eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
974 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔷《اَلسَّلامُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ(سَلامُ اللهِ عَلیهَا) سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكاتُهُ》🔷🔹 ✅«ابوالعاص» شوهر «زینب» ربیبه حضرت رسول اکرم(ص) بود که در جنگ بدر در صف مشرکان حضور داشت و به اسارت مسلمانان درآمد. هنگامی که مردم مکه برای آزادی اسیران، فِدیه خواستند، زینب هم گردن‌ بندی را که هنگام ازدواج از حضرت خدیجه(س) دریافت کرده بود را برای آزادسازی ابوالعاص فرستاد. رسول اکرم(ص) پس از کسب موافقت مسلمانان، ابوالعاص را آزاد ساخت و اموال زینب را نیز پس فرستاد و از ابوالعاص پیمان گرفت که پس از مراجعت به مکه، شرایط مسافرت زینب را به مدینه فراهم سازد. ابوالعاص پس از بازگشت به مکه، زینب را همراه با یاران رسول اکرم(ص) به مدینه فرستاد. رسول اکرم(ص) به «زید بن حارثه» و گروهی از انصار، مأموریت داد که در هشت مایلی مکه توقف کنند و هر موقع کجاوه زینب به آن جا رسید، او را به مدینه بیاورند. قریش از خروج دختر رسول اکرم(ص) از مکه آگاه شدند و گروهی تصمیم گرفتند که او را از نیمه راه باز گردانند. «هبار بن اسود» با گروهی خود را به کجاوه زینب رساند و نیزه خود را بر کجاوه دختر رسول اکرم(ص) کوبید. زینب از ترس آن، کودکی را که در رحم داشت، سقط کرد و به مکه بازگشت. رسول اکرم(ص) پس از شنیدن این خبر سخت ناراحت شد و در فتح مکه (با این که همه را بخشید و آزاد نمود) خون قاتل فرزند زینب را مباح شمرد.(۱) ابن ابی الحدید معتزلی در این باره می‏ گوید : من این جریان را برای استادم «ابوجعفر نقیب» خواندم، او گفت : 📋《إِذَا كَانَ رسول‌الله(ص) أَبَاحَ دَمَ هبار بْنِ الْأَسْوَدِ لِأَنَّهُ رَوَّعَ زَيْنَبَ فَأَلْقَتْ ذَا بَطْنِهَا؛ فَظَهَرَ الْحَالِ أَنَّهُ لَوْ كَانَ حَيّاً لأباح دَمُ مَنْ رَوَّعَ فَاطِمَةَ(س) حَتَّى أَلْقَتْ ذَا بَطْنِهَا》 ♦️وقتی که حضرت رسول اکرم(ص) خون کسی که دخترش زینب را ترسانید و او سقط جنین کرد را مباح شمرد، قطعا اگر زنده بود خون کسی را که دخترش فاطمه(س) را ترسانید و در نتیجه باعث شد فرزندش را سقط کند، حتما مباح می‏ شمرد.(۲) حتی در منابع اهل سنت آمده است که وقتی غاصبین و مهاجمین به در خانه حضرت فاطمه(س) هجوم آوردند، و حضرت(س) را بین در و دیوار قرار دادند و مجروح ساختند. 📋《إنَّ عُمَرَ رَفَسَ فَاطِمَةَ(س) حَتَّی أسْقَطَتْ بِمُحْسِنٍ》 ♦️عُمر لگدی بر حضرت فاطمه(س) زد، در نتیجه، فاطمه(س) فرزندی که در رحم داشت، سقط شد.(۳) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : غنچه پرپر گشته بود و گل جدا افتاده بود پشت در، جان علیِّ مرتضی افتاده بود دست مولا بسته و بیت ولایت سوخته آیه ای از سوره ی کوثر جدا افتاده بود فاتح خیبر برای حفظ قرآن در سکوت کل قرآن در میان کوچه ها افتاده بود مادر مظلومه می‌پیچید پشت در به خود دختر معصومه زیر دست و پا افتاده بود غیر زهرا، غیر محسن، غیر آتش، غیر در کس نمی‌داند که پشت در چه ها افتاده بود 👤سازگار 📚منابع : ۱)سیرة النبی(ص) ابن هشام، ج۲، ص۳۰۸/ انساب الاشراف بلاذری، ج۱، ص۳۹۷ ۲)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۴، ص۱۹۳ ۳)لسان المیزان ابن حجر عسقلانی، ج۱، ص۴۰۶/ سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۱۵، ص۵۷۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚آشنایی با برخی از منابع معتبر تاریخ شهادت : 👇 @AsnadolMasaeb
✅منابع دست اول درباره قیام کربلا و شهادت امام حسین(علیه السلام) به دو دسته کلی تقسیم می‌ شود :👇 1⃣دسته اول : احادیث و بیانات گردآوری شده از اهل بیت(علیهم السلام) در کتب حدیثی و روایی 2⃣دسته دوم : گزارش‌ های تاریخی برگرفته از روایات حاضران در حادثه کربلا ┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈ 📔منابع دست اول : 👤 پنج مقتل را که در قرن دوم تا اوایل قرن چهارم هجری نوشته شده‌ اند را از منابع اولیه قابل توجه می‌ داند. 📚این مقاتل عبارت است از؛ ۱)«مقتل الحسین(ع)» اثر «ابی مخنف لوط بن یحیی ازدی‌»(۱۵۷ق) ۲)«ترجمة الحسین(ع) و مقتله» از کتاب «الطبقات الکبری» اثر «محمد بن‌ سعد بغدادی»(۲۳۰ق) ۳)«مقتل امام حسین(ع)» از کتاب «انساب الاشراف» اثر «احمد بن یحیی بلاذُری‌»(۲۷۹ق) ۴)«گزارش قیام کربلا» از کتاب «الاخبار الطوال» اثر «احمد بن داود دینَوَری»(۲۸۳ق) ۵)«الفُتوح» اثر «احمد بن اعثم کوفی»(۳۱۴ق) و قابل تذکر اینکه؛ کهن‌ ترین منبع تاریخی دست اول در دسترس، نوشته ی «ابومخنف» می‌ باشد که به‌ طور تقریباً کامل از دو طریق کتاب «تاریخ طبری» اثر «محمد بن جریر طبری» و کتاب «الارشاد» اثر «شیخ مفید» در دسترس می‌ باشد. اما برخی قائلند که کتاب «مقتل الحسین(ع) ابی مخنف» تا حدود قرن چهارم موجود بوده و بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است. کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی است مجعول و احتمالا در قرن ششم ساخته شده است. دلیلش را هم این ذکر کرده اند که؛ محتوای این مقتل با «تاریخ طبری» بسیار متفاوت است؛ درحالی‌که طبری بدون واسطه یا با یک واسطه از این کتاب نقل کرده است. ┈┉┅━❀🔹️♦️🔹️❀━┅┉┈ 📔منابع دست دوم : منابع دست دوم مبتنی بر گزارش‌ های منابع دست اول است. این منابع در زمانی تهیه شده‌است که به علت فاصله تاریخی امکان دسترسی به روایات شاهدان واقعه میسر نبوده‌ است. 📋فهرستی از مهمترین منابع دست دوم به شرح ذیل است : ۱)«الطبقات الکبری» محمد بن سعد(۲۳۰ق) ۲)«انساب الاشراف» احمد بن یحیی بلاذری(۲۷۹ق) ۳)«اخبار الطوال» احمد بن داوود دینوری(۲۸۳ق) ۴)«تاریخ طبری» محمد بن جریر طبری(۳۱۰ق) ۵)«الفتوح» احمد بن اعثم کوفی(۳۱۴ق) ۶)«مقاتل الطالبیین» ابوالفرج اصفهانی(۳۵۶ق) ۷)«معجم الکبیر» سلیمان بن طبرانی(۳۶۰ق) ۸)«شرح الأخبار» قاضی نعمان مغربی(۳۶۳ق) ۹)«کامل الزیارات» ابن قولویه قمی»(۳۶۸ق) ۱۰)«الامالی» شیخ صدوق(۳۸۱ق) ۱۱)«الارشاد» شیخ مفید(۴۱۳ق) ۱۲)«روضة الواعظین» ابن فتال نیشابوری(۵۰۸ق) ۱۳)«اعلام الوری» فضل بن حسن طبرسی(متوفی ۵۴۸) ۱۴)«مقتل الحسین(ع)» موفق بن خوارزمی(۵۶۸ق) ۱۵)«تاریخ مدینة دمشق» ابن عساکر دمشقی(۵۷۱ق) ۱۶)«مناقب آل ابی طالب(ع)» ابن شهر آشوب(۵۸۸ق) ۱۷)«الکامل فی التاریخ» ابن اثیر(۶۳۰ق) ۱۸)«مثیر الأحزان» ابن نما حلی(۶۴۵ق) ۱۹)«تذکرة الخواص» سبط بن جوزی(۶۵۳ق) ۲۰)«اللهوف» سید بن طاووس(۶۶۴ق) ۲۱)«کشف الغمّة» علی بن عیسی اربلی(۶۹۲ق) ۲۲)«سیر اعلام النبلاء» شمس الدین ذهبی(۷۴۸ق)(۱) اما در دوره قاجار توجه عالمان و واعظان دینی به مباحث مقتل نویسی و رواج روضه، بیش از پیش شد و آنان در این باره کتاب هایی تدوین کردند. اما برخی از این کتب، آسیب جعل و تحریف و دروغ را به همراه داشت که گویا نویسندگان آن ها خود را ملزم به اثبات ادعایشان از هر طریقی می دانسته اند. متأسفانه این آسیب ها در دوره های بعد نیز نقد نشد، و در منابع بعدی رسوخ کرد و پذیرفته شد و در بسیاری از مجالس و محافل بین روضه خوانان مرسوم شد و مقاتل به مرور زمان از واقعیات عاشورا فاصله گرفت. این مقاتل نه ارزش تاریخی داشت و نه ارزش ادبی! فقط برای تحریک عواطف عوام نوشته شده‌ بود. 👤«رسول جعفریان» می‌نویسد : «متأسفانه در این دوره(قاجار) دقت تاریخی وجود ندارد و از مصادر دقیق استفاده نشده است. آن چه از لحاظ بینشی در مقتل‌ نویسی‌ های این دوره وجود دارد آن که عمدتا از زاویه اندوه و غم و مصیبت و ابتلاء به قضیه نگاه شده و کوشیده شده تا پیش از آن که متنی تاریخی ‌در اختیار بگذارد، متنی حزن‌ زا آن هم به قصد روضه‌ خوانی تهیه کند. غالب این آثار برای مجالس سوگواری تألیف شده و هدف عمده‌اش فراهم کردن زمینه برای گریه بوده است.(۲) 📚منابع : ۱)تاملی در نهضت عاشورا جعفریان، ص۱۵ ۲)حیات فکری و سیاسی ائمه اطهار(ع) رسول جعفریان، ص۳۷ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅در کتاب «نفیس الذریعه» اثر مرحوم «محمد محسن آغابزرگ تهرانی»(۱۳۴۸ق) حدود شصت مقتل معرفی شده است که بیش از نیمی‌ از آن‌ها مربوط به امام حسین(علیه السلام) است.(۱) بیشتر مقاتلی که درباره امام حسین(علیه السلام) نوشته شده‌اند، امروزه در دسترس نمی‌ باشند و این کتاب‌ ها مفقود شده‌اند. نظیر؛ 1⃣«مقتل ابی‌ عبدالله(ع)» اثر «اصبغ بن نباته»(قرن اول) 2⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «جابر بن یزید جعفی»(۱۲۸ق) 3⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «هشام بن محمد بن سائب کلبی»(۲۰۴ق) 4⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «محمد بن عمر واقدی»(۲۰۹ق) 5️⃣«مقتل ابی عبدالله(ع)» اثر «نصر بن‌ مزاحم»(۲۱۲ق) 6️⃣«مقتل الحسین(ع)» اثر «محمد بن حسن طوسی»(۴۶۰ق) 📚منبع : ۱)الذریعة مرحوم آغابزرگ تهرانی، ج۲۲، ص۲۱ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅مرحوم «استاد محمدی ری شهری» رئیس سابق مؤسسه علمی‌ فرهنگی «دار الحدیث» در مقدمه کتاب خود یعنی «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(علیهم السلام)» به برخی از منابع ضعیف زیر اشاره می کند :👇 @AsnadolMasaeb
1️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «أبی مخنف لوط بن یحیی أزدی‌»(۱۵۷ق) 2️⃣کتاب «روضة الشهداء» اثر «ملا حسین کاشفی»(۹۱۰ق) 3️⃣کتاب «نور العین فی مشهد الحسین(ع)» اثر «أبواسحاق أسفرائنی»(۱۰۲۷ق) 4️⃣کتاب «ألمنتخب فی جمع المراثی و الخُطب» اثر «فخر الدین طُریحی»(۱۰۸۵ق) 5️⃣کتاب «مُحْرق القلوب» اثر «ملا مهدی نراقی»(۱۲۰۹ق) 6️⃣کتاب «طوفان البُكاء فی مقاتل الشهداء» اثر «محمد ابراهیم جوهری هروی»(۱۲۵۳ق) 7️⃣کتاب «مخزن البُکاء فی مصیبة سیدألشهداء(ع)» اثر «ملا محمد صالح بَرَغَانی قزوینی»(۱۲۷۱ق) 8️⃣کتاب «بحر المصائب و کنز الغرائب» اثر «ملا محمدجعفر بن سلطان احمد تبريزى»(۱۲۸۲ق) 9️⃣کتاب «الدّمعة السّاکبة فی أحوال النَبی و العتْرة الطّاهرة» اثر «محمدباقر بن عبدالکریم بهبهانی»(۱۲۸۵ق) 🔟کتاب «أسرار الشهادة» اثر «ملا فاضل دربندی»(۱۲۸۶ق) 1️⃣1️⃣کتاب «ناسخ التواریخ» اثر «میرزا محمد تقی سپهر»(۱۲۹۷ق) 2️⃣1️⃣کتاب «رياض الأحزان» اثر «محمدحسن قزوينی»(۱۳۰۵ق) 3️⃣1️⃣کتاب «طریق البکاء در مصائب خامس آل عبا(ع)» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق) 4️⃣1️⃣کتاب «أنوار المجالس» اثر «ملا محمد حسین بن عبدالله شهرابی»(۱۳۱۰ق) 5️⃣1️⃣کتاب «عنوان الکلام» اثر «ملا محمدباقر فشارکی»(۱۳۱۴ق) 6️⃣1️⃣کتاب «إکلیل المصائب فی مصائب الأطائب» اثر «محمد بن سلیمان تنکابنی»(۱۳۲۰ق) 7️⃣1️⃣کتاب «رياض القُدس» اثر «ملا صدر الدين واعظ قزوينی»(۱۳۲۳ق) 8️⃣1️⃣کتاب «تذکرة الشّهداء» اثر «ملا حبیب شریف کاشانی»(۱۳۴۰ق) 9️⃣1️⃣کتاب «معالی السِّبطیْن فی أحوال السِّبطیْن» اثر «ملا محمدمهدی حائری مازندرانی»(۱۳۸۵ق) 0⃣2⃣کتاب «فُرسان الهَیجاء» اثر «ذبیح‌ الله محلاتی»(۱۴۰۶ق)(۱) ✍برخی از علماء از جمله؛ 👤مرحوم «میرزا حسین محدث نوری»(۱۳۳۰ق) در کتاب «لولو و مرجان» به نقد تحریفات در عزاداری‌ ها و روضه‌ خوانی‌ ها پرداختند. 👤مرحوم «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق) هم یادداشت‌ ها و جزواتی در تحریفات عاشورا نوشته است. همچنین در روزگار ما نیز (۱۳۵۸ش) در کتاب «حماسه حسینی» این موضوع را مورد توجه قرار داده است. 📚یک نگاه اجمالی به اسامی غالب آثاری که در تاریخ عاشورا از دوره‌ی صفوی به بعد و بیشتر در عصر قاجار نگاشته شده است که ما به بیست مورد آن در بالا اشاره کردیم. آثاری از قبیل؛ «طریق البکاء»، «طوفان البکاء»، «عمان البکاء»، «محیط البکاء»، «امواج البکاء»، «ریاض البکاء»، «مفتاح البکاء»، «منبع البکاء»، «مخزن البکاء»، «معدن البکاء»، «مناهج البکاء»، «مجری البکاء»، «سحاب البکاء»، «عین البکاء»، «کنز الباکین»، «بکاء العین»، «مبکی العیون»، «مبکی العینین»، «المبکیات»، «بحر الکباء فی مصائب المعصومین»، «بحر الحزن»، «بحر الدموع»، «بحار الدموع»، «فیض الدموع»، «عین الدموع»، «سحاب الدموع»، «ینبوع الدموع»، «دمع العین»، «مدامع العین»، «مخازن الاحزان»، «بیت الاحزان»، «ریاض الاحزان»، «قبسات الاحزان»، «بحر غم»، «داستان غم»، «غمکده»، «ماتمکده»، «بستان ماتم»، «همّ و غم»، «نشتر غم»، «کنز المصائب»، «مجمع المصائب»، «وجیزه المصائب»، «اکلیل المصائب»، «ابتلاء‌ الاولیاء» و «بلا و ابتلا در رویداد کربلا»(۲) 📚منابع : ۱)الصحيح من مقتل سيدالشهداء و اصحابه(ع) محمدی ری شهری، ص۳۳ ۲)عاشورا شناسى جمعی از نویسندگان، ۴۷۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شش مقتل از مقاتل متاخر قرن چهاردهم و معاصر که به صورت مستند و از کتب معتبر و منابع متقدم(شیعه و اهل سنت) گردآوری شده است : 1️⃣کتاب «قَمقَام زخّاز و صمصام بتّار» اثر «فرهاد میرزا معتمد الدوله»(۱۳۰۵ق) 2️⃣کتاب «نَفَس المَهموم فی مُصیبة سیّدنا الحسین(ع) المظلوم» اثر «شیخ عباس قمی»(۱۳۵۹ق) 3️⃣کتاب «إبصار العین فی أنصار الحسین(ع)» اثر «محمد سَماوی نجفی»(۱۳۷۰ق)  4️⃣کتاب «مقتل الحسین(ع)» اثر «سید عبدالرزاق بن محمد موسوی مُقرَّم»(۱۳۹۱ق) 5️⃣کتاب «تاریخ قیام و مقتل جامع سید الشهداء(ع)» تالیف گروهی از عاشوراپژوهان زیر نظر «مهدی پیشوایی»(۱۴۰۰ش) 6️⃣کتاب «الصحيح من مقتل سيدالشهداء و أصحابه(علیهم السلام)» اثر «محمد محمدی ری شهری»(۱۴۰۱ش) @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔎📚🔎📚🔎📚🔎📚🔎 🎙سیر تحلیلی مقتل نگاری های متاخر عاشورا در بیانات :👇 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👥کانال «اسناد المصائب» در کنار فعالیتهایی که دارد، در صدد معرفی برخی از خُطبای نامی و علمای طراز اول در زمینه منبر و خطابه و روضه و قلم می باشد. از جمله؛ ۱)مرحوم «استاد شیخ حسنعلی راشد» ۲)مرحوم «استاد شیخ محمد تقی فلسفی» ۳)مرحوم «استاد شيخ احمد رحمانی» ۴)مرحوم «استاد شیخ حسین عندلیب همدانی» ۵)مرحوم «شیخ احمد سيبويه» ۶)مرحوم «سید محمد کوثری» و سایر بزرگانی که در زمره این کسوت شریف بودند و هستند. 💠مطالب در سالگرد عروجشان بارگزاری می شود. این بخش از مطالب را از این پس با هشتک دنبال کنید. شاید برای شما سوال باشد که مگر ما خطبای غیر عالم هم داریم؟ مگر می شود خطیبی عالم نباشد؟ بله می شود و نمونه فراوان است! @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣یک مهر سال ۱۳۷۸ شمسی سالروز رحلت عالم ربانی، حضرت شیخ الخطباء و المحدثین، مرحوم حاج شیخ حسین عندلیب همدانی(قدس سره) @AsnadolMasaeb
✅معرفی مختصری از این بزرگوار :👇 «شیخ حسین عندلیب همدانی» در سال ۱۲۸۷ شمسی(۱۳۲۶ق) در شهر اصفهان در خانواده ای علمی دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش حجت السلام و المسلمین شیخ محمدتقی عندلیب عالمی عارف و خطیبی خوش صدا بود. او دوست بسیار صمیمی شاعر بزرگ، مرحوم عمان «سامانی» بود. عمان در دیوان خود از او به این گونه یاد می کند : «اصفهان را عندلیب گلشن اوست در اُخوّت گشته مخصوص من اوست» مادر محترمه شیخ حسین عندلیب علویه ای از سلسله سادات سجادی اصفهان بود که در کودکی مادرش را از دست می دهد و آنگاه همراه پدر به همدان مهاجرت می کند. پس از تحصیل در مکتب خانه های سنتی و دبستان نصرت، در حوزه علمیه همدان که در آن زمان از رونق خاصی برخوردار بود، از محضر ادیبان، فقیهان و فیلسوفان آن سامان بهره های فراوان بود. ایشان از محضر اساتیدى چون «میرزا عبدالرحیم خوانسارى» و «میرزا حسن طبسى» صرف و نحو را فرا گرفت. از محضر اساتیدى چون «حاج آقا محمد» علوم عقلى و علم كلام را آموخت. همچنین قوانین اصول را نزد «حاج میرزا حسین خلیلى» و «آقاى شورینى» فرا گرفت. علاوه بر این، «حاج شیخ على دامغانى» و «حاج شیخ موسى ناظم الشریعه» از اساتید ایشان در علم رجال و انساب بوده‏ اند. اما از همه بیشتر سالهای متمادی از درس تفسیر، فقه و اصول مرحوم «آیت الله العظمی آخوند ملا علی معصومی همدانی» استفاده کرد. ایشان در کنار تحصیل علم از تهذیب و تزکیهٔ نفس غافل نماند و سیر و سلوکی منطبق با موازین قرآن و عترت داشت. مهمترین ویژگی روحی این بزرگوار عشق و دلباختگی او به سید و سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(علیهما السلام) بود. برای او زندگی بی نام و یاد حسین(علیه السلام) معنی و مفهومی نداشت. ایشان از هر فرصتی برای مطالعه و تحقیق استفاده می کرد و نتیجه ی این تحقیقات ده ها دفتر بزرگ و کوچک است. از آثار ایشان کتاب کم نظیر «ثارالله» است که بارها به طبع رسیده است. همچنین ایشان در علم انساب و شجره نامه سادات به ویژه در منطقه همدان از تبحر خاصی برخوردار بودند که به همین منظور تحقیقات وسیعی در باب امامزادگان و سادات استان همدان، آثار باستانی و شرح حال علمای این سامان دارند که امید است در دسترس عموم قرار گیرد. سرانجام روح پاک این محقق فرزانه و عالم نستوه پس از تحمل مدت ها بیماری سخت و طاقت فرسا در روز دوازدهم جمادی الثانی ۱۴۲۰ هجری قمری برابر با اول مهر ۱۳۷۸ هجری شمسی از دار فانی رحلت کرد. پیکر آن مرحوم پس از تشییعی بسیار با شکوه و کم نظیر در جوار آستان مقدس «شاهزاده حسین(ع)» همدان دفن گردید. 💠«مرحوم عندلیب» در کلام دیگران : 👤مرحوم «شیخ محمد متقی همدانی» : (فرزند مرحوم شیخ حسین عندلیب همدانی) نقل می کند که مرحوم «متقی همدانی» به من گفتند : روزی با پدر شما برای تفریح به باغهای اطراف همدان رفته بودیم، من به ایشان گفتم : در این فضای با صفا و با آن صوت زیبایت چند بیتی غزل از حافظ بخوان، پدرت گفت : «آقای متقی! من این حنجره را وقف اهل بیت(علیهم السلام) و بالخصوص حسین بن علی(علیه السلام) کرده ام و در جای دیگر استفاده نمی کنم.» 👤استاد «علی نظامی همدانی» : «آن مرحوم در بالای منبر، بیشتر از مستمعینش اشک می‌ ریخت.» 👤استاد «شیخ حسین انصاریان» در خاطراتش می نویسد : «بالای سر حجت الاسلام عندلیب همدانی حاضر بودم که ۹۴ سال از عمرش می‌گذشت و در حال احتضار نفس‌های آخر عمرش را کنار بالینش نشسته بودم و در ذهنم باطن کارهایش را با روایاتی که درباره وضعیت محتضر و سختی جان کندن وارد شده تطبیق می دادم. آن بزرگوار عالمی صاحب‌ دل، از نظر کرده‌ های حضرت سیدالشهدا(ع) و از پاکان روزگار بود و نسل‌هایی که او را در طول ۹۰ سال زندگی‌ اش دیده بودند از وی به نیکی یاد می‌ کردند. آن روز عالم دیگری نیز بر بالین او نشسته بود و در همان لحظاتی که من داشتم به روایات فکر می‌کردم ایشان خطاب به من گفت این لحظه، لحظه ی بسیار سخت و مشکل و خطرناکی است. گفتم : البته نه برای چنین کسی! گفت : چطور؟ گفتم : همه مردم این شهر، خود من که سی سال است او را می‌شناسم، شهادت می‌دهیم که این مرد قریب یک قرن در راه خدا و پیغمبر و اهل بیت(ع) و قرآن تلاش کرد و با زبان پاک سه نسل از مردم این شهر را هدایت کرده است. آیا باور کردنی است که خدا و اهل بیت(علیهم السلام) در این زمان که او در حال احتضار است و به یاری آن‌ها نیاز دارد به حال خود رهایش کنند؟! مگر می‌شود کسی این همه در پی خدا برود و مطیع اوامر و نواهی الهی باشد، ولی خدا در موقع اضطرار و نیاز او را رها کند؟! (زندگینامه و خاطرات استاد حسین انصاریان، ص۵۲۰) @AsnadolMasaeb
🏴تصویری از تشییع با شکوه از پیکر پاک مرحوم «شیخ حسین عندلیب همدانی» که در روز اول مهر ۱۳۷۸ شمسی انجام شد. @AsnadolMasaeb
🏴تصویری از قبر مطهر ایشان در جوار آستان مقدس «شاهزاده حسین(ع)» واقع در همدان 🤲صلواتی نثار روح مطهّر ایشان هدیه کنیم. «الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ(ص) وَ آلِ مُحَمَّدٍ(ص)» @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍ 5️⃣1️⃣ :📚 کتاب «ثارالله، خون حسین(علیه السلام) در رگ‌های اسلام» کتابی است در نوع خود بی‌ نظیر، متقن، معتبر و در عین حال ساده و روان، در چهار فصل؛ *شخصیت امام حسین(علیه السلام) *مقتل‌‌ نگاری *گزیده‌ هایی از مقتل امام حسین(علیه السلام) و یاران ایشان *مسائل مربوط به سوگواری؛ اثر مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین عندلیب همدانی از ویژگی های دیگر این کتاب می توان به استناد مؤلف بر آیات، احادیث و متون دینی و روایی معتبر اشاره کرد که کتاب را بیش و پیش از آن که فقط کتابی تاریخی و روایی معرفی کند، مد نظر مجامع علمی و اندیشمندان و صاحب‌ نظران قرار داده است.  و بخشی از این کتاب به تحقیق به موضوع «اربعین حسینی» اختصاص دارد و در آن به اختلاف ریشه‌ ها و مسائل تاریخی آن توجه شده‌ است. نگارنده ی کتاب، مرحوم آیت الله حسین عندلیب همدانی از علمای شهر همدان و از شاگردان مرحوم آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی بود. @AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚 🌐برای خرید یا مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇 🆔 https://bookroom.ir/book/48283 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا