eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
24.8هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
106 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
تعصب موبدان عامل آزار وشکنجه ی مسیحیان👇👇
‍ 🔻تعصب دینی موبدان عامل شکنجه و آزار مسیحیان اگر مسیحیان ایران به عنوان یک خطر سیاسی به شمار رفته بودند، پس قرار دادن یک سد و مانع بی قید و شرط در سر راه هر صورتی از آئین مسیحیت ، طبیعی و منطقی می نمود. با این همه ، در هیچ زمانی،_ و‌نه حتی در خلال اذیت و آزار خشونت بار مسیحیان در زمان شاپور دوم _ چنین مسئله مطرح نبود. مسیحیان همپای هموطنان زرتشتی خود در جنگ ها خدمت کردند. به واقع ، در جنگ علیه رومیها ،گریگور مسیحی ، فرماندهی ایرانیان را به عهده داشت. 👈در هیچ حادثه و رویدادی هم نبودکه ملاحظات دینی ، نخستین انگیزه را شکل ندهد،به واقع این مغان بودند که اذیت و آزار ( مسیحیان ) راموجب می شدند، آنها حتی شکنجه زندانیان مسیحی را بر عهده می گرفتند؛ در بسیاری از موارد ؛ ایجاد آشوب و ناآرامی ( در میان مسیحیان ) به هدف راضی و خشنود ساختن موبدان صورت می گرفت ؛ موبدانی که « شاه بزرگ» تسلیم خواست و امیالشان بود. در برابر چنین پیشینه ای ؛ روشن بود، که یک آزار و شکنجه نظامند ( مسیحیان) وجود داشته باشد. به این دلیل هم بود که به گونه ای خاص بر موضوع دین تاکید رفته است،تا آنجا که به شاپور دوم و خسرو اول مربوط می شود؛ در یک متن دینکرد،درباره بازسازی زرتشتی گری چنین می آید؛ شاپورگسترش دین های باطل را بر نتابیدو‌بر شور دینی پای فشرد، و‌خسرو راستی دین مزدیسنی را بدانست و‌همبستگی خویش را با موبدان زرتشتی در هر نوع جنگ و مقابله ای علیه هر نوع بدعت روشن ساخت؛زیرا آنچه را که موبدان خوانده اند( اعلام کرده اند) ،ما نیز می خوانیم اعلام می داریم دیگر موضوع را روشنتر از این نیز نمی توان مطرح کرد. تاریخ ایران کمبریج جلد سوم( قسمت چهارم) ادیان و اقوام. ص314 و315 ✅ @Anti_Archaism
🔻رستم كاوسیان زاده موبد معروف زرتشتی و پیرغلام امام حسین(ع) و مداح اهل بیت علیهم السلام: احترام ویژه زرتشتیان ایران و جهان به سومین امام شیعیان به دلیل دفاع تاریخی از مظلوم ، حق و حقیقت است. http://yon.ir/3iVmx ✅ @Anti_Archaism
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله : دیباچه عشق و عاشقی باز شود ، دلها همه آماده پرواز شود ، با بوی محرم الحرام تو حسین ، ایام عزا و غصه آغاز شود . فرا رسیدن ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) تسلیت باد 🏴 @Anti_Archaism
🔻دلیل پادشاهی پوراندخت و آزرمیدخت چه بود؟ باستان گراها ادعا می کنند بخاطر احترام و ارزشی که ساسانیان برای زنان قائل بودند، آنان را پادشاهی رساندند، با مراجعه به اسناد تاریخی می بینیم بخاطر قتل عام و کشتار شاهزادگان و بزرگان دربار توسط همدیگر ،از اسلاف خسرو و پسران اردشیر سوم کسی زنده نماند،نجبا دخترش را بر تخت نشاندند. تاریخ ایران کمبریج جلد سوم ص ۸۰ ✅ @Anti_Archaism
🔻دلیل پادشاهی پوراندخت و آزرمیدخت به روایت رومن گیرشمن کشور به علت جنگها ، مالیات و ظلم و ستم ،خرد شده، در امواج رقابتها و هوسها غرقه گردیده بود. شاهزادگان فقط ملعبه ای در دست دسته ها بودند،تاج بر سر می گذاشتند تا چند ماه بعد کشته شوند. « چون مرد کم آمد ، را بر تخت نشاندند» چنانکه دو دختر خسرو بوران و آزرمیدخت به سلطنت رسیدند. فرماندهان بزرگ قشون نیز به اتکا ٕ سربازان خود یا همراهی بوزنطیان ، در صدد تصرف تاج و تخت بودند، خلاصه اعضای خاندان ساسانی که تقریبا همه آنان از بین رفتند ، چندان نادر بودندکه درسال ۶۳۲ برای نصب شاهی جدید،ناگزیر شدند شاهزاده ای را در استخر که بدانجا پناه برده بود پیدا کنند.او را از نهانگاه در آوردندو در همان شهر تاجگذاری کردند. @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
🔻ابوریحان بیرونی دانشمند و مورخ ایرانی : "شیعیان از راه تاسف و سوگواری به قتل سیدالشهداء در مدینه السلام و بغداد و شهرهای دیگر گریه و نوحه سرایی میکنند و تربت مسعود حسین (ع) را در کربلا در این روز زیارت میکنند." آثار الباقیه،ابوریحان بیرونی،ترجمه اکبر دانا سرشت،صفحه۵۲۴ ⚠️نکته: ابوریحان بیرونی متوفی ۴۴۰ هــ ق است،یعنی ۴۰۰ سال قبل از صفویه! ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻زرتشتیان و امام حسین (ع) 📹 زرتشتیان به حرمت محرم حتی اگه تو امریکا هم باشن عروسی نمیگیرن. ✅ @Anti_Archaism
🔻پاره کردن لباس در هنگام عزاداری رسم ایرانی! 🔍روایات یونانی درمواردی نکات جالبی از رسوم و فرهنگ ایرانیان بازگو می کند، یکی از آن موارد نحوه گریه و زاری ایرانیان بر بالیدن کمبوجیه در حال احتضار است، هرودوت آخرین سخنان کمبوجیه را درست قبل از مرگش که حاوی پند ها و وصیت های وی چنین روایت می کند: "هرگز اجازه ندهید قدرت دوباره به دست مادها بیفتد. اگر با نیرنگ قدرت را از شما گرفتند با نیرنگ آن را باز ستانید و اگر زور به کار بردند، با تمام نیرو از زور بهره بگیرید. اگر آنچه خواستم کردید، باشدکه زمین هایتان پربار، زنان و رمه هایتان بارور و خودتان همیشه آزاد باشید. واگر آنچه خواستم نکردید و قدرت را از دست دادید و سپس نیز برای باز پس گرفتنش نکوشیدید، نفرینم بر شما باد و باشد که هر یک از شما سرنوشتی چون من یابد.» و پس از گفتن این سخنان کمبوجیه به سرنوشت خویش گریست.ایرانیان با دیدن اشکهای شاه، جامه بر تن دریدند و بسیار زاری کردند." تاریخ هرودوت،کتاب سوم، بند66 #عزاداری #عزاداری_ایرانیان_باستان ✅ @Anti_Archaism
پاسخ به شبهات👇👇👇
بسم الله الرحمن الرحیم حضور و خروش جمع عظیم عشاق و محبین امام علیه سلام، خاری است در چشم معاندین و دشمنان ایشان. یکی از همین دشمنان، در کانال دروغ پراکنی خود در روز شهادت امام شهیدمان دهان نجسش را به یاوه سرایی باز کرده است. لازم میدانم پیش از مطرح کردن شبهه و پاسخگویی به آن چند نکته یاد آور شوم. ادمین این کانال زرتشتی شخصی است بنام ارشک که دروغگویی و بیسوادی او را بار های بار ثابت کردیم، خوب میدانیم دلیل این سوزش و درد چیست. 🚾وقتی تعداد حاضرین در سرویس بهداشتی یکی از هیئت های عزاداری امام حسین علیه سلام از تعداد زرتشتیان ایران بیشتر است باید حق داد دچار عقده و درد شود، و بی عقلی مانند ارشک که بویی از سواد نبرده است با نشر اکاذیب در صدد تسکین سوزش و درد خود باشد. ❌ : حضرات امام و امام حسین علیهم السلام در جنگ با و فتح و حضور داشته اند goo.gl/eST7V8 ✅پاسخ به شبهه ادمین بیسواد برای گفتار خود دو منبع آورده است ۱.تاریخ طبری ۲.فتوح البلدان فلذا برای پاسخ به کیفیت نقل این ماجرا در این دو کتاب میپردازیم. اما لازم میدانم قبل از پاسخ، نکته ای را نقل کنم که شاه کلید فهم شبهه است : اگر حسنین علیهم السلام در فتح ایران حضور داشتند، این واقعه آنقدر بزرگ و مهم بود که تاریخ نویسان،مصادر و راویان متعددی آنرا نقل میکردند. و نکته مهم تر آن است که در تاریخ خلیفه و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و امام حسین علیهما السلام در فتح ایران نیامده است. 1.حضور حسنین علیهم السلام در تاریخ طبری : متاسفانه معاندین به دلیل فهم کم و بیسوادی دید غلط و عجیبی نسبت به کتاب تاریخ طبری دارند و گمان میکنند هرآنچه که در این کتاب آمده معتبر است و مسلمانان باید حتما آنرا بپذیرند! در صورتی که نحوه برخورد و یا بررسی مسلمانان و علی الخصوص شیعیان ابدا با کتب تاریخی چنین نیست، و هیچ نقل تاریخی را تا زمانی که صحت آنرا از نظر سندی ثابت نکنند پذیرا نیستند. از همه جالبتر آنست که خود نویسنده تاریخ طبری یعنی محمد بن جریر طبری نیز اعتقادی بر صحت و یا اعتبار همه مطالب خود ندارد و در مقدمه کتاب مینویسد : "بنای من در آنچه آورده‌ام و گفته‌ام بر روایات بوده است نه جحت عقول و استنباط نفوس به جز اندکی که علم اخبار گذشتگان به خبر و نقل به متاخران تواند رسید،نه استدلال و نظر و خبرهای‌ گذشتگان که در کتاب ما هست و خواننده عجب‌داند یا شنونده نپذیرد و صحیح نداند،از من‌ نیست بلکه از ناقلان گرفته‌ام و همچنان یاد کرده‌ام." 📚طبری,مقدمه،ص ۷۱ روایت مورد نظر در کتاب طبری : 🔸حدَّثَنِي عُمَرُ بْنُ شَبَّةَ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُجَاهِدٍ، عَنْ حَنَشِ بْنِ مَالِكٍ، قَالَ: غَزَا سَعِيدُ بْنُ الْعَاصِ مِنَ الْكُوفَةِ سَنَةَ ثَلاثِينَ يُرِيدُ خُرَاسَانَ، وَمَعَهُ حُذَيْفَةُ بْنُ الْيَمَانِ، وَنَاسٌ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَمَعَهُ الْحَسَنُ، وَالْحُسَيْنُ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَبَّاسٍ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ، وَعَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ... تاريخ الطبري ، ج 2 ص 607، دار الكتب العلمية . 🔹ترجمه : حنش بن مالك گويد : سعيد بن عاص به سال سىام از كوفه به منظور غزا آهنگ خراسان كرد حذيفة بن يمان و كسانى از ياران پيمبر خدا صلى الله عليه و سلم با وى بودند . حسن و حسين و عبد الله بن عباس و عبد الله بن عمرو عمرو بن عاص و عبد الله بن زبير نيز با وى بودند . عبد الله بن عامر نيز به آهنگ خراسان از بصره در آمد و از سعيد پيشى گرفت و در ابر شهر منزل كرد . 🔍بررسی روایت : در سند این روایت اشکالات متعددی وجود دارد؛ از جمله: علي بن مجاهد بن مسلم بن رفيع که بزرگان اهل سنت به شدت او را تضعیف کرده‌اند و را دروغگو و جعل کننده اخبار میدانند که به چند نمونه اشاره می‌شود: 1.علي بن مجاهد بن مسلم القاضي الكابلي بضم الموحدة وتخفيف اللام متروك من التاسعة وليس في شيوخ أحمد أضعف منه مات بعد الثمانين ت 📚إبن حجر العسقلاني، تقريب التهذيب ، ج1 ص405، دار الرشيد. 2.وقال صالح بن محمد سمعت يحيى بن معين سئل عن علي بن مجاهد فقال كان يضع الحديث وكان صنف كتاب المغازي فكان يضع للكل إسنادا ... وقال أبو حاتم سمعت محمد بن مهران يقول قال يحيى بن الضريس علي بن مجاهد كذاب. 📚تهذيب التهذيب ، ج7 ص330 3.علي بن مجاهد الكابلي أبو مجاهد قال يحيى بن الضريس هو كذاب 📚ابن الجوزي، الضعفاء والمتروكين ، ج2 ص198، رقم: 2398. ادامه دارد... ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌ 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
حال که ثابت گردید روایتی که طبری آنرا نقل کرده است جعلی است، نکته ایی جالب را بیان میکنم، در صفحه بعد طبری مجدد دقیقا همین روایت را با همین روایان نقل میکند و در کمال تعجب نامی از حسنین علیهم السلام دیده نمیشود! 🔸وحدثني عمر بن شبة قال حدثنا علي بن محمد قال أخبرني علي بن مجاهد عن حنش بن مالك التغلبي قال غزا سعيد سنة ثلاثين فأتى جرجان وطبرستان معه عبدالله بن العباس وعبدالله بن عمر وابن الزبير وعبدالله بن عمرو بن العاص فحدثني علج كان يخدمهم قال كنت أتيتهم بالسفرة ... تاريخ الطبري ، ج 2 ص 608. 💡هدف طبری در نقل این روایت جعلی کاملا مشخ است! حضرت علیه سلام یگانه پهلوان اسلام جنگ با ایران و سایر فتوحات را تحریم کرده و نه خود در آنان شرکت کرده اند و نه فرزندان ایشان، فلذا طرفداران خلفا که طبری نیز جز ایشان است برای مشروعیت بخشیدن به فتوحات به دروغ نام فرزتدان مولا علی علیه السلام را در شمار حاضرین در فتح ایران ذکر میکند. 🔹حق جو و حق طلب باشیم 🔹 محقق : @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism‌ 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
📸 سخنرانی موبد دکتر اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان زرتشتیان ایران، در مراسم عزاداری محرم در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی 🔺 صوت سخنرانی ایشان در صورت دریافت در کانال قرار خواهد گرفت 👈 سخنان ایشان مشت محکمی است بر دهان کسانی که به اسم زرتشتی گری به اهل بیت علیهم السلام اهانت می کنند ✅ @Anti_Archaism
4_6021817334681831169.mp3
2.01M
🔺بیانات دکتر اردشیر خورشیدیان رئیس انجمن زرتشتیان ایران در مراسم عزاداری محرم در بیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی ✅ @Anti_Archaism
🔻عزاداری اردشیر دوم برای خواجه زیبا روی دربار! "پس از مدتی تیرتدتس ،زیباترین و دلرباترین خواجگان سرتاسر آسیا درگذشت. شاه که علاقه بی حد و حصری به او داشت،بسیار اندوهگین بود و رنج شدیدی می برد.« در سرتاسر دنیا ، عزاداری برپا گشت.» اما هیچ کس ، توان تسلا دادن به شاه را نداشت.تا سه روز پس از این ماجرا ،هنگامی که شاه قصد ورود به حمام را داشت،اسپزی با جامه عزا در برابر او ایستاد.پادشاه از تمنای وی شادمان گشت و جامه خواجه را به روی اسپزی انداخت . زیبایی و جلوه دلربای او در آن جامه ،شاه را افسون و مسحور کردو از اسپزی تمنا کردتا از آن پس ، روزی که رنج شدید عزای او پایان یابد،با آن جامه به حضور وی آید." پیر برایان از کوروش تا اسکندر ص ۲۲۷ @Anti_Archaism
🏴 اولین مراسم علنی عزاداری امام حسین علیه السلام را چه کسانی برگزار کردند؟ 🔍پیش از استقرار حکومت آل بویه در ایران و عراق، شیعیان به طور خصوصی واقعه کربلا را گرامی می داشتند؛ بدون انکه مجالس تعزیه به سبک امروز را برقرار نمانید. برای اولین بار در بغداد مراسم عزاداری به راه انداخته و در سال 352 هجری، معزالدوله دستور داد مردم گرد یکدیگر برآیند و اظهار حزن نمایند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان ذبح نکردند، هریسه پزها هریسه نپخته، آب ننوشیدند، در بازارها خیمه هایی به پا کردند و بر آنها پلاس آویختند، زنان بر سر و روی خود می زدند و بر حسین علیه السلام ندبه میکردند. در این روز بر سیدالشهدا نوحه سرایی شد و ماتم به پا گردید. چنین مراسمی در بغداد (پایتخت سُنی و حاکم عباسی) آن هم در دوره تسلط آل بویه برپا شد. در جاهای دیگر و دوره های بعد چنین مراسمی برپا نگشت (البته نمیتوان مطمئن بود)؛ تا اینکه در دوره صفویه با پشتیبانی پادشاهان صفویه مجالس عزادری به صورت گسترده ای برگزار شد. تنها ملایان و دانش آموختگان مدارس دینی حق داشتند در مجالس عزاداری بر منبر رفته و و اقعه عاشورا را برای مردم بازگو کنند. (برعکس حالا !!!) (تاریخ آل بویه علی اصغر فقهی 1378، ص 466- 467) ▪️ آل بویه و رسم نصب پارچه های سیاه در محرم در کتاب تاریخ ابن کثیر آمده است که "معزالدوله احمد ابن بویه" در بغداد در دهه اول محرم امر کرد تمامی بازارهای بغداد را بسته، سیاه عزا پوشیدند و به تعزیه سیدالشهدا پرداختند. چون این قاعده در بغداد رسم نبود لهذا علمای اهل سنت آن را بدعتی بزرگ دانستند و چون بر معزالدوله دستی نداشتند چاره ای جز تسلیم نتوانستند. بعد از آن هر ساله تا انقراض دولت دیالمه، شیعیان در ده روز اول محرم در جمیع بلاد رسم تعزیه به جا می آوردند و در بغداد تا اوایل دولت سلجوقی برقرار بود. (نمایش در ایران،بهرام بیضایی،1394،ص 115) @zarinkoob_313 👈🏻 به نقل از کانال ✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
سوگواری در ایران باستان(1).pdf
807K
🔻مقاله سوگواری در ایران باستان 🔍بررسی تاریخی،قدمت سوگواری عمومی و دسته جمعی در بین ایرانیان به قلم @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زلال «عاشـورا» در متن زندگى شیعه و در عمق باورهاى پاك او جریان داشته و در طول چهارده قرن سیراب كننده جانها بوده است. اینك نیز عاشورا پرگارى است كه عشق را ترسیم می كند و كانونى است كه ارزشها، احساسها، عاطفه ها، خردها و اراده ها برگردش میچرخند. فرارسیدن ایام تاسوعا وعاشورای حسینی رابه همه عزاداران ودوستداران ابا عبدالله الحسین تسلیت عرض میکنیم. 🏴 @Anti_Archaism
4_6033011071722194275.pdf
3.24M
✅ پاسخ به یک ⁉️ آیا علیه السلام فرموده اند ها دشمنان ما هستند؟!!! @masaf_ofogh به نقل از ✅ @Anti_Archaism
🏴مراسم عزاداری ایرانیان باستان برای سوگ سیاوش/از نوحه سرایی تا لطمه زنی و قربانی سرود کین سیاوش، مراسم تعزیه و نوحه خوانی و سوگواری برای سیاوش بوده است که هر ساله در روز یادمان و رخداد این حادثه، یعنی کشته شدن سیاوش برگزار می شده است و در اغلب شهرهای ماوراء النهر، چنین مراسمی برگزار می شد و سوگواران در مجالسی که به این سبب برپا میشد نوحه خوانی را با همسرایی و هم آوایی برگزار میکردند و در دسته ها و هيأت ها، با درفش ها و پرچم ها و شبیه سازی ها، و علم و کتل و عماری به مقصد کشتن گاه سیاوش حرکت میکردند. مدارک و اسناد به دست آمده نشانگر آن است که برخی از سوگواران، از اندام های خود بازنش، به یاد خون سیاوش، خون روان می کرده اند. این مراسم چندین روز ادامه می یافت و رسم اهدای نذور به یاد آن جوان شهید و اطعام سوگواران رایج بود. نیز تصاویری باستانی از این مراسم یافت شده است. شبیه شاهزاده سیاوش را در یک عماری و جایگاه ویژه که با شکوه می ساختند قرار داده و حرکت می دادند. هیأت نوازندگان، در کنار این تخت روان می نواختند و مشایعان و سوگواران، از زنان و مردان خود را می کوفتند و نوحه خوانی می کردند. منبع : هاشم رضی،گاهشماری و جشن های ایران باستان،صفحه 318 Alexander Mongait: Archaeology in the U.S.S.R. Moscow, 1959P,294-295. @Anti_Archaism
تمام شد...😞😭 ◾️اللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً ✅ @Anti_Archaism
🔻گاتها کتابی نامفهوم پروفسور ليچفيلد وست استاد دانشگاه آکسفورد و کارشناسان بنام متون کلاسیک درباره گاتها می نویسد: ⬅️درک بسیار دشوار و مسئله دار است و هر کس که به گمان داشتن برداشتی مطمئن از هر گزاره رسید تنها خود را فریب داده است. کافی است روایت های گوناگون امروزی از ترجمه را با هم مقایسه کرد تا به دامنه اختلاف نظرها در بین مفسرها پی برد دشواری های مزبور عموما واژی و نحوی است. از معنی برخی واژگان تنها برداشتی نه چندان دقیق در دست است و از معنی برخی هیچ ایده ایی نداریم. ابهامات دستوری بسیاری نیز هست. مثلا اینکه آیا یک اسم خنثی با پایانه (آ) مفرد (بایی) است یا جمع فاعلی یا مفعولی (رایی) و یا اینکه یک فرم فعلی گذشته است یا بی زمان(مانند امری). در برخی موارد حتی بحث بر سر این جریان دارد که یک واژه اسم است یا فعل. گاه حتی مطمئن نیستیم پایان یک جمله یا گزاره در کجا رخ داده است ✅ @Anti_Archaism
🔻سرباز انگلیسی سوار بر تاریخ ایران! سربازان انگلیسی پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم در عصر رضا شاه، در طاق بستان کرمانشاه، با بی احترامی سوار بر مجسمه پادشاه ساسانی! ⚠️قابل توجه سلطنت طلب هایی که عقیده دارند رژیم پهلوی برای ایران شکوه و عزت به همراه آوردند... ✅ @Anti_Archaism