eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 💢 يكی از اين جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی ، جنبش است. اين مناقشه كه تنها جنبش‌های سياسی را جنبش می‌داند، ناشی از يک خلط مفهومی در دستگاه آكادميک ماست. بدين شكل كه ما در حوزه زبان فارسی برای سه مفهوم يک مفهوم بكار می بريم و اين سه مفهوم عبارت‌اند از:Policy -Polity - Politics که ابعاد سه‌گانه امر سياست هستند. در فضای زبان اروپائی امری را كه ما سياست می فهميم در این سه مفهوم بيان می كنند و آن‌را بكار می برند یعنی: 1- وجه هنجاری سياست (Policy) 2- وجه دولتی و حزبي سياست (Polity) 3- وجه تدبير در جهت حل کشمکش‌ها (Politics) ⭕️ حال با اين شفافيت مفهومی است كه می توانيم به ارزيابی كنش درصحنه جامعه ايران بپردازيم. همواره كنش‌های اجتماعی كه در جنبش‌های اجتماعی تعين می يابند خود را در زیر مفهوم Policy تعريف می‌کنند چراکه اين جنبش‌ها كنش‌های معطوف به هدف‌اند كه ابعادی هنجاری دارند نه ابعادی حزبی و دولتی. ⭕️ اگر جنبشی به‌سوی تغيير دولت حركت كرد و آماج اصلی خود را اين هدف قرار دهد ابعادی از سياست مدنظرش است كه به آن Polity می گويند. ازاین‌رو ، جنبش وسيعی است كه وجهی هنجاری دارد. يعنی با هنجارهای مرسوم كه ناشی از نگاه مردسالارانه است بی‌مهابا مبارزه می كند اما ادعا و سودای حزبی و دولتی ندارد، چراکه گزينه‌ای برای تشكيل دولت ندارد و نمی خواهد كه حزب زنان به وجود آورد. ازاین‌رو جنبش زنان يک جنبش سياسی به مفهوم Polity نيست، اما اين جنبش سياسی، به مفهوم Policy است، پس بايد اين ابعاد را به‌خوبی شناخت. ⚛ در ادامه بخوانید
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 #جنبش_زنان_ايران_و_نظام_مفهومی 💢 يكی از اين جنبش‌های اجتماعی و فرهنگی ، جنبش #زنان است. اين مناقش
⭕️ جنبش از اين دورنما يكی از وسيع‌ترين جنبش‌های ايران بعد از جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» است چراکه می‌توان گفت جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» ايرانی، وسیع‌ترین جنبش در دوران جديد جامعه ايران است، زیرا اين جنبش است همه آحاد جامعه ايران را از زن و مرد، كودک و جوان، روحانی و دانشگاهی، تحصیل‌کرده غیر تحصیل‌کرده در برگرفته است. به‌طور مثال ما در ايران گرایش‌هایی كه خواهان ارتقا سطح كيفی زندگی خود نباشند (به شکلی که مثلاً در هند وجود دارد) نداريم. ⭕️ جنبش مهم‌ترين جنبش ايرانيان در صدساله اخيراست كه تمام پهنه جامعه ايران را در برگرفته است و مهم‌ترين آماج و هدف آن اين است كه هنجارهای گذشته نسبت به را به‌طور بنيادين تغيير دهد و می كوشد هنجاری نو در مناسبات زن و مرد بيافريند. اين جنبش می كوشد خودبسندگی را از طريق آموزش‌وپرورش، ورزش و هنر سازمان‌دهی كند. اين جنبش در سطوح مختلف هنجارهای تاريخی زن ستيزانه را به چالش می كشد تا زنان همچون مردان تحصيل كنند، به نويسندگی و ساير كارهای هنری بپردازند، نقاشی و كارگردانی كنند و مدير، كارمند عالی‌رتبه و بالاخره وزير شوند. ⭕️ اگر با نگاه موشكافانه به پهنه ايران توجه كنيم كنش‌های همه‌جانبه اين جنبش وسيع را در جابه‌جای ايران در کوچک‌ترین روستا تا در شهرهای بزرگ می توانيم به‌روشنی ببينيم. اينک میلیون‌ها دانش‌آموز دختر و به دنبال آن دانشجوی دختر، میلیون‌ها كه در سطوح مختلف به توليد و ارائه خدمات مشغول هستند و از اين طريق امرارمعاش می كنند و هزاران زن و دختر به كارهای مختلف هنری می پردازند. به نقاشی و گرافيک يا به عكاسی و تئاتر و سينما مشغول‌اند، صدها زن كه كارگردانی می كنند، صدها زن كه مدير شرکت‌های بزرگ هستند و سازمان‌های توليدی كه از طريق كار فكری هزاران زن مهندس ايرانی چرخ آنها می گردد، صدها محفل زنان كه در آن باهم كتاب می خوانند و از نگاه خود متون گوناگون را تأویل و تفسير مي‌كنند، صدها زن و دختر كه در كرسی وكالت می نشيند، همه این‌ها حاكی از يك جنبش وسيع است كه در آن فاعل شناسای زن ايرانی می خواهد بر روی پای خود بايستد و اين شجاعت را داشته باشد كه نگاه ويژه خود را داشته باشد و «من» خود يا به عبارت علمی سوژه زنانگی خود را در بطن جامعه ايرانی بارور كند. ⭕️ اين جنبش وسيع اجتماعی كه از ميان ريگ‌ها و الماس‌ها می‌گذرد آرام و به‌تدريج مانند هر جنبش ديگر اجتماعی و فرهنگی در تداوم و استمرار خود می آموزد كه سازمان‌های ويژه خود را ايجاد كند، نهادها و انجمن‌های خود را ساماندهی كند و در اين نهادهای خودانگیخته سطح سازمان خود را به‌طور كيفی ارتقا دهد تا سازمان‌هایی شوند كه در تاروپود جامعه ايران تنيده شده و به جزئی جدائی‌ناپذیر از جامعه ايران تبديل شوند. جنبش زنان آن‌چنان‌که گفتم به وجه ای هنجاری از سياست می پردازد اما اين ظرفيت و پتانسيل را دارا است كه به سطح ديگر ارتقا يابد، يعنی اينكه مطالبات و ساماندهی خود را از امر اجتماع به تغييرات در سطح قدرت سياسی بكشند. اين امر مستلزم ارتقا كيفيت اين جنبش در سازمان‌ها و نهادهای خود است و اگر اين جنبش بخواهد به‌ويژه در سطح كيفی ارتقا يابد نيازمند پرداختن به كار نظری است، امری كه جنبش زنان ايران از آن رنج می برد. بدين معنا كه بتواند ايده و پراكسيس خود را در دستگاه‌ها و قالب‌های مفهومی بكشاند و آرام و به‌تدريج تئوری های منسجم برای خود طراحی كند. بدون اين كار يعنی ايجاد روابط دوجانبه بين عمل و نظر بين ايده‌ها و مفاهيم بين پراكسيس و تئوری اين جنبش نمی تواند به‌طور آگاهانه به ساختار منسجم و كارآمد در جهت منافع جامعه به‌طور عام و منافع زنان به‌طور خاص عمل كند. ⭕️ اين نظام تئوريک بايد متكی بر اين اصل راهنما باشد كه برآمده از تجربه جنبش زنان ايران باشد نه اينكه تنها به اين امر بسنده كند كه بازگوكننده تئوری های ديگران باشد آنچه جنبش زنان ايران در طی صدساله گذشته همواره از فقدان آن رنج‌برده است، اين مطلب است كه نتوانسته در ساحت نظری خود را آرايش دهد. البته اين خاص جنبش زنان نيست، اين ضعفی است كه در ديگر عرصه‌ها بروز کرده است و جنبش زنان را نيز شامل شده است، چراکه بنيادهای فكری ما نتوانسته تجديدی نظری در بنيان‌های خود صورت دهد.
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
⭕️ جنبش #زنان از اين دورنما يكی از وسيع‌ترين جنبش‌های ايران بعد از جنبش «ارتقا سطح كيفی زندگی» است چ
⭕️ ازاین‌رو در سطح بالائی تغييرات را حس و اجرا كرده است اما نتوانسته آنها را به عمق ببرد و از طريق اين عميق سازی ، سطح آگاهی را به آگاهی مفهومی و لاجرم به آگاهی فلسفی بكشاند. جنبش با ظهور چهره‌های شاخصی چون ، ، و ديگر چهره‌های شاخص توانسته است جنبش اجتماعی و فرهنگی زنان عرب را به سطوح تئوريک ارتقا دهد و در سطح بین‌المللی تجربه زيسته و نگاه خود را كه نگاهی ويژه زن عرب است به دنيا عرضه كند؛ اما جنبش زنان ايران هرچند از جنبه فرهنگی، اجتماعی و حقوقی در ابعاد بسيار تکامل‌یافته‌تر است اما در عرصه نظر فاقد چهره‌ها و نقطه نظرات ويژه خود است؛ اما می توان نطفه‌های عبور از اين نقيصه را در دل جنبش كنونی زنان ايران ديد و آن كوششی است كه دختران جوان ايرانی با جهد و كوشش بسيار و علاقه‌ای كه به مباحث سنگين نظری و در خوانش متون كلاسيک فلسفه اروپائی از خود نشان می‌دهند، ديد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
33.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 ⭕️ اگر حوزه ناکارآمد باشد، در قتل عام فرهنگی شریک است. ⭕️ اگر می خواهد رهبری شیعه را داشته باشد باید ۱۰۰ برابر امروز عمل کند. ⭕️ اگر دچار جمود و درجازدن بشود، طبیعتا کل جهان شیعه گرفتار این بیماری خواهد شد. ⭕️ ده‌ها هزار و استاد جمع شدند و عمرشان را وقف کردند، اگر این‌ها درست مدیریت نشوند به تدریج ممکن است مرجعیت صوری و اسمی در باشد و مرجعیت واقعی در جاهای دیگری باشد. ⭕️ حوزه ضعیف، حوزه یک‌بعدی، نمی‌تواند به وظیفه شرعی خودش عمل کند و در برابر خداوند و ولی‌عصر مسئول است. ⭕️ چرا در برابر فرمان الهی تحول و اصلاح درست نظام آموزشی و پژوهشی حوزه اقدامی صورت نمی‌گیرد؟! لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 دین اسلام از ابتدای ظهور خود دغدغه تاسیس تمدن و جامعه دینی را داشته است _ این مدعا مدلل به فلسفه نبوت می باشد _ و از سوی برای رسیدن به این جامعه و تمدن باید توصیفات و دستورات تمدن ساز را ارائه ی می نمود. ⭕️ و این دین در ادامه روند خود مواجه می شود با تمدن غرب و به تبع با آثار توصیفی و هنجاری (علوم انسانی) آن ، این در حالی است که غرب ، چتر خود را بر همه ابعاد و اجزاء زندگی بشر گسترانده و این رایج، بر پایه تعاریف و نگرش مادی و زمینی از رابطه انسان و جهان مباحث خود را فرمول‌بندی می کند که با رویکرد توحید محور در زمینه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهم‌‌ آهنگ و ناسازگار می باشد لذا رقیبی برای دین محسوب می شود. ⭕️ و با زیست بوم ایران نیز نسبتی ندارد ، از این سه جهت مطرح شده مشخص می شود که تحول در علوم انسانی امری ضروری می باشد. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 با ابزار فقه و مرجعیت و ارتباط با فرهنگ عامه توانست انقلاب کند. حرکت به نوعی واکنش در برابر رقیب جدیدی بود که عرصه های و را در اختیار گرفته و آگاهی و معرفتی جدیدی را ایجاد کرده بود. رژیم شاه می کوشید کانونی را رقیب در نظام آموزشی سازد و مجموعه را در جایی به نام دانشکده معقول و منقول محدود کند. این کار در زمان رضاشاه تا حدودی انجام شد با تأسیس دانشگاه ها رژیم کوشید بر نظام تعلیم و تعلم فشار جدی آورد و مدیریت علمی را از اختیار روحانیت و مرجعیت خارج کند طرح ایجاد از طرف شاه نمونه ای از آن اقدامات بود در آن زمان مدیریت علمی رسمی کشور که در ارتباط با قدرت سیاست و اقتصاد عمل می کرد در چارچوب مناسبات نظام سلطه غرب معنا می یافت، در حالی که مدیریت علمی دیگری خارج از این مدیریت رسمی وجود داشت که در اختیار مرجعیت شیعه بود که عامل حیات آن تنها ارتباط با فرهنگ عمومی و از طریق فقه خمس و زکات بود. ⭕️ با توجه به منابع معرفتی و فرهنگی خود باید رسمی را در دست می گرفت و از حاشیه به متن می آمد بنابراین باید عرصه هایی از علوم فلسفی و کلامی که در اختیار خواص بود و بعد از مشروطه راه افول را در پیش گرفته بود توسعه می یافت و به متن عرصه علمی می آمد و در حوزه هایی از معرفت علمی که از حوزه تاریخ و فرهنگ اسلامی گسسته بود و از مبانی فکری بهره می برد نیز باید بازسازی اساسی صورت می گرفت. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مناظره.mp3
17.09M
📌 ، واقعیت یا پندار؟ ⭕️بیژن عبدالکریمی ⭕️قاسم پورحسن لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در یک مفهوم و ایده کلی و مبهم است هر کسی میتواند به دلخواه آن را تفسیر کند در عین حال، پیش فرض مساله تحول پذیرش نوعی ناکارآمدی عقب ماندگی و بی فایدگی رایج است کمترین معنای تحول این است که دانش و اطلاعات خود را در حوزه های مختلف علوم انسانی به روز کنیم از اندیشه های موجود و معاصر در حوزه های مختلف غافل نباشیم؛ اگر خط شکن و مرزدار نیستیم ، دست کم در مرزهای آن حرکت کنیم چنین نباشد که سالها از مرزهای دانش عقب باشیم و خود را سرگرم نظریات و دیدگاه های فرسوده و تاریخ مصرف گذشته کنیم. ⭕️ البته تحول در اصطلاحی است که میتواند به معنای علوم انسانی نیز باشد و حتی میتواند مساله علوم انسانی را نیز شامل شود. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 💢 اهمیت دارد کنونی در کشور بومی نیست متعلق به ما نیست ناظر به نیازهای ما نیست متکی به فلسفه ما نیست متکی به معارف ما نیست، اصلاً ناظر به مسائل دیگری است مسائل ما را حل نمی کند .دیگرانی طرح مسأله ،کردند برای خودشان حل کردند ـ به درست و غلطش هم کار نداریم - اصلاً از ما بیگانه است. لینک کانال ↙️↙️ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b