eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها» 🔺(ع) در ابتدای نامه 31 نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) میفرمایند: ▪️پیش از آنکه دلت سخت شده و ذهنت مشغول به چیزهای دیگر بشود، به تو پرداختم، تا با اندیشه ای استوار و عزمی راسخ وارد کارزار عمل بشوی. ▪️در ادامه حضرت میفرمایند: حالا که میخواهی وارد میدان عمل بشوی، یک گنجینه فوق العاده هم در پیش روی توست. آن گنجینه چیست؟ افراد پیش از تو. این تجربه ها، تو را از اینکه دوباره خودت بخواهی آنها را تجربه کنی بی نیاز کرده و تو را کفایت میکند. ▪️انسان های پیش از تو، کرده اند، و سختی و آسیب های تجربه مجدد دیگر از تو برداشته شده و حالا تو از این تجربه ها به راحتی استفاده کن. ▪️این تجربیات بدون هیچ زحمتی در اختیار توست و کسی است که این تجربیات را حفظ کرده و بکار میبندد. بدان که نیز آنچیزی است که تو را دهد. (الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ وَ خَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَك) 🔺آقای ! اینها سخن همان علی(ع) که او را الگوی خودت قرار داده ای. نیز چندین بار تاکید کرده اند که مسئولین ما از عبرت بگیرند. صحبت های ایشان در دیدار پایانی با دولت روحانی را ببینید. 🔺چقدر تاکید دارند که این مسئله تبدیل به یک برای مسئولین و مردم بشود. چرا بناست از یک سوراخ، این همه بار گزیده بشویم. بابا انسان عاقل در این مواقع چه میکند؟ آیا اینگونه برخورد میکند؟ 🔺آقای ! تجربه برجام برای برای سال های دور نیست، برای افراد غریبه هم نیست، توسط همین اطرافیان خود شما انجام شده، همین مشاورین شما. 🔺چرا اینقدر اصرار داریم که یک کار غلط را چندین بار تکرار کنیم؟ اصرار شما بر نیز مصداق همین ماجراست. چرا میخواهیم همه مشکلات و مسائل کشور را گره به این ماجرا بزنیم؟ چرا نسبت به اینقدر بی توجهیم؟ 🔺حضرت امیر در جای دیگری میفرمایند: کسی است که تجربه ها او را دهد. (العاقلُ مَن وعَظَتْهُ التَّجارِب) خب پس چرا این همه تجربه در با امریکا، آن هم تجربه ای مانند برجام، ما را پند نمیدهد؟ چرا این همه اصرار داریم که پند نگیریم؟ آیا ضررش غیر از این است که به خود ما و کشور ما و ما بازخواهد گشت؟ 🔺چرا دور اندیشی به خرج نمیدهیم؟ امیرالمومنین میفرمایند: با به دست مى‌آيد؛ و دورانديشى هم با استفاده از همین به دست می آید. (الظَّفَرُ بالحَزْمِ‌، و الحَزْمُ بالتّجارِب) 🔺رهبر انقلاب که از همان ابتدا فرمودند موافق این مذاکره نیستم، ، اما برجام را پذیرفتند، از این جهت که تجربه ای میشود که بواسطه این تجربه برای مردم و مسئولین ما حاصل میشود، همه متوجه خواهند شد که نتیجه اعتماد به امریکا چیزی نیست جز هیچ و . 🔺آقای ! امریکا و غرب اگر چه کار میکردند شما به این نتیجه میرسیدید که دیگر مذاکره با آنها ندارد؟ اصلا کاری هم مانده که آنها علیه ما نکرده باشند، تا ما بدانیم این مذاکرات تنها برای آنها سودمند است و برای ما جز ضرر چیزی ندارد؟ 🔺کشور را که کلا معطل مذاکره و برجام کردیم، بعد که همه تعهدات را انجام دادیم و خودشان هم تایید کردند، باز علنی برخلاف برجام رفتار کردند. بعد هم که امریکا از برجام یک طرفه خارج شد، اروپا هم که گفت من متعهد هستم، شما خارج نشوید. ما هم ماندیم اما از آنها هم بخاری بلند نشد و همه اش بد قولی و دبه کردن. 🔺کار به جایی رسید که دیگر خود حسن روحانی هم کسانی که مجدد حرف از مذاکره با امریکا میزدند را میکرد و میگفت اینها قابل اعتماد نیستند، حالا چه شده که مجدد خود همان ها حرف از مذاکره میزنند؟ 🔺آقای پزشکیان این بناست تا کی ادامه پیدا کند؟ بس کنید به خدا... مسیر رشد و کشور و مردم که شما هم به دنبال آن هستید، هرچه باشد، قطعا این مسیرش نیست... 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها».mp3
3.52M
💠 امان از «بی عقلی» در عدم استفاده از «تجربه ها» ▪️بیانات مهم امیرالمومنین(ع) درباره ضرورت استفاده از ▪️ یعنی استفاده از تجربیات گذشته ▪️انتقاد به شیوه در اصرار برای پیمودن مسیر غلط گذشته و مذاکره با امریکا ▪️مسیری که حتی آقای هم در اواخر دولتش آن را مضحک و خنده دار میدانست ▪️تاکید بر روایت درست برای ثبت در 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیا غزه پیروز شد؟.mp3
4.43M
💠 آیا غزه پیروز شد؟ 🔺یکی از دوستان، بخشی از بیانیه سپاه نسبت به آتش بس غزه را فرستاده بود و میگفت این « و » که در آن اشاره شده، مصداقا یعنی چه؟ ما که هرچه میبینیم، چیزی جز خرابی، کشتن، فلاکت مردم و شخم زدن غزه نمیبینیم. قبول کنیم که خورده ایم. 🔺پدیده های اجتماعی را میتوان از های مختلف تحلیل کرد. بله، میتوان با چنین عینک و زاویه نگاهی نیز تحلیل کرد اما این نگاه، به شدت و بوده و اساسا متوجه ماجرا نشده. 🔺اما در و ، مهمترین مولفه، «»ست. این بود که توانست در مقابل وحشی گری شدید اسرائیل، کرده و اراده خود را بر آنها تحمیل کند 🔺اساسا همانگونه که قرآن کریم میگوید، متعلق فتح و پیروزی، ایستادگی و اراده انسان هاست، نه مثلا سالم مانده خانه ها یا زنده ماندن انسانها، چون از سنخ «جنگ اراده‌ها»ست 🔺، نابودی حماس، بازپس گیری اسرا با ابزار نظامی و در نهایت حذف جغرافیایی به نام فلسطین بود اما این اراده پیش نرفت، چراکه مقاومت فلسطین و اراده آنها نگذاشت و این همان «» است. 🔺این همان زاویه نگاه امام راحل به دفاع مقدس بود که فتح الفتوح جنگ را « و با اراده» میدانست، همان ها که توانستند اراده خود را بر صدام تحمیل کنند، با لحاظ همه خرابی ها و آسیب های ظاهری. 🔺البته که این به معنای ندیدن کاستی ها و خطاها نیست، بلکه حتی لازم و ضروری است. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
پشه های سرگردان نباشیم.mp3
3.06M
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم! 🔸 بیان امیرالمومنین(ع) در اینکه مردم سه دسته اند: 1. عالم ربّانی 2. دانشجوی در مسیر رستگاری 3. پشه های سرگردان 🔸 توصیف دسته سوم؛ کسانی که به مانند ، بدون پشتوانه محکم، بادی به هر جهتی هستند. 🔸 روایت مهم امام صادق(ع) در اینکه ملاک و شاخص، حق و عدالت است، نه شخصیت ها و افراد 🔸 ماجرای و گیجی او در جنگ جمل و پاسخ امیرالمومنین(ع) 🎤گوینده: محمد معلی دیدن اصل متن و استنادات 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم! 🔰 امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: مردم سه دسته اند: 1️⃣ عالم
این یادداشتی که مدتی قبل نوشتیم رو استاد در قالب یک و بسیار جذاب بازتولید کردند، حتما گوش کرده و منتشر کنید. ان شاالله بناست به مرور مابقی متن ها رو هم اگه فرصت کردند، تبدیل به پادپخش کنند که بسیار عالی خواهد شد. تشکر فراوان دارم از زحمتی که کشیدند و وقتی که گذاشتند. برای دیدن استنادات، اصل یادداشت رو ببینید.
💠 استفاده از برچسب «سنتی» و «مدرن»، شگرد جبهه باطل 🔺، مردمی عرب تبار در سرزمین «احقاف» از جزیرة العرب بوده و دارای و سرزمینی آباد بودند. ملتی که برای بر مکان های مرتفع و بلند، بنایی تفریحی میساختند. 🔺حضرت به آنها میگفت: «أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ؟»(شعرا:128) چرا شما بر هر مکان بلندی، به غرضی و بدون نیاز، اقدام به ساخت برج هایی عظیم میکنید؟ 🔺ظاهرا قوم هود در بالای کوه ها و نقاط بلند، ساختمان هایی به بلندی کوه بنا میکردند تا برای گردش و تفریح به آنجا بروند، بدون اینکه غرض دیگری در کار باشد، بلکه مسئله اصلی صرفاً برای و پیروی از هوی و هوس بوده است. در این آیه خداوند آنها را برای این کار میکند. 🔺حضرت هود، ضمن یادآوری نعمتهای الهی، مانند حیوانات اهلی، زمینهای مزروعی و چشمه سارها، مردمان را به دعوت میکرد و از شیوه و منش «» برحذر میداشت. 🔺اما این قوم به سبب افراط در خوی و هزینه کردن ثروت ملی برای ساخت تفرج گاه های برون شهری به جهت تفاخر نسبت به یکدیگر و نیز که آنها را گرفته بود، مستحق فروپاشی و میشوند. 🔺آنها قومی بودند که ندای هود(ع) را پس زده و توصیه او مبنی بر دست برداشتن از خوی را نپذیرفتند، بلکه افزون بر آن، با و خرافه گرایی، هود(ع) را در جامعه تخریب میکردند. 🔺آنجا که خطاب به هود(ع) گفتند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ»(شعرا:137). آنها نسبت به معارف و توصیه های هود نبی میگفتند که این حرف های تو قدیمی و سنتی است، چیزی نیست جز همان سنت پیشینیان، همان عادت و گذشتگان. 🔺در موارد متعدد قرآن کریم به نقل از کفار گزارش میکند که در مقابل معارف الهی از برچسب « و » استفاده میکردند: «إِنْ هٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ»(مؤمنون: 83) یعنی این معارف چیزی نیست جز اسطوره، افسانه و خرافه. 🔺جالب اینکه برخی اقوام مانند (ع)، این رفتار انحرافی خود را، «» خویش می نامیدند و به بقای آن استدلال میکردند، درحالیکه (ع)، خوی اشرافی خویش را «» تلقی کرده و معارف پیامبرشان را «» معرفی میکردند. 🔺برچسب هایی که امروزه علیه اسلام و انقلاب اسلامی بکار میرود، مانند «سنتی»، «»، «»، «» و...، همه سابقه داشته و امری جدید نیست بلکه جبهه باطل در گذشته نیز علیه جبهه حق استفاده میکردند. 🔺هدف از این کار نیز به حاشیه راندن اسلام ناب است. آنها با استفاده از این برچسب ها میخواهند یک و رسانه ای علیه مسلمین ایجاد کرده و آنها را تحت فشار قرار دهند تا هیچ کس دیگر نیز جرئت اسلام آوردن نکند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند! (بخش اول) 🔺«» کسی بود كه نَسَبَش خیلی معلوم نبود و هر گاه ذكرى از او ميشد، رسول خدا(ص) ميفرمود: «إنَّهُ لَمِنْ أَهْلِ النَّارِ» یعنی او اهل دوزخ است. 🔺 نقل میکند: وقتی پیش آمد، قُزمان كه از بود، از شركت در جنگ احد خوددارى كرد. زنان بنى ظفر وقتی متوجه نرفتن او به جنگ شدند، شروع به كردن او کردند و گفتند: ➕اى قُزمان! مردان همه به جنگ رفتند و تو تنها باقى ماندی؟ آيا از اين رفتار خود نمى‌كشى‌؟ تو نیستی مگر مانند ، مردان به جنگ رفته اند اما تو در خانه نشسته ای! (يا قُزمان، قد خرج الرجال و بقيت! يا قزمان، ألا تستحي ممّا صنعت؟ ما أنت إلّا امرأة، خرج قومك فبقيت فى الدار!) 🔺این سرزنش زنان بر او اثر گذاشت و قُزمان كه به هم معروف بود، به خانه‌اش رفت، شمشير و كمان خود را برداشت و از مدینه به سمت محل جنگ احد خارج شد. 🔺او هنگامى به پيامبر(ص) رسيد كه حضرت مشغول مرتب كردن صفوف مسلمانان بود. قزمان از پشت صف ها آمد و خود را به صف اول رساند. 🔺او نخستين فرد از مسلمانان بود كه به سوی دشمن، تير انداخت، تيرهايى كه او مى‌انداخت، همچون نيزه بود و همچون شتر نر، نعره مى‌كشيد. سپس با شمشير شروع به نبردی جانانه و برجسته کرد. 🔺غلاف شمشيرش را شكست و شعار داد: ➕ بهتر از است! اى اوسی ها، براى حفظ حيثيت و نژاد خود، جنگ كنيد و چنان كنيد كه من میكنم! (الموت أحسن من الفرار! يا آل أوس، قاتلوا على الأحساب و اصنعوا مثل ما أصنع!) / (قاتلوا، معشر الأوس، عن أحسابكم فالموت خير من العار و الفرار) 🔺قزمان با شمشير، به نحوی جانانه خود را ميان مشركان رساند و شروع به نبرد کرد، به طورى كه گفتند او كشته شده اما دوباره ظاهر شد، درحالیكه میگفت: من جوانمرد قبيلۀ ظفر هستم! 🔺قزمان هفت هشت نفر از مشرکان را كشت و خود نیز زخم هاى زيادى برداشت و به خاك افتاد. در اين هنگام، قتادة بن نعمان از كنار او گذشت و به او گفت: مبارکت باشد! (قال: هنيئا لك الشهادة!) 🔺قزمان گفت: اى اباعمرو! به خدا من براى ، جنگ نكردم، بلکه تنها به قصد جنگ كردم كه قريش بر ما پيروز نشوند و زمين هاى ما را لگدمال نكنند. (إنى و اللّه ما قاتلت يا أبا عمرو على دين، ما قاتلت إلّا على الحفاظ أن تسير قريش إلينا حتى تطأ سعفنا) 🔺خلاصه زخم ها موجب اذیت و آزار او شده و در نتیجه او دست به زد. اما ، و ، اینجای ماجرا را کمی متفاوت نقل کرده اند. براساس این نقل، وقتی او زخمی شد، همراهانش او را به خانه‌هاى بنى ظفر بردند. 🔺مسلمانان اطراف بسترش را گرفتند و به او گفتند: اى قزمان، امروز ، تلاش زيادى كرده و حسابی به پرداختی و او را به و پاداش الهی بشارت دادند. 🔺قزمان گفت: به چه چيز مرا مژده و بشارت میدهيد؟ به خدا اين فداكارى من، تنها به خاطر دفاع از شرف فاميلى و و و حمایت از قبيله‌ام بود و اگر به خاطر آن نبود، اصلا به این جنگ نمیرفتم! (قَالَ: بِمَاذَا أبشر؟ فو الله إنْ قَاتَلْتُ إلَّا عَنْ أَحْسَابِ قَوْمِي، وَلَوْلَا ذَلِكَ مَا قَاتَلْتُ) / (أى جنة‌؟ و اللّه ما قاتلت إلا حمية لقومى) / (و اللّٰه إن قاتلت إلا حدبا على قومي) 🔺قزمان وقتی ديد زخم هاى بدنش او را اذیت و آزار ميدهد و درد او را شدید فرا گرفت، تيرى از ميان جعبه تيردان خود بيرون كشيد و به وسيلۀ آن، رگى را از بدنش بريد و خود را آسوده ساخته و کرد. 🔺وقتی این ماجرا را برای پیامبر نقل کردند، حضرت فرمود: او اهل است. همانا خداوند گاهی خود را به وسیله مردی تایید کرده و پیش میبرد. (إنّ اللّه يؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر) (ادامه دارد...) 📚 منابع: 1. المغازی، ج1، ص223 2. انساب الاشراف، ج1، ص281 3. سیره ابن هشام، ج2، ص88 4. تاریخ طبری، ج2، ص531 5. إعلام الورى بأعلام الهدى‏، ج1، ص182 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فجار و کسانی که بهره ای از دین ندارند.mp3
8.55M
💠 پیشبرد دین و ظهور، بواسطه فُجّار و کسانی که بهره ای از دین ندارند! (بخش دوم) 🔺 در کافی، ذیل روایتی مفصل از امام صادق(ع) پیرامون جهاد، مضمون همین مسئله را روایت کرده است: «إِنَّ اللَّه عَزَّوجَلَّ يَنْصُرُ هذا الدِّينَ بأقوامٍ لاخَلاقَ لهم» یعنی خداوند خود را بواسطه مردمی میدهد كه نصيبى از آن ندارند. 🔺 در الغیبه از امام صادق(ع) نقل میکند: خداوند، امر ما را با كسانى يارى خواهد داد كه بهره‌اى از نيكى ندارند و اگر امر ما فرا رسد، كسانى با آن همراه مى‌شوند كه امروز اند. (لَيَنصُرَنَّ اللَّهُ هذا الأَمرَ بمَن لاخَلاقَ له و لو قد جاء أَمرُنا لقد خَرَجَ منه مَن هو اليومَ مُقيمٌ على عبادةِ الأوثان‏) 🔺درمنابع روایی اهل سنت نیز همین مضمون از پیامبر(ص) نقل شده است.(دیدن این روایات) 🔺علامه مجلسی در بحار نیز با ذکر روایتی با همین مضمون، بیانی درتبیین همین مسئله دارد. 🔺شیخ مفید در الفصول المختاره نیز ذیل ماجرای کشته شدن زبیر در جنگ جمل، به همین ماجرا اشاره میکند. 🔺عموما نصرت دين، بواسطه مؤمنان صورت میگيرد اما براساس این روایات، به نظر میرسد جزو است که گاهى نصرت دین و پیشبرد امر الهی، بواسطه افراد و حتّى انجام بشود. 🔺مانند درگيرى بين كفّار كه سبب حفظ دين از آسيب آنها شده و این درگیری آنها با یکدیگر، درنهایت به سود دین خواهد شد. 🔺توجه به این مسئله از حیث به شدت قابل توجه است و میتوند درتنظیم روابط با گروه های مختلف، به شدت به ما کمک بکند، خصوصا ناظر به روابط بین الملل. 📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش اول) 🔺ابن هشام نقل میکند: وقتی پیامبر دستور داد تا مسلمانان آماده نبرد با رومیان() بشوند، مردم روزگار سختى داشتند، هوای بشدت گرم و خشكسالى یک طرف و رسیدن زمان برداشت محصول ها هم طرف دیگر. 🔺خلاصه براى مردم سخت بود که بخواهند قید محصول خود را زده و خود را به سختی سفر و گرمای بیابان بسپارند و احتمال کشته شدن در جنگ را به جان بخرند. 🔺معمولا رسول خدا(ص) از پیش، جنگی را به صورت عمومی بیان نمیکردند اما در این سفر به خاطر دوری و سختی سفر و کثرت دشمن، هدف خود را اعلان کرده تا مردم كاملا خود را آماده كنند. 🔺عده ای از و برخی از مردم كه اين سفر براى آنها سخت و مشكل بود، از رفتن با رسول خدا(ص) خوددارى كردند. یکی از آن افراد، شخصی بود به نام «». وقتی پیامبر پیشنهاد همراهی با لشکریان را به او داد، او در پاسخ گفت: ➕اى رسول خدا، مرا مورد قرار نده چرا که قومم ميدانند كه من بیش از همه به زنان علاقه دارم لذا میترسم با شما آمده و در آنجا را ببینم و نتوانم خودداری کرده و گرفتار بشوم. 🔺پیامبر وقتی حال بیچارگی او را دید، از او رو گردانید و اجازه داد كه در شهر بماند. اما خدای متعال درباره او آیه 49 توبه را نازل کرد: ▪️«وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ: ائْذَنْ لِي وَ لَا تَفْتِنِّي أَلَا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ» آنها ترس افتادن در فتنه زنان رومی را داشتند، درحالیکه با نرفتن به جهاد، در افتاده بودند. 📍آیات و روایات اجتماعی|عضوشوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش اول) 🔺ابن هشام نقل میکند: وقتی پیامبر دستور داد تا م
💠 جنگ تبوک و جریان سست کننده اراده مردم! (بخش دوم) 🔺مهمتر از نرفتن عده ای به جنگ، حرکت عده ای از منافقین بود که علاوه بر عدم همراهی با پیامبر در این جنگ، در عرصه اجتماعی نیز به شدت فعالیت کرده و مردم را از پیوستن به لشکریان اسلام باز میداشتند. 🔺آنها از جهاد و که نسبت به حق داشتند، به یکدیگر میگفتند: در اين به جهاد نروید. به اصطلاح مگر شده اید که در چنین شرایطی خود را به خطر بیندازید! (لَا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ، زَهَادَةٌ فِي الْجِهَادِ، وَ شَكًّا فِي الْحَقِّ) 🔺خدای متعال نیز درباره آنها آیه 81 و 82 توبه را نازل فرمود: ▪️«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلَافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجَاهِدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ قَالُوا لَا تَنفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نَارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا لَوْ كَانُوا يَفْقَهُونَ * فَلْيَضْحَكُوا قَلِيلًا وَ لْيَبْكُوا كَثِيرًا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» ▪️یعنی: تخلف كنندگان از جنگ ، از مخالفت با پيامبر خدا و كناره‌گيرى از جهاد، خوشحال شدند؛ و خوش نداشتند كه با مال و جان خود، در راه خدا جهاد كنند؛ و گفتند: «در اين گرما، به سوى ميدان حركت نكنيد.» به آنان بگو: « از اين سوزان‌تر است!» اگر مى‌فهميدند. 🔺لذا آنها بايد كمتر بخندند و بسيار بگريند؛ چرا كه آتش جهنم در انتظارشان است اين، جزاى كارهايى است كه انجام مى‌دادند. 🔺در اين ميان، به رسول خدا(ص) اطلاع دادند كه گروهى از در خانۀ اجتماع كرده و در حال طراحی برای بازداشتن مردم در رفتن به جنگ هستند. 🔺وقتی این خبر به پیامبر رسید، حضرت را با چند نفر مأمور كرد تا به آنجا رفته و آن خانه را به بکشند. 🔺 از كسانى بود كه در آن اجتماع شركت داشت و چون شعله آتش بلند شد، مانند ديگر منافقين از پشت بام خانه فرار كرد و خود را از بالا به زمين انداخت، به طورى كه پايش شكست و در اين باره چندین شعر نیز سرود. 🔺پس از اين جريان، پیامبر آماده حركت شد و مسلمان را بسيج كرد و را وادار كرد تا كمك بيشترى در تهيه تجهيزات جنگى و پشتیبانی کنند. آنان نيز اطاعت كرده و هر يك به سهم خود كمك زيادى در اين باره كردند. 📚 السیرة النبویة، ابن هشام، ج2، ص517 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9