eitaa logo
عصر آب
219 دنبال‌کننده
427 عکس
87 ویدیو
34 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برخی از مدافعان بهشتی شدن شمر ادعای سخنران محترم را دارند.در ارزیابی این ادعا باید گفت: 📌ملا حسن بن ملا عبد الله سهرابی می‌نویسد: ابن سعد خطایی کرده و به دست امام علی (ع) به زندان افتاد. روزی از ایشان تقاضا کرد تا رهایش کند امام قبول ننمود. سپس از امام حسین (ع) طلب بخشش کرد. حضرت حسین (ع) فرمود: خدا شفاعت مرا در مورد همه قبول می‌کند و شفیع ابن سعد شد و امام علی(ع) وی را آزاد نمود. (ملا عبدالله سهرابی، طریق البکاء:130-131.) =-= نویسنده این اثر هیچ منبعی برای این روایت ذکر نکرده است•. این دست گزارش‌های تاریخی بسان برخی دیگر از ادعاها سند معتبری ندارد. درنتیجه این نقل هم نمی‌تواند در برابر ده‌ها روایت و خبر معتبر که جهنمی بودن امثال شمر را گزارش می‌دهد قرار گیرد. ➖➖➖ 👈 توجه شود بنده نمی دانم سخنران محترم نگره بهشتی شدن شمر را باور دارد یا نه. به دلیل استفاده وی از گزارش ساختگی در این فرسته از سخنرانی ایشان استفاده شد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣7️⃣ 📝انفاق مالی ابوبکر 🔺فرسته اول ➖➖➖ یکی از رسالت‌های متصوفه سنی دفاع از ابوبکر هست. جلال الدین بلخی چون از علمداران این میدان است در آثارش بدین امر اهتمام داشته است. وی می نویسد: «ابی بکرالصّدّیق المنفق علیه کثیر المال » =-= این ادعای مولوی به دلایل متعدد باطل است. ابوبکر، فرزند ابی قحافه، از طائفة «تیم»، یکی از طوایف قبیله «قریش» است. پدرش، ابی قحافه، در جوانی صیاد بود و از راه شکار پرندگان و فروش آنان، زندگی خود را می‌گذراند .وی در سن پیری نابینا شد و چون ابوبکر توانایی مالی برای نگهداری از وی و رسیدگی به امور معیشتی او را نداشت؛ پس برای به دست آوردن قُوت روزانه خود، به خدمت عبدالله بن جدعان ـ که یکی از اشراف «مکّه» بود ـ درآمد و بر سر سفرۀ او می‌ایستاد و مردم را برای خوردن غذا فرامی‌خواند و بابت این کار، از عبدالله بن جدعان، به‌اندازۀ قوت لایموت خود مزد می‌گرفت؛ این در حالی بود که خود ابوبکر نیز وضعیتش بهتر از ابو قحافه نبود! زیرا تا قبل از اسلام، معلم مدرسه‌های «یهودیان» بود و به‌واسطۀ تعلیم فرزندان آنان، حقوقی را از ایشان می‌گرفت و گذران امور می‌کرد. + بعد از اسلام نیز به خیّاطی روی آورد و حاصل دسترنج خود را به مسجدالحرام می‌برد، آنجا دستاری پهن می‌کرد و به تجّاری که به آنجا می‌آمدند، می‌فروخت. این، وضعیت مالی ابوبکر در «مکّه» بود؛اما در «مدینه» هم وضعیتی بهتر از این نداشت؛ زیرابه اعتراف اهل سنت، وی در «مدینه»، برای امر معاش و تهیۀ خانه، محتاج به کمک «انصار» بود. حال، چگونه شخصی با این اوضاع مالی، اسلام را از ثروت خود مستغنی می‌کند و با نثار مال، خدمات ارزشمندی در جهت پیشبرد آن انجام می‌دهد؟! این سوالی‌ست که مدعیان آن می‌بایست جواب آن را بدهند. 📒 مهدی وزنه،سجاده نشین باوقار،ص160-162. ✨ ادامه دارد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آقای را به افاضات و سخنان شاذ می شناسیم و در این سخنرانی هم بر همان منوال حرکت کرده و می‌گوید: هر قدر به نزدیک تر می شویم ها وارد خانه ما می شوند و بیماری سازی می کنند و... اولا این سخن که جن ها نزدیک ظهور چنین و چنان می کنند پشتوانه روایی و قرآنی ندارد ثانیا بفرمایند که از ترساندن مردم چه به دست می آورند؟! این علامه های اجتماعی و همه چی دان هم بلای جان دین شده اند... @ali_m_hoshyar
2️⃣3️⃣ 📝📝 موضوع: وفات ام کلثوم سلام الله علیها ⏬⏬⏬ 1. مراد ما از ام کلثوم: دختران امام علی (علیه‌السلام) که نام یا کنیه آن‌ها «ام‌کلثوم» باشد سه یا چهار نفرند.[امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] منظور ما در این فرسته، «ام‌کلثوم الکبری» است. ➖➖➖ 2. تولد: ▫️تاریخ ولادت او را سال ۶ قمری نوشته‌اند؛ [ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۱۳ ق، ج ۳، ص ۵۰۰]؛ البته برخی نیز بدون تعیین سال دقیق، ولادتش را در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) آورده‌اند.[ ابن حجر، الاصابه، ۱۴۱۵ ق، ج ۸، ص ۴۶۴]. ▫️علمای شیعه، ایشان را در بین فرزندان امام علی(علیه السلام) کوچک‌تر و پس از زینب (س) دانسته‌اند [مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]؛ شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین (ع)، نام او را زینب صغرا ذکر می‌کند که مُکَنّا به ام‌کلثوم است.[مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]. ➖➖➖ 3.وفات - شهادت 🔺در تاریخ وفات ایشان اختلاف است.↪️ ▫️مرحوم سید محسن امین می‌گوید: چون مشخص نیست کدام ام‌کلثوم در حادثه عاشورا بوده است.[همان، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] لهذا وفات ام‌کلثوم الکبری را در سلطنت معاویه قبل از سال 54 ق نوشته است؛ که در مدینه در حوالی سال 45 قمری دفن شدند. [امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 485]. ▫️ابن طیفور (م 280) خطبه‌ای از این بانو پس از عاشورا را ذکر کرده است [ابن طیفور، بلاغات النساء، ص 23] که برخی نتیجه گرفته‌اند، وفات این بانوی عظمی پس از عاشورای سال 61 قمری بوده است. شیخ ذبیح‌الله محلاتی (م 1366 ش) هرچند می‌نویسد زمان دقیق وفات ایشان معلوم نیست؛ اما گفته است: «بایستی تقریباً در اواخر شهر جمادی‌الثانی 62 از هجرت بوده الله العالم» [محلاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 256] و عبدالحسین نیشابوری بر پایه‌ی سخن محلاتی 29 جمادی الثانیه را سالروز مرگ ایشان ذکر کرده است [عبدالحسین نیشابوری، تقویم الشیعه، ص 225.] . ▫️صنعانی (م 211 ق) می‌نویسد: «فبلغنی ان عبدالملک بن مروان سمهما فماتا؛ عبدالملک مروان ایشانرا مسموم ساخت» [صنعانی، المصنف، ج 6، ص 164]. ➖➖➖ 4. عظمت ایشان : 🔅امام صادق (علیه السلام) او را آزادشده از جهنم ذکر فرمودند: «َ الْمُعْتَقُونَ مِنَ النَّارِ هُمْ وُلْدُ بَطْنِهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ.» [شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 107]. 🔅مامقانی از رجالیون بزرگ شیعه،می‌گوید: «وی زنی جلیل‌القدر، فهیم و بلیغ بوده و او را از ثقات می‌دانم».[مامقانی، تنقیح المقال، ۱۳۵۲ ق، ج ۳، ص ۷۳]. 🔶جریر طبری سنی (م 330 ق) در کتابش با نام «ذَیلُ المُذَیَّل*» ، فصلی را به بانوانی اختصاص داده است که از آن‌ها علم اخذشده است. ابتدا نام فاطمه زهرا (علیها السلام) ذکر کرده سپس می‌نویسد: «ومنهن أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع.» [طبری،تاریخ طبری، ج 11،ص667] . 〰️〰️〰️ * این نوشته در آخر تاریخ طبری آمده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻امام هادی، فرهیخته‌ای در دوران وحشی‌گریِ وایکینگی ✍مصطفی قناعتگر روزنامه شهرآرا، ۲۵ دی ۱۴۰۲ وایکینگ‌ها یا همان غارتگران دریایی، در جنوب اسکاندیناوی زندگی می‌کردند و برای گذران زندگی به سرزمین‌های مجاور هجوم می‌بردند؛ از سال ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی. تولد غارت وایکینگی که در رسانه‌های عصر ما سعی در تحریف و تطهیر آن است، همزمان بود با تولدِ فرهیختگیِ اسلامی با ولادت امام صادق. اما امام علی النقی ملقّب به هادی از نوادگان امام صادق، در اوج بربریت و شورش  وایکینگ‌ها به سراسر اروپا به دنیا آمدند. این شخصیت فرهنگی و ادامه جریان فرهیختگی و علم و اخلاق، در شهر پادگانی و تازه‌تاسیس سامرا حبس خانگی بود. برای همین هم هست که سخنان اندکی از ایشان به ما رسیده است؛ مثلا در کتاب «الکافی» که مهم‌ترین کتاب حدیثی ما هست، ۱۲۴۷۱ سندِ روایی به امام صادق علیه السلام منتهی می‌شود و حال آنکه تنها ۱۶۳ سند روایی به امام هادی علیه السلام منتهی شده است. طبیعی است بزرگی که اجازه دیدار با پیروان خود را ندارد و در یک شهر نظامی تحت نظر حکومت ستمگر است، نمی‌تواند سخنان زیادی را به دوستانش منتقل کند. امام هادی هفته‌ای یک بار باید نزد دستگاه خلافت اعلام حضور می‌کرد و ‏شیعیان در این فرصت کوتاه در دو طرف مسیر می‌ایستادند تا حضرت را ملاقات کنند. ایشان می‌گفت: « ‏به من حتی اشاره هم نکنید؛ چون شناسایی می‌شوید و برایتان مشکل ایجاد می‌شود». اما مفهوم «برکت» اینجا خود را نمایان می‌کند. در میان آن روایات اندک از امامِ هادی که از لابلای ملاقات‌های محدود ایشان با شیعیان درز کرده، چند روایت کلیدی داریم که فرهنگ‌ساز، هویتی و ‏ماندگار شدند. شاید گل سرسبد این روایات، روایتی معروف به «زیارت جامعه کبیره» باشد. این زیارت، در کتب روایی قدیمی مانند «من لا یحضره الفقیه»، «عیون اخبار الرضا» و «تهذیب الاحکام» نقل شده است. جامعه‌بودنش به دلیل این است که جامعیت دارد و زیارت‌نامه‌ای برای تمام امامان است و به امام خاصی مربوط نمی‌شود. کبیره‌نامیدنش نیز به این دلیل است که در میان سایر زیارات جامعه، مفصل‌تر و بزرگ‌تر است. این متن از یک بخش مقدماتی کوتاه و بدنه اصلی زیارت‌نامه تشکیل شده است. موسى بن عمران‏ نخعى می‌گوید از حضرت هادى علیه السّلام درخواست نمودم كه زیارتى کامل به من بیاموزند تا بتوانم هرکدام از امامان را با آن زیارت كنم. امام نیز این زیارت را به او آموزش دادند. به جرأت می‌توان گفت تقویت و دفاع از اصول «توحید» و «امامت»، هدف اصلی آموزش این متن مقدس است. این زیارت با صد تکبیر آغاز می‌شود و خواننده از همان ابتدا متذکر به اصل توحید می‌شود تا مبادا تبلیغات غالیان درباره جایگاه امامان شیعه سبب تضعیف اصل محوری توحید شود. کل کلمات این زیارت‌نامه حدود ۱۶۸۲ است و اسم «الله»  ۵۷ بار در آن تکرار شده است (به غیر از آن ۱۰۰ الله اکبر ابتدایی). همچنین ضمیرهایی که به خدا برمی‌گردد نیز بیش از ۹۰ مورد است و در مجموع، کل اشاره به خدا و توحید بالغ بر ۲۴۷ بار است. یعنی در واقع نزدیک به یک سوم زیارت‌نامه‌ای که برای تعظیم و تقدیس امامان شیعه است، به اصل توحید می‌پردازد. بنابراین یکی از هدف‌های صدور این زیارت و بیان این مقامات، مبارزه با جریان غلو و این نوع کفرِ در پوششِ دین بوده است. این می‌تواند بطلانی بر این ادعا باشد که زیارت جامعه را غالیان جعل کرده و به امام دهم منسوب کرده‌اند. زیارت دیگر، زیارت ناحیه مقدسه است که خود روضه‌ای مجسّم از فاجعه کربلاست. آری، زیارت ناحیه مقدسه، از امام زمان نیست؛ از امام هادی است. تاریخ روایت اینگونه است: «سال ۲۵۲ از منطقه ناحیه». مقصود از ناحیه، سامراء است؛ چون رفتن به آنجا ممنوع بود به آن ناحیه (کناره) گفتند. این تاریخ مربوط به دوره امامت امام هادی و دو سال پیش از شهادت وی است؛ در نتیجه معنا ندارد زیارت ناحیه مقدسه از امام مهدی باشد. این زیارت‌نامه نیز جای خود را در فرهنگ زیارت شیعی به خوبی باز کرده است. سخنان جالب دیگری نیز از ایشان به ما رسیده است. اینکه حضرت زهرا در خانه خودشان دفن شدند و نه در بقیع؛ یا اینکه زیارت عبدالعظیم حسنی مانند زیارت سید الشهدا علیه السلام پاداش دارد. زیارت غدیریه ایشان نیز جای بحث جداگانه دارد. دومین ابن الرضا، حدود ۴۲ سال بیشتر عمر نکرد؛ گرچه عمر فرهنگیِ او هیچ‌گاه به اتمام نرسیده است. درود خدا بر ایشان، یادشان گرامی.
3️⃣3️⃣ 📝📝 موضوع: لیلة الرغائب معروف به شب آرزوها ⏬⏬⏬ 1. مفهوم شناسی: «الرغائب» به معنای آرزو نیست.بلکه به معنای: بخشش فراوان است. نک: المغرب،ج1،ص335؛ الطراز الأول، ج‏2، ص: 71؛ تاج العروس،ج2،ص28. 〰️〰️ 2. سند این دعا و عمل 2.1. شیعه: دو سند در کتب شیعه یافت شد. که هردو از علامه حلی منقول است. 2.1.1. اجازه علامه حلی به ابن زهره که این سلسله اسناد را علامه مجلسی آورده است ( بحار الانوار،ج‌95، ص: 395‌باب 25 ) .در این سند این عمل به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده شده است. علامه مجلسی و هاشم رسولی محلاتی در ارزیابی این سند آنرا طریقی عامی (=سنی) می داند. (مجلسی،زاد المعاد - مفتاح الجنان، ص: 43 ؛ مناجات الهيات حضرت أمير عليه السلام، مقدمه،ص34) 2.1.2. در این سند عمر بن شمر از جابر بن یزید جعفی است. و مستند به معصوم نیست .(علامه حلی،منهاج الصلاح، في إختصار المصباح،ص457). + 2.2. عامه(=سنی) : بسیاری از دانشوران عامی سند این نماز را از موضوعات می دانند. مثلا: ابی شامه الشافعی (665 ق) می نویسد:« این نماز در قرن چهارم جعل شده است و هیچ اصلی ندارد». ( ابی شامه الشافعی 665 ق الباعث علی انکار البدع و الحوادث، ص 146 ) همچنین نک: (عینی،عمده القاری،ج4،ص39؛ سخاوی، التحفه اللطيفه في تاريخ المدينه الشريفه،ج2،ص331.) . 〰️〰️ 3. زمان جَعل و ساختن این نماز 3.1. شیعه. اگر سند دوم علامه حلی را بپذیریم چنین نمازی در روزگار امام صادق علیه السلام بوده است. هرچند در تاییدش از ایشان مطلبی یافت نشد. 3.2. سنی. ابو حامد محمد غزالى‏ (505ق) : در ماه رجب همین نماز را ذکر کرده است و می گوید:«...لأن هذه الصلاة نقلها الآحاد، و لكني رأيت أهل القدس(بیت المقدس) بأجمعهم يواظبون عليها و لا يسمحون بتركها، ؛ این نماز مثل نماز تراویح نیست و لی دیدم مردم بیت المقدس بدان اهتمام دارند» (إحياء علوم الدين، ج‏2، ص: 366) .↪️ ▫️ یاقوت حموی گزارشی میدهد از گفتگوی شخصی با نام «ابن الخشاب» که وقتی مادرش به او گفت چرا نماز لیله الرغائب نمی خوانید، گفت : چون چنین نمازی صحیح نیست .مادر این شخص قانع نشده و از او فتوای عالم آن شهر را طلب نمود.«ابن الخشاب» از عالمی با نام :« أبو الفضل محمد بن ناصر السلامي » راجع به نماز لیله الرغائب می پرسد و آن عالم می گوید :« ...وقل لها، أنا أسنّ منها، فإنها أحدثت في زمني وعصري، وقد مضت برهة، ولا أرى أحدا يصليها، وإنما وردت من الشام، وتداولها الناس حتى أجروها مجرى ما ورد من الصلوات المأثورة؛این نماز در روزگار من جَعل شده است.و از جمله نمازهای ماثوره فرضشده است.» (یاقوت حموی، معجم الادباء،ج4،ص1506). 💡 جالب است که وفات ناصر السلامی 505 قمری است که غزالی نیز در همین زمان از دنیا رفته . که می توان نتیجه گرفت این نماز را یا خود غزالی جعل کرده یا صوفیان روزگار وی چنین نمازی را به رسول الله (صلی الله علیه و اله) نسبت داده اند. 🔺 همچنین المهدي أحمد بن يحيى المرتضى از فقهاء زیدی نیز به جَعل این نماز در قرن پنجم اشاره کرده است. (شرح الأزهار ،ج1،ص397). 〰️〰️ 4. حکم فقهی این نماز و دعا 4.1. شیعه: 🔅آیت الله تبریزی (رحمه الله): به قصد رَجاء ( = امید ثواب) اشکال ندارد. (تبریزی،صراط النجاة (،ج10،ص85). 🔅آیت الله فاضل لنکرانی (رحمه الله) : حکم استحباب نمی تواند داد،به قصد رجاء بخوانید. ( جامع المسائل،ج2،ص172). 4.2. سنی. این نماز بدعت است،و جایز نیست. نمونه نک: (نووی،المجموع،ج4،ص56؛ابن عابدین،حاشية ردّ المحتار،ج2،ص27). 〰️〰️ 5. کتاب اختصاصی این عمل 5.1. شیعه . مرحوم آقا بزرگ تذکر میدهد فردی با نام : «محمد علي بن أبي طالب بن عبد الله الزاهدي الگيلاني الأصفهاني» کتابی با نام : «المواهب في ليلة الرغائب» نوشته است. ( الذریعه،ج23،ص242.) این کتاب نسخه خطی است. تلاش مختصری صورت گرفت اصل این کتاب را نیافتم. 5.2. سنی . الف) ابی شامه،الباعث علی انکار البدع و الحوادث . 👈در فصلی به نقد این نماز پرداخته است. ب) محمد وائل الحنبلی،مَنهل الراغب فی حال حدیث صلاة الرغائب. ج) علی بن غانم المقدسي، ردع الراغب عن صلاة الرغائب. 👈این کتاب نسخه خطی است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
ابن جوزی در المنتظم ، «ابن جَهضَم» ، از مشایخ صوفیه را جاعل نماز رغائب دانسته است.( ابن جوزی،المنتظم،ج15،ص161). اما ابن جهضم کیست: علی بن عبدالله همدانی، معروف به «ابن جَهضَم» (د ۴۱۴ق) صوفی معاصر سُلمی، و شیخِ صوفیانِ مقیم مکه، احتمالاً نخستین متن نگاشته شده در مناقب صوفیان است که در آن، اخباری از احوال شگفت و کرامات خارق‌العاده و باورناپذیر مشایخ صوفیه گردآوری شده. علمای اهل سنّت ابن جهضم را دروغگو و جاعل حدیث می دانند. ذهبی نیز درباره کتاب بهجة الاسرار وی چنین ابراز عقیده کرده است که: «لقد اتی بمصائب یشهد القلب ببُطلانها» (تاریخ الاسلام، ج۹، ص۲۳۹). ذهبی روایت « : رجب شهر الله ، وشعبان شهري ، ورمضان شهر أمتي » را از ابن جهضم آورده است. ( ذهبی،تاریخ الاسلام،ج28،ص351). یعنی این روایت که در منابع شیعه نیز وجود دارد،توسط او به رسول الله (صلی الله علیه واله) نسبت داده شده است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔼 رغائب، معنایش بخشش زیاد است نه آرزو. 🔼 عجیب است، چگونه سالکان سوخته ادعای همراهی با ائمه ع در عوالِم متعدد را دارند😲 اما چنین امور واضحی را نمی دانند. 😊 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
⚠️ ليلة الرغائب چند نفر از ما نافله‌های نماز‌های واجب روزانه را می‌خوانیم؟ روایات فراوان داریم که به خواندن نافله‌های روزانه تشویق کرده‌اند؛ روایات معتبر و متقن و بی‌شمار. چقدر در جامعه دیده‌ایم که مردم برای یکدیگر پست و پیام فوروارد کنند که نافله‌های روزانه و پرثواب و پرفایده و نجات‌بخش را بخوانند؟ چقدر رسانه‌های رسمی و غیررسمی، از نافله‌های مستحب مؤکد که بر اساس احادیث حتی به وجوب نزدیک‌اند سخن گفته‌اند؟ خوب، تقریبا صفر. اما تا دلتان بخواهد، همه چسبیده‌ایم به یک حدیث غیرشیعی از طریق اهل‌سنت؛ حدیث "ليلة الرغائب" که حتی برخی از خود اهل‌سنت هم ردش کرده‌اند و پنبه‌اش را زده‌اند. حدیثی که راوی‌اش جاعلی معلوم الحال است و از متنش آثار جعلی‌بودن بیرون زده را متدیّن و مقیّدیم و احادیث نمازهای پربرکت و دنیاوآخرت‌ساز نوافل را هیچ! مردمان عجیبی هستیم پ.ن: دست آقای فرزاد حسنی هم درد نکند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا