💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها»
🔺#امیرالمومنین(ع) در ابتدای نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) میفرمایند:
▪️پیش از آنکه دلت سخت شده و ذهنت مشغول به چیزهای دیگر بشود، به #تربیت تو پرداختم، تا با اندیشه ای استوار و عزمی راسخ وارد کارزار عمل بشوی.
▪️در ادامه حضرت میفرمایند: حالا که میخواهی وارد میدان عمل بشوی، یک گنجینه فوق العاده هم در پیش روی توست. آن گنجینه چیست؟ #تجربه افراد پیش از تو.
این تجربه ها، تو را از اینکه دوباره خودت بخواهی آنها را تجربه کنی بی نیاز کرده و تو را کفایت میکند.
▪️انسان های پیش از تو، #تجربه کرده اند، و سختی و آسیب های تجربه مجدد دیگر از تو برداشته شده و حالا تو از این تجربه ها به راحتی استفاده کن.
▪️این تجربیات بدون هیچ زحمتی در اختیار توست و #عاقل کسی است که این تجربیات را حفظ کرده و بکار میبندد. بدان که #بهترین_تجربه نیز آنچیزی است که تو را #پند دهد.
(الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ وَ خَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَك)
🔺آقای #پزشکیان! اینها سخن همان علی(ع) که او را الگوی خودت قرار داده ای. #رهبر_انقلاب نیز چندین بار تاکید کرده اند که مسئولین ما از #تجربه_برجام عبرت بگیرند. صحبت های ایشان در دیدار پایانی با دولت روحانی را ببینید.
🔺چقدر تاکید دارند که این مسئله تبدیل به یک #تجربه_عینی برای مسئولین و مردم بشود.
چرا بناست از یک سوراخ، این همه بار گزیده بشویم. بابا انسان عاقل در این مواقع چه میکند؟ آیا اینگونه برخورد میکند؟
🔺آقای #پزشکیان! تجربه برجام برای برای سال های دور نیست، برای افراد غریبه هم نیست، توسط همین اطرافیان خود شما انجام شده، همین مشاورین شما.
🔺چرا اینقدر اصرار داریم که یک کار غلط را چندین بار تکرار کنیم؟ اصرار شما بر #مسئله_FATF نیز مصداق همین ماجراست. چرا میخواهیم همه مشکلات و مسائل کشور را گره به این ماجرا بزنیم؟ چرا نسبت به #تجربه_دولت_روحانی اینقدر بی توجهیم؟
🔺حضرت امیر در جای دیگری میفرمایند: #عاقل کسی است که تجربه ها او را #پند دهد.
(العاقلُ مَن وعَظَتْهُ التَّجارِب)
خب پس چرا این همه تجربه در #مذاکره با امریکا، آن هم تجربه ای مانند برجام، ما را پند نمیدهد؟ چرا این همه اصرار داریم که پند نگیریم؟ آیا ضررش غیر از این است که به خود ما و کشور ما و #مردم ما بازخواهد گشت؟
🔺چرا دور اندیشی به خرج نمیدهیم؟ امیرالمومنین میفرمایند:
#پيروزى با #دورانديشى به دست مىآيد؛ و دورانديشى هم با استفاده از همین #تجارب به دست می آید.
(الظَّفَرُ بالحَزْمِ، و الحَزْمُ بالتّجارِب)
🔺رهبر انقلاب که از همان ابتدا فرمودند موافق این مذاکره نیستم، #خوش_بین_نیستم، اما برجام را پذیرفتند، از این جهت که تجربه ای میشود که بواسطه این تجربه برای مردم و مسئولین ما #رشد_فکری حاصل میشود، همه متوجه خواهند شد که نتیجه اعتماد به امریکا چیزی نیست جز هیچ و #خسارت_محض.
🔺آقای #پزشکیان! امریکا و غرب اگر چه کار میکردند شما به این نتیجه میرسیدید که دیگر مذاکره با آنها #فایده ندارد؟ اصلا کاری هم مانده که آنها علیه ما نکرده باشند، تا ما بدانیم این مذاکرات تنها برای آنها سودمند است و برای ما جز ضرر چیزی ندارد؟
🔺کشور را که کلا معطل مذاکره و برجام کردیم، بعد که همه تعهدات را انجام دادیم و خودشان هم تایید کردند، باز علنی برخلاف برجام رفتار کردند. بعد هم که امریکا از برجام یک طرفه خارج شد، اروپا هم که گفت من متعهد هستم، شما خارج نشوید. ما هم ماندیم اما از آنها هم بخاری بلند نشد و همه اش بد قولی و دبه کردن.
🔺کار به جایی رسید که دیگر خود حسن روحانی هم کسانی که مجدد حرف از مذاکره با امریکا میزدند را #مسخره میکرد و میگفت اینها قابل اعتماد نیستند، حالا چه شده که مجدد خود همان ها حرف از مذاکره میزنند؟
🔺آقای پزشکیان این #خفت بناست تا کی ادامه پیدا کند؟ بس کنید به خدا...
مسیر رشد و #پیشرفت کشور و مردم که شما هم به دنبال آن هستید، هرچه باشد، قطعا این مسیرش نیست...
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها».mp3
3.52M
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها»
▪️بیانات مهم امیرالمومنین(ع) درباره ضرورت استفاده از #تجربیات_گذشته
▪️#عقلانیت یعنی استفاده از تجربیات گذشته
▪️انتقاد به شیوه #دولت_چهاردهم در اصرار برای پیمودن مسیر غلط گذشته و مذاکره با امریکا
▪️مسیری که حتی آقای #روحانی هم در اواخر دولتش آن را مضحک و خنده دار میدانست
▪️تاکید #رهبر_انقلاب بر روایت درست #تجربه_برجام برای ثبت در #افکار_عمومی
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها» 🔺#امیرالمومنین(ع) در ابتدای نامه 31 نهج البلاغه خط
به عنوان یک #درد واقعی امروز بخوانید...
آیات و روایات اجتماعی
76. ایجاد ترس و ارعاب، راهبرد کارآمد باطل و شیطان 77. تفاوت و تفکیک بین نظر امام و تصمیم ایشان 78.
فهرست مطالب هم بروز شده، از اینجا مباحث قبلی رو ببینید👆👆
آیا غزه پیروز شد؟.mp3
4.43M
💠 آیا غزه پیروز شد؟
🔺یکی از دوستان، بخشی از بیانیه سپاه نسبت به آتش بس غزه را فرستاده بود و میگفت این «#فتح_مبین و #پیروزی_بزرگ» که در آن اشاره شده، مصداقا یعنی چه؟ ما که هرچه میبینیم، چیزی جز خرابی، کشتن، فلاکت مردم و شخم زدن غزه نمیبینیم.
قبول کنیم که #شکست خورده ایم.
🔺پدیده های اجتماعی را میتوان از #زاویه_نگاه های مختلف تحلیل کرد. بله، میتوان با چنین عینک و زاویه نگاهی نیز تحلیل کرد اما این نگاه، به شدت #سطحی و #ظاهر_بین بوده و اساسا متوجه ماجرا نشده.
🔺اما در #زاویه_نگاه_راهبردی و #دستگاه_محاسباتی_الهی، مهمترین مولفه، «#اراده_انسانها»ست.
#فتح_بزرگ_فلسطین این بود که توانست در مقابل وحشی گری شدید اسرائیل،#مقاومت کرده و اراده خود را بر آنها تحمیل کند
🔺اساسا همانگونه که قرآن کریم میگوید، متعلق فتح و پیروزی، ایستادگی و اراده انسان هاست، نه مثلا سالم مانده خانه ها یا زنده ماندن انسانها، چون از سنخ «جنگ ارادهها»ست
🔺#اراده_اسرائیل، نابودی حماس، بازپس گیری اسرا با ابزار نظامی و در نهایت حذف جغرافیایی به نام فلسطین بود اما این اراده پیش نرفت، چراکه مقاومت فلسطین و اراده آنها نگذاشت و این همان «#فتح_الفتوح_فلسطین» است.
🔺این همان زاویه نگاه امام راحل به دفاع مقدس بود که فتح الفتوح جنگ را «#ساخت_انسانهای_مقاوم و با اراده» میدانست، همان ها که توانستند اراده خود را بر صدام تحمیل کنند، با لحاظ همه خرابی ها و آسیب های ظاهری.
🔺البته که این به معنای ندیدن کاستی ها و خطاها نیست، بلکه حتی لازم و ضروری است.
💢 آیات و روایات اجتماعی|#عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
پشه های سرگردان نباشیم.mp3
3.06M
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم!
🔸 بیان امیرالمومنین(ع) در اینکه مردم سه دسته اند: 1. عالم ربّانی 2. دانشجوی در مسیر رستگاری 3. پشه های سرگردان
🔸 توصیف دسته سوم؛ کسانی که به مانند #پشه_های_سرگردان، بدون پشتوانه محکم، بادی به هر جهتی هستند.
🔸 روایت مهم امام صادق(ع) در اینکه ملاک و شاخص، حق و عدالت است، نه شخصیت ها و افراد
🔸 ماجرای #حارث_بن_حوط و گیجی او در جنگ جمل و پاسخ امیرالمومنین(ع)
🎤گوینده: محمد معلی
➕دیدن اصل متن و استنادات
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم! 🔰 امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: مردم سه دسته اند: 1️⃣ عالم
این یادداشتی که مدتی قبل نوشتیم رو استاد #معلی در قالب یک #پادپخش و بسیار جذاب بازتولید کردند، حتما گوش کرده و منتشر کنید.
ان شاالله بناست به مرور مابقی متن ها رو هم اگه فرصت کردند، تبدیل به پادپخش کنند که بسیار عالی خواهد شد. تشکر فراوان دارم از زحمتی که کشیدند و وقتی که گذاشتند.
برای دیدن استنادات، اصل یادداشت رو ببینید.
💠 استفاده از برچسب «سنتی» و «مدرن»، شگرد جبهه باطل
🔺#قوم_عاد، مردمی عرب تبار در سرزمین «احقاف» از جزیرة العرب بوده و دارای #تمدنی_پیشرفته و سرزمینی آباد بودند. ملتی که برای #فخرفروشی بر مکان های مرتفع و بلند، بنایی تفریحی میساختند.
🔺حضرت #هود به آنها میگفت: «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ؟»(شعرا:128)
چرا شما بر هر مکان بلندی، به غرضی #بیهوده و بدون نیاز، اقدام به ساخت برج هایی عظیم میکنید؟
🔺ظاهرا قوم هود در بالای کوه ها و نقاط بلند، ساختمان هایی به بلندی کوه بنا میکردند تا برای گردش و تفریح به آنجا بروند، بدون اینکه غرض دیگری در کار باشد، بلکه مسئله اصلی صرفاً برای #تفاخر و پیروی از هوی و هوس بوده است.
در این آیه خداوند آنها را برای این کار #توبیخ میکند.
🔺حضرت هود، ضمن یادآوری نعمتهای الهی، مانند حیوانات اهلی، زمینهای مزروعی و چشمه سارها، مردمان را به #اعتدال دعوت میکرد و از شیوه و منش «#جباران» برحذر میداشت.
🔺اما این قوم به سبب افراط در خوی #اشرافیگری و هزینه کردن ثروت ملی برای ساخت تفرج گاه های برون شهری به جهت تفاخر نسبت به یکدیگر و نیز #تکبری که آنها را گرفته بود، مستحق فروپاشی و #عذاب_الهی میشوند.
🔺آنها قومی بودند که ندای #عدالت_طلبی هود(ع) را پس زده و توصیه او مبنی بر دست برداشتن از خوی #جبارگری را نپذیرفتند، بلکه افزون بر آن، با #برچسب_سنتی و خرافه گرایی، هود(ع) را در جامعه تخریب میکردند.
🔺آنجا که خطاب به هود(ع) گفتند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ»(شعرا:137). آنها نسبت به معارف و توصیه های هود نبی میگفتند که این حرف های تو قدیمی و سنتی است، چیزی نیست جز همان سنت پیشینیان، همان عادت و #خرافات گذشتگان.
🔺در موارد متعدد قرآن کریم به نقل از کفار گزارش میکند که در مقابل معارف الهی از برچسب «#اسطوره و #افسانه» استفاده میکردند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»(مؤمنون: 83) یعنی این معارف چیزی نیست جز اسطوره، افسانه و خرافه.
🔺جالب اینکه برخی اقوام مانند #قوم_ابراهیم(ع)، این رفتار انحرافی خود را، «#سنت_پدری» خویش می نامیدند و به بقای آن استدلال میکردند، درحالیکه #قوم_هود(ع)، خوی اشرافی خویش را «#مدرن» تلقی کرده و معارف پیامبرشان را «#سنتی» معرفی میکردند.
🔺برچسب هایی که امروزه علیه اسلام و انقلاب اسلامی بکار میرود، مانند «سنتی»، «#بنیادگرایی»، «#تندرو»، «#افراطی» و...، همه سابقه داشته و امری جدید نیست بلکه جبهه باطل در گذشته نیز علیه جبهه حق استفاده میکردند.
🔺هدف از این کار نیز به حاشیه راندن اسلام ناب است. آنها با استفاده از این برچسب ها میخواهند یک #جنگ_نرم و رسانه ای علیه مسلمین ایجاد کرده و آنها را تحت فشار قرار دهند تا هیچ کس دیگر نیز جرئت اسلام آوردن نکند.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند!
(بخش اول)
🔺«#قُزمان» کسی بود كه نَسَبَش خیلی معلوم نبود و هر گاه ذكرى از او ميشد، رسول خدا(ص) ميفرمود: «إنَّهُ لَمِنْ أَهْلِ النَّارِ» یعنی او اهل دوزخ است.
🔺#واقدی نقل میکند: وقتی #جنگ_احد پیش آمد، قُزمان كه از #منافقان بود، از شركت در جنگ احد خوددارى كرد. زنان بنى ظفر وقتی متوجه نرفتن او به جنگ شدند، شروع به #سرزنش كردن او کردند و گفتند:
➕اى قُزمان! مردان همه به جنگ رفتند و تو تنها باقى ماندی؟ آيا از اين رفتار خود #خجالت نمىكشى؟ تو نیستی مگر مانند #زنان، مردان به جنگ رفته اند اما تو در خانه نشسته ای!
(يا قُزمان، قد خرج الرجال و بقيت! يا قزمان، ألا تستحي ممّا صنعت؟ ما أنت إلّا امرأة، خرج قومك فبقيت فى الدار!)
🔺این سرزنش زنان بر او اثر گذاشت و قُزمان كه به #شجاعت هم معروف بود، به خانهاش رفت، شمشير و كمان خود را برداشت و از مدینه به سمت محل جنگ احد خارج شد.
🔺او هنگامى به پيامبر(ص) رسيد كه حضرت مشغول مرتب كردن صفوف مسلمانان بود. قزمان از پشت صف ها آمد و خود را به صف اول رساند.
🔺او نخستين فرد از مسلمانان بود كه به سوی دشمن، تير انداخت، تيرهايى كه او مىانداخت، همچون نيزه بود و همچون شتر نر، نعره مىكشيد. سپس با شمشير شروع به نبردی جانانه و برجسته کرد.
🔺غلاف شمشيرش را شكست و شعار داد:
➕#مرگ بهتر از #فرار است! اى اوسی ها، براى حفظ حيثيت و نژاد خود، جنگ كنيد و چنان كنيد كه من میكنم!
(الموت أحسن من الفرار! يا آل أوس، قاتلوا على الأحساب و اصنعوا مثل ما أصنع!) / (قاتلوا، معشر الأوس، عن أحسابكم فالموت خير من العار و الفرار)
🔺قزمان با شمشير، به نحوی جانانه خود را ميان مشركان رساند و شروع به نبرد کرد، به طورى كه گفتند او كشته شده اما دوباره ظاهر شد، درحالیكه میگفت: من جوانمرد قبيلۀ ظفر هستم!
🔺قزمان هفت هشت نفر از مشرکان را كشت و خود نیز زخم هاى زيادى برداشت و به خاك افتاد. در اين هنگام، قتادة بن نعمان از كنار او گذشت و به او گفت:
#شهادت مبارکت باشد!
(قال: هنيئا لك الشهادة!)
🔺قزمان گفت: اى اباعمرو! به خدا من براى #دين، جنگ نكردم، بلکه تنها به قصد #حفظ_خود جنگ كردم كه قريش بر ما پيروز نشوند و زمين هاى ما را لگدمال نكنند.
(إنى و اللّه ما قاتلت يا أبا عمرو على دين، ما قاتلت إلّا على الحفاظ أن تسير قريش إلينا حتى تطأ سعفنا)
🔺خلاصه زخم ها موجب اذیت و آزار او شده و در نتیجه او دست به #خودکشی زد.
اما #بلاذری، #ابن_هشام و #طبری، اینجای ماجرا را کمی متفاوت نقل کرده اند. براساس این نقل، وقتی او زخمی شد، همراهانش او را به خانههاى بنى ظفر بردند.
🔺مسلمانان اطراف بسترش را گرفتند و به او گفتند:
اى قزمان، امروز #در_راه_خدا، تلاش زيادى كرده و حسابی به #جهاد پرداختی و او را به #بهشت و پاداش الهی بشارت دادند.
🔺قزمان گفت: به چه چيز مرا مژده و بشارت میدهيد؟ به خدا اين فداكارى من، تنها به خاطر دفاع از شرف فاميلى و و #تعصب_قبیلگی و حمایت از قبيلهام بود و اگر به خاطر آن نبود، اصلا به این جنگ نمیرفتم!
(قَالَ: بِمَاذَا أبشر؟ فو الله إنْ قَاتَلْتُ إلَّا عَنْ أَحْسَابِ قَوْمِي، وَلَوْلَا ذَلِكَ مَا قَاتَلْتُ) / (أى جنة؟ و اللّه ما قاتلت إلا حمية لقومى) / (و اللّٰه إن قاتلت إلا حدبا على قومي)
🔺قزمان وقتی ديد زخم هاى بدنش او را اذیت و آزار ميدهد و درد او را شدید فرا گرفت، تيرى از ميان جعبه تيردان خود بيرون كشيد و به وسيلۀ آن، رگى را از بدنش بريد و خود را آسوده ساخته و #خودکشی کرد.
🔺وقتی این ماجرا را برای پیامبر نقل کردند، حضرت فرمود: او اهل #دوزخ است.
همانا خداوند گاهی #دین خود را به وسیله مردی #فاجر تایید کرده و پیش میبرد.
(إنّ اللّه يؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر)
(ادامه دارد...)
📚 منابع:
1. المغازی، ج1، ص223
2. انساب الاشراف، ج1، ص281
3. سیره ابن هشام، ج2، ص88
4. تاریخ طبری، ج2، ص531
5. إعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص182
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فجار و کسانی که بهره ای از دین ندارند.mp3
8.55M
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند!
(بخش دوم)
🔺#کلینی در کافی، ذیل روایتی مفصل از امام صادق(ع) پیرامون جهاد، مضمون همین مسئله را روایت کرده است:
«إِنَّ اللَّه عَزَّوجَلَّ يَنْصُرُ هذا الدِّينَ بأقوامٍ لاخَلاقَ لهم» یعنی خداوند #دين خود را بواسطه مردمی #نصرت میدهد كه نصيبى از آن ندارند.
🔺#شیخ_طوسی در الغیبه از امام صادق(ع) نقل میکند:
خداوند، امر #قيام ما را با كسانى يارى خواهد داد كه بهرهاى از نيكى ندارند و اگر امر ما فرا رسد، كسانى با آن همراه مىشوند كه امروز #بتپرست اند.
(لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ هذا الأَمرَ بمَن لاخَلاقَ له و لو قد جاء أَمرُنا لقد خَرَجَ منه مَن هو اليومَ مُقيمٌ على عبادةِ الأوثان)
🔺درمنابع روایی اهل سنت نیز همین مضمون از پیامبر(ص) نقل شده است.(دیدن این روایات)
🔺علامه مجلسی در بحار نیز با ذکر روایتی با همین مضمون، بیانی درتبیین همین مسئله دارد.
🔺شیخ مفید در الفصول المختاره نیز ذیل ماجرای کشته شدن زبیر در جنگ جمل، به همین ماجرا اشاره میکند.
🔺عموما نصرت دين، بواسطه مؤمنان صورت میگيرد اما براساس این روایات، به نظر میرسد جزو #سنت_های_الهی است که گاهى نصرت دین و پیشبرد امر الهی، بواسطه افراد #غير_مؤمن و حتّى #فاجر انجام بشود.
🔺مانند درگيرى بين كفّار كه سبب حفظ دين از آسيب آنها شده و این درگیری آنها با یکدیگر، درنهایت به سود دین خواهد شد.
🔺توجه به این مسئله از حیث #راهبردی به شدت قابل توجه است و میتوند درتنظیم روابط با گروه های مختلف، به شدت به ما کمک بکند، خصوصا ناظر به روابط بین الملل.
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش اول)
🔺ابن هشام نقل میکند:
وقتی پیامبر دستور داد تا مسلمانان آماده نبرد با رومیان(#جنگ_تبوک) بشوند، مردم روزگار سختى داشتند، هوای بشدت گرم و خشكسالى یک طرف و رسیدن زمان برداشت محصول ها هم طرف دیگر.
🔺خلاصه براى مردم سخت بود که بخواهند قید محصول خود را زده و خود را به سختی سفر و گرمای بیابان بسپارند و احتمال کشته شدن در جنگ را به جان بخرند.
🔺معمولا رسول خدا(ص) از پیش، #هدف_سفر جنگی را به صورت عمومی بیان نمیکردند اما در این سفر به خاطر دوری و سختی سفر و کثرت دشمن، هدف خود را اعلان کرده تا مردم كاملا خود را آماده كنند.
🔺عده ای از #منافقین و برخی از مردم كه اين سفر براى آنها سخت و مشكل بود، از رفتن با رسول خدا(ص) خوددارى كردند.
یکی از آن افراد، شخصی بود به نام «#جدّ_بن_قيس». وقتی پیامبر پیشنهاد همراهی با لشکریان را به او داد، او در پاسخ گفت:
➕اى رسول خدا، مرا مورد #آزمايش قرار نده چرا که قومم ميدانند كه من بیش از همه به زنان علاقه دارم لذا میترسم با شما آمده و در آنجا #زنان_رومی را ببینم و نتوانم خودداری کرده و گرفتار #فتنه بشوم.
🔺پیامبر وقتی حال بیچارگی او را دید، از او رو گردانید و اجازه داد كه در شهر بماند. اما خدای متعال درباره او آیه 49 توبه را نازل کرد:
▪️«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: ائْذَنْ لِي وَ لَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ»
آنها ترس افتادن در فتنه زنان رومی را داشتند، درحالیکه با نرفتن به جهاد، در #فتنه_بزرگتری افتاده بودند.
📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش اول) 🔺ابن هشام نقل میکند: وقتی پیامبر دستور داد تا م
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم!
(بخش دوم)
🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از منافقین بود که علاوه بر عدم همراهی با پیامبر در این جنگ، در عرصه اجتماعی نیز به شدت فعالیت کرده و مردم را از پیوستن به لشکریان اسلام باز میداشتند.
🔺آنها از #ترس جهاد و #تردیدی که نسبت به حق داشتند، به یکدیگر میگفتند:
در اين #گرما به جهاد نروید. به اصطلاح مگر #دیوانه شده اید که در چنین شرایطی خود را به خطر بیندازید!
(لَا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ، زَهَادَةٌ فِي الْجِهَادِ، وَ شَكًّا فِي الْحَقِّ)
🔺خدای متعال نیز درباره آنها آیه 81 و 82 توبه را نازل فرمود:
▪️«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَالُوا لَا تَنفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ * فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»
▪️یعنی: تخلف كنندگان از جنگ #تبوك، از مخالفت با پيامبر خدا و كنارهگيرى از جهاد، خوشحال شدند؛ و خوش نداشتند كه با مال و جان خود، در راه خدا جهاد كنند؛ و گفتند: «در اين گرما، به سوى ميدان حركت نكنيد.» به آنان بگو: «#آتش_دوزخ از اين سوزانتر است!» اگر مىفهميدند.
🔺لذا آنها بايد كمتر بخندند و بسيار بگريند؛ چرا كه آتش جهنم در انتظارشان است اين، جزاى كارهايى است كه انجام مىدادند.
🔺در اين ميان، به رسول خدا(ص) اطلاع دادند كه گروهى از #منافقين در خانۀ #سويلم_يهودى اجتماع كرده و در حال طراحی برای بازداشتن مردم در رفتن به جنگ هستند.
🔺وقتی این خبر به پیامبر رسید، حضرت #طلحة_بن_عبيداللّه را با چند نفر مأمور كرد تا به آنجا رفته و آن خانه را به #آتش بکشند.
🔺#ضحاك_بن_خليفة از كسانى بود كه در آن اجتماع شركت داشت و چون شعله آتش بلند شد، مانند ديگر منافقين از پشت بام خانه فرار كرد و خود را از بالا به زمين انداخت، به طورى كه پايش شكست و در اين باره چندین شعر نیز سرود.
🔺پس از اين جريان، پیامبر آماده حركت شد و مسلمان را بسيج كرد و #ثروتمندان را وادار كرد تا كمك بيشترى در تهيه تجهيزات جنگى و پشتیبانی کنند. آنان نيز اطاعت كرده و هر يك به سهم خود كمك زيادى در اين باره كردند.
📚 السیرة النبویة، ابن هشام، ج2، ص517
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9