✴️پیام امام خمینی(ره) خطاب به مراجع اسلام، روحانیون سراسر کشور درباره استراتژی آینده انقلاب و حکومت اسلامی
۱۳۶۷/۱۲/۰۳
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه ها مأیوس شد، دو راه را برای ضربه زدن انتخاب نمود: یکی راه ارعاب و زور دیگری راه خدعه و #نفوذ. در قرن معاصر وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه های #نفوذ تقویت گردید.
✅ آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانینما #ضربه خورده است، از #هیچقشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن #مظلومیت و غربت امیر المومنین، علیه السلام، که در تاریخ روشن است.
بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده #تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مابی و دین فروشی عوض شده است.
✴️شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی دادند، #پشتیبان کسانی شدند که تا #براندازینظاموکودتا جلو رفته بودند‼️
🔺نشرگستردهدربرابرفتنهانگیزیمجددفتنهگران
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️ شکست خوردگان دیروز، #سیاستبازان امروز شده اند.
آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی دادند،
پشتیبان کسانی شدند که تا #براندازینظاموکودتا جلو رفته بودند!
🔺پیام امامخمینی(ره) به روحانیت و مراجع اسلام، ۶۷/۱۲/۰۳
@IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️ #غیرانقلابیها چنان به شکستن قلم های آمرین به معروف قد برافراشته اند که گویی #مارهاوافعیهایی که کمر امامخمینی(ره) را شکستند و سهمگین ترین ضربات را به نهضت الهی اش وارد آوردند خیالی اند‼️
دوباره بشنویم حقایق فراموش شده حوزه را از زبان دردآلود پیر سفرکرده مان که آخرین بار نیز یک مرجع #غیرانقلابی کمرش را شکست و بر پهلویش خنجر زهرآلود فرود آورد:
🔸«روحانیون #وابسته و #مقدسنما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند.
🔸در حوزههای علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند.
🔸امروز عده ای با #ژست تقدس مآبی چنان #تیشه به ریشۀ #دینوانقلابونظام میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند.
🔸 #خطر تحجرگرایان و مقدسنمایان #احمق در حوزه های علمیه #کم نیست.
🔸طلاب عزیز لحظه ای از فکر این #مارهایخوشخطوخال کوتاهی نکنند، اینها مروّج #اسلامآمریکایی اند و دشمن رسول اللّه(ص).
🔸آیا در مقابل این #افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟»
🔺البته روشن است که نجات نهضت نیز به ید با کفایت #روحانیتومرجعیتانقلابی است ولاغیر.
خداوند سایه مراجع و روحانیت #انقلابی را بر سر ملت اسلام مستدام و از شر مارها و افعی ها مصون و ایمن فرماید.
صحیفه امام جلد۲۱، ص۲۷۹
#جریانفتنهگردرونحوزهودانشگاه
#جریاندیکتاتورمآب
#بریدنزبانمنتقدین
#شکستنقلمآمرینبهمعروف
@IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️ شکست خوردگان دیروز، #سیاستبازان امروز شده اند.
آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی دادند،
پشتیبان کسانی شدند که تا #براندازینظاموکودتا جلو رفته بودند!
🔺پیام امامخمینی(ره) به روحانیت و مراجع اسلام، ۶۷/۱۲/۰۳
#دریوزگیدربارملکعبدالله
#نااهلانونامحرمان
@IslamicRevolutionaryAnalysts
نگرانی جلاد عصر از جایگاه مرجعیت در ایران؟!!!
به دنبال ملاقات آیت الله #شبیری_زنجانی با سران فتنه، و نقد آیت الله یزدی از اقدام ایشان، رادیو آمریکا هم نگران جایگاه مقام مرجعیت در ایران شده است، احتمالا باید منتظر حمایت ترامپ و نتانیاهو هم باشیم
خط و ربطها را باید جست.
✴️ سلام نظامی دسته عزاداری نیروهای سپاه اباعبدالله الحسین(ع) #حشدالشعبی عراق به سیدالشهدا(ع) در شب اربعین ۱۴۴۰ قمری
✴️ @IslamicRevolutionaryAnalysts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قیام_فیضیه
🇮🇷 سخنان صریح و منطقی استاد "رحیم پور ازغدی" درباره ضرورت #قیامفیضیه!
🔺طلبه ها فریاد زدند:" ما آخوند #طرفدارمستضعفیم نه سرمایهدار "
🔺اگر برخی انحرافات ادامه پیدا کند، ۲۰ سال دیگر حادثه #کربلادرایران اتفاق خواهدافتد!
✴️ @IslamicRevolutionaryAnalysts
#بازسازی_جامعه_مدرسین #خطر_انقلاب_زدایی
🔺آیتالله فیض گیلانی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز همزمان با اربعین حسینی با سیدمحمد خاتمی دیدار کرد.
🔺آقای یزدی؛ گویا برای #بازسازی_جامعه_مدرسین باید فکر اساسی کنید!
عکس از کانال تلگرامی اصلاحات و صفحه اینستاگرام "جواد امام"، از نزدیکان "سید محمد خاتمی"
🆔 @feghahat
🔵نامه آیت الله یزدی در راستای صیانت از جایگاه مرجعیت و دفاع از نظام بود!
🔵دفاع تمام قد "مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" از آیت الله یزدی:
در این نامه آمده است:
🔹ظلم است که نامه مذکور را با کلماتی مانند؛ تحکم آمیز، آمرانه و…رمی کرد و مرقومهای که روح و جسم آن پاسداری از حریم مرجعیت است را با تعابیر، تفاسیر و تحلیلهای بیپایه و اساس وزن کِشی کرد.
🔹به راستی آیا موضوع این نامه به اندازهای بود که برخی صدای ”وااسلاما، وامرجعا و برخی استرجاع خوانند؟ گویی در همین چند روز قبل نبود که پیش نویس تساوی دیه زن و مرد در مجلس شورای اسلامی تهیه و جهت تصویب آماده شد، امری که در حیطه وظایف حوزه و حوزویان بود و باید اقدامی شایسته صورت میگرفت که فقط یکی از بزرگان حوزه بصورت جدّی ورود پیدا کردند. آری آن زمان نفسی نبود تا صدایی بلند شود و حتی اخمی در برابر آن کنند چه رسد به وااسلاما و…
🔽متن کامل بیانیه در آدرس زیر:
yon.ir/Hjabg
🆔 @feghahat
◼️ «مجمع نمایندگان طلاب» پس از 7 روز از انتشار نامه سرگشاده آیت الله یزدی و اتمام جنجال های سیاسی و تبلیغاتی، بیانیه صادر کرد.
🔸مجمع در این بیانیه ضمن خیرخواهانه دانستن نامه آیت الله یزدی، از سوء استفاده های سیاسی و تبلیغاتی که در رابطه به این نامه صورت گرفته است انتقاد کرد و آن را در راستای تفرقه میان حوزه و مراجع دانست.
🔸در انتهای این نامه ضمن تقدیر و تشکر از متانت آیت الله شبیری زنجانی آمده است:
"مجمع لازم می داند از متانت و شخصیت بیبدیل حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی قدردانی نماید و قطعاً ایشان از واماندگان و طراحان چنین مجلسی که در تهران صورت گرفت ابراز برائت و بیزاری دارند."
🔽متن کامل بیانیه در آدرس زیر
yon.ir/qGCBp
🆔 @feghahat
#حمایتاساتیدانقلابی
🔲بیانیه مهم «تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم» در حمایت از" آیت الله یزدی"
🔶این دیدار می تواند حاشیه امنی برای فتنه گران تفسیر شود!
🔶دفاع از مرجعیت، آن هم از کسانی که تا دیروز تقلید را کار میمون می دانستند، بسیار عجیب است!
🔶متاسفانه افراد ظاهر الصلاح حوزوی که از فقدان شناخت کافی برخوردارند، با فتنه گران 88 و براندازان نظام هم نوا شدند!
🔶تذکرات آیت الله یزدی هیچگونه منافاتی با استقلال حوزه نداشته!
🔲بخش های مهم بیانیه "تشکل اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم":
🔹با کمال تأسف ملاحظه میشود که نامه آیت اللّه یزدی، رئیس محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به مرجع گرامی آیت اللّه شبیری(دام ظله)، بهانهای شده برای غوغای تازه جریان حامی فتنه 88، نسبت به نظام و تفکر انقلابی حوزه.
🔹جانمایه نامه رئیس محترم جامعه مدرسین تذکر این نکته آشکار است که؛ احترام و سربلندی و مجد امروز حوزه و روحانیت و مرجعیت در سایه نظامی است که پیروان مکتب اهل بیت(علیهمالسلام) و بهویژه علمای فداکار این مکتب، برای تحقق آن رنجها بردهاند و خونها نثار کردهاند. یادآوری این نکته، آن هم از جانب فقیهی که خود از پیشگامان این نهضت است، کجا و چگونه میتواند اهانت تلقی شود؟!
🔹این دیدار که معنا و مفهوم آن بر کسی پوشیده نیست میتواند به ایجاد حاشیه امن برای چنین افرادی تفسیر شود و صرفاً در چارچوب دیدار با چند شاگرد قدیمی قابل تفسیر نیست!
🔹عجیب است که ادعای دفاع از مرجعیت از جانب کسانی مطرح میشود که سابقه آنان مشحون از بی اعتنایی بلکه اهانت به مقدسات دینی و مرجعیت و اجتهاد و تقلید است. کسانی که تقلید را کار میمون میدانستند امروز به یکباره مدافع مرجعیت شدهاند.
🔹مانند هر فتنهای در این صحنه نیز برخی افراد ظاهر الصلاح به دلیل فقدان شناخت کافی از ریشههای ماجرا وارد شدهاند و با اظهار و اقدام خویش، به جای دفاع از حق، به انتقاد از فقیهی غیور پرداختهاند که با رعایت آداب لازم، نقدی مشفقانه بر اقدامی قابل نقد وارد ساخته است. جای تأسف است که این افراد هم ناخواسته با کسانی چون حامیان فتنه 88 و رسانههایی چونBBC و VOA همنوا گشتهاند.
🔹لازم به ذکر است که دعوت به نگاهداشت جایگاه نظام و حاکمیت اسلامی، هیچ گونه منافاتی با استقلال حقیقی حوزه از جناحبندیها و قبیلهگراییهای سیاسی ندارد.
🔹 تاسف انگیز آن است که کسانی به نام دفاع از استقلال حوزه و حرمت نهادهای آن، چنان نسبت به حاکمیت و نظام اسلامی بی مهری روا میدارند که گویی هیچ نسبتی میان حوزه و نظام نیست.
🔹اینان که خود در سایه عزت و عظمت نظام اسلامی از امنیت و احترام برخوردارند آن گونه ناسپاسانه سخن میرانند که مصداق روشن بر شاخ نشستن و بن بریدن است. گویی نمیدانند که در فقدان نظام اسلامی، هیچ شأن و جایگاهی برای آنان و نهادهای حوزوی سنتی و غیر سنتی باقی نخواهد ماند. اینجا است که باید پرسید أین تذهبون؟
▪️تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
🌐رسا
🆔 @feghajat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنایات وحشیانه #امریکا!
مروری کوتاه بر همه جنایات آمریکا در دنیا علیه مظلومان
#13_آبان #مرگ_بر_امریکا
🌐 @adyan8
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
557.7K
📌 #مذاکره با #دشمن....
بررسی و نقد دیدگاه حسن #روحانی و #سروش محلاتی درباره مذاکره با دشمن با تکیه آنان بر سیره امام #حسین علیه السلام.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم.
👇
🌻 @ahlolbit
✴️آخرین #فتوحات انقلاب اسلامی #یمن
آخرین تحولات میدانی جنوب غرب عربستان/ شکستهای دومینووار نظامیان سعودی در استان جیزان با صدها کشته و زخمی
✳️نیروهای مقاومت انصارالله با شکست خطوط دفاعی نیروهای سعودی و مزدور در جنوب استان جیزان موفق شدند خود را به کوه «قنبوره» برسانند؛ حدود ۴۰ تن از نیروهای طرف مقابل در جریان درگیری ها به هلاکت رسیدند.
✳️گروهی دیگر از رزمندگان یمنی هم حملاتی را علیه مواضع نظامیان سعودی و نیروهای شورشی در برج «رقعه» در جنوب استان جیزان انجام دادند و پس از درگیری های سنگین چند ساعته موفق شدند این منطقه را به کنترل دربیاورند.
✳️رژیم سعودی از ترس سقوط دومینوار مناطق در استان جیزان، صدها تن از نیروهای شورشی و مزدور چند ملیتی را با پشتیبانی جنگنده های خود به میدان آورد که باز هم با واکنش قاطع نیروهای یمنی مواجه شدند و حملات آنان برای بازپس گیری مناطق ناکام ماند.
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
@IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️ #شوراینگهبانازاستقلالکشورنگاهبانیکرد
دکتر کدخدایی خبر داد:
۲۰ ایراد شرعی و قانونی شورای نگهبان به CFT/ مجمع تشخیص هم به "CFT" ایراد گرفت
💠قائممقام دبیر شورای نگهبان، ایرادات این شورا نسبت به لایحه CFT را حدود 20 مورد دانست و افزود:
همزمان با بررسی مصوبه مجلس درباره لایحه CFT، مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این لایحه را بررسی و درباره آن اعلام نظر کرده است.
💠 کدخدایی اضافه کرد:
ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لایحه CFT را نیز که شامل عدم انطباق با سیاستهای کلی است را در نامهای به مجلس شورای اسلامی ارسال کردهایم.
🇮🇷 #تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
🌐 @IslamicRevolutionaryAnalysts
4_5803129299460424141.pdf
343.4K
📌سیره سیاسی امام #رضا(ع)
امام رضا(ع) با ارائه اندیشه و رفتار #سیاسی خویش، ضمن تبیین و دفاع از نظام ولایت الهی، به نفی حکومت #ظلم پرداخت.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
👇👇
🌻 @ahlolbit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ "انقلابی بزرگتر"
🔴 به مناسبت ١٣ آبان سالروز تسخیر #لانه_جاسوسی #آمریكا
📌 سایر کیفیتها http://yon.ir/a1esl
✅ @EMAM_COM
✴️ دشمن با ما میجنگد، اما ما ندای صلح میدهیم؟!
مرگ بر #آمریکا، مرگ بر #آمریکاییها نیست.
ادبیات قرآن پر از #جنگ و #جهاد است. کسی نباید این ادبیات را از کلام حذف کند. باید معلوم باشد که جنگ داریم.
یک موقع يک اندیشه معیوب رفته رفته رسوخ میکند.
مثلا میخواهند برای یک مؤسسه اسم بگذارند، میگویند مؤسسه جهادی نباشد. (حالا اگر در خارج مرزها است، میگوییم بالاخره تقیه است)، اما گاهی میخواهند هیچ اسمی که بوی جنگ و جهاد و امثالهم بدهد اصلا نگذاریم. همهاش بشویم صلح.
میدانید آخر این خط کجاست؟
اینست که با ما #جنگ میکنند، اما ما داریم #صلح میکنیم. دارند با ما میجنگند اما ما ندای صلح میدهیم.
با شعار صلح ميگويند ما با بشریت چه کار داريم؟
میگوییم مرگ بر ...، میگویند "آقا مرگ نگو، درود بر ...". نه بوی #استکبار_ستیزی میدهد، نه جهاد و ...
این رفتار ذره ذره آدمها را #فریب میدهد و فکر میکنند واقعاً همه ما را دوست دارند.
بله! ما هم نمیگوییم مرگ بر آمریکاییها، اگر هم کسی بگوید، خیلی نادان است.
چراکه این اصلاً یک #آدرس_اشتباه است. نه اینکه من رابطه خوبی با آمریکاییها دارم! ما مگر با قومیّتها کار داریم؟ گاهی آدرس اشتباه، خودش یک اشتباه است.
ولی این مرگ بر ها و #جبهه و جهاد و اندیشهی اینکه اگر کسی بخوابد، #دشمن او نخواهد خوابید (مَن نام لَم یُنَم عَنه) که در فرمایشات امیرالمؤمنین و سخنان رهبر انقلاب است، باید مورد #مراقبت باشد.
حجت_الاسلام_قاسميان
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
🌐 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️ تحلیل #سیرهسیاسی امام رضا علیه السلام
در اندیشه آیت الله خامنه ای
#بخشاول
آثار و اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در زمینۀ تاریخ اسلام جزو #برجستهترینمورخان تاریخ اسلام است و حتی در برخی زمینه ها، #بینظیر می باشند.
از آن جمله #پیام معظم له به #کنگرۀعلمیبینالمللیامامرضا(علیه السلام) در سال ۱۳۶۳ جزو بهترین تحلیل ها پیرامون زندگی سیاسی و اجتماعی امام رضا (علیه السلام) می باشد.
به مناسبت ایام شهادت خورشید هشتم آسمان ولایت و امامت، #متنپیام تقدیم می شود:
❇️تشکیل کنگره علمی زندگی امام هشتم ... گام تازهای در جهت #روشنگری چهره تابناک ائمه معصومین (علیهمالسّلام) و آشنائی با زندگینامه پر حماسه و پر رنج آن پیشوایان عظیمالشأن است.
باید اعتراف کنیم که زندگی ائمه (علیهمالسّلام) #بهدرستی شناخته نشده و ارج و منزلت جهاد مرارتبار آنان حتی بر شیعیانشان #پوشیده مانده است.
علیرغم هزاران کتاب کوچک و بزرگ و قدیم و جدید در باره زندگی ائمه امروز همچنان #غباریازابهامواجمال بخش عظیمی از زندگی این بزرگواران را فراگرفته و حیات سیاسی برجستهترین چهرههای خاندان نبوت که دو قرن و نیم از حساسترین دورانهای تاریخ اسلام را در برمیگیرد با #غرضورزی یا #بیاعتنایی و یا #کجفهمی بسیاری از پژوهندگان و نویسندگان روبرو شده است، این است که ما از یک تاریخچهی مدون و مضبوط درباره زندگی پرحادثه و پرماجرای آن پیشوایان تهیدستیم.
زندگی امام هشتم که قریب ۲۰ سال از این دورهی تعیین کننده و مهم را فرا گرفته از جملهی برجستهترین بخشهای آن است که بجاست اگر درباره آن تأمل و تحقیق لازم بکار رود.
#مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر #مبارزهحادسیاسی است. از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بطور آشکار با پیرایههای #سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانهی پادشاهی بدل گشت، ائمه اهل بیت (علیهمالسّلام) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند.
این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل #نظاماسلامی و تأسیس حکومتی بر پایهی امامت بود. بیشک تبیین و تفسیر دین با دیدگاه مخصوص اهل بیت وحی، و رفع تحریفها و کجفهمیها از معارف اسلامی و احکام دینی نیز هدف مهمی برای جهاد اهل بیت بحساب میآمد. اما طبق قرائن حتمی، جهاد اهل بیت به این هدفها محدود نمیشد. و بزرگترین هدف آن، چیزی جز تشکیل حکومت علوی و تأسیس نظام عادلانه اسلامی نبود.
بیشترین دشواریهای زندگی مرارتبار و پر از ایثار ائمه و یاران آنان بخاطر داشتن این هدف بود و ائمه از دوران امام سجاد و بعد از حادثهی عاشورا به زمینهسازی درازمدت برای این مقصود پرداختند.
در تمام دوران ۱۴۰ سالهی میان حادثهی عاشورا و ولایتعهدی امام هشتم جریان وابسته به امامان اهل بیت - یعنی شیعیان - همیشه بزرگترین و خطرناکترین دشمن دستگاههای خلافت به حساب میآمد.
در این مدت بارها زمینههای آمادهای پیش آمد و مبارزات تشیع که باید آن را نهضت علوی نام داد به پیروزیهای بزرگی نزدیک گردید، اما هر بار موانعی بر سر راه پیروزی نهائی پدید میآمد و غالباً بزرگترین ضربه از ناحیه تهاجم بر محور و مرکز اصلی این نهضت، یعنی شخص امام در هر زمان و به زندان افکندن یا به شهادت رساندن آن حضرت وارد میگشت و هنگامی که نوبت به امام بعد میرسید، اختناق و فشار و سختگیری به حدی بود که برای آماده کردن زمینه به زمان طولانی دیگری نیاز بود.
ائمه در میان طوفان سخت این حوادث هوشمندانه و شجاعانه تشیع را همچون جریانی کوچک اما عمیق و تند و پایدار از لابلای گذرگاههای دشوار و خطرناک گذراندند. و خلفای اموی و عباسی در هیچ زمان نتوانستند با نابود کردن امام، جریان امامت را نابود کنند. و این خنجر برنده همواره در پهلوی دستگاه خلافت، فرو رفته ماند و به صورت تهدیدی همیشگی آسایش را از آنان سلب کرد.
هنگامی که موسیبنجعفر پس از سالها حبس در زندان هارونی مسموم و شهید شد، در قلمرو وسیع سلطنت عباسی اختناقی کامل حکمفرما بود. در آن فضای گرفته که به گفتهی یکی از یاران علیبنموسی (علیهالسّلام): «از شمشیر هارون خون میچکید».
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
@IslamicRevolutionaryAnalysts
ادامه دارد.
✴️تحلیل #سیرهسیاسی امام رضا علیه السلام
در اندیشه آیت الله خامنه ای
#بخشدوم
❇️ #بزرگترین هنر امام معصوم و بزرگوار ما آن بود که توانست درخت تشیع را از گزند طوفان حادثه بسلامت بدارد و از پراکندگی و دلسردی یاران پدر بزرگوار مانع شود.
با شیوهی #تقیهآمیز شگفتآوری جان خود را که محور و روح جمعیت شیعیان بود حفظ کرد و در دوران قدرت مقتدرین خلفای بنیعباس و در دوران استقرار و ثبات کامل آن رژیم، مبارزات عمیق امامت را ادامه داد. تاریخ نتوانسته است ترسیم روشنی از دوران ده سالهی زندگی امام هشتم در زمان هارون و بعد از او در دوران پنج سالهی جنگهای داخلی میان خراسان و بغداد به ما ارائه کند،اما به تدبر میتوان فهمید که امام هشتم در این دوران همان مبارزهی درازمدت اهلبیت را که در همه اعصار بعد از عاشورا استمرار داشته با همان جهتگیری و همان اهداف ادامه میداده است.
هنگامی که مأمون در سال ۱۹۸ از جنگ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بیمنازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود.او برای این منظور، تجربه همهی خلفای سلف خود را پیش چشم داشت. تجربهای که نمایشگر قدرت و وسعت و عمق روزافزون آن نهضت و ناتوانی دستگاههای قدرت از ریشهکن کردن و حتی متوقف و محدود کردن آن بود. او میدید که سطوت و حشمت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورشها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود.او اینک در حالی که از اقتدار پدر و پیشینیان خود نیز برخوردار نبود و بعلاوه بر اثر جنگهای داخلی میان بنیعباس، سلطنت عباسی را در تهدید مشکلات بزرگی مشاهده میکرد، بیشک لازم بود به خطر نهضت علویان به چشم جدیتری بنگرد.
شاید مأمون در ارزیابی خطر شیعیان برای دستگاه خود واقع بینانه فکر میکرد. گمان زیاد بر این است که فاصله پانزده سالهی بعد از شهادت امام هفتم تا آن روز و بویژه فرصت پنج ساله جنگهای داخلی، جریان تشیع را از آمادگی بیشتری برای برافراشتن پرچم حکومت علوی برخوردار ساخته بود.
مأمون این خطر را زیرکانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و بدنباله همین ارزیابی و تشخیص بود که ماجرای دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان و پیشنهاد الزامی ولی عهدی به آن حضرت پیش آمد. و این حادثه که در همهی دوران طولانی امامت کم نظیر و یا در نوع خود بی نظیر بود تحقق یافت.
اکنون جای آن است که به اختصار، #حادثهولیعهدی را مورد مطالعه قرار دهیم. در این حادثه امام هشتم علیبنموسیالرضا در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن میتوانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد.
در این نبرد رقیب که ابتکار عمل را بدست داشت و با همهی امکانات به میدان آمده بود مأمون بود. مأمون با هوشی سرشار و تدبیری قوی و فهم و درایتی بی سابقه قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز میشد و اگر میتوانست آنچنانکه برنامه ریزی کرده بود کار را به انجام برساند،یقیناًبه هدفی دست مییافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علیبنابیطالب هیچ یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی میتوانست درخت تشیع را ریشهکن کند، و جریان معارضی را که همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافتهای طاغوتی فرو رفته بود، بکلی نابود سازد.
اما امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسیئی که خود به وجود آورده بود، بطور کامل #شکست داد. و نه فقط تشیع، ضعیف یا ریشهکن نشد بلکه حتی سال دویست و یک هجری، یعنی سال ولایت عهدی آن حضرت، یکی از #پربرکتترین سالهای تاریخ تشیع شد و نفس تازهای در مبارزات علویان دمیده شد. و این همه به برکت تدبیر الهی امام هشتم و شیوهی حکیمانهای بود که آن امام معصوم در این آزمایش بزرگ از خویشتن نشان داد.
برای اینکه پرتوی بر سیمای این حادثه عجیب افکنده شود به تشریح کوتاهی از تدبیر مأمون و تدبیر امام در این حادثه میپردازیم.
❇️ #اهدافمأمون از طرح #ولایتعهدی امام رضا علیه السلام
مأمون از دعوت امام هشتم به خراسان چند #مقصود عمده را تعقیب میکرد:
🔴1⃣اولین و مهمترین آنها، تبدیل صحنهی مبارزات حاد انقلابی شیعیان به عرصهی فعالیت سیاسی آرام و بیخطر بود. همانطور که گفتم شیعیان در پوشش تقیه، مبارزاتی خستگیناپذیر و تمام نشدنی داشتند،این مبارزات که با دو ویژگی همراه بود، تأثیر توصیفناپذیری در برهم زدن بساط خلافت داشت، آن دو ویژگی، یکی مظلومیت بود و دیگری قداست.
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
@IslamicRevolutionaryAnalysts
ادامهدارد
✴️تحلیل #سیرهسیاسی امام رضا علیه السلام
در اندیشه آیت الله خامنه ای
#بخشسوم
❇️شیعیان با اتکاء به این #دوعامل نفوذ، اندیشهی شیعی را که همان تفسیر و تبیین اسلام از دیدگاه ائمه اهل بیت است، به زوایای دل و ذهن مخاطبین خود میرساندند و هر کسی را که از اندک آمادگی برخوردار بود به آن طرز فکر متمایل و یا مؤمن میساختند و چنین بود که دائرهی تشیع، روزبهروز در دنیای اسلام گسترش مییافت. و همان #مظلومیت و #قداست بود که با پشتوانه تفکر شیعی، اینجا و آنجا در همهی دورانها قیامهای مسلحانه و حرکات ت شورشگرانه را برضد دستگاههای خلافت سازماندهی میکرد.
مأمون میخواست یک باره آن خفا و استتار را از این جمع مبارز بگیرد و امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و بدینوسیله #کارآئی نهضت تشیع را که بر اثر همان استتار و اختفا روزبهروز افزایش یافته بود به صفر برساند. با این کار مأمون آن #دوویژگیمؤثرونافذ را نیز از گروه علویان میگرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلق العنان وقت و متصرف در امور کشور است نه #مظلوم است و نه آنچنان #مقدس.
این تدبیر میتوانست فکر شیعی را هم در ردیف بقیهی عقاید و افکاری که در جامعه طرفدارانی داشت قرار دهد و آن را از حد یک تفکر مخالف دستگاه که اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم بخصوص ضعفا پرجاذبه و استفهامبرانگیز است، خارج سازد.
🔴2⃣دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر #غاصبانهبودنخلافتهایامویوعباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. مأمون با این کار به همهی شیعیان، مزورانه ثابت میکرد که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلافتهای مسلط که همواره جزو #اصولاعتقادیشیعه به حساب میرفته یک حرف بیپایه و ناشی از ضعف و عقدههای حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای دیگران نامشروع و جابرانه بود خلافت مأمون هم که جانشین آنهاست میباید نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علیبنموسیالرضا با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت برخوردار بوده باشند و این نقض همهی ادعاهای شیعیان است. با این کار نه فقط مأمون از علیبنموسیالرضا بر مشروعیت حکومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت بلکه یکی از ارکان اعتقادی تشیع را که همان ظالمانه بودن پایهی حکومتهای قبلی است نیز درهم میکوبید.
علاوه بر این، ادعای دیگر شیعیان مبنی بر #زهدوپارسائی و بیاعتنائی ائمه به دنیا نیز با این کار نقض میشد، و چنین وانمود میشد که آن حضرت فقط در شرایطی که بدنیا دسترسی نداشتهاند نسبت به آن زهد میورزیدند و اکنون که درهای بهشت دنیا به روی ایشان باز شد، بسوی آن شتافتند و مثل دیگران خود را از آن مغتنم کردند.
🔴3⃣سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود در #کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بجز خود آن حضرت، همه #سرانوگردنکشانوسلحشورانعلوی را نیز در سیطره خود در میآورد، و این موفقیتی بود که هرگز هیچیک از اسلاف مأمون چه بنی امیه و چه بنی عباس برآن دست نیافته بودند.
🔴4⃣چهارم: اینکه امام را که یک #عنصرمردمی و قبله امیدها و مرجع سئوالها و شکوهها بود #درمحاصره ماموران حکومت قرار میداد و رفته رفته رنگ #مردمیبودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
🔴5⃣هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و #حیثیتمعنوی کسب میکرد، طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیا طلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
🔴6⃣ششم آنکه در پندار مأمون، امام با اینکار به یک #توجیهگردستگاهخلافت بدل میگشت، بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی بعنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت هیچ نغمهی مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد، این همان حصار منیعی بود که میتوانست همهی خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
بجز اینها هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود.
❇️ این تدبیر بقدری #پیچیدهوعمیق است که یقیناً #هیچکس جز مأمون نمیتوانست آن را بخوبی هدایت کند و بدین جهت بود که دوستان و نزدیکان مأمون از ابعاد و جوانب آن بیخبر بودند.از برخی گزارشهای تاریخی چنین بر میآید که حتی #فضلبنسهل وزیر و فرمانده کل و مقربترین فرد دستگاه خلافت نیز از حقیقت و محتوای این سیاست، #بیخبر بوده است.
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
@IslamicRevolutionaryAnalysts
ادامهدارد
✴️تحلیل #سیرهسیاسیامامرضا علیهالسلام
در اندیشه آیتاللهخامنهای
#هشتبخش
هماکنون مطالعه کنید:
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
🇮🇷 @IslamicRevolutionaryAnalysts
✴️تحلیل #سیرهسیاسی امام رضا علیه السلام
در اندیشه آیت الله خامنه ای
#بخشچهارم
❇️شیعیان با اتکاء به این دو عامل نفوذ، اندیشهی شیعی را که همان تفسیر و تبیین اسلام از دیدگاه ائمه اهل بیت است، به زوایای دل و ذهن مخاطبین خود میرساندند و هر کسی را که از اندک آمادگی برخوردار بود به آن طرز فکر متمایل و یا مؤمن میساختند و چنین بود که دائرهی تشیع، روزبهروز در دنیای اسلام گسترش مییافت. و همان #مظلومیت و #قداست بود که با پشتوانه تفکر شیعی، اینجا و آنجا در همهی دورانها قیامهای مسلحانه و حرکات ت شورشگرانه را برضد دستگاههای خلافت سازماندهی میکرد.
مأمون میخواست یک باره آن خفا و استتار را از این جمع مبارز بگیرد و امام را از میدان مبارزه انقلابی به میدان سیاست بکشاند و بدینوسیله کارآئی نهضت تشیع را که بر اثر همان استتار و اختفا روزبهروز افزایش یافته بود به صفر برساند. با این کار مأمون آن دو ویژگی مؤثر و نافذ را نیز از گروه علویان میگرفت زیرا جمعی که رهبرشان فرد ممتاز دستگاه خلافت و ولیعهد پادشاه مطلق العنان وقت و متصرف در امور کشور است نه مظلوم است و نه آنچنان مقدس.
این تدبیر میتوانست فکر شیعی را هم در ردیف بقیهی عقاید و افکاری که در جامعه طرفدارانی داشت قرار دهد و آن را از حد یک تفکر مخالف دستگاه که اگرچه از نظر دستگاهها، ممنوع و مبغوض است، از نظر مردم بخصوص ضعفا پرجاذبه و استفهامبرانگیز است، خارج سازد.
🔴2⃣دوم: تخطئه مدعای تشیع مبنی بر #غاصبانهبودن خلافتهای اموی و عباسی و مشروعیت دادن به این خلافتها بود. مأمون با این کار به همهی شیعیان، مزورانه ثابت میکرد که ادعای غاصبانه و نامشروع بودن خلافتهای مسلط که همواره جزو اصول اعتقادی شیعه به حساب میرفته یک حرف بیپایه و ناشی از ضعف و عقدههای حقارت بوده است، چه اگر خلافتهای دیگران نامشروع و جابرانه بود خلافت مأمون هم که جانشین آنهاست میباید نامشروع و غاصبانه باشد، و چون علیبنموسیالرضا با ورود در آن دستگاه و قبول جانشینی مأمون، او را قانونی و مشروع دانسته پس باید بقیه خلفا هم از مشروعیت برخوردار بوده باشند و این نقض همهی ادعاهای شیعیان است. با این کار نه فقط مأمون از علیبنموسیالرضا بر مشروعیت حکومت خود و گذشتگانش اعتراف میگرفت بلکه یکی از ارکان اعتقادی تشیع را که همان ظالمانه بودن پایهی حکومتهای قبلی است نیز درهم میکوبید.
علاوه بر این، ادعای دیگر شیعیان مبنی بر #زهدوپارسائی و بیاعتنائی ائمه به دنیا نیز با این کار نقض میشد، و چنین وانمود میشد که آن حضرت فقط در شرایطی که بدنیا دسترسی نداشتهاند نسبت به آن زهد میورزیدند و اکنون که درهای بهشت دنیا به روی ایشان باز شد، بسوی آن شتافتند و مثل دیگران خود را از آن مغتنم کردند.
🔴3⃣سوم: اینکه مأمون با این کار، امام را که همواره یک کانون معارضه و مبارزه بود در کنترل دستگاههای خود قرار میداد و بجز خود آن حضرت، همه سران و گردنکشان و سلحشوران علوی را نیز در سیطره خود در میآورد، و این موفقیتی بود که هرگز هیچیک از اسلاف مأمون چه بنی امیه و چه بنی عباس برآن دست نیافته بودند.
🔴4⃣چهارم: اینکه امام را که یک عنصر مردمی و قبله امیدها و مرجع سئوالها و شکوهها بود در محاصره ماموران حکومت قرار میداد و رفته رفته رنگ مردمی بودن را از او میزدود و میان او مردم و سپس میان او و عواطف و محبتهای مردم فاصله میافکند.
🔴5⃣هدف پنجم این بود که با این کار برای خود وجهه و حیثیتی معنوی کسب میکرد، طبیعی بود که در دنیای آن روز همه او را بر اینکه فرزندی از پیغمبر و شخصیت مقدس و معنوی را به ولیعهدی خود برگزیده و برادران و فرزندان خود را از این امتیاز محروم ساخته است ستایش کنند و همیشه چنین است که نزدیکی دینداران به دنیا طلبان از آبروی دینداران میکاهد و بر آبروی دنیاطلبان میافزاید.
🔴6⃣ششم آنکه در پندار مأمون، امام با اینکار به یک توجیهگر دستگاه خلافت بدل میگشت، بدیهی است شخصی در حد علمی و تقوائی امام با آن حیثیت و حرمت بینظیری که وی بعنوان فرزند پیامبر در چشم همگان داشت، اگر نقش توجیه حوادث را در دستگاه حکومت برعهده میگرفت هیچ نغمهی مخالفی نمیتوانست خدشهای بر حیثیت آن دستگاه وارد سازد، این همان حصار منیعی بود که میتوانست همهی خطاها و زشتیهای دستگاه خلافت را از چشمها پوشیده بدارد.
بجز اینها هدفهای دیگری نیز برای مأمون متصور بود.
چنانکه مشاهده میشود این تدبیر بقدری #پیچیدهوعمیق است که یقیناً #هیچکس جز مأمون نمیتوانست آن را بخوبی هدایت کند و بدین جهت بود که دوستان ونزدیکان مأمون از ابعاد وجوانب آن بیخبر بودند.از برخی گزارشهای تاریخی چنین برمیآید که حتی فضلبنسهل وزیر وفرمانده کل ومقربترین فرد دستگاه خلافت نیز از حقیقت و محتوای این سیاست، بی خبر بوده است.
#تحلیلگرانانقلاباسلامی👇
@IslamicRevolutionaryAnalysts