🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته اول)
〰️〰️〰️
1. تولد و شهادت
تولد : روز دوشنبه اول ماه رجب سال 57 ق برابر با 22 اردیبهشت 56 ش و 12 مه 677 م .
شهادت : دوشنبه هفتم ذیحجه سال 114 ق.برابر با 10 بهمن 111ش و 30 ژانویه 733 م
➖➖➖
2. پدر و مادر
پدر امام سجاد پیشوای عبادت کنندگان. مادر: ام عبدالله دختر امام حسن مجتبی علیه السلام و برخی با « ام عبده» از ایشان یاد کردهاند.(شیخ صدوق،التهذیب،ج6،ص77).نخستین امامی است که از نسل پاک امام حسن و امام حسین(ع) به وجود آمد و به سبب این کرامت به: «هاشمیٌ مِن هاشِمییّن وَ عَلَویٌّ مِنْ عَلَوییّن وَ فاطِمیٌّ مِنْ فاطِمییّن» نایل شد.(بحارالانوار، ج46، ص215، ح13) از آن پس امامت از نسل حسنین(ع) امتداد یافت و ائمه بعدی(ع) از امام باقر(ع) تا امام مهدی(عج) به این کرامت مفتخر شدند که از نسل سبطین پیغمبر باشند و فاطمه بنت الحسن مادر هشت امام شیعه گردید. در زیارت حضرت معصومه عبارت «السَّلام علیکِ یا بنْتَ الحسَنِ وَ الحسین علیهالسلام؛سلام بر تو ای دختر حسن و حسین(ع)» که تصریح به این موهبت دارد.
+
🔅امام صادق (ع) در موردش فرمود: «َ كَانَتْ صِدِّيقَةً لَمْ تُدْرَكْ فِي آلِ الْحَسَنِ امْرَأَةٌ مِثْلُهَا؛ صدّيقه بود و در خاندان امام حسن (ع) زنى چون او ديده نشد.(کلینی،الکافی،ج1،ص469).
همچنین امام باقر علیه السلام فرمود: « مادرم کنار دیواری نشسته بود، ناگاه دیوار شکاف برداشت و صدای مهیبی به گوش رسید، مادرم با دستش اشاره کرد و گفت: نه، به حقّ مصطفی. خداوند به تو اجازه فرو افتادن ندهد. پس دیوار در هوا معلق ماند، تا آنگاه که از کنار آن گذشت. پس پدرم (= امام سجاد (ع) ) به سبب دفع آن خطر، صد دینار صدقه داد.»(الکافی،ج1،ص469)
+
▫️ هنگامی که فاطمه دختر امام مجتبی(ع) به وجود مبارک امام باقر(ع) حامله شد به قدری ضعیف شده بود که گاهی بیهوش میشد و به خواب میرفت. یک روز در عالم رؤیا فردی را دید که او را به فرزندی دانا و بردبار، بشارت داد. وقتی که از خواب برخاست، از جانب راست خود از کنار خانه، صدایی شنید که گوینده آن را نمیدید؛ اما سخنان او را میشنید که میگفت: حامله شدی به بهترینِ اهل زمین و بازگشت تو به سوی خیر و سعادت است و بشارت باد بر تو به فرزندی بردبار و دانا.از آن وقت دیگر در خود ثقل و سنگینی ندید تا آنکه نه ماه از حمل او گذشت. در این ایام صدای ملائکه را در خانه خود بسیار میشنید. (
+
▫️فرزند دیگر این بانو که برادر امام باقر علیه السلام هست،«عبدالله باهر» نام دارد. چون در هر مجلسی وارد میشد،وقتی قیافهاش را می دیدند از زیبایی وی مبهوت میشدند. ( قمی،سفینة البحار،ج6،ص73). ایشان فقیه بزرگی بود،و در سن 57 سالگی از دنیا رفتند.
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته دوم)
〰️〰️〰️
3. عظمت امام باقر در بیان دیگران
3.1. ابن حجر هیثمی:
«ابو جعفر محمّدٌ الباقر سُمِّی بذالک مِنْ بَقَرَ الْارضَ ای شَقَّها وَ آثارَ مُخْبَئاتِها وَ مَکامِنها فلذالک هُوَ اَظْهَرَ مِنْ مُخْبَئاتِ کُنُوزِ المعارِف و حقائق الاحکام ما لایخفی الاّ علی مُنْطَمِسِ الْبَصیرة اَو فاسِدِ الطّویّة وَ مِنْ ثمّ قیل فیه هو باقِرُ العلم وَ جامعه و شاهِرُ علمِه وَ رافِعُهُ؛ لقب باقر برای ابو جعفر محمّد باقر برگرفته از شکافتن زمین و بیرون آوردن گنجهای پنهان آن است، بدین جهت که او از گنجهای پنهان معارف و حقایق احکام آن قدر آشکار ساخت که جز بر افراد بیبصیرت و دلهای ناپاک پوشیده نیست و از این جاست که وی را شکافنده و جامع دانش و نشر دهنده و بر افرازندهی علم خویش نامیدهاند.»
وی سپس به شخصیّت امام در بعد عرفان اشاره میکند و میگوید:
«و لَهُ من الرّسوخ فی مقامات العارفین ما یکلُّ عنه اَلْسِنَةُ الواصفین و له کلماتٌ کثیرةٌ فی السلوک و المعارف لا تَحتَمِلُها هذه الْعِجالة؛ و برای او از استواری و ثبات در مراحل سلوک عرفانی منزلتی است که وصف کنندگان از بیان آن عاجزند و در زمینهی این سلوک و معارف دارای کلمات فراوانی است که فرصت، مجال طرح آن را نمیدهد.»
+
3.2. عبدالله عطاء مکّی از دانشمندان عصر امام میگوید:
«هیچ گاه دانشمندان را از نظر علمی بدان سان که نزد امام محمد باقر علیهالسلام بودند کوچک و حقیر نیافتم. دیدم حکم ابن عُتَیبَه را با همهی زیادی علم و منزلتی که در نزد مردم داشت، در مقابل آن حضرت همانند کودکی بود که در مقابل معلّم خویش نشسته باشد.» (مفید،الارشاد،ج2،ص160).
+
3.3. قتاده فقیه بصره به امام باقر علیهالسلام گفت:
«بخدا سوگند من در نزد فقیهان و ابن عبّاس نشستهام امّا اضطراربی که در نزد شما دارم، در نزد هیچ یک از آنان نداشتهام.» (کلینی،الکافی،ج6،ص256).
➖➖➖
👇👇
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🔺 چند نکته درباره امام باقر علیه السلام (فرسته سوم)
〰️〰️〰️
4. چند حدیث
4.1. اعتقادی
🔺 جواز توسل :
الف) «مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ» (طوسی،الامالی،ص172).
.
ب) هروقت بگویید: یا محمد یا علی،شیطان مثل مِس آب می شود. (کلینی،الکافی،ج6،ص20).
.
🔺 کشف شیطانی
«به راستى روز و شبى نگذرد جز آنكه همه جن و شياطين امامان ضلالت را زيارت كنند ...و برای سرپرست گمراهى جادوگرى و دروغ بياورند تا آنجا كه شايد صبح كند و بگويد: من چنان و چنين ديدم... .» ( کلینی،الکافی،ج1،ص253،ح 9. )
.
🔺 وصیت به برگزاری مراسم سوگواری
«َوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا.» ( الکافی،ج3،ص217)
و در روایت دیگر می خوانیم: « يَا جَعْفَرُ أَوْقِفْ لِي مِنْ مَالِي كَذَا وَ كَذَا لِنَوَادِبَ تَنْدُبُنِي عَشْرَ سِنِينَ بِمِنًى أَيَّامَ مِنًى» ( همان،ج5،ص117) .
➖➕➖
4.2. اخلاقی
🔺 نشانه خوشبختی
«إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیكَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلى قَلْبِكَ فَإنْ كانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیكَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّك، وَ إذا كانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَةِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیكَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُكَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ ؛ اگر خواستى بدانى كه در وجودت خیر و خوشبختى هست یا نه، به درون خود دقّت كن اگر اهل عبادت و طاعت را دوست دارى و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندى، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست مى دارد. ولى چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشى و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدى، پس خیر و خوبى در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد. » ( برقی،المحاسن،ج1،ص263).
.
🔺 وصیت به پیروانشان
ا« يا خَيْثَمةُ أبلِغْ مَن ترَى مِن مَوالينا السَّلامَ، وَأوْصِهِم بِتَقوَى اللَّهِ العَظِيم، وأنْ يعود غَنِيُّهُم على فَقيرِهِم، وَقَوِيُّهُم على ضَعيفِهِم، وأنْ يَشهَدَ حَيُّهُم جِنازَةَ مَيِّتِهِم وأنْ يَتَلاقَوْا في بُيُوتِهِم، فإنَّ لُقيا بَعضِهِم بَعضاً حَياةٌ لِأَمرِنا، رَحِمَ اللَّهُ عَبداً أحيا أمرَنا.يا خَيْثَمَةُ أبلِغْ مَوالينا، أنَّا لا نُغْني عَنهُم مِنَ اللَّهِ شَيئاً إلّابِعَمَلٍ، وَأنَّهُم لَن يَنالوا وَلايتَنا إلّابالوَرَعِ، وأنَّ أشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً يَومَ القِيامَةِ مَن وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خالَفَهُ إلى غَيْرِهِ.» ( همان،الکافی،ج2،ص175).
┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 3️⃣4️⃣
#مناسبتی
#حدیثی
📝📝 موضوع: اعمال روز عرفه (فرسته اول)
⏬⏬⏬
1. دعا را در بین جمع انجام دهیم،یا به صورت شخصی و خصوصی؟
سید بن طاووس می نویسد :
«فاعلم انّ الأحاديث وردت انّ اجتماع أربعين في الدّعوات و قضاء الحاجات، يقتضي تعجيل الإجابات و تفريج الكربات، و وردت أحاديث انّ الدعاء في السّر أفضل الدعاء و أبلغ في الظفر بالإجابة.و إذا كانت الاخبار على هذه السبيل فينبغي ان يكون على نفسه بصيرة في كلّ كثير و قليل، فان عرف من نفسه انّ اجتماعه بالنّاس لا يشغله عن مولاه و انّه يكون أقرب له إلى رضاه، فالاجتماع لمثل هذه القويّ من العبّاد أفضل من الانفراد، و ان كان يعلم من نفسه انّ الاجتماع بالعباد يشغله عن سلطان المعاد، فهذا ينبغي له ان يعمل على الانفراد.و جملة الأمور انّ المراد من العبد المبالغة في إخلاص الأعمال، فكيف قدر على الظفر بهذه الحال، فليبادر إليها و يعتمد عليها. م (الاقبال،ج2،ص68)
+
2. اعمال این روز اختصاص به حاجیان دارد؟
امام صادق علیه لاسلام انجام اعمال و دعای عرفه برای غیر از حاجیان را قبول دارد. اما مالک بن انس (م 179ق) از این عمل نهی کرده است ( ابوشامه مقدسی،الباعث على إنكار البدع والحوادث،ص33). همچنین یکی دیگر از صوفیان با نام ابوسلیمان دارانی،اجتماع مردم در روز عرفه برای غیر حاجیان را نفی کرده است . ( مهروش،دفاع از اصالت ادعیه اهل بیت، حدیث پزوهی،ص85 به نقل از : حلیة الاولیاء،ج9،ص263).
+
3. دعای عرفه انشاء کدام معصوم است.
مشهور برآنند ،از امام حسین علیه السلام صادر شده است. لیکن در مقاله :«دفاع از اصالت ادعیه اهل بیت با مطالعه موردی دعای عرفه» به خامه : حامد حقانی،انتساب این دعا به امام صادق علیه السلام تایید شده است.
+
4. تقسیم دعای عرفه
می توان این دعای نورانی را به سه بخش تقسیم نمود.
▫️بخش اول مناجات با خداست. با مضمون اقرار به جایگاه والای خدا در هستی و جایگاه متزلزل انسان در آن با اثبات به دلایل متعدد و مفصل جایگاه خدا و نعمتهای بیشمارش و ناممکن بودن شکرش .
▫️بخش دوم: بدنه اصلی دعا به جایگاه خدا و انسان در هستی،جایگاه روز عرفه ،جایگاه پیامبر صلی الله علیه و اله د رکسب رحمت الهی وحاجت خواهی اشاره دارد .این بخش با حجمی حدود 1600 کلمه ،مفصلترین دعاست.
▫️ قسمت سوم دعا: ذیل آن است که مناجاتی کاملا مستقل است که ارتباط مستقلی با بخش پیشین ندارد. چون خواهش از معرفت شناسی دارد و رهایی از دوزخ و با درود به پیامبر صلی الله علیه و اله تمام میشود.
+
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
#یاد_داشت 3️⃣4️⃣
#مناسبتی
#حدیثی
📝📝 موضوع: اعمال روز عرفه (فرسته دوم)
⏬⏬⏬
5. ذیل دعای عرفه از امام حسین / امام صادق علیهما السلام ، نیست.
در قسمتهای پایانی یعنی از « إلهي أنا الفقير في غناي» تا آخر دعا عباراتی وجود دارد که بنا بر نظر محققان از معصوم نیست.↘️↘️
🔹علامه مجلسی با شمّ حدیث شناسانه کم نظیر خود آن را با سیاق ادعیه معصومین علیهم السلام ناسازگار دانسته و از برخی افاضل احتمال این که این بخش از الحاقات صوفیه باشد را نقل کرده است: «و عبارات هذه الورقة لا تلائم سیاق أدعیة السادة المعصومین أیضاً و إنّما هی علی وفق مذاق الصوفیة و لذلک قد مال بعض الأفاضل إلی کون هذه الورقة من مزیدات بعض مشایخ الصوفیة ومن إلحاقاته و إدخالاته». (مجلسی،بحار الانوار،ج95،ص227)
🔸مرحوم جلال الدین همائی تذکر داده است : « تمام اين فقرات را عينا و بى كم و زياد در نسخه قديم كتاب «الحكم العطائية» ديدهام شامل دعوات و مقامات عرفانى «ابن عطاء الله اسكندرانى شاذلى» » ( همائی،مولوى نامه،ج2،ص18.)
🔸مرحوم محمد حسین تهرانی در الله شناسی نیز بدین مطلب اشاره کرده است و درباره این عبارات آنرا«فقرات مناجات تاج الدّين ابن عطاء الله اسكندرى» یاد کرده است .و باور دارد این فقرات نشانه «توحيد محض» نویسنده آن است. (تهرانی،الله شناسی،ج1،ص253.)
↪️↪️
وجود کلمات بر مذاق تصوف این ادعا را اثبات میکند:
➖ کلمه افتقار (نک: سلمی،حقائق التفسیر،ص 154.).
➖ و مَنْ كَانَتْ حَقَائِقُهُ دَعَاوِيَ فَكَيْفَ لَا تَكُونُ دَعَاوِيهِ دَعَاوِي
➖ كيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِمَا هُوَ فِي وُجُودِهِ مُفْتَقِر
👈 همچنین در تتمه حتی یک بار هم صلوات بر محمد و اهل بیت طاهرینش ذکر نشده است.در حالیکه در اصل دعای عرفه این صلوات وجود دارد( ترابی،پژوهشی در ذیل دعای عرفه،میقات حج،ص54.)
🔅🔅🔅
از بهجت عارفان البته سخنی دیگر نیز نقل شده است که فرمود: « شخصی در مشهد گفت:روز عرفه مشغول خواندن آن قسمت الحاقی شدم که مرحوم سید بن طاووس [که بلند بالا هم بود] آمد و به بنده گفت: این بخش، از منشئات(= نوشته ها) خود من است» ( سید علی تهرانی،زمهر افروخته،ص86).
🔅🔅🔅
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (12)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺عید غدیر،عید نیست
نویری می نویسد: «و دیگر از اعیاد عیدی است که شیعه بوجود آورده و آنرا عید غدیر نامیدهاند. و اول کسی که این عید را ابداع نموده، معزّ الدوله، ابو الحسن علی بن بویه است... و در قبال این عید که شیعه بوجود آورد و آنرا بعنوان یکی از سنن (و آداب مذهبی) ادامه داد، عوام اهل سنت هم در سال 389 روز سروری نظیر آن برای خود اختراع نمودند و آنروز هشت روز بعد از عید شیعه است و گفتند که در چنین روزی داخل شدن رسول خدا9 با ابو بکر صدیق در غار صورت گرفته و مراسمی را در آن روز مشتمل بر آرایش و نصب قبهها و افروختن آتش اجراء کردند! » (النویری،نهایة الارب فی فنون الادب،،ج1،ص184.) .
〰️〰️
🔹جواب:
1) اگر بخواهیم این سخن را بپذیریم باید همه اقوام وملل به خاطر برگزاری جشنهای ملی و مذهبی و خانوادگی همه بدعت گذار باشند، حتی در کشورهای سنی نشین .
➕
2) جواب از منابع شیعی :
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) :«...یوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي ؛عید غدیر بافضلیترین اعیاد امت من است» (شیخ صدوق،الامالی،ص125)
+
امام علی (علیه السلام) در روز جمعه ای که با عید غدیر همراه شده بود فرمودند: « امروز دو عید برای شما آمده است... .» (شیخ طوسی،مصباح المتهجد،ج2،ص754)
+
امام صادق(علیه السلام) : «...روز غدیر، برترین عیدها است » (صدوق، الخصال،ج2،ص394)
+
امام رضا( علیه السلام ) در حدیثی فرمود:«... و العيد الأكبر،... .» (ابن طاووس،الاقبال،ج2،ص261)
➕
3) جواب از منابع عامه
ابن خلکان (متوفی 681ق)از مورخان به نام اهل سنت در ذیل نام «المستنصر العبیدی»می نویسد: « المستنصر در شب « عید غدیر» از دنیا رفته است.» (ابن خلکان،وفیات الاعیان،ج5،ص231،ش 728.) 👈ابن خلکان نیز کلمه عید را برای روز غدیر به کار برده است، پس باید او را نیز بدعت گذار دانست!
+
مسلم نیشابوری در کتاب«صحیح مسلم» : «مرد یهودی به عمر گفت: اگر چنین روزی[ هجدهم ذی الحجه] در دین ما اتفاق می افتاد ما آنرا عید قرار می دادیم.» (صحیح مسلم،کتاب التفسیر،ص761،ح4.) 👈 البته بعد از سخن آن یهودی هیچ یک از حاضران در جلسه منکر سخن او نشد و از عمر اعمالی صادر شد که گویا این سخن را پذیرفته ومنکر آن نشده است.
+
شهمردان رازی می نویسد: « فصل سوم: عيدها و روزهای تازيان:... غدير خم: آنست كى گويند پيغامبر هردو دست على بن ابى طالب گرفت و چند پالان شتر بر بالاى هم نهاده بود او را بر زبر آن نشاند و وصى خويش كرد و گفت:«انّ اللّه جلّ جلاله مولايى و انا مولی. » ( شهمردان بن ابی الخیر رازی،روضة المنجمين، مصحح: جليل اخوان زنجانى،ص48.)
+
ابن طلحه شافعی: « و این روز عید گشته برای اینکه روزی است که رسول خدا آن جناب را به این جایگاه ارجمند (ولایت) منصوب نموده و او را بدین جهت بر جمیع خلق برتری بخشیده. » ( ابن طلحه شافعی،مطالب السئول،ص 53.)
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (13)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺 جشن گرفتن و شادمانی در روز غدیر چون دلیل دینی ندارد،بدعت محسوب میشود؟
〰️〰️
🔹جواب:
1) پاسخ قرآنی
اظهار سرور بر نعمت دینی دستور قران است . « قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ ؛بگو: به فضل خدا و به رحمت او، پس به آن بايد كه شادمان شوند .. » ( یونس/58 ) بیان ولایت مولی علی (ع) از فضل خداوند است. همچنین: معرفی شدن علی (ع) در غدیر به امر الهی است که آیاتی از قرآن در این زمینه هست. به همین علت باید شاد بود و شاد مانی نمود . در سوره رعد می خوانیم: « وَ الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَفْرَحُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْک » ( رعد/36 )
➕
2) پاسخ حدیثی (شیعی)
الف) امام رضا علیه السلام : « این روز عید اهلبیت است؛ هرکس این روز را عید بگیرد خداوند مالش را زیاد میکند؛» «.مثل المؤمنين في قبولهم ولاء أمير المؤمنين في يوم غدير خم كمثل الملائكة في سجودهم لآدم و مثل من أبي ولاية أمير المؤمنين في يوم الغدير مثل إبليس... ؛» (الا قبال، ج 1، ص 465) .
+
ب) محمد بن ابى نصر بزنطى مىگوید: خدمت امام رضا بودم، درحالیکه مجلس پر از جمعیت بود و با یکدیگر درباره غدیر گفتگو مىکردند، برخى از مردم این واقعه را منکر شدند؛ امام فرمود: « پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین. سپس فرمود: اى ابى نصر، «این ماکنت فاحضر یوم الغدیر؛ هرکجا که هستى در این روز نزد امیرمومنان باش.» بهدرستی که در این روز خداوند گناه شصت سال از مردان وزنان مو من و مسلم را مىآمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ میرهاند؛ در این روز آزاد مىکند... سپس فرمود: «و الله لو عرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقه لصافحتهم الملائکه کل یوم عشر مرات؛ اگر مردم ارزش این روز را مىدانستند، بىتردید فرشتگان در هرروز ده بار با آنان مصافحه مىکردند». (شیخ طوسی، تهذیب الا حکام، ج 6، ص 24، ح 52)
➕
3) پاسخ حدیثی (عامی)
در منابع حدیثی عامه ،روایاتی هست که شادمانی در عید اشکال ندارد. وقتی غدیر،عید باشد که قبلا اثبات شد در نتیجه شادی و شادمانی در آن حتی بر مبنای سنیان اشکالی ندارد.
الف) در صحیح بخاری مهمترین کتاب حدیثی سنیان از عایشه امده است : «عَائِشَةَ قَالَتْ: «لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَوْمًا عَلَى بَابِ حُجْرَتِي، وَ الْحَبَشَةُ يَلْعَبُونَ فِي الْمَسْجِدِ، وَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ يَسْتُرُنِي بِرِدَائِهِ، أَنْظُرُ إِلَى لَعِبِهِمْ». ( صحيح البخاري، ج1،ص305).
+
ب) مسلم نیشابوری صاحب کتاب صحیح مسلم دومین کتاب حدیثی معتبر سنیان، شش روایت در باب « بَابُ الرُّخْصَةِ فِي اللَّعِبِ، الَّذِي لَا مَعْصِيَةَ فِيهِ، فِي أَيَّامِ الْعِيد » در جواز بازی و شادی در ایام عید ذکر میکند.
+
ج) احمد بن حنبل یکی از دانشوران مشهور عامی نیز چنین نقل کرده است : « حَدَّثَنَا ابْنُ نُمَيْرٍ قَالَ: حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ:" أَنَّ الْحَبَشَةَ كَانُوا يَلْعَبُونَ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي يَوْمِ عِيدٍ، قَالَتْ: فَاطَّلَعْتُ مِنْ فَوْقِ عَاتِقِهِ، فَطَأْطَأَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْكِبَيْهِ، فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهِمْ مِنْ فَوْقِ عَاتِقِهِ حَتَّى شَبِعْتُ، ثُمَّ انْصَرَفْتُ" » مصحح کتاب ذیل این روایت انرا صحیح میداند . ( مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج40، ص:338).
➖➖➖
💡 نتیجه:
چون شادی و شادمانی کردن در عید غدیر مویداتی از آیات و روایات معتبر دارد،بدعت نبوده و شایشه است.
✍️ بر گرفته از رساله خطی ( خَل الَلبسِ و الاشکالِ فیما یقع فی الغَدیر من الاحتفالِ» به خامه یک عالم شیعی زیدی .
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ سوالات و شبهات (14)
#شبهات_حدیث_غدیر
➖➖
🔺 حسن مثنی فرزند امام جتنبی علیه السلام حدیث غدیر را انکار کرده است.
〰️〰️
🔹جواب:
1) توضیح شبهه:
از اشكالاتي كه به حديث غدير وارد نمودهاند، حديثي است كه در ذيل ميآيد. اين اشكال اوّلين بار در غالب روايتي منسوب به فرزند امام حسن مجتبي(ع) در ردّ خلافت امير المؤمنين(ع) از سوي دهلوي، (شيخ عبد العزيز بن ولي الله بن عبد الرحيم حنفي متوفاى 1239 هق.) در كتاب «التحفه الاثنا عشريه» طرح گرديد. و مرحوم مير سيّد حامد حسين نقوي(متوفاي 1306هق.) نيز براي اولين بار به اين اشكال در كتاب «عبقات الانوار» پاسخ داده است. در عصر حاضر نيز كه عصر هجوم وهابيت به اسلام است ؛ اين شبهه از سوي بعضي از علماي وهابي از جمله دكتر قفاري در كتاب «اصول مذهب الشيعه» تكرار شده است. اين روايت طبق نقل صاحب عبقات از دهلوي در «التحفه الاثنا عشريه» و وهابيان نو ظهور اين گونه است :أخرج أبو نعيم عن الحسن المثنى ابن الحسن السبط أنه سئل: هل حديث من كنت مولاه نص على خلافة علي رضي الله عنه؟ فقال: لو قال رسول الله 9 يعني بذلك الخلافة لأفصح لهم بذلك، فإن رسول الله كان أفصح الناس، ولقال لهم: يا أيها الناس هذا والي أمركم والقائم عليكم بعدي فاسمعوا له وأطيعوا..... »
➕
2) بررسی سند روایت
آنگونه كه در بعضي از كتب مانند آنچه كه عبقات از دهلوي نقل ميكند در ابتداي سند «ابونُعَيم» ذكر شده باشد ، ابتدا ابو نعيم را بررسي ميكنيم:
ابن تيميه در باره ابونعيم ميگويد:« ابونعيم بسياري از احاديث ضعيف بلكه احاديثي كه به اتّفاق علماي حديث و همه علماي شيعه و سنّي جعلي و تحريف شده است را روايت ميكند .» (ابن تیمیه، منهاج السنه ، ج 7 ، ص 52 .)
ابن جوزي در باره ابونعيم ميگويد: « ابونعيم اصفهاني آمد و براي صوفيه كتاب الحليه را تأليف نمود و در آن كتاب در مقام تعريف تصوّف مطالب زشت و قبيحي را از آنها نقل كرد كه تعجب انسان را بر ميانگيزد .» (ابن جوزی، تلبیس ابلیس، ترجمه: علیرضا زکاوتی، ص137.)
➕
3) بررسی دلالت این نقل
الف) روايت فوق از متفرّدات اهل سنّت است ، يعني این روایت فقط از طرق اهل سنّت روايت شده، و از طرق راويان شيعه نقل نشده است لذا دهلوي و اخلاف(=پیروان) او نميتوانند در مقام مناظره و استدلال با شيعه به اين روايت و هر روايتي كه فقط از طريق اهل سنّت روايت شده احتجاج كنند.
+
ب) این روایت در صحاح نیامده است.
از ديگر قواعد مقرّره ، نزد علماي اهل سنّت اين است كه: روايتي را معتبر ميدانند كه در كتب صحاح ذكر شده باشد و حال آنكه اين روايت در هيچ يك از كتب صحاح و ديگر كتابهاي روائي معتبر اهل سنّت ذكر نگرديده. لذا ميگوئيم: اگر اين روايت اعتباري ميداشت در يكي از كتب صحاح ذكر ميشد. حتي در مسند احمد نيز اين روايت نيامده و اين خود بهترين دليل، بر ضعف اين روايت مي باشد. چون احمد بن حنبل با صراحت مي گويد:«
هذا الكتاب : جمعته وانتقيته من أكثر من سبع مئة ألف وخمسين ألفا ، فما اختلف المسلمون فيه من حديث رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، فارجعوا إليه . فإن وجدتموه فيه ، وإلا فليس بحجة ؛ من این کتابرا از بیش از 750هزار حدیث جمع آوری کردم که تمامش از احادیث رسول الله است، و اگر حدیثی شنیدید که جزو آن نبود حجت نیست.» ( سير أعلام النبلاء ، ذهبي ، ج 11 ، ص 329 .)
+
ج) اگر بر فرض هم حسن مثني چنين جملهاي ميداشت ، از آنجا كه او معصوم نيست ، قول او براي ما حجيت نميداشت.
+
د) اين سخن با سخنان ديگر معصومين منافات دارد كه از حديث غدير بر امامت حضرت امير استفاده نموده اند.
+
ه) اين حديث تضاد كامل دارد با حديث مناشده حضرت امير(ع) به حديث غدير .
+
و) اين سخن منسوب به حسن مثني كه فرق ميان ولي و والي گذاشته و گفته: اگر رسول خدا چنين منظوري ميداشت بايد ميفرمود: من علي را به عنوان «والي» بر شما نصب ميكنم برخلاف معني لغويين از كلمه «ولي» است كه آنها نيز يكي از معاني «ولي» را «والي» دانسته اند.
➖➖➖
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ پیامدها و آثار (1)
➖➖
🔺 اجمال :
نفی تئوری عدالت تمام صحابه ،پیامد حدیث غدیر برای عامه و جماعت سنیان است.
〰️〰️
🔹تفصیل:
1) عامه یا سنیان،دینشان را از اصحاب پیامبر گرفتهاند. آنان مبنایی دارند تحت عنوان« عدالت جمیع صحابه» یعنی هرکسی عنوان صحابی بر او صدق کرد،عادل است و هیچ نقدی بر وی نباید داشت و حتماً از بهشتیان است.
➕
2) پیروان اصحاب ، حدیث غدیر را قبول دارند منتهی می گویند: رسول الله (صلی الله علیه و اله) مرادش از «من کنت مولاه» دوست داشتن علی (علیه السلام) بود نه امامت ایشان. می گوییم : برفرض که چنین ادعای شما درست باشد،باز چنین تفسیری از غدیر به نفع شما و به ضرر شیعه نیست. زیرا با تفسیر غدیر به دوست داشتن امام علی (ع) اساسی ترین رکن مذهب شما یعنی عدالت صحابه زیر سوال میرد. چون از سویی پیامبر(صلی الله علیه و اله) اصحابش را به محبت علی (علیه السلام) تکلیف نمود. لیکن اصحابش با علی (علیه السلام) دشمنی کردند. در نتیجه به دستور پیامبر (صلی الله علیه و اله) عمل نکرده و نمی توانند عادل باشند.
➕
3) اما شواهد مدعی :
3.1. ابن تیمیه موسس وهابیت می نویسد: «بسیاری از صحابه و تابعین، بغض او را در دل داشتند، به وی فحش میدادند و با او جنگیدند.» (ابن تیمیه،منهاج السنه النبویه، ج۷، ص۱۳۷ـ۱۳۸.)
+
3.2. خلیفه اول در دیدار با عبدالرحمنبنعوفگفت: « من در زندگى خود بر چیزی تأسف نخوردهام؛ جز بر سه چیز که انجام دادهام که دوست داشتم انجام نداده بودم. یکی از آنها هجوم به خانه فاطمهزهرا بود. دوست داشتم حرمت خانه فاطمه را هتک نمىکردم؛ اگرچه آن را براى جنگ بسته بودند.» (ابن زنجویه، الأموال، ج۱، ص۳۸۷.)
+
3.3. بلاذری از بزرگان اهلسنت، از امیرمؤمنان(علیه السلام) نقل کرده که فرمودند: عایشه به قصد کشتن من جمل شرکت کرده بود؛ همانگونه که پیش از آن، عثمان را کشته بود.» (بلاذری، أحمد بن یحیی، أنساب الأشراف،ج2،ص25.)
+
3.4. ابنملقّن شافعی درباره قاتل امیرمؤمنان(علیه السلام) مینویسد: « او را عبدالرحمنبنملجم گستاخ کشت؛ هرچند نام او را در زمره صحابه ثبت کردهاند» (ابن ملقن، التوضیح لشرح الجامع الصحیح، ج۲۰، ص۳۰۴.)
➖➖➖
💡 نتیجه:
این رفتار ،نشانه محبت نیست. در نتیجه نباید این افراد را عادل و مصون از نقد دانست.
📕 تفصیل این مطلب نک: یزدانی و رضا نژاد، تحلیلی از تفسیر حدیث غدیر به دوستی و پیامدهای آن،دو فصلنامه امامت پزوهی،سال هفتم،شماره 22،ص 35 -60.
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ #خطبه_غدیر (فرسته اول)
🔺سند خطبه غدیر
➖➖
می دانیم رسول الله (صلی الله علیه و اله) در غدیر خم خطبه خوانند. « زید بن ارقم: خطبنا رسول الله یوم غدیر خم » (ثعلبی ، الکشف والبیان،ج10،ص35؛ علامه مناوی،فیض القدیر،ج6 ، ص218. ) اما در متن این خطبه کمی اختلاف هست . شیخ صدوق خطبه ای مختصر در اندازه یک برگه ذکر کرده است که سندی صحیح دارد. (صدوق،الخصال،ج1،ص66) شبیه این خطبه مختصر را طبرانی از دانشیان عامی نقل کرده است (المعجم الکبیر، ج3، ص180، شماره 30 52، ذیل نام ابوطفیل عامر بن واثله.)
▫️ در مقابل خطبه ای طولانی تر را طبرسی و سید بن طاووس نقل کردهاند که از منظر برخی ارزیابی ها ضعیف است . غیر از ضعف سند این دلایل بر رد خطبه طولانی قابل ذکر است:
الف) روایات حاکی است که برخی صحابه،با شنیدن دعاهای مفصل و حاوی خواسته های متعدد،متعجب شده اند. آنها یاد آور شده اند که در زمان پیامبر هرگز چنین کاری معمول نبوده است (نک:طبرانی،الدعاء، بَابُ كَرَاهِيَةِ الِاعْتِدَاءِ فِي الدُّعَاءِ،ص37و 38 ).
ب) همچنین دعاهای [سخنان]پیامبر (صلی الله علیه و اله) در منابع قبل از دوره ابن طاووس هست، بسیار کوتاهاند و هرگز از حدود 100 کلمه فراتر نمی روند؛
ج) خالی از آهنگ و سجع هستند (طبرانی در کتابش بابی در این زمینه آورده است) (نک: عباس همامی،حامد خانی (فرهنگ مهروش)، گونه شناسی تالیفات دعایی عالمان مسلمان تا زمان ابن طاووس، پژوهشنامه قران و حدیث،1386،شماره 2،)
↪️↪️
اما در منابع ذیل سعی شده است از اصالت خطبه طولانی غدیر دفاع شود .
انصاری،بایسته ها د رمقام بیان خطبه غدیر خم؛ محمد علی موحدی ، ناگفتههایی از اسناد خطبه غدیر ؛ امیر تقدمی، نور الامیر فی تثبیت خطبه الغدیر .
👈 با فرض صحت خطبه طولانی غدیر ،می توان آنرا منبعی برای بیان درسهای اعتقادی و ذکر فضائل امیر بیان (علیه السلام) در نظر گرفت. ابتدا به درسهای اعتقادی،سپس به بیان فضائل در مورد امیر بیان اشاره میشود.
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water
🌹 #غدیر_نامه 🌹
⤴️ #خطبه_غدیر (فرسته دوم)
🔺درسهای اعتقادی (1)
➖➖
1. توحید:
1.1 عدم شباهت با مخلوقات : « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا فِي تَوَحُّدِهِ وَ دَنَا فِي تَفَرُّدِهِ وَ جَلَّ فِي سُلْطَانِه وَ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْماً وَ هُوَ فِي مَكَانِهِ وَ قَهَرَ جَمِيعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهَانِه » و « عَلِمَ الضَّمَائِرَ وَ لَمْ تَخْفَ عَلَيْهِ الْمَكْنُونَاتُ وَ لَا اشْتَبَهَتْ عَلَيْهِ الْخَفِيَّاتُ لَهُ الْإِحَاطَةُ بِكُلِّ شَيْءٍ وَ الْغَلَبَةُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَ الْقُوَّةُ فِي كُلِّ شَيْءٍ وَ الْقُدْرَةُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَ لَيْسَ مِثْلَهُ شَيْء» .
+
1.2. عدم رویت با چشم سر :« يَلْحَظُ كُلَّ عَيْنٍ وَ الْعُيُونُ لَا تَرَاه » و « جَلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِكَهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ لَا يَلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعَايَنَةٍ»
+
1.3. خلق لا من شَیء : «ُوَ مُنْشِئُ الشَّيْءِ حِينَ لَا شَيْء»
+
1.4. معرفت الله به الله است: « لَا يَجِدُ أَحَدٌ كَيْفَ هُوَ مِنْ سِرٍّ وَ عَلَانِيَةٍ إِلَّا بِمَا دَلَّ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِه»
+
1.5. قضاء و قدر الهی : « يَشَاءُ فَيُمْضِي وَ يُرِيدُ فَيَقْضِي وَ يَعْلَمُ فَيُحْصِي وَ يُمِيتُ وَ يُحْيِي وَ يُفْقِرُ وَ يُغْنِي وَ يُضْحِكُ وَ يُبْكِي وَ يَمْنَعُ وَ يُعْطِي»
+
1.6. اجابت دعا : « مُجِيبُ الدُّعَاءِ وَ مُجْزِلُ الْعَطَاء»
➖➖➖
2. عدل :
« الْعَدْلُ الَّذِي لَا يَجُورُ»
👇👇
•┈┈••✾••┈┈•.
@Age_of_water