✂️ برشی از یک کتاب
#تحریف_اهداف_شهدا
هر کدام از تعاریف #غلط و #تحریف شده ای که از #جنگ می شود ، پیامدهای برنامه ای و عملیاتی نیز به دنبال دارد . مثلاً اگر شما عنوان کردید که جنگ برای دفاع از #اصل_وجود_نظام بوده است محصولات تولیدیِ ذیل آن به شکلی خواهد شد و اگر بگوییم دفاع مقدس برای دفاع از #ماهیت جمهوری اسلامی ایران بود ، قضیه شکل دیگری به خود میگیرد در نگاه اول عنوان میشود که شهدا کاری به اتفاقات درون نظام نداشتند با #فقر ، #فساد و #تبعیض کاری نداشتند ، یعنی شهدا فقط جنگیدند که اصل نظام حفظ شود بدون توجه به #ماهیت آن در صورتی که #حقیقت_این_نیست ؛ شهدای ما برای #آیندهای_بهتر دفاع کردند نه تنها دفاع از گذشته و حال . این سوال مطرح است که شهدای ما برای چه آیندهای جنگیدند ؟ به عنوان مثال برای آیندهای که دستگاه قضایی آن در مبارزه با #فساد_اقتصادی استخاره کند ؟ برای رُشد امسال شهرامجزایری ها ؟
این سؤال بنیادین ، کل فعالیت های فرهنگی مربوط به دفاع مقدس را زیر و رو خواهد کرد .
📚 شهدا برای چه اُفقی جنگیدند ، وحید جلیلی ، ص ۴۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مرگ_تدریجی
...ما به تیِه و سرگردانی گرفتاریم و به دور خود می چرخیم . نمی دانیم برای چه زندگی می کنیم ، برای چه درس می خوانیم ، برای چه سر کار میرویم ، برای چه دین داریم ، یا برای چه #لا_مذهب هستیم و برای چه...
اگر برای هر کار خود یک #سوال داشته باشیم ، مثلاً صبح که از خواب بر می خیزیم علت برخاستن مان را از خود بپرسیم و بگوییم بیدار شده ام که چه ؟ برای چه ؟ جواب می شنویم برای اینکه صبحانه بخورم . باز #سوال کنیم که چه بشود ؟ جواب می شنویم برای اینکه نیرویی در من به وجود بیاید . همین طور که چه ؟ تا سر کار بروم و پولی به دست آورم که چه ؟ تا با آن صبحانه فردا را مهیا کنم ! و در نهایت در خواهیم یافت که زندگی مان #یکنواخت شده ، زندگی مان شده به دور خود چرخیدن ، حرکت در یک #مدار_بسته ، تکرار مکررات و #مرگ_تدریجی !
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۱۴ و ۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شرط_رسیدن_به_حقیقت
ما در قدم اول باید ذهن خود را خالی از هرگونه موضعگیری و خالی از هر عقیده ای کنیم تا بتوانیم به #حقیقت برسیم .
قطب نمای فکر ما میتواند #جهتِ_حرکت ما را نشان بدهد ، به شرط اینکه گرفتار آهن رباهای هویٰ ها ، #سودها ، #تعصبها ، #عادتها و #تقلیدها نشده باشد . وگرنه این قطب نمای منحرف به جای اینکه ما را به مقصد برساند ، در دریا غرق میکند . راستی آن کس که تفکر ندارد به #نجات نزدیک تر است تا کسی که تفکراتش را به #انحراف کشیده اند .
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۳۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ما_محکومیم
من در خودم اندام ها و نیروها ، اعضا و جوارح ، افئده و جوانح را می بینم و احساس می کنم . من احساس می کنم که از این اندام ها و نیروها برخوردارم و می بینم آنچه که دارم به اختیار من نیست ... وقتی ما دیدیم که بدون #اختیار ، ما را با امکاناتی آورده اند و بدون اختیار این امکانات را از ما میگیرند ، متوجه می شویم که #ما_محکومیم .
حتی اختیار و آزادی ما یک نوع محکومیت است ؛ زیرا ما محکومیم که مختار باشیم ؛ یعنی #جبر در #اختیار و یعنی ما مجبوریم که اختیار داشته باشیم . ما مجبوریم در اختیار و مختاریم در عمل . پس ، از #محکومیت خودمان این مجهول را کشف می کنیم که ما یک #حاکمی داریم .
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۷۴ تا ۷۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
44.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امسال هم به خاطر #کرونا حسرت #اربعین موند به دلم ...
تقدیم به همه جامونده های اربعین
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اثباتِ_حاکم
از محکومیت خودمان ... کشف میکنیم که ما یک #حاکمی داریم . کسی نمی تواند منکر چنین حاکمی باشد ؛ زیرا هر انسانی که متوجه محکومیت خود بشود ، به وجود حاکمی پی می برد ، چون هر #محکومی حاکمی دارد و محکوم بدون #حاکم معنی نمی دهد ، همان طور که #مضروب بدون ضارب و #مقتول بدون #قاتل معنی ندارد پس در اثبات وجود حاکم بحثی نیست ، بلکه بحث باید در خصوصیات حاکم باشد ، یعنی حاکم باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا بتواند حاکم باشد . برای این کار به خودمان که محکومیم نگاه میکنیم و خصوصیات خود را مورد بررسی قرار میدهیم و نتیجه میگیریم که حاکم نمیتواند خصوصیات ما محکوم ها را داشته باشد زیرا اگر چنین باشد خود او هم #محکوم خواهد بود .
📚 اندیشه های پنهان ، علاءالدین اسکندری ، صفحه ۷۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#الزامِ_قرآن_به_تفکر
بعضی از آیات قرآن به شکلی مطلب را عرضه می دارد که مردم را وادار به #تفکر و تعمق میکند . قرآن کریم زیاد به تفکر دعوت می کند ، یا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم . دعوت های مستقیم قرآن کریم به تفکر همان آیاتی است که رسماً موضوع تفکر را عنوان کرده است ، بی فکری را مذمت و ملامت کرده است : إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ . بدترین جنبندگان در نظر خدا کدامند ؟ آیا آنهایی هستند که ما آنها را نجس العین می خوانیم ؟ یا بدترین حیوانات آنهایی هستند که ضربالمثل کودنی هستند ؟ نه ، بدترین جنبندگان در نظر خدا و با مقیاس #حقیقت عبارت است از انسان هایی که #گوش دارند و کرند ، زبان دارند و گنگ و #لالند ، قوه #عقل و تمیز به آنها داده شده است ولی آن را به کار نمی اندازد و فکر نمی کنند . نظیر این آیه که دعوت به #تعقل شده است در قرآن زیاد است .
📚 مجموعه آثار جلد ۲۱ مرتضی مطهری صفحه ۳۱ و ۳۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بازی_با_کلمات
خُسر ، #رُشد ، تکامل هم از آن کلمه هایی هستند که #بسته_بندی_شده به ما هدیه شده اند ، بدون آنکه آنها را یافته باشیم با آنها به #بازی نشسته ایم . در برابر دیگران که میگویند برای چه #آفریده شده ایم ، خیلی پرطمطراق و شتاب زده میگوییم برای #تکامل . و طرف بدون اینکه مفهومی از #خودش ، از #استعدادهایش ، از نقص ها و کمبودها و نیازهایش و از شکل گرفتن ها و به اوج رسیدنِ استعدادهایش در نظر داشته باشد ، زبانش بند می آید ... و مبهوت نگاه میکند . و اگر عصیانگرتر و طوفانی تر باشد با خستگی میپرسد ، خُب اصلاً تکامل برای چه ؟ #چرا_تکامل_پیدا_کنیم؟ من نمیخواهم به کمال برسم . این هر دو عکس العمل از آنجا مایه میگیرند که هنوز #معناها را ندیده ، به کلمه ها رسیده ایم و به جای همپایی و همراهی ، کلمهها را به یکدیگر هدیه داده ایم و مطالب را بسته بندی شده برای هم پرت کرده ایم .
📚 رُشد ، علی صفایی حائری ، ص ۱۹ و ۲۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نقدِ_دین
انسان #باید در هر چیزی که از دیگران میشنود #نقّاد باشد ، یعنی آن را #بررسی و #تجزیه و #تحلیل کند .
صِرف اینکه یک حرفی در میان مردم شهرت پیدا می کند ، خصوصاً که با یک بیان زیبا و قشنگ باشد ، دلیل بر این نیست که انسان حتماً باید آن را بپذیرد و قبول کند . به ویژه در امر #دین و آنچه که مربوط به دین است ، انسان باید #نقّاد باشد .
📚 مجموعه آثار ، مرتضی مطهری ، جلد ۲۱ ، صفحه ۱۹۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#رُشد_یا_تکامل
#رُشد در زبان قرآن خیلی پر بارتر و عمیق تر از #تکامل است ... رُشد در برابر خُسر است و کمال در برابر نقص . آنچه که به #اوج خویش رسید ؛ مثلاً قدرت بازوها ، قدرت فکری ، قدرت عقلی ، قدرت روحی ، و و و هنگامی که به اوج خود رسیدند و از #نقص ها رها شدند ، تازه همین ها همراه یکی از دو حالتِ #رُشد یا #خُسر هستند . اگر با دستم و قدرت بازویم در جهت عالی تر کار کنم ، رُشد کرده ام وگرنه خسارت دیدهام و باخته ام . و همین طور است در قسمت فکری و عقلی و روحی
📚 رُشد ، علی صفایی حائری ، صفحه ۲۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شکر_که_با_علی_نبودیم
ما اگر بخواهیم در یک موضوع خدا را شکر بکنیم که در زمان علی نبودیم ، حق داریم . برای این که اگر در آن زمان می بودیم آنقدر ایمان نداشتیم که در آن موضوع ثابت قدم بمانیم . ممکن است ما اگر در زمان علی بودیم در جنگ جمل شرکت میکردیم ، در زمان صفین هم شرکت میکردیم ولی #باور_نکنید اگر ما با علی میبودیم جرأت می کردیم که در جنگ خوارج هم شرکت بکنیم برای اینکه آنجا علی به جنگ کسانی رفت که« قائِمُ اللَّیلِ و صائِمُ النَّهار » بودند ، یعنی مردمانی که از سر شب تا صبح عبادت می کردند و روزها روزه دار بودند و در پیشانی آنها آثار سجده بود ، پیشانی هایی که از بس سجده کرده بودند قرحه دار شده بود . چه کسی جرأت داشت با اینها بجنگد ؟! فقط علی میتوانست چون به #ظاهر نگاه نمی کرد ... عمده این است اگر منافق می بودند مهم نبود ولی خیر ، اینها شبها نماز می خواندند و روزها روزه دار بودند اما وجودشان برای اسلام خطر است ، جامد هایی هستند که برای اسلام ضررشان از دشمنان اسلام بیشتر است .
📚 مجموعه آثار ، مرتضی مطهری ، جلد ۲۱ ، صفحه ۹۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ادبیات_ضرورتها
مطالعه ی بیش از دویست هزار صفحه ادبیات ، در مدت زمان کوتاهی ، بیشتر از آن جهت برایم #ضروری بود ، که احساس میکردم که دانشمندان و ادیبان شرق و غرب ، ذهن انسانِ گرفتارِ جنگ و سرگشته ی ماشین و سرعت را ، با ادبیات تغذیه می کنند و #اساس_نفی_خدا و نفی #مذهب و نفی #رسالت و وحی و معاد ، در میان طنز ها و تمسخر ها و یا تجزیه و تحلیل هایی از درد و رنج در انسان و ظلم و ستم در #جامعه و تفاوت و تبعیض در آفرینش ریخته می شود .
📚 نامه های بلوغ ، علی صفایی حائری ، صفحه ۵۲
🔰 برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed