📌 #چیستی_و_ضرورت_علوم_انسانی_اسلامی
💢 مسئله این است که وقتی میخواهیم عهد دیگری داشته باشیم، تکلیف ما با این علوم انسانی که حافظ #عهد_تجدد هستند چه میشود؟ یعنی با حفظ عهد خود باید الگوی پیشرفتی طراحی کنیم که لازمه ی این ، تفکر در #علوم_انسانی موجود می باشد.
⭕️ اگر ما بر یک عهدی میخواهیم باشیم، اما در عهد دیگری زندگی کنیم این «دو عهدی» ممکن است به «بحران هویت» تبدیل بشود؛ یعنی نه این بشود و نه آن.
⭕️ #علوم_انسانی_اسلامی این است که چه کنیم تا در عین حال که میخواهیم الگوی پیشرفت داشته باشیم و پیشرفت کنیم، بر عهد خود نیز استوار باشیم. این استواری، اقتضایش تحول در #علوم_انسانی است.
⭕️ همانگونه که مقام معظم رهبری درباره الگوی پیشرفت مبتنی بر علم ایرانی اسلامی بیان نموده اند:
🔻( این جوامع اگرچه پیشرفتهایی نیز داشتهاند اما پیشرفتها تا اعماق آن جوامع نفوذ نکرده و به «#اخلاق، #عدالت، #معنویت و #امنیت» منتهی نشده است؛ بنابراین ما باید الگوی پیشرفت بومی خود را متکی بر مبانی اسلامی و فرهنگ ایرانی، تعریف و ارائه کنیم.
لازمهی تحقق این موضوع، تحقیقات عمیق اسلامی و ارتباط وثیق و پیوسته با حوزههای علمیه و فضلای متفکر، آگاه و مسلط بر مبانی #فلسفی، #کلامی و #فقهی است.۱۳۹۵/۰۲/۰۶)
⚠️ البته باید به این بحث توجه نمود که رابطه ی #الگوی_پیشرفت_اسلامی و #علوم_انسانی_اسلامی ، رابطه ی بده و بستانی می باشد!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #خصوصیات_علوم_انسانی_اسلامی
💢 در #جهان_اسلام، به دلیل اینکه علم در معنای حسی و تجربی آن مقید نیست، تبیین این علوم به #دانش_تجربی محدود نمی شود، بخش تفسیری آن در تقابل با بخش تبیینی قرار نمیگیرد، بلکه خود از خصلت تبیینی برخوردار است و تفسیر با تبیین همراه است و از برهان استفاده می کند و بخش انتقادی آن نیز به مرجعیت اراده انسانها در ساخت معنا باز نمی گردد؛ بلکه به مرجعیت حقیقت و عدالت نسبت به همه حقایق و امور فرهنگی-اجتماعی بازگشت می کند. یعنی #علوم_اجتماعی در جهان اسلام سه ویژگی تبیینی، تفسیری و انتقادی بودن را دارد.
⭕️ برای شرح بیشتر منابعی پیشنهاد می شود:
📃 مقاله ” روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” بازسازی علم مدرن و بازخوانی علم دینی ” نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📃 مقاله ” نظریه و فرهنگ ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📙 کتاب ” جهان های اجتماعی ” نوشته نوشته حجت الاسلام حمید پارسانیا
📗 کتاب ” ما و علوم انسانی ۳″ مجموعه نشست های سومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
📘 کتاب ” ما و علوم انسانی ۲ ” مجموعه نشست های دومین دوره مقدماتی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی
💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در مقطع تاریخی کنونی با آن مواجهاند. این مواجهه بیش از دو قرن است که آغازشده و به عنوان یک مسئله ظاهر شده است. مسئله شدن نحوه تعامل ما با #مدرنیته و #تمدن_معاصر_غربی، فقط یک مسئله نخبگانی نیست که در سطح و لایه نخبگانی طرح شده باشد، بلکه جلوههای این تقابل و تعامل، در قشرهای مختلف و لایههای مختلف حیات جمعی ما بروز و ظهور پیدا کرده است. اگر روشنفکریِ شیفته غرب در دوران #قاجار و #پهلوی، نوعی واکنش به این رویارویی بوده است، جریانهای افراطی مذهبی و بنیادگرایی مذهبی دهه شصت و هفتاد و حتی جریانهای افراطی و تکفیری معاصری که طی سالهای اخیر جهان اسلام با آن روبهرو بوده، همگی نوعی واکنش و پاسخ به همان مسئله ما و غرب، یا به تعبیری مسئله سنت و #مدرنیسم است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 جایگاه علوم انسانی در پیریزی تمدن نوین اسلامی 💢 تمدن معاصر غربی پدیدهای است که جوامع اسلامی در
⭕️ در میان انحای واکنشها و پاسخها به این چالش، شاید قابل دفاعترین و معقولترین رویکرد، آن باشد که در مرز انتخاب بین سنت و #مدرنیسم متوقف نمیشود و به دنبال این نیست که به صورت قاطع بین سنت و #مدرنیسم یکی را انتخاب کند. رویکردی که در جستوجوی تسلیم به غرب و فرآوردههای #مدرنیته نیست؛ همانطور که به دنبال دفاع کورکورانه از سنت نیست؛ حتی به دنبال رویکرد تأخیری در اثربخشی مدرنیته هم نیست.
⭕️ به نظر من، معقولترین و قابل دفاعترین واکنش، آن است که بیپروا و آرمانخواهانه به دنبال پیافکندنِ #تمدن_نوین_اسلامی است. همه تمدنهای دیگر برای پیریزی پایههای خود، بر سر سفره تمدن قبلی نشستهاند و آن را هضم کردهاند و با ایدههای تازه، طرحی نو درافکندند. این پیافکندن طرحی نو و تحقق بخشیدن به تمدن نوین اسلامی، افتخار به گذشته اسلامی یا بازتولید تمدن پیشین اسلامی نیست. وقتی ما میگوییم به دنبال پیافکندن تمدن نوین اسلامی هستیم، به آن معنا نیست که میخواهیم نسخهای مشابه با تمدن اسلامی قبلی یعنی تمدن اسلامی قرون چهارم تا هفتم بسازیم؛ بلکه به دنبال برپایی تمدنی هستیم که حقیقتاً نو و دارای طرح و ایدهای تازه است.
⭕️ به عنوان یک واقعیت باید قبول کرد که کلیت آن اتفاقی که در غرب افتاد و مدنیت معاصر غربی را رقم زد، تجدید پذیر و تکرارپذیر نیست. آن اتفاق، علل درونی و بیرونی خودش را داشت و از یک سیر تدریجی مخصوص به خود برخوردار بود. اما آنچه ما در جوامع غیر غربی مشاهده میکنیم، تقلید است؛ یعنی اقتباسِ وجهی از وجوه آن اتفاق یا نوعی همانندسازی و مشابهسازی با وجهی از وجوه تمدن معاصر غربی. بنابراین در انحای مواجههای که ما میتوانیم با مدنیت معاصر غربی داشته باشیم، واکنشی که به دنبال پیریزی تمدن نوین اسلامی است، راه نجات ماست. این پاسخ و واکنش معقولترین و متناسبترین اقدامی است که میتوان در برابر #تمدن_غرب اتخاذ کرد.
⭕️ ادامه دارد .....
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
📌 #علوم_انسانی_و_دارالفنون
💢 جناب #امیر_کبیر پس از سفر به روسیه، متوجه نیاز فوری کشور به مرکز آموزش عالی گردید؛ لذا از ابتدای صدارت خود، برای ایجاد این مرکز تلاش کرد؛ ولی متأسفانه هیچگاه شاهد افتتاح آن نشد. چرا که نخستین دسته از استادان به سرپرستی یاکوب ادوارد پولاک، دو روز پس از دستگیری و تبعید امیرکبیر به تهران رسیدند و با استقبال گرمی مواجه نشدند.
⭕️ در سالگرد شهادت مرحوم امیرکبیر ضروری جلوه می کند که پرونده ی #علوم_انسانی_و_دارالفنون را به بوته وارسی قرار دهیم و مشخص کنیم که آیا محصلان این مدرسه عالی همچون سلف روشنفکر خود ناظر به ظاهر #تمدن_غرب بودند یا حرکت علمی به سمت باطن یعنی علوم فلسفی و انسانی غرب هم نموده اند؟!
⭕️ وقتی صفحات تاریخ و قرائن موجود را ورق می زنیم ، علوم انسانیای که در آن دوره شاهدیم شامل #تاریخ و #جغرافیا به معنی #مدرن آن ها و #ادبیات و #عربی است که از گذشته وجود داشته اند ولی آثاری از علوم انسانی اساسی که در غرب از زمان #ماکیاولی پا در عرصه علم نهاده اند ، مشاهده نمی شود.
⭕️ گزاره های #علوم_انسانی در ایران تا پسا #امیر_کبیر هم مورد توجه قرار نگرفته بود اگر چه در دل #علوم_جدیده وارد ایران شده و فرهنگ علمی خود را جانشین فرهنگ علمی ایران می کند ولی خیلی برای روشنفکران ایران مهم جلوه نمی کنند.
⭕️ و اولین بار بعد از مرحوم امیرکبیر در عصر مشروطه با اقبال عمومی نخبگان با لایه روین علم سیاست غربی مواجه هستیم!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
با سلام و عرض ادب🌹
🔹خبرگزاری ISC :
🔸معرفی دوره های تخصصی بین الملل
🔸معرفی دوره های اموزش زبان خارجه
🔸اطلاع رسانی اخبار بین الملل
🔸معرفی وبینار و همایش های بین المللی
🔸فراخوان و جذب مبلغ و صادرکننده
🔸ارائه ی رایگان کتاب و مقالات مربوط به فعالیت های بین المللی
اگر فعالیت بین المللی دارید، این کانال مناسب شماست و حتما کمکتون میکنه.
🔗لینک کانال:
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
با ما در مدرسه آزاد عالی عروج همراه باشید:
✅ اجتهاد در معارف
✅ حکمت اسلامی
✅امتداد های حکمت
✅علم دینی
✅ فلسفه غرب
✅ فلسفه دین
✅ کلام جدید
✅ عرفان
✅ فلسفه تعلیم و تربیت
✅ علوم انسانی اسلامی
✅ معرفت شناسی
✅ حکمت عملی
✅ فلسفه علوم اجتماعی
و ...
#مدرسه_آزاد_عالی_عروج
🆔https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌 جدال روح فرهنگی و مهندسی فرهنگی
💢 شورای عالی انقلاب فرهنگی متاسفانه بر اساس درک نادرستی از مقوله فرهنگ به پیش می رود بخاطر همین یکی از کار های اساسی دبیر جدید می تواند اصلاح این دیدگاه باشد!!
⭕️ «فرهنگ» مقوله ای تکنوکراتیک و بوروکراتیک (دیوان سالارانه) نیست و این ایده که یک نهاد می تواند به هدایت و رهبری مقوله فرهنگ بپردازد درکی نادرست از فرهنگ و امر فرهنگی است!!
⭕️ لذا مبتنی بر اندیشه اسلام انقلابی نتوانسته اند ، نظریه فرهنگی را طرح ریزی نمایند اگر چه مردم بر اساس ارتکازات عرفی خود استوار بر فرهنگ ایرانی اسلامی به پیش می روند ولی در کل پسا انقلاب این شورا کارنامه ی مورد قبولی در حوزه گسترش عقلانیت انقلاب اسلامی در عالم کنش ها ندارد!!
⭕️ امیدواریم استاد #عبدالحسین_خسروپناه بر این مشکلات فائق آیند اگر چه راه سختی در پیشرو دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه #علوم_انسانی_اسلامی برگزار می کند!
💢 موضوع:
♦️ چیستی و ضرورت علوم انسانی اسلامی
⭕️ با حضور
🔻استاد حجت الاسلام احمد حسین شریفی
🔻استاد حجت الاسلام مهدی موسوی
🔻استاد حجت الاسلام محمد هاشمی
🔻استاد حجت الاسلام امین اسدپور
⭕️ برای اطلاعات بیشتر
🆔 @saeed_karimdadashi
⚛ ۰۹۳۳۰۲۶۵۲۲۵
⭕️ برای ثبت نام
https://formafzar.com/form/wu3wu
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
#احمد_حسین_شریفی
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ کتاب های مرتبط ایشان با دوره زمستانه
🔻مبانی علوم انسانی اسلامی
🔻روش شناسی علوم انسانی اسلامی
🔻نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 مبانی علوم انسانی اسلامی
⭕️ تاکنون اندیشمندان و نویسندگان جهان اسلام کتاب های فراوانی را درباره علم دینی و اسلامی سازی #علوم_انسانی تدوین کرده اند. با وجود این، رویکرد عمده آنها معرفی دیدگاه ها و احیاناً نقد و بررسی آنها بوده است. اما کتاب حاضر سعی کرده است ضمن توجه به دیدگاه های موجود ابعاد مختلف #علوم_انسانی را مورد توجه قرار دهد و اسلامی بودن #علوم_انسانی را در هر کدام از آنها تشریح و تحلیل کند. به همین دلیل مسائلی چون موضوع، روش، هدف، مبانی، کارکردها و ویژگی های #علوم_انسانی_اسلامی در مقایسه با علوم انسانی غیراسلامی مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است.
⭕️ بیشتر کتاب هایی که تاکنون در حوزه علم دینی نوشته شده است، متمرکز بر اسلامی سازی علوم طبیعی بوده اند و به صورت گذرا و ضمنی به مبحث #علوم_انسانی پرداخته اند.
⭕️ اما کتاب حاضر اختصاص به بحث #علوم_انسانیِ_اسلامی دارد و سعی کرده است همه مباحث خود را در همین موضوع متمرکز کند و نفیاً یا اثباتاً از ورود به بحث علوم طبیعی اسلامی خودداری کند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 روش شناسی علوم انسانی اسلامی
⭕️ مولف در این اثر سعی کرده که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا این نوشتار برخوردار از ویژگی وضوح باشد و بتواند برای محققان #علوم_انسانی راهبری کند. ثانیا در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد. ثالثا در همه بخش ها مبانی و مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد و به تعبیر دیگر روش شناسی #علوم_انسانی_اسلامی را ارائه دهد.
در کتاب فعلی نویسنده بر روش شناسی کارکردهای مختلف #علوم_انسانی، براساس مبانی اسلامی متمرکز و در واقع کوشیده با تکیه بر فکر و اندیشه اسلامی روشی معقول برای هریک از تعریف، توصیف، تبیین، تفسیر، پیش بینی، ارزشیابی و کنترل کنش های انسانی ارائه بدهد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_کتاب
💢 نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی
⭕️ در این نوشتار توضیحاتی درباره چیستی نظریهپردازی، اهمیت و ضرورت آن بحث می شود و با نیمنگاهی به تعاریف بسیار فراوانی که برای «#نظریه» مطرح شده است، سعی کردهاند مراد خود را از نظریه و نظریهپردازی مشخص کنند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
سید مهدی موسوی
🔻 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ کتاب های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
🔻کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی بر اساس آراء امام و رهبری
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی
💢کتاب «الگوهای کلان تولید علوم انسانی اسلامی در بستر انقلاب اسلامی» سه بخش و ۱۴ فصل دارد و کوشش می کند تا علاوه بر بیان تطورات تاریخی علوم انسانی در برخی از مقاطع تمدن اسلامی و تمدن غربی، گزارشی از آراء و الگوی سیزده نفر از اندیشمندان و متفکران مسلمان ایران و جهان اسلام ارائه دهد که به نوعی با گفتمان انقلاب اسلامی قرابت دارند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 علوم انسانی، سنگ بنای تمدن
💢 از جمله مهمترین مسائلی که در اتخاذ این رویکرد باید بدان توجه کرد، این است که یکی از ارکان اصلی تمدن معاصر غربی ، #علوم_انسانی است. شاید بسیاری دچار این تصور غلط شده باشند که تمدن معاصر غربی یک تمدن تکنولوژیک محض است که مبنا و آبشخور آن، علوم تجربی و طبیعی است؛ اما واقعیت این است که همان گونه که علوم تجربی و طبیعی و برآیند تکنولوژیک آنها در پیریزی و ایجاد تمدن معاصر غربی مؤثر بوده است، به همان درجه و شاید بیشتر، #علوم_انسانی ایفای نقش کرده است. در واقع تمدن معاصر غربی دو رکن رکین و اساسی دارد: یکی رشد و شکوفایی علوم تجربی و طبیعی، و دیگری رشد علوم انسانی و تولید انسانِ جدیدِ متناسب با این تمدن و آرمانهای آن.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
امین اسدپور
🔻مدیر گروه علمی فرهنگی ضحی
🔻استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم
⭕️ صوت های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
🔻 درس خارج فقه فرهنگ
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #معرفی_درسگفتار
💢 جریان شناسی آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
⭕️ در ابتدای جلسات به تبیین و نقد نظریات اندیشمندان در حوزه #علم_دینی می پردازند و در انتهای نقد و تبیین نظریه ها ، سعی می کنند دیدگاه مختار خود را مبتنی بر فقه پویا ارائه دهند.
⭕️ ارائه دهنده #استاد_امین_اسدپور
⚠️ برای دستیابی به درسگفتار👇
#جریان_شناسی_آسیب_شناسی_و_تبیین_هویت_علم_دینی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #آیت_الله_محی_الدین_حائری_شیرازی
💢 کرسی #علوم_انسانی دانشگاه ها تنگه احد نظام است؛ اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی هایش خطری ندارد و همه جبران می شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی ها روی هواست.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 #اساتید_دوره
⭕️ حجت الاسلام و المسلمین
سید محمد هاشمی
🔻استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم و دانشگاه
⭕️ صوت های مرتبط ایشان با #علوم_انسانی_اسلامی
🔻 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تحول علوم انسانی
💢 در این جلسات به ظرفیت علوم مختلف اسلامی در تحول علوم انسانی و الگوی مطلوب تولید علم دینی پرداخته شده است.
⭕️ ارائه دهنده #استاد_سید_محمد_هاشمی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امام خمینی با سوادترین رهبر تاریخ از زمان هخامنشیان تا کنون بوده است.
وصل رُخساره خورشید ز خُفّاش مپرس
که درین آینه صاحب نظران حیرانند
💢 جناب سروش در سخنرانی که مربوط به سال 2019 است درباره امام خمینی می گوید: او با سوادترین رهبر ایران از دوره هخامنشیان تاکنون بوده است. سپس تسلط امام خمینی در فلسفه و علوم دیگر را شمرده و بعد مقایسه ای با رهبران کشورهای اروپایی انجام می دهد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همهچیز
💢 برای بررسی فنیتر #تمدن_مدرن_غرب، باید سه کلانمفهوم مهم را متذکر شد. ما با سه مفهوم مواجه هستیم: یکی مفهوم #مدرنیسم یا نوگرایی؛ دوم، مفهوم #مدرنیته یا نواندیشی و سوم، مفهوم #مدرنیزاسیون یا نوسازی. این سه مفهوم میتواند به ما کمک کند تا تحلیل جامعی از #تمدن_معاصر_غربی داشته باشیم.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرنیسم، عطش نو کردن همهچیز 💢 برای بررسی فنیتر #تمدن_مدرن_غرب، باید سه کلانمفهوم مهم را متذکر
⭕️ #مدرنیسم، عطشی سیریناپذیر به نو کردن امور بود که از قرن پانزدهم بر غرب مستولی شد و در ساحتهای مختلف ظهور و بروز پیدا کرد. به عنوان مثال عطشِ نو کردن امور در حوزه دین، منتهی شد به اصلاحات دینی و نوعی تقابل با سنت را به ارمغان آورد. پیامد این عطش سیریناپذیر به نو کردن امور، #مدرنیته بود. درواقع مدرنیته یعنی نواندیشی و ظهور اندیشههای تازه. به نو کردن امور در حوزههای مختلف که فراوردههای جدیدی را به همراه آورد نیز «مدرنیته» میگوییم.
⭕️ در حوزه علم و دانش، دانشهای نو، آوردههای جدید علمی در شاخههای مختلف علوم طبیعی بودند. این عطش نو کردن، در حوزه اقتصاد، سیاست، حقوق، اخلاق و ساحتهای مختلف حیات جمعی هم بروز داشت؛ یعنی آنچه از آن به نواندیشی یا مدرنیته تعبیر میکنیم، فقط در ساحت علوم تجربی اتفاق نیفتاد، بلکه در عرصههای مختلفی ظهور پیدا کرد که بسیاری از این عرصهها مقولات انسانی بود. حیات اخلاقی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی انسان همه و همه مقولاتی است که مربوط به حیات آدمی است.
⭕️ مفهوم سوم، یعنی #مدرنیزاسیون یا نوسازی به معنای آن است که #مدرنیته باید به صورت عینی تبلور پیدا میکرد که این عینیت یافتگی در قالب تکنولوژی ظاهر شد. تکنولوژی، صورتبندی عینی و کاربست آن نظریههای علمی و به خدمت درآوردن آن تئوریها و نظریهها در قالب حیات انسانی و تسخیر طبیعت است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami