#مبعث
🔶 تنها کسی که میتونه شعار زن، زندگی، آزادی سر بده، #محمدِ_امین (ص) است که با بعثتش دیگر دختری #زنده_به_گور نشد.
🔰 نقاشی از #حسن_روح_الامین
📌پ.ن: یکی از تلخ ترین #شبهاتی که در طول این سه سال حضور در مدارس، زیاد شنیدم، این بود که چرا اسلام و پیامبر، اینقدر زن را بی ارزش تلقی کرده اند؟ چرا زن در اسلام و نزد پیامبر شما هیچ ارزشی ندارد؟ در نگاه آنها، این حک شده بود که هیچ آئینی به اندازه اسلام به زن ظلم نکرده است.
طرف میگفت آخه #معاویه چجوری کاری کرده بود که وقتی امیرالمومنین(ع) در #محراب_نماز شهید شد، #مردم_شام گفتن مگه علی(ع) نماز هم میخوند؟
گفتم همینجوری که امروز بچه مسلمون، نه مسیحی یا یهودی یا مشرک و...، اونم تو ایران، نه تو امریکا یا اروپا، میگه بی ارزش ترین موجود در اسلام، زن و دختره! بله، #قدرت_رسانه همینه.
البته + کم کاری ما در تبیین درست مسئله + خراب کاری عده ای از مسئولین به عنوان یکی از علل مهم غیرمستقیم
فدای غربتت #یا_رسول_الله...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 ماجرای جنگ حنین و عفو تاریخی پیامبر
(بخش اول)
🔺پس از #فتح_مکه، یکی از سه دشمن اصلی پیامبر بلکه اصلی ترین آنها یعنی #قریش، شکست خورد. اما همچنان دو دشمن مهم دیگر نیز وجود داشت: 1. طایفه #هوازن 2. طایفه #ثقیف.
🔺هوازنی ها آنگاه که خبر حرکت سپاه اسلام از مدینه به سمت مکه را شنیدند، خود را آماده جنگ کرده بودند. ثقیفی ها نیز در شهر طائف مستقر بودند. پس از فتح مکه، این دو گروه بنای #سرکشی در مقابل اسلام داشتند. به همین جهت، پیامبر پیش از ترک مکه، تصمیم گرفت شورش آنها را نیز آرام کند.
🔺#واقدی نقل میکند: پس از فتح مکه توسط پیامبر، اشراف هوازن و ثقیف، هرکدام بین خودشان جلسه گذاشته و تصمیم به #طغیان گرفتند و میگفتند:
به خدا سوگند! محمد با قومی مبارز و قوی جنگ نکرده تا عیار او مشخص بشود و اکنون ما آماده شده و پیش از اینکه او به سوی ما بیاید، ما به سوی او میرویم.
(و اللّه! ما لاقى محمّد قوما يحسنون القتال، فأجمعوا أمركم فسيروا إليه قبل أن يسير إليكم)
🔺رهبری هوازنی ها در دست #مالک_بن_عوف، یک جوان سی ساله بود که شخصیتی مغرور و #متکبر داشت(كَانَ مُسْبَلا). او به قبیله اش دستور داد تا همه برای نبرد با اسلام حاضر شوند، آن هم با همه دارایی هایشان؛ لذا حتی زنان و کودکان نیز باید حاضر میشدند، به همراه همه شتران، گاوان و گوسفندانشان.
🔺دلیل مالک بن عوف این بود که تنها در این صورت است که همه تا آخرین قطره خونشان از جان، ناموس و مالشان در مقابل مسلمانان، دفاع خواهند کرد و کسی از جنگ #فرار نخواهد کرد. هرچند در میانه جنگ، کار به جایی رسید که خودش پا به فرار گذاشت.
🔺در بین هوازنی ها، پیرمرد دانا و باتجربه ای بود به نام «#درید». او وقتی استراتژی جنگی مالک را دید، تمام تلاشش را کرد تا او را از جنگ به همراه زنان و بچه ها و در این شرایط، باز دارد اما تلاش او بی فایده بود. مالک به او گفت: دانش جنگی تو دیگر کهنه شده و امروز افرادی به مراتب قوی تر و داناتر از تو داریم.
(إنك قد كبرت و كبر علمك، و حدث بعدك من هو أبصر بالحرب منك!)
🔺پیامبر نیز با سپاهی 12 هزار نفره به سمت هوازن حرکت کرد. (10 هزار از مدینه و 2 هزار از مکه) نخستین چیزی که جلب توجه میکرد، #کثرت_سپاهیان اسلام بود. #ابوبکر و برخی دیگر گفتند:
امروز از ناحیه قِلت و کمی جمعیت شکست نخواهیم خورد.
(لا نغلب اليوم من قلّة)
🔺این جمله بر رسول خدا گران و سخت آمد، چرا که هیچگاه نگاه حضرت بر مادیات نبود، بلکه ایشان #عامل_اصلی_پیروزی ها را همیشه #نصرت_الهی میدانست، نه تعداد افراد یا تجهیزات و... .
🔺کثرت سپاهیان اسلام به دلیل حضور #نومسلمانان بود که عمده پس از #صلح_حدیبیه، مسلمان شده بودند. کسانی که تازه مسلمان شده و شناخت درستی از اسلام نداشتند و از حیث روحی نیز دارای آمادگی کافی برای انجام رسالت های اجتماعی نبودند.
🔺در این نبرد، #مردم_مکه نیز سپاه اسلام را همراهی میکردند اما چندان علاقه مند به پیروزی پیامبر نبودند بلکه بیشتر به دلیل دیدن نتیجه جنگ و احتمالا شکست سپاه اسلام و در صورت پیروزی، استفاده از #غنائم_جنگی، سپاه را همراهی میکردند.
🔺این نکته خود مشکلی جدی بود چرا که فقط کافی بود تعدادی از این افراد در میانه جنگ از صحنه فرار کنند تا سپاه اسلام از هم بپاشد که اتفاقا چنین هم شد.
هوازنی ها در تنگه ها مخفی شده و هنگام عبور سپاه اسلام، به صورت #ناگهانی به آنها حمله کردند. طایفه #بنی_سلیم به فرماندهی #خالد بن ولید که پیشران سپاه بود، پا به فرار گذاشت. به دنبال آنها، مابقی نیز فرار کردند.
🔺#عباس_بن_عبدالمطلب میگوید:
در آن لحظه تنها کسی را که من در کنار رسول خدا دیدم، #ابوسفیان_بن_حارث بود که افسار اسب حضرت را در دست داشت. پیامبر وقتی میبیند همه در حال فرارند، دستور داد اینگونه صدا بزنند: «ای اصحاب شجره، ای گروه انصار، بازگردید، من اینجا هستم.»
🔺پیامبر میخواست ماجرای #بیعت_رضوان را به آنها یادآوری کند، چرا که امیدش به #انصار و #مهاجرین بود، نه نومسلمانان. بعد از این، عده ای باز میگردند و در نهایت نیز با #مقاومت مهاجرین و انصار و با #نصرت_الهی، سپاه اسلام پیروز میشود.
🔺پس از پیروزی، برخی مسلمانان به #قتل_کودکان دست میزنند. پیامبر به شدت ناراحت شده و مانع این اتفاق میشود. برخی میگویند: مگر اینها فرزندان مشرکین نیستند؟ حضرت پاسخ میدهد:
➕ حتی بهترین شما نیز #اولاد_مشرکین هستید و الان مسلمان شده اید. این کودکان بر #فطرت پاک به دنیا می آیند و بعدا به تدریج بواسطه پدر و مادرهایشان مسیحی یا یهودی و... میشوند.
(أ و ليس خياركم أولاد المشركين؟ كلّ نسمة تولد على الفطرة حتى يعرب عنها لسانها، فأبواها يهوّدانها أو ينصّرانها)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 علت اختلاف بین هیئت های مذهبی
🔺امام صادق(ع) در بیانی کلیدی میفرمایند:
«مَا اجتَمَعَ مِن أصحابِنا جَماعَةٌ في ذِكرِ اللّهِ أو في شَيءٍ مِن ذِكرِنا، إلّا بَعَثَ إبليسُ شَيطانا في عُنُقِهِ شَريطٌ لِيُفَرِّقَ جَماعَتَهُم.»
🔺هيچگاه گروهى از شیعیان، محبان و ياران ما براى ذکر و ياد كردن از خدا يا براى ذکر و ياد كردن از ما اهل بیت، دور هم جمع نمیشوند،
مگر آنكه #ابليس، شيطانى شلّاق به گردن را مىفرستد تا #اجتماع شان را #متفرق کرده و #اختلاف بیاندازد.
🔺راوی در ادامه میگوید: چندی بعد، برخی دوستان و اصحاب ما، نزدم آمدند که #احادیثی از من بشنوند
من گشتم که جای مناسبی بیابم تا اینکه وارد #مسجد_بنی_کاهل (از مساجد معروف کوفه) شدیم.
تازه شروع به خواندن احادیث کرده بودیم که ناگاه چند بچه آمدند و به سمت ما #آجر پرت کردند!
اینجا بود که یاد آن سخن امام صادق(ع) افتادم.
🔺در روایت دیگری، مرحوم مجلسی در بحار به نقل از امالی شیخ طوسی نقل میکند:
«ما قَعَدَ قَومٌ قَطُّ يَذكُرونَ اللّهَ تَعالى، إلّا بَعَثَ إلَيهِم إبليسُ شَيطانا يَقطَعُ حَديثَهُم عَلَيهِم»
🔺یعنی هرگز گروهی به غرض ذکر و یاد خداوند، دور هم جمع نمیشوند مگر اینکه #ابليس، شيطانى را بین آن جمع مىفرستد، تا رشته سخن و کلام آنها که مشغول #ذکر_الهی و #یاد_اهل_بیت هستند را قطع کرده و جمع آنها را پراکنده کند.
📌پ.ن: بیش از ده سال از نزدیک در فضای هیئت داری و کارهای فرهنگی و تربیتی حضور داشته ام و بارها این نکته را به چشم دیده ام.
این روایت یعنی هیئتی ها شما که میدانید ماموریت شیطان چنین است،
خب هرجا دیدید کار به اختلاف و دعوا کشید، به خاطر خدا رها کنید و نگذارید کار به افتراق و جدایی بینجامد.
اساسا #رشد در همین بستر اتفاق می افتد، بستر تعارضات و اختلافات.
#عبدالرضا_هلالی
#حمید_علیمی
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید عزیز، نزد سیدالشهدا،
از ما هم یاد کن...
#شب_جمعه
.
💠 ماجرای جنگ حنین و عفو تاریخی پیامبر
(بخش دوم)
🔺خلاصه پس از شکست هوازنی ها، اُسرا و غنایم شان به دست مسلمان ها افتاد(حدود 6 هزار اسیر زن، کودک و بزرگ + 24 هزار شتر + تعداد بی شماری گوسفند)، برخی نیز کشته شده و برخی نیز مانند رئیس شان #مالک_بن_عوف، به سمت طائف فرار کردند.
پیامبر نیز بعد از این ماجرا، به سمت طائف حرکت کردند.
🔺#روسای_فراری_هوازن وقتی دیدند خانواده و همه دارایی شان از چنگشان رفته، به صورت هیئتی نزد پیامبر آمدند و از ایشان #درخواست_عفو، بخشش و آزادی اُسرایشان را داشتند.
حضرت نیز وقتی #پشیمانی شان را دید، پذیرفت و آنها را میان بازگرداندن اموال یا اُسرایشان مخیّر کرد. آنها نیز طبیعتا اُسرا را انتخاب کردند.
🔺حضرت به آنها گفت: درباره اسرا، آنچه حق من و فرزندان #عبدالمطلب است بر شما بخشیدم اما نسبت به اموال تان، پس از نماز ظهر، برخیزید و اعلام کنید: ما درباره زنان و فرزندانمان، رسول خدا را نزد مردم شفیع قرار میدهیم و مسلمین را نزد پیامبر.
🔺وقتی بعد از نماز چنین کردند و پیامبر نیز بخشودگی سهم خویش را اعلام کرد، مهاجران و انصار نیز سهم شان را بخشیدند.
چند نفر از سران قبایل #نومسلمان قصد بخشش نداشتند اما وقتی دیدند همه افراد قبیله شان به خاطر پیامبر بخشیده اند، آنها نیز به هر روی راضی شدند.
🔺پس از آن پیامبر از روسای هوازن، سراغ #مالک_بن_عوف که رئیس قبیله شان بود را گفت و آنها گفتند به #طائف فرار کرده. حضرت به آنها گفت به مالک بن عوف بگویید:
اگر مسلمان شود، هم خانواده اش را به او برمیگردانم و هم 100 شتر به او میدهم.
(أخبروا مالكا أنه إن أتانى مسلما رددت عليه أهله و ماله، و أعطيته مائة من الإبل)
🔺مالک بن عوف نیز وقتی از ماجرا آگاه شد، در خفا خود را به پیامبر رساند و مسلمان شد و در شعری گفت:
تاکنون همانند #محمد(ص) کسی را در میان مردم ندیده ام.
حضرت نیز او را مجدد رئیس قومش قرار داد.
مالک نیز پس از آن در رکاب پیامبر بود و با مشرکان طائف جنگید و آنها را چنان در تنگنا قرار داد که در نهایت مجبور به تسلیم شدند.
📚منابع:
1. المغازی، واقدی، ج3، ص885.
2. السیرة النبویة، ابن هشام، ج2، ص437.
3. سیره رسول خدا، رسول جعفریان، ج1، ص634-642.
📌پ.ن: بله، ملاک و معیار برای اسلام و پیامبر، خون ریزی و کشت و کشتار نیست بلکه ملاک #هدایت و #سعادت تک تک افراد است، وگرنه معنا ندارد شخصی مانند مالک بن عوف که دشمنی او علیه اسلام عیان بود را چنین ببخشد.
البته کسانی بخشیده میشوند که ابراز ندامت و پشیمانی کرده باشند، حتی در ظاهر. چرا که حفظ ظاهر، بسیار مهم بوده و خود تحلیلی عمیق دارد.
این همان مشی ای است که رهبران انقلاب نیز مکرر در جمهوری اسلامی پیاده کرده اند، شاید آخرین مصداق بارزش، عفو رهبر انقلاب درباره بخش زیادی از دستگیرشدگان فتنه 1401 بود.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 لباس شهرت
1️⃣ در روایات متعددی از «لباس شهرت» نهی شده است. به عنوان مثال: #کلینی در کافی به نقل از #امام_حسین(ع) آورده است:
➕«هر كس #لباس_شُهرت بپوشد، خداوند، در روز قيامت، لباسى از آتش بر او مىپوشاند.»
(مَن لَبِسَ ثَوباً يَشهَرُهُ، كَساهُ اللّٰهُ يَومَ القِيامَةِ ثَوباً مِنَ النّار)
(دیگر روایات مشابه)
2️⃣ منظور از لباس شهرت، هر نوع پوششی است كه به خاطر ویژگی خاصی که دارد، باعث #جلب_توجه مردم و #انگشتنما شدن میشود،
🔺چرا که #متعارف جامعه نیست، چه به خاطر رنگش، چه کیفیتش، چه صدای خاصی که از کفش بلند میشود یا حتی مندرس بودن لباس و...
🔺گاهی حتی #عبادت به سبکی خاصی که توجه همه را جلب کند، مصداق لباس شهرت خواهد بود. شیخ طوسی در امالی نقل میکند:
➕هركه خود را به «عبادت»، شُهره سازد، به دين و ديندارى او #بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند از #شهرتِ_عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد.
(مَنْ شَهَرَ نَفْسَهُ بِالْعِبَادَةِ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِينِهِ، فَإِنَّ اللَّهَ يَكْرَهُ شُهْرَةَ الْعِبَادَةِ وَ شُهْرَةَ النَّاسِ)
➕حتی درباره #زیارت_سیدالشهدا(ع)، اگر این ملاک صدق کند، مورد نهی واقع شده است. ابن قولویه در #کامل_الزیارات در چند گزارش نقل میکند، وقتی از امام صادق(ع)، درباره تعداد زیارت قبر سیدالشهدا پرسیده شد، حضرت فرمود:
▫️سالى يك بار، چرا که من #انگشتنما شدن و شهرت بدین واسطه را خوش ندارم.
(قَالَ: فِي السَّنَةِ مَرَّةً إِنِّي أَكْرَهُ الشُّهْرَة)
ادامه دارد...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 لباس شهرت 1️⃣ در روایات متعددی از «لباس شهرت» نهی شده است. به عنوان مثال: #کلینی در کافی به نقل ا
3️⃣ لباس شهرت در هر جامعهاى، با آداب و رسوم و #عرف متعارف همان جامعه مشخّص مىگردد. چه اینکه مدل پوشش خود ائمه معصومین(ع) نیز متفاوت بوده است، مدل پیامبر با سبک حضرت امیر و نیز دیگر ائمه(ع). اين اختلاف رفتار، به روشنى نشان مىدهد كه #عنصر_زمان_و_مکان، در انتخاب نوع پوشش، اثر گذار است.
🔺لذا نمىتوان گفت كه سبك لباس پوشيدن پيامبر(ص) يا حضرت امیر يا ساير امامان، الگوى انتخاب لباس براى همۀ جوامع و در همۀ دورانهاست؛ بلكه بايد #روح_حاكم بر سيرۀ نبوى و اهل بيت(ع) را در سبك لباس پوشيدن يافت تا بتوان در همۀ زمانها و مكانها از آن الگو گرفت.
🔺همین نکته مهم، توسط امام صادق(ع) بیان شده است، آن جا كه #سفيان_ثورى، لباس فاخری بر تن حضرت میبیند و تاب نياورده و آن را متفاوت از پوشش پدران و نياكان ايشان میداند لذا بر حضرت ایراد میگیرد اما حضرت در پاسخش میفرمایند:
➕آن روزگار، #زمانۀ_فقر و تنگدستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر، عمل مىكردند؛ ولى امروز، #زمانه_وفور است، كه همه چيز به فراوانی يافت مىشود.
(يا ثَورىُّ! كانَ ذٰلِكَ زَمانَ افتِقارٍ وَ إقتارٍ، وَ كانوا يَعمَلونَ عَلىٰ قَدرِ إقتارِهِ وَ افتِقارِهِ، وَ هٰذا زَمانٌ قَد أسبَلَ كُلُّ شَىءٍ عَزالِيَهُ)
(نقل مختصر کشف الغمه + نقل تفصیلی کلینی در کافی)
🔺درواقع پوشش باید به نحوی باشد که علاوه بر رعايت #ارزشها و #حدود_اسلامى، متناسب با #عرف_زمانه و هنجارهاى مقبول جامعه باشد و هر آنچه که موجب انگشتنما شدن بشود، مصداق لباس شهرت خواهد بود که از آن نهی شده است، چه اینکه کلینی در کافی نیز از امام صادق(ع) نقل میکنند:
➕بهترين لباس براى هر روزگار، لباس #متعارف_مردم همان زمان است.
(خَيرُ لِباسِ كُلِّ زَمانٍ لِباسُ أهلِهِ)
🔺بیان جالب #شهید_مطهری درباره نقش زمان و مکان در این مسئله را از (اینجا) بخوانید.
4️⃣ اساسا براساس روایتی از پیامبر، دو مدل شهرت داریم: 1. شهرت تجمل 2. شهرت زهد و سادگى.
گاهی بعضىها شيك ترين لباس را مىپوشند تا مشهور شوند و بعضىها نیز ساده مىپوشند تا مشهور شوند. هر دوى آنها، كَلَك و فریب شیطان است که هيچ فرقى با هم نمىكند. هر دو، راه #نفوذ_شيطان است.
در روایات، متعدد به این دو بخش اشاره شده است. به عنوان مثال، وقتی گروهی از مسیحیان نجران با لباس هاى ابريشم و گران قيمت و انگشترهاى كذائى خدمت پيامبر رسیدند، حضرت حتی جواب سلام آنها را نداده و تحویل شان نگرفت و آنها بعد از مشورت با حضرت امیر و توصیه حضرت که آن لباس ها را بیرون بیاورند، توانستند خدمت پیامبر برسند.
(مطالعه کامل روایت)
5️⃣ مراد از لباس شهرت، صرفا لباسِ پوشیدن نیست، بلکه عنوان عامی است که تمامی متعلقات انسان را شامل میشود لذا شاید بتوان در مصادیق امروزی لباس شهرت، به موارد زیر نیز اشاره کرد:
1. مدل های خاص ریش گذاشتن یا بلندی بیش از حد که متعارف جامعه نیست
2. ساخت خانه های خاص و انگشت نما
3. ساعت یا انگشترهای خاص چشم نواز
4. مدل های عزاداری خاص و غیرمتعارف
5. استفاده از لباس های جنس مخالف
6. آرایش زنانه برای مردان
7. و هر کاری که انسان را خاص و انگشت نما میکند.
6️⃣ چرا انسان به سمت کارهایی میرود تا خود را خاص نشان داده و انگشت نما بشود؟
شاید یکی از علل ریشه ای آن از حیث #روانشناختی و #جامعه_شناختی، مسئله #کمبود یا #احساس_کمبود دارایی های شخصی باشد که بدین واسطه میخواهند آن را جبران کنند.
انسانی که از دورن، احساس استغنا و بی نیازی بکند، نیازی به نشان دادن خود از طرق غیرمتعارف ندارد. بررسی این مسئله از این زاویه، بسیار لازم و ضروری است.
7️⃣ یکی از عواملی که میتواند #حکمت_نهی از لباس شهرت باشد، تاثیر لباس و پوشش بر #روحیات فرد و اطرافیانش میباشد. در روایات نیز بر این مسئله تاکید شده است. به عنوان مثال #طبرسی در مکارم الاخلاق نقل میکند:
➕#امام_سجاد(ع) با لباسی نو و شیک از خانه خارج شد. کمی که گذشت، حضرت مجدد به خانه بازگشت و همان لباس کهنه و همیشگی خود را پوشید و در توضیح علت آن فرمودند:
وقتی این لباس را پوشیدم، احساس کردم که دیگر علی بن الحسین قبلی نیستم و انگار دارم عوض میشوم.
(فَقَدْ مَشَيْتُ فِي ثِيَابِي هَذِهِ فَكَأَنِّي لَسْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْن)
🔺#طبرسی در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل میکند:
➕بدن انسان چون لباس نرم پوشد به #طغيان آيد.
(إِنَّ الْجَسَدَ إِذَا لَبِسَ الثَّوْبَ اللَّيِّنَ طَغَى)
8️⃣ البته در این مسئله دچار #افراط هم نباید شد. اینکه زمانی #لباس_جنگ و سربازی را برای #روحانیت، لباس شهرت دانسته و از آن نهی میکردند، مصداق افراط در این مسئله بود که #امام_راحل محکم مقابل آن ایستاد. امروزه هم نباید دچار این افراط ها و برداشت های غلط شد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 عباس و ما ادراک عباس
برای مورخان عجیب است که چرا بعد از تصمیم سیدالشهدا برای خروج از مدینه، کلامی از #عباس(ع) نقل نشده و او سخنی با حسین(ع) نگفته!
اما از سوی مقابل #محمدبن_حنفیه، عبدالله بن زبیر، #عبدالله_بن_جعفر، عبدالله بن عمر، #عبدالله_بن_عباس و عبدالله بن مطیع، چقدر راه و چاه نشان امام شان دادند!
آه چقدر «عبدالله» مقابل «أباعبدالله»!
حسین(ع) از #مقام_مشورت، عبور کرده و در #مقام_عزم ایستاده بود، اما عدهای همچنان به او مشورت میدادند که چه کند
ولی دریغ از ذرهای عزم و حرکت، حال آنکه روز، روز عزم بود، عزم کربلایی شدن.
حسین(ع) راهش را انتخاب کرده و فقط به دنبال همراه میگشت:
«مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه» لهوف سيّد بن طاوس، ص 25.
هان بهوش باشيد كه هر كدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ايثار كند و جان خويش را در راه شهادت و ديدار خدا نثار نمايد، بر اوست كه بار سفر ببندد و همراهى ما را برگزيند؛ چرا كه من به خواست خدا و در پرتو مهر و لطف او بامداد فردا حركت خواهم كرد.
و چه زیبا همراه ولیّ شد، مطیع او شد،
این است بصیرت نافذ عباس(ع).
ابوالفضل العباس، #قهرمان_میدان_اقامه_دین شد
و محمدبن حنفیه ها، عبرتی ابدی برای امروز ما.
📌کتاب جای خالی عباس، نوشته سیدعلی اصغر علوی را حتما بخوانید، بسیار زیبا و جذاب. این عبارات، استفاده شده از آن کتاب بود.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا نباید دیگران را سرزنش کرد؟
🔰 مرحوم #کلینی در کافی شریف از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میفرماید:
اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چگونه آفريده، آنگاه هيچ كس ديگرى رو #سرزنش نميكرد.
🔺در ادامه حضرت به تبیین چگونگی خلقت پرداخته و میفرمایند:
▪️ابتدا خداوند 49 جزء آورید و سپس هر جزئی را ده بخش کرد (یعنی جمعا میشه 490 بخش).
▪️آنگاه آن اجزا را ميان مخلوقات پخش كرد. به شخصی یک دهم جزء داد، به دیگری دو دهم و... تا اینکه به شخصی یک جزء کامل داد.
▪️بعد به شخص بعدی یک جزء و یک دهم داد، شخص بعدی یک جزء و دو دهم الی آخر که به عالیترین شخص 49 جزء داد.
🔺در ادامه حضرت نتیجه میگیرند:
➕كسى كه تنها يك دهم جزء را دارد، نميتواند مانند صاحب دو دهم جزء باشد، یعنی باید انتظار از هرشخص، به اندازه دارایی هایش باشد، نه بیشتر.
🔺لذا اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چنین آفریده است، آنگاه هيچ كس ديگرى را سرزنش نمیكرد.
البته که برای بالفعل شدن ظرفیت هایمان باید #تلاش و کوشش کرد، نه اینکه دست روی دست گذاشت و گفت حدّ من همین قدر بود.
🔺نکته مهم این روایت، توجه به #اصل_تفاوت_استعداد، در تعامل با دیگران است، خصوصا برای کسانی که دغدغه #تربیتی دارند.
➕کلید واژه: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ» کافی، ج۲، ص۴۴
🔰 در روایت دیگری، امام صادق(ع) میفرمایند:
➕شما را چه به اینکه از یکدیگر #بيزارى بجویید و اطرافیان تان را به بهانه های مختلف از خود #طرد کنید؟
(کافی، ج2، ص45)
🔺قطعا برخی مؤمنين از بعض ديگر افضل اند و بعضى از بعض ديگر مثلا نمازشان بيشتر و با کیفیت تر است یا بعضى نسبت به بعضی دارای بصیرت بیشتری هستند و این لازمه درجات ایمان است.
🔺اما قرار نیست بالادستی، پایین دستان را طرد کند، بلکه باید توان و استعداد او را درک کرده و با شیبی آرام و ملایم، او را به سمت پله های بالاتر حرکت و رشد بدهد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 چرا نباید دیگران را سرزنش کرد؟ 🔰 مرحوم #کلینی در کافی شریف از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میف
قبلا چند روایت با همین مضمون گذاشتیم. اونا رو هم میتونید از فهرست مطالب پیدا کنید و ببینید.
پیشنهاد میدم ناظر به این بحث، حتما صوت زیر از استاد عابدینی رو گوش کنید.👇👇👇👇
Almizan 1021 روش آموزش معارف.mp3
34.25M
💠 روش صحیح انتقال معارف دینی، براساس سیره نبوی
#استاد_عابدینی
🔖#فهرست
▫️دقیقه ۱: شرایط دعوت اسلام به معارف در جاهلیت
▫️دقیقه ۵: شروع دعوت به دین: از اعتقادات اجمالی، نه احکام
▫️دقیقه ۷: نقطه شروع کار تربیتی با کودک و نوجوان
▫️دقیقه ۹: عدم نزول احکام تفصیلی در مکه
دقیقه ۱۲: محتوای اغلب سوره های مکی: باور به معاد و توحید با نگاه فطری
▫️دقیقه ۱۳: چگونگی بیان تفصیل اعتقادات: در بستر حوادثی مانند جنگ
▫️دقیقه ۱۴: هدایت و تعلیم معارف قرآنی در صحنه میدان، نه سر کلاس درس
▫️دقیقه ۱۷: روش پیامبر اینگونه نبود که بخواهند تفاصیل معارف و اعتقادات را سر کلاس درس تعلیم بدهد، به خلاف روش امروزی ما
▫️دقیقه ۱۹: تعلیم کلاسی دین، راحت ترین مسیر که ما همین را انتخاب کردیم، درحالیکه نتیجه مطلوب تعلیم دین، در میدان عمل محقق میشود
▫️دقیقه ۲۰: روش آموزش کلاسی و گفتار درمانی که ما طبق آن عمل. میکنیم، حل مسأله نمیکند! به خلاف روش قرآن که در ضمن حوادث انبیأ، معارف را تعلیم میدهد
▫️دقیقه ۲۳: روش پیامبر اسلام در تربیت دینی جامعه با توجه به حوادث و استعداد های جامعه
▫️دقیقه ۲۶: اشتباه بودن تکلیف یکجای احکام بر نوجوان که موجب تخطی آنها میشود. باید رساله هایی مخصوص کودک و نوجوان مبتنی بر روش گام به گام و تدریجی تولید شود، نه به صورت تکلیف یکجای احکام هنگام بلوغ. و حتی به صورت پرسش و پاسخ باشد و پیش از آن فرهنگ سازی بشود
▫️دقیقه ۲۹: تطبیق نظر علامه طباطبایی درمورد روش بیان معارف دینی در متن المیزان
📌شرح المیزان/24دی1403
💢 آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9