eitaa logo
عصر آب
215 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 ⏏️ بدون تلاش به آرزویت میرسی😂 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 ⏏️ بدون تلاش به آرزویت میرسی😂 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 مادر امام رضا علیه السلام ▫️ کنیه ایشان ام البنین بوده است 📕 کلینی،الکافی،ج1،ص486. ➖➖ ▫️نام مبارکش : نجمه یا تُکتَم* یا اروم 📕 عیون اخبار الرضاء،ج1،ص16 . ➖➖ ▫️ عظمت و مقام این بانوی عظمی 1. حميده مصفّاة مادر امام کاظم علیه السلام می گوید: الف) «...پسرم، تكتم كنيزى است كه بهتر از او كنيزى نديده‏ام و شكّ ندارم كه اگر نسلى از او بوجود آيد خداوند آن نسل را پاك و مطهّر قرار مى‏دهد؛ او را به تو بخشيدم، با او به نيكى رفتار كن. زمانى كه جناب تكتم حضرت رضا عليه السّلام را به دنيا آورد،امام كاظم عليه السّلام او را طاهره ناميد.(عیون اخبار الرضاء،ج1،ص14). ب) «... أَنَّهَا رَأَتْ فِي الْمَنَامِ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لَهَا يَا حَمِيدَةُ هَبِي نَجْمَةَ لِابْنِكِ مُوسَى فَإِنَّهُ سَيُولَدُ لَهُ مِنْهَا خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْض‏؛ در خواب، حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله را ديدم كه به من مى‏فرمود: حميده! نجمه را به پسرت «موسى» ببخش زيرا از او فرزندى به دنيا خواهد آمد كه بهترين انسان روى زمين خواهد بود، » (همان،ص17) ++ 2. زنی از اهل کتاب میگوید: «....َ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ عِنْدَ خَيْرِ أَهْلِ الْأَرْضِ فَلَا تَلْبَثُ عِنْدَهُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى تَلِدَ مِنْهُ غُلَاماً يَدِينُ لَهُ شَرْقُ الْأَرْضِ وَ غَرْبُهَا.. ؛پس ملاقات كرد مرا زنى از اهل كتاب و گفت:چه كار دارد اين كنيزك با تو گفتم من اين را از براى خودم خريده‏ام گفت، سزاوار نيست كه اين كنيزك نزد مثل تو باشد و سزاوار است كه نزد بهترين اهل زمين باشد و درنگ نكند نزد آن شخص مگر اندكى تا اينكه پسرى از او متولد شود كه مشرق و مغرب زمين از وجود او مزين گردد.» ( همان،ص18). ++ 3. مسعودی نیز نقل کرده است: «...بينا أنا نائم إذ أتاني جدّي و أبي عليهما السّلام و معهما شقة حرير فنشراها فاذا قميص و فيه صورة هذه الجارية. فقالا: يا موسى ليكونن لك من هذه الجارية خير أهل الأرض بعدك. ثم أمراني اذا ولدته ان اسمّيه عليّا و قالا لي: ان اللّه جل و تعالى يظهر به العدل و الرأفة. طوبى لمن صدّقه، و ويل لمن عاداه و جحده و عانده.» ( مسعودی،اثبات الوصیة،ص202). ➖➖➖ * فیروزآبادی می نویسد: « تُكْتَمُ، على ما لم يُسَمَّ فاعِلُه: امرأةٌ، و اسمُ بِئرِ زَمْزَمَ» (القاموس المحیط،ج4،ص139). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 حمل و تولد امام رضا علیه السلام سَمِعْتُ نَجْمَةَ أُمَّ الرِّضَا ع تَقُولُ لَمَّا حَمَلْتُ بِابْنِي عَلِيٍّ لَمْ أَشْعُرْ بِثِقْلِ الْحَمْلِ وَ كُنْتُ أَسْمَعُ فِي مَنَامِي تَسْبِيحاً وَ تَهْلِيلًا وَ تَمْجِيداً مِنْ بَطْنِي فَيُفْزِعُنِي ذَلِكَ وَ يَهُولُنِي فَإِذَا انْتَبَهْتُ لَمْ أَسْمَعْ شَيْئاً فَلَمَّا وَضَعْتُهُ وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ وَاضِعاً يَدَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِ كَأَنَّهُ يَتَكَلَّمُ فَدَخَلَ إِلَيَّ أَبُوهُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي هَنِيئاً لَكِ يَا نَجْمَةُ كَرَامَةُ رَبِّكِ فَنَاوَلْتُهُ إِيَّاهُ فِي خِرْقَةٍ بَيْضَاءَ فَأَذَّنَ فِي أُذُنِهِ الْأَيْمَنِ وَ أَقَامَ فِي الْأَيْسَرِ وَ دَعَا بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّكَهُ بِهِ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَيَّ فَقَالَ خُذِيهِ فَإِنَّهُ بَقِيَّةُ اللَّهِ تَعَالَى فِي أَرْضِهِ. 📕شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص20 ترجمه: از تميم قرشىّ روايت شده است كه پدر علىّ بن ميثم از قول مادرش مى‏گفت: «از مادر حضرت رضا عليه السّلام جناب نجمه چنين شنيدم كه مى‏فرمود: وقتى فرزندم علىّ را حامله شدم. سنگينى حمل را حسّ نمى‏كردم و در خواب، از شكم خود، صداى تسبيح و تمجيد و لا اله الّا اللَّه گفتن را مى‏شنيدم، اين صدا مرا به هراس مى‏انداخت و وقتى بيدار مى‏شدم، چيزى نمى‏شنيدم. وقتى وضع حمل كردم، نوزادم دو دستش را به زمين نهاد، سرش را بسوى آسمان بلند كرد و لبانش را تكان مى‏داد، گويى چيزى مى‏گفت، پدرش موسى بن جعفر عليهما السّلام بر من وارد شدند و فرمودند: نجمه! اين كرامت الهى كه به تو مرحمت فرموده، بر تو مبارك باد.نوزاد را در پارچه‏اى سفيد به امام كاظم عليه السّلام دادم، ايشان در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند، سپس آب فرات طلبيده، و با آن آب كام او را برداشتند، سپس او را به من بازگردانده، فرمودند: او را بگير، او «بقيّة اللَّه» در زمين است». •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
🔺 چند حدیث از امام رضا علیه السلام ▫️ امام کیست الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِير؛ ، امام يگانه زمان خود است، كسى بهمطرازى او نرسد، دانشمندى با او برابر نباشد، جايگزين ندارد: مانند و نظير ندارد. (الکافی،ج1،ص201) + ▫️ کمال دینداری كَمَالُ الدِّينِ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ عَدُوِّنَا؛ دین کامل و تمام پذیرش ولایت ما و تبری و بُغض نسبت به دشمنان ماست. (السرائر،ج3،ص640) + ▫️علت هبوط حضرت آدم: فقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ هَؤُلَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ هُمْ خَيْرٌ مِنْكَ وَ مِنْ جَمِيعِ خَلْقِي وَ لَوْ لَا هُمْ مَا خَلَقْتُكَ وَ لَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ فَإِيَّاكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ فَأُخْرِجَكَ عَنْ جِوَارِي فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ وَ تَمَنَّى مَنْزِلَتَهُمْ فَتَسَلَّطَ عَلَيْهِ الشَّيْطَان‏؛ خداوند در پاسخ حضرت آدم فرمود: اينها[ پیامبر و اهل بیت] از فرزندان تو هستند و آنان از تو و از تمام مخلوقاتم بهترند، و اگر آنان نبودند، نه تو و نه آسمان و زمين و بهشت و دوزخ را خلق نمى‏كردم، مبادا با حسد به آنان بنگرى!...و مقام و منزلت آنان را آرزو نمود .. » ( عیون اخبار الرضا،ج1،ص307). + ▫️اسباب حشر با ائمه هدی يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا ؛ اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش‏. (شیخ صدوق،الامالی،ص129). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته اول) ⏬⏬⏬ 🔺حضرت رضا (ع) پس از دعوت اجباری مامون از ایشان در مسیرشان به شهر نیشابور رسیدند. در این شهر به درخواست و التماس عالمان و دانشوران گل گفته‌ای فرمود، که به حدیث سلسله الذهب مشهور شد. ➖➖ 1. حدیث سلسله الذهب عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَيْهِ قَالَ: لَمَّا وَافَى أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع نَيْسَابُورَ وَ أَرَادَ أَنْ يَرْحَلَ مِنْهَا إِلَى الْمَأْمُونِ اجْتَمَعَ إِلَيْهِ أَصْحَابُ الْحَدِيثِ فَقَالُوا لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ تَرْحَلُ عَنَّا وَ لَا تُحَدِّثُنَا بِحَدِيثٍ فَنَسْتَفِيدَهُ مِنْكَ وَ قَدْ كَانَ قَعَدَ فِي الْعَمَّارِيَّةِ فَأَطْلَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ 👈 سمِعْتُ أَبِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِيلَ يَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا. (صدوق،الامالی،ص235). 〰️〰️ 2. آثار خواندن این حدیث الف) شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر : « وإنّي كثيراً ما أكتبه في كأس ، وأمحوه بماء ، وأضع عليه شيئاً من تربة الحسين ؛ فأرى تأثيره سريعاً والحمد لله. ولي فيه رؤيا عن أمير المؤمنين عليه‌السلام تصدّق ذلك ، لكنَّها مشروطة بالصدقة بخمسة قروش» جواهر الكلام ،ج4،ص226) ___ ب) احمد بن حنبل پیشوای بزرگ عامی:« لو قرأت هذا الإسناد على مجنون لبرىء من جنته ؛اگر این اسناد را بر دیانه ای بخوانم شفا یابد» (الصواعق المحرقه،ج2،ص595) ___ ج) خُنجی حنفی: « این فقیر تجربه کرده‌‌ام که به عیادت هر بیماری رفتم و اجل او نرسیده بود،من به صدق،این اسناد را بر او خواندم،حق به او در روز شفا کرامت فرمود»( وسیلة الخادم الی المخدوم،ص229). 〰️〰️ 3. محل بیان این حدیث شهر نیشابور الف) برخی افراد سرشناس نیشابور انتظار داشتند امام رضا(ع) پس از ورود به نیشابور در منزل آنان اقامت کند اما امام رضا در منزل ساده و محقر یکی از زنان سالخورده شیعه و دوستدار اهل بیت اقامت کرد. این زن به بانو پسنده یا پسندیده مشهور است و در غرب شهر نیشابور، در نزدیکی آرامگاه بی‌بی شطیطه مدفون است. __ ب) خراسان بزرگ از مرکز مهم در تاریخ ایران اسلامی بوده است.خراسان بزرگ چهار شهر مهم داشت :مرو،نیشابور،هرات و بلخ (موید ثابتی،تاریخ نیشابور،ص6. ) بنای این شهر توسط انوش بن شیس بن آدم بوده است ( همان. ص12) .به جهت اهمیت این شهر حاکم نیشابوری در این زمینه کتابی نوشته است با نام «تاریخ نیسابور» که خلاصه ای از این کتاب امروزه در دسترس است. ج) از امام رضا در این شهر کراماتی نیز صادر شده . شیخ صدوق مینویسد: « چون حضرت رضا (ع) وارد نیشابور شد در محله فروینی (پروینی) فرود آمد که حمامی در آن محل بود و آن حمام همان است که امروزه (زمان شیخ صدوق، قرن چهارم هجری) به حمام رضا (ع) معروف است. در نزدیک حمام مزبور، چشمه‌ای (قناتی) کم‌آب بود. امام رضا (ع) در کنار آن چشمه‌ی کم‌آب ایستاد تا این که آب چشمه (قنات) فراوان شد و از آن، حوض آبی فراهم گشت. امام رضا (ع) وارد آن حوض شد و در آن غسل کرد و سپس در کنار آن حوض، نماز گزارد. از آن پس، مردم به طور متناوب در آن حوض، غسل می‌کنند و از آب آن، برای تبرک می‌نوشند، سپس در کنار آن حوضِ آب، به نماز می‌ایستند و برای برآورده شدن حوایج خود دعا می‌کنند و حوایج ایشان برآورده می‌شود. این چشمه (قنات) معروف به «چشمه کهلان» است و تا به امروز (عصر شیخ صدوق) مردم جهت تبرک به سوی آن چشمه می روند. (عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج2،ص136؛ حاکم نیشابوری،تاریخ نیشابور ،ص209) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته دوم) ⏬⏬⏬ د) در این شهر امام رضا (ع) با صوفیان نیز دیدار داشتند که در پیوست ذکر می شود . 〰️〰️ 4. شرح حدیث الف) بنا بر امام هشتم ، کلمه اخلاص یعنی : لا اله الا الله پناهگاه محکمی است برای انسان. یعنی پس از داخل شدن در آن انسان به سعادت می رسد. محمد تقی مجلسی می نویسد: ««و كلمة الإخلاص» و هي كلمة التوحيد مع الاعتقاد و الشرائط كما ورد في الأخبار المعتبرة عن الصادقين صلوات الله عليهم أنه من قال: لا إله إلا الله مخلصا دخل الجنة» __ ب) توحید در مکتب امامیه همراه با امامت است. یعنی مدرسان توحید فقط ائمه هدی هستند. لذا امام رضا فرمود: من از شرایط آن هستم. یعنی تنها تفسیر ولی الله از توحید دقیق و درست است. لذا اگر کسی ولایت ائمه را پذیرفت، داخل در این - حصن الهی - می شود. و الا بهره‌ای از توحید نبرده است . در روایتی دیگر از امام هشتم می خوانیم :« حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ)، عَنِ الْقَلَمِ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى): عَلِيٌّ حِصْنِي، مَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ نَارِي. » (طوسی،الامالی،ص353). 👈 مراجعه به کتابهای سایر مکاتب فکری که سعی در تفسیر توحید داشته‌اند، شاهد خوبی است بر فهم سخن امام رضا علیه السلام. ▫️ توحید در صحیح بخاری،التوحید ابن خزیمه و کتب وهابیون در این زمینه در حقیقت خدای انسان وار است. ▫️ خدا در منابع مکتوب جنبش نیو ایج یا اصلا وجود خارجی ندارد،یا شبیه مخلوقاتش می باشد و در آنان حلول می کند . و بالاخره انسان در بینش عصر جدید خداست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6️⃣5️⃣ 📝📝 موضوع: تصوف و غُلُو (فرسته اول) ⏬⏬⏬ یکی از پدیده‌های انحرافی در بین مسلمانان،غُلُو است.گروهی از عامه و خاصه درباره رهبران خود ادعاهایی چون خداانگاری،نبوت آنها و یا کرامتهای محیرالعقول داشتند. مطیع بودن رود نیل به فرمان عمربن الخطاب و خدا دانستن امام صادق(ع) توسط ابوالخطاب نمونه‌ای ازآنهاست. متصوفه سرآمد این ادعاهای گزاف هستند. در تمام سلاسلشان برای رهبران خود چه سخنانی سُفته‌اند. به برخی از این ادعاها اشاره میشود. 〰️〰️〰️ 🔺 مورد اول: درباره شاه مدار گفته شده است:«من در زمان حضرت عیسی در دنیا بودم و در وقتی که وی را رفع می کردند و جای وی را در آسمان چهارم مقرر فرمودند من بدانجارفتم»(میرزا لعل بیک بدخشی،ثمرات القدس من شجرات الانس،مقدمه و تصحیح: سید جوادی،پزوهشگاه علوم انسانی،تهران،ص41) ➕➕ 🔺 مورد دوم: از شیخ رکن الدین خادم میآرند که گفت:روزی دیدم که بر کنار حوض شمسی وضو میکند.گفتم:بابا چون نماز نمیگزاری،طهارت چرا می نمایی؟گفت:طهارت اینجا می‌کنم و نماز آن جا میگزارم و اشارت به آسمان کرد» (همان،ص101). ➕➕ 🔺مورد سوم: ⤴️ عبدالحسین شیبانی متوفای 1342 ش : که دیداری از قونیه مزار مولوی داشته است،می نویسد :«عده ای مقبره وی را پرستش می کردند» ( شیبانی،خاطرات مهاجرت،به کوشش ایرج افشار،کاوه بیات، تهران،شیرازه،1378،ص 96.) =-=- ⤴️ دکتر اسلامی ندوشن نیز می نویسد: در اعتقاد آنها زیارت تربت مولانا (در لفظ ترکی توربه ثواب نصف حج دارد،) از سراسر ترکیه آمده اند تا پیش از زیارت کعبه،نصف ثواب را عاید خود کرده باشند. هر سال فصل حج، همین وضع است،ولی این نصف حج بی گفتگو، به نظر مولویون خیلی ناچیز می آمده که این بیت در گوشه آرامگاه نویسانده اند : هرطواف مرقد سلطان مِولانای ما*/ هفصد هزار و هفتصد و هفتاد حج اکبر است. همچنین مزار او را کعبه العشاق خوانده اند. (اسلامی ندوشن،صفیر سیمرغ،یزدان،چاپ پنجم،1371ش،ص123) ➖➖➖➖ * تلفظ مولانا در ترکی به کسر میم هست. ادامه دارد... •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
7️⃣5️⃣ 📝📝 موضوع: تصوف و تعصب (2)/ ترویج تصوف برای تقابل با وهابیت ⏬⏬⏬ امروزه برخی از پژوهندگان معتقدند، بهترین آلترناتیو ایدئولوژی تکفیر (=وهابیت)، ترویج تصوف است.(نمونه نک: محمد حسن وکیلی،عرفان و معنویت؛فرصت‌ها چالشها،مصاحبه با استاد مکرم دکتر ناجی) این تفکر از جهات گوناگون قابل نقد خواهد بود. زیرا: 〰️〰️〰️ 🔺 تصوف مانع تعصب نیست تصوف نمیتواند مانع تعصب فرقه‌ای شود. چه آنکه خودش بسیار متعصب است. شواهد فراوانی این ادعا را تایید میکند. از آن جمله در این فرسته چند مستند از تعصبات مولوی یکی از صوفیان چرخ زن را نشان دادم. همچنین خواجه پارسا از صوفیانِ نقش‌بندی است. وی در فصل پنجم کتابش درباره رد شیعه بحث کرده و از طایفه رجبیه نقل میکند که آنها روافض از شیعه را به‌صورت خوک می‌بیند. (خواجه محمد پارسا،فصل الخطاب،تصحیح:جلیل مسگرنژاد،مرکز نشردانشگاهی،1381،ص399) او در ادامه از زبان حضرت زهرا (ع) فتوا به وجوب قتل روافض می‌دهد. (همان،ص472) . اتهام زنی به مخالفان و شهادت شهید محمد حسین حدادیان به دست صوفیان گنابادی نمونه های دیگر است. ➕➕ 🔺 صوفیان صفوی اولین حکومت شیعی در ایران توسط صوفیان صفوی شکل گرفت. مدافعان تصوف، این حکومت را دلیلی بر پروژه حمایت از تصوف قرار داده و نتیجه می گیرنند، می توان به تصوف اعتماد کرد . در پاسخ کلام دو نفر از شیعه پژوهان برجسته ذکر میشود تا حقیقت مطلب روشن گردد. ↖️ حسن الامین فرزند علامه سید محسن امین نویسنده کتاب سترگ «اعیان الشیعة» می گوید:«اگر علمای جبل عامل ،بداد پادشاهان صفویه نرسیده بودند گرایش این سلسله به مسلک علی اللهی و غلات شیعه حتمی بود و در آنصورت سرونوشت ایران امروز از لحاظ مذهبی جز این بود که هست» ( واعظ زاده خراسانی،بازدید از چند کشور اسلامی،گزارشی از لبنان،مجله مطالعات اسلامی،پائیز 1352،شماره 8.ص 381.) .-. ↖️ متفکر معاصرشهید مطهری نیز می نویسد:« فقهاى جبل عامل نقش مهمى در خط مشى ايران صفويه داشته‏اند. چنانكه مى‏دانيم صفويه درويش بودند. راهى كه ابتدا آنها بر اساس سنت خاص درويشى خود طى مى‏كردند اگر با روش فقهى عميق فقهاى جبل عامل تعديل نمى‏شد، و اگر وسيله آن فقها حوزه فقهى عميقى در ايران پايه گذارى نمى‏شد، به چيزى منتهى مى‏شد نظير آنچه در علويهاى تركيه و يا شام هست. » (شهید مطهری،مجموعه آثار،ج14،ص440.) ➕➕ 🔺وهابیت و اهل سنت هرچند باور دارم وهابیت از جماعت سنیان جداست، اما نمیتوان اشتراکات این دو گروه را نیز نادیده گرفت. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب یکی از فرقه‌هایی که در جهت تقابل با ایران عزیز انتخاب شد، فرقه وهابیت بود. پس آنچه وهابیت را خطرناک کرده است جایگاه سیاسی آن است که دولتهای غربی از آن در جمیع زمینه ها حمایت میکنند. حال،پروژه حمایت از تصوف برای تقابل با وهابیت یا برای برادران عامی(=سنی) است یا برای خاصه (=شیعه) . اگر منظور صوفی کردن شیعیان است که دقیقاً این ایده بازی کردن در نقشه دشمن است،چه آنکه امروزه وهابیت دشمن تصوف است و صوفی معرفی کردن شیعه، مستند کردن ادعاهای آنان است. اگر سرورانی که آن ایده را در سر میپزند ،دنبال صوفی کردن برادران مکتب خلفاء هستند، مشخص شد، تصوف که در بستر تسنن (=عامه) زایش یافته، خود درگیر تعصبات است و نمی‌تواند مانع ترویج تکفیر شود. داستان داعش بهترین دلیل برای شکست این ایده است،چه آنکه گروه‌های صوفی نیز در داعش حضور داشتند. ➖➖➖➖ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا