بررسی های سندی نشان می دهد در میان روایت های "من بلغ"، جز روایت اوّل یعنی روایت علی بن ابراهیم قمی از پدرش ابراهیم بن هاشم و نهایتاً از هشام بن سالم، که دارای توثیق عامّ است و سیّد بن طاووس (م 664 ق) نیز در کتاب اقبال گفته که خود او این حدیث را در اصل هشام بن سالم دیده است، اسناد دیگر روایت ها تمام نیست.
استاد محمد تقی اسلامی
اخلاق اسلامی و کاربست قاعده تسامح در ادله سنن، ص 56
#کتاب
#اخلاق_اسلامی_و_قاعده_تسامح
#استاد_محمد_تقی_اسلامی
@Arshiv_Gholam
رهبانیّون مسیحیّت، برای اینکه دامانشان به گناهان آلوده نشود، رهبانیّت پیشه کردند...أمّا عالم اسلامی رهبانیّت ندارد...خودش را متّقی می کند...و وارد منطقه گناه می شود، برای دستگیری گناهکاران؛ خلاصه "تقوا" این است. وقتی این معنای تقوا شد...می بینید که خیلی آسان، وسیله پیروزی است.
نائب المهدی امام خامنه ای
طرح کلّی اندیشه اسلامی، ص 47 و 48
#کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنِ ابْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ):
الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِمْ.
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عُمَارَةَ قَالَ:
كَانَ حَمَّادُ بْنُ أَبِي حَنِيفَةَ إِذَا لَقِيَنِي قَالَ كَرِّرْ عَلَيَّ حَدِيثَكَ فَأُحَدِّثَهُ، قُلْتُ رُوِّينَا أَنَّ عَابِدَ بَنِي إِسْرَائِيلَ كَانَ إِذَا بَلَغَ الْغَايَةَ فِي الْعِبَادَةِ صَارَ مَشَّاءً فِي حَوَائِجِ النَّاسِ عَانِياً بِمَا يُصْلِحُهُمْ.
الكافي، ج2، ص 199
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
ma93031104.mp3
11.25M
🎙شب مستیمه امشب شب خیلی خاصّه🎙
"حاج سیّد مهدی میرداماد"
#صوت
#مولودی
#سید_مهدی_میرداماد
@Arshiv_Gholam
این کتاب گفتارهایی از استاد مصباح یزدی درباره مسأله ولایت است. گفتار اوّل این کتاب فضایل أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) را با اشاره به اکتسابی بودن و غیر اکتسابی بودن آن ها بیان می کند. گفتار دوّم و سوّم شبهات موجود درباره فضایل آن حضرت را پاسخ و شخصیّت بی بدیل آن امام همام را شرح می دهد. هم چنین در گفتارهای چهارم، پنجم و ششم منشأ مشروعیّت حضرت علی (علیه السّلام) مورد مداقّه و کاوش قرار می گیرد و از سقیفه به عنوان نقطه آغاز سکولاریزم یاد و عبرت های مهمّ آن نیز بیان می شود. گفتار هفتم نیز مجالی برای بازشناسی عوامل مخالفت با حضرت علی (علیه السّلام) است. در گفتارهای هشتم، نهم و دهم رفتار و عملکرد سیاسی امام علی (علیه السّلام)، شیوه حکومت آن حضرت و نیز نقش مردم در مشروعیّت و مقبولیّت حکومت اسلامی بحث و بررسی می شود. گفتارهای یازدهم و دوازدهم به تقابل غدیر و سقیفه و به علل همراهی نکردن مردم با امام علی (علیه السّلام) بعد از رحلت پیامبر خاتم (صلّی اللّه علیه و آله) می پردازد. گفتارهای شانزدهم و هفدهم نیز مبحثی مشروح درباره امامت، ولایت و ولایت فقیه، ولایت فقیه در ایران، حق قانون گزاری برای وی و تهدیدهای پیش روی آن می باشد.
✍ أثری از مرحوم علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
📚 انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه اللّه)
#معرفی_کتاب
#در_پرتو_ولایت
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
گرچه هستم پست و بی مقدار تحویلم بگیر
خواهشی دارم بیا این بار تحویلم بگیر
اهل دنیا که مرا بد جور دور انداختند
من زمین خوردم، خودت ای یار تحویلم بگیر
یوسف مصری و من هم دست خالی آمدم
آمدم أمّا سر بازار، تحویلم بگیر
به همه گفتم که من هم نوکرت هستم، نکن
نسبتم را با خودت انکار، تحویلم بگیر
کم که یادت می کنم تو بیشتر یادم بکن
باز هم منّت سرم بگذار، تحویلم بگیر
آبروی نوکرت را حفظ کن ای با وفا
پیش مردم دست کم یک بار تحویلم بگیر
از تو خیر دائم و از ما به تو شرّ می رسد
گرچه دائم دادمت آزار، تحویلم بگیر
جان آقایی که برد از کوچه تا خانه خودش
مادرش را با دو چشم تار، تحویلم بگیر
"وحید محمدی"
#شعر
#مناجات
#امام_زمان
@Arshiv_Gholam
از رایج ترین مغالطات باب تعریف می توان تعریف به أعمّ مطلق، تعریف به أخصّ، تعریف به مباین، تعریف به مساوی در معرفت، تعریف به خود، تعریف دوری، تعریف به أخفا، تعریف به الفاظ مبهم، تعریف کنه به وجه، تعریف هستی به جای چیستی و تعریف به منشأ اشاره کرد.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 157 و 158
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت می شود یک شعار تو خالی...اگر عقلانیّت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضدّ خودش تبدیل می شود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نشود.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 65
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
"أطیعُوا اللّهَ و الرّسُولَ لعلّکُم تُرحَمون...خب اطاعت از خدا با اطاعت از پیغمبر تفاوتی ندارد...هر دو تا را باهم، زائد نیست ذکر کردنش؟ نه...اگر...پیغمبر را به عنوان مصداق و نمونه ای ذکر نکند...همه کس می تواند داعیه ی دین و ایمان و تقوا را علنی کند...این ها در مقابل حق پرست واقعی باید ممتاز بشوند، باید مشخّص بشوند...لذا بایستی مشخّص بشود که اطاعت خدا یعنی چه. آن کسانی که خود را بنده ی خدا می دانند، أمّا بنده ی فرمان خدا، قانون خدا نیستند...این ها چطور می توانند بگویند ما بنده ی خداییم؟
نائب المهدی امام خامنه ای
طرح کلّی اندیشه اسلامی، ص 48 و 49
#کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله):
مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً نَفَّسَ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِينَ كُرْبَةً وَاحِدَةً فِي الدُّنْيَا وَ ثِنْتَيْنِ وَ سَبْعِينَ كُرْبَةً عِنْدَ كُرَبِهِ الْعُظْمَى، قَالَ حَيْثُ يَتَشَاغَلُ النَّاسُ بِأَنْفُسِهِمْ.
الكافي، ج2، ص 199
#حدیث
#الکافی
#رسول_الله
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
4_339268499027263567.mp3
2.86M
🎙هیئتو بازیش نکنید🎙
"حضرت استاد شیخ مرتضی آقاتهرانی (حفظه اللّه)"
#صوت
#سخنرانی
#استاد_مرتضی_آقاتهرانی
@Arshiv_Gholam
4_6012568135494796273.mp3
8.95M
🎙ما عبد حضرات اهلبیت (علیهم السّلام) هستیم🎙
"حضرت استاد شیخ حسین انصاریان (حفظه اللّه)"
#صوت
#سخنرانی
#شیخ_حسین_انصاریان
@Arshiv_Gholam
جرم را باید شناخت، میزان جرم را باید فهمید، آنگاه توقّع مجازات متناسب با میزان جرم را داشت.
آنچه در کنار همه ی الزامات این حرکت [عدالت خواهی] ضروری و حیاتی است آن است که اوّلاً مراقبت شود کسانی که با انگیزه های دیگر، این شعار حق را ابراز نکنند.
نائب المهدی امام خامنه ای
کتاب عدالت، ص 65
#کتاب
#کتاب_عدالت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
"أطیعُوا اللّهَ و الرّسُول" اطاعت کنید خدا را و رسول را، لعلّکُم تُرحَمون شاید مورد رحمت پروردگار قرار گیرید. رحم خدا یعنی چه؟...پندار عامیانه ما...اگر چنانچه از منطقه های ممنوعه پروردگار پا عقب نکشیدیم، فقط یک امیدواری داریم...آن رحم خداست...رحم را...جایگزین عمل کردن می دانیم...آیه قرآن به عکس است؛ می گوید عمل کنید، اطاعت کنید، شاید مورد رحمت پروردگار قرار بگیرید. رحمت خدا آن وقتی است که یک ملّتی به مسئولیّتش عمل کند.
نائب المهدی امام خامنه ای
طرح کلّی اندیشه اسلامی، ص 49
#کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
توصیف را می توان با ابزار های متعدّدی انجام داد...توصیف تجربی، توصیفی است که با ابزار های تجربی مثل مشاهده و آمار و امثال آن صورت می گیرد...توصیف تاریخی، توصیفی است که با ابزار نقل و شواهد و مستندات و تجربیات تاریخی صورت می گیرد و مراد از توصیف تحلیلی، توصیفی است که با تحلیل های انتزاعی و عقلی و از راه بیان ویژگی های لازم یک کنش به دست می آید...در توصیف هم می توان از روش های کمّی استفاده کرد و هم از روش های کیفی...روش های کمّی برون کاوانه اند...أمّا روش های کیفی درون کاوانه بوده...بسته به نوع مسأله تحقیق می توان از هر کدام از آن ها یا از هر دوی آن ها بهره گرفت.
دکتر احمد حسین شریفی
روش شناسی علوم انسانی اسلامی، ص 168 و 169
#کتاب
#علوم_انسانی_اسلامی
#دکتر_احمد_حسین_شریفی
@Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ ذَرِيحٍ الْمُحَارِبِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
أَيُّمَا مُؤْمِنٍ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً وَ هُوَ مُعْسِرٌ يَسَّرَ اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَهُ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، قَالَ وَ مَنْ سَتَرَ عَلَى مُؤْمِنٍ عَوْرَةً يَخَافُهَا سَتَرَ اللَّهُ عَلَيْهِ سَبْعِينَ عَوْرَةً مِنْ عَوْرَاتِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ، قَالَ وَ اللَّهُ فِي عَوْنِ الْمُؤْمِنِ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ فَانْتَفِعُوا بِالْعِظَةِ وَ ارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ.
الكافي، ج2، ص 200
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ قَالَ أمیرُالمؤمنین (علیه السّلام):
مَرَارَةُ الدُّنْيَا حَلَاوَةُ الْآخِرَةِ وَ حَلَاوَةُ الدُّنْيَا مَرَارَةُ الْآخِرَة.
نهج البلاغة، ص 512
"آیت اللّه جاودان (حفظه اللّه)"
#فیلم
#حدیث
#سخنرانی
#امام_علی
#نهج_البلاغه
#آیت_الله_جاودان
@Arshiv_Gholam