گروه فرهنگی-تبلیغی آقانجفی قوچانی
🌟 مرحوم آیتالله سیدمحمدحسینی کاهانی
☀️تولد:
متولدسال۱۳۳۲قوچان از اساتید ممتاز خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم بود.
📖تحصیلات:
ایشان پس از طی مراحل مقدماتی دروس حوزوی در مدارس علمیه قوچان و مشهد به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت نمود و در مدرسه قوام دروس سطح عالی را به پایان رساند.
📚اساتید:
وی از محضر اساتیدی همچون آیات عظام مدنی، سیدتقی طباطبائی قمی،وحیدخراسانی استفاده نمود و خود نیز به تدریس دروس حوزوی در نجف اشرف پرداخت.
وعلوم معقول را نزد شیخ صدرا بادکوبهای تلمذ نمود. ایشان با حضور در آخرین دورههای درس آیتالله خوئی در زمره شاگردان ایشان قرار گرفت و در درس فقه حضرت امام(ره) و شهید سیدمحمدباقر صدرنیز شرکت میکرد،پس از اخراج طلاب ایرانی از حوزه نجف توسط رژیم بعث آیتالله حسینی کاهانی به قم هجرت نمود و از محضر آیات عظام گلپایگانی و وحید خراسانی و سیدتقی طباطبایی قمی استفاده نمود و مقرر درس آیت اللهالعظمی وحیدخراسانی بود.
آیت الله حسینی کاهانی درس خارج بیع استاد خود آیت الله وحیدخراسانی را به رشته تحریر در آورد و معظم له تاییدیهای بر این کتاب نوشت که نشان از جایگاه رفیع علمی آیت الله حسینی کاهانی دارد.
💎شخصیت اخلاقی
زهد و تقوا و متانت در گفتار از صفات مهم این عالم پرهیزگار بود به گونهای که بشدت از عناوین و القاب معمول در کنار نام خود اجتناب میکرد
🔆تدریس:
آیت الله حسینی کاهانی در مراکز مختلف علمی قم همچون مدرسه آیت الله گلپایگانی،موسسه فقهی ائمه اطهار(ع)قم و مدرسه امام خمینی تهران دروس خارج را تدریس مینمود.
✨انجام رسالت تبلیغی
ایشان بیش از سه دهه جهت سخنرانی و وعظ و ارشاد مردم زادگاه خود به قوچان سفر میکردکه امسال نیز باحضور خود در این شهر وظیفه خود را انجام داد.
💫عروج ملکوتی:
سرانجام روح این استادبا اخلاق و متواضع در روز اول صفر به ملکوت اعلی پیوست و جامعه روحانیت و مردم قوچان را داغدارنمود،
روحش شاد و یادش گرامی باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 عارفی با نگاه تمدنسازی دینی
🔹 از اختراع در مدرسهی آلمانیها تا تألیف ۹۰جلد (۳۰هزارصفحه) علوم و معارف اسلام
🔸با استادِ سلوکی آیتالله شهید مطهری آشنا شوید
🔹 رهبر معظم انقلاب: علامه طهرانی از جمله فرزانگان معدودی بودند که مراتب برجسته علمی را با درجات والای معنویت و سلوک تواماً دارا بودند
◾️نهم صَفر؛سالگرد رحلت مرحوم علّامه آیتالله حاج سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی
📸 #عکس_نوشت | مسئولیت شعر، خدمت به جریان روشنگری الهی است
🔻رهبرانقلاب: این قدرت تأثیری که در شعر وجود دارد، مسئولیّتآور است. به طور کلّی همهی اشیاء، همهی اشخاص، همهی پدیدههایی که #شأن_بالاتری دارند، #مسئولیّت_بالاتری هم دارند. جنابعالی هم اگر چنانچه در مجموعهای از آحاد جامعه بُرشِ بیان و نظر و رأی داشته باشید، مسئولیّتتان بیشتر از آن کسی است که این بُرش را ندارد. بنابراین شعر به مناسبت همین قدرت تأثیرگذاری، دارای #مسئولیّت است، تعهّد دارد، تعهّدی بر دوش شعر هست؛
✅این #تعهّد چیست؟ قرار گرفتن در خدمت جریان #روشنگری_ الهی در طول تاریخ بشر. ۱۳۸۹/۲/۳۰
▫️انتشار به مناسبت ۲۷ شهریور، سالروز درگذشت شهریار و روز شعر و ادب فارسی
📷 شعرخوانی استاد شهریار در دیدار جمعی از شعرای تبریز در جریان سفر آیت الله خامنه ای به آذربایجان شرقی در سال ۱۳۶۵
📜 نسخه کامل خط ۳۰۶ را در آدرس khl.ink/khat306 مطالعه کنید
#رسانه_شعر
#تعهدومسئولیت
#روشنگری_الهی
♨️منشور روحانيت
🔻رهبرمعظمانقلاب:
📜 «منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. #امام به معنای واقعی کلمه #حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد».
◽️ 1398/02/18
🌀پیغمبر اکرم قبل از اینکه بیاید مدینه، از مردم مدینه که آمده بودند، از نمایندگان اوس و خزرج بیعت گرفت؛ گفت با جانتان، با مالتان باید همراه من باشید، آنها هم قبول کردند، پیغمبر [هم] تشریف آورد مدینه. وقتی هم وارد مدینه شد، هیچ سؤال نکرد که حالا مثلاً حاکمیّت هم به عهدهی ما است یا نه؛ نه، معلوم بود، همه میدانستند آمده و حاکمیّت و #حکمرانی و ادارهی حکومت به عهدهی او است. #دین برای این است: ما اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا #لِیُطاعَ بِاِذنِ الله؛(۱۴) معنای «لِیُطاعَ» فقط این نیست که اگر گفت نماز بخوانید، نماز بخوانید؛ نه، [معنایش] اطاعت در همهی امور زندگی [است]، یعنی حکمرانی. خب پس این بخشی از اسلام است، یعنی بخشی از اسلام عبارت است از معارف اسلامی که این معارف شامل عقلیّات و نقلیّات و ارزشهای اخلاقی و بیان سبک زندگی و شیوهی حکومت است؛ و همهی اینها جزو معارف اسلامی است که دانستن اینها لازم است. این بخشی از اسلام است؛
بخشی از اسلام هم عبارت است از #تحقّق اینها در خارج؛ یعنی توحید محقّق بشود در خارج، نبوّت به معنای در رأس جامعه بودن تحقّق پیدا کند. خب « #اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء» را باید شما محقّق کنید. نمیگویم حتماً باید شما در رأس جامعه باشید -خب شکل حکومت ممکن است انواع و اقسامی داشته باشد- امّا شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است. این #کاری است که #امام بزرگوار کرد. یکی از دوستان بدرستی اشاره کردند به #منشور_روحانیّت و آن نامهی مفصّل امام.
منشور روحانیّت را بخوانید، #مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه #حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد.
پس این کاری که حوزهی علمیّه در زمان مبارزات اخیر -یعنی مبارزات منتهی به [تشکیل] جمهوری اسلامی- با رهبری امام انجام داد، این درست همان وظیفهای است که حوزه بایستی انجام میداد. این جور نیست که ما بگوییم حوزه کاری خارج از وظایف خود در دوران مبارزات انجام داد؛ نخیر. امام در رأس بود، طلّاب و فضلا و خیلی از بزرگان حوزه همراهی کردند، پشت سر امام راه افتادند و حرکت کردند. بنده یک وقتی تشبیه کردم این حرکت طلّاب را در آن روز در سطح عظیم کشور به آنچه در این آیهی شریفه آمده است: وَ اَوحیٰ رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ، ثُمَّ کُلی مِن کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخرُجُ مِن بُطونِها شَراب مُختَلِفٌ اَلوانُه فیه؛ گفتم هم عسل داشتند، هم نیش داشتند؛ مثل #زنبور_عسل. طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را هشیار میکرد، بیدار میکرد و جوان را #سیراب میکرد از #معارف_انقلاب و مبارزهی در راه خدا و در راه اسلام، هم نیش خودش را به آن که باید بزند میزد؛ این واقعیّت قضیّه است. این وظیفهی حوزه بود، و کاری بود که انجام داد. آن روز آن کار را باید میکرد، امروز هم که بحمدالله نظام اسلامی به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که دولت اسلامیِ به معنای واقعی و سپس جامعهی اسلامیِ به معنای واقعی و سپس تمدّن اسلامیِ به معنای حقیقی به وجود بیاید، #حوزهی_علمیّه #مسئولیّتهای_متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و #مباحث_فکری شما است.
۱۳۹۸/۰۲/۱۸
🔺بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان المپیک و پارالمپیک ایران در بازیهای ۲۰۲۰ توکیو
📥 سایر کیفیتها👇
http://khl.ink/Olympic2020
681103-manshoor-rohaniat.pdf
169.9K
🔸نمودار #منشور_روحانیت
📌 فایل بالا خلاصه و چکیده ای راهبردی از آن پیام مهم و ضروری امام خمینی (ره) می باشد.
💠توضیحات منشور روحانیت
زمان صدور: 3 اسفند 1367/ 15 رجب 1409
مكان: تهران، جماران
موضوع: تعيين استراتژى نظام جمهورى اسلامى ايران- رسالت حوزه هاى علميه- منشور روحانيت
مخاطب: روحانيون، مراجع، مدرسين، طلاب و ائمه جمعه و جماعات.
امام خمینی ره در 3 اسفند سال 67 پیام مفصلی را خطاب به مراجع عظام،ائمه جمعه و جماعات،روحانیون و طلاب سراسر کشور صادر نمودند که بعدها به "منشور روحانیت" معروف شد
پیامی که آخرین متن مفصل و مکتوب حضرت امام خمینی ره به شمار می رود. اهمیت این پیام به گونه است که حضرت آیت الله خامنه ای 9 روز پس از صدور این پیام درباره اش می فرمایند:
"توصیه میکنم که این پیام را، مثل یک درس، مثل یک کتاب که انسان بایستی مکررا بخواند، بخوانید. خود من واقعا مکرر خواندم. هرچه انسان می خواند،احساس می کند که روی کلمه کلمه آن باید تامل کند و التذاذ معنوی ببرد."
گزارش عملیات محرم 1400 قوچان.pdf
2.12M
گزارش عملیات محرم ۱۴۰۰
گروه طلاب جوان قوچان
#تبلیغ
بازخوانی منشور روحانیت (1):
یکی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانه عمل و زندگی جز ورق و #کتاب_منیت نمییابد و دیگری در اول #شب_یلدا ی زندگی سینه سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است.
و حال من غافل که هنوز از کتم عدمها به وجود نیامدهام، چگونه از وصف قافله سالاران وجود وصفی کنم؟
من و امثال من از این قافله فقط بانگ جرسی میشنویم، بگذارم و بگذرم.
#منشور_روحانیت
💥بازخوانی منشور روحانیت :
در بعد خدمات علمی حوزههای علمیه سخن بسیار است که ذکر آن در این مختصر نمیگنجد.
🌀بحمداللّه حوزهها از نظر منابع و شیوههای بحث و اجتهاد، #غنی و دارای #ابتکار است. تصور نمیکنم برای بررسی عمیق همهجانبه علوم اسلامی طریقهای #مناسبتر از شیوه علمای سلف یافت شود.
♨️ تاریخ بیش از هزار ساله تحقیق و تتبع علمای راستین اسلام گواه بر ادعای ما در راه بارور ساختن نهال مقدس اسلام است. صدها سال است که روحانیت اسلام #تکیه_گاه_محرومان بوده است، همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگوار سیراب شده اند.
⚜ از #مجاهدات علمی و فرهنگی آنان که بحق از جهاتی #افضل_از_دماء_شهیدان است که بگذریم، آنان در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت ها و تلخیهایی متحمل شدهاند و همراه با تحمل اسارتها و تبعیدها، زندانها و اذیت و آزارها و زخم زبانها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نمودهاند.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ این کلیپ رو باید بارها و بارها ببینیم☝️
🔘وظایف طلبگی در نگاه #رهبری
🔴 تحقق دین در محیط زندگی
✅ مکرر خواندن منشور روحانیت امام (ره)
🔵 افزایش معرفت مردم و تقویت گفتمان های انقلابی
🔴 جهت دادن به علم
🔵 جدی گرفتن درس خواندن
🔴 منجر نشدن اختلاف نظر ها به درگیری
🔵 رعابت ادب و تحمل میان بزرگان حوزه و جوانها
#وظایف_طلبگی
#منشور_روحانیت
#تقویت_مبانی_معرفتی
🔰 امام خمینی(ره):
✳️ حوزهها و روحانیت باید #نبض_تفکر و #نیاز_آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره #چند_قدم_جلوتر از حوادث، مهیای #عکسالعمل مناسب باشند.
✳️ چه بسا شیوههای رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به #مسائل_جدید_اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هماکنون باید برای این موضوع #فکری کنند.
📌 #منشور_روحانیت
📚 #سیر_مطالعاتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆زمینه منشور روحانیت
💥استاد رحیم پور ازغدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ بررسی تاریخی حوادث منتهی به 3 اسفند 1367 ( تاریخ صدور منشور روحانیت) ابعاد تازه ای از این پیام تاریخی را نمایان خواهد کرد.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی
💥 بازخوانی منشور روحانیت :
⚜ مخالفت روحانیون با بعضی از مظاهر تمدن در گذشته صرفاً به جهت ترس از #نفوذ اجانب بوده است. احساس خطر از گسترش فرهنگ اجنبی ، خصوصاً #فرهنگ_مبتذل_غرب موجب شده بود که آنان با اختراعات و پدیدهها برخورد احتیاط آمیز کنند.
♨️#علمای_راستین از بس که دروغ و فریب از جهانخواران دیده بودند، به هیچ چیزی اطمینان نمیکردند و ابزاری از قبیل رادیو و تلویزیون در نزدشان مقدمه ورود استعمار بود، لذا گاهی حکم به منع استفاده از آنها را میدادند. آیا رادیو و تلویزیون در کشورهایی چون ایران وسایلی نبودند تا فرهنگ غرب را به ارمغان آورند؟ و آیا رژیم گذشته از رادیو و تلویزیون برای بیاعتبار کردن عقاید مذهبی و نادیده گرفتن آداب و رسوم ملی استفاده نمینمود؟
🌀به هر حال خصوصیات بزرگی چون #قناعت و #شجاعت و #صبر و #زهد و #طلب_علم و #عدم_وابستگی به قدرتها و مهمتر از همه #احساس_مسئولیت در برابر تودهها، روحانیت را زنده و پایدار و محبوب ساخته است و چه عزتی بالاتر از اینکه روحانیت با کمی امکانات، #تفکر_اسلام_ناب را بر سرزمین افکار و اندیشه مسلمانان جاری ساخته است و نهال مقدس فقاهت در گلستان حیات و معنویت هزاران محقق به شکوفه نشسته است.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی
💥 بازخوانی منشور روحانیت:
💠 به زعم بعضى افراد روحانيت زمانى قابل احترام و تكريم بود كه حماقت از سراپاى وجودش ببارد والا #عالم_سیاسی و #روحانى_كاردان و #زيرك كاسه اى زير نيم كاسه داشت و اين را مسائل رايج حوزهها بود كه هر كس #كج_راه مىرفت #متدينتر بود.
ياد گرفتن #زبان_خارجى كفر و #فلسفه و #عرفان گناه و شرك به شمار مىرفت. در مدرسه فيضيه فرزند خرد سال مرحوم مصطفى از كوزه اى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند! چرا كه من فلسفه مىگفتم، ترديد ندارم اگر همين روند #ادامه مىيافت وضع روحانيت و حوزهها وضع #كليساهاى_قرون_وسطى میشد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهد و كيان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی
💥 بازخوانی منشور روحانیت :
💠راستى اتهام آمريكائى و روسى و التقاطى، اتهام حلال كردن حرامها و حرام كردن حلالها، اتهام كشتن زنان آبستن و حليت قمار و موسيقى از چه كسى صادر مىشود؟ از آدمهای لامذهب و يا از #مقدس_نماهاى_متحجر و بىشعور؟ فرياد تحريم نبرد با دشمنان خدا و به مسخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهيدان و اظهار طعنها و كنايهها نسبت به مشروعيت نظام كار كيست؟ كار عوام يا خواص، خواص از چه گروهى از به ظاهر معممين يا غير آن؟
🌀 بگذريم كه حرف بسيار است همه اینها #نتيجه_نفوذ_بيگانگان در جايگاه و در #فرهنگ_حوزه ها است.
♨️ و #برخورد_واقعى هم با اين #خطرات #بسيار_مشكل و #پيچيده است از يك طرف #وظيفه_تبيين_حقايق و واقعيات و #اجراى_حق و عدالت در #حد_توان و از طرف ديگر #مراقبت از #نيفتادن_سوژهاى بدست #دشمنان #كار_آسانى_نيست، با اينكه در كشور ما در اجراى عدالت بين روحانى و غير آن امتيازى نيست ولى وقتى با متخلفى از روحانيت خوش سابقه يا بدسابقه برخورد شرعى و قانونى و جدى مىشود فوراً باندها فرياد مىزنند كه چه نشسته ايد جمهورى اسلامى مىخواهد آبروى روحانيت را ببرد اگر احیاناً كسى مستحق عفو بوده و بخشيده شود تبليغ مىكنند كه نظام به روحانیت امتياز بىجا مىدهد.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی
💥 بازخوانی منشور روحانیت :
💠در مورد دروس تحصيل و تحقيق حوزهها اينجانب معتقد به فقه سنتى و اجتهاد جواهرى هستم و تخلف از آن را جايز نمىدانم، اجتهاد بهمان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست #زمان و #مكان #دو_عنصر_تعيين_كننده در #اجتهادند، مسئله اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسئله در روابط حاكم بر سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند. بدان معنا كه با شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با قديم فرقى نكرده است واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهرا حكم جديدى مىطلبد، #مجتهد بايد به #مسائل_زمان خود احاطه داشته باشد براى مردم و جوانان و حتى عوام هم قابل قبول نيست كه مرجع و مجتهدش بگويد من در مسائل سياسى اظهار نظر نمىكنم.
♨️ آشنائى به روش برخورد با حيله ها و تزويرهاى فرهنگ حاكم بر جهان، داشتن بصيرت و ديد اقتصادى، اطلاع از كيفيت برخورد با اقتصاد حاكم بر جهان، شناخت سیاستها و حتى سياسيون و فرمولهای ديكته شده آنان و درك موقعيت و نقاط قوت و ضعف دو قطب سرمايه دارى و كمونيزم كه در حقيقت استراتژى حكومت بر جهان را ترسيم مىكنند از ويژگی هاى يك مجتهد جامع است.
🌀 يك مجتهد بايد زيركى و هوش و فراست هدايت يك جامعه بزرگ اسلامى و حتى #غير_اسلامى را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوى و زهدى كه در خور شأن مجتهد است واقعاً مدير و مدبر باشد. حكومت در نظر مجتهد واقعى فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است. حكومت نشان دهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى و فرهنگى است فقه #تئورى_واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است، #هدف_اساسى اين است كه ما چگونه مىخواهيم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پياده كنيم و بتوانيم براى معضلات جواب داشته باشيم و #همه_ترس_استكبار از همين مسئله است كه #فقه و #اجتهاد #جنبه_عينى و #عملى پيدا كند و #قدرت_برخورد در مسلمانان به وجود آورد.
#منشور_روحانیت
#سیر_مطالعاتی