💠عشریه به جای خمس و زکات، بدعت صوفیه سلطان علیشاهی
🔸یکی از واجبات دین اسلام که در قرآن و سیره پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) به آن سفارش شده است، مسئلهی خمس است.
🔹خُمُس در اصطلاح شرع حقی است که خروج آن از مال واجب بوده و بنیهاشم مستحق آن هستند.[1]
🔻خمس از فروع دین است و آیهی مربوط به آن در سوره انفال آمده است.[2]
🔰یکی از بدعتهای این فرقه، پرداخت عشریه به قطب فرقه بجای خمس و زکات است. دراویش خمس و زکات را کنار گذاشته و با تأسی به نصارا، عشریه پرداخت مینمایند.
🔻بطوریکه از زمان ملاسلطان گنابادی قرار شد پیروان فرقه، یک دهم از درآمد خود را به عنوان عشریه به رئیس فرقه بپردازند.
👈این دستور طبق گفتهی ملاسلطان گنابادی است که در پاسخ سؤال فردی بنام عبدالهادی از صوفیان گنابادیه مینویسد:
«یک عشر از ارباح مکاسب و زراعات داده شود مغنی زکات زکوی و از خمس خواهد بود»[3]
♻️از نوشتهی ملاسلطان گنابادی به این نتیجه میرسیم که «عشریه» اگر پرداخت گردد کفایت از «خمس» مینماید و دیگر خمس بر ذمهی کسی که عشریه پرداخت نموده نیست.
📚پی نوشت
[1]. طریحی ، فخرالدین بن محمد ، محقق حسینی اشکوری ، احمد ، ناشر مرتضوی ، تهران ، ۱۳۷۵ ، ج ۴ ، ص۶۶
[2]. انفال، آیه41.
[3]. نابغه علم و عرفان , چاپ تابان ، ۱۳۳۳ ، ص۲۰۳ ، ۲۰۴.
#نقد_تصوف
#خمس
#عشریه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 میان اینهمه غبار و غفلت، تنها زنگ بیدارباش ما، آیات قرآن کریم است
🔹 که همراهی و تبعیت آنها، علامت حیات ما در مرتبه انسانی است!
🔹 بنابراین به میزانی که انطباق با آیات قرآن داریم، از حیات انسانی برخورداریم و آدمیم!
👈 سایر علامات حیات را که گاو و گوسفند هم دارند بهترش را
👇👇👇👇
🌴 آیات 69 و 70 سوره یس 🌴
🕋 إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِينٌ
🕋 لِيُنْذِرَ مَنْ كانَ حَيًّا
⚡️ترجمه:
(69) این کتاب چیزی جز ذکر الهی و قرآن روشن بیان خدا نیست.
(70) تا هر که را زندهدل است به آیاتش، پند دهد و از خدا و قیامت بترساند.
#قرآن
#حیات_انسانی
#غفلت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔶 امام پرهیزگاران، سرور مسلمانان #امیرالمومنین علیه السلام به روایت #اهل_سنت 🔶
حدثنا محمد بن محمد بن أحمد ثنا محمد بن عبد الله الحضرمي ثنا أبو بكر ابن أبي شيبة ثنا أحمد بن مفضل حدثنا جعفر الأحمر عن هلال أبي أيوب الصيرفي عن أبي كثير الأنصاري عن عبد الله بن أسعد قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : انتهيت ليلة أسري بي إلى السدرة المنتهى فأوحي إلي في علي بثلاث : أنه إمام المتقين وسيد المسلمين وقائد الغر المحجلين إلى جنات النعيم.
عبد الله بن اسعد گوید: #رسول_خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
شبی که مرا به آسمان بردند، به #سدرة_المنتهی رسیدم، در باره علی (علیه السلام) به سه چیز برای من وحی شد: او (علی بن ابی طالب علیهما السلام) امام پرهیزگاران، سرور مسلمانان و رهبر رو سفیدان تا بهشتهای پرنعمت است.
📚 معرفة الصحابة ج۳ ص۱۵۸۷ ح۴۰۰۲ (چاپ دار الوطن)
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#فضائل #فضائل_اهلبیت #فضائل_اهل_بیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
موسسه فرق و ادیان بصائر با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اقدام به راه اندازی " فصلنامه علمی ترویجی" نموده و از تمامی نویسندگان و متخصصین عرصه مواجهه و نقد فرق و ادیان دعوت به همکاری می کند.
فصلنامه مطالعات تحلیلی فرق و ادیان در محورهای اعلام شده، آماده پذیرش مقالات شما می باشد.
مقالات خود را از طریق ایمیل برای ما ارسال کنید:
motaleattahlili@gmail.com
جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مقالات ارسالی به سایت بصائر مراجعه کنید:
https://basaer-l.com/article
مهلت ارسال مقالات تا اول مرداد 1400
فصلنامه علمی ترویجی
مطالعات تحلیلی فرق و ادیان
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
موسسه آموزش عالی خاتم النبیین برگزار می کند...
✅ سلسله نشست های علمی گروه زرتشت و باستانگرایی
📝موضوع: بن مایه های ایرانی ثنویت مانوی
🎤 سخنران: دکتر سید احمدرضا قائم مقامی
🗓 زمان: سه شنبه 1400/03/04
🕰 ساعت: 18:00
🏢مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقرالعلوم (علیه السلام)
لینک شرکت مجازی برنامه:
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=12414
#نقد_زرتشت
#زرتشت
#ثنویت
#مانویت
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
کلیسا چگونه ثروتمند شد؟
انتشار مسیحیت، منجمله در بین طبقات مالک بر نقدینه ی مجتمع ها افزوده و مجتمع ها توانستند، اموال گوناگون تحصیل کنند. هزینههایی که برای نگهداری گورستانها و ساختمان کلیساها و سازماندهی غذای مجتمع و خریداری کتب مقدس و غیره ضروری بود، به واسطه اسقفان و شماسان انجام میگرفت. انتظار به فرارسیدن پایان جهان که تبلیغ به مسئله معاد، نزدیک بودن آن را اعلام میکرد، موجب گردید، عدهای از مومنان، به خصوص، هنگام تنظیم وصیت نامه خود، از اموال دنیوی خویش به نفع کلیسا، صرف نظر کنند؛ حتی آن هنگام که این عمل جای خود را به تقدیم صدقات و هبات داد، وضع مالی مجتمعها هر روز بهتر می شد. تقدیم صدقات، همیشه از مجرای هیئت روحانی انجام میگرفت. فصل پنجم رساله تیموته، تقریباً همه فصل، موعظه درباره یاری به فقیران به خصوص به بیوه زنان است. تردی نیست که اموال مجتمعها که به نسبت اهمیت داشت و در اختیار اسقفان بود، به مقیاسی وسیع از طرف آنان برای ازدیاد نفوذِ خود آنان بر توده مسیحیان، مصرف میشد.
------
آکادمی علوم اتحاد شوروی، مبانی مسیحیت، ترجمه از فرانسوی به فارسی از دکتر اسدالله مبشری،انتشارات حسینیه ارشاد، ص ۲۱۲.
#کلیسا
#ثروت
#انتشار_مسیحیت
#تبلیغ_معاد
#هبات_و_صدقات
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🔰بهترین مردان امت
رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
خَيرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذينَ لا يَتَطاوَلُونَ عَلى أَهليهِم و َيَحِنُّونَ عَلَيهِم و َلا يَظلِمُونَهُم؛
بهترين مردان امّت من كسانى هستند كه
نسبت به خانواده خود خشن نباشند
و اهانت نكنند
و دلسوزشان باشند
و به آنان ظلم نكنند.
مكارم الأخلاق ص 216
#حضرت_محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)
#پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
#خانواده
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
32.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ بررسی و نقد #عقاید_وهابیت
👈🏼👈🏼 قسمت دوم - مراتب #توحید - #توحید_ذاتی
🎤 حضرت آیت الله #سبحانی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
🌐 #در_دست_انتشار ...
#تصوف_در_مصر/ نویسنده: دکتر #مهدی_فرمانیان/انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
☎️ تلفن سفارش :
📞۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱
📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
#کتاب_زندگیات_را_با_دانایی_ورق_بزن
#کتاب_سرای_ادیان
#تصوف
#مصر
#زهد
#صوفیه
#جمال_عبدالناصر
#رفاعیه
#خلوتیه
#الازهر
#اخوان_المسلمین
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔷علل گرایش به عرفانهای کاذب(3)
1️⃣بسترهاي فرهنگي:
🔹تهاجم فرهنگي و بزرگ نمايي پيشرفت هاي فرهنگي موجود در فرهن گهاي متجددمأبانه غرب واصالت بخشيدن به اين نوع فرهنگ به جاي فرهنگ اصيل ايراني و فرهنگ پيشرفته اسلامي و نيز تبليغ براي ريشه دواني اين نوع فرهنگ در درون تجددگراياني كه فرهنگ غرب را مدينه فاضله خود دانسته و آن را برگزيده اند از يك طرف و عدم وجود برنامه هاي فرهنگي براي ارضاي نيازمندي هاي موجود جامعه ازطرف ديگر باعث شده است تا آنچه عرفان هاي نوظهور به عنوان فرهنگ نو ارائه مينمايند، حق جلوه نمايد. در اين اثنا، تقابل بين سنت و مدرنيته و اختلاف ديدگاه بين دو نسل، نمود عيني پيدا مي كند و نسل جوان، بدون شناخت اهداف سازندگان و مبلغان اين عرفا نها به دنبال تبليغات، نمادها و ابزارهاي اين فرقه ها مي روند و استفاده از آن را افتخار و نشان تجدد ميدانند.
📚فصلنامه پژوهش هاي حفاظتي امنيتي دانشگاه جامع امام حسين(عليه السلام، سال سوم، شماره ي1(1393)ص85
#عرفانهای_نوظهور
#بستر_فرهنگی
عضویت در کانال🔻👇🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠علل گرایش به عرفانهای کاذب(4)
✅ريشه هاي سياسي:
دشمنان اين مرز و بوم كه براي ضربه زدن به انقلاب اسلامي و جلوگيري از پياده سازي احكام اسلامي در جامعه از هيچ تلاشي دريغ نكرده و نميكنند همانند گرگ هايي در لباس ميش همواره در راه بازگشايي مسيري براي نفوذ در بطن جامعه در تلاش هستند. ناآشنايي نسبت به دشمنان و اهداف آنان درجامعه اي كه دشمنان داخلي و خارجي خويش را نمي شناسد و راه مقابله با آنان را نمي داند، با اندك توطئه اي دچارناهماهنگي دروني و تزلزل در اعتقادات مي شود.
📚فصلنامه پژوهش هاي حفاظتي امنيتي دانشگاه جامع امام حسين(عليه السلام، سال سوم، شماره ي1(1393)ص8
#عرفانهای_نوظهور
#ریشه_سیاسی
عضویت در کانال👇🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠دیدگاه میرزای قمی درباره تصور صورت مرشد در ذکر
🔸ازجمله اعتقادات صوفیه که مرحوم میرزای قمی بهطور مفصل به نقد آن پرداخته است، تصور صورت مرشد در هنگام ذکر و عبادت است.
🔹به اعتقاد میرزای قمی استحضار صورت شیخ، مانع از کمال ذکر و ضد اوست و هیچ دلیلی از عقل و نقل قائم نشده است که چنین کاری منشأ استکمال شود، بلکه از عقل و نقل هر دو، دلیل برخلاف آن قائم است.
🔰میرزای قمی بعد از توضیح مفصل در اینباره، به نتیجهگیری این مطلب پرداخته و از نیت و مراد حقیقی بزرگان صوفیه از این بدعت، پرده برداشته و میگوید:
👈«مراد او (شیخ) این است که در جمیع اوقاتی که میگوید: «"یا حیّ و یا قیوم" در آن احوال صورت شیخ در قوه مدرکه حاضر باشد، نه اینکه در مخزن خیال باشد که هر وقت خواهد به قوه ذاکره آن را پیش بیاورد...
پس مراد از مراقبه صورت شیخ یا مخاطبه اوست به همین کلمه "یا حی و یا قیوم" که این کفر محض است و یا مراد از مراقبه او استمداد از اوست، چون واسطه فیض است و مقرب درگاه خداست.
پس در این وقت، دیگر "یا حی و یا حی" و "یا قیوم و یا قیوم" گفتن وجهی ندارد، بلکه باید بگوید: "یا شیخ یا شیخ"». [1]
📚پی نوشت
[1]. گیلانی، میرزا ابوالقاسم بن حسن (میرزای قمی)، سه رساله در نقد عرفان، مقدمه و مصحح لطیفی، بنیاد پژوهش های اسلامی، مشهد، 1384 ش، چاپ سوم، ص 67 و 68.
#نقد_تصوف
#تصور_صورت_مرشد
#میرزای_قمی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰