💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش اول)
🔺ابن هشام نقل میکند:
وقتی پیامبر دستور داد تا مسلمانان آماده نبرد با رومیان(#جنگ_تبوک) بشوند، مردم روزگار سختى داشتند، هوای بشدت گرم و خشكسالى یک طرف و رسیدن زمان برداشت محصول ها هم طرف دیگر.
🔺خلاصه براى مردم سخت بود که بخواهند قید محصول خود را زده و خود را به سختی سفر و گرمای بیابان بسپارند و احتمال کشته شدن در جنگ را به جان بخرند.
🔺معمولا رسول خدا(ص) از پیش، #هدف_سفر جنگی را به صورت عمومی بیان نمیکردند اما در این سفر به خاطر دوری و سختی سفر و کثرت دشمن، هدف خود را اعلان کرده تا مردم كاملا خود را آماده كنند.
🔺عده ای از #منافقین و برخی از مردم كه اين سفر براى آنها سخت و مشكل بود، از رفتن با رسول خدا(ص) خوددارى كردند.
یکی از آن افراد، شخصی بود به نام «#جدّ_بن_قيس». وقتی پیامبر پیشنهاد همراهی با لشکریان را به او داد، او در پاسخ گفت:
➕اى رسول خدا، مرا مورد #آزمايش قرار نده چرا که قومم ميدانند كه من بیش از همه به زنان علاقه دارم لذا میترسم با شما آمده و در آنجا #زنان_رومی را ببینم و نتوانم خودداری کرده و گرفتار #فتنه بشوم.
🔺پیامبر وقتی حال بیچارگی او را دید، از او رو گردانید و اجازه داد كه در شهر بماند. اما خدای متعال درباره او آیه 49 توبه را نازل کرد:
▪️«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: ائْذَنْ لِي وَ لَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»
آنها ترس افتادن در فتنه زنان رومی را داشتند، درحالیکه با نرفتن به جهاد، در #فتنه_بزرگتری افتاده بودند.
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش اول) 🔺ابن هشام نقل میکند: وقتی پیامبر دستور داد تا م
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش دوم)
🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از منافقین بود که علاوه بر عدم همراهی با پیامبر در این جنگ، در عرصه اجتماعی نیز به شدت فعالیت کرده و مردم را از پیوستن به لشکریان اسلام باز میداشتند.
🔺آنها از #ترس جهاد و #تردیدی که نسبت به حق داشتند، به یکدیگر میگفتند:
در اين #گرما به جهاد نروید. به اصطلاح مگر #دیوانه شده اید که در چنین شرایطی خود را به خطر بیندازید!
(لَا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ، زَهَادَةٌ فِي الْجِهَادِ، وَ شَكًّا فِي الْحَقِّ)
🔺خدای متعال نیز درباره آنها آیه 81 و 82 توبه را نازل فرمود:
▪️«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَالُوا لَا تَنفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ * فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»
▪️یعنی: تخلف كنندگان از جنگ #تبوك، از مخالفت با پيامبر خدا و كنارهگيرى از جهاد، خوشحال شدند؛ و خوش نداشتند كه با مال و جان خود، در راه خدا جهاد كنند؛ و گفتند: «در اين گرما، به سوى ميدان حركت نكنيد.» به آنان بگو: «#آتش_دوزخ از اين سوزانتر است!» اگر مىفهميدند.
🔺لذا آنها بايد كمتر بخندند و بسيار بگريند؛ چرا كه آتش جهنم در انتظارشان است اين، جزاى كارهايى است كه انجام مىدادند.
🔺در اين ميان، به رسول خدا(ص) اطلاع دادند كه گروهى از #منافقين در خانۀ #سويلم_يهودى اجتماع كرده و در حال طراحی برای بازداشتن مردم در رفتن به جنگ هستند.
🔺وقتی این خبر به پیامبر رسید، حضرت #طلحة_بن_عبيداللّه را با چند نفر مأمور كرد تا به آنجا رفته و آن خانه را به #آتش بکشند.
🔺#ضحاك_بن_خليفة از كسانى بود كه در آن اجتماع شركت داشت و چون شعله آتش بلند شد، مانند ديگر منافقين از پشت بام خانه فرار كرد و خود را از بالا به زمين انداخت، به طورى كه پايش شكست و در اين باره چندین شعر نیز سرود.
🔺پس از اين جريان، پیامبر آماده حركت شد و مسلمان را بسيج كرد و #ثروتمندان را وادار كرد تا كمك بيشترى در تهيه تجهيزات جنگى و پشتیبانی کنند. آنان نيز اطاعت كرده و هر يك به سهم خود كمك زيادى در اين باره كردند.
📚 السیرة النبویة، ابن هشام، ج2، ص517
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش دوم) 🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از من
📌پ.ن: جالب اینکه در مقابل این دسته افرادی که نه خود اهل جنگ و جهاد بودند و نه دیگران را ترغیب به جنگ میکردند بلکه حتی به شیوه های مختلف، مانع همراهی مردم با پیامبر میشدند،
افرادی نيز بودند كه علاقه شدیدی برای حضور در جنگ داشتند. در همین ماجرای جنگ #تبوک، عده ای نزد پیامبر آمده و گفتند ما برای حضور در جنگ، مرکب و تجهیزات لازم را نداریم لذا شما به ما کمک کنید تا بتوانیم توشه و مرکبی تهیه کرده و در جنگ شرکت کنیم.
پیامبر نیز نتوانست مرکب و وسیله سواری برای آنها تهیه کند لذا به آنها فرمود:
مركبى ندارم كه به شما بدهم. آنها نیز با اندوه بسيار، گريه كنان از نزد حضرت بازگشتند.
(فَقَالَ: لَا أَجِدُ مَا أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ، فَتَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنْ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلَّا يَجِدُوا مَا يُنْفِقُونَ)
دو نفر از آنها که گریان به سوی خانه خود بازمیگشتند، در مسیر به #ابن_يامين_بن_عمير برخورد كردند. ابن يامين علت ناراحتی و گریه آنها را پرسید. آنها نیز ماجرا را تعریف کردند.
ابن يامين كه متوجه ماجرا شد، #شتر_آبكش خود را با مقدارى خرما به عنوان آذوقه راه به آنها داد و آن دو نیز توانستند به همراه پیامبر به سمت تبوک حرکت کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه بودیم و در کوچه مان
یک حسینیه ساختیم شبی
سقف آن بود چادر مادر
آجرش چند قوطی حلبی
بهترین روزهای عمرم بود
نه دروغی نه کبر نه غضبی
کام من شد به خاک تو شیرین
تربت کربلا مگر رطبی
دل من لک زده برای حرم
یک زیارت مرا نمیطلبی
شاید این گریه های آخر است
بسته است عمر آدمی به تبی
بین گودال ماجرایی بود
تو پر از زخم و قاتلت عصبی
#شب_جمعه
#مهرداد_ملکی
.
💠 ماجرای عبرت انگیز عبیدالله بن جحش
🔺#عبیدالله_بن_جحش، پسر عمه و برادر زن رسول خدا(ص) بود که پیوسته در #حیرت میزیست.
پس از ظهور اسلام، بت پرستی را رها کرده و مسلمان شد و با همسر مسلمان خویش، «#ام_حبیبه» دختر #ابوسفیان، به حبشه هجرت کرد.
عبدالله بن جحش برادر او نیز در جنگ احد شهید شده بود.
🔺عجیب اینکه عبیدالله در #حبشه تحت تاثیر فرهنگ و آیین #مسیحیت قرار گرفته و از اسلام برگشته و #مسیحی شد.
(فرأى النصارى هناك فأعجبته النصرانية)
🔺او هنگامی که از کنار مسلمانان میگذشت، آنها را به سخره و #استهزا گرفته و میگفت: «فَقَّحْنا و صَأْصَأْتُم» یعنی ما که بصیرت به خرج داده و #هدایت شدیم اما شما چشم هایتان را باز نکردید و همچنان در #تاریکی ماندید!
🔺عبیدالله بر همان آیین مسیحیت در حبشه از دنیا رفت و گفته شده در حالی که مست بود، در دریا غرق شد یا بر اثر افراط در نوشیدن #شراب، به هلاکت رسید.
🔺البته همسر او، «#ام_حبیبه»، همچنان بر اسلام پایدار مانده و #استقامت کرد، درحالی که همسرش، اینگونه وضعی داشت و پدرش ابوسفیان نیز درحال جنگ با پیامبر بود.
🔺جالب اینکه پس از مرگ عبیدالله، پیامبر «ام حبیبه» را به همسری خویش در آورد و او را از بی پناهی و بی سرپرستی نجات داد.
🔺جالب اینکه پیامبر پس از صلح حدیبیه، سفیرانی نزد پادشاهان فرستاد و آنها را به اسلام دعوت کرد. نخستین سفیری که حضرت اعزام کرد، نزد #نجاشی، پادشاه حبشه بود.
🔺حضرت در نامه ای او را به اسلام دعوت كرده و برايش آياتى از قرآن نوشته بود. #نجاشى نامه پیامبر را گرفت و بر ديدگان خویش نهاده و براى ابراز تواضع، از تخت فرود آمد و روى زمين نشست و اسلام آورد و #شهادتين بر زبان جاری کرد و گفت:
➕اگر مىتوانستم به حضورش بيايم، حتماً مىآمدم.
(قال: لو كنتُ أستَطيعُ أن آتِيَهُ لَأتَيتُه)
🔺آنگاه نامهاى حاكى از اجابت حق و تصديق و اسلام آوردن خود به دست #جعفر_بن_ابى_طالب داد تا به پیامبر برساند.
🔺این همان #سنت_الهی و چرخش روزگار است که نجاشی مسیحی، مسلمان میشود اما در مقابل عبیدالله بن جحش مسلمان نیز مسیحی میشود.
البته نجاشی به خاطر ترس از جانش، اسلام خود را علنی نمیکرد.
(لم يظهر للحبشة إسلامه و خافهم علىٰ نفسه)
📚منابع:
1. طبقات الکبری، ج1، ص258.
2. تفسیر قمی، ج1، ص176.
3. المحبر، ص194.
4. السیرة النبویه و...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 شیوه برخورد امام کاظم(ع) با یک مسلمان ناآگاه و دفع شرّ او
🔺#شیخ_مفید در ارشاد نقل میکند:
مردى از نوادگان #عمر_بن_خطّاب که در مدينه بود، امام كاظم(ع) را #اذیت و آزار میداد و هر گاه حضرت را مىديد، به ايشان و على(ع) #دشنام مىداد.
🔺روزى برخى از اصحاب و یاران حضرت به ایشان گفتند:
«اجازه بده تا اين #فاجر را بكُشيم»؛ امّا حضرت به شدّت آنها را از اين كار نهى كرد، نهی ای شدید و حتی برعکس از حال آن شخصی که او را اذیت و آزار میداد پرسيد.
🔺به حضرت گفتند كه آن شخص در اطراف مدينه، مشغول زراعت است. حضرت سوار مَركب شده و به مزرعه او رفت. وقتی وارد شدند، آن شخص خطاب به حضرت فریاد زد: زراعت و محصول ما را لگدمال نكن! (لا توطِئ زَرعَنا!)
🔺حضرت به ميان مزرعه رفته تا آنکه به او رسيد و از مركب، پایین آمد و نزد او نشست و با او به #خوشرويى و #شوخى پرداخت و به او فرمود:
«در اين کشت و زراعت خود، چه قدر هزینه كردهاى؟»
🔺گفت: صد دينار.
حضرت فرمود: «چه مقدار اميد دارى كه از اين زراعت سود نصيبت بشود؟»
او گفت: غيب نمىدانم.
🔺حضرت فرمود: «از تو غیب نخواستم بلکه گفتم بواسطه این زراعت، چه مقدار امید سود داری؟
گفت: اميدم در آن زراعت، 200 دينار است.
🔺حضرت كيسهاى بيرون آورد كه در آن، 300 دينار بود و فرمود:
«سود زراعتت نيز مال خودت باشد و خداوند، به همان مقدار كه اميد دارى، به تو روزى خواهد رساند».
🔺آن شخص برخاسته و پیشانی حضرت را بوسيد و از ايشان خواست تا به خاطر #جسارت و بی ادبی اش او را ببخشد. حضرت به او #لبخند زده و دور شد.
🔺پس از مدتی حضرت وارد مسجد شده و آن شخص نیز آنجا نشسته بود. هنگامى كه چشم او به حضرت افتاد، گفت: اینکه خداوند رسالتهاى خود را در كجا قرار بدهد، از همه داناتر است!
🔺ياران آن شخص، دور او را گرفته و به او گفتند: ماجرای تو چيست؟ پيش از اين، چيز ديگرى مىگفتى و او را دشنام میدادی اما الان از او تعریف میکنی؟
آن شخص به آنها گفت: آنچه الان گفتم را شنيديد؟ همین #درست است.
🔺او سپس شروع به دعوت به #امامت امام كاظم(ع) كرد [یا برای حضرت دعا کرد] که آنگاه بین خودشان جدالی درگرفت و هرکدام برای دیگری استدلال می آورد.
🔺هنگامى كه حضرت به خانهاش بازگشت، به اصحابشان كه خواهان كشتن آن شخص بودند، فرمود:
▫️«كدام #روش بهتر بود؟ آن روشی که شما مىخواستيد يا روشی که من پیاده کردم؟ من با همين روشی كه ديديد و با آن مقدار هزینه، او را #اصلاح كرده و #شرّ او را از خود، بازداشتم».
▫️(قالَ لِجُلَسائِهِ الَّذينَ سَأَلوهُ في قَتلِ العُمَرِيِّ: أيُّما كانَ خَيراً: ما أرَدتُم أم ما أرَدتُ؟! إنَّني أصلَحتُ أمرَهُ بِالمِقدارِ الَّذي عَرَفتُم، وكَفَيتُ بِهِ شَرَّهُ!)
➕مطالعه کامل روایت
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 ضرورت و تاثیر سعه صدر در گفتگو
🔺روزی #امیرالمومنین(ع) در خطبه ای فرمودند:
➕«از من بپرسيد؛ چرا كه از هيچ چيزى فراتر از عرش، از من پرسش نشده، مگر آن كه پاسخش را به گونهاى دادهام كه پس از من، جز #نادانى_ادّعا_كننده يا #دروغگويى_افترا_زننده بر زبان جارى نمىكند».
🔺در اين هنگام، مردى که گویا از #یهودیان_عرب بوده، از گوشۀ مسجد بلند شد، در حالى كه در گردنش كتاب و گويا مُصحفى بود و با صداى بلند گفت:
➕اى آن كه ادّعاى چيزى دارد اما نمىداند و چيزى را كه نمىفهمد، به گردن مىگيرد! من مىپرسم و تو پاسخ بده.
(أيُّهَا المُدَّعي ما لا يَعلَمُ وَ المُقَلِّدُ ما لا يَفهَمُ! أنَا سائِلٌ فَأَجِب)
🔺ياران و شيعيان حضرت، از هر طرف به قصد #تأديب و #تنبیه او يورش برده و بر او هجوم آوردند.
حضرت آنها را از اینکار #نهى كرد و به آنان فرمود:
(فَوَثَبَ بِهِ أصحابُ عَلِيٍّ و شِيعَتُهُ مِن كُلِّ ناحِيَةٍ و هَمّوا بِهِ، فَنَهاهُم)
➕«او را رها کنید و در این مسئله #شتاب_نكنيد، كه با #سَبُكسرى و #بی_عقلی، حجّتهاى الهی اقامه و برپا نشده و با آن، برهانهاى الهی، آشكار نمىگردد»
(دَعوهُ و لا تَعجَلوهُ؛ فَإِنَّ الطَّيشَ لا تَقومُ بِهِ حُجَجُ اللّٰهِ، و لا تَظهَرُ بِهِ بَراهينُ الله)
🔺آن گاه به آن مرد، رو كرد و فرمود:
➕«به هر زبانى كه مىخواهى و بدانچه در دل داری، بپرس. من پاسخ مىدهم. #شبهه و #ترديدها، خداوند را به غضب نیاورده و هيچ نيازى، او را به خشم نمىآورد».
(سَل بِكُلِّ لِسانِكَ و ما في جَوانِحِكَ، فَإِنّي مُجيبٌ؛ إنَّ اللّٰهَ تَعالىٰ لا تَعتَلِجُ عَلَيهِ الشُّكوكُ، و لا يَهيجُهُ وَسَنٌ)
🔺آن مرد شروع به پرسش از حضرت کرد. هر چه پرسید حضرت پاسخ را داد و آن مرد نیز تایید کرد، تا آنجا که آن مرد سرش را تكان داد و گفت: #شهادت_مىدهم كه خدايى جز خداى يكتا نيست و شهادت مىدهم كه محمّد، رسول خداست.
📌چقدر امروز به این شیوه مواجهه و #سعه_صدر در گفتگوها محتاجیم...
➕مطالعه کامل روایت
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 بعثت
🔺«بعثت به معنای #برانگیختگی است. برانگیختگی یعنی چه؟
یعنی تحرک، #حرکت بعد از رخوت و سستی و رکود... وقتی بر اثر این فکرها، انسان بیدار شد، هوشیار شد، تلاش پیدا کرد، حرکت پیدا کرد، این انسان را میگویند برانگیخته شد...
🔺در پیغمبری باید بگوییم دو تحول و دگرگونی است:
1️⃣ اول در وجود خود پیغمبر؛ #بعثت، #رستاخیز، #انقلاب، #تحول، اول در درون و ذات خود پیغمبر، در باطن خود نبی به وجود می آید. اول او عوض میشود...
2️⃣ بعد همین سرچشمه، همین تحول، همین شور، همین انقلاب، همین رستاخیز، از این چشمه فیّاضِ جوشان، که روح نبی و باطن نبی است، می ریزد به اجتماع، منتقل میشود به #متن_جامعه_بشری...
🔺و این درسی است برای #پیروان_پیغمبر، تا بدانند که تا خودشان عوض نشوند، نمیتوانند دنیا را عوض کنند.» رهبر انقلاب، طرح کلی، جلسه15
🔺فهم عمیق مفهوم بعثت و پشتوانه های معرفتی آن، به شدت تحلیل های امروزین ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. #جهاد_تبیین را باید در همین دستگاه فهمید. قطعا در قرن حاضر، #بزرگترین_جهادگر_تبیین را باید #خمینی_کبیر دانست، کسی که برای امروز ما مبعوث شده بود.
🔺اساسا #کلان_راهبرد او چیزی نبود، جز #قیام_لله_امت، یعنی همان #بیداریِ امتِ سرگردان و متحیر، برای حرکت به سمت مقاصد الهی. البته که سرآغاز این حرکت در گام اول قیام و تحول درونی است و در گام بعد قیام اجتماعی:
🔺«همه چيز در قيام للَّه است. قيام للَّه، معرفت اللَّه مى آورد. قيام للَّه، فدايى براى اللَّه مى آورد. قيام للَّه، فداكارى براى اسلام مى آورد. همه چيز در اين قيام للَّه است، و لهذا تنها موعظه اى كه انتخاب كرده خداى تبارك و تعالى از بين موعظه ها همين موعظه است كه «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى،(سبأ:46)». اجتماعى و انفرادى قيام للَّه بكنيد. انفرادى براى وصول به #معرفت_اللَّه، اجتماعى براى وصول به #مقاصد_اللَّه» صحیفه امام، ج18، ص126
🔺اگر #اراده_امت برای تحقق مقاصد الله، تابع #اراده_امام اش شد، آنگاه قطعا معجزه ای اجتماعی رخ خواهد داد. اگر میخواهیم عدالت عملی بشود، نیاز به اراده امت داریم، اگر میخواهیم #اقتصاد شکوفا بشود، نیاز به اراده امت داریم، اساسا برای تحقق هر #امر_اجتماعی به نحو احسنش، نیاز به اراده امت داریم، البته اراده ای که برخواسته و به تبع اراده امامش باشد.
🔺«معجزه هاى اجتماعى برخلاف معجزه ى اژدها شدنِ عصاى موسى است؛ چون آنطور معجزه ها ربطى به اراده ى انسان ندارد؛ اما معجزه هاى اجتماعى به طور مستقيم به اراده ى انسانها ارتباط پيدا مى كند؛ «انّ اللَّه لا يغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم». هرگاه ملتى تصميم بگيرد، اراده كند، اقدام كند، حركت متناسب با هدفش را انجام دهد، آن وقت #معجزه_اجتماعى اتفاق مى افتد.
🔺البته در تحولات اجتماعى حق بودن كافى نيست. خيلى اوقات امواج باطل مى آيد حق را لگدكوب مى كند و عبور مى كند. حق بودن به اضافه اقدام، #عمل، اراده و به اضافه #ايستادگى و پايدارى است كه آن معجزه را تحقق مى بخشد.» رهبرانقلاب، 16/4/1383
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9