💠انگیزه تاسیس طریقه نقشبندیه
🔸وقتی تمایل صوفیه به شیعه زیاد شد و صوفیه به سوی شیعه متمایل شدند، صوفیان سنی از آن ترسیدند که همه صوفیه در شیعه ادغام گردد و در نتیجه موقعیت ایشان در خطر افتد و ولایت منحصر به صوفیان علوی شود و از آنان سلب گردد.
🔹از اینجا بود که طریقه نقشبندی به دست بهاءالدین محمد بخارایی (717 - 791 ه. ق) تاسیس گردید.
🔻برخی تاسیس طریقه نقشبندی را قیامی صوفیانه بر ضد آداب کهن تصوف از قبیل ذکر و خلوت و کرامت میدانند. (1)
🔻بدین ترتیب نقشبندیان سلسلههای طریقتی را که در مجموع به امیر مومنان علی (علیه السلام) برمیگشت را نفی کردند.
👈به گفته محمد نقشبندی «سلسله کسی به جایی نمیرسد.» (2)
🔰بدین طریق طریقت نقشبندی، منکر اتصال سلاسل صوفیه شد و اصل مشهور در صوفیه که به نام اتصال سلاسل صوفیه معروف بود را قبول نکرد.
📚پینوشت
1. شیرازی محمدمعصوم، طرائق الحدائق، مصحح محجوب محمدجعفر، سنایی، تهران، 1383.
2. جامی عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، سخن، تهران.
#نقد_تصوف
#نقشبندیه
#سلسله
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر حمله مغول در نزدیک شدن تصوف به تشیع
🔸حمله مغول به جهان اسلام موجب سقوط خلافت 500 ساله عباسی شد. «از قوانین مغولان این بود که نسبت به هیچ مذهبی تعصب نشان ندهند.» (1)
🔻هرچند برخی از پادشاهان مغول بعد از مدتی علاقه شدیدی به تشیع پیدا کردند. (2)
🔰خلافت عباسیان که اجازه تبلیغ تشیع را به احدی نمیداد، با حمله مغول، شیعیان این فرصت را پیدا کردند تا عقاید حقه خود را در قالب مباحثات و مکاتبات و نوشتن کتب، به گوش مسلمانان برسانند.
👈در این میان منافع صوفیه بر این تعلق میگرفت که با محدود شدن فعالیت اهلسنت، تمایل به سمت شیعیان اثنیعشری پیدا کنند. (3)
♻️بدین منظور مساله ولایت در تصوف را که شباهتی به ولایت در تشیع نداشت، بهانه قرار داده و خود را به تشیع نزدیک کردند.
📚پینوشت:
1. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
2. مرتضوی منوچهر، مقاله دین و مذهب در عهد ایلخانان، دانشگاه ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 44، 1337.
3. الهامی داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378.
#نقد_تصوف
#تشیع
#تصوف
#مغول
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تصوف فرقهای اصیل نیست
🔸تصوف برخلاف تشیع طریقهای التقاطی است و از بهم آمیختن عقاید و افکار گوناگون به وجود آمده است و به همین جهت حد و حصاری به خود ندیده و همواره در طی قرون و اعصار متمادی با مقتضیات و شرائط و افکار هر دوره تغییر شکل داده است، برخلاف تشیع که هیچ گاه از مسیر اصلی خود بیرون نرفته است. (1)
🔹دکتر "طه حسین" در کتاب "ذکری ابی العلاء" درباره التقاطی بودن تصوف مینویسد: 👈«تصوف، یک مذهب اسلامی خالص نیست، بلکه مذهبی است هندی که نزد رواقیان و حکمای اسکندرانی رنگ یونانی یافته و در عصر و دوره بنی عباس رنگ اسلامی گرفته است.» (2)
🔻بنابر اقوال ذکر شده، ادعای کسانی که تصوف را فرقهای اسلامی و اصیل میدانند، بیاساس جلوه داده شده و استدلالهای مذکور، ادعای ایشان را باطل مینماید.
📚پینوشت:
1. الهامی، داود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 76.
2. فروهر، نصرتالله، کارنامه تصوف، افکار، تهران، 1387، ص 89.
#نقد_تصوف
#التقاطی
#بنیعباس
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
توسل به تمثیل برای توجیه تجسم
باورها، نقش کلیدی در ساخت یا ویرانی فرد و جامعه دارد. دقت در چگونگی ایجاد باورهایمان، بسی مهم است! گاه برخی از مدافعین دینی، باوری نادرست را با شیوه ی تمثیل توجیه می کنند. مخاطب باید دقت کند که با مثال فریب نخورد! برای نمونه توماس وی. موریس تلاش می کند که تناقض تجسم (یک نفر هم خدای بیکران و هم انسان کرانمند باشد) را با تمثیل رفع کند! وی می گوید اگر در تجسم، خدا، صرفا انسان شود، به تناقض می انجامد؛ اما خدا صرفا انسان نیست. خدا کاملا انسان و بالاتر از آن است؛ مانند مکعب که کاملا مربع (۴ گوش) و بالاتر از آن است.
"For example, a cube, like a two-dimensional square, is fully a rectangle, as each one of the cube’s faces is a parallelogram with four right angles."
او این چنین استدلال می کند که خدا، کاملا و نه صرفا، انسان و بالاتر از انسان است؛ پس خدای انسان شده، تناقض ندارد:
"God the Son Incarnate is fully but not merely human. He has all of the properties individually necessary and jointly sufficient for being human, but also higher-level divine properties"
------
https://iep.utm.edu/incarnat/
#تجسم
#تمثیل
#توجیه
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌼🌸🌼🌸🌼🌸
🌹امام محمد باقر علیه السلام فرمودند: شيعَةُ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
♦️ شيعيان على عليه السّلام كسانى هستند كه در راه دوستی ما مال خود را به يك ديگر مىبخشند و در راه ولایت و مودّت ما به يكديگر محبت میورزند،اگر به خشم آيند ستم نمىکنند و اگر خوشنود شوند زياده روى نمىكنند، براى همسايگان بركت هستند،
و براى معاشرين خود سلامتى (، ایمنی و آسايش) هستند.
📚 خصال (شیخ صدوق): ص ۳۹۷
#امام_محمدباقر علیه السلام
#شیعه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دیوارهای دارالاماره #ابن_زیاد ، در رثای سید شهیدان خون گریستند... (۲)
و {أنَّهُ} لَمّا جيء بِرَاسِ الحُسَينِ بَينَ يَديهِ رَأيتُ حيطانَ دارُ الإمارَةِ تسايل دَماً .
هنگامی که سر مبارک حسین (علیه السلام) را برابر ابن زیاد نهادند دیدم که از دیوارهای دارالاماره خون جاری گشت.
📚 مختصر ینابیع الموده (قندوزی حنفی) ص190
#نقد_وهابیت
#امام_حسین #اباعبدالله
#کربلا #تبری #برائت_از_دشمنان
#توسل #شفاعت #گریه #اهل_سنت
#اهل_سنت #محرم #عاشر_من_محرم
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠مخالفت شطح با قرآن و روایات
🔸بزرگان صوفیه همواره سیره و روش بهظاهر عرفانی خود را مبتنی بر قرآن و شرع مقدس دانستهاند.
🔹حال آنکه شطح ازجمله سخنانی است که دقیقاً با قرآن و روایات ائمه اطهار (علیهمالسلام) در تضاد و مخالفت است،
🔻کما اینکه باخرزی مینویسد: «در لغت و استعمال، شطح سخنی را گویند که ظاهر آن بهظاهر شرع، راست نبود، اما حالی که آن سخن نتیجه آن است، بهحق باشد.» (1)
🔻در حالی صوفیه بر مخالفت داشتن شطح با شرع، اذعان دارند که توقع پذیرش شطح توسط مریدان صوفیه را نیز دارند. حال آنکه شطح را به خاطر مخالفتش با قرآن باید بر دیوار کوبید،
🔰زیرا حضرت میفرمایند: «آنچه که مخالف سخن پروردگار باشد، باطل است و آن را بر دیوار بکوبید.» (2)
📚پینوشت:
1. باخرزی یحیی، اوراد الاحباب و فصوص الآداب، به کوشش ایرج افشار، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، 1383.
2. حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، نشر موسسه آل البیت، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#شطح
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠بدعت صوفیه در تفکیک ولایت
🔸صوفیه با تفکیک اسلام به شریعت و طریقت به دنبال اتصال خود به ائمه اطهار (علیهمالسلام) بودهاند.
🔻چنانچه سلطان حسین تابنده مینویسد: «علماء در روایت و تبلیغ احکام شرعیه و عرفا در درایت و تلقین اذکار و دستور قلبیه، اجازه یافتهاند.»(1)
🔻حال باید از آنها پرسید که چطور ممکن است امر ولایت تفکیک شده و به شریعت و طریقت تقسیم شود. در عین حالی که نه در آیات و روایات و نه در زمان غیبت صغری چنین تفکیکی را برای نواب اربعه توسط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نمیبینیم.
🔰درعینحال علمای بزرگی همچون صاحب جواهر و علامه حلی و ملااحمد نراقی معتقد به این هستند که تمام کارهایی که وظیفه امام معصوم بوده، در زمان غیبت به فقها منتقل شده و باید توسط فقها انجام شود. (2)
📚پینوشت:
1. تابنده، سلطان حسین، رساله رفع شبهات، انتشارات حقیقت، تهران، 1377.
2. نراقی، ملااحمد، عوائد الایام، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375.
#نقد_تصوف
#ولایت
#شریعت
#طریقت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 رابطه با دشمنان خدا و تکیه به قدرتشان برای پیشرفت و توسعه کشور،
🔹 ساختن خانه با آب دهان است که مهندسی و معماری عنکبوت هاست و هیچ بنایی سست تر از این سراغ ندارد روزگار
😔 خدا رحم کند به این ملت با مدیریت های عنکبوتی و غربزده که دلشان را برده علم و تکنولوژی گاوچران های نیویورک
👇👇👇👇
🌴 آیه 41 سوره عنکبوت 🌴
🕋 مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِياءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَ إِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ
⚡️ترجمه:
مَثَلِ كسانى كه غير خدا را سرپرست خود برگزيدند، همانند مَثَل عنكبوت است كه (براى خود) خانهاى ساخته؛ و البتّه سستترين خانهها خانهى عنكبوت است اگر مىدانستند.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
📛 زبانم لال اگر حماقت کرده و بجای قرآن و اهل بیت علیهم السلام، قانون و رسم ورسوم غربیها را حاکم کنیم بر زندگی و کشورمان،
❌ در مشکلات و گرفتاری ها، هیچ یار و یاوری نداریم کنارمان؛
👌 چون تنها پشتیبانمان خدایی است که با دست خودمان از دست داده ایم حمایتش را
👇👇👇👇
🌴 آیه 107 سوره بقره 🌴
🕋 وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ
⚡️ترجمه:
آیا نمیدانی که پادشاهی آسمانها و زمین مختصّ خداوند است و شما را به جز خدا یار و یاوری نخواهد بود؟
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تجسم، تصدیقِ بدون تصور
آموزه ی پایه ای «تصدیقِ بی تصور، محال است» یک دستور عقلی در دانستنی های حصولی است. بنا بر این دستور، برای برقراری نسبت (حکم) بین موضوع و محمول، بایستی نخست دو طرف نسبت، تصور (فهم) شود؛ برای نمونه: باید از «آسمان» و «آبی» تصوری داشت، تا بتوان تصدیق کرد که آسمان آبی است. این آموزه ی بنیادین عقلی، در ارزیابی درستی و نادرستی گزاره های اعتقادیِ ادیان، بسی برجسته و کلیدی است! هر جا که پای علم حصولی در میان است، دست این دستور هم بایستی باز باشد! تجسم (Incarnation) به مثابه ی یک موضوع، بایستی در گام نخست تصور (فهم) شود، تا بتوان درباره اش حکمی را صادر کرد! اما به اذعان الهیدانان مسیحی، ما انسان ها، توان درک کامل دکترین تجسم را نداریم . غیر ممکن است که ما به نحو کاملی بفهمیم که خدا چه می کند. از ما انسان ها با ذهن محدود نمی توان انتظار داشت که خدای نامحدود را درک کنند.
"It is ultimately, though, a
doctrine we are incapable of fully understanding.
It is impossible for us to fully understand how God works. We, as human beings with finite minds, should not expect to totally comprehend an infinite God."
-------
https://www.gotquestions.org/hypostatic-union.html
#تجسم
#تصور_تصدیق
#انسان_کرانمند
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خونخوار؟!
🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) میدانند که بارها سینهچاکی و خوشخدمتی خود را به حاکمان بنیامیه نشان داده است.
🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنیامیه میگوید:
👈«دین جز با آنان پا نمیگیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند بهدست آنان (بنیامیه) انجام میدهد بیش از فسادهایشان است.» (1)
🔰اما خدمات و تلاشهای حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را بهجایی میرساند که حجاج بن یوسف ثقفی خونخوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و میگوید:
👈«اگر میخواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2)
♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟
📚پینوشت:
1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388.
2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370.
#نقد_تصوف
#حسن_بصری
#حجاج #بنی_امیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰