باید دانست که بین شهادت به صحّت روایات کتابی و توثیق إجمالی راویان آن، نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار است؛ پس می توان از دو راه به صحّت روایات حکم کرد:
1. إحراز وثاقت راویان موجود در سند یک روایت.
2. حصول إطمینان به صدور روایت از معصوم به سبب وجود قرائن و شواهد.
استاد اکبر ترابی شهرضایی
پژوهشی در علم رجال، ص 61
#کتاب
#علم_رجال
#استاد_اکبر_ترابی
@Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
ثَلَاثُ خِصَالٍ مَنْ كُنَّ فِيهِ أَوْ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ كَانَ فِي ظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ، رَجُلٌ أَعْطَى النَّاسَ مِنْ نَفْسِهِ مَا هُوَ سَائِلُهُمْ وَ رَجُلٌ لَمْ يُقَدِّمْ رِجْلًا وَ لَمْ يُؤَخِّرْ رِجْلًا حَتَّى يَعْلَمَ أَنَّ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا وَ رَجُلٌ لَمْ يَعِبْ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ بِعَيْبٍ حَتَّى يَنْفِيَ ذَلِكَ الْعَيْبَ عَنْ نَفْسِهِ فَإِنَّهُ لَا يَنْفِي مِنْهَا عَيْباً إِلَّا بَدَا لَهُ عَيْبٌ وَ كَفَى بِالْمَرْءِ شُغُلًا بِنَفْسِهِ عَنِ النَّاسِ.
الكافي، ج2، ص 147
#حدیث
#الکافی
#رسول_الله
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam
أصلاً حواسم نیست که فرصت ندارم
خیلی برای بندگی همّت ندارم
اینقدر زیر خاک خوابیده اند مردم
چشمی برای دیدن عبرت ندارم
امروز و فردا می کنم هنگام توبه
حالی برای ترک معصیّت ندارم
أرزان خودم را باختم در دار دنیا
أمّا حواسم نیست من قیمت ندارم
افتادم أمّا باز دستم را گرفتی
جایی به جز این خانه من عزّت ندارم
وای از شبی که صورتم بر خاک قبر است
چیزی برای خانه ی غربت ندارم
باب نجات شیعه ی زهرا، حسین است
چشم امیدی جز به این رحمت ندارم
وقتی حسین بن علی را دوست دارم
از هیچ چیز دیگری وحشت ندارم
شب های جمعه مادری قامت خمیده
هی بوسه می گیرد ز رگ های بریده
"وحید محمّدی"
#شعر
#مناجات_و_روضه
#امام_حسین
@Arshiv_Gholam
Hadadeeyan-Shab 03 Ayam Fatemiyeh1394-004.mp3
6.68M
🎙غصّه فردا رو نخور روزیتو مولا میده🎙
"کربلایی محمّد حسین حدّادیان"
#صوت
#سینه_زنی
#محمد_حسین_حدادیان
@Arshiv_Gholam
🔰جلسه هفتگی هیأت خیمه أصحاب الحسین (علیه السّلام)🔰
🕯به مناسبت أیّام ولادت حضرت صدّیقه (سلام اللّه علیها)، هدیه به روح ملکوتی حضرت علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)🕯
سخنران:
حضرت استاد فربهی
زمان:
جمعه، ۱۷ بهمن ۹۹
ساعت ۱۹
مکان:
خیابان أنصارالحسین، بلوار شهید شیرازی، خیابان شهید جهان آرا، ک3، پ11، منزل آقای بدرلو
"خانوادگی"
#اطلاع_رسانی
#روضه_خونگی
@kh_ashabalhosein
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْقَاسَانِيِّ جَمِيعاً عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ الْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام):
إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ لَا يَسْأَلَ رَبَّهُ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ فَلْيَيْأَسْ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِمْ وَ لَا يَكُونُ لَهُ رَجَاءٌ إِلَّا عِنْدَ اللَّهِ فَإِذَا عَلِمَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) ذَلِكَ مِنْ قَلْبِهِ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ.
الكافي، ج2، ص 148
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
انسان ها همیشه از روی عقل تصمیم نمی گیرند و همیشه به دنبال راه صحیح نمی روند؛ بلکه بسیاری أوقات از روی میل و خواسته های زودگذر خود تصمیم گیری می کنند...آیا میزان أرزش رأی أفراد متخصّص با أفراد عادی برای رسیدن به حکومت عقلانی، یکی می باشد؟...ملاک أرزشمند بودن یک قانون، مطابقت با حقّ و در راستای رشد بودن است؛ نه مطابقت با خواست و میل أفراد.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 140
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
دموکراسی به دنبال خواست و میل أکثریّت است و این میل أکثریّت در دموکراسی هرگز مشروط به نظر دادن از روی عقل و عقلانیّت نمی باشد.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 144
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو غَالِبٍ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِي جَدِّي مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سِنَانٍ عَنْ حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ الطَّيَّارِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
إِنَّمَا قَدَّرَ اللَّهُ عَوْنَ الْعِبَادِ عَلَى قَدْرِ نِيَّاتِهِمْ فَمَنْ صَحَّتْ نِيَّتُهُ تَمَّ عَوْنُ اللَّهِ لَهُ وَ مَنْ قَصُرَتْ نِيَّتُهُ قَصُرَ عَنْهُ الْعَوْنُ بِقَدْرِ الَّذِي قَصَّرَ.
الأمالي (للمفيد)، ص 65
#حدیث
#امالی_مفید
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
Moghadam-13951001[03].mp3
5.88M
🎙هر دو عالم یک طرف یک موی زینب یک طرف🎙
"کربلایی جواد مقدّم"
#صوت
#سینه_زنی
#شعر_خوانی
#جواد_مقدم
@Arshiv_Gholam
السّلام ای خزینة الأسرار
السّلام ای مدینة الأبرار
السّلام ای عوالم الآیات
السّلام ای جوامع الأخبار
همه خلقند زیر چادر تو
در حقیقت تویی تویی ستّار
إختیار نبیّ است در دستت
مادری تو به أحمد مختار
نیست إغراق گر بخوانندت
خواهر تیغ حیدر کرّار
چاکر درگهت چنان حمزة
نوکرت همچو جعفر طیّار
شجر طیّبة تویی زهرا
تا أبد هستی ای شجر پُر بار
مصطفایی ولی به قالب زن
هم به رفتار و نیز در گفتار
طفل بیت تو سیّد الشّهداء
کودک توست سیّد الأبرار
هرکه جان می دهد به یک نگهت
بایدش خواند أفضل التّجار
چمن کوچه باغ تو طوبی
خار کوی تو أعظم الأشجار
گر جمال خداست همسر تو
تو جلالی به ایزد غفّار
قطره ای از متانتت شب قدر
ذرّه ای از شرافتت أسحار
نه فقط روز، بلکه نیمه ی شب
بوده ای در قنوت، مردم دار
مفتخر از گدایی تو بلال
بهره مند از غلامی ات عمّار
باغ فردوس، بی رخت پائیز
با رخ تو خزان، همیشه بهار
جلوات تو لیلة الأسری
خلواتت، مشارق الأنوار
در طلوع سه گانه ات هر روز
مرتضی داشت با خدا دیدار
مهر تو در عروسی ات، بخشش
رَخت شام زفاف تو إیثار
منکران فضیلتت ملحد
مشرکان کرامتت کفّار
چادرت در سرای أهل یهود
همچو پیغمبری است در أنظار
نوکرانت همه أولی الألباب
چاکرانت همه أولی الأبصار
پدرت همچو تاج بر سر تو
همچو آویز گردنت، کرّار
پسرانت چو گوشواره ی تو
در تلألؤ به از دُر شهوار
پدر و مادرم به قربانت
جان و مالم به مقدم تو نثار
خون من فرش مقدمت ای دوست
روی من خاک درگهت ای یار
ای که آرد به جای شوهر تو
جبرئیل از بهشت بر تو انار
غوره ی باغ تو به از حلواست
دل روح الأمین کند إظهار
علم ما لا یکون به سینه ی توست
شده از علم، جان تو سرشار
ای که فرمود مصطفای عزیز
در مقام تو مادر أحرار
می رساند به جان من آسیب
هر چه آرَد به فاطمه آزار
مصطفی دیده از جهان پوشید
تا بدان جا رسید آخر کار
که دم أجر دادن أحمد
دخترش سوخت در پس دیوار
معنی، آخر چه سان مودّت بود
أقربای رسول و شعله ی نار؟!
بوسه گاه نبیّ أکرم را
هبه کردند بر نوک مسمار
"محمّد سهرابی"
#شعر
#مدح_و_روضه
#حضرت_زهرا
@Arshiv_Gholam
اگر ما در أمور فردی عقل را معتبر دانستیم، به این دلیل بود که عقل کشف واقعیّت می کند؛ أمّا در أمور إجتماعی هم می توان گفت خواست أکثريّت کاشف از حقیقت است؟...حتی اگر فرض کنیم که دو طرف (أقلیّت و أکثریّت) هر دو از روی عقلانیّت تصمیم می گیرند، باز هم دلیلی نداریم که رأی أکثریّت به حقیقت نزدیک تر است؛ زیرا إمکان دارد در طرف أقلیّت أفراد بسیار نخبه و فکوری وجود داشته باشد که رأی هر کدام از آن ها مساوی رأی هزار نفر باشد. در باب حساب إحتمالات باید هم به کمّیّت أفراد توجّه شود و هم به کیفیّت آن ها.
استاد محمد نجفی
حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 145
#کتاب
#حکومت_اسلامی
#استاد_محمد_نجفی
@Arshiv_Gholam
وَ عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ حَفْصٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ:
صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسَمِّحُ الْكَفَّ وَ تُطَيِّبُ النَّفْسَ وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ.
عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ خَطَّابٍ الْأَعْوَرِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السّلام):
صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَكِّي الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى وَ تُنْمِي الْأَمْوَالَ وَ تُنْسِئُ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَ تُوَسِّعُ فِي رِزْقِهِ وَ تُحَبِّبُ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ وَ لْيَصِلْ رَحِمَهُ.
الكافي، ج2، ص 151 و 152
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam