خشونت همراه با این اقدامات، به درک فضای کنونی عربستان و اقدامات محمد بن سلمان کمک شایانی می‌کند. در نوسازی هانتیگتونی، مجری برای پیاده‌سازی ایده‌های خود با موانع مختلفی از سنت‌ها و شخصیت‌ها مواجه است. برای پیشبرد امور، نماینده‌های این موانع باید به‌شدید‌ترین شکل ممکن سرکوب شوند. دستیگری و برخورد بی‌ملاحظه با حجم وسیعی از روحانیون غیررسمی(نماینده دین،سنت) و قتل‌ فجیع «جمال خاشقچی» و دیگر شخصیت‌های مخالف، در این چارچوب تحلیلی معنا و مفهوم پیدا می‌کند. 3️⃣اگرچه ممکن است بن سلمان نسبت به رقبای احتمالی نیز ملاحظاتی داشته باشد اما دلیل اصلی بازداشت‌های اخیر به‌جهت مدل توسعه‌ای است که وی انتخاب کرده است. به‌عبارتی بازداشت‌های اخیر اگرچه می‌تواند اهداف دیگری نیز داشته باشد اما نهایتاً در طولِ مدل نوسازی بن سلمان است. اما چرا شدت خشونت و برخورد در مدل نوسازی بن سلمان بالاست. دلیل آن را باید در سرعت بالای نوسازی جستجو کرد. بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن در مقام ولیعهد، در حوزه فرهنگی_اجتماعی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. به طوری که اقدامات وی (حوزه زنان، تفریحی، جذب سرمایه‌گذار، چشم‌انداز 2030) روزانه در رسانه‌های جهان بازتاب داشته است. چون سرعت روند نوسازی غربی در عربستان زیاد است ناگزیر شدت برخورد با موانع نیز در مدل هانتیگتونی بالاست. این برخوردها تا اجرایی شدن نسبی نوسازی ادامه خواهد داشت و اخبار بازداشت‌ها و برخوردها در آینده نیز رسانه‌ای خواهد شد. 4️⃣چالش اصلی بن سلمان در حوزه سیاسی خواهد بود. اینکه بعد از نوسازی فرهنگی_اجتماعی و افزایش مطالبات و انتظارات جامعه، با نظام سیاسی چه خواهد کرد؟ این برهه از زمان و نوسازی برای بن سلمان و حیات سیاسی خاندان آل سعود حساس و خطرآفرین خواهد بود. مراکز فکری و نهادی اثرگذار داخلی(ایرانی) باید توجه خود را به این دوره‌ی حساس عربستان معطوف کنند. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺 معرفی کتاب « مدرسه ترنم توحید خدایابی و خداشناسی توحید و شرک در آینه وحی » 🔰 @Adyanuniv
🔴اگر خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است به اولیاء برای چیست؟ یکی از شبهاتی که در مورد توسل به اولیاء الهی مطرح می شود این است که خداوند در قرآن کریم می فرماید من از رگ گردن به انسان نزدیکترم «وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» همچنین می فرماید: «ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ» بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را، در این صورت دیگر چه نیازی به توسل به اولیاء الهی است؟ ✅پاسخ: مساله ی توسل به اولیاء الهی از جمله مسائلی است که هم در میان شیعه و هم در میان اهل سنت رواج داشته و دارد و می توان تنها مخالفان آن را سلفی ها و وهابی ها دانست. اما اینکه چگونه بین این دو مساله جمع کنیم می توان گفت 🔹اولا اینکه خداوند به ما نزدیک است غیر از این است که ما به خدا نزدیک باشیم. توضیح اینکه وقتی ما می گوییم فلان کار را انجام می دهیم قربه الی الله یعنی این کار را برای نزدیک شدن به خداوند انجام می دهم، این به معنای آن است که با وجود نزدیک بودن خداوند به ما، اما خود انسانها با معاصی و کوتاهی در بندگی خداوند، ممکن است از خداوند متعال دور شوند، لذا عبادات را به قصد قربت انجام می دهند تا مجددا به پروردگار عالمیان نزدیک گردند. پس اگر خداوند به ما نزدیک است به معنای این نیست که ما هم به او نزدیک هستیم، زیرا مراد از قرب و نزدیکی، قرب مکانی نیست، بلکه قرب معنوی مراد است. 🔹ثانیا در عین اینکه همه ی مسلمانان در این مساله اتفاق نظر دارند که تمامی امور عالم به دست خداوند متعال بوده و انجام هیچ کاری حتی ساده ترین و جزئی ترین امور نیز بدون اذن و اراده ی الهی ممکن نیست. اما در عین حال این مساله نیز روشن و واضح است که دعای فرد معصیت کار با دعای یک ولی خدا، قطعا متفاوت بوده و نزد خداوند یکسان نیست. «أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ»(سجده/18) آیا نزد خداوند مومن و فاسق یکسان هستند؟ یقینا مساوی نیستند، به همین جهت زمانی که ما حاجتی از درگاه خداوند متعال داریم به جهت اینکه بهتر و سریعتر به هدف اجابت برسد، یکی از اولیاء الهی را واسطه ی این درخواست می کنیم تا با ضمیمه کردن دعای آنها با دعای خودمان، دعا به اجابت نزدیک تر شود. 🔹ثالثا اگر قرار بود بگوییم چون خدا به ما از رگ گردن نزدیک تر است، احتیاج به هیچ وسیله و واسطه ای نبوده و این کار لغو است، چرا در سیره ی انبیاء این مساله جاری بوده است، مانند برادران یوسف که برای طلب استغفار از خداوند، پدرشان حضرت یعقوب (ع) را واسطه کردند «قَالُوا يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ»(یوسف/97) پدر جان تو برای ما استغفار کن 👈 حضرت یعقوب (ع) نیز آنها را از این کار منع نکرده و نفرمود چرا من استغفار کنم؟ مگر خدا به شما نزدیک نیست؟ خدا صدای شما را می شنود، شما خود از خدا بخواهید،‌احتیاجی به وسیله و واسطه نیست. بلکه در پاسخ آنها چنین فرمود: «قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»(یوسف/98) به زودی برای شما استغفار می کنم. 🔰 @Adyanuniv
🔰 محمد بن نایف کیست؟ ♻️ با محمد بن نایف که در میان شاهزادگان بازداشت شده از سوی بن سلمان است بیشتر آشنا شوید. ❇️امیر محمد بن نایف بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود بن محمد بن مقرن آل سعود ولیعهد سابق عربستان سعودی، معاون دوم نخست وزیر و وزیر کشور سابق عربستان سعودی است. ❇️او در ۲۸ آوریل ۲۰۱۵ جایگزین عمویش، مقرن بن عبدالعزیز شد. محمد فرزند نایف بن عبدالعزیز آل سعود (دومین ولیعهد ملک عبدالله) و برادرزاده ملک سلمان است. ❇️وی در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ولایت عهدی و سایر مناصب سلطنتی عربستان سعودی را با حکم سلمان بن عبدالعزیز آل سعود (پادشاه وقت عربستان) از دست داده و محمد بن سلمان آل سعود جایگزین او شد. همچنین عبدالعزیز بن سعود بن نایف به عنوان وزیر کشور جایگزین او شد. در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۷ نیویورک تایمز گزارش داد محمد از زمان برکناری از خروج از این کشور منع شده و در قصر خود در جده در حصر است. ❇️او تا کنون ۴ بار مورد ترور واقع شده که آخرین آن در اوت ۲۰۱۰ اتفاق افتاد و جدی‌ترین حمله، به ۲۷ اوت ۲۰۰۹ جایی که یکی از اعضای القاعده قصد کشتن او را با حمله‌ای انتحاری داشت، مربوط می‌شود. ❇️محمد بن نایف، داماد سلطان بن عبدالعزیز آل سعود نخستین ولیعهد ملک عبدالله است. او دو دختر به نام‌های ساره و لولوه دارد. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺 معرفی کتاب « فرهنگ زندگی و باورهای جماعت سلفی محتسبه » 🔰 @Adyanuniv
🔴آیا پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در نمازی که می خواندند مثل نماز شیعیان امروزی از استفاده می کردند و مهر را به عنوان سجده گاه خود انتخاب کردند؟ ✅پاسخ 🍀اولا توجه به این نکته لازم است که بر خلاف آنچه امروزه علیه شیعیان تبلیغ می شود، از نظر شیعه بر مهر در نماز واجب نیست. آنچه در مذهب شیعه مسلم و قطعی به شمار می رود این است که انسان در نماز خود باید بر ظاهر زمین مثل خاک، سنگ و... سجده کند. 🍀ثانیا علت این اعتقاد نیز روایاتی از این دست است که در آن پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «وَجُعِلَتْ لِيَ الْأَرْضُ طَيِّبَةً طَهُورًا وَمَسْجِدًا» (نیشابوری، مسلم، صحيح مسلم، ج1، ص 370.) زمین برای من سجده گاه قرار داده شده است از طرفی می دانیم که ظاهر زمین همین خاک و سنگ و گیاهان زمینی است. 👈در زمان خود پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) کف مساجد فرش و قالی و... نبوده بلکه پوشیده از خاک و سنگریزه بوده و سجده به طور طبیعی روی آن صورت می گرفت. 💢👈حال اگر به هنگام سجده در همین عصر حاضر این موارد مهیا بود سجده روی آنها صورت می گیرد اما از آنجا که مساجد و منازل زمان حال نوعا با فرش و امثال آن پوشیده شده، بخشی از خاک به صورت مهر تهیه می شود تا سجده بر ظاهر زمین صورت گیرد. 📌بنابراین می توان گفت آنچه سنت نبوی است و در منابع شیعه و اهل سنت هم موجود است، سجده بر است و مهر نیز به عنوان نمادی از ظاهر زمین برای کسانی که در محلی نماز می خوانند که امکان سجده مستقیم بر ظاهر زمین برای آنها فراهم نیست، مورد استفاده قرار می گیرد. 🍀ثالثا یکی از مواردی که می تواند قرینه ای بر صحت این ادعا باشد و در منابع اهل سنت نیز موجود است، داستان مردی است که عمامه را به گونه ای روی سر خود گذاشته بود که مانع قرار گرفتن پیشانی او روی کف مسجد بود و پیامبر اکرم (ص) به او تذکر دادند که عمامه را از روی پیشانی خود بردارد و مانع قرار گرفتن پیشانی روی زمین نشود. 📚«رَأَى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا يَسْجُدُ عَلَى كَوْرِ الْعِمَامَةِ، فَأَوْمَأَ بِيَدِهِ أَنِ ارْفَعْ عِمَامَتَكَ، فَأَوْمَأَ إِلَى جَبْهَتِهِ»، ابن أبي شيبه، عبدالله، المصنّف في الأحاديث والآثار،ج1، ص240 📌بدین ترتیب سجده بر مهر همان سجده بر خاک است که مورد اتفاق فریقین است و آنکه این عمل را مبنایی برای اختلاف افکنی قرار می دهد، قطعا نه به نفع شیعه و نه به سود اهل سنت نمی اندیشد. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺معرفی کتاب « ژئوپلتیک خلیج فارس، عربستان و شیخ نشین » 🔰 @Adyanuniv
▫️"کودتای کاخ" در عربستان؛ پشت پرده بازداشت شاهزاده‌ها چیست؟ محمد بن نایف، بعد از کناره گیری صوری از ولایت عهدی، عملا در حصر خانگی به سر می‌برد و تحرکات او و فرزندانش به شدت کنترل می‌شد؛ لذا این سوال مطرح می‌شود که چرا بن سلمان علیرغم کنترلی که بر تحرکات بن نایف داشت تصمیم گرفت در این برهه او را بازداشت کند؟ سناریوی اول نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد. بنابراین، سناریوی دوم این است که محمد بن سلمان، قصد دارد به زودی پادشاه را کنار بزند و خودش پادشاه شود. از آنجا که محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز دو رقیب اصلی محمد بن سلمان هستند و در خاندان چند ده هزار نفری آل سعود از احترام زیادی برخوردار هستند، می‌توانند در روند جانشینی ملک سلمان اختلال ایجاد کنند. بنابراین، احتمالا محمد بن سلمان به منظور پرهیز از هر گونه اختلال در روند انتقال قدرت، اقدام به بازداشت دو شاهزاده برجسته کرد. آنچه این سناریو را تقویت می‌کند، نحوه تحرکات شاهزاده احمد است. محمد بن نایف از مدت‌ها پیش تقریبا در حصر بود. اما شاهزاده احمد آزادانه در حال سفر بود و هیچ محدودیتی بر وی اعمال نشده بود. از جمله اینکه وی به مدت یک ماه در کشور مراکش مشغول شکار بود و همین چهارشنبه گذشته اندکی بعد از بازگشت به عربستان بازداشت شد. اگر بن سلمان به تحرکات شاهزاده احمد مشکوک بود، بعید بود که اجازه دهد عموی‌اش به راحتی به خارج از عربستان سفر کند. اوضاع اقتصادی نیز در بازداشت شاهزادگان ممکن است دخیل باشد. به تازگی در اثر فروپاشی توافق کاهش تولید نفت گروه اوپک پلاس، قیمت‌های نفت به شدت کاهش پیدا کرده است. امری که بر بودجه متکی به نفت عربستان تاثیرات زیادی می‌گذارد. احتمالا بن سلمان چشم انداز وقوع بحران اقتصادی را محتمل می‌بیند و در نتیجه، انتقال قدرت در سایه بحران اقتصادی ممکن است با دشواری‌هایی از جانب شاهزادگان مدعی قدرت مواجه شود. به هر حال، هنوز معلوم نیست که دقیقا چرا محمد بن سلمان اقدام به بازداشت دو تن از رقبای خود کرده است. ولی او با این کار آخرین بقایای رویه حکمرانی سنتی در خاندان آل سعود را از بین برد. قبل از روی کار آمدن محمد بن سلمان، خاندان آل سعود در تصمیم گیری‌های مهم حاکمیتی رویه‌ای مبتنی بر اجماع سازی در میان بزرگان خاندان داشتند. ریش سفیدان خاندان حاکم، در مسائل مهم مشورت می‌کردند و به پادشاه در تصمیم گیری‌ها کمک می‌کردند. از همین رو، این ریش سفیدان، خصوصا فرزندان عبدالعزیز، از احترام خاصی در میان نسل‌های جوان آل سعود برخوردار بودند. بعد از اینکه محمد بن سلمان زمام امور را به دست گرفت این رویه تغییر پیدا کرد و ریش سفید‌ها کنار گذاشته شدند. حالا با بازداشت فرزند عبدالعزیز، احترام بزرگان خاندان نیز زیر سوال رفته است. 🔰 @Adyanuniv
🔴قرآن و تایید برای غیر خداوند 💢سلفی ها با تقطیع قرآن یا استفاده ی موردی از قرآن، تنها آیاتی را برمی گزینند که بیان کننده و یا تایید کننده ی مقصود و منظور ایشان است، حال آنکه وقتی قصد داریم دیدگاه قرآن کریم نسبت به موضوعی را بررسی کنیم باید تمام آیات مربوط به آن موضوع را مد مورد کنکاش و دقت نظر قرار دهیم. 🔺یکی از این موارد مساله ی علم غیب است. سلفی ها و در رأس آنها وهابی ها با استناد به آیاتی مثل «وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ...؛ کلیدهای غیب نزد خداست و جز او کسی نمی داند...»(انعام/59) مدعی هستند که کسی جز خداوند متعال عالم به غیب نیست، بنابراین اعتقاد به اینکه غیر خداوند هم می تواند دارای چنین علمی باشد، به معنای این است که برای آن شخص مقامی از مقامات الهی و خداوندی قائل شده و این مساوی با شرک است. 💠در حالی که تنها نگاهی به آیات دیگر قرآن بطلان این ادعا را به اثبات می رساند. به عنوان مثال خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ...؛ خدا عالم غیب است، احدی را بر غیبش آگاه نمی کند مگر هر پیامبری را که راضی باشد و صلاح بداند...»(جن/26) 💠گویی این افراد بخش اول آیه را برداشته و به «الا» توجه نمی کنند. درست است که علم غیب در اختیار خداوند است، اما خود خداوند می فرماید به اذن و اراده ی خود به برخی بندگانش چنین علمی را عطا می کند. 🔺نمونه ی دیگر زمانی است که در سوره ی یوسف، بعد از اینکه داستان حضرت یوسف (ع) را مفصل نقل می کند، خطاب به نبی مکرم اسلام (ص) می فرماید: « ذَلِكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهِ إِلَيْكَ...؛ اینها اخبار غیب است که ما به تو وحی می کنیم...»(یوسف/102) 👈ممکن است بگویند اگر پیامبر (صلی الله علیه وآله) علم غیب داشتند چگونه بود که برخی موارد اشیائی یا مثلا شتر ایشان گم می شد و آن حضرت مثل دیگر مردم به دنبال آن می گشت، چرا در این مواقع از علم غیب استفاده نمی کرد؟ 💠در پاسخ باید گفت اینکه ادعا می شود پیامبر اکرم (ص) یا اولیاء الهی به اذن الهی دارای علم غیب هستند به معنای این نیست که مانند خداوند همیشه و در همه جا به غیب جهان علم داشتند، بلکه هر زمان که خداوند متعال صلاح بداند ایشان نیز از بخشی از علم غیب مطلع شده و در باقی موارد بی اطلاع بودند. 🔰 @Adyanuniv
🔴نقد دیدگاه درباره مشرکان، توسط عالم شافعی 🔹محمد بن عبدالوهاب و سایر هم مسلکان وی با هدف تشبیه مسلمانان به مشرکان، توحید را به دو قسم توحید در و توحید در تقسیم کرده و آنگاه ادعا می کنند که مشرکان در حوزه ربوبیت موحد بوده اند و تنها گناه آنان شرک در الوهیت بوده است. این ادعای وهابیان مورد نقد جدی علما و اندیشمندان اهل سنت قرار گرفته است. به عنوان مثال عالم و اندیشمند مذهب در کتاب " مصابح الانام و جلاء الظلام" می نویسد: 💢«و من العجب العجاب قول المدعی الکذاب لمن شهد أن لا اله الا الله و أن محمدا رسول الله من اهل القبلة أنت لم تعرف التوحید، التوحید نوعان: توحید الربوبیة الذی اقرت به المشرکون و الکفار و توحید الالوهیة الذی اقرت به الحنفا و هذا هو الذی یدخلک فی دین الاسلام و اما توحید الربوبیة فلا. فیاعجبا هل للکافر توحید صحیح فانه لو کان توحیده صحیحا لاخرجه من النار اذ لایبقی فیها موحد کما صرحت به الاحادیث فهل سمعتم ایها المسلمون فی الاحادیث و السیر أن رسول الله صلی الله علیه (و آله) و سلم اذا قدمت علیه احلاف العرب لیسلموا علی یده یفصل لهم توحید الربوبیة و الالوهیة و بخبرهم ان توحید الالوهیة هو الذی یدخلهم فی دین الاسلام او یکفی منهم بمجرد الشهادتین و طاهر اللفظ و یحکم باسلامهم فما هذا الافتراء و الزور علی الله و رسوله فان من وحد الرب فقد وحد الاله و من أشرک بالرب أشرک بالاله فلیس للمسلمین إله غیر الرب». 📚 بن احمد بن حسن، علوی، مصباح الانام و جلاء الظلام فی رد شبه البدعی النجدی التی اضل به العوام، بی جا: المطبعة العامرة الشرقیة، 1325ق، ص 17. 💢«از تعجب برانگیزترین سخن ها، سخن آن مدعی کذاب (محمد بن عبدالوهاب) است که خطاب اهل قبله ای است که به یگانگی خداوند (سبحان) و نیز رسالت نبی اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) شهادت داده است، می گوید: " تو توحید را نشناخته ای، توحید بر دو نوع است: توحید ربوبی که مشرکان و کفار بر آن اقرار داشتند و توحید الوهی که حنفا (یگانه پرستان) به آن اقرار کرده اند. همین توحید در الوهیت است که تو را داخل در دین اسلام می کند و توحید ربوبی نمی تواند موجب مسلمان شدن تو شود". 🔹بسیار تعجب آور است! آیا کافر دارای توحید صحیح و درستی است؟ اگر او دارای توحید صحیح و درستی باشد، این توحید وی را از آتش جهنم نجات خواهد داد، زیرا به تصریح احادیث هیچ موحدی در آتش جهنم باقی نخواهد ماند. ای مسلمانان آیا در احادیث نبوی و نیز سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) این مطلب به گوشتان خورده است که هنگامی که احلاف عرب (شاید منظور دو قبیله اسد و غطفان باشد، زیرا این دو قبلیه بر یاری همدیگر قسم خورده بودند) نزد او (صلی الله علیه وآله وسلم) آمدند، تا به وسلیه ایشان اسلام آوردند، وی توحید در ربوبیت و توحید در الوهیت را از هم جدا کرده باشد و به آنان اطلاع دهد که توحید در الوهیت همان چیزی است که آنان را در دین اسلام وارد خواهد کرد؟ یا اینکه ایشان به صرف شهادتین و طهارت لفظی اکتفا کرده و به اسلام آنها حکم می کرد؟ این افتراء و دروغ بستن به خدا و رسول ایشان چیست؟ هرکس رب را یکی بداند، اله را یکی دانسته است و هرکس بر رب شریک قائل شود، به اله شریک قائل شده است بنابراین برای مسلمانان الهی غیر از رب وجود ندارد». 🔰 @Adyanuniv
🔴 نظر ابن حجر درباره منهج حدیثی ابن تیمیه چیست؟ ✅پاسخ 🔹 در این باره چنین می گوید «و کم من مبالغة لتوهین کلام الرافضی أدّته أحیاناً إلی تنقیص علی». چه بسیار افراط در مخالفت با شیعه (علامه حلی) که ابن تیمیه را به تنقیص علی (علیه السلام) کشانده است. 📚 لسان المیزان، ج6، ص 319-320 🔹بر اساس همین روحیه لجاجت و تعصب است که بسیاری از روایات متواتر و صحیح السند را ضعیف برشمرده و رد کرده است. ابن حجر در خصوص این اشتباه ابن تیمیه نیز می گوید: لکنّه ردّ فی ردّه کثیراً من الأحادیث الجیاد التی لم یستحضر حالة التصنیف مظانّها؛ لأنّه کان ـ لاتّساعه فی الحفظ ـ یتّکل علی ما فی صدره، و الإنسان عائد للنسیان؛ در رد کردن احادیث از سوی ابن تیمیه، بسیاری از احادیث نیکو که به هنگام تالیف، حضور ذهن نداشته، رد کرده است چرا که او به حافظه خود اتکا می کرده و انسان فراموش کار است. 📚 لسان المیزان، ج6، ص 319. 🔹توجیه ابن حجر در مورد این خطای ابن تیمیه این است که وی به حافظه ی خود تکیه کرده و علت به خطا رفتن او این مساله است، در حالیکه قاعده در مورد کسانی که روایتی نقل کرده یا در مورد درایت حدیث سخن می گویند این است که باید حافظه ی قوی داشته و حفظ امانت در انتقال مطالب داشته باشند در غیر این صورت روایت آنها ضعیف خواهد بود. 👈یکی دیگر از نتایج تعصب ورزی ابن تیمیه در حدیث این است که در خصوص امام رضا علیه السلام می گوید: «لم یأخذ عنه أحدٌ من أهل العلم بالحدیث شیئاً» هیچ کسی از اهل علم از ایشان روایتی ذکر نکرده است. 📚 منهاج السنة النبوية في نقض كلام الشيعة القدرية، ج4، ص60 🔹در حالی که خود ابن ­حجر عسقلانی در تهذیب التهذیب در نقض این کلام چنین می نویسد: «روی عنه أئمة الحدیث آدم­ بن أبی إیاس و نصر­ بن علی الجهضمی و محمد­ بن رافع القشیری و غیرهم». ائمه حدیث همانند آدم به ابی ایاس، نصر به علی جهضمی، محمد بن رافع قشیری و سایرین از ایشان (امام رضا علیه السلام) روایت نقل کرده اند. 📚 تهذیب التهذیب، ج4، ص243 🔰 @Adyanuniv
❌ اتهام به 🔹یکی از روشهای ناصواب ابن تیمیه در نقد مخالفانش استفاده از ابزار توهین و اتهام ناروا زدن به آنهاست. 👈به عنوان مثال در مقدمه ی کتاب منهاج السنه پس از اینکه به شیعیان توهین کرده و آنها را با یهودیان مقایسه می کند، برای اثبات سخن خود به شاهدی استناد می کند که به هیچ عنوان نمی توان آن را به عنوان جزئی از اعتقادات و باورهای شیعه نامید. 🔹او می نویسد: «الیهود لا یرون علی النساء عدة وکذلک الرافضة الیهود حرفوا التورات وکذلک الرافضة حرفوا القرآن الیهود یبغضون جبرئیل، ینقصون جبرئیل ویقولون هو عدونا من الملائکه وکذلک الرافضةیقولون غلط جبریل بالوحی علی محمد» 📚 ابن تيميه، احمد بن عبدالحلیم، منهاج السنه، ج1، ص 25-27 🔹یهودیان برای زن هیچ عده ای قائل نیستند، رافضی ها هم همین گونه هستند. یهودی ها تورات را تحریف کردند و رافضه قرآن را. 👈اگر رافضه را کردند این قرآن تحریف شده کجاست؟ آیا نباید یک نسخه از این قرآن را نشان دهید که مثلا یک سوره به آن اضافه یا از آن کم شده باشد. یا دست کم یک جمله که تغییر داشته باشد ارائه کنید. 🔹همچنین در ادامه می گوید: یهودی ها را تنقیص کرده بر او خرده می گیرند و می گوید از میان ملائکه جبرئیل دشمن ما یهود است. رافضی ها نیز اعتقادی شبیه به این دارند که معتقدند جبرئیل اشتباه کرده که وحی را برای حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) برده است. 👈این در حالی است که در هیچ یک از منابع شیعه شما حتی مطلبی نزدیک به این ادعاد هم پیدا نمی کنید. 🔰 @Adyanuniv
📚 🔺معرفی کتاب رستاخیز داعش 🔰 @Adyanuniv
🔴اتهام نسبت به دیگر مذاهب 🔹از اتهاماتی که وهابیان در نوشته های خود نسبت به شیعیان طرح کرده و ترویج می کنند می توان به این مورد اشاره کرد: 👈آقای دکتر صابر طعیمه در مورد معرفی چند فرقه از فرق اسلامی در کتاب «دراسات فی الفرق» چاپ ریاض صفحه 18 در مورد اینگونه سخن می گوید که شیعه نه تنها در مورد (علیه السلام) می کند بلکه این غلو را به همه ی امامان دوازده گانه ی خود تسری می دهد عبارت او چنین است: «بل انسحب الزعم الفاسد علی الائمة الاثنی عشر ولا فرق عندهم فی النظر لهؤلاء الائمة حتی بین الاول والاخیر فیروی الکلینی روایة عن عبدالله بن جندب انه کتب الیه علی بن موسی وهو الامام الثامن عندهم یقول اما بعد فنحن ابناء الله فی ارضه» بلکه این عقیده فاسد غلو آمیز به تمام دوازده امام کشیده شده،‌ آقای کلینی روایتی را از عبدالله بن جندب روایت کرده است که حضرت علی بن موسی که امام هشتم شیعیان است به ایشان در ضمن نامه خود چنین نوشته است که ما پسران خدا هستیم. 🔹او برای این ادعای کذب آدرس نیز نقل کرده و آن را به اصول کافی منسوب کرده است. در حالی که اگر به آدرس او در کتاب اصول کافی (ج1، ص 198) مراجعه کنید خواهید دید متن عبارت اصول کافی این است که امام رضا علیه السلام نوشته اند: « عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ جُنْدَبٍ : أَنَّهُ كَتَبَ إِلَيْهِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ أَمِينَ اَللَّهِ فِي خَلْقِهِ فَلَمَّا قُبِضَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كُنَّا أَهْلَ اَلْبَيْتِ وَرَثَتَهُ فَنَحْنُ أُمَنَاءُ اَللَّهِ فِي أَرْضِهِ َ...» 👈ما امین های خداییم در زمین. امام می فرماید ما مورد اعتماد و امین خدا هستیم،‌ دین خدا را با حفظ امانت آن گونه که به ما رسیده به مردم منتقل می کنیم، اما این نویسده به راحتی «امناء» را به «ابناء» تغییر داده و آن را به عنوان اعتقاد شیعه معرفی کرده تا به مردم دنیا اینگونه القاء کند که تمام شیعیان دوازده امامی دوازده پسر برای خدا قائل هستند. 🔰 @Adyanuniv
🔴 تفاوت با چیست؟ ✅پاسخ: یکی از اتهاماتی که وهابی ها بارها علیه شیعیان مطرح کرده و به ناحق آنها را به نفاق متهم می کنند، بحث تقیه است. بنابراین لازم است تفاوت میان این دو مشخص گردد تا بی انصافی آنها در انتقاد از مخالفان بیش از پیش ثابت گردد. 💢اولا تقیه یک اصل قرآنی و عقلی است، بنابراین زیر سوال بردن تقیه مقابله با قرآن و تعالیم قرآن کریم است. خداوند متعال در سوره مبارکه آل عمران می فرماید: «لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»(آل عمران/28) افراد باایمان نباید به جای مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند؛ و هر کس چنین کند، هیچ رابطه‌ای با خدا ندارد (و پیوند او بکلّی از خدا گسسته می‌شود)؛ مگر اینکه از آنها بپرهیزید (و به خاطر هدفهای مهمتری تقیّه کنید). خداوند شما را از (نافرمانی) خود، برحذر می‌دارد؛ و بازگشت (شما) به سوی خداست. 👈عبارت «تقاه» در آیه حتی طبق تفاسیر اهل سنت همان تقیه است. 📚 ابن عربی، محمد بن عبدالله، احکام القرآن، ج1، ص 268؛ بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج2، ص 12. 💢همچنین در سوره ی نحل خداوند متعال می فرماید: ««مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ»(نحل/106) مفسران شیعه و اهل سنت بر این باورند که موضوع آیه بحث تقیه است. 📚 بیضاوی، عبدالله بن عمر، انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج3، ص 241؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج12، 353. 🔹ثانیا در کتاب صحیح بخاری بخشی وجود دارد به نام «کتاب الاکراه» در این قسمت این دو آیه را به عنوان مصداقی از تقیه ذکر کرده و به این عبارت نیز تصریح می کند که «التَّقِيَّةُ إِلَى يَوْمِ القِيَامَةِ» وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ، فِيمَنْ يُكْرِهُهُ اللُّصُوصُ فَيُطَلِّقُ: «لَيْسَ بِشَيْءٍ».تقیه حکمی است که تا روز قیامت هست. 📌بنابراین این بحث از یک سو قرآنی است از سوی دیگر در منابع اهل سنت نیز مورد تایید بوده و هست. اکنون اگر کسی با این مساله مخالفت کند، هم به مقابله با قرآن کریم پرداخته، هم با تعالیم و منابع معتبر اهل سنت. 🔰 @Adyanuniv